apuaaa!!!!

*honey-bunny

Mitä nyt teen, kun kanini on alkanu syömään paperia sen häkin pohjalta?! Se kaivaa paperin esiin purujen seasta, ja alkaa puputtamaan sitä. Laitoin ihan tavallista piirustuspaperia häkin pohjalle kun sanomalehdet oli viety pois siivoiuspäivänä. Onko se vaarallista kanille? Miten voin poistaa tämän huonon tavan?

18

1409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puputti

      tietääkseni tavallinen paperi ei kanille ole vaarallista.meillä kani vaan mussuttaa paperin ja tiputtelee suustaan häkin pohjalle.

      • puputti

        sanomalehti on tietääkseni vaarallista sen sisältämän musteen takia.
        omalla pupulla vessapaperihylsyjä leluina.


      • tanja
        puputti kirjoitti:

        sanomalehti on tietääkseni vaarallista sen sisältämän musteen takia.
        omalla pupulla vessapaperihylsyjä leluina.

        painomuste voi olla vaarallista suurina määrinä, mutta omalla kanillani ei ainakaan ole tullut mitään. Tosin useimmiten kani vain repii niitä...Myön vessapaperirullissakin voi niiden liima-aine aiheuttaa ongelmia, mutta jos se ei niitä nakertele ylettömiä määriä niin en usko että mitään ongelmia on...


      • luru-muru
        tanja kirjoitti:

        painomuste voi olla vaarallista suurina määrinä, mutta omalla kanillani ei ainakaan ole tullut mitään. Tosin useimmiten kani vain repii niitä...Myön vessapaperirullissakin voi niiden liima-aine aiheuttaa ongelmia, mutta jos se ei niitä nakertele ylettömiä määriä niin en usko että mitään ongelmia on...

        mun kanin häkin pohjalla oli aivan aluksi kanssa sanomalehteä ja purua! mutta kun kanin alkoi syömään sanomalehtea, päätin rtten laita häkin pohjalle mitään! häkissä ei siis ole muualla kuin vessassa puruja! niin nyt ei ainakaan syö sanomalehteä!


      • *honey-bunny
        luru-muru kirjoitti:

        mun kanin häkin pohjalla oli aivan aluksi kanssa sanomalehteä ja purua! mutta kun kanin alkoi syömään sanomalehtea, päätin rtten laita häkin pohjalle mitään! häkissä ei siis ole muualla kuin vessassa puruja! niin nyt ei ainakaan syö sanomalehteä!

        mut sittehän pissa menee sen purujen läpi sinne häkin pohjalle, ja joka kerta ku siivoo häkin, ni joutuu pesee sen häkin pohjan (mun pupu ei osaa tehä wc:see)


      • Sipsu
        *honey-bunny kirjoitti:

        mut sittehän pissa menee sen purujen läpi sinne häkin pohjalle, ja joka kerta ku siivoo häkin, ni joutuu pesee sen häkin pohjan (mun pupu ei osaa tehä wc:see)

        Eihän kanin häkin pohjalle tarvitse laittaa paperia, koska purua kuitenkin on jo monta senttiä, niin pissa imeytyy niihin. Kani käyttää yleensä yhtä nurkkaa pissimiseen, ja tämä kohta pitääkin siivota JOKA päivä. Häkin kaikki purut vaihdetaan kanista riippuen n. kerran viikossa, jolloin häkki myös pestään kuumalla vedellä ja harjalla.

        Jos kanisi pissii ympäriinsä, siirrä sen pissat ja papanat aina yhteen nurkkaan, jolloin se hoksaa vessanurkan idean. Sitten voi samaan nurkkaan laittaa myös erillisen kepun. Tämä kannattaa opettaa, pääset loppujen lopuksi sen 5-8-vuotisen elämän aikana paljon helpommalla.

        Jos kanilla on tylsää häkissä, päästä se jalottelemaan ja keksi sille virikkeitä, kaivuupisteitä, tunneleita ja muuta puuhaa. Häkkiin kannattaa laittaa pajun tai omenapuunoksia joita voi nakerrella, niin ei tarvitse paperia puputtaa. Siinä kun on kuitenkin käytetty kemikaaleja. Ja paljon heinää, jota voi puputtaa ja myllätä!


    • tanja

      häkin pohjalle voi laittaa myös heinää tai olkea ! Että on jotain pehmikettä ja vessaan vaikka kissanhiekkaa...

      • jenna

        Kissanhiekka ei sovi kanien wc:see, koska se voi mennä hengityksee. ;)


      • tanja
        jenna kirjoitti:

        Kissanhiekka ei sovi kanien wc:see, koska se voi mennä hengityksee. ;)

        Riippuu hiekasta...voihan purun mutukin mennä karvojen tyveen aiheuttaen kutinaa...-joku sopii toinen taas ei...heinäkin kannattaa pöllyttää pihalla ennen antamista koska kanin hengitystiet ovat hyvin herkät.


      • Suvi
        tanja kirjoitti:

        Riippuu hiekasta...voihan purun mutukin mennä karvojen tyveen aiheuttaen kutinaa...-joku sopii toinen taas ei...heinäkin kannattaa pöllyttää pihalla ennen antamista koska kanin hengitystiet ovat hyvin herkät.

        Mäkään en käytä mein puputuksella paperia häkin pohjalla, kun se kuiteskii popsii ne...
        Yks nurkka toimii vessana.... Ja kyl mulla ainakin on koko häkki täynnä purua, eikä vaan se yks nurkka! Sielhän ois muuten niin liukasta, et purut vaa lentäs, ku pupu loikkis häkissään... xP
        Nimimerkillä kokemusta ON... :D

        Tarvii juu kysellä eläinlekurilta tota matolääkettä, mitä niskoihin laitetaan... Kuulostaa hyvälle... Mein kani kuitenkin on "jo" päälle 7kuukautta, enkä minä ainakaan ole sitä madottanut kertaakaan... *vajoaa nolona maan alle* Onko pahasta?

        Entä jos kani syö sitä paperia??? Mein kani ainakin vetää paperia poskeensa... Oon jostaa lukenu, et paperi tukkis kanin suolistot... Onko totta? Siks oon koittanu pitää sen paperin syönnit kurissa, vaik ainahan se jostain jonkun palan pöllii... :P Sanomalehti on siis pahasta...
        Entä tuollainen tavallinen "piirustuspaperi" tai vessapaperi? Vessapaperia se tykkää repiä ja SYÖDÄ!!! Tyhjiä rullia sillä on seuranaan...
        Ja isosta pahvilaatikosta rakenneltiin pojalle tänään hieno mökki ovineen ja ikkunoineen :) On sitte mukavaa...

        Ihan uusia juttuja ilmenee tavalliselle kanin omistajalle (ainakin mulle) näistä keskusteluista! Hyvä niin. Edes tota madotus juttua en hoksannut.. Et kanikin pitää madottaa... *TyHmÄmInÄ* No nyt olen taas hieman viisaampi.. xP

        Jep, mutta öitä.. z)


      • Hermanni
        Suvi kirjoitti:

        Mäkään en käytä mein puputuksella paperia häkin pohjalla, kun se kuiteskii popsii ne...
        Yks nurkka toimii vessana.... Ja kyl mulla ainakin on koko häkki täynnä purua, eikä vaan se yks nurkka! Sielhän ois muuten niin liukasta, et purut vaa lentäs, ku pupu loikkis häkissään... xP
        Nimimerkillä kokemusta ON... :D

        Tarvii juu kysellä eläinlekurilta tota matolääkettä, mitä niskoihin laitetaan... Kuulostaa hyvälle... Mein kani kuitenkin on "jo" päälle 7kuukautta, enkä minä ainakaan ole sitä madottanut kertaakaan... *vajoaa nolona maan alle* Onko pahasta?

        Entä jos kani syö sitä paperia??? Mein kani ainakin vetää paperia poskeensa... Oon jostaa lukenu, et paperi tukkis kanin suolistot... Onko totta? Siks oon koittanu pitää sen paperin syönnit kurissa, vaik ainahan se jostain jonkun palan pöllii... :P Sanomalehti on siis pahasta...
        Entä tuollainen tavallinen "piirustuspaperi" tai vessapaperi? Vessapaperia se tykkää repiä ja SYÖDÄ!!! Tyhjiä rullia sillä on seuranaan...
        Ja isosta pahvilaatikosta rakenneltiin pojalle tänään hieno mökki ovineen ja ikkunoineen :) On sitte mukavaa...

        Ihan uusia juttuja ilmenee tavalliselle kanin omistajalle (ainakin mulle) näistä keskusteluista! Hyvä niin. Edes tota madotus juttua en hoksannut.. Et kanikin pitää madottaa... *TyHmÄmInÄ* No nyt olen taas hieman viisaampi.. xP

        Jep, mutta öitä.. z)

        Jos pupusi tekee tarpeet yhteen nurkkaan, hommaa sinne pieni vessalaatikko, johon esim. puupellettiä. Muun häkin pohjan voi sitten peittää matolla. Ei leviä purutkaan pitkin kämppää.


    • animals_friend

      sinun ei tarvitse laittaa paperia häkkiin laita puruja vain...

      • tyttönen

        Meiän kaneilla on alusena vaan sanomalehtee. Ne kyl repii sitä mut ei se haittaa kun ne ei syö sitä. Ennen meillä oli myös purua mutta ne kaikki purut lenti aina lattialle kun ne siellä mekasti ja puruja on niin vaikee siivota. Niillä on erikseen sellanen vähä korotettu vessa koppi jossa on puupellettejä.


    • puputustus

      Kun lukee noita kaikkia,niin helpoin vaihtoehto on pyyhe/matto häkin pohjalle:) Ei pöllytä ja tuki kanin hengitystä(kunhan vaihtaa välillä uuden ja pesee edelliset),ei kutita kanin ihoa niinkuin mutu, on helppo siivota..aluksi kanivoi repiä mattoa,mutta kunhan tarpeeksi kauan estää ja totuttaaniin oppii kyllä..kannattaa maton kanssa opettaa vessalaatikolle,jossa voi käyttää, ja joka sopii parhaiten,puupohjaista/puupelletti kissan hiekkaa jota voi piemissä pusseissa ostaa norm ruokakaupoista mutta isoissa pusseissa rautakaupoista. MEILLÄ KANI OPETETTU JA TOIMII HYVIN:) Kannattaa kokeilla;)

    • Kaninomistaja

      Minä pidän heiniä ja sen alla mattoa

    • Kaninomistaja

      Ja minä teen virikkeitä kanille vessapaperista

    • Kaninomistaja

      Siis pidän häkin pohjalla mattoa ja maton päällä heinää
      PS.mun kani on 4kk ikäinen

    • Anonyymi

      Sanomalehdessä muste on vaarallista mutta paperi ei ole vaaraksi jossei kani syö paperia kuin heinää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe