Koira välittää vieraasta enemmän

mitäteen

Miten saisin koiran kokonaan uskolliseksi minulle? Ongelma on se että koira välittää enemmän eräästä vieraasta kuin omistajastaan. Ainakun tuo vieras tulee nii koira on tosi iloinen ja häntä heiluu riehakkaasti ja se vieras antaa aina herkkuja koiralleni, muut vieraat koira käy aina vähän tervehtimässä ja sitten menee taas, mutta tuo vieraan kanssa häntä heiluu kokoajan hänen luonaan. Kun taas minä tulen kotiin ja koira nukkuu jossain nurkassa eikä tervehdi kun vasta kutsun luokse niin silloon tulee todella väsyneesti ja häntä heiluu vähän. Ja kun se vieras on meillä niin koira ei edes tottele minua jos on hänen luonaan, ei tule luokse kutsuttaessa vaan kattoo tyhmästi ja jököttää vieraan vieressä ja vierasta tottelee kuin unelma silloin. Luulen että koira ei välitä minusta niin paljon kuin tästä vieraasta.

19

1684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rusettirinta

      Joka koira välittää namittajasta. Kiintymystä se ei osoita, vaan herkkujen pyytelyä ja silloin tietysti totellaan pienen namipalkan toivossa.

    • urjimus

      Minun koiralleni ei kukaan toinen ihminen saa antaa mitään, ei ruokaa, ei namuja.
      Se on aina ollut täysin kiellettyä.

      • Kurjaa

        Aika mustasukkainen koira sinulla. Etkö ole mistään saanut apua tuohon ongelmakäytökseen?


      • hännänheiluttajaj

        aloittaja on mustasukkainen, ei koira. Ongelman ratkaisu, tee itsestä mielenkiintoinen ja hauska koiran mielestä, eli tee koiran kanssa koiran mieleisiä juttuja. Yleensä sosiaalisuutta ja avointan vieraanvaraisuutta pidetään HYVEENÄ


      • 1_2
        hännänheiluttajaj kirjoitti:

        aloittaja on mustasukkainen, ei koira. Ongelman ratkaisu, tee itsestä mielenkiintoinen ja hauska koiran mielestä, eli tee koiran kanssa koiran mieleisiä juttuja. Yleensä sosiaalisuutta ja avointan vieraanvaraisuutta pidetään HYVEENÄ

        Olet oikeassa ja samalla väärässä. Tuo edellinen viesti oli osoitettu nimimerkille urjimus, jonka koira ilmeisesti käy päälle jos joku muu yrittää edes namittaa sitä.


    • sakuni

      Ikävä sinulle. Minulla ja minun tutulla oli sama ongelma. Tutulla oli koira joka tuli minun luo aina kun minä niille menin. Lakkasi kokonaan omistajaansa tottelemasta. Tai jos tulivat jonnekin, missä koira tiesi minun olevan, se etsi minut ja lakkasi omistajaansa tottelemasta. Enkä ollut edes nameja sille syöttänyt. Se oli vaan valinnut minut "pomokseen". Sillä oli ilmeisesti turvallisempi olo minun kanssa. Tämä koira oli saksanpaimenkoirauros ja jouduinkin sen lopulta itselleni ottamaan koska siinä ei ollut enää mitään järkeä. Ihminen luulee että hän valitsee eläimen mutta kyllä se on toisinpäin

      • mitäteen

        Saako sitä mitenkään muutettua, että minä olisin koiran "pomo" eikä vieras, jos meillä on sama tilanne? Kyllä koira tottelee jos vieras ei ole paikalla, mutta jos vieras on nii koira lähtee kesken leikinkin hänen luokseen jos kävelee ohi :< En halua antaa koiraani hänelle, mutta tilanne tuntuu epätoivoiselta


    • niinsemeneekinjuu

      Onko mahdollista, että koulutat koiraa.Opetat istumaan, maahan, seiso, tänne, seuraa jne, ja palkkaat herkuin?
      Osallistu myös koirien koulutuksiin, saat paremmin koirasi hallintaan, ja kiinnostumaan itsestäsi.

    • fargot

      Mulla on myös yltiösosiaalinen koira joka rakastaa kaikkia ihmisiä. Ollaan tehty sille koulutuksessa ns kontaktiharjoituksia jossa pyydän koirani viereeni perusasentoon. Palkkaan sitä kun se pitää katsekontaktin minuun vaikka avustaja yrittää saada sen huomion.
      Nykyään koirani ei mene enää halpaan vaikka avustaja käskyttää sitä ja makupaloin yrittää saada sitä vaihtamaan asentoa istumisesta maahan jne. Ideana on se, että annan koiralleni makupalan kun se ei noteeraa avustajan käskyjä.

      Koira on rodultaan belgianpaimenkoira eikä sillä ole alunperinkään ollut ongelmana se ettei se minua tottelisi vaan se, että se on niin kiinnostunut myöskin muista ihmistä.

    • petson

      Johtajuuden puutetta se on sulta. Monet koirat pitävät vieraista ja herkunjakelijoista varsinkin, eihän se ole ongelma. Mutta se on, että koirasi ei tottele sinua siinä tilanteessa. Lapsetkin muuten tekevät sitä samaa: ne ovat huomanneet, että vanhemmat esittävät vieraille parempaa ja eivät ilkeä ojentaa lapsiaan. Sitten lapset saattavat häpäistä vanhempansa huonolla käytöksellä.

      Tarinan opetus on ehkä se, että jos johtajuutesi perustuu menetelmiin jotka eivät kestä päivänvaloa, olet jäänyt kiinni. Tai et ole koirasi silmissä johtaja ollenkaan, se tottelee vain ylipäätään sitä joka makupaloja tarjoaa.

      Mutta mikä järkevä syy sinulla on kutsua koira luoksesi tämän vieraan aikana? Koira voi kyseenalaistaa turhia käskyjä. Käsketkö käskemisen vuoksi?
      Hyvä olisi, jos koiran käskemiselle olisi aina joku selkeä syy, eikä vaan huvikseen kyykytettäisi että tänne nyt ja istu ja anna tassu.

      • mitäteen

        Kyllä olen sitä mielestäni ihan hyvin johtanut ja se tottelee minua hyvin jos vieras ei ole paikalla, enkä yleensä käskytä sitä jos on vieras kylässä, mutta toki yritän sitä komentaa luokse, kun vieras ottaa ulkovaatteita pois pienestä eteisestä niin yritän kutsua sitä luokse ettei se änkeä siellä, mutta tuntuu että korvat häviää kokonaan. Koira on toki vielä aika nuori, vuoden vanha, mutta eihän se voi johtua siitä?


      • 8715
        mitäteen kirjoitti:

        Kyllä olen sitä mielestäni ihan hyvin johtanut ja se tottelee minua hyvin jos vieras ei ole paikalla, enkä yleensä käskytä sitä jos on vieras kylässä, mutta toki yritän sitä komentaa luokse, kun vieras ottaa ulkovaatteita pois pienestä eteisestä niin yritän kutsua sitä luokse ettei se änkeä siellä, mutta tuntuu että korvat häviää kokonaan. Koira on toki vielä aika nuori, vuoden vanha, mutta eihän se voi johtua siitä?

        Voi se johtua nuoresta iästä. Kehottaisin tuossa eteis-vaatteetpois-episodissa laittamaan koiran siksi aikaa toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Jo ennen kuin avaat vieraalle oven. Päästä pois vasta kun vieraasi on asettunut "taloksi". Kun muutaman kerran olet tämän tehnyt niin se eteisriehuminen on poissa.


    • asdasdasddd

      Vieraat on koirien mielestä niiiin paljon jännempiä, koska niitä ensinnäkin näkee harvemmin. Omistaja on jo niin nähty! :D
      Vieraat harvemmin ees komentaa, joten tottakai se on sillon koiran mielestä kivempi hengata tyypin kanssa joka vaan palluttaa ja palkitsee nameilla.

      Ei mitenkään kummallista tai outoa.

      • mitäteen

        Mutta kun koira ei tottele kunnolla muita ihmisiä


    • EhkäpäSittenkinOn

      niin, että pitäisi harrastaa koiran kanssa enemmän. Itselläni kaksi rekkua, jotka myös ns. tykkäävät muista ja todellakin näyttää välillä siltä, että joistain enemmän. Ikinä ne eivät kyllä minua hylkäisi. Yksi tuttu kaveri, jonka kohtaamme välillä hänen ilta juoksulenkillä saa koiramme, varsinkin toisen ihan hurmioituneeksi läsnäolollaan. Ja kyllä, tiedän että hän välittää kovasti kaikista eläimistä. Sillä hetkellä kun kohtaamme, en edes ala komentelemaan tai ohjaamaan koiriani, vaan annan niiden nauttia tilanteessa, siis kaikkien. En oikeestaan koskaan ole ns. käskyttänyt/komentanut koiriani, vaan ohjaan/vasta ehdollistan. Eikä minua haittaa, jos joku joutuu sanomaan vaikka seis vaikeassa paikassa, jos on tarpeen. Tosin en odotakkaan tiukkaa tottelevaisuutta. Riittää, kun taitaa perusasioita. Sivu, istu, odota, seis, tänne, joista tuo odottamisen kärsivällisyys on joskus perin pohjin hukassa. Ja juuri äsken kokeilin, että aloin ns. lepertelemään koirille ja höpötin sitä sun tätä ja molemmat olivat kuin eivät olisi minua tänään vielä nähneetkään. Meillä on myös aamurituaalit, jolloin toinen tunkee itseään syliin ja haluaa haukotella ja näyttää kuinka iso kita sillä on ja toinen vaan hellimistä. Koirat kaipaavat myös sitä kiintymystä. Leikki on myös tärkeää. Puuhailu koiran kanssa tiivistää omistajan/lemmikin suhdetta normaalin tapakoulutuksen lisäksi. Koirani saavat myös täysin rinnoin osoittaa "ns" kiintymystään perheenjäseniini sekä muutamaan tuttuun, jotka ovat tuiki tärkeitä koirilleni. Uskollinen onko koirasi muille vai osoittaako vaan kiintymystään, tiedä häntä. Jos tuossa tilanteessa tiukalla äänen sävyllä menee komentamaan, niin enpä taitaisi minäkään totella ja jos siitä vielä seuraa jotain "rangaistusta", niin sitäkin vähemmän. En halua arvostella kenenkään kasvattamisperiaatetta, mutta omiini ei kuulu ainakaan mikään fyysinen kuritus, meillä mennään palkitsemisella ja tähän päivään asti se on toiminut. Elikkä tuollaiset 40 vuotta. Siis lenkille höpöttämään niitä näitä.

    • EhkäpäSittenkinOn

      hieman lisää. Koirasi on vasta vuoden, eli jatka samaa tahtia ja palaa asiaan sen ollessa siinä kolmivuotias. Vielä tulee tai nyt menossa ns. junnuikä, joka korjaantuu parin vuoden iässä tai hieman vanhempana. Ehkäpä olisi hyvä, jos pääsisit katsomaan toko koulutusta johonkin, missä koira suorastaan palvoen seuraa isäntää/emäntää odottaen palvelupyyntöä. Näiden ihmisten kanssa keskustelu toisi varmaan paljon uutta näkemystä. Ja onhan tuo katsekontakti jo halussa, koska mielestäni se on kaiken perusta.

      • mitäteen

        En minäkään käytä mitään kuritusta koiraani kyllä ohjeistan sitä vieraisiin ja yritän saada hyppimisen pois jos hypähtää päälle ja jos tottelee niin annan herkun enkä rupea kurittamaan millään lailla ja ehkä se on totta että en ole oikein jaksanut puuhailla niin paljon koirani kanssa, mutta nyt rupean leikkimään ja tekemään muuta kivaa enemmän. Ja tuosta tokosta, kyllä minä olen tokoa päässyt katselemaan ja olen aikeissa aloittaa sen koirani kanssa ja sen jälkeen agilityä. Koira osaa katsekontaktin hyvin tietyissä paikoissa, mutta jossain pitää vielä harjoitella.


    • seitsemäntoista

      Minkä rotuinen aloittajan koira on? En utelemista utele, mietin vain mitä liikaa tai liian vähän koiran kanssa mahdollisesti on tehty. Ja usko huviksesi, jotkut koirat nyt vain luontojaan ovat "miesten koiria" ja ehkä toisinpäin. Luin Koiramme-lehdestä porokoira-juttua, jossa aikuisena etelään myyty uros ei koskaan totellut koirankasvattaja-rouvaa eikä naisväkeä yleensäkään, ainoastaan aviomiestä toteltiin kuuliaisesti.

      Jos nuori koira tulee haluttomasti omistajaa vastaan, tulee kieltämättä mieleen myös "liikaa kuria ja rajoja"-mahdollisuus. Koira kaipaa ensi sijassa leppoisaa kiintymystä ja luottamusta, jopa rapsutteluja ja juttelujakin. Vasta sen hyvän suhteen päälle voi rakentaa kuria ja tottelevaisuutta, ei toisinpäin.

      • mitäteen

        Koirani on sileäkarvainen collie. Ei tämä kyllä yhtään vaikuta sellaista vain toisen sukupuolen koiralta, se kyllä välittää naisista että miehistä. Joskus koirani kyllä tulee iloisesti vastaan kun tulen töistä ja joskus se makaa jossain vaan, mutta jos samon silloin koirani nimen hellyyttävästi niin heti se tulee luokse häntä heiluen. Meillä on aina illalla rapsutus ja hellyyshetki, että leikitään, rapsuttelen, juttelen, kouluttelen ja mennään ulos heittämään palloa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe