Siis oikeasti,
paljonko veneesi polttoainetta vie normaali ajossa?
Seuran laitureilla, satamissa ja matkoilla muuten kuulee kaikenlaisia tarinoita... näin 35 v. veneilyn jälkeen sitä osaa hieman suodattaa näitä: "Tää 150hv Hondalla oleva Silveri menee tankit täynnä kolme ukkoa kalastuskamoineen matkavauhtia alle puali litraa mailille" ja sitten toinen ääripää "Tällä tästä Virroille ja takaisin (55mpk suuntaansa) niin se maksaa 800 ekee pensoissa". 4 litraa/mpk ??
Itse olen kelannut viime kesän 1300mpk ajot ja päädyin 0.85 l/mpk keskikulutukseen. Toi siis vaikka mittarit näyttääkin suoraan ajaessa alle 0.80 kulutuksia.
Vene on ajokunnossa 1250-1300 kg painava perämoottorivene. Ensi kesänä 90 kg vähemmän.
Veneesi kulutus??
153
9303
Vastaukset
Bayliner 265, 5.0mpi Bravo3: 1,8 L/maili alkukaudesta ja 1,9 L/maili loppukaudesta.
- Seonkoostakiinni
N.5-6 kuormasta ja kelistä riippuen
Maxum 2700 SCR, Hyundai SeasAll s250 diesel, Bravo III, paino testiajossa vesillelaskun yhteydessä 3600 kg:
- 3200 rpm, 23.8 kn, 31.6 l/h, taloudellisuus 1.33 l/kn
- huiput 32.2 kn kierroksilla 4028 rpm
Suht normilukemat tuon painoiselle veneelle.- Syysveneilijä
Grandezza 27 OC, VP D4 260 hv.
27-28 solmun matkavauhdilla n. 35-37l/H eli n. 1.3 l/maili.Dieseli siis...
Eli kompaktin plaanaavan veneen mukana halutaan kuljettaa mukavuuksia, niin ihan nykypäivän dieselilläkin kulutus nousee sinne euron / mpk tai yli...
Alan olemaan todella tyytyväinen parhaan 3-4 hengen 31-32 kts matkanopeutemme noin euron kilometri kulutukseemme. Ehtii ja ehtii edullisesti.
- VPD6_330
Marino Barracuda VP D6 330. Paino varmaan lähes 5 tn tankit täynnä, 4 hlö, kaikki tavarat, varusteet ym. Keskikulutus n. 1,6 - 1.8 l /maili sis. n. 70 % nopeudella 22 kn ja loput 6-7 kn.
- Baik
Bailyner 265 Mergruiser Magnum 350 matkavauhti n. 25 kn. 1,15/ mmaili.
2 hemkeä tankit täynnä. - Oma_Vene
Paskapuhetta. Mpi 350 Mag on mitattu lukemattomissa tuon kokoluokan veneissä ja kulutus ei koskaan ole ollut alle 1,7 l/mmaili liukunopeuksilla.
- Syysveneilijä
Baik kirjoitti:
Bailyner 265 Mergruiser Magnum 350 matkavauhti n. 25 kn. 1,15/ mmaili.
2 hemkeä tankit täynnä.Taisit tarkoittaa 1.15l/km?
- MErc66
Baik kirjoitti:
Bailyner 265 Mergruiser Magnum 350 matkavauhti n. 25 kn. 1,15/ mmaili.
2 hemkeä tankit täynnä.3500 rpm/min 87 litraa /h
3000 rpm/min 68 litraa/h
arvaan että vaatii tuon 3000 tuhatta kierrosta että kulkee 25 solmua
tekee 2,7 litraa per maili
jos kuitenkin 2500 rpm riittäisi se tekee 53 litraa eli 2,12 per maili
tää on faktaa ilman fiktiota !! - MakkiToto
MErc66 kirjoitti:
3500 rpm/min 87 litraa /h
3000 rpm/min 68 litraa/h
arvaan että vaatii tuon 3000 tuhatta kierrosta että kulkee 25 solmua
tekee 2,7 litraa per maili
jos kuitenkin 2500 rpm riittäisi se tekee 53 litraa eli 2,12 per maili
tää on faktaa ilman fiktiota !!265 Beikulla ei 3000 tuhannella kierroksella ajeta kuin nafti <20 solmua, siis juuri ja juuri plaanissa.
- Molinari_
MakkiToto kirjoitti:
265 Beikulla ei 3000 tuhannella kierroksella ajeta kuin nafti <20 solmua, siis juuri ja juuri plaanissa.
Taidat tarkoittaa 3000 kierrosta ;)
- drunky
Coronet 21. 350 mag mpi 2015. mirage plus 21" tohtoroitu. Ajettu 100 h. Keski- kulutus 18 l /tunti sis. kaikki ajot.
2500 rmp/25 s. 1,4l/m
3000 rpm/31 s 1,3l/m
3500 rpm/37 s 1,35//m
huiput 51 s 4850 rpm 89l/h
Pohja ultrasileä ja suora.
Moottori ja vetolaite nostettu 1,5 tuumaa ylöspäin normaaliasennuksesta.
Kaikki bensa menee mitä tankkiin panee.
- Approksimatti
0,33 l/mpk/t näyttää olevan aika hyvä aproksimaatio dieselillä. Bensalla aika paljon enemmän
- Oma_Vene
Tuo on ehkä vähän alakanttiin. Pikemminkin jossain välillä 0,35-0,4 l/mpk/t.
Toinen tapa laskea voisi olla 1 l/h/100kg. - OmampiVene
Oma_Vene kirjoitti:
Tuo on ehkä vähän alakanttiin. Pikemminkin jossain välillä 0,35-0,4 l/mpk/t.
Toinen tapa laskea voisi olla 1 l/h/100kg.Onko tuo liukuville vai uppoumarunkoisille?
Omalla veneellä tuo esittämäsi kulutus on selvästi yläkanttiin, mutta mahdollisuuksien rajoissa likaisella pohjalla ja kovalla aallokolla. Omani on liukuva ja Diesel. Bensakoneelle tuo on varmaan alakanttiin - Oma_Vene
Tuo oli liukuville veneille tehty nyrkkisääntö. Tuskinpa on kaukana totuudesta.
- Oma_Vene
Ja nimenomaan dieseleille. En rupea kanssasi tästä enempiä vänkäämään, tästä on aivan riittävästi mittaustulokia olemassa jotka osoittavat että tuossa haarukassa ollaan 90% tapauksista.
- ValeEmävaleTilasto
Oma_Vene kirjoitti:
Ja nimenomaan dieseleille. En rupea kanssasi tästä enempiä vänkäämään, tästä on aivan riittävästi mittaustulokia olemassa jotka osoittavat että tuossa haarukassa ollaan 90% tapauksista.
Varmaankin johtuu siitä, että 90 % veneistä on 8-10m. Isompaan on yläkanttiin
Litraa/Mpk/tunti.... WTF??
Voitko hieman selventää tuota "3-ulotteista määritystäsi" kulutuksesta. Siis siitä arvosta, joka näin normaalimaailmassa lasketaan silti tyylin "Litraa polttoainetta per kuljettu matka".
Ajalla ei tuossa laskennassa vitun vertaa tekemistä...- Syysveneilijä
perheenisa kirjoitti:
Litraa/Mpk/tunti.... WTF??
Voitko hieman selventää tuota "3-ulotteista määritystäsi" kulutuksesta. Siis siitä arvosta, joka näin normaalimaailmassa lasketaan silti tyylin "Litraa polttoainetta per kuljettu matka".
Ajalla ei tuossa laskennassa vitun vertaa tekemistä...Perheenisä rauhoittuu ja hengittää välillä, ei tuollaisesta tarvitse tuohtua.
En ole plussakortin käyttäjä.
Toisin kuin useimmat täälläkin.
Kauteni loppui muuten lokakuun lopussa... kun oli pakko alkaa korjaamaan 30v ikäistä venettä.- Oma_Vene
ValeEmävaleTilasto kirjoitti:
Varmaankin johtuu siitä, että 90 % veneistä on 8-10m. Isompaan on yläkanttiin
No joo, juuri näin. Isommat menevät suhteessa vähemmällä, pienemmät haukkaavat vastaavasti enemmän. Nuo approksimaatiot pätevät parhaiten juuri tuossa 8-10 metrin kokoluokassa.
- Oma_Vene
perheenisa kirjoitti:
Litraa/Mpk/tunti.... WTF??
Voitko hieman selventää tuota "3-ulotteista määritystäsi" kulutuksesta. Siis siitä arvosta, joka näin normaalimaailmassa lasketaan silti tyylin "Litraa polttoainetta per kuljettu matka".
Ajalla ei tuossa laskennassa vitun vertaa tekemistä...Älykkäämmät jo tajusivatkin että tuo t tarkoitti tonneja (massaa) eikä aikaa.
Älykkäämmät?? Tarkoitat ehkä pikemminkin möhköjen liikuttelijoiden omaa läppää?? Kannattaa (ehkä) käyttää asiallisia merkintöjä mouhaamisessaan?.
Tiedän 3D-suunnittelun kautta oman veneen ja sittä kautta aika monen muunkin kipon suhteen aika tarkalleen, että mitä tarkoittaa veneen paino, pohjan pintakuorma, koneteho, nopeus, eri ratkaisujen hydrodynaaminen tehokkuus ja lopullinen suorituskyky niin nopeuden kuten myös talouden suhteen. Ei ole vaikeaa...
Omassa, nopeassa veneessäni olen talven aikana tekemässä 12-13% painonsäästön toteuttavat hommat... tietäen tarkalleen, että mitä paino vs. talous vs. nopeus tarkoittaa.
En siis käytä korttia...- EtOoAinooInsinjööri
perheenisa kirjoitti:
Älykkäämmät?? Tarkoitat ehkä pikemminkin möhköjen liikuttelijoiden omaa läppää?? Kannattaa (ehkä) käyttää asiallisia merkintöjä mouhaamisessaan?.
Tiedän 3D-suunnittelun kautta oman veneen ja sittä kautta aika monen muunkin kipon suhteen aika tarkalleen, että mitä tarkoittaa veneen paino, pohjan pintakuorma, koneteho, nopeus, eri ratkaisujen hydrodynaaminen tehokkuus ja lopullinen suorituskyky niin nopeuden kuten myös talouden suhteen. Ei ole vaikeaa...
Omassa, nopeassa veneessäni olen talven aikana tekemässä 12-13% painonsäästön toteuttavat hommat... tietäen tarkalleen, että mitä paino vs. talous vs. nopeus tarkoittaa.
En siis käytä korttia...Tunnin lyhenne on h, tonnin t. Fiksut käyttää korttia koska sillä saa saman tuotteen halvemmalla.
En epäile ettet tietäisi paljonkin erilaisia asioita, sääli että tempperamenttisi piilottaa ne myös sinulta :D - 10-14
Oma_Vene kirjoitti:
Tuo on ehkä vähän alakanttiin. Pikemminkin jossain välillä 0,35-0,4 l/mpk/t.
Toinen tapa laskea voisi olla 1 l/h/100kg.Aiempi oli liukuva moottorivene, n. 3000 kg, koneena Volvon 41 perävetolaitteella. Kulutus oli jotakuinkin 1,3 litraa per mpk kokonaiskulutuksesta ja kokonaismailimäärästä laskettuna. Marssinopeus oli tyypillisesti 18-22 solmua kelistä riippuen.
- Oma_Vene
Aika lähellä tuota minun approksimaatiota.
EtOoAinooInsinjööri kirjoitti:
Tunnin lyhenne on h, tonnin t. Fiksut käyttää korttia koska sillä saa saman tuotteen halvemmalla.
En epäile ettet tietäisi paljonkin erilaisia asioita, sääli että tempperamenttisi piilottaa ne myös sinulta :D;D
EtOoAinooInsinjööri kirjoitti:
Tunnin lyhenne on h, tonnin t. Fiksut käyttää korttia koska sillä saa saman tuotteen halvemmalla.
En epäile ettet tietäisi paljonkin erilaisia asioita, sääli että tempperamenttisi piilottaa ne myös sinulta :DEn ole insinööri... olen veneillyt vain 35 vuotta 47v elämästäni. Vuosi lisäopintoja joo, niin dipl. ins olisi ihan kiva toinen akat. tutkinto. Täysin epäkiinnostava tosin.
Aloittamani stringin tarkoitus oli saada ihmiset kertomaan, että mitä vene kuluttaa per mpk. Se on oikeasti mielenkiintoinen aihe...
- Sopivasti
Yamarin 750 Suzuki 150 1.3l/mpk
Mulla onkin sen verran pieni kone 40hv 2t jamaha ja kulutus täysillä 18l/h
- kohtataasvene
Tuon kommentin tunnistan ainakin rehelliseksi. Meillä oli vaimon kanssa 90-luvulla Terhi 520 HT retkivene vanhalla 2t 40 hp mariner moottorilla ja täydellä kaasulla 18 l/h. 3/4 osaa kaasulla noin 14-16 l/h. riippuen tavaramäärästä ja kelistä. Yksin juuri ja juuri plaanissa noin 12 l/h.
- vauhdilla
50hv sole,n35l/100km.
- suomenverovampyyrit
Max 116l /t nopeus 34 solmua 3,4 l/maili. Matka nopeus n.80l /t 26 solmua 3l / maili. 9l/t 7 solmua 1,3l/maili.
Vene 11,75x3,74 n.9500kg 2x260hv diesel, viime kesänä 1200 mailia ja paljon polttoaine veroja valtiolle Alv24% n. 6000€ vuotuisista kiinteistä kuluista ja aikanaan, kun vene ostettu Alv n.72000€ , mutta ei sekään riitä, vaan venevero ja silti ei voi saada kotitalousvähennyksiä kuin mökistä ja asunnosta....vit...
LOTTOVOITTO SYNTYÄ SUOMEEN VERONMAKSAJAKSI! Hyvää itsenäisyyspäivää
Ja tässä vielä viimeinen motivaatio suomalaiselle yrittäjälle
http://juhanikhr.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197212-yrittajan-elakemaksut-menevat-kankkulan-kaivoon
Pääseekö veneellä Syyriaan?12 metrinen 10 tonninen laite kuluttaa ihan väkisin jotain... ja kun sitä vähääkään haluaa nostaa veden pintaan plaaniin, niin ihan varmasti vie jotain ja sitten vielä vähän....
Kyllä... Suomen ongelma on se, että jokaista ajamaasi Mpk:ta kohti valtio haluaa sinun elättävän xx virkamiestä, yy työtöntä ja zz turvapaikanhakijaa...
Yrittäjän eläkemaksut on puhdas, kommunistinen vitsi.
- KusessaOllaan
Vene 30 ft. Volo 44 2 x 260 hv. ja tankit tulvivat edelleen yli vaikka vene ollut maissa jo 3 viikkoa.
- Hkutfhklok
Falcon 26 kad44 = 1,21 l/NM, 4000 mailin keskiarvo, enimmäksi yli 30 solmun nopuedessa
TG6300 Merc 75 2T = 1,17 l/NM, 60 tunnin ajoa mitattuna, noin 23 solmussa- epäilen
kulkeeko falkkoni edes yli 30 solmuu?
- Qedmot
epäilen kirjoitti:
kulkeeko falkkoni edes yli 30 solmuu?
Kulkee matkanopeutta 32 solmuu / 3200 rundia, täyslillä WOT 3900 rundia / 39 solmua. Siis kad44 pd-e ja rosterirusetit.
- Molinari_
epäilen kirjoitti:
kulkeeko falkkoni edes yli 30 solmuu?
Miksi ihmeessä ei kulkisi, sehän on suunniteltu sellaiseksi, siis kulkemaan. Viimeisimmistä en enää tiedä, jos Bella on oikein vahvasti tehnyt "taikojaan", eli tuhonnut ominaisuuksia pienemmän koneen toivossa.
6 tonnia painava uppoumarunkoinen matkavene. Tankit on isot ja kulutus pieni, niin ei ihan tarkkaa osaa sanoa, mutta olen päätynyt johonkin 0,7-1l/mpk kulutukseen 7-8 solmun nopeudella. Edullista, mutta ei kovinkaan vauhdikasta. Koneena vanha 4,2l Ford
- Slowlife
Omani on 3,2 t purjevene ( olen oikeasti moottoriveneilijä, joka on naimisissa tämän kanssa:) 0,4 l/mpk ja se nopeudella 5,8 kt. VP 2001.
- dieseliäjabensaamenee
7,5 m liukuva, 2900 kg punnittu tankit puolitäynnä, matkavauhti 30 - 35 solmua, kulutus 1,1 - 1,3 l/mpk, huiput 42 - 44 s. n. 315 hv diesel
peltiloota 5 m, 100 hv nelitahti, matkavauhti 30 s, kulutus 0,8 l/mpk
RIB 5 m, 90 hp 2-tahti, noin litra/mpk 30 - 40 solmussa ? - nuurdikki
Viimme kesänä tuli melko luotettavasti mitattua kulutus matka ajossa. 350mpk matkalla meni 130 litraa dieseliä. Kyseessä on 10m uppoamarunkoinen vene ja tukipurje oli käytössä koko matkan ajan.
- 1w34gf
Kulkuri34 5tn matka 1,6l/nm
- raunoks
Tähän voisi vastata vanhalla jutulla siitä, kun kaksi jenkkiveneen omistajaa istui baarissa ja jutteli. Toinen sanoi: " Mikä vika mun Beikussa voi olla kun se vie bensaa 50- 60 l/h? Kaverilla on samanlainen vene ja V-8 kone ja sillä menee puolta vähemmän."
Johon toinen vastaa: "Kuule, tee sinä samoin kuin kaverisi. Rupee valehteleen".
Oikeasti, olen tehnyt tutkimusta siitä, miten luikuvan moottoriveneen polttoainetaloutta voidaan parantaa. Tässä asiaan vaikuttavia tekijöitä:
Kevyempi paino
Pitempi vene
Alhaisempi liukukynnys
Taloudellisempi moottori
Sopiva vetolaite/välityssuhde
Parempi potkuri
Pohjan puhtaus
Näitä asioita parantamalla voidaan monen veneen kulutusta vähentää -10 -50 %.
Nykyisin on GPS, eli nopeus nähdään heti ja oikein. Joissakin moottoreissa on vakiona tai lisävarusteen kulutusmittari. Se kertoo todellisen kulutuksen.- Pohjankunta
Pohjan kunnostus paransi minulla taloutta 8%
- BritishPetroleum
Mielestäni kysymys on turha. Kaikki menee mitä tankkiin laittaa. Se kuinka paljon vene kuluttaa on kokonaan kiinni lompsan paksuudesta.
- TuomasAH
7-8kn 6,7 l/nm
8-10kn 8,5l/nm - LomapkonPaksuudesta
15,5 l/M€/h
- NuukaTeppo
Ja se luku on sitten l/h, Koska vesillä ollaan nimenomaan aikaatappamassa eikä ajelemassa matkoja. Sitä varten on auto.
Mulla se on 1,5l/h. vähemmänkin vois olla esim.0,7l/h. Tulisi halvemmaksi.- SeOnMitävaan
Kun sunnittelee matkaa, niin monet muutkin kuin minä laskevat polttoaineen kulutuksen matkan pituuden mukaan. Pituus on helpompi mitata kartalta kuin tunnit.
- MakkiToto
SeOnMitävaan kirjoitti:
Kun sunnittelee matkaa, niin monet muutkin kuin minä laskevat polttoaineen kulutuksen matkan pituuden mukaan. Pituus on helpompi mitata kartalta kuin tunnit.
Kartalla kulutus minimaalista. Niin kuin mielikuvitusmatkoillakin.
- KaikilleEiRiitäVeneitä
MakkiToto kirjoitti:
Kartalla kulutus minimaalista. Niin kuin mielikuvitusmatkoillakin.
Ei ole kokemusta mielikuvitusmatkoista, mutta nyt ymmärrän enemmän, minkälaisella kokemuksella kirjoitat.
- MakkiToto
KaikilleEiRiitäVeneitä kirjoitti:
Ei ole kokemusta mielikuvitusmatkoista, mutta nyt ymmärrän enemmän, minkälaisella kokemuksella kirjoitat.
Kysehän ei ollut minun kokemuksista, ei ole tarvetta laskea etukäteen polttoaineen kulutusta. Sitä on mukana "riittävästi".
- OmassaKylässä
MakkiToto kirjoitti:
Kysehän ei ollut minun kokemuksista, ei ole tarvetta laskea etukäteen polttoaineen kulutusta. Sitä on mukana "riittävästi".
Tietenkin, jos ei mene paljoa omaa rantaa pitemmälle, ei tarvitse suunnitella. Minun veneeseeni ei mahdu niin paljoa polttoainetta etteikö sitä joutuisi kesän aikana ottamaan lisää.
- 10-14
Litraa per tunti on erittäin epäkäytännöllinen laskentatapa. Kyllä vesilläkin useimmiten liikutaan pisteestä A pisteeseen B ja koska niiden välinen etäisyys tunnetaan, on järkevää ajatella polttoaineen kulutusta suhteessa matkaan. Erityisesti matkaveneilijälle l/mpk (tai l/km, ei metristen yksiköiden käytössä mitään väärää ole) on fiksu suure.
Litraa per tunti voi olla mielekäs "daycruisaajalle", joka vain pörräilee lähivesillä ja palaa illaksi aina kotisatamaan. - MakkiToto
OmassaKylässä kirjoitti:
Tietenkin, jos ei mene paljoa omaa rantaa pitemmälle, ei tarvitse suunnitella. Minun veneeseeni ei mahdu niin paljoa polttoainetta etteikö sitä joutuisi kesän aikana ottamaan lisää.
Onko sinun tiedettävä etukäteen mistä tankkaat ?
- 10-14
MakkiToto kirjoitti:
Onko sinun tiedettävä etukäteen mistä tankkaat ?
Kysymys viittaa siihen, että et ole matkaveneilijä, jos veneilijä ollenkaan. Veneille kun ei ole tankkauspisteitä samanlaisella tiheydellä kuin autoille. Matkaveneilijän reittisuunnittelussa on ihan olennainen seikka se, mistä saa polltoainetta eli mikä on seuraava tankkauspiste matkan varrella. Samasta syystä on mielekkäämpää ajatella kulutus per mpk (tai km) eikä per tunti.
- MakkiToto
10-14 kirjoitti:
Kysymys viittaa siihen, että et ole matkaveneilijä, jos veneilijä ollenkaan. Veneille kun ei ole tankkauspisteitä samanlaisella tiheydellä kuin autoille. Matkaveneilijän reittisuunnittelussa on ihan olennainen seikka se, mistä saa polltoainetta eli mikä on seuraava tankkauspiste matkan varrella. Samasta syystä on mielekkäämpää ajatella kulutus per mpk (tai km) eikä per tunti.
Miten sen kukin sitten ottaa ;D Mutta olettaisin että enemmän olen "matkaveneilijä" kuin sinä. Sen verran tiheässä kuitenkin on tankkauspisteitä, että 12 tunnin sisällä seuraava löytyy ;D
- Jokalähtöön
MakkiToto kirjoitti:
Miten sen kukin sitten ottaa ;D Mutta olettaisin että enemmän olen "matkaveneilijä" kuin sinä. Sen verran tiheässä kuitenkin on tankkauspisteitä, että 12 tunnin sisällä seuraava löytyy ;D
Tuo pitää varmasti paikkansa sillä varauksella että vene ei ole kovin hidas. Ei kuitenkaan huvittaisi ajella paria tuntia sivuun vain tankkaamisen takia.
Läheskään kaikilta asemilta ei saa polttoainetta kortilla suurempaa määrää. Jos korttiostoksen raja on 400 eur, niin sillä saa vain 250l.
Minun matkaveneeni tankkaus on yleensä 1000l nurkilla. Sitä varten pitäisi olla 4 korttia ja sen lisäksi arvata oikein tankkiin menevä määrä koska automaatti ei palauta rahoja.
On paljon kätevämpää tankata asemilta, joissa on palvelu eikä pelkkää automaattia. Niitä on paljon vähemmän.
Se matkaveneily, jonka asiantuntijana itseäsi pidät, on vain yksi osa matkaveneilyä. Minä tunnen selvätikin paremmin oman tapani. - KiitosKysymästä
MakkiToto kirjoitti:
Onko sinun tiedettävä etukäteen mistä tankkaat ?
On.
- tuntikulutuseijuppailua
10-14 kirjoitti:
Litraa per tunti on erittäin epäkäytännöllinen laskentatapa. Kyllä vesilläkin useimmiten liikutaan pisteestä A pisteeseen B ja koska niiden välinen etäisyys tunnetaan, on järkevää ajatella polttoaineen kulutusta suhteessa matkaan. Erityisesti matkaveneilijälle l/mpk (tai l/km, ei metristen yksiköiden käytössä mitään väärää ole) on fiksu suure.
Litraa per tunti voi olla mielekäs "daycruisaajalle", joka vain pörräilee lähivesillä ja palaa illaksi aina kotisatamaan.Voi kai sitä noinkin ajatella, jos vene kuluttaa polttoainetta suht tasaisesti nopeudesta riippumatta.
Itse kyllä funtsaan kummallakin periaatteella, sillä kelistä riippuen samalla matkalla voi olla suuria kulutus eroja. Ajaako räkä plaanissa kovassa kelissä, vai ajaako kunnon liukua vai runkonopeutta voi kulutus vaihdella huomattavasti, kuten nopeuskin matkan aikana.
Esim joka kesäinen ruottin matka helpompi hahmottaa nopeasti åbo-maarianhamina-norrtälje ollut kelistä riippuen joko suoraa tai pysähdys harvemmin m.hamn.
Mittaan kartalta n. Suoraviivaisemmin, ei väyliä pitkin luokka 130mailia.
Tämän jälkeen helppo pohtia polttoaine määrää mitä tankissa pitäisi olla (täysillä tankeilla suurimmalla kulutuksella 300 mailia, mutta ei järkevää ajaa täysillä tankeilla jollei tarkoituksena päästä 250-300 mailin päähän.
Eli 130 mailia, tunteina runkonopeudella 7s 19t x 10l/h n.200l. Kunnon liu'ulla 25s n.5-6t x 80l/h n.500l. Räkä plaanilla 14-19 solmua rankassa säässä n.10t x 70l/t 700l näillä tiedoilla arvioin vallitsevien sää ennusteiden pohjalta paljonko tankissa pitäisi tavaraa olla, jotta pääsee perille kunnialla.
Tällä tavalla ainakin itselleni helpompaa ajatella, koska tankin mittarin viivat 250l välein, ei ole helppoa ajatella vaikka pahassa kelissä ensin montako litraa kuluttaa maililla ja montako mailia perille. Varsinkin kovassa kelissä vaikka ahvenan merellä, on vaikeaa edes osua sormella plotterin/tutkan nappeihin saati selvitellä paljonko kuluttaa maililla ja paljonko maileja perille, onko kohtaavia aluksia yms. silloinkin helpompi pelailla tunneilla suuntaa antavasti.
Ja tuo matka oli vain esimerkki, muitakin kohteita itämerellä mihin ajellaan yhtä soittoa. - MuutTekeeNiinKuinTekee
tuntikulutuseijuppailua kirjoitti:
Voi kai sitä noinkin ajatella, jos vene kuluttaa polttoainetta suht tasaisesti nopeudesta riippumatta.
Itse kyllä funtsaan kummallakin periaatteella, sillä kelistä riippuen samalla matkalla voi olla suuria kulutus eroja. Ajaako räkä plaanissa kovassa kelissä, vai ajaako kunnon liukua vai runkonopeutta voi kulutus vaihdella huomattavasti, kuten nopeuskin matkan aikana.
Esim joka kesäinen ruottin matka helpompi hahmottaa nopeasti åbo-maarianhamina-norrtälje ollut kelistä riippuen joko suoraa tai pysähdys harvemmin m.hamn.
Mittaan kartalta n. Suoraviivaisemmin, ei väyliä pitkin luokka 130mailia.
Tämän jälkeen helppo pohtia polttoaine määrää mitä tankissa pitäisi olla (täysillä tankeilla suurimmalla kulutuksella 300 mailia, mutta ei järkevää ajaa täysillä tankeilla jollei tarkoituksena päästä 250-300 mailin päähän.
Eli 130 mailia, tunteina runkonopeudella 7s 19t x 10l/h n.200l. Kunnon liu'ulla 25s n.5-6t x 80l/h n.500l. Räkä plaanilla 14-19 solmua rankassa säässä n.10t x 70l/t 700l näillä tiedoilla arvioin vallitsevien sää ennusteiden pohjalta paljonko tankissa pitäisi tavaraa olla, jotta pääsee perille kunnialla.
Tällä tavalla ainakin itselleni helpompaa ajatella, koska tankin mittarin viivat 250l välein, ei ole helppoa ajatella vaikka pahassa kelissä ensin montako litraa kuluttaa maililla ja montako mailia perille. Varsinkin kovassa kelissä vaikka ahvenan merellä, on vaikeaa edes osua sormella plotterin/tutkan nappeihin saati selvitellä paljonko kuluttaa maililla ja paljonko maileja perille, onko kohtaavia aluksia yms. silloinkin helpompi pelailla tunneilla suuntaa antavasti.
Ja tuo matka oli vain esimerkki, muitakin kohteita itämerellä mihin ajellaan yhtä soittoa.Ajelen vakiokierroksilla, moottorit on tehty siihen. Nopeus vaihtelee kuorman ja kelin mukaan, mutta tiedän vaihteluvälin. Suunnittelen matkan niin, että varalla on aina 30% kulutuksesta mukaan lukien pääsyn seuraavaan tankkauspisteeseen.
Suunnittelen reitin niin tarkalleen kuin se on mahdollista ja valitsen tankkauspaikat etukäteen. Matkalla en juurikaan muuta suunnitelmia ja jso muutan, teen sen samoilla periaatteilla. Ulapalla ajellessa on aikaa vähän laskeskella ja fundeerata. Se on osa harrastusta. - MakkiToto
tuntikulutuseijuppailua kirjoitti:
Voi kai sitä noinkin ajatella, jos vene kuluttaa polttoainetta suht tasaisesti nopeudesta riippumatta.
Itse kyllä funtsaan kummallakin periaatteella, sillä kelistä riippuen samalla matkalla voi olla suuria kulutus eroja. Ajaako räkä plaanissa kovassa kelissä, vai ajaako kunnon liukua vai runkonopeutta voi kulutus vaihdella huomattavasti, kuten nopeuskin matkan aikana.
Esim joka kesäinen ruottin matka helpompi hahmottaa nopeasti åbo-maarianhamina-norrtälje ollut kelistä riippuen joko suoraa tai pysähdys harvemmin m.hamn.
Mittaan kartalta n. Suoraviivaisemmin, ei väyliä pitkin luokka 130mailia.
Tämän jälkeen helppo pohtia polttoaine määrää mitä tankissa pitäisi olla (täysillä tankeilla suurimmalla kulutuksella 300 mailia, mutta ei järkevää ajaa täysillä tankeilla jollei tarkoituksena päästä 250-300 mailin päähän.
Eli 130 mailia, tunteina runkonopeudella 7s 19t x 10l/h n.200l. Kunnon liu'ulla 25s n.5-6t x 80l/h n.500l. Räkä plaanilla 14-19 solmua rankassa säässä n.10t x 70l/t 700l näillä tiedoilla arvioin vallitsevien sää ennusteiden pohjalta paljonko tankissa pitäisi tavaraa olla, jotta pääsee perille kunnialla.
Tällä tavalla ainakin itselleni helpompaa ajatella, koska tankin mittarin viivat 250l välein, ei ole helppoa ajatella vaikka pahassa kelissä ensin montako litraa kuluttaa maililla ja montako mailia perille. Varsinkin kovassa kelissä vaikka ahvenan merellä, on vaikeaa edes osua sormella plotterin/tutkan nappeihin saati selvitellä paljonko kuluttaa maililla ja paljonko maileja perille, onko kohtaavia aluksia yms. silloinkin helpompi pelailla tunneilla suuntaa antavasti.
Ja tuo matka oli vain esimerkki, muitakin kohteita itämerellä mihin ajellaan yhtä soittoa.No, katson kulutusmittarista paljonko on jäljellä polttoainetta ja montako mailia sillä määrällä päästään sillä hetkellä ajettavaa nopeutta, tai kuinka pitkälle pääsee keskinopeudella.
Mutta jos veneily ja polttoaineen kanssa menisi tuollaiseksi leikiksi - ampuisin itseni ja lopettaisin kärsimykseni. - Multitaskausta
MakkiToto kirjoitti:
No, katson kulutusmittarista paljonko on jäljellä polttoainetta ja montako mailia sillä määrällä päästään sillä hetkellä ajettavaa nopeutta, tai kuinka pitkälle pääsee keskinopeudella.
Mutta jos veneily ja polttoaineen kanssa menisi tuollaiseksi leikiksi - ampuisin itseni ja lopettaisin kärsimykseni.Pienestä on ihmisen elo kiinni.
Matkan suunnittelu ei kuitenkaan ole ongelma meille, jotka pystymme ajamaan polkupyörää ja syömään purukumia samaan aikaan. - SailOnShitHeads
Multitaskausta kirjoitti:
Pienestä on ihmisen elo kiinni.
Matkan suunnittelu ei kuitenkaan ole ongelma meille, jotka pystymme ajamaan polkupyörää ja syömään purukumia samaan aikaan.Anna ku mä arvaan - oet sellainen mestaripurjehtija, joka osaa ja tietää kaiken. Niitä pörrää joka satama-alueella kipparilakki päässään ja raitavillapaita päällään.
Kirjoittelusta päätellen, ei onnistu sulla ainakaan yhtäaikaa. - TyhmyysEiOleSyntiMutta
SailOnShitHeads kirjoitti:
Anna ku mä arvaan - oet sellainen mestaripurjehtija, joka osaa ja tietää kaiken. Niitä pörrää joka satama-alueella kipparilakki päässään ja raitavillapaita päällään.
Kirjoittelusta päätellen, ei onnistu sulla ainakaan yhtäaikaa.En tiedä kaikkea, mutta tiedän minkä tiedän enkä väitä tietäväni jotain sellaista, mitä en tiedä.
Sääli, että sinun itsetuntosi on niin huono , että se haittaa sosiaalisia kykyjäsi. TyhmyysEiOleSyntiMutta kirjoitti:
En tiedä kaikkea, mutta tiedän minkä tiedän enkä väitä tietäväni jotain sellaista, mitä en tiedä.
Sääli, että sinun itsetuntosi on niin huono , että se haittaa sosiaalisia kykyjäsi.Tuntuu kyllä teillä molemmilla ottavan kohtuuttoman koville. Molemmat oikeassa ja väärässä - helpottiko !! Helvetti sentään !!
- Oma_Vene
"Ja se luku on sitten l/h, Koska vesillä ollaan nimenomaan aikaatappamassa eikä ajelemassa matkoja. Sitä varten on auto."
Olet väärässä ja ilmiselvästi liian tyhmä tajutaksesi sitä. Minimaalisella kulutuksella ei ole käytännössä mitään merkitystä koska tuossa tapauksessa tankki riittää koko kesän ajaksi.
Kun liikutaan liukuvalla matkaveneellä niin on tiedettävä missä on mahdollista tankata ettei joudu pulaan polttoaineen loppumisen takia.
- padilla
1,3 litraa/ merimaili
vene on diesel ja 2500 kg liukuva Nyt siis tullaan aiheelle mielenkiintoisen perspektiivin antavaan kohtaan.
Olen siis itse seurannut oman paketin kulutusta ihan tiukkana... 0.82-0.84 L/mpk viime kesän keskiarvo 1500 mk:lta.
Teen veneeseen "muista syistä" talven aikana "kaiken uusiksi".... komposiittirakentamisen myötä paino -15% ja kaikkea muuta kivaa. Potkuvalintojen kautta pääsen ehkä alle 0.75 L/mpk kulutuksiin rauhallisella ~29-30 solmun kruisella, yli tonnin veneellä ja 2-3 henkeä päällä. Näin ainakin laskelmat osoittavat. Eli tavallaan "ihan hyvin tehty" 80-luvun veneen kanssa?
Back to Reality??
Jäätävä totuus on, että monen mielestä todella nihkonen, jollain 6.0-6.5m Yamarineilla ja Bustereilla (ja joidenkin hullujen rajumpien laitteiden komposiitti-projektien kautta) saavutettava Cruisella tyypillinen ~0.70-0.75 L/mpk on automaailmasta tutummalla skaalalla aika tasan 40 l/100km eli ihan järkyttävän kova kulutus.
Nykysuomea katsellen, minulle syntyy väistämättä mielikuva konkan partaalla olevasta valtiosta joka alkaa metsästämään ties mitä ja ties mistä....
Eli mielenkiinnolla odotan tulevaisuudessa veneveroon integroitavaa "Co2 per matka" rangaistusta jne. Kohta joku innokas sosialisti (lue: "suomalainen poliitikko") kysyy: "Miksi nämä jo kaiken muun veron selvittäneet, veneen ostamiseen pystyneet ja järjettömän polttoaineveron maksamiseen kykenevät ihmiset eivät voisi tämän päälle maksaa veroa per nautittu veneily-kilometri".
Trust me... it´s coming.- Kiikkurikaakkuri
Toi "perheenisähän" on ihan dille. taitaa olla trolli.
Tosin jotkut kuulemma harrastavat enemmän nysväämistä, laskemista, nipottamista ja vouhkaamista kuin itse veneilyä.
Kokeiles joskus ihan vaan nauttia veneilystä, tättähäärä.
Teillä varmaan punnitaan paskakin ja lasketaan vessapaperin palat.
Urpo. Kiikkurikaakkuri kirjoitti:
Toi "perheenisähän" on ihan dille. taitaa olla trolli.
Tosin jotkut kuulemma harrastavat enemmän nysväämistä, laskemista, nipottamista ja vouhkaamista kuin itse veneilyä.
Kokeiles joskus ihan vaan nauttia veneilystä, tättähäärä.
Teillä varmaan punnitaan paskakin ja lasketaan vessapaperin palat.
Urpo.Dille?? Vittu mikä paskahousu!!!
Tarkennatko näin tyhmälle Ruotsinkieliselle, 40 MEUR yrityksen omistajalle hieman?? Trolli tai vaikka Venskatyyliin "Drolli"...mulle ihan sama.
Voit vittuilla mulle myös Ruotsiksi, Viroksi, Saksaksi, Englanniksi, Norjaksi, Espanjaksi tai vaikka Ranskaksi??
Olen ollut vesillä enemmän kuin mitä sinä raukka edes pystyt kuvittelemaan... eli tyyliin 1500-3000mpk vuodessa alkaen vuodesta 1982.
Teidän perheessä varmaankin lasketaan sossusta saatavat päivärahat, taloyhtiössä eri kerroksien maksamat eritasoiset korjausvastikkeet, tehdään parkkiksella tuskissaan Opel Astra vs. Insignia -vertiluja ja parhaillaan jopa se, että kellä Plussakortti ja kellä ei.
Alkuperäinen ajatteluni siitä, että veneiden täysin aivan tajuttomat kulutukset pitäisi saada hallintaan on oikea.
Olen todellakin rakentamassa 60-65 kts kulkevaa laitetta kokonaan uudelleen... ja tässä prosessissa yksi todella tärkeä asia on saada tuo menemään matkaa alle 0.75 l/ mpk.- kiikkurikaakkuri
perheenisa kirjoitti:
Dille?? Vittu mikä paskahousu!!!
Tarkennatko näin tyhmälle Ruotsinkieliselle, 40 MEUR yrityksen omistajalle hieman?? Trolli tai vaikka Venskatyyliin "Drolli"...mulle ihan sama.
Voit vittuilla mulle myös Ruotsiksi, Viroksi, Saksaksi, Englanniksi, Norjaksi, Espanjaksi tai vaikka Ranskaksi??
Olen ollut vesillä enemmän kuin mitä sinä raukka edes pystyt kuvittelemaan... eli tyyliin 1500-3000mpk vuodessa alkaen vuodesta 1982.
Teidän perheessä varmaankin lasketaan sossusta saatavat päivärahat, taloyhtiössä eri kerroksien maksamat eritasoiset korjausvastikkeet, tehdään parkkiksella tuskissaan Opel Astra vs. Insignia -vertiluja ja parhaillaan jopa se, että kellä Plussakortti ja kellä ei.
Alkuperäinen ajatteluni siitä, että veneiden täysin aivan tajuttomat kulutukset pitäisi saada hallintaan on oikea.
Olen todellakin rakentamassa 60-65 kts kulkevaa laitetta kokonaan uudelleen... ja tässä prosessissa yksi todella tärkeä asia on saada tuo menemään matkaa alle 0.75 l/ mpk.Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!
HAHA! Pyydä sossusta rahaa sotuveneeseen ja sähkömoottoriin. Ei vie bensaa ja akun voit ladata kotona veronmaksajien piikkiin.
"Olen todellakin rakentamassa 60-65 kts kulkevaa laitetta kokonaan uudelleen..."
Ime munaa köyhä urpo. - kiikkurikaakkuri
Tiedoksi matikkanero, keskiarvo on yksi luku.
"Olen siis itse seurannut oman paketin kulutusta ihan tiukkana... 0.82-0.84 L/mpk viime kesän keskiarvo 1500 mk:lta..."
Joo, autoni kulutuksen keskiarvo on 2-15 L/100Km...
HAHA!
Taidat olla svedu.
Dille ding dong! - kiikkurikaakkuri
perheenisa kirjoitti:
Dille?? Vittu mikä paskahousu!!!
Tarkennatko näin tyhmälle Ruotsinkieliselle, 40 MEUR yrityksen omistajalle hieman?? Trolli tai vaikka Venskatyyliin "Drolli"...mulle ihan sama.
Voit vittuilla mulle myös Ruotsiksi, Viroksi, Saksaksi, Englanniksi, Norjaksi, Espanjaksi tai vaikka Ranskaksi??
Olen ollut vesillä enemmän kuin mitä sinä raukka edes pystyt kuvittelemaan... eli tyyliin 1500-3000mpk vuodessa alkaen vuodesta 1982.
Teidän perheessä varmaankin lasketaan sossusta saatavat päivärahat, taloyhtiössä eri kerroksien maksamat eritasoiset korjausvastikkeet, tehdään parkkiksella tuskissaan Opel Astra vs. Insignia -vertiluja ja parhaillaan jopa se, että kellä Plussakortti ja kellä ei.
Alkuperäinen ajatteluni siitä, että veneiden täysin aivan tajuttomat kulutukset pitäisi saada hallintaan on oikea.
Olen todellakin rakentamassa 60-65 kts kulkevaa laitetta kokonaan uudelleen... ja tässä prosessissa yksi todella tärkeä asia on saada tuo menemään matkaa alle 0.75 l/ mpk.Tiedoksi dille, ruotsinkielinen kirjoitetaan pienellä, aivan kuten ranskaksi, saksaksi, yms. kun puhutaan kielestä.
Ainoa mitä sekoilustasi uskon on että olet ruotsinkielinen.
Yleissivistyksen puute ja surkea oikeinkirjoitus sen paljastaa jo sanomattakin.
HAHAHA! DILLE!
Ps. Vene kuluttaa sen mitä kuluttaa, monissa siihen voi vaikuttaa sillä miten ajaa, monissa taas ei juurikaan.
Hiilikuitupelle.
- KarhuMeri
Mulla 11m pitkä paatti joka on 3,3m leveä jossa on perkins 4.236 moottoei ja alus painaa 5500 kg. Vuodessa ajelen noin 160 tuntia ja ikinä en ole kulutusta laskenut. Sanon niin kuin joku tuolla aiemmin kommentoi, että kaikki menee mitä tankkiin laittaa. Tankkiini mahtuu 350 litraa ja kun mittari näyttää, että 1/4 on jäljellä alan etsiä tankkauspaikkaa. Jerryissä on 40l varalla, mutta koskaa ei ole vesillä tarttenut niitä käyttää. Jossain vaiheessa ne tankkiin laitan kun haluan uutta varalle.
- PahaltaTuntuu
Kun lukee tätä ketjua, niin tulee väistämättä siihen tulokseen, että polttoaine on vielä Suomessa aivan järkyttävän halpaa, kun monella on varaa tuhlata sitä näin. On todella itsekästä polttaa 40 - 60 l/ 100 km polttoainetta huvikseen samaan aikaan kun muut yrittävät pihistellä fossiilisten polttoaineiden kanssa ja huolehtia ilmastonmuutoksesta!
Itsekin veneilen ja innokkaasti, mutta paheksun aidosti tällaista ökykuluttamista. Paljonko veneenne kuluttaisi tunnissa, jos ajaisitte uppoumanopeutta?- TotuudenNimissä
Uppoumanopeutta kulkiessa kaikki veneet kuluttavat melkein saman verran painon suhteessa. Toisaalta, jos rahan käyttää polttoaineeseen, niin siitä veroa on 75%. Jos sen käyttää ulkomaan matkaan, niin veroa ei kerry Suomeen pajon mitään etenkin, jos matkan ostaa ulkomaisesta verkkokaupasta.
Kotimaassa rahan polttoaineeseen käyttäminen - varsinkin jos ajaa humaltuneena Alkon (ei SuperAlkon) tuotteista - pitäisi johtaa kunniamerkkiin; ei ainakaan moitteisiin. - Terhi11
Vaikka veneilen moottoriveneellä, niin toivon polttoaineen hintaan tuntuvia hinnankorotuksia. Siitä valtio saisi kaipaamiaan verotuloja ja olisi jokaisen itse päätettävissä, kuinka paljon veroja haluaa maksaa, vai siirtyykö kokonaan airoihin...
Ps. alkoholin haittoihin kuluu yhteiskunnan rahaa enemmän kuin alkoholiverosta saadaan. - FaktatEsiin
Terhi11 kirjoitti:
Vaikka veneilen moottoriveneellä, niin toivon polttoaineen hintaan tuntuvia hinnankorotuksia. Siitä valtio saisi kaipaamiaan verotuloja ja olisi jokaisen itse päätettävissä, kuinka paljon veroja haluaa maksaa, vai siirtyykö kokonaan airoihin...
Ps. alkoholin haittoihin kuluu yhteiskunnan rahaa enemmän kuin alkoholiverosta saadaan.Kuinka paljon enemmän?
- Syysveneilijä
Jos todella halutaan vaikuttaa ilmastonmuutokseen niin ainut tapa siihen on syntyvyyden rajoittaminen. On laskettu että vuosisadan loppuun mennessä maapallolla on yli 10 miljardia ihmistä. Meidän kulutuksen vähentämisellä ei ole mitään merkitystä jos väestö kasvaa näin rajusti.
- VoiVittuMikäTyyppi
Ei jumalauta !! Siinä yksi helvetin ihmisvihollinen numero 1.
Syysveneilijä kirjoitti:
Jos todella halutaan vaikuttaa ilmastonmuutokseen niin ainut tapa siihen on syntyvyyden rajoittaminen. On laskettu että vuosisadan loppuun mennessä maapallolla on yli 10 miljardia ihmistä. Meidän kulutuksen vähentämisellä ei ole mitään merkitystä jos väestö kasvaa näin rajusti.
Meillä suomessa ongelmana on sellainen . . . . liika "fiksuus", eli annamme pienen vähemmistön terrorisoida maassamme itseämme. Esimerkiksi nämä "paheksujat", eivät tunnu tuota tosiasiaa tunnustavan. Me voimme tappaa kaiken "saastuttavan" ja "nautittavan", istumme kotona - kylmässä ja pimeässä syöden tienvarsikasveja kylmänä - ja tuottamatta jättämämme hiilidioksiidimäärä ei näkyisi missään. Sen lisäksi että metsämme kuittaa moninkertaisesti tuottamamme hiilidioksiidit. Me siis voimme huoletta veneillä, asua ja syödä haluamiamme tuotantotavoilla, ja silti olemme maailman ykköstasoa ekologisuudessa, viellä vuosikymmeniä.
En todellakaan aio maksaa järjetöntä ylihintaa turhasta hybriidiautosta tai veneestä, en aio vaihtaa pienikulutuksiseen veneeseen, enkä taatusti aio tuntea syyllisyyttä olemassaolostani, ennen kuin muu maailma on päässyt tasollemme ympäristö ja ilmastoasioissa.- VerotVäärinMuutenLähelle
Terhi11 kirjoitti:
Vaikka veneilen moottoriveneellä, niin toivon polttoaineen hintaan tuntuvia hinnankorotuksia. Siitä valtio saisi kaipaamiaan verotuloja ja olisi jokaisen itse päätettävissä, kuinka paljon veroja haluaa maksaa, vai siirtyykö kokonaan airoihin...
Ps. alkoholin haittoihin kuluu yhteiskunnan rahaa enemmän kuin alkoholiverosta saadaan.Taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin.
Verojen nostaminen ei tarkoita läheskään aina verotulojen kasvua. Esimerkiksi korkea alkoholivero aiheutti viinarallin Viroon, jonka seurauksena verotulot laskivat. Verojen keskeinen tavoite on rahan kerääminen ja siksi niitä pitää kerätä asioiosta, joita ihminen ei voi välttää.
Pitkien etäisyyksien ja kylmän ilmaston maassa hyviä kohteita on pitkien etäisyyksien kulkeminen ja lämmitys. Kummatkin on välttämättömiä elintoimintojen ylläpitämiseksi. Kuolemanpelko on hyvä konsultti :D
Veneilyssä sen sijaan reilu korotus laskee veneilyn määrää. Verotuloja saattaisi aluksi kertyä hieman enemmän polttoaineesta, mutta vastaavasti satamapalveluista ja veneiden myynnistä ja ylläpidosta tulevat verot pientyisivät. Kun sitten palvelujen kysyntä laskee, tarjonta laskee ja negatiivinen kierre on valmis.
En väitä etteikö Suomen talous kestäisi yhden alan katoamisen, mutta jotenkin tuntuu siltä, että sen voisi valita vaikka mäkihypystä koska sen ympäristövaikutukset harrastajaa kohden on moninkertaiset.
Periaatteessa olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että fossiiliset polttoaineet pitää korvata uusiutuvilla, kuten vaikka biodiesel. VerotVäärinMuutenLähelle kirjoitti:
Taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin.
Verojen nostaminen ei tarkoita läheskään aina verotulojen kasvua. Esimerkiksi korkea alkoholivero aiheutti viinarallin Viroon, jonka seurauksena verotulot laskivat. Verojen keskeinen tavoite on rahan kerääminen ja siksi niitä pitää kerätä asioiosta, joita ihminen ei voi välttää.
Pitkien etäisyyksien ja kylmän ilmaston maassa hyviä kohteita on pitkien etäisyyksien kulkeminen ja lämmitys. Kummatkin on välttämättömiä elintoimintojen ylläpitämiseksi. Kuolemanpelko on hyvä konsultti :D
Veneilyssä sen sijaan reilu korotus laskee veneilyn määrää. Verotuloja saattaisi aluksi kertyä hieman enemmän polttoaineesta, mutta vastaavasti satamapalveluista ja veneiden myynnistä ja ylläpidosta tulevat verot pientyisivät. Kun sitten palvelujen kysyntä laskee, tarjonta laskee ja negatiivinen kierre on valmis.
En väitä etteikö Suomen talous kestäisi yhden alan katoamisen, mutta jotenkin tuntuu siltä, että sen voisi valita vaikka mäkihypystä koska sen ympäristövaikutukset harrastajaa kohden on moninkertaiset.
Periaatteessa olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että fossiiliset polttoaineet pitää korvata uusiutuvilla, kuten vaikka biodiesel.Tehottomalla pilaantuvalla litkulla ? Sen kanssa aika pitkälle sama asia, kuin tuo veroasia jonka esitit fiksusti.
- Enneuni
ABF kirjoitti:
Tehottomalla pilaantuvalla litkulla ? Sen kanssa aika pitkälle sama asia, kuin tuo veroasia jonka esitit fiksusti.
Tällä hetkellä biodieseleissä on ongelmia, mutta uskon, että niistä päästään yli, kun määrät kasvavat. Säilytettävyys ei ole ongelma pelkästään veneiden tankeissa, se on sitä myös huoltoasemilla.
Tähän mennessä olen selvinnyt ongelmitta käyttämällä lisäaineita (starbritea). Suodattimet on kirkkaat ja moottorit sekä poltin käy mukisematta. - forssankokous
Hyvä sosialidemokraatti, paheksumasi ihmiset tekevät tätä OMALLA kustannuksellaan.
- Löpö-Lassi
Enneuni kirjoitti:
Tällä hetkellä biodieseleissä on ongelmia, mutta uskon, että niistä päästään yli, kun määrät kasvavat. Säilytettävyys ei ole ongelma pelkästään veneiden tankeissa, se on sitä myös huoltoasemilla.
Tähän mennessä olen selvinnyt ongelmitta käyttämällä lisäaineita (starbritea). Suodattimet on kirkkaat ja moottorit sekä poltin käy mukisematta.Komiikkaa ekoiluun, tehdään löpö mikä on tehotonta säilymätöntä lientä, johon on edes säilyvyyden vuoksi, ja että se palaisi jotenkin ja antaisi edes 30 % lisäkulutuksella saman tehon kuin "aito". Lisäaine myrkkyä ja helvetin kallista, kuten tulee ekopolttolöpökin, ja saasteet kasvavat vai tuplaksi, mutta kannattaa tuon vuoksi kokousta pariisissa pitää ja lennättää tunareita syötettäväksi ja juotettavaksi ympäri maailmaa, 10 kehitysmaan hiilipäästöjen vuosimäärän edestä ;D
Vittu, meitähän kusetetaan rankasti !!
- kulutuksiaerilaitteilla
Vaikka viestiketju vaikuttaa olevan pääasiassa 100 th euron veneiden omistajien ego/sättimisleikki, vastataan nyt alkuperäiseen kysymykseen jos ihan kaikilla ei olekaan fairline 43 phantomia, princess 41 stä tai grandezza 27 ää...
4 metrisiä 80 - 150 kiloisia veneitä merioloissa kaasu pohjassa nopeuksineen 2 aikuisen kuormalla kulutuksineen eri moottoreilla
2-tahti:
4 hv, 7,5 solmua, 2,1 litraa/tunti
8 hv, 12 solmua, 4 litraa/tuti
15 hv, 18 solmua, 7 litraa/tunti
30 hv, 22 solmua, 16 litraa/tunti
4-tahtisilla:
2 hv, 5 solmua, 1 litra/tunti
15 hv, 18 solmua, 3,6 litraa/tunti
dieseleillä:
10 metrinen puuvene, perkins 42 hv, 7,5 solmua, 3 litraa/tunti- MuistakaaKohtuus
Hieno kommentti. Mietin ihan samaa tuosta egoilusta.
Kuten nähdään, niin veneily on mahdollista myös kohtuullisen pienillä kustannuksilla. Minulla on tuollainen 15 hp nelitahti uppoumarunkoisen avoveneen perässä. Nautimme veneilystä kaikessa hiljaisuudessa ilman suorituspaineita.
Jos vene kuluttaisi satoja litroja kesässä, niin katsoisin itselleni jonkun ekologisemman harrastuksen. - Valitettavasti en voi ymmärtää sellaista luonnonvarojen tuhlausta. Seuraava veneeni tulee olemaan purjevene mahdollisimman pienellä apukoneella. - pienveneilijäx
MuistakaaKohtuus kirjoitti:
Hieno kommentti. Mietin ihan samaa tuosta egoilusta.
Kuten nähdään, niin veneily on mahdollista myös kohtuullisen pienillä kustannuksilla. Minulla on tuollainen 15 hp nelitahti uppoumarunkoisen avoveneen perässä. Nautimme veneilystä kaikessa hiljaisuudessa ilman suorituspaineita.
Jos vene kuluttaisi satoja litroja kesässä, niin katsoisin itselleni jonkun ekologisemman harrastuksen. - Valitettavasti en voi ymmärtää sellaista luonnonvarojen tuhlausta. Seuraava veneeni tulee olemaan purjevene mahdollisimman pienellä apukoneella.Joo kyllä veneily onnistuu vaikkei olisikaan päässyt yhteiskunnan kulta-oksille. Itseasiassa olen tavannut ihmisiä jotka ei pidä moottoriveneilyä edes mahdollisuutena, kun perusolettamana on ettei alle kaksion hintainen vene ns. "sopiva" oikea merimatkoja varten. Se on joillekin joko tai, motonet-kumivene tai v-8 moottorijahti. Sinänsä sääli kun about tonnilla saa jo jonkinlaisen airoja paremman matkustuahärpäkkeen, 2 tonnilla on jo suorastaan valikoimaa (minulle ainakin)
- Oma_Vene
Turhaa lässytystä egoilusta.
Kun nelihenkinen perhe lähtee parin viikon lopmalle Thaimaahan, maksaa lennot ja hotellit 5000 euroa. Jos menevät viikoksi Teneriffalle, selviävät parhaimmillaan 2000 eurolla.
Jos sama perhe menee veneilemään kahdeksi viikoksi saaristomerelle liukuvalla moottoriveneellä joka kuluttaa 1.3 l/mpk, menee heiltä rahaa polttoaineisiin noin euro/km. Esim 600 km ajeluilla menee rahaa siis 600 euroa ja satamamaksut päälle. Kustannukset jäävät reilusti alle tonnin kun puhutaan matkasta ja majoituksesta.
Me olimme tuommoisella veneellä viime kesänä kahden viikon reissulla toisen pariskunnan kanssa ja jaoimme siis polttoaine- ja satamakustannukset heidän kanssaan. Näin päästiin noin 500 euroon per talous.
Vähän suhteellisuutta kehiin näissä jorinoissa.
- ei-mikään-economypeli
9500 kiloa ja 640 hp
87 litraa per tunti vauhtia noin 25 solmua
siis noin 3,5 puoli litraa per maili, optimi oloissa !!
kova vastainen merellä niin kertoimet nousee aikalailla.
Koneet Merc 6,2 MPI bensa kasit
samaa luokkaa vanhoilla kuin vanhoilla Volvon 42,43,44,300 kadeilla
saman kokoisissa veneissä, savulla vai ilman ja se kiihtyvyys ero..
noin kuutta solmua yhdellä koneella noin 1,4 per merimaili- MakkiToto
Ei taida olla kovin hyvin ohjattavissa yhdellä koneella 6 solmussa.
- kiikkurikaakkuri
Älä ny, kohta tulee "perheenisä" kertomaan miten pippeliä pyörittämällä saadaan momenttia ohjailuun.
Se persreiska ei tiedä veneilystä muuta kuin että se OLISI kivaa.
Jos olis rahaa. jos uskaltais. Eikä olis typerä runkula.
HAHAHA!!!
- FrankZane
Toi "perseenisä" on kyllä täysin omassa luokassaan ;) ei ole vastaavaa ennen nähty ?
- kiikkurikaakkuri
On täällä noita höpötrolleja ennenkin nähty. Hurjat on puheet ja vahvat mielipiteet, tietoa onkin sitten hiukka vähemmän, ja kokemusta ei lainkaan.
Voitko kikkelikakkeli vähän tarkentaa??
Kyllä jotkut oikeasti osaa asiansa. Suomi24 - palstalla nimettömänä huutelevat ei koskaan kuulu niihin.- Mykkyräsnääs
perheenisa kirjoitti:
Voitko kikkelikakkeli vähän tarkentaa??
Kyllä jotkut oikeasti osaa asiansa. Suomi24 - palstalla nimettömänä huutelevat ei koskaan kuulu niihin.Yhdensortin "tyynymies" näköjään tämäkin tuntuu olevan.
Nyt riitti oikeasti vitun homot.
Soittakaa minulle 040 544 3235, tulkaa kyytiin ja mennään pojat vähän veneilemään ja sitten vähän muutakin. Voin myös antaa teille suunsoittajille esittelyn siitä, mistä tulen, mitä olen ja mitä teen.
50 eurosta vetoa, niin nämä teini-paskahousut ei soita.
Fuck You ihan reilusti.- Sivullinen11
Ei kai kukaan uskalla, sähän oot aivan mielipuoli. Ketä v***u kiinnostaa käyttää aikaa suhun?
- Äly_mukaan
perheenisa kirjoitti:
Nyt riitti oikeasti vitun homot.
Soittakaa minulle 040 544 3235, tulkaa kyytiin ja mennään pojat vähän veneilemään ja sitten vähän muutakin. Voin myös antaa teille suunsoittajille esittelyn siitä, mistä tulen, mitä olen ja mitä teen.
50 eurosta vetoa, niin nämä teini-paskahousut ei soita.
Fuck You ihan reilusti.Haarla Jarkko Import Oy?
Hyvää mainosta firmallesi. Otappa firmasi sloganiksi:
"Nyt riitti oikeasti vitun homot!" Haarla Jarkko Import Oy.
Tuolla ei ole mitään minun kanssani tekemistä. Ei mitään, kannattaa mennä YTJ:hin.
Käyttäkää aikanne parempaan.Sivullinen11 kirjoitti:
Ei kai kukaan uskalla, sähän oot aivan mielipuoli. Ketä v***u kiinnostaa käyttää aikaa suhun?
Eikä muuten soittaneet. Soittavat vaan poskeaan täällä.
Eikun pojat Yamarineista unelmoimaan.- ErheenPesä
perheenisa kirjoitti:
Eikä muuten soittaneet. Soittavat vaan poskeaan täällä.
Eikun pojat Yamarineista unelmoimaan.Vitun idiootti !
- Liukuva
vene 10m/4600kg, 80kts, 6,3l/mpk, 5henk kuorma 60mpk matka
- Yammu-setä
Ei mitään väliä, pieni vene ja 4-tahtiperämoottori, ei paljoa kuluta!
- kiikkurikaakkuri
Hanki pipetti ja grammavaaka. Nyt on kyse tärkeistä asioista.
Itsellä vanha perkins, dieseliä menee monta kanisterillista kesässä. - takaperintuottaa
noin 10 l/h nopeudella 14 solmua.
FNM 100 hv dieselmoottori. - Jyskäntehdasfinland
Valmet vire 7 hv, 1 sylinterinen, 2 - tahtinen sisämoottori 70 luvulta. Kulutus 7,5 metrisellä lasikuidutetulla kölipainottomalla hyttimeriläisellä 4 litraa tunnissa huippuvauhdillaan 7,2 solmua.
- OMChäirikkö
TG6300, Merc 75/90 1997, teräspotkuri, jotain noin 1,15 litraa /meripenpeninkulma, eli maili.
Nopeus silloin noin 28 solmua.
3 tonnin liukuva vene dieselill kuluttaa palhon vähempi - kiikkurikaakkuri
Jokos perheenisällä on vene vesillä? Montako grammaa bensaa menee mailille?
Osta ilmatyynyalus, ei ole vedenvastusta nimeksikään ja vauhtia ja pörinää riittää!
HAHAHA!
Itse olen polttanut monta litraa bensiiniä ja dieseliä jo tänä vuonna. Määrää en osaa tarkasti sanoa sillä en omista grammavaakaa enkä pipettiä...- PerheenisäHoitoon
Mitä ihmettä . . . kyllähän jokaisen pitää "pipetin" kautta veneensä polttoaineet ajaa. Jotta on sitten antaa palstalle infoa, ja vittuilua ja riehumista päälle - kuten kunnon puistokemistin kuuluukin.
Ok, kiitos todella älykkäistä kommenteista ja varmaan vaivaa & mielikuvitusta vaativista nickeistä.
Mutta, jos veneellä ajetaan yli 1500 mpk kesässä, niin kyllä se kulutus alkaa olemaan jollain tapaa kiinnostava juttu. Alunperin ajattelin, että tämä tringi olisi kaikille 35-300 l/100 km soppaa kuluttavia veneitä käyttäville mielenkiintoinen juttu. Omalla veneelläni voi hukata polttoaineeseen noin euron minuutissa olemalla idiootti.
Tämä shitinheitto on valitettavasti niin Suomi24:sen ongelma ettei mitään järkeä.
Laitan kyllä heti lounaan, pikku keskustelun aiheen tiimoilta ja sitten tossa 200m päässä konttorilta lyhkäisen 60 kts testin niille näistä mielikuvituksellisista Nickeistä, jotka ilmoittautuvat mun S24 mailiin.
Ok... seuraavaksi mitä??
- kiikkurikaakkuri
Seuraavaksi heräät ja päästät kissan ulos...
- Forre15
Kannattaisin siirtymistä SI-yksiköihin veneilyssäkin. Oma Silver Eagle Cabin 650 kuluttaa vähän vajaa 10 l / 10 km normaalilla matkavauhdilla 50 km/h ajettaessa. Kone Honda BF130 -05 ja yleensä ns. täysi lasti veneessä.
- KokoMäärääKulutuksen
Veneeni kuluttaa n. 140 l/h vauhdilla 13 m/s ( km/h ei ole SI-järjestelmän yksikkö).
Kulutus olis iso, jos kyseessä olisi vaikkapa Busteri, mutta tämän kokoiselle ja malliselle veneelle se on aika tyypillinen. Venettä valittaessa lyödään samalla lukkoon myös sen kulutus. Ne tulevat yhtenä paketina eikä niitä voi valita erikseen.
Minulle veneen koko ja malli on juuri sellainen, jota haluan ja kulutus oli tiedossa sitä ostettaessa.- Si-järjestelmäOntuu
Vielä siitä SI-järjestelmästä, Veneeni kulutus on sen mukaisesti 0,031 kg/s eli matkaa kohden 0,0024 kg/m.
En ole ihan vakuuttunut siitä onko SI-järjestelmä ihan helpoin valinta kulutuksesta puhumiseen.
- kiikkurikaakkuri
Litraa per merimaili on ihan hyvä mittayksikkö. Perheenisä voi sitten mittailla pipetti kädessä myötä- ja vastatuulen vaikutusta sekä korkea- ja matalapaineessa ajamisen eroja polttoaineenkulutuksessa.
Ps. Muistakaa käydä paskalla ennen veneilemään lähtöä niin saatatte säästää grammoja polttoainekulutuksessa.
DilletOlet kyllä aika luuseri...
Mitä jos keskityttäisiin itse asiaan eikä mentäisi S24 tyyliin ammattikoulutyylisiin henkilökohtaisuuksiin??- kiikkurikaakkuri
Työnnä pipetti pyllyysi.
- kalastajayrmeli
Buster RS pohja perästä painunut pussille, etec 30.
Sekalaista ajoa josta yli 60% heittokalstusta, jossa kalastuspaikelle ankkuroidaan, kone ei käy heittelyn aikana.
Koneen tietokoneelta tunnit ja polttoaineen määrä ostetuista kuiteista kirjanpitoon vietyinä, kekikulutus 3,31l/h
Matka GPS:ltä 491merimailia,= 0,41l/mm
Käytöstä riippuen voi saada hyvinkin erilaisia kulutuksia. Jokainen kymäkäynnistys nostaa keskikulutusta, kuten myös jokainen veneen kiihdytys liukuun. Näillä on merkitystä vain jos veneellä ajetään lyhyitä pätkiä tai alueilla jossa nopeusrajoituksia.
Koneeni kuluttaa hiukan yli 10l/h täydellä kaasulla ja toisaalta 0,3-0,4l/h tyhjäkäynnillä. Täydellä kaasulla veneen nopeus on kuormasta riippuen 1-4 henkilöä, 23 - 18,5knt. Tyhjäkäynnillä tyynessä 1, 7knt. Eli variaatio näistä luvuista 0,55 - 0,18l/nm.
Aallokossa ja tuulessa voi vaihtelu kasvaa paljonkin, tyhjäkäynnillä mennään tuulen mukana, täydellä kaasulla vastaiseen nopeus laskee merkittävästi, mikäli edes voi ajaa.No hellurei...!!
Ihan käsittämättömän alhaisia lukemia... helpolla siis plaanissa 0.3 - 0.4 l/mpk lukemia?? Tuohan on automaailmasta tutulla termillä vain 20 l/100 km!!
- Oma_Vene
Ja vielä tuolla ylempänä olevaan egoilukeskusteluun viitaten, 9m pitkä liukuva matkaveneemme kuluttaa uppoumanopeudessa vähän yli 3l/h kun ajetaan 6 solmun nopeutta, eli hieman yli 0,5 l/mpk, eli käytännön nopeusalue on 6 - 24 solmua ja kulutusalue 0,5 - 1,4 l/mpk.
Siitä voi jokainen valita haluamansa nopeusalueen tai kulutusalueen, eikä pitäisi olla pihistelijöilläkään mitään valittamista.- IkiomaVene
Ai jaa, oliko tuo kulutusvertailukeskustelu tarkoitettu siihen, että voidaan katsoa kenellä on isoin?
Pahus, olisi pitänyt liioitella. Luulin, että tässä on sama kuin puhelimissa, mitä pienempi, sen makeempi :D - Oma_Vene
Minkähänlaisesta mielenmaisemasta näin idioottimainen johtopäätös on syntynyt?
Yritin rautalangasta vääntää että tuommoisella keskikokoisella liukuvalla matkaveneellä voi ajaa aika erilaisilla taloudellisuuslukemilla kunhan vain malttaa sovittaa matkanopeuden sopivaksi tilanteen mukaan.
- kiikkurikaakkuri
Ei, vaan perheenisä halusi kertoa meille että vaihatamalla veneestäsi muutamalla tuhannella eurolla osia hiilikuituun säästät hyvinkin pipetillisen polttoainetta merimaililla.
Ainakin paperilla.
Dille dong.Dille Dong... kertoo, että olet ainakin joskus edes kuullut Ruotsinkielestä ?
Hiilikuidun tuoma lisäkustannus normikuituun nähden veneenrakennusprojektissani on muuten 300 euron luokkaa. Suurin kiinnostus tuohon on lähinnä se, että miten sen kanssa komposiitin tekeminen onnistuu.
Minun taidoillani se näköjään onnistuu todella hienosti eikä alipainesäkityskään ollut vaikeaa.
Polttoaineen kulutukseen tuolla ei ole suurta merkitystä. Veneen keventyminen vaikuttaa meidän 1500-1600 mpk kesässä vain 150-170 euroa eli ihan sama.
Mutta, se on hieno tietää, että minä tein ja osasin sen mitä sinä et tehnyt. Etkä osannut.
- 1maakrapu
Mun soutuveneellä, jossa on 3,5 hp Tohatsu pääsee 15 km yhdellä litralla. Se menee minusta aika pienellä kulutuksella, mutta matkanopeuskin on vain 10 km/h.
- Äyskär
Puoliliukuva n 2tonninen 8,1 metrinen fiskari Yanmar 88 hp:
6 solmua 0,4 l/nm
7 solmua 0,5 l/nm
14 solmua 0,8l/nm
18 solmua 0,9 l/nm- onnivene
Mikä vene kyseessä, yli 14 solmun vauhdit ei tunnu realistiselta puoliliukuvalle 2 t veneelle?
- vähemmälläkinmenee
Pituus 10m, leveys 3,10m, paino 4,5t, matkanopeus 7,5kn ja kulutus 0,5l/mpk
- Oma_Vene
Aika samaa luokkaa kuin mullakin:
Pituus 9m, leveys 3m, paino 4t, matkanopeus 6kn ja kulutus 0,55l/mpk
Tai sitten matkanopeus 24kn ja kulutus 1,4l/mpk
Valinta on minun.
- Puoliplaanari
Cummins 8,3 Cata 6. 2,6 l/nml. Massa: 5t. 18 nml/h.
- bayliner
Amerikkalais valmisteinen muovikippo liukuva runkoinen mitä kaikki haukkuu tämän kesän ajellut 72h ja jotain maileja jonkiin verran niin kulutus ollut tunteina mitattuna 14-17l/h ja vauhti ollut 39-45 km/t ja plotterin ilmaitamina matkoina ollut 0,7-0,9 l/mpk anteeksi kaikkitietäville km ja mpk sekoitukset mutta tyhmä kun olen ja lukihäiriöinen niin tommosiin lukemiin oon päässyt tämän kesän aikana ja viimeinen tankaus 181 L ja 229 km ja tunteja tuli vajaa 9h huonosta kelistä johtuen ei pystynyn normaalisti ajamaan joutui trimmilevyillä panattaa keulan alas ja vetolaiteella ohjatavuuden takia nostamaan elikkä kumoava vaikutus mutta paras hallittavuus
- wedscxddddd
Ei ole tankillista saanut menemään veneilykaudella, 60L tankki.
Vaikka kuinka jaksaisi ajella, pitäisi ajaa varmaan koko kesä ympäri vuorokauden että joutuisi kerran kesässä tankkaamaan. Viime kesänä kertyi 40h ajoa ja läheni jo puolta tankkia, paljon se sitten kuluttaa???
8 metrinen vene kubota 20hv diesel. - Simppu_plus_9.9_Hp_Merc
5-solmua/<alle 1,5l/h antanee jotain 0,25l/mpk ?
-Hiukan vieraita itselle nämä vettä-kölin-alla-mittayksiköt Avasin tämän keskustelin yksinkertaisesti siitä syystä, että ei kestä kauaa kun venevero on vakiinnuttanut asemanansa valtion rahastuskeinona...
... niin sitten menee hetken aikaa kun aletaan autojen tapaan seuraamaan verottamaan veneitä "kulutus per matka" - kriteerien mukaan. Ok?? Tuohan on aika selviö!
Kyse ei millään tapaan ole minun kigulin koosta vs. jonkun muun kigulin kokoon... (lue:kikkeli) vaan siitä, että Bensaa & Naftaa ei vaan tule 20 v. jaksolla olemaan saatavilla niin ilmaiseksi, kuin millä me sitä tällä hetkellä ostetaan.
Onhan se aika huvittavaa, että minä riemuitsen siitä, että plaanaava veneeni pääsee ~30 kts kyydeillä alle 40 litraa/100 km kulutuksiin ja ajan sillä noin 2000 litran edestä vuodessa samalla... kun auto-puolella verotetaan, rangaistaan kaikesta yli 5 l/100 km kulutuksista ja asumisen suhteen ihan sama laulu...
Plaanaava veneily tulee muuttumaan isosti... eikä siihen mene ihan kauhean pitkää aikaa...
Ohessa pikkuisen esimakua... https://www.youtube.com/watch?v=evlbblxkqv4
Eli vene vetää heittämällä noin 200 hp tehoilla "1500 kg hyötykuormalla" ( siis vene 1500 kg kuormaa kyydissä!!) ~45 kts vauhteja. Siitä voi kukin ajatteleva seppä vetää johtopäätöksiä??
Ihan samoilla linjoilla kanssani... kaiken muun modaamisen jälkeen seuraavana tuli siipi mieleen...- voimakonehanse
260 litraa tunnissa troolarin kulutus.
No kiitos sinulle...
Tuolla kulutuksella ja nykyaikaista settiä käyttäen 5-6 henkilön miehistöllä tuon troolarin pitää siis nostaa kalaa noin 550 euron neton edestä tunnissa.... joka tunti.
Eli 6h ulkona merellä kustannukset 6 miehellä on reilut 3000e eli kalaa on parempi tulla aika sikana...- kiikkurikaakkuri
hei mölöpössi, terveisiä vesiltä. Parin viikon huvimatka puolessa välissä.
Pystyykö siinä sun hiilikuitupuikulassa yöpymään, vai onko se pelkkä muovipulkka?
Dille. - Google-haku
"260 litraa tunnissa troolarin kulutus. "
Troolareita on tietysti monenlaisia. Tuossa referenssiä:
Troolari Havanna ( Polttoaineen kulutus on noin 7 litraa / tunti )
http://troolarihavanna.blogspot.fi/
- Vuosimalli 1973, rakennettu Pietarsaaressa
- Rekisterinumero T-13896
- Runkomateriaali puu, kansi ja kajuutat kuidutettu
- Pituus 12,50 m
- Maston korkeus 11 m
- Leveys 4,35 m
- Paino 17 000 kg
- Syväys 1,80 m
- Moottori John Deere 100 hv
- Kulkunopeus / normaali matkanopeus on noin 6 solmua
- Polttoaineen kulutus on noin 7 litraa / tunti
” Jäänmurtaja Urhon kulutus on töissä noin 100 tonnia vuorokaudessa.” (=4tn/h)
” Silja Europa n. 6 tonnia polttoöljyä tunnissa.” - eeeeer
perheenisa kirjoitti:
No kiitos sinulle...
Tuolla kulutuksella ja nykyaikaista settiä käyttäen 5-6 henkilön miehistöllä tuon troolarin pitää siis nostaa kalaa noin 550 euron neton edestä tunnissa.... joka tunti.
Eli 6h ulkona merellä kustannukset 6 miehellä on reilut 3000e eli kalaa on parempi tulla aika sikana...Tuota nyt ei voi troolariksi sanoa, joku vanha raato joka muutettu hupipaatiksi.
- kevyttä.uistelua
Kevyttä uistelua, kolme tuntia, puoli litraa, 500 kiloo tunti. Siis kalaa.
- kiikkurikaakkuri
Nyt kun bensan hinta on hiukan laskenut perheenisä voikin laskea montako pipetillistä enemmän sitä saa samalla hinnalla kuin ennen ja montako metriä/merimailia sillä pääsee.
Runkka på kyken!- Tarkk
Koetapa rauhoittua "kiikkurik" ja jätä tuollaiset älyttömyydet pois. Perheenisä on viime aikoina kirjottanut erittäin asiallista tekstiä, joten tuollaiset asiattomuudet olis syytä pitää omina tietoinaan.
- kiikkurikaakkuri
Tarkk kirjoitti:
Koetapa rauhoittua "kiikkurik" ja jätä tuollaiset älyttömyydet pois. Perheenisä on viime aikoina kirjottanut erittäin asiallista tekstiä, joten tuollaiset asiattomuudet olis syytä pitää omina tietoinaan.
Totta. Hienoa että perheenisä on asialinjalla.
Jatka samaan malliin!
- kiikkurikaakkuri
Älä lässytä perheenisä.
Käy vaikka Tallinan risteilyllä niin näet vettäkin joskus. - aronowdonald
36 Cigarette widebody -72. 2 x n. 750 hp GM kaasarimoottoria. Puristussuhde 12:1.
Matkanopeudella 2 x 400l tankit tyhjät neljässä tunnissa.
Kerran ajettiin Tukholmaan kovaa, 60 solmua yritettiin pitää vauhtina. Laskujen mukaan bensaa paloi 220l per moottori per tunti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763442
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t302091Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä691941Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191510- 281411
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261348Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61316Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671277Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101207Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531045