Suunnitelmissa olisi ottaa munivia lintuja lemmikiksi jokusen vuoden päästä. Nyt olen vielä tiedonkeruuasteella, aattelin että täältäkin voi jokusen vastauksen saada :)
Olen miettinyt ankkaa tai kanaa. Tarkoituksena olisi pitää suhteellisen pientä parvea kodin pidassa häkissä, elää omavaraisesti munien suhteen. Ankoista kiinnostaisi erityisesti intialainen juoksuankka, jonka hyviin puoliin luen a. hiljainen ankkalaji b. hyvä munija c. kestää kylmää kanaa paremmin (?) ja huonoihin puoliin a. vaikea löytää kasvattajia b. mahdollisesti tarvitsee paljon juoksutilaa? Ajatuksen kanoista olen jo vähän hylännyt niiden huonon kylmänsiedon takia ja koska pitävät aika kovaa metakkaa. Nyt haluaisin kuulla lintuharrastajilta vertailua kanoista ja ankoista, koska en ole lyönyt päätöstä vielä lukkoon.
Eli:
1. kuinka paljon ankkojen ja kanojen hoito eroaa tosisistaan (päivittäis-/viikoittaistoimet, harvinaisemmat hoitotoimenpiteet)
2. kestävätkö ankat tosiaan kanoja paremmin talvikelejä (jostain luin että ankat kestävät -9 astetta, onko totta?)
3. mikä on näiden tilantarve lintua kohden, ja erityisesti, mikä on juoksuankan tilantarve (vs. muut ankkalajit vs. kana)
4. kuinka monta lintua parvessa voi vähintään olla? Entä naaraiden/koiraiden suhdeluku, onko välttämätöntä olla kumpiakin?
5. onko kesyyntymisessä, käsittelyssä ja käytöksessä yleisesti millaisia eroja (kanathan tarvitsevat ainakin orsia ja ankat taas vettä?)
6. mitkä ovat sellaisia asioita, joita et aloittelevana siipikarjan pitäjänä osannut ottaa huomioon tai tulivat yllätyksenä?
Kiitän vastauksista!
Ankka vs. kana
tulevasiipikarjanpitäjä
0
315
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528953Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292450- 522449
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971855- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231733Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461275Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136