Miksei nää voi osata englantia?

pariisitarxyz

Ranskalaisten englannin kielen taito on moskaa. Ja sitten jossakin tilanteessa saattaa tulla julki, että englantia kuitenkin osataan, kuten vaikka metron pysähtyessä yllättäen.

Ei kai ne täällä kuvittele, että suo.alaisten yleissivistykseen kuuluu ranskan kielen taito? Elämässäni olen istunut ranskan tunneilla noin 20 tuntia. Lukiossa luin saksaa kolmantena kielenä. Tietysti tänne tulevat yleensä Suomesta ne, jotka osaavat ranskaa edes jonkin verran.

Osaisivat englantia, kuten muissakin maissa ihmiset osaavat!

14

1724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pariisilainen

      Niinpä. Musta on tosi outoa, ettei edes lääkärit ym. korkeasti koulutetut ihmiset yleensä puhu englantia. Olen kyllä huomannut, että opiskelijat yleensä osaa eli ehkä kyseessä on halumattomuus ylläpitää kielitaitoa.

      • peutetre

        :O..kysymys voi olla kommunikaatiovaikeudesta :)


    • todettuon

      Ranska ja ranskalaiset ihmiset vaan rakastaa ranskan kieltä eivätkä haluakkaan puhua muita kieliä

    • Pariisin_matkaaja

      Ensinnäkään englanti ei ole kieli vaan se on tapa kommunikoida. Englantia osaa lopulta hyvin harva, mutta ns. Broken English on sitten toinen juttu.

      Ranskassa pärjää ihan hyvin ilman ranskantaitoakin - tiedän sen. Nuorista monet osaavat englantia ja vanhempien kanssa voi sitten aina yrittää kommunikoida elekielellä. Muistan hyvin yhden juuston osto reissun Pariisissa, jolloin myyjä tädillä ja minulla ei ollut yhteistä kieltä. Otin lopulta tiskille ostamani viinipullot (viiniliikkeessä osattiin erittäin hyvin englantia) ja sain vuolaan selitystulvan sekä jokaiselle pullolle sopivan juuston. Olivat muuten erinomaisia!

      Jos ei ole sivistynyt, eikä osaa ranskaa, se on ihan oma häpeä, mutta ranskalaiset yrittävät palvella myös meitä sivistymättömiä.

      • voila

        Niin itse olen aina pärjännyt ranskassa ...en edes ajatellut etten puhu ranskaa ekoina kertoina ..etsin tavan kommunikoida ja ymmärtää...toisen kunnioittaminen voi auttaa asiaa, eihän täälläkään kaikki puhu englantii, tai mitään muuta kuin suomee ainakaa nii et ymmärtäis :)


      • Pariisilainen

        Kyllä mäkin osaan ostaa juustoa ja viiniä, ihan jopa ranskankielellä. Eikä mua ärsytä ollenkaan se, ettei joku ranskalainen osaa puhua englantia. Mutta se mua suututtaa kuinka englantia puhuvia kohdellaan Ranskassa. Kyllä Suomessa saa aika nopeasti potkut vaikkapa pankista, jos tiuskitaan asiakkaille, että "Nyt ollaan Suomessa. Puhu Suomea!!!".

        On ihan eri asia turistien maailmassa selvitä elekielellä kuin että jos vaikka joutuu onnettomuuteen, ja yrität sitten saada asiasi ymmärrettyä sairaalassa. Samaan aikaan sairaanhoitaja karjuu korvaasi että "Puhu ranskaa!!!" Sitten huoneeseen tulee kiireinen lääkäri, joka alkaa kiroilemaan, että eikö tänään kukaan puhu ranskaa. Tämä on muuten ihan realistinen tarina. Tiedän parikin ihmistä, jotka ovat joutuneet vastaavanlaiseen tilanteeseen.

        Myös tarjoilijat saattaa olla tylyjä ranskaa osaamattomalle.

        Siis eihän mekään oleteta Suomessa, että turistit osaa suomea. Liike elämässä kaikkia pitää kohdella asiallisesti.


    • pöljä.olen.minäkin

      Hauskaa huumoria. Ei se Lontoon kieli ole edes suurin maailmassa. Mandariinikiina on. Miksei Lontoossa pärjää kiinankielellä?

      • Rifkdk

        Oliskohan ero siinä, että ranskalaiset kuitenkin opiskelee englantia siinä missä mekin. Kiinaa ei ole pakko opiskella kummassakaan maassa.


    • Nicoise

      Kyllä minä olen Ranskassa saanut palvelua ihan englanniksikin. Nuoremmat sukupolvet puhuvat jo melko sujuvasti englantia. Yksi ranskalainen lääkäri selitti minulle hyvin että "Ne jotka nykyisin eivät puhu englantia ovat sivistymättömämpää väestönosaa".

    • Sinisilmäturisti

      Paskaa niskaan tuli Pariisissa kun yritti englantia sopertaa. Luulivat britiksi. Olisi varmaan parempaa palvelua saanut puhumalla vaan suomea ja viittoen. Ranskalaiset kantavat kaunaa siitä, kun englannista tuli "maailmankieli". Vallasta kyse. He voivat ainakin itse tehdä turistien elämästä hankalaa. Mutta on euroopassa muutakin kaupunkeja jossa palvelu englanniksi pelaa mutkitta. Esim. Amsterdam.

      • polyglotti

        Miksi olette niin kielitaidottomia? Kuka jaksaa kuunnella jonkun suomalaisen juntin surkeaa sopertelua?


    • parlezvousanglais

      Opettele tervehtimään ranskaksi ja kysymään puhuuko henkilö englantia.
      Ihan hienosti se englanti sieltä lähtee nuoremmilta, kun itse olet kohtelias.

      Minun ongelmani oli viime reissulla, että lähes jokainen halusi puhua kanssani englantia, kun olisin halunnut harjoitella ranskaa.

      • Pariisilainen

        On turisteille suunnattuja shoppailupaikkoja, joissa puhutaan englantia. Työpaikkailmoituksissa näkee, että niissä työskenteleviltä vaaditaan englanninkielen taitoa. Mutta kyllä nuo silti vähemmistö on, jopa nuorissa. Jos kauppakeskuksen nettisivut löytyy englanniksi, luultavasti työntekijöiltäkin vaaditaan kielitaitoa.

        Meidän käyttämässä yksityissairaalassa suurin osa vastaanottoapulaisista on 20-35 vuotiaita, ja 13 tapaamastani vain 2 osaa englantia. Muiden kanssa olen saanut selvitä ranskankielellä. Pankissa ainoa, joka osaa englantia on n. 50 vuotias mies. Muiden, nuorempien työntekijöiden kanssa täytyy käyttää ranskaa.

        Englantia ei myöskään osata meidän käyttämissä ruokakaupoissa, virastoissa jne. vaikka suurin osa työntekijöistä on nuoria ihmisiä.

        Mutta turistin luulisi selviävän englanninkielellä mikäli mitään yllättävää ei tapahdu. Kaveri joutui pulaan kun siltä varastettiin lompakko, ja piti käydä monella eri poliisilaitoksella ennen kuin löytyi englantia puhuva ihminen.


    • Retromobile

      Hyvin pärjäs lontoolla männä viikonloppu Pariisissa, luettiin karttaa, niin lenkeilevä pariskunta tuli englanniks kysymään voiko olla avuksi, kirppareille tinkiminen onnistuu myös enkuks, itellä ei mitään valittamista heidän kielitaidon takia. Jopa taksikuski osas suomee, kun kysäsin mistä näkis hinnan, osoitti heti peiliin. Orlyn kenttältä Messukeskukseen keskellä päivää perjantaina oli taksi maksu 21€

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe