Webasto/Eber? Pakoputken paikka?

Aamuairistolla

Eli onko palstalla mielipidettä kumi on parempi, Webasto vai Eber? Muut Safiret, wallakset jne... eivat ole mahdollisia.

Miten lahelle vesilinjaa voi pakoputken asentaa?

Miten olette tehneet imu- ja paloilman kanssa. Minulla olisi hyvin tuuletettu takaboksi johon lammitin asennetaan ja periaatteessa se voisi imea kaiken ilman sielta?

47

4820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tästä paremmuudesta löytyy helvetillisiä keskusteluketjuja, joten kannattaa käyttää vähän hakuja. Mielipitetiä on yhtä monta, kuin miehiäkin. Eberi myydään joko pakettina tai irtokomponentteina, jolloin vanhan tilalle laitettaessa saa helpommin paketin, jossa on vain olennaiset komponentit, eikä kokonaista asennussarjaa. Tehontuotoissa ja minimi sekä maksimitehossa on hieman eroja laitteilla, mutta kannattaa laittaa taulukot rinnakkain.

      Pakoputki kannattaa asentaa niin ylös kuin mahdollista, siten, että saat vielä 10cm joutsenkaulan pyöräytettyä ylös ja sen jälkeen putki alas. Paloilma otetaan samasta tilasta mihin lämmitin on asennettu. Riippuu veneen koosta ja lämmittimen tehosta, kannattaako kaikki ottaa ulkoa, mutta yleensä kannattaa ottaa kaikki ulkoa. Jos teho on rajoilla, voi imuputkeen laittaa säätöläpän, jolla osa ilmasta voidaan ohjata ottamaan sisältä.

      • löpölämmin

        Eberin kanssa, jos tulee ongelmia, niin diagnostiikkasoftaa tarvitaan, mm. resetointiin. Tästä löytyy netissä tarinaa. Webaston vikakoodeja voi laskea säätimen ledin vilkaduksista. Webaston voi resetoida häiriötilanteessa vetämällä pääsulakkeen irti, laitteen virroissa ollessa. Ei ole manuaalissa neuvottu kikka, mutta huoltomieheltä ja maahantuojalta kuultu neuvo. Voi saada värkin takaisin elävien kirjoihin, ns. viimeisenä konstina. Webaston sähkön kulutus on hiukan matalampi ja ilman tuotto parempi.
        Eberillä on taas hieman parempi laatuleima ja yksittäisiä varaosia enemmän saatavilla.
        Asentamalla itse jomman kumman, ymmärtää sen, miksi uuden massatuotantoveneen lisävarusteena laite maksaa sen 4-5 k€ asennettuna.

        Veneeseen on muuten hankala saada lämmitin asentajaa paikan päälle eli joutuu opettelemaan asiasta paljon itse.


      • Kun tarpeeksi yrittää käyntiin ilman tulosta menee Eberi ja Webasto molemmat lukkoon, kuin Faaraon pyramidi. Webastoon pääsee vielä armosta kerran sisään sulakkeen irti käyttämällä, mutta kaapeli tarvitaan lopulta sielläkin. Toki jos näin pitkälle mennään, tarvitaan se ammattimies paikalle jokatapauksessa. Yleensä lämmitin on jo poltinhuollon tarpeessa tai jotain muuta rikki. Eberin vikakoodit voi lukea EasyStart select, Easy Start timer, Easy start Call ja Digitaaliselta minisäätimeltä. Vikakoodeja ei voi lukea mini säätimeltä, eikä termostaattisäätimeltä. Eberin poltinhuolto-osat on edullisemmat. Ilmamäärästä : Eberin D4 mallista löytyy plus versio, joka kyllä tuotaa vähemmän ilmaa, mutta isomman paineen, sillä voidaan käyttää 75mm ilmaputkia 90mm putkien sijasta. 90mm putki on joskus vähän ahdas vedellä veneessä.


      • Joakim1

        Resetoinnista en tiedä, mutta Eberin nykyinen säädin (Easy Start Select) näyttää vikakoodit.

        Minkä Webaston kulutus on matalampi ja ilmantuotto parempi? Millä teholla? Aika ristiin menevät kulutukset, mutta ainakin ilmoitetet ilmamäät ovat selkeästi suurempia Eberillä. Tosin Webasto ilmoittaa m3/h (missä lämpötilassa???) ja Eber kg/h. N. 75 asteessa nuo ovat lukuarvoltaan samoja ja Eberin lukuarvot ovat 25-50% suuremmat kuin Webaston.

        Virrankulutukseltaan Eber D4 90 mm putkistolla on noista kaikkein paras. Se kuluttaa 13 W 2 kW ja 40 W 4 kW teholla, kun D2 vie 22 W 1,8 kW, D5 25 W 1,6 kW ja 80 W 4,8 kW, Webasto AT200 vie 29 W 2 kW, AT3900 15 W 1,5 kW ja 45 W 3,9 kW, AT5500 15 W 1,5 kW ja 95 W 5,5 kW. Lisäksi D4 vie vain 7 W 0,9 kW miniteholla, mikä on kaikista pienin minimitehon kulutus.


      • sijoitukset

        Jos "pakoputki kannattaa asentaa niin ylös kuin mahdollista, siten, että saat vielä 10cm joutsenkaulan pyöräytettyä ylös ja sen jälkeen putki alas", niin sittenhän lämmitintä ei voi asentaa sitloodan penkin alaiseen tavaratilaan vanhan Wallaksen tilalle muuta kuin siten että pakoputki tulee ulos veneen kyljestä. Läpivientiä veneen kylkeen taas ei voi tehdä, koska koko veneen kylki on ajoittain veden alla. Sen vanhan Wallaksen pakoputki on sitloodan vieressä veneen kannessa suoraan Wallaksen yläpuolella.


      • noin.on
        sijoitukset kirjoitti:

        Jos "pakoputki kannattaa asentaa niin ylös kuin mahdollista, siten, että saat vielä 10cm joutsenkaulan pyöräytettyä ylös ja sen jälkeen putki alas", niin sittenhän lämmitintä ei voi asentaa sitloodan penkin alaiseen tavaratilaan vanhan Wallaksen tilalle muuta kuin siten että pakoputki tulee ulos veneen kyljestä. Läpivientiä veneen kylkeen taas ei voi tehdä, koska koko veneen kylki on ajoittain veden alla. Sen vanhan Wallaksen pakoputki on sitloodan vieressä veneen kannessa suoraan Wallaksen yläpuolella.

        Tuo oli se rajoittava tekijä, joka pudotti eberin ja Webaston pois vaihtoehdoista, kun lämppäri meni vaihtoon. Safire sopi ja hyvin toimii.


      • sijoitukset kirjoitti:

        Jos "pakoputki kannattaa asentaa niin ylös kuin mahdollista, siten, että saat vielä 10cm joutsenkaulan pyöräytettyä ylös ja sen jälkeen putki alas", niin sittenhän lämmitintä ei voi asentaa sitloodan penkin alaiseen tavaratilaan vanhan Wallaksen tilalle muuta kuin siten että pakoputki tulee ulos veneen kyljestä. Läpivientiä veneen kylkeen taas ei voi tehdä, koska koko veneen kylki on ajoittain veden alla. Sen vanhan Wallaksen pakoputki on sitloodan vieressä veneen kannessa suoraan Wallaksen yläpuolella.

        Kyllä sen voi asentaa sinne sitloodaan, mutta pakoputken läpivienti pitää vetää peräpeilistä. Wallaksen läpivientiin vaan lätkä päälle.

        http://www.heater.fi/fi/catalogsearch/result/?q=peitelevy

        Muutenkin Wallaksissakin suositellaan runkoläpivientiä nykyään. Ryystää epätodennäköisemmin vettä, kuin se kansiläpivienti, josta kumminkin ne kumitiivisteet on hapanneet sököksi.


    • kumitahansa

      Kumi on hyvä.

    • pappateltta

      Joo, mulla on ollut Wallas Dt30 vanhassa veneessä , ja nykyisessä Eber 3 kw 'en muista mallia' ja tällä hetkellä Webasto airtop 5500 evo. Täytyy sanoa, että noi kaksi ensimmäistä on kuin lehmän henkäykset. Jos avaa pappateltan sisällä laitteen lähtöpään letkun vapaaksi,kun luukku on auki, niin voi vaikka saunoa 15 min sisällä....

      Taulukoista viis.

      • Taulukkojenlukija

        Onpa yllätys, että liki kaksi kertaa tehokkaampi lämmitin tuottaa enemmän lämpöä, kuin puolta pienemmät. Eihän noita voi verrata. Verrokkina pitäisi olla saman tehoiset lämmittimet, jos pelkkäälämpötehoa mitataan. Ai niin, eihän niitä taulukkoja tarvinutkaan lukea.


      • fireball007

        Mulla pellettikamina nostaa lämmöt myös äkkiä.


      • löylyää

        miten toi löylynheitto onnistuu?


      • lämmönhukka
        Taulukkojenlukija kirjoitti:

        Onpa yllätys, että liki kaksi kertaa tehokkaampi lämmitin tuottaa enemmän lämpöä, kuin puolta pienemmät. Eihän noita voi verrata. Verrokkina pitäisi olla saman tehoiset lämmittimet, jos pelkkäälämpötehoa mitataan. Ai niin, eihän niitä taulukkoja tarvinutkaan lukea.

        Kun eri veneitä ja niissä olleita lämmittimiä vertailee, kannattaisi huomata muutakin kuin lämmittimen nimellistehot! Veneen lämpöeristyksellä ja lämmönhukalla on suuri vaikutus.
        Jo sekin, että veneessä on pappateltta, vähentää lämmönhukkaa avoimen tai raollaan olevan ruffin luukun kautta.
        Jos runko on lämpöeristetty, kosteus ei tiivisty sisäpintoihin niinkuin eristämättömässä veneessä käy.
        Lämmönhukkaa voi vähentää laittamalla kevät- ja syyspurjehduksilla kansiluukkujen sisäpuolelle muoviset lämpöeristeet.
        Kun lämmönhukkaa vähentää, pienempi lämmitysteho riittää. Siihenkään ei tarvita taulukoita ;-)


    • eeeeeber

      Kun sitä pako/paloilmaputken läpivientiä pohdit, ota huomioon se ettei missään vaiheessa, oli vene kuinka kallellaan tahansa, meri- tai sadevesi ei saa päästä kerääntymään pitkiin - se nimittäin on myrkkyä lämppäreille. Siihen auttaa joutsekaulamutka, mutta se pitää saada sellaiseen muotoon ettei edes kovassa syydissä vesi pääse lirahtamaan ohi.

    • Aamuairistolla

      Viela siita pakoputken paikasta,, Voiko lapivienti olla asennettu niin etta se saattaa satunnaisesti olla veden alla? (Aalto perasta peittaa hetkellisesti pakoputken)

      Ilmanotot: Voiko seka palo- etta tuloilman ottaa samasta takaboxista? Boxi on tilavuudeltaan aika suuri noin 4m3. Toisaalta kesaisin jos haluaisi kayttaa tuuletus-toimintoa niin voisi olla hyva ainakin lisata tuuletusta takaboxiin...

      Webasto/Eber paremmuuden taitaa osaltani ratkaista tuo minimiteho, Eber D4 tai D4 Plus, vene on siis kolmella hytilla, noin 40 jalkainen vanha rouva.

      • Peräpeili on suositelluin ja purjeveneissä käytännössä ainoa paikka johon sen läpiviennin voi asentaa. Siinä vaiheessa, kun aallot pyyhkii peräpeilin yläreunaa, alkaa olemaan muitakin ongelmia ja lämppärin uiminen on niistä pienin. Pakoputkeen ei saa mennä vettä. Muuten lämmitin ei vaan toimi. Vesi tukkii putken ja lämmitn ei pala tai pahimmassa tapauksessa lämmitin hörppää sisäänsä ja on iso remontti edessä. Peräpeilissä paikka on siis paras ja 99% todennäköisyydellä se ei sitä kautta hörppää vettä.

        Palo ja tuloilman voi ottaa samasta tilasta ja usein otetaankin sieltä takaboksista. Huolehdit vaan,että sinne tulee riittävästi korvausilmaa.


      • weeebe

        Monesti näkyy olevan niin että paloilmalla jäähdytetään pakoputkiläpivientihelaa, siis paloilma otetaan saman helan läpi ulkoa. Silloin pitää huomioida senkin röörin kuivuudesta.


      • Aapelikko
        vanhami kirjoitti:

        Peräpeili on suositelluin ja purjeveneissä käytännössä ainoa paikka johon sen läpiviennin voi asentaa. Siinä vaiheessa, kun aallot pyyhkii peräpeilin yläreunaa, alkaa olemaan muitakin ongelmia ja lämppärin uiminen on niistä pienin. Pakoputkeen ei saa mennä vettä. Muuten lämmitin ei vaan toimi. Vesi tukkii putken ja lämmitn ei pala tai pahimmassa tapauksessa lämmitin hörppää sisäänsä ja on iso remontti edessä. Peräpeilissä paikka on siis paras ja 99% todennäköisyydellä se ei sitä kautta hörppää vettä.

        Palo ja tuloilman voi ottaa samasta tilasta ja usein otetaankin sieltä takaboksista. Huolehdit vaan,että sinne tulee riittävästi korvausilmaa.

        Korvausilma takaboksista sikälikin hyvä. että myös se tila tuulettuu kunnolla. _Älä_ laita sinne polttoaineen varakanisteria josta valumia ei ole kunnolla putsattu....


    • Aamuairistolla

      Eli kylkeen, aivan peraan noin 15cm vesilinjan ylapuolelle ei valttamatta ole hyva idea? Tosin eipa tuo kohta ole veden alla kuin aallokossa ja se olisi niin alhaalla etta jousenkaula voisi olla metrin luokkaa...

      Vaikuttaako niin paljon jos 2m pakoputkeen tulee hieman vastapainetta silloin talloin?

      Perapeili asennuksessa on se ongelma etta siihen paasee lapset jne polttamaan katensa.

      • plupplup

        Jos siinä on paloilmanotto samassa, niin hetkikin vedenpeitossa ei liene hyvä juttu.


      • Suihkarikosiellähuutaa

        Muista varata tilaa sekä pako- että paloilmaputken äänenvaimentimille. Ilman niitä nuo vehkeet on yllättävän meluisia.


      • Niin ylös vesilinjasta, kun vaan järkevästi saat. Kaikki loiskeet ja vastukset haittaa lämmittimen toimintaa.

        Eberissä ja Webastossa pakoputki on aina "exit only" paloilma otetaan omalla putkellaan asennustilasta. Safirella ja Wallaksella on koaksiaalinen pakoputki, jossa paloilma otetaan samasta helasta. Homma on jokotai, ei ehkä jos.

        Jos lapset käy meressä uimassa, on niin lämmin, että lämmitin on tuskin päällä tai ainakaan isolla. Vedä läpivienti sellaiseen paikkaan, että siihen ei osu vahingossa, muistuta säännöllisesti asiasta ja Darwin huolehtii loput. Niin kuumaksi se ei tule, että siitä mitään vakavaa vammaa saisi pikku hipaisulla.


      • Joakim1
        vanhami kirjoitti:

        Niin ylös vesilinjasta, kun vaan järkevästi saat. Kaikki loiskeet ja vastukset haittaa lämmittimen toimintaa.

        Eberissä ja Webastossa pakoputki on aina "exit only" paloilma otetaan omalla putkellaan asennustilasta. Safirella ja Wallaksella on koaksiaalinen pakoputki, jossa paloilma otetaan samasta helasta. Homma on jokotai, ei ehkä jos.

        Jos lapset käy meressä uimassa, on niin lämmin, että lämmitin on tuskin päällä tai ainakaan isolla. Vedä läpivienti sellaiseen paikkaan, että siihen ei osu vahingossa, muistuta säännöllisesti asiasta ja Darwin huolehtii loput. Niin kuumaksi se ei tule, että siitä mitään vakavaa vammaa saisi pikku hipaisulla.

        Peräpeilissä kannattaa huomioida myös tilanne veneen kallistuessa eli välttää asennusta lähelle peräpeilin reunaa. Jos kuitenkin asentaa niin lähelle reunaa, että kallistuneena saattaa mennä veden alle tai aallot lyödä siihen, kannattaa se joutsenkaula tehdä osin keskivenettä kohti. Suoraan ylös tai varsinkin osin laitaa kohti tehty joutsenkaula on varsin tehoton suurilla kallistumilla.

        Edellisen veneen Webaston sain kerran täyteen vettä noin. Mutta toimi OK tuon jälkeenkin, kun kuivatin ja käynnistin heti.


      • eeeeberi
        vanhami kirjoitti:

        Niin ylös vesilinjasta, kun vaan järkevästi saat. Kaikki loiskeet ja vastukset haittaa lämmittimen toimintaa.

        Eberissä ja Webastossa pakoputki on aina "exit only" paloilma otetaan omalla putkellaan asennustilasta. Safirella ja Wallaksella on koaksiaalinen pakoputki, jossa paloilma otetaan samasta helasta. Homma on jokotai, ei ehkä jos.

        Jos lapset käy meressä uimassa, on niin lämmin, että lämmitin on tuskin päällä tai ainakaan isolla. Vedä läpivienti sellaiseen paikkaan, että siihen ei osu vahingossa, muistuta säännöllisesti asiasta ja Darwin huolehtii loput. Niin kuumaksi se ei tule, että siitä mitään vakavaa vammaa saisi pikku hipaisulla.

        Ei ole jokotai.... Mulla on Eberi JA ottoilmalla jäähdytetty läpivienti koska olen nähnyt liian monta tapausta joissa jäähdyttämätön läpivienti on kuumana vahingoittanut ympäröivää lasikuitua. Läpiviennistä lämppäriin putket on tietty erilliset.


    • orust

      Riippumatta siitä, minkä ilmalämmittimen valitsee, on asennussuunnalla myös väliä. Optimi olisi keskilinjan suuntaisesti keulakulmaan nähden. Näin siis, jos on tarve käyttää ajossa. Jos lämmitintä käyttää vain ankkurissa/laiturissa, ei suunnalla ole väliä. Veneen tilat sanelee ratkaisun aika pitkälti. Itse en saanut Webastoa sopimaan muuten kuin poikittain keulakulmaan nähden. Ratkaisu ei ole haitannut vaikka syksylläkin on menty 24 h vetoja. Pakoputkeen voi tehdä pienen vesitys reiän popniittiterällä, jos taka-aallon vaikutuksia pelkää, mutta itämerellä ei ei ole minusta aiheellinen pelko.

      • Syydi

        Ei kai reikää pakoputkeen??? Siitä hiipii palokaasuja sisätiloihin...
        Muistaakseni ainakin eberi sallii -30 asteen kallistuksen pituussuunnassa. Ainakin minulla on poikittain asennettu ja toimii kryssillä moitteetta.


      • Vepasto3900

        Webaston asennusohje ainakin käytännössä esti lämppärin asentamisen poikittain purkkarin pituussuuntaan nähden. Tai sitten olisi saanut olla päällä vain toisella halssilla :) Ilmeisesti kyse polttoaineen syötöstä. Piti sitten vain keksiä miten sai asennettua pituussuuntaan istumalaatikkoon.


      • Webastopoikittain

        Asennusohjeen mukaan Webaston voi asentaa vaakatasoon tai puhallus suoraan alas päin tai jotakin siltä väliltä. Eli jos joutuu asentamaan sen purkkariin poikittain niin kannattaa asentaa se valmiiksi 45 astetta alaviistoon, jolloin asento pysyy sallituissa rajoissa kun veneen kallistus on maks 45 astetta suuntaan tai toiseen. Kokeiltu ja toimii.


    • Aamuairistolla

      Kylla se imuilma tulee ihan omasta putkesta esim Eberissa, eli se ei missaan tapauksessa joudu veden alle.

      • Syydi

        Juu, paitsi jos on paloilmalla jäähdytetty läpivienti.


    • Tipsuk

      Paikka: Perä ehdottomasti. Pakokaasu ei ole niin lämmintä, että siinä polttaisi itsensä. Pakoputken pää pitää olla sellaista mallia, joka ei myöskään polta runkoa.

      Malli: Tehoa kannattaa olla riittävästi - merkillä ei ole nin väliä. Toimivia kaikki, kun asennus on tehty oikein.

      Imuilma: Boksista - istumalaatikon sisään ei missään nimessä reikiä tms. joista vesi voi päästä veneen sisään.

      Muuta: Ennen kuin sijoitat laitetta boksiin, mieti, että se on mahdollisimman suojassa ja vähän tiellä kun käytätä boksia -> Myös pakoputki. Mieti myös, miten ko. paikasta saa vedettyä putket veneen sisään ilman, että ne on tiellä jne.

      Tod. näk. paras asennuspaikka on sellainen, että asennus on tosi kurjaa tehdä, mutta pidemmän päälle se on tosi hyvä, kun laite ei ole tiellä jne.

      • joutsenkaula

        Hallberg-Rassy keskiohjaamoveneissä lämmittimen pakoputki tulee veneen kyljestä ulos. Manuaalissa on siksi maininta fendarin sijoittamisesta. Joten pakoputki on mahdollista sijoittaa veneen kylkeen.


      • Matkapurjehtija

        Kylkiläpiviennit purje- ja moottoriveneissä huono ratkaisu jo palovaarankin takia. Itsellä sulanut yksi lepuuttaja, kun viereisen moottoriveneen pakoputki osui lepuuttajan kohdalle. Vasta aamulla huomasin, kun peruuttelin pois veneiden välistä.
        No opinpahan aina tarkastamaan lepuuttajien sijoittelun, kun veneitä tulee lähituntumaan.


      • Noissa Halbergeissä se on ainoa järkevä ratkaisu, kun lämmitin on siellä keskellä olevassa konetilassa. Varalaitaakin on sen verran, että harvemmin pyyhkii vesi kannelle.


      • kävisamoin
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        Kylkiläpiviennit purje- ja moottoriveneissä huono ratkaisu jo palovaarankin takia. Itsellä sulanut yksi lepuuttaja, kun viereisen moottoriveneen pakoputki osui lepuuttajan kohdalle. Vasta aamulla huomasin, kun peruuttelin pois veneiden välistä.
        No opinpahan aina tarkastamaan lepuuttajien sijoittelun, kun veneitä tulee lähituntumaan.

        Tuo oli aiheellinen muistutus! Itselleni on käynyt samoin paitsi, että lepuuttajani sulattanut oli purjevene. Se oli saapunut myöhään illalla ja parkkeerannut viereeni. Mielestäni sen veneen kipparin/miehistön, jossa lämppärin pakoputki on kyljessä, velvollisuus olisi huolehtia ettei polta naapuriveneen lepuuttajia.


      • sijoitukset
        joutsenkaula kirjoitti:

        Hallberg-Rassy keskiohjaamoveneissä lämmittimen pakoputki tulee veneen kyljestä ulos. Manuaalissa on siksi maininta fendarin sijoittamisesta. Joten pakoputki on mahdollista sijoittaa veneen kylkeen.

        Veneen kylki ei missään tapauksessa sovi veneessäni pakoputken asennuspaikaksi, koska kylki kokonaisuudessaan ja parraslistakin on ollut veden alla purjehtiessa. Joutsekaulallekin pitäisi tehdä silloin veneen sivukanteen kaksi läpivientiä, koska joutsenkaulan pitäisi olla ulkona kannen yläpuolella.
        Jos pakoputken läpivienti asennetaan peräpeiliin, niin pitääkö pakoputken ulos tuleva pää olla korkeammalla kuin lämmitin, vai onko sillä väliä pakokaasujen virtauksen kannalta?


    • orust

      Minulla oli edellisen eberin pakoputkessa sisällä rei'itys, tyyliin kuu on juustoa, ja päällä vain eristeet ulkoputkessa. Se siitä pakoputken tiiveydestä ja oli telakka asennus Henåsta. Laitteiden manuaaleissa on neuvona pienen reiän tekeminen laakson pohjalle, jos on riski kondessista tai merestä...

      • Sellainen sen kuuluukin olla. Se on Sveska westaflexin äänenvaimennin. Se ulkokuori on sitten tiivis ja se villa siinä välissä absorboi meteliä. Jos näet reijityksen, on äänenvaimennin rikki.


      • orust

        Näin rakenteen kun vaihdoin laitteen. Ei vakuuttanut. Pakoputken eristeen päät oli jotain asbestikittiä. Tiiveys on varmasti heikompi kuin 2 mm rei'än tapauksessa.


    • paskiäinen

      Kun, olet päättänyt pakoputken paika, niin vie raitisilma toiselle puolelle, tarvittaessa rakenna demisteri, niin ei haukka vettä, ota mallia moottoriveneiden ilmanotto systeemistä, fiksu juttu....

    • Kruiser

      Minulla on ollut 20 vuotta Eberin pakoputken läpivienti peräpeilissä niin, että 3/4 aukosta on veden alla. Sisäpuolella on n. 80 cm korkea joutsenkaula. Ilmanotto kyljestä n. 40 cm vesirajan yläpuolella. Ei minkäänlaisia ongelmia, toimii kuin junan vessa. Kyseessä alkuperäinen veistämöasennus.

    • Hyvä stringi....

      Itsellä on sinällään todella erikoinen visio eli kahden 5.5 kw ilma-eberin käyttö tuulilasiveneemme kauden parantamiseen & jatkamiseen. 10-11 kw lämpötehon tuottaminen ~1 l/h löpökulutuksella ja 100-140w sähkökäytöllä on sinällään aika triviaaleja asioita kun vene vetää bensaa 24 l/h noin 30 kts matkanopeudella. Latausta löytyy 850w eli tuokaan ole mikään ongelma.

      Miksei siis myös tuulilasiveneissä voitaisi voida paremmin myös niissä 5-15 C keleissä?

      • lämmittimienäiti

        Miksi et vaihtaisi tuota pientä kiuluasi avoveneeseen. Voisit laittaa kolmannenkin eberin, ja kaikki kolme puhaltamaan kuskin lättyyn.


    • 3-5

      Mikä näistä laitteista on hiljaisin ? Itse ajatelin laittaa veneeseeni lämppärin veskiin josta olisi lyhyet putket salonkiin.

      • Moro 3-5....
        Tajuan kyllä heti, kun joku persaukinen alkaa kirjoittamaan kirjoitusvirheineen jotain omaa illuusiotaan tänne.

        Mulle on kustannuspuolella ihan sama, jos laitan 5000e noihin kahteen Eberiin veneen mukavuuden parantamiseksi.

        Voin laittaa nettiin kuvat asennuksista.

        Mites sinä??


      • Tarkk
        perheenisa kirjoitti:

        Moro 3-5....
        Tajuan kyllä heti, kun joku persaukinen alkaa kirjoittamaan kirjoitusvirheineen jotain omaa illuusiotaan tänne.

        Mulle on kustannuspuolella ihan sama, jos laitan 5000e noihin kahteen Eberiin veneen mukavuuden parantamiseksi.

        Voin laittaa nettiin kuvat asennuksista.

        Mites sinä??

        Tunnen suurta kanssahäpeää lukiessani näitä aivojesi peränurkista kaivettuja jätöksiä.
        Eihän tuon silmätikuksesi ottaman nimimerkin postaus millään tavalla loukannut kerskailevaan minuuttasi - vai näetkö aina kummituksia ympärilläsi?
        Täällä ei kaivattaisi ainoatakaan tuon tyylistä töksäyttelyä, sillä niitä syntyy näille sivuille liian usein muutenkin.
        Jos et osaa itse kirjoittaa asiallisesti, niin pyydä joku omaisesi oikolukemaan tekstisi, jotka olet suunnitellut täällä julkaista.
        Lopuksi vielä tuon nimimerkin valinnasta. Se on loukkaus vastoin institutiota: nimeltään Perheenisä. Todellinen edustaja ei käyttäydy tuolla tavalla ja toivottavasti oma perheesi ei joudu siitä kärsimään.
        Saattaa tietysti olla että olet täällä vain provosoimassa, mutta mielestäni sekin on tuolla tyylillä täysin sopimatonta.


    • medusa_2

      Vielä lisäys. Kayso asennuspaikka niin ettei erit spinnu skuutit kiristy pakoputken hattuun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      73
      3305
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2353
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1879
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1861
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      25
      1286
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1286
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1197
    10. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    Aihe