Lasiseinä saunaan?

Saunaremppa

Onko kokemusta asiasta? Plussat ja miinukset? Miten lasiseinä toteutetaan?

12

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sauna_majuri

      Kiuas täytyy ainakin olla pari numeroa suurempi, kun 1 seinä on lasia.

      Vedestä tulevia kalkki yms. roiskeita saa pestä seinän molemmin puolin.

      Yleensä saunan oven molemmin puolin on ns. puoli seinä jonka päälle tulee lasit ja ovi on tietysti lasia.

      Joko itse mittailet lasit ja hommaat alumiinikiskot joihin lasit saa asennettua tai tilaat joltain yritykselta valmiin ja todennäköisesti joku käy paikan päällä mittaamassa joiden mukaan lasit valmistetaan.

      • Saunaremppa

        Olen käynyt saunoissa joissa lasiseinä ja kyllä niissä on normaali pieni sähkökiukaanräpsy ollut. Hyvät löylyt.


      • raksaaja

        Lämpiää se lasisaunakin, pienelläkin kiukaalla, toki, kun sille vain aikaa antaa.


      • Sauna_majuri
        Saunaremppa kirjoitti:

        Olen käynyt saunoissa joissa lasiseinä ja kyllä niissä on normaali pieni sähkökiukaanräpsy ollut. Hyvät löylyt.

        Tottakai niissä on pieni kiukaan räpsy, kun rahat meni lasiseinään eikä tohi ostaa oikean kokoista kiuasta, kun se maksaa enempi.

        raksaaja:lle ehkä lämpenee ehkä ei, miksi tehdä kuitenkin jotain muuuta, kuin kiukaan mitoituksessa ohjeistetaan.


    • raksaaja

      Lasiseinää ei kannata ainakaan ainavalmiiseen laittaa. Ainavalmiille pitäisi muutoinkin olla paremmat eristykset.

      • Saunaremppa

        joo niitä ainvalmiita ei kannata kenenkään laittaa muutenkaan.


      • raksaaja

        Jos haluaa jotain muuta kuin kuivat löylyt on vaihtoehtoja kaksi. Ainavalmis ja puukiuas.
        Toinen tekijä on se jos aikoo saunoo vähintään kolmesti viikossa, tällöin ainavalmis alkaa olla kätevä.


      • ah.taaja

        Puukiukaissa on ääripäänsä mitä löylyjen kosteuteen tai vastaavasti kuivuuteen tulee että se siitä teoriasta ja sen pitävyydestä.
        Valitettavan usein näkee kiuasmainoksiakin joissa kiuasta mainostetaan kostean löylyn kiukaana vaikka ko. kiuastyypin kiukaalla löylyt ovat väistämättä aina kuivat kiuastyypin rakennusteknisten ominaisuuksien seurauksena. "Parhaissa" eli eniten hilpeyttä aiheuttaneissa kiuasmainoksissa pientä peltilaatikkoa verrataan savusaunaan vaikka on sen ääripää, jopa sen irvikuva.
        Ainavalmiilla on sellainen ominainen piirre että se kannetaan hämmästyttävän usein kaikessa hiljaisuudessa varastoon ja kannetaan vanha kiuas takaisin.


      • Saunaremppa
        raksaaja kirjoitti:

        Jos haluaa jotain muuta kuin kuivat löylyt on vaihtoehtoja kaksi. Ainavalmis ja puukiuas.
        Toinen tekijä on se jos aikoo saunoo vähintään kolmesti viikossa, tällöin ainavalmis alkaa olla kätevä.

        Ainavalmiissa on huonot löylyt. Puusauna on ainoa oikea.


      • raksaaja

        Olen kokenut kaikki kiuastyypit.

        Puukiuas on paras löylynautinnon suhteen, mutta työläin saunoa ja kallein rakentaa.
        Ainavalmis on toiseksi miellyttävin löylyn laadun suhteen.
        Sähkögrilli-kiukaissa hinta-hyöty -suhde ylivoimainen.

        Ainavalmiissa on yleisesti kaksi ongelmaa:
        -liian vähän eristettä (10cm eristeen kera voisi muhimistehon nostaa jopa liki 300 asteeseen)
        -liian hidas saunan lämpeneminen (vaatisi puhaltimen ensimmäisten 5 minuutin ajan)

        Ekologinen aurinkosähkö voitaisiin helposti hyödyntääa ainavalmiissa, mutta valmistajat ei tajua sitä. Ei vaikka olen siitä heille kirjelmöinyt.


      • huu--haa

        Kokemuksia joo mutta ei ensimmäistäkään faktapohjaista perustelua mielipiteiden tueksi. Esim. yleistyksenä puukiukaiden hyvin yleinen ongelma, lähes vakiokäytäntö on ilmanvaihto mikä on suuren suurella prosentuaalisella osuudella ihan päin peetä. Vastaavasti lähes poikkeuksetta saunan kustannustason määrittää koko ajan kasvava ilmiö jossa saunan sisustamiseen erikoislauteineen yms. panostetaan kasvavissa määrin kiuastyypin ollessa nykyään se pienin kustannuserä saunoja rakennettaessa. Makuasiat sinun mielipiteitäsi ohjaa ei faktat. Itse olen puukiukaiden kannattaja mutta valitettavasti olen vieraillut sähkösaunoissa joissa löylyt ovat paljon paremmat kuin saunoissa joissa on puukiuas ja toisinpäin joka kumoaa kaikki em:t faktat. Hyvä sauna/löylyt on aina ja poikkeuksetta monen asian summa yksittäinen kiuastyyppi ei ole koskaan se autuaaksi tekevä asia.


    • puolivalmis

      Puukiuas on paras ja ainavalmis seuraavaksi paras ; ihan hyvät , kosteat löylyt kun ei lämmitä sitä liian kuumaksi.

      Minulla oli sauna, jonka yksi seinä oli puoliksi lasia. Tila tulee avaramman tuntuiseksi
      eikä juuri lisää lämmityksen tarvettakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe