Koira puree!

auttakaakärsivää

Koira tarjoaa hampaitaan ratkaisuna ihan kaikkeen. Koira on nyt 1,3v. Kun sain koiran kotiin vähän reilu vuosi sitten, se puri ihon verille. Kennelissä koiralla oli pentuaitaus tehty kompostiverkosta, ja huomasin siellä olleella nuoremmallakin pentueella, että kaikki pennut oppivat puremaan, kun ihmiset tarjoavat sormiaan matalalta verkon läpi. Ajattelin kuitenkin, että saisin puremisen loppumaan.

Olen taistellut koiran kanssa puremisesta ihan koko sen elinajan, ja sain sen noin puolivuotiaana lopettamaan verille puremisen, mutta ottaa silti kiinni. Käyttäytyminen on sitä, mitä kansankielessä kutsutaan näykkimiseksi, mutta itse puhun puremisesta.

Olen yrittänyt kaikkea! Koira puree - kiellän, koira puree uudestaan - kiellän, koira puree vielä kolmannen kerran - sanon "riittää," ja lähden tilasta, että koira menettää haluavansa huomion. Tämä on käytössä koko ajan, ja sanon sen jokaikiselle koiraa tervehtivälle. Kun koira ottaa hampailla kiinni ihosta tai vaatteista, kättä ei kiskota pois, eikä päästellä korkeita ääniä, vaan vakavasti "irti" ja koira laskeekin otteensa. Se tietää, ettei saa purra, mutta se ei tunnu voivan vastustaa pureskelunhalua.

Yhdessä välissä käytin tiettyä vihjesanaa ja eleitä, jonka jälkeen alkaa painileikki, jonka tarkoituksena on antaa koiran kuluttaa "hammasenergiaansa." Ideana oli myös, että minä haastan leikkiin, ja minä määrään, koska loppuu. Leikki loppui heti jos meni liian rajuksi, ja koko painileikin jätin pois, kun koira alkoi joka kerta nopeammin innostua liikaa.

On kokeiltu chiliä, kaksipuolista teippiä (molemmat, jotta käsi olisi inhottava kohde purra), on kokeiltu käskeä irrottamaan otteensa juuri ennen puremista, ja jos on ollut purematta, saanut palkan. On kokeiltu harhauttaa ohjaamalla koiran mielenkiintoa esim. leluihin, joihin voisi käyttää puremisintoaankin. Ei auta.

Koira käyttää hampaitaan lähes jokaisessa tilanteessa. Kun se on innoissaan, kun tulen kotiin, tai kun tulee vieras käymään. Kun on koiralle inhottava tilanne, kuten vatsakarvojen kampaaminen, se haluaa ottaa ranteesta tai hihasta kiinni itsensä rauhoittamiseksi (en kuitenkaan salli tätä, en usko, että tämä koira voisi ymmärtää poikkeusta tässä säännössä). Se puree myös, kun haluaa jotain joltain muulta kuin minulta. On oppinut, ettei minulta saa huomiota vaatimalla tai ruokaa kerjäämällä, mutta vierailta saa aina. Varsinkin, jos vähän maistelee pohjetta, tai toista koiraa rapsuttavaa kättä.

Ei enää kauaa kestä huumorintaju tämän kanssa. Monta kertaa on mennyt hermot, kun koira ei suostu uskomaan, ja olen karjunut koiralle, ja jopa läpsäissyt kuonoon, kun ei itse laskenut irti. No sehän pahentaa asioita erittäin tehokkaasti, tiedän, ja huomasin, sen itsekin, ja jos pystyisin jotenkin saamaan tekemättömäksi, niin ehdottomasti korjaisin asian. En keksi mitään uutta, eikä vanhat konstit tehoa.

Onko minulla ikuisesti pureva koira?

45

3934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M_Imb

      Tarjoatko koskaan sille puruluita? Pidä itse kiinni toisesta päästä ja "pakota" koira järsimään siinä. Se on samalla hyvää vierihoitoa.

    • koiranlelu

      Jotkut vaan tykkää käyttää hampaita, mullakin on sellainen koira. Pentuna se puri aina kipeästi , mutta se loppui aikanaan. Nykyisin (1v 2kk) Ottaa jatkuvasti hampailla kiinni kädestäni kun on asiaa. Mutta hellästi, ei satuta. Minä annan ottaa, ei se minua haittaa. En kiellä enkä kiskaise kättä pois. Minusta se ei ole puremista vaan se vaan haluaa ottaa mua kädestä kiinni, eihän koiralla omia käsiäkään ole niin miten muuten se sen tekisi?
      Tuli mieleen sellainen juttu, että jos siihen taipumukseen kiinnittää huomiota noinkin paljon kuin sinä teet, se palkitsee koiraa ja lisää käytöstä.
      Ajattelen, että se vähenee kyllä kunhan koira henkisesti aikuistuu, nyt se vielä paljon hakee seuraani. Ja jos ei vähene niin mitä väliä, minusta ei ole paha ollenkaan. Vaikka ulkopuolisesta saattaa näyttää hurjalta kun iso koira ottaa hampailla ja luulevat että puree.
      On se innokas luunpurijakin ja kaikki lelut hajotetaan nopeasti.

    • koirasionpomosi

      Vaikka pennut on pentuaitauksessa, tai verkon takana ei ne siinä opi ihmistä näykkimään...oikeesti haloo XD
      Koirasi ei ole pentu, jaan johtajan paikasta kovasti taisteleva nuori koira.Taidatte olla tällä hetkellä melkeimpä tasoissa, joten viellä koira hiukan sinua komentelee, kunnes tajuat, että se on pomosi :)
      Koirasi näykkii sinua, koska se komentaa sua väärästä käytöksestäsi.Olet yrittänyt komennella koiraa.Vähemmästäkin sillä pinna palaa, ja näykkäisee sinua, kerran jos toisenkin.KOirasi ei siis pidä sinua johtajanaan, vaan alammaisenaan , jota koulii näykkimällä.Johtajuus ongelma, selkeästi.
      Aina kun koira käy omistajaansa kiinni, näykkii, se KOMENTAA väärästä käytksestä.Yrittää kouluttaa sinua käyttäytymään haluamallaan tavalla, näykkäisee, jos et muuten tajua.Ja sinä sitten taas yrität opettaa koiraasi lopettamaan näykkimisen, huoh.Melkoinen vastakkainasettelu teillä.Sinuna hakeutuisin koiran kanssa koulutukseen, ja nopeasti.Jospa saisit sen tottelemaan ja kuuntelemaan sinuakin.Toinen vaihtoehto on jatkaa valtataistelua koiran koko iän verran, tai voithan aina alistua koiran tahtoonkin, ja toimia niin, ettei se näykkisi.Siis alkaa sille palvelijaksi, ja alammaiseksi XD

    • Huohoyu

      Pakko kysyä saako koira tekemistä viikon aikana mihin sallitusti purkaa vimmaansa purra? Frisbee,tokoilu,pallo paimennusta,rally-tokoa tms.? Koira on helppo turruttaa kielloilla sekunneissa joten mökötys tai ei,ei,ei ovat käytetty kortti jo. Kotona voit harkata pohjiksi aamupala tai iltaruuan ohessa (laita koira tienaamaan ruokansa) tokoilemalla tai piilotamalla kuppi.
      Kursseja on netissäkin tarjolla esim. Koiruuksien klubilla jos et pääse hallille treenaa ja koirakoulu kompassilla alkaa vuoden alusta taas hienosti hallinnassa kurssi verkossa jos tuntuu joulun jälkeenkin vielä hiertävältä.
      Summaten: palkitse ja ohjaa hyvään käytökseen,ignooraa huono.

    • liibalaaba123123

      Kokeile kolinapurkkia. Tölkkiin muttereita/kiviä ja teippiä suojaksi, jottei kivet lennä ulos.

      Kun koira puree sua enskerralla niin helistä purkkia kerran nyrkissäsi ja SAMAAN aikaan sano sille käskysana (esim. lopeta tai ei). Älä huuda. Ole rauhallinen ja tuijota sitä kohti ja odota, että koira perääntyy/istuu/menee maate ja lopettaa. Heti kun se tekee näistä jonkun, palaa itse normaaliksi ja laita purkki pois. Älä koskaan itse pakene tilanteesta, vaan koira aina vetäytyy. Pidä huoli ettei koira heti palaa perääsi kiusaamaan uudestaan.

      Toista tarvittaessa.

      Jos koira on oikein kovapäinen niin voit purkin kanssa tuupata sitä pyllylle yllättäen.
      Älä itse panikoi, vaikka koira säikähtäisikin. Ole rento ja päättäväinen.

      Älä käytä purkkia jos koira on kovin arka. Eikä purkkia tarvitse helistää kovaa, ellei ole poikkeuksellisen kovapää. Muista ettet saa olla missään nimessä vihainen tai kiihtynyt, ettet pelästytä koiraa tarpeettomasti!
      Sun pitää olla sen näköinen, että oot tosissasi, muttet saa olla yhtään sekopäinen ja rääkyä sen purkin kanssa.

      • liibalaaba123123

        LISÄYS!

        Siis metallitölkkiin (esim. 0.33l limutölkki) ei pahvitölkki.


      • koulutukseen
        liibalaaba123123 kirjoitti:

        LISÄYS!

        Siis metallitölkkiin (esim. 0.33l limutölkki) ei pahvitölkki.

        Aika kädetön täytyy olla, jos koiran näykkimistä koulitaan heittelemällä metallipurkkia.Luulempa, että kieltoja tottelematon pomokoira nauraa purkeillesi.
        Koirankoulutukseen mars!


      • liibalaaba123123

        Minä en missään tilanteessa kehoittanut sitä heittämään, vaan helistämään KERRAN.


      • positiivistakoulutusta

        eikös toi metallipurkkihomma mene jo vähän alistamisen puolelle? Eihän koiria kouluteta alistamalla, itsekin sen tuossa lopussa hoksaat.


      • jokutolkkusentään
        positiivistakoulutusta kirjoitti:

        eikös toi metallipurkkihomma mene jo vähän alistamisen puolelle? Eihän koiria kouluteta alistamalla, itsekin sen tuossa lopussa hoksaat.

        Ja siinä taas 1 pelle"

        Koiraa koulutetaan nimen omaan alistamalla!!!

        Paras tapa on se, että ottaa luulot heti pois koiralta, niin se oppii heti miten käyttäytyä!!!!

        Piski, ei ole lelu, tai ihminen!


    • liibalaaba123123

      Samaa mieltä myös siitä, että enemmän henkistä väsytystä, sekä luiden syömistä, jotta hammastelun ja energianputku tulee tyydytettyä.

      Osta aitoja raakaluita esim. Kennelrehulta tai eläinkaupasta ja anna järsiä niitä.
      Älä anna nappulaa 12h ennen tai jälkeen luun, ettei vedä suolta tukkoon.
      Älä myöskään anna kypsennettyjä luita, koska turhan kovia (luumassa kovenee kypsennettäessä huomattavasti ja vahvemmilta roduilta voi hampaat oikeasti murtua).

      Pistä aina ansaitsemaan ruokansa! Eli jotain tehdään aina ennenkuin safka tulee. Älä pidä ruokaa jatkuvasti saatavilla, vaan ruokinta 1-2 krt/vrk.

      • hiukanihmetyttääkyllä

        Suolta tukkoon....mistä ton keksit, miten toi sun 12h,siihen vaikuttaa?
        Meidän koirat 12 ja 8v, syövät luita, rustoluita ja nappulaa sekaisin, perätysten ja miten haluavat.Vatsat toimii, ei tukkoja.Nappulaa aina saatavilla, raakaruokaa saavat lisäksi päivittäin.Syövät lisänä myös broikunkoipia, joissa sekä luuta että lihaa.Koirat koulutettuja, eivät vedä, eivät räyhää, eivätkä pureskele vieraita koiria tai ihmsiä .
        Kypsät luut rikkoutuvat syödessä teräviksi säleiksi, jotka saattavat rikkoa suolistoa.Siksi en anna mitään luita kypsinä, raaka liha ja luu on koiralle luonnollisempaakin.

        Meinaatko muuten, että luonnossakin vaikka koiran sukulainen susi, syö ensin lihaa, sitten pitelee taukoa 12h, ja sitten taas luita, taukoa 12h ja taas lihaa?
        Ihan typerä ajatuskin, mistä revit noita XD


      • liibalaaba123123

        Koira ei syö luonnossa nappuloita........ eli vertauksesi ontuu pahemman kerran.

        Noh, tosiaan on tullut useammasta paikasta kuultua, että nappulalla ja luulla olisi eri sulamistahti, joten niiden samanaikainen syöttäminen suurimmissa määrissä voisi suolen vetää tukkoon.
        Varmuutta siitä, että onko syyllinen ollut itse luu, nappula, vai niiden yhteisvaikutus ei ole. Tai sitten kyse on ollut jokaisen kohdalla puhtaasta sattumasta.
        Itse kuitenkin pidän taukoa nappuloiden ja luiden välillä varmuudeksi =) haittaa siitä ei ainakaan ole. 12 tunnissa ainakin suoli on suht tyhjä.


      • liibalaaba123123
        hiukanihmetyttääkyllä kirjoitti:

        Suolta tukkoon....mistä ton keksit, miten toi sun 12h,siihen vaikuttaa?
        Meidän koirat 12 ja 8v, syövät luita, rustoluita ja nappulaa sekaisin, perätysten ja miten haluavat.Vatsat toimii, ei tukkoja.Nappulaa aina saatavilla, raakaruokaa saavat lisäksi päivittäin.Syövät lisänä myös broikunkoipia, joissa sekä luuta että lihaa.Koirat koulutettuja, eivät vedä, eivät räyhää, eivätkä pureskele vieraita koiria tai ihmsiä .
        Kypsät luut rikkoutuvat syödessä teräviksi säleiksi, jotka saattavat rikkoa suolistoa.Siksi en anna mitään luita kypsinä, raaka liha ja luu on koiralle luonnollisempaakin.

        Meinaatko muuten, että luonnossakin vaikka koiran sukulainen susi, syö ensin lihaa, sitten pitelee taukoa 12h, ja sitten taas luita, taukoa 12h ja taas lihaa?
        Ihan typerä ajatuskin, mistä revit noita XD

        "Kypsät luut rikkoutuvat syödessä teräviksi säleiksi, jotka saattavat rikkoa suolistoa."

        Lisäksi höpötyksesi luun sälöytymisestä on hölynpölyä.

        "Yleinen meemi, tai myytti, on kypsien luiden vaarallisuus.
        ...
        Luut eivät pirstoudu kypsinä yhtään sen enempää kuin raakoinakaan. Eivät linnun, sian kuin naudankaan luut.

        Hyvin epätieteellisenä kokeena haukatkaa seuraavan kerran broilerin luuta, kun teillä on ollut kypsää kokonaista kanaa. Sitten käsi sydämelle: jos teillä hampaat pystyivät siihen, se mureni enemmänkin jauhoksi eikä ikeniin tullut haavoja, niin kuinka suuri riski moinen on koiralle? Sulamattoman tai huonosti sulavan ruuan määrä on uhka, ei sen laatu.

        Jos jokin on vaarallisempaa, niin se on minkä tahansa täysikasvuisen linnun pitkät, hennot ja käytännössä ontot siipiluut. Niillä on rakenteensa puolesta suurempi riskiä sälöytyä pituussuunnassa, mutta kypsennyksellä ei ole asian kanssa mitään tekoa. Ja jos eläinmaailman tukirakenteista vaaroja etsii, niin ne ovat isompien kalojen ruodot ja evät – raakoina."


      • liibalaaba123123

      • Siivooja
        liibalaaba123123 kirjoitti:

        "Kypsät luut rikkoutuvat syödessä teräviksi säleiksi, jotka saattavat rikkoa suolistoa."

        Lisäksi höpötyksesi luun sälöytymisestä on hölynpölyä.

        "Yleinen meemi, tai myytti, on kypsien luiden vaarallisuus.
        ...
        Luut eivät pirstoudu kypsinä yhtään sen enempää kuin raakoinakaan. Eivät linnun, sian kuin naudankaan luut.

        Hyvin epätieteellisenä kokeena haukatkaa seuraavan kerran broilerin luuta, kun teillä on ollut kypsää kokonaista kanaa. Sitten käsi sydämelle: jos teillä hampaat pystyivät siihen, se mureni enemmänkin jauhoksi eikä ikeniin tullut haavoja, niin kuinka suuri riski moinen on koiralle? Sulamattoman tai huonosti sulavan ruuan määrä on uhka, ei sen laatu.

        Jos jokin on vaarallisempaa, niin se on minkä tahansa täysikasvuisen linnun pitkät, hennot ja käytännössä ontot siipiluut. Niillä on rakenteensa puolesta suurempi riskiä sälöytyä pituussuunnassa, mutta kypsennyksellä ei ole asian kanssa mitään tekoa. Ja jos eläinmaailman tukirakenteista vaaroja etsii, niin ne ovat isompien kalojen ruodot ja evät – raakoina."

        Tiedän koiran joka on kuollut syötyään kypsiä broilerinluita, että eivät nuo jutut nyt ihan tuulesta ole temmattu. Olen siin päättänyt olla niitä antamatta paitsi jauhettuna kuin katua myöhemmin. Tämä on vähän samaa sarjaa kuin koiralle haitalliset ruokaaineet. "höpö höpö ei meidän mustille oo koskaan mitään tullut ja jokapäivä annetaan" vaikka yleisesti väitetään ettei saisi.


      • liibalaaba123123
        Siivooja kirjoitti:

        Tiedän koiran joka on kuollut syötyään kypsiä broilerinluita, että eivät nuo jutut nyt ihan tuulesta ole temmattu. Olen siin päättänyt olla niitä antamatta paitsi jauhettuna kuin katua myöhemmin. Tämä on vähän samaa sarjaa kuin koiralle haitalliset ruokaaineet. "höpö höpö ei meidän mustille oo koskaan mitään tullut ja jokapäivä annetaan" vaikka yleisesti väitetään ettei saisi.

        Mikä tahansa luu on vaarallinen, jos koira ei osaa sitä syödä rauhallisesti ja pureskellen. Ei se ole sen vika, että kyseessä oli tällä kertaa broileri.
        Broilerinluut on oikeesti tosi pehmeitä, edes niiden omaa painoa ne eivät kestä, vaan vääntyvät. Broileri elää about kk, joten koviksi ne ei siksikään ehdi.

        Kana on ihan eri asia. Kana on se joka munii, eikä sen luita normikaupoista edes saa. Broileri on se liharotu.


    • auttakaakärsiväää

      Saa puruluun noin kerran viikossa, koira on kastroitu, joten en haluaisi kauheasti antaa mitään ylimääräistä. Lihoo muutenkin herkästi. Iltaruoan piilotan joka kerta koiran etsittäväksi, satunnaisesti laitan myös koiran aamuruoan aktivointileluun. Ja vaikka antaisin ruoan vain kupista, pyydän koiraa tekemään jonkin tempun.

      Arkisisin voisin kyllä lisätä koiran tekemistä, kun itse olen päivisin poissa, ja puuhaillaan koiran kanssa iltaisin vain noin kaksi tuntia, lenkkien lisäksi tietysti. Viikonloppuisin käydään koirapuistossa, mahdollisuuksien mukaan metsässä juoksemassa, tämä meinaa talvisin jäädä, ja leikitään ja opetellaan temppuja enemmän kuin arkena. Nyt vähän aikaa sitten aloitettu treenaamaan myös nose workia. En kuitenkaan itse koe, että tekemisentäyteisenäkään päivänä koira luopuisi hampaiden käytöstään. Sillä on tietyt tilanteet, joissa se haluaa ottaa kädestä tai hihasta kiinni, ja niin se myös tekee. Mutta ehdottomasti tätä kokeilen, kiitos vinkistä. (Miten en tajunnut itse!)

      Voisin kyllä tietysti yrittää myös olemaan täysin välittämättä koiran puremisesta. Tämä koira palkkautuu todella helposti myös torumisesta, kunhan saa huomiota, niin se riittää. Saan itse omalla käytökselläni koiran puremisen minimiin, mutta vieraat ihmiset ovat ongelma. Huomaan, kuinka kävijät ahdistuvat, kun koira ottaa heistä suullaan kiinni. Vaikkei ketään ole sattunut (tai ainakaan sitä myöntänyt), en silti hyväksy tätä käytöstä. Ja vaikka kuinka antaisin selkeät säännöt, kävijät turhan harvoin niitä noudattavat.

      Nimimerkki koirasionpomosi, en tunnista tekstiäsi ollenkaan. Koira on ehdottomasti vahvaluonteinen, ja on useinkin taisteluita, mutta ei tässä voi olla siitä kyse. Ainakaan täysin. Onhan tuo aivan selkeä, kun tarraa lahkeesta kiinni, kun ei saanutkaan rapsutuksia, mutta koira laskee kiellettäessä irti ilman taistelua. Se vain yrittää ottaa kiinni uudestaan, varsinkin jos on innoissaan.

      liibalaaba123123, en myöskään oikein ymmärrä metallitölkki-ideasi pointtia? Miksi pelottelisin koiran lopettamaan jotain? Mitä jos koiralla herää pelkoreaktio jatkossa joka kerta, kun koira pääsee esim. ihmisen syliin, ja haluaisi jotenkin ilmaista innostustaan? Tai yhdistää vahingossa pelottavan äänen vieraiden saapumiseen, ja yleistää pelkonsa koskemaan jokaista ihmistä.

      • hukkareissu

        Minulta puuttuvat neuvot, mitä sinun pitäisi tehdä. Kolinapurkki on Vilanderia. Kannattaa lukea hänen kirjat. Vertailun vuoksi, eri näkökulma, voisit lukea Kaimion, koirien käyttäytyminen, ja vaikka sen pentuoppaan lisäksi.

        Netistä löytyy ihan kursseina kaikenlaista. Kompassi, Koiruuksien klubi, Heiluva häntä muun muassa. http://www.heiluvahanta.fi/luennot/koiran-ei-toivotun-kaytoksen-ratkaiseminen

        Myös Kaimion ohje on, selvittää syy ja lähteä siitä ratkomaan. Koskaan hänen mielestään vieraita purevaa koiraa ei saisi eristää. Itseoppineen Vilanderin ohjeet ovat jääkausi, ketjupanta, kolinapurkit.


      • hukkareissu

        Lisään vielä, että Vilanderin oppeihin kuuluu laumahäätö.


      • liibalaaba123123

        "liibalaaba123123, en myöskään oikein ymmärrä metallitölkki-ideasi pointtia? Miksi pelottelisin koiran lopettamaan jotain?
        Mitä jos koiralla herää pelkoreaktio jatkossa joka kerta, kun koira pääsee esim. ihmisen syliin, ja haluaisi jotenkin ilmaista innostustaan? Tai yhdistää vahingossa pelottavan äänen vieraiden saapumiseen, ja yleistää pelkonsa koskemaan jokaista ihmistä."

        Sanoin, että keinoa ei tulisi käyttää aralla koiralla.
        Normaalihermoinen koira ei pientä heläytystä (en edelleenkään ole kehoittanut esim. heittämään sillä koiraa) pelkää. Kuten ei myöskään sun huutamista ja ärähtelyä. Muutoin koira on arka ja sille ei pitäisi kovia ääniä käyttää.

        Purkin käytössä oleellisinta on ajoitus. Kun koiraa estää JUURI kun se on tekemässä väärin ja yhdistää mukaan kieltosanan, koira ymmärtää että sinä aiheutit äänen ja sinä kiellät koiraa (olettaen että ensin olet opettanut mitä se ''ei'' tarkoittaa).

        Jos on arka koira niin kaikki kovat äänet voi alkaa pelottaa sitä, varsinkin jos sitä ei kouluteta tottumaan niihin.
        Jos ihminen alkaa kaikkia ääniä välttelemään koska koira ''voi alkaa pelkäämään niitä ja se traumatisoi koiran", niin ei pitäisi kotona esim. imuroida tai käyttää tehosekoitinta, koska niistä tulee kovaa meteliä. Tai jos näkee koiran tekevän luvattomuuksia niin käsiä ei saa lyödä yhteen, tai polkaista jalkaa huomion herättämiseksi.
        Jostain syystä ihmiset demonisoi vaan just kolinapurkin, koska eivät ole nähneet miten sitä käytetään oikein ja pelottelematta koiraa.

        Jos sua epäilyttää sen käyttö, niin älä tee sitä, koska todennäköisesti teet sen sitten väärin, kun nyt jo hermostuttaa sen käyttö ja varmaan oikea-aikaisuuskin voi tuottaa ongelmia.


      • liibalaaba123123

        Yksinkertaisesti anna sitten vähemmän ruokaa.
        Koira syö liikaa, jos raa'an luun antaminen sillointällöin lihottaa sitä. Aina kun antaa jotain extraa, se olisi lihavan koiran kanssa vähennettävä normaaliruuasta.

        Anna siis nappulaa vähemmän =) kyllä koiran on hyvä saada luutakin sillointäkköin, varsinkin hampaidenhoidon kannalta. Luun pitkäaikainen jyrsiminen vähentää hammaskiven muodostumista tehokkaasti. Lisäksi se on oiva väsytyskeino.

        Muista vahtia koiraa sen syödessä luuta, ettei se kietaise liian isoa palaa kerralla kitusiin :D


    • Ilsasirkke

      Jääkausi ja pelotteet ei kuulu koirankoulutukseen nimimerkki liibalaaba. Enemmän kehitysmaissa asuvien tapaan hätistellä KULKUkoiria. Pieni muistutus näin kun puhutaan kouluttamisesta.

      • liibalaaba123123

        Se ei ole niinkään pelote, vaan huomionherätys. En ole suositellut ketään heittämään koiraa purkilla (kuten Vilander).

        Sama kun selittäisi ihmiselle kosketuksesta, jonka joku laskee lyömiseksi tai potkimiseksi....... sama juttu näemmä tässä. Ruvetaan puhumaan pelottelusta ja purkin heittelystä. Eieiei ja vielä kerran ei näin! :D


    • Juhuuy

      Miksi koiraa pitäisi herätellä räminällä? TTouch ja Bat 2.0 ovat ehdollistamisen rinnalla nykyinen tapa ratkaista ongelmat koiralähtöisesti jättäen sota-ajan metodit unholaan

      • liibalaaba123123

        Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Keinoja on monia ja jokainen käyttää itselelen ja koiralleen sopivinta metodia.
        En missään nimessä suosittele purkkia kaikille. Ainoastaan kovapäisimmille ja rohkeammille koirille, joille ei käsky tahdo mennä perille. Hyvä huomionherätys.

        Aloittaja paininut saman ongelman kanssa jo yli vuoden, joten se kertoo, ettei nykyiset menetelmät toimi. Jotain uutta tulis kokeilla, jos haluaa että pureminen loppuu.


      • maukutusta

        Äänellä ja kosketuksella ojentaminen on koiralle luonnollista komentamista.


    • koirankuiskaaja

      meidän koira panee.

      • PaksunaKoira

        nii... meijän koiraa taitaa panna ku taas kerran paksuna


      • koiruus456

        Se on yleistä näillä leveysasteilla...


      • homokoirat

        nii mut ei taija kyl olla ku poikakoirat panee ja tulee raskaaks....


      • koiriakoiraa

        no eikös se ole normaalia että koira kun panee niin tulee raskaaksi...


      • einyoikeesti

        no en ny tiiä... eipä paljoo kokemuksii koiran panoista oo henk kohtasesti


      • koiriksi

        ai ei ole normaalia jos ite panet toista niin se ei tule raskaaksi ?


    • tähj

      Taas jäi arvoitukseksi minkä rotuinen koira on?? Ilmeisesti kuitenkin rotukoira? Yleensä kasvattajalle kannattaa avautua heti pennun ongelmista, neuvot ovat paljon paremmin tiettyyn rotuun ja linjaan sopivia kuin nämä nettiturinat ja Vilanderit.
      On jo myöhäistä osittain tuo vanha neuvo, että kun pentu puree niin ensisijaisesti tarjotaan heti luvallista reuhulelua, jonka kanssa ryhdytään lekiimään yhdessä kunnes puremistarve on tyydytetty. Taisteluhalu on hieno termi jota moniin rotuihin, tekisi mieli sanoa kaikkiin, nykyään halutaan valikoida lisää jotta luonnetestipisteet ovat parhaat mahdolliset. Leukojen käyttöhalu on siis monille roduille tyypillistä, jopa luontaisen käyttötarkoituksen perusedellytys, mutta tässä nyt vain jäämme arvailemaan tietämättä koiran tyypistä yhtään mitään. Pureva noutaja tai sheltti on vähän eri juttu kuin pureva terrieri, mutta jossittelut sikseen.

    • ihme-vinkkejä

      1,3 vuotias ei ole pentu vaan yrittää alistaa. Pillistä kiinni ja selälle vaikka väkisin joka kerta.Koiran on opittava kuka määrää ja on vahvempi. Ei pureva koira hempeilyllä ikinä opi saati sitten kolinapurkilla täysin naurettavaa. Milanilla olisi ohjeet mutta ei asu täällä. Normaali koira uskoo yhdestä kerrasta joku tarvitsee pari kolme kertaa näyttää kuka on pomo. Seuraavat 10 vuotta se sitten uskookin asian. Pennulle tehdään samoin mutta rauhallisemmin kiinni pito ettei pääse mihinkään ja kun lopettaa kiemurtelun voi päästää irti.
      Samoin pidän ihmisiä naurettavana jotka makupaloilla kynsi kerralla leikkaa koiran kynnet tai vielä pahempaa idiotismia vie aina eläinlääkärille kynnen leikkuuseen. Luopukaa sellaiset ihmiset koirasta heti ette ole ansainneet koiraa.

      • pönö

        Jep. Sitten ihmetellään kun johtajapaikan vienyt koira joutuu ennemmin tai myöhemmin lopetettavaksi tai seuraavaan kotiin jossa ehkä osataan kouluttaa. Pahimmassa tapauksessa puree jotain. Ja taas saa kaikki koiranomistajat huutia, vaikka kyse on juuri siitä, ettei koiria enää saa/uskalleta kouluttaa. Tosiasia on, että jokainen joka estelee koirien kunnollista koulutusta on syypää huonokäytöksisiin koiriin ja niiden kuolemiin ja surkeisiin oloihin. Esim juurikin tämä pois antaminen seuraavaan ja taas seuraavaan kotiin.


      • positiivistakoulutusta

        Ihme vinkkejä, miltä susta tuntuis jos sun vanhemmat vetäis sua palleista tai vetäis turpaa kun teet jotain värin? Eihän tuommonen koulutustapa oo mistää kotosin, pahentaa vaan asioita. Kun kerran näytät tykkäävän sun Milanista nii paljon niin miks et huvin vuoks mee youtubeen kattomaan vähän videoita kun se saa koirilta turpaan. Hirvee jätkä ja koulutustavat.


    • Koiralla

      Kun ei ole niitä käsiä joilla tarttua kiinni,täytyy sen tarttua hampailla.

    • yksikouluttaja

      Koira on vielä nuori, pureminen vähenee. Mutta toki siihen kannattaa puuttua jo nyt nuorena. Aloita koulutus esim ruokakupilla. Koirasi varmaan odottaa lupaa saadakseen syödä? Itse teen purevan koiran kanssa niin että kuppi eteen ja lupaa pitää odottaa, sitten teen sille sellaista, missä se mieluusti puree, silitän kuonoa, tutkin kirsua, hampaita ym. jos se puree, uusi istu käsky ja odotan koiralta rauhallisuutta ja tutkin uudelleen ja kun on rauhassa, sitten vapautus.
      Sama ulko-ovella, koira ottaa käden suuhunsa, riehuu, hyppii kun ollaan menossa ulos. Koira tietää että ovi aukeaa vasta kun se istuu hiljaa. Tähän käsky istu, ennenkuin alan pistää kenkiä jalkaan, jos koira nousee, pysähdyn ja uusi käsky, rauhallista vaatimista ja jatkan pukemista. Menen koiran viereen, käsi kuonon lähelle, taas jos se yrittää purra, odotan ja uusi istu käsky, silitän koiraa kuonosta jne.
      Aika tehokkaasti koira on oppinut millä käytöksellä pääsee päämääräänsä, samaa taktiikkaa voi käyttää kun tulee vieraita jne. Jos tulee ei-koiraihmisiä, koira saa luvan olla portin takana koko vierailun ajan.
      Ja sitten tälläinen eläinrääkkäysvinkki, mistä palstalaiset älähtää. jos koirani alkaa totaalisesti riehua, ainut millä saan sen siitä tilasta pois on kuristaminen, nostan etupään ilmaan ketjupannalla. Se rauhoittuu, siitä jatketaan lenkkiä. Koirani painaa melkein yhtäpaljon kuin minä, sen käpälät yltää kevyesti olkapäälleni ja on käyttölinjainen palveluskoira. Varmasti en lähde selättämään sitä, en selviäisi siitä voittajana. Kaikenlaisesta painimisesta koira vahvistuu. Vieraille sanon että koiraa ei saa silittää, parasta on kun jättää sen kokonaan huomiotta, tällä olen päässyt vieraiden puremisesta. Ulkona koiralla on pallo tai keppi, eikä se ota kontaktia vieraisiin ihmisiin, edes omassa pihassa.

    • Hoida-se-näin

      Liian monimutkaista koiran ymmärtää yhdistää kaikki ruokailut ja kaikki mukaan tähän.
      Homma on äärimmäisen yksinkertainen. Itsellä Hound Dog, ja pureminen selvisi näin:
      Kun koira puree, tökkäät sitä sormella kylkeen ja sanot napakasti komentoäänellä "EI!", ja jähmetyt komentavaan asentoon koiran eteen. Tuijotat määrätietoisesti koiraa jähmettyneenä, ja voit pitää vaikka kättäsi sormi "soo soo" -asennossa edessäsi pystyssä.
      Olen samalla teknikalla opettanut koirani olemaan nousematta ihmisiä vasten (kun se on aina niin iloinen tavatessa), Komentona on: "EI NOUSE!"
      Toimii myös kieltona sänkyyn tai sohvalle nousemisessa.
      Alkuun koira yritti napata isäntäänsä kun sai tuon kylkeen tökkäyksen, mutta määrätietoinen komento ja uusi tökkäys kylkeen sai kaverin tietämään missä mennään ja kuka määrää tahdin.

    • tämätoimii

      Meillä koira näykki ja joskus jopa puri ihmisiä. Saimme poistettua tämän käytöksen yksinkertaisella keinolla. Aina kun koira yritti purra tai näykkiä niin välittömästi suihkepullosta vettä koiran naamaan. Tätä toistettiin ja lopulta pelkkä suihkepullon oleminen pöydällä esti koiraa puremasta. Nykyään koira on lopettanut puremisen kokonaan. Kannattaa ehdottomasti kokeilla!!

      • Malttiaharkintaa

        Juu, mää kanssa tein tota koiralle sen ollessa nuorena ja sen seurauksena en voi edes tarjota sille vettä kuppia kädessä pitäen saati että joisi suoraan kädestä. Eikä kuumana kesäpäivänä voi tarjota viilentävää suihkua suihkepullosta, ei roiskuttaa vettä vesijohdosta pihalla kun koira panikoi. Eli kaikki kesän hyvät vesileikit meni sen takia pilalle kun tein tuon neuvon mukaan minkä netistä vuosia sitten löysin.

        Kannattaa harkita kahteen kertaan kestääkö koiran kantti sitä.


    • mumm

      Hei.

      Muutama ajatus teksistäsi heräsi.. Kerroit, että koira hakee huomiota puremalla ja tämä varmasti on ihan oikea päätelmä. Kerrot myös, että reagoit puremiseen lähtemällä tilasta, jotta koira menettää haluamansa asian, eli sinulta tulevan huomion.. Mutta ennen tätä tilasta poistumista koira saa juuri sen mitä on halunnutkin: jakamattoman huomiosi, kun kiellät et vain kerran vaan kolme kertaa, ennen kuin poistut. Vaikka tuo kieltäminen on kyllä ihan tehokas tapa, mutta teidän tapauksessa se ei sitä ole, koska pureminen jatkuu. Koira ei joko ymmärrä, että pureminen on väärin tai sitten se kokee puremalla saavuttavansa jotain niin arvokasta, että ottaa siitä hyvästä vaikka vähän ikävääkin palautetta..

      Puremiseen ja mihin tahansa muuhunkin ihmisen epähuomiossa vahvistamaan käytökseen toimii hyvin huomioimattomuus, eli sammuttaminen.. Teidän tapauksessa täytyy vain olla melkoisen rautaiset hermot ja korkea kipukynnys, jos sammuttamalla puremisen aikoo poiskouluttaa. Kerroit, että koirasi puree verille, sammuttamisessa käytös ei sammu heti, kun keksit alkaa sitä sammuttamaan. Käytös ensin lisääntyy, ennen kuin se alkaa sammumaan. Käytännössä koira alkaa siis puremaa kovempaa.. Kerroit myös, että huomioimattomuutta on välillä kokeiltukkin ja veikkaan että siinä voi olla ainakin osasyy, miksi pureminen on näinkin iso ongelma. Sammuttaminen täytyy aina viedä loppuun, muutoin sammutettava käytös voimistuu. Kun olet jättänyt huomiotta kevyen näykkimisen, mutta koiran sitten näykättyä kovempaa oletkin tähän reagoinut, on koira huomannut, että kannattaa näykätä kovempaa, jotta saa sinut reagoimaan.

      Koska puremisen tavoite on teidän tapauksessa huomion hakeminen, olisiko järkeä kouluttaa koiralle käytös, jolla se saavuttaa huomiosi? Tämä voi olla vaikka istuminen. Tiedät jo tilanteet joissa koira käyttää hampaitaan, alatkin ennakoimaan näitä tilanteita, pyydät koiraa istumaan ennen kuin se käyttää hampaitaan ja palkitset koiran sen eniten haluamalla asialla, jakamattomalla huomiolla. Alussa joudut olemaan aina valmis huomioimaan koiran, koska tiedossa on, että hampaat tulevat kuvioon todella herkästi.. Koulutat siis koiralle tavan hakea huomiota haluamallasi tavalla, molemmat saavuttavat haluamansa, sinä saat pitää ihosi ehjänä ja koira saa huomiosi.

      Ja kun koira sitten alkaa oma-aloitteisesti kokeilemaan, saisiko sinut reagoimaan istumalla, voitkin alkaa vaatimaan mitä tahansa keksitkin, koska koirasi on todennäköisesti valmis kiipeämään vaikka puuhun, jotta saa sinut katsomaan itseään.

      Huomionhakijat kaikessa rasittavuudessaan ovat yleensä niitä menestyneimpiä harrastuskoiria, niille kun riittää palkaksi pelkkä ohjaajan hyväkyvä hymy. Ja toki kotikoirinakin ovat mahtavia, jos vain ihminen osaa hyödyntää tätä taipumusta.. riesankin siitä tietenkin saa, kuten olet huomannut. Tämä nyt vain on piirre koirassasi, jonka poistaminen koirasta on melkoisen vaikeaa, ellei mahdotonta.

    • lokas

      Suosittelen katsomaan dokumentteja koiraeläinten käyttäytymisestä laumoissa.
      Samat opit opettelet niin koirakin ymmärtää mitä haluat.
      Ei kannata tuputtaa ihmisten oppeja tolkuttomasti, mielummin itse opetella eläimen elekieli ja mennä itse myös sen mukaan.
      Voin taata, että sen jälkeen ymmärrys pelaa kumpaankin suuntaan ilman ongelmia.
      Siinä ei kärsi ihminen eikä eläin vaan tasapaino tulee elämiseen.
      Rangaistukset, namittelut... nojoo.. onnea niille jotka menee noiden mukaan.

      Tuo ainainen pureskelu jokaista ihmistä kohden, tuossa nyt ei oikein muu auta kuin toimia miten laumanjohtaja toimisi..
      Jos alempiarvoinen laumanjäsen alkaa näykkimään johtajaa niin miten toimii johtaja? jättää huomiotta? vie puremisesta huomion johonkin muuhun(lelut,namit)? poistuu paikalta? ei näin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      6314
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      69
      4422
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      2772
    4. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      54
      1500
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1203
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1144
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      13
      1008
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      863
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      841
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      823
    Aihe