Taas kerran: kustantamojen vastausajat

kilpo

Täällä on aiemminkin ollut pohdintoja eri kustantamojen kulloisistakin vastausajoista. Minua kiinnostaisi tietää, kuinka kauan te olette viime aikoina joutuneet vastausta käsikirjoitukseen odottamaan. Minulla on viime kuukausilta seuraavanlaisia kokemuksia:

WSOY: 2,5 viikkoa
Gummerus: kuukausi
Otava: 1,5 kuukautta

(Ja kyllä, sain tosiaan WSOY:lta vastauksen ja vieläpä kauniisti muotoillun sellaisen, vaikka täällä on sanottu ettei WSOY lähettäisi enää kirjeitä ollenkaan.)

Muista kustantamoista (Atena, Teos, Tammi) ei ole kuulunut mitään. Käsikirjoitus on lähetetty kustantamosta riippuen kolme tai neljä kuukautta sitten.

115

5150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peukutpeukut

      Saako laittaa villin veikkauksen? Kässärisi saattaa olla niin hyvä, että nuo kolme ensimmäistä ovat tutustuneet siihen saman tien, kun pruju on tullut eteen, sen sijaan, että se olisi todettu aika epätodennäköiseksi ja siirretty odotuspinoon lopullista perehtymistä varten. Nuo kolme taas, joilta ei ole vastausta tullut, ovat jääneet tosissaan miettimään asiaa.

      Tulkintani voi olla totta tai olla olematta, mutta pietään peukut pystyssä :)

      • kilpo

        Itse en näin optimistinen ole uskaltanut ollakaan, mutta kiitos kovasti kannustuksesta! :)


    • MealHappy

      Millaista palautetta WSOY antoi käsikirjoituksestasi?

      • kilpo

        Siis eivät sentään palautetta antaneet, vaan kyse oli ihan lyhyestä hylsystä. Oli kuitenkin miellyttävämmin muotoiltu kuin noiden kahden muun kustantamon (mutta voi siis olla myös vain mukavasti muotoiltu vakiohylsy, en tiedä).


      • depressed

        Minusta on ärsyttävä saada hylsy jossa ei ole nimeä alla kun itse kerran lähetän omalla nimellä kässärin.


    • tähdensäde

      Minulla on kaksi kässäriä vetämässä siellä sun täällä ja kokemukseni ovat olleet seuraavanlaisia:

      Gummerus 1kk (joka kerta kuukaudessa tullut hylsy)

      Otava 1kk ja just sama homma kuin Gumella.

      Tammi 1kk

      Wsoy 1v tasan (mutta kässäriä oli lukenut useampi ihminen), toiseen jättivät joko lukematta tai eivät jaksaneet vastata, sillä 1,5 v sitten lähetetty...

      Atena n. 1kk ja 2kk

      Savukeidas 2vko

      Joululahjahylsyjä odottelen tässä Bazarilta, Sammakolta ja Savukeitaalta.

      • painovirheperkules

        Korjaan sen verran että tuo 2vko hylsy tuli siis Myllylahdelta, eikä Savukeitaalta.


      • kilpo

        Kiitos näistä! Eli osittain samoilla linjoilla siis. Odotetaan kummatkin joululahjojamme kustantamoilta, mieluummin tietysti myönteisiä...


    • cabanai

      Omani lähetin kolmeen (Gummerus, WSOY, Otava) kuukausi sitten. Ei ole kuulunut vastauksia, joka päivä toimistoaika yhtä jännittynyttä odottelua...

    • liel

      Kuinka kauan olette odottaneet vastauksia Minervalta?
      Minulla kohta odottelua takana puoli vuotta.
      Muita aikoja

      Siltala: vajaa viikko
      Gummerus: kuukausi
      Karisto: 1,5 vrk !!
      Wsoy, Tammi, Otava, Ateena: muutamia kuukausia, en muista tarkkaan
      Johnny Kniga: yhä uupuu, kohta 8 kk

      • kivatteille

        Knigalta ei tule vastauksia, kaksi kässäriä lykännyt politoista ja kaksi vuotta sitten, eipä ole mitään kuulunut sama Liken kanssa...
        Onko kukaan saanut hylsyjä näiltä tahoilta?!
        Kolmatta kirjaani en jaksa edes tarjota näille, jotka eivät viitsi vastata.


      • pötkylläpäähän

        Ja ennen kuin joku rupeaa vittuilemaan kirjoitusvirheistä, vittuilen itse itselleni, sillä kukapa tosiaan näin huonosti kielioppia hallitsevan karmeita tekeleitä tahtoisikaan julkaista? No ei saatana kukaan! Kyllä sitä kunnon kirjailija panee parastaan Suomi24 keskustelupalstalla, vai mitä?!?


      • lpota
        kivatteille kirjoitti:

        Knigalta ei tule vastauksia, kaksi kässäriä lykännyt politoista ja kaksi vuotta sitten, eipä ole mitään kuulunut sama Liken kanssa...
        Onko kukaan saanut hylsyjä näiltä tahoilta?!
        Kolmatta kirjaani en jaksa edes tarjota näille, jotka eivät viitsi vastata.

        Like ilmoittaa sivuillaan, että ottaa yhteyttä vain jos ovat kiinnostuneita. Ehkä Knigan kanssa on sama? Eipä siinä sinänsä mitään, mutta jos joku vaivautuu käsikirjoituksensa lähettämään, olisi kiva saada edes se tusinahylsy vastaukseksi...


      • kilpo

        Huh huh, siinä on ollut Karistolla ahkeroimista... ;) Oletettavasti olivat ottaneet julkaisuohjelmaansa jotain hyvin samankaltaista aivan taannoin?


      • vastavastuu
        kivatteille kirjoitti:

        Knigalta ei tule vastauksia, kaksi kässäriä lykännyt politoista ja kaksi vuotta sitten, eipä ole mitään kuulunut sama Liken kanssa...
        Onko kukaan saanut hylsyjä näiltä tahoilta?!
        Kolmatta kirjaani en jaksa edes tarjota näille, jotka eivät viitsi vastata.

        Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä vastaavat kun on aihetta. Että mieti sitä.


      • saivasaivasaivartelu

        No sehän nyt vasta erikoista olisikin, jos ei viitsittäisi vastata vaikka haluttaisiin kirja julkaista!


    • erterg

      Karistosta puheenollen, täytyykö sinne tosiaan vielä tänä päivänä lähettää paperitulosteena? Sivuilta ei käy ilmi sähköpostiosoitetta johon lähettää, vain postiosoite. Kaikkialle muualle voi ja suositellaankin lähettämään sähköpostitse, niin tuossa voi käydä niin, ettei monetkaan ensimmäisenä Karistolle lähetä. Tai ehkä ne ei haluakaan postia, jos hylkäyskirje tulee niin nopeasti.

      • kilpo

        Harvinaistahan tuo on, mutta kyllä jotkut kustantamot edellyttävät yhä paperikopioita. Toinen tällainen on Teos. Mielestäni tuo on ihan hyvä taktiikka sikäli, että varmasti jokainen tulee useamman kerran harkinneeksi, onko käsikirjoitus todella siinä kunnossa että haluaa maksaa siitä tulostus- ja lähetyskulut.


    • kirjakäärö

      Itsellä pitkä lista kustantamoita, joista ei ole vuoden, puolentoista jälkeenkään kuulunut mitään - kuten WSOY.

    • TipuHai

      Taisin tehdä kyseenalaisen ennätyksen... kieltävä vastaus WSOY ja 3 päivää.

      • ei.ennätyssitten

        Luin täältä, että joku sai jo parin tunnin kuluttua säpo-hylyn.


      • TipuHai

        Tarkoitin, että juuri WSOY toimi muihin verrattuna ennätysajassa. Niin että siinä mielessä tuli pohjat. Tahdon tällä vain hieman lohduttaa ja rohkaista muita. Jos käsikirjoitusta siedetään kustantamossa vaikkapa kuukausi niin sekin voi olla jo saavutus.


    • lähettelijä

      Kuinka pitkä aika teillä on mennyt S&S kustantamon kanssa? Muistakin saa mielellään kertoa.

    • KirjaimetSuussa

      Tänään tuli hylsy Otavalta, kesti n. 2,5kk.
      Minun kohdallani Gummerus ja Otava ovat kaikkein nopeimpia, tosin lähettävät sen saman valmiin viestin joka kerta.
      S&S:lle lähetin myös kuukausi sitten, ei ole kuulunut vielä mitään.

      Muilla tekstit ovat vielä vetämässä.....

    • Edpu

      Tietääkö joku, mitä tarkoittaa wsoy:n lasten- ja nuortenosaston lupaus vastata "kohtuullisen ajan kuluessa"? Jotkut ovat saaneet nopeastikin, muutaman päivän viiveellä, vastauksen (kieltävän).

      • qewqewqew

        Mua kiinnostais tää sama. Tälläkin palstalla taitaa pyöriä joitakin lasten/nuortenkirjoja kirjoittaneita. Olis siisti tietää paljonko meitä on?

        Kuitenkin eri osastoilla on erilaiset ajat ja pinot rästissä...


      • Jännnittää

        Isot ovat vastanneet 6 kk sisällä lastenteksteihini. Nyt sain myönteistä palautetta kuukaudessa yhdeltä isoista, kaksi muuta eivät ole vastanneet.


    • Puimme

      Mitäs tämän ketjun kirjoittelijoille kuuluu? Tuliko vastaus, milloin ja mistä?

      • kilpo1

        Ketjun aloittajalla seuraavat uudet kokemukset sitten aloitusviestin:

        Atena: hieman yli 4 kk
        Teos: noin 9 kk
        Karisto: noin kuukausi

        Muita kustantamoja, jotka lupaavat vastauksen mutta eivät ole sitä vielä lähettäneet:
        Tammi: yli vuosi
        S&S: puoli vuotta


    • Tämmöisiä

      WSOY lähetti vastauksen kuukaudessa.

      Otavasta ei vielä neljän kuukauden jälkeen ole kuulunut mitään. S&S taitaa olla jo puoli vuotta odotuttanut vastaustaan.

      • Udela

        Mikä osasto oli kyseessä tai mikä genre kirjalla, jos sopii udella


      • Tämmöisiä

        Nuortenkirjallisuutta, sama kässäri siis kaikissa paikoissa. :)


      • Tämmöisiä

        Äskeinen jatkaa vielä. Otavalta tuli vastaus. Viestin alkuosassa kommentoitiin tarinaa oikein kauniiseen ja kannustavaan tyyliin, ja annettiin jokusia parannusehdotuksia. Lopussa perusteltiin (hyvin lyhyesti ja suurpiirteisesti, mutta perusteltiin) miksi kässäri ei sopinut kustannettavaksi. Loppuosa viestistä vaikutti sitten sellaiselta kohteliaalta ja mekaaniselta vakiohylsyltä.

        Epätavallista kenties, mutta tästä hylsystä jäi oikein hyvä mieli - ei kirjoitukseni ehkä niin paska ollutkaan. Tiedättekö, onko tämä tavanomaista Otavalle, vai saisiko tässä nyt olla oikein iloinen, että kohdallani vaivautuivat palautettakin antamaan?


      • kilpo11
        Tämmöisiä kirjoitti:

        Äskeinen jatkaa vielä. Otavalta tuli vastaus. Viestin alkuosassa kommentoitiin tarinaa oikein kauniiseen ja kannustavaan tyyliin, ja annettiin jokusia parannusehdotuksia. Lopussa perusteltiin (hyvin lyhyesti ja suurpiirteisesti, mutta perusteltiin) miksi kässäri ei sopinut kustannettavaksi. Loppuosa viestistä vaikutti sitten sellaiselta kohteliaalta ja mekaaniselta vakiohylsyltä.

        Epätavallista kenties, mutta tästä hylsystä jäi oikein hyvä mieli - ei kirjoitukseni ehkä niin paska ollutkaan. Tiedättekö, onko tämä tavanomaista Otavalle, vai saisiko tässä nyt olla oikein iloinen, että kohdallani vaivautuivat palautettakin antamaan?

        Käsittääkseni nykypäivänä on todella poikkeuksellista, että hylsy - varsinkaan isolta kustantamolta - on mitään muuta kuin parin lauseen pahoitteluviesti. Villi veikkaukseni on, että palautteen lähettänyt henkilö piti käsikirjoituksestasi paljon, mutta se jäi lopulta tökkimään jonkun muun kohdalla.

        Voi joka tapauksessa todellakin sanoa, että saamasi palaute oli aivan erityistä ja että käsikirjoituksesi sai sinänsä positiivisen vastaanoton. Onnea!


      • Tämmöisiä

        Kiitos, onpa mukavaa jos näin tosiaan on! Joka tapauksessa tämä motivoi kirjoittamaan enemmän. :)


    • Kirva_

      Onko kukaan heinäkuussa käsistä lähettänyt saanut vastausta vielä?
      Itse lähetin wsoy:lle. Mietin vaan että mitenhän lomat vaikuttaa vastausaikojen venymiseen.. siis kun kesälomien lopullahan käsiksiä varmaan lähetetään kustantamoihin paljon,

    • Valitsenim

      Vois luulla että jos lähettää loppukeväästä, vastaus tulee nopeammin (äkkiä ennen lomia loput hoidetaan), sama loppuvuodesta - ja jos lähettää "kauden alussa" eli loppukesästä tai vuodenvaihteessa, niin kestää kauemmin.

      Voisko olla näin?

    • qewht

      Olispa niillä sellanen seuranta kuin postilla.. Seurantatunnus kässärin lähettäneelle ja sitten voi katsoa miten se etenee kustantamossa :D

    • yksinäinenkirjoittaja

      Lähetin Wsoy:lle kesän alussa ja elokuussa sain vastauksen. Karistolle elokuussa ja lokakuussa sain vastauksen. Viime syksynä toinen käsikirjoitus eteni paljon hitaammin, Wsoy:llä muutama kuukausi, Otavalla ja Tammella lähemmä ½ vuotta. Olen kyllästynyt tähän lähettelyyn ja ehkä julkaisen itse jossain vaiheessa. En kaipaa mainetta tai julkisuutta. Haluan vain omasta mielestäni hyvän tarinan kirjaksi. Ei ehkä moni osta, jos Bodin kautta julkaisen, mutta jospa edes jokin kirjasto ostaisi.

    • yksinäinenkirjoittaja

      Tuossa joku sanoi saaneensa Otavalta kannustavan hylkäyksen. Itse sain vastaavan 1990-luvulla satukokoelmastani. Monin sanoin kehui ja tuntui, että oli todella mietitty julkaisemista, mutta uusien satujen kohdalla julkaisukynnys todella korkea ja jotain muuta miksi hylättiin. Kannustaa vieläkin minua, sillä kaiveltuani sadut esiin, olin iloinen, ettei niitä silloin julkaistu, koska nyt osaan kehitellä ja muokata niitä paremmaksi.

      • positiivisuuskunniaan

        Ihana kuulla. :) Kyllä kannustavat sanat kantavat ihmeen pitkälle!

        S&S lähetti muuten vastausensa. Taisi mennä jonnin verran yli puoli vuotta, mutta ei tullut tusinahylsyä, vaan ihan nimellä allekirjoitettu sähköpostiviesti, jossa pahoiteltiin, että odotin kovin pitkään, ja lyhyesti todettiin, että kässärissä oli oikein sujuvaa tekstiä ja hyvä aihe, mutta se ei kuitenkaan nyt soveltunut heillä kustannettavaksi.


    • etsilleen2

      Gummerus 1kk, WSOY 2 kk, Otava 3kk. Kaikilta tuli parin rivin vakioviesti. Tammi - ei vastausta vuoden jälkeen, Siltala ei vastausta vuoden jälkeen,
      Olen yhden kirjan julkaissut (Otava), silloin positiivinen päätös tuli 9kk jälkeen.

    • lilililili

      Titetääkö joku, urakoivatko kustannustoimittajat (tai kirjeitä postittelevat assistentit) vuodenvaihteessa pöytiä tyhjiksi? Tarkoitan, että voiko liian moni meistäkin odottaa joululahjaksi hylsyä..? Tai parempaa lahjaa! :)

    • pukintonttu

      Olen kuullut luotettavasta lähteestä, että näin joulun aikaan kustannustoimittajat ja heidän sivupersoonansa askartelevat käsikirjoituksista joulukoristeita, viinipullotelineitä, vaippoja, jätkänkynttilöitä, paperilyhtyjä, kertakäyttölautasia, velkakirjoja ja hauskoja hattuja. Joten kyllä meistä jokainen voi odottaa joululahjaksi ihan mitä vain.

    • Päivitystä

      Nostanpa tätä keskustelua taas, koska vastausajat kiinnostavat aina. :)

      Onko tullut vastauksia, hyviä tai huonoja?

    • odottajansanahelinää

      Ei ole tullut.
      No news is good news.
      Eli siellä harkitaan harkitsemasta päästyäänkin, tai sitten on unohdettu koko käsikirjoitus. Ai, etsä vielä laittanut tolle hylkäyskirjettä? En, ku mä luulin, et sä laitoit. En, sun tehtäväshän se on aina ollut. Ei, ku eiks me sillon sovittu, et se pistää, joka ehtii. Ja mä en oo ehtiny. Emmä nyt mitä tahansa nobodeja viiti valistaa siitä, et niitten kannattais ruveta vaikka lukemaan enemmän, kun kirjoittaa ne ei selvästikään osaa. Ai vitsi, sä oot hauska. Joo, mut näitä paskoja lähetetään nykysin NIIN paljon. Ei ehtis muuta tehäkään, kun viestittää, et nää ei siis todellakaan sovi kustannusohjelmaan. Luulis, et ne tajuu muutenkin, ku mitään ei kuulu. Niin luulis, mut ei ne tajuu.

    • OsaAikaPäiväKirja

      Wsoy kauno: viikko ja hylsy. Teos ja Siltala: kässäri ollut yli 7 kk matkalla, eikä mitään ole kuullut. S&S:llä ollut 5 kk kuulumatta mitään.

    • TippingPoint

      No tämä oli ikävä yllätys, eli WSOY ja 2 päivää.... hylsy.

      Voi että harmittaa.

    • ToivotontaTaistoa

      Kaksi päivää on kyllä aika järkyttävän vähän. Toisaalta kai se kertoo, että käsis on ollut niin mielenkiintoinen, että siihen on tutustuttu heti? Ei sitten vaan olenaan sopinut heidän ohjelmaansa.

      Itsellä juuri södikan kanssa kolmas päivä alkamassa, hylsy voi siis iskeä minä hetkenä hyvänsä...!

      Oletteko muuten saaneet vastaukset sähköpostilla? En millään haluaisi sitä kirjeenä, se tuntuisi jotenkin pahemmalta.

      • TippingPoint

        Se tuli WSOY:ltä juuri sähköpostina, lähettämisestäni (sähköpostilla) oli alle 2 päivää.

        Mutta lähetän tekstini toisiin kustantamoihin tänään paperipostina, en kyllä vielä luovuta näin pitkää vuosien rupeamaa.

        Ovat kyllä älyttömän nopeita pikalukijoita!


    • mrdndn75654u7

      On parempi saada hylkäys kahdessa päivässä kuin odotella puoli vuotta ja saada hylkäys.
      Olen ihan kypsä tähän odotteluun. On tullut jo sellainen olo, että ei se (kässäri) mikään helmi voi olla, kun eivät ole jaksaneet edes hylätä.
      Mulla WSOY kyllä on jo hylännyt. Niillä meni muistaakseni karvan verran alle kaksi kuukautta. Ekaa kässäriä olivat hautoneet neljä kuukautta, mutta toivottivat sille onnea hylkäysviestissään, mikä oli mun mielestä todella kauniisti sanottu.
      Olen siis lähettänyt tän nykyisen puoli vuotta sitten. Kolme hylkäystä, kuus pohtii vielä...

    • TippingPoint

      Kysyn vielä perään, että käytättekö arvostelu palveluja? Minä en tähän tekstiin käyttänyt, mutta toinen on jo 3. kertaa arvosteltavana.

      WSOY ehdotti esim. Nuoren voiman liiton arvostelupalvelua. Onko teillä kokemuksia siitä? Minulla ei, käytän toista.
      Miten pitkän palautteen sieltä saa ja mitä olette maksaneet? Kuinka pitkään joutuu odottamaan vastausta?
      Joskus tuntuu, että onko tämä arvostelupalvelu ehkä muoti-ilmiö? Eikö arvostelematonta tekstiä oteta tosissaan, onko joka kerta pakko käyttää tekstiä ensin ammattilaisella, että se otetaan tosissaan?

    • ostalippusitästä

      En oikein tykännyt Nuoren voiman liiton arvostelupalvelusta. Ensinnäkin, sen sivuilla luvataan vastaus en nyt muista, mutta olisiko kuudessa viikossa. Mulla kesti tuplasti tuon, ennen kuin arvostelu tuli.
      Siinä oli käytetty hampurilaistekniikkaa. Kehu ensin, sitten hauku ja lopuksi kehu.
      Eli ensin oli vuolaat kehut, miten tykkäsi kaikista henkilöhahmoista, juoni oli kiva jne.
      Sitten haukkui, että ei se juoni niin kiva olekaan ja henkilöhahmotkin on toisaalta vähän kliseisiä.
      Lopuksi sitten, että sulla on tän työstämisessä vielä helvetillinen urakka ja lista kirjoitusoppaista, mitä kannattaisi lukea.
      Olisin tarvinnut konkreettisia neuvoja, miten parantaa kässärin kieliasua ja rakennetta.
      Olen huomannut, että parhaiten oppii, kun käy kirjoituskursseja samanhenkisten kanssa. Taitaa nykyisin olla jopa vaikea saada sopparia jostain pystymetsästä. Jos tosissaan haluaa kirjailijaksi, niin hioo tekstiä muiden kanssa laitosmaisen kurinalaisesti.
      Jos ei halua kolmeakymmentä hylsyä, niin opiskelee kirjoittamista kuin mitä tahansa oppiainetta. Oppirahat on aina maksettava, joko kurssimaksun muodossa tai hakkaamalla päätä seinään kaksikymmentä vuotta ennen kuin tulosta syntyy. Tosin onhan se mukava anekdootti haastatteluissa kerrottavaksi, että minäkin sain sata hylsyä ennen kuin musta tuli jaritervo.

      Mulle WSOY ei hylkäysviestissään ehdottanut arvostelupalvelua. Tosin sain sieltä hylsyn jo pari vuotta sitten. Liekkö linja muuttunut? Voitko kertoa sanatarkasti, mitä hylkäysviestissä sanottiin?

    • hfsadl595

      Jos hylsy tulee 2 päivässä, on kässäri hylätty useimmiten jo parilla ensimmäisen sivun jälkeen. Osa kustannustoimittajista kuulemma lukee ensin käsikirjoituksen ensimmäisen ja viimeisen kappaleen, ja jos ne ovat onnistuneita, niin sitten tutustuvat kässäriin lähemmin. Alkuun ja loppuun kannattaa panostaa. Alku määrittää, millaisia odotuksia lukijalle muodostuu itse tarinasta, ja loppu sen, millaisen "jälkimaun" kirja jättää. Jos ne ovat tylsiä tai huonosti kirjoitettuja, on kustannustoimittajan turha tuhlata työaikaansa lukemalla välissä olevat 500 sivua tylsyyttä.

      Se, ettei teksti kiinnosta kustantajaa, ei automaattisesti tarkoita, että se olisi huono, mutta varsin usein kyse on juuri siitä. Kässäri on joko a) huonosti kirjoitettu tai b) tarinalla, johon kirjailijantaimi on vuodattanut vuosia sydänvertaan, ei ole merkitystä kenellekään muulle kuin kirjoittajalle itselleen. Isot kustantamot odottavat käsikirjoituksilta tiettyä kaupallista potentiaalia. Karua, mutta totta.

      Älä luovuta ekaan hylsyyn. Jos WSOY ei kiinnostunut, niin se ei tarkoita, etteikö joku muu voisi kiinnostua. Tutustu eri kustantamoiden kirjatarjontaan ja tutki, mitkä kustantamot ovat kustantaneet käsikirjoituksesi kaltaista kirjallisuutta. Pienkustantamoitakaan ei kannata hyljeksiä.

      Tekstin käyttäminen etukäteen ammattilaisella auttaa paljon, jos hiot tekstiäsi ammattilaisen neuvojen mukaan. Jokainen saatu palaute on arvokas. Muista kuitenkin, ettei kustantamo tee kustannuspäätöstä sen mukaan, kuinka monen ammattilaisen "arvosteluleima" käsikirjoituksessasi on, vaan teksti puhuu puolestaan.

      • perusasiatkuntoon

        Kustantamoilla ei tosiaan ole aikaa lukea käsiksiä kokonaan.

        Tekstin luettaminen ammattilukijalla ja palautteen ottaminen vakavasti on jokaiselle harrastajakirjoittajalle kannattava sijoitus. On aivan turhaa tarjota vuosi vuoden jälkeen teoksiaan kustantamoille, ellei kirjoittaja ole sillä välin ottanut selville, missä kaikessa hänen olisi parannettava otettaan. Suurin osa teksteistä on esimerkiksi täynnä alkeellisia kielioppivirheitä, sellaista tekstiä on aivan turha kustantamoon tarjota.


    • LadyDe

      Gummerus 5 viikkoa
      Karisto 2kk

      Minkä hintaisia nää teidän käyttämät arvostelupalvelut on?
      En oikein tiedä mitä tehdä, kaksi hylsyä nyt plakkarissa. Koelukijat tykkäs kirjasta ja koen etten pääse nyt omin voimin eteenpäin saadakseni kirjasta paremman.
      Eli mitä vaihtoehtoja mulla nyt on?

    • Arvostelupalveluun

      Minäkin päätin viimein laittaa käsikirjoitukseni arvostelupalveluun (Nuori Voima). Rivivälit ja asettelut ovat sen verran tiukat, että tekee yhteensä reilut 200 euroa. Ihan kamala summahan se on - mahdollisesti tyhjästä - mutta sentään vähemmän kuin useimmat kurssit. Ja pakko oli tehdä jotain, ei tämä muuten tunnu etenevän mihinkään...

      Hylsyjä nyt kaksi takana: WSOY 1vk ja Gummerus 1kk :(

      • suhtpienisumma

        Olisit voinut laittaa aluksi vaikka 20 sivua jos palaute on kehittävää ja hyödyt siitä. Laita sitten koko teksti samalle kriitikolle .


    • Sirpoli

      Siltalasta kysyisin: oletteko saaneet koskaan minkäänlaista viestiä, edes hylkyä, sieltä? Onko kellään tietoa, miten pitkät vastausajat on Teoksella tällä hetkellä?

    • Pitkäaikaodotella

      Siltalasta ei ole kokemusta. Wsoy: 5,5kk-hylky, Otava 2,5kk - hylky, Myllylahti: alle 1kk - hylky. Nyt on mennyt 6kk, odottelen vastausta 5-6 kustantamolta, jotka ovat ilmoittaneet nettisivuillaan, että vastaavat joka tapauksessa. Bazar ei ilmoita mitään, jos eivät kiinnostu.

      • jetnhhhb

        Voinko kysyä, mihin kustantamoihin lähetit tekstisi?

        Minusta noita joka tapauksessa vastaavia ei edes ole kuutta. Suurin osa sanoo, että vastaavat vain jos kiinnostuvat.

        Ihmettelen, kun ihmiset kertovat lähettäneensä tekstinsä esim. viiteentoista paikkaan. Itse en edes löydä viidentoista kustantamon yhteystietoja. Tai kyllähän niitä on, mutta ei niillä mitään "pistä käsikirjoituksesi tänne"-linkkejä ole. Tuntuu, että kustantamot ovat erikoistuneita, joko kustannamme pelkästään eräaiheisia kuvakirjoja tai kristillistä omaelämäkertaa.

        En viitsi laittaa käsikirjoitustani kuin sellaisiin kustantamoihin, joiden sivuilla selvästi kerrotaan, missä muodossa ja mihin osoitteeseen he haluavat kässäreitä.


    • Haasteellista

      Etsikää omatoimisesti kustannustoimittaja, joka voisi käydä käsikirjoituksenne läpi. Tämän jälkeen voitte tuottaa teoksenne ns. omakustanteena.
      Tämän jälkeen haasteeksi tulee markkinointi oikealle kohderyhmälle. Esiintyminen syksyn kirjanäyttelyissä kirjaa esitellen on melko kallis tapa.
      Yksi mahdollisuus saada kirjalle näkyvyyttä on saada se arvosteluun johonkin valtakunnalliseen päivälehteen.

      • ottiatuotannii

        Valtakunnalliset päivälehdet arvostelevat hyvin harvoin omakustanteita, täyskustanteistakin pääsee arvosteltavaksi vain osa. Paikallislehdet voisivat olla realistisempi vaihtoehto. Omakustantajan kannattaa myös olla yhteyksissä kirjastoihin, kirjasto ei ole kirjailijan vihollinen.

        Henkilökohtaisesti suurin kynnys omakustanteiden ostamisessa on yleensä myyntihinta, oma- ja palvelukustannekirjailijoiden hintapyynnöt tuppaavat varsin usein olemaan sitä luokkaa, että pitää olla joko hullu tai sukulainen, että kuluttaa sellaisia summia täysin tuntemattoman kirjailijan vielä tuntemattomampaan teokseen. Kannattaa miettiä onko tulevaisuuden kannalta järkevämpää pitää ylikorkeaa hintaa ja säilyttää sekä ylpeytensä että kirjat itsellään, vai nöyrtyä myymään kilpailukykyiseen hintaan ja saada teokselleen lukijoita.


    • arvostelupalveluun

      Minä olen käyttänyt NVL:n arvostelupalvelua, koska pienellä paikkakunnallani ei ole kirjoittajaryhmiä - tai oli yksi, mutta sekin kyrvähti ennen kuin oli ehtinyt kunnolla käynnistyäkään. NVL ottaa nykyään tekstit sähköpostilla ja ainakin novellien kohdalla vastausaika on ollut vain parisen viikkoa. Palaute oli mielestäni asiantuntevaa, ja aion käyttää palvelua jatkossakin, maksoi muistaakseni 40 euroa (10-sivuinen novelli). Tämä on kirjoittajuuteni opiskelumetodi tällä hetkellä, koska muuhun ei ole rahkeita.

    • pääsiäisodottaja

      Eikö kukaan ole saanut hylkäyskirjettä näin pyhien alla? Itse jotenkin oletin, että voisi tulla ennen viimeisiä vuosilomia (kustin pöytä tyhjäksi ja Lappiin hiihtämään!), mutta eipä vaan vieläkään mitään.

      Vajaa kuukausihan tässä vasta on odotusta takana, että eipä kiirettä. Sen verrran monelle kustantajalle kyllä laitoin, että olisi voinut jo joltain tulla vastaustakin. Ehkä sitten ennen kesälomia :)

    • Sormoti

      Ei ole tullut. 8 kuukautta odottanut, ja alkaa ärsyttää. Tulisi nyt vain ne selkeät "ei sovi julkaisuohjelmaamme" -viestit, niin saisi olla rauhassa.

    • Kimpalempi

      Mihin ja mille osastolle olet lähettänyt? Itse lähetin lasten ja nuorten puolelle, Tammelle 7kk ja Wsoylle 9kk sitten. Eikä vielä vastausta, mitähän tästäkin sitten ajattelisi.. huomionarvoista on, että samoja ihmisiä töissä kummassakin

      • Koppakuoriainene

        Siellä tuntuu olevan kiirettä, kun ei ole aikaa millään mihinkään.


    • kiitosjahyvästi

      No niin. WSOY:ltä hylkäysviesti 3,5 viikkossa. Taisi pääsiäinen ikävästi viivyttää käsittelyä.

      Vielä kolme hylsyä saamatta...

    • Helpfull

      Sinänsä tietysti harmittaa kielteiset vastaukset mutta oon positiivisesti yllättynyt että oon saanu vastaukset odotettua nopeammin tähän mennessä eli kolme kustantamoa neljästä on vastannut alle kolmessa kuukaudessa. Viimeisin oli Otava jolla meni tosiaan noin 2,5kk.

    • Kiikkuukiikkuu

      Onko kellään mitään uutta tähän?

      • HEISKAN

        Noin kahdessa viikossa tuli Gummerukselta kielteinen vastaus postissa. Näkivät heti kättelyssä, että taso ei riitä tai genre ei kiinnosta. Tolla aikataululla tuskin on luettu kovin montaa riviä. Mukava kyllä tällainen nopea tahti vastauksessa.


    • Ara-Korni

      Onko kenellekään toiselle käynyt niin, että hylsy on tullut eri osoitteesta kuin minne kässäri on alunperin lähetetty?
      Itse sain kustantamoon sähköpostitse lähettämälleni kässärille vapaamuotoisen hylsyn jonkun ihmisen yksityisestä sähköpostista. Kyseistä kaveria ei löytynyt ko. kustantamon henkilöstölistoilta, ja itse asiassa sinänsä mukavan sävyisessä hylsyssä ei missään lukenut minkä kustantamon hylkäyksestä oli kyse.

      • jdflskdjfklsjfkls

        Kysy lähettäjältä. Kustantamot käyttävät ulkopuolisia lukijoita.


      • Ara-Korni

        Kysäisinkin ja kustantamo selvisi. Lähinnä jäin mietiskelemään tuon kannustavia kommentteja ja rakentavaa kritiikkiä sisältävän viestin jälkeen, että onkohan tämmöinen ulkopuolisten käyttäminen ihan normisettiä vai voisiko sen tulkita hyväksi merkiksi siitä, että kässärillä on vielä toivoa, vaikka hylsy tältä erää tulikin :) Tätä en tohtinut enää viestin lähettäjältä kysyä. Voihan olla, että ulkopuolinen lukija ei ole vain vielä yhtä leipääntynyt kuin kustantamojen varsinaiset lueskelijat ja jaksoi kommentoidakin tekstiä.


      • työntekijä
        Ara-Korni kirjoitti:

        Kysäisinkin ja kustantamo selvisi. Lähinnä jäin mietiskelemään tuon kannustavia kommentteja ja rakentavaa kritiikkiä sisältävän viestin jälkeen, että onkohan tämmöinen ulkopuolisten käyttäminen ihan normisettiä vai voisiko sen tulkita hyväksi merkiksi siitä, että kässärillä on vielä toivoa, vaikka hylsy tältä erää tulikin :) Tätä en tohtinut enää viestin lähettäjältä kysyä. Voihan olla, että ulkopuolinen lukija ei ole vain vielä yhtä leipääntynyt kuin kustantamojen varsinaiset lueskelijat ja jaksoi kommentoidakin tekstiä.

        Periaatteessa on hyvä merkki, että lausunto tulee, mutta voi siinä olla tuotakin, että ulkopuolinen lukija jaksaa kirjoittaa enemmän.

        Plussaahan se on, että sait ammattilukijan näkemyksen ilmaiseksi. Kustantamon lausunto tarkoittaa aina sitä, että joku on nähnyt tekstissä ainesta.


      • työntekijä
        Ara-Korni kirjoitti:

        Kysäisinkin ja kustantamo selvisi. Lähinnä jäin mietiskelemään tuon kannustavia kommentteja ja rakentavaa kritiikkiä sisältävän viestin jälkeen, että onkohan tämmöinen ulkopuolisten käyttäminen ihan normisettiä vai voisiko sen tulkita hyväksi merkiksi siitä, että kässärillä on vielä toivoa, vaikka hylsy tältä erää tulikin :) Tätä en tohtinut enää viestin lähettäjältä kysyä. Voihan olla, että ulkopuolinen lukija ei ole vain vielä yhtä leipääntynyt kuin kustantamojen varsinaiset lueskelijat ja jaksoi kommentoidakin tekstiä.

        Ulkopuolisten lukijoiden käyttäminen tosiaan on ihan normisettiä.


    • kortilla

      Aika outoa lähetellä vastauksia omasta sähköpostista, vaikka ulkoistettu arvioija olisikin. Luulisi, että kierrättäisivät viestit kuitenkin talon virallisen osoitteen kautta, niin ei pääsisi syntymään tuollaista epävarmuutta, että minkä talon hylsystä edes on kyse!

      Oudoista puheen ollen: onko joku muukin saanut vastaukseksi postikorttia?

      Gummeruksen kirje odotti siis tänään kynnysmatolla. Itku pääsi jo ennen kuin ehdin kuorta avata, mutta sitten yllätyin, kun sisällä olikin sekä perushylsykirje että postikortti, johon oli käsin tuherrettu parin lauseen verran sellaista "ihan kiva mutta en innostunut" -palautetta (jos tuota nyt voi ihan siksikään sanoa).

      Ei auttanut pahaan mieleen, koska lopputulos oli silti sama ja yksiselitteisen kielteinen - mitään ikkunaa uudelle yritykselle ei jätetty edes raolleen - mutta teki kyllä surusta piirun verran sekavamman...

      • työntekijä

        Enpä ole postikortista ennen kuullut.

        Kaikilla lausunnon antajille ei ole kustantamon työntekijöiden osoitetta monestakin syystä. Jotkut ovat opiskelijoita, toiset taas hyvin kokeneita ammattilaisia, joille lukeminen on sivubisnes. Kustantamon kanssa asioidaan sitten, jos asiassa mennään pitemmälle.


      • kymmentävaillekymmenen
        työntekijä kirjoitti:

        Enpä ole postikortista ennen kuullut.

        Kaikilla lausunnon antajille ei ole kustantamon työntekijöiden osoitetta monestakin syystä. Jotkut ovat opiskelijoita, toiset taas hyvin kokeneita ammattilaisia, joille lukeminen on sivubisnes. Kustantamon kanssa asioidaan sitten, jos asiassa mennään pitemmälle.

        Hyvä vastaus sinulta, työntekijä.

        Ovatko jotkut arvostelijat tosiaankin opiskelijoita? Ja jos teksti ei heitä miellytä, saako opiskelija lähettää hylsyn asianomaiselle?

        Alkaa pelottaa.....


      • työntekijä
        kymmentävaillekymmenen kirjoitti:

        Hyvä vastaus sinulta, työntekijä.

        Ovatko jotkut arvostelijat tosiaankin opiskelijoita? Ja jos teksti ei heitä miellytä, saako opiskelija lähettää hylsyn asianomaiselle?

        Alkaa pelottaa.....

        Kyse oli lausunnoista eli siitä, että kirjoittajalle halutaan antaa palautetta tekstistä, vaikka se saa hylsyn. Jos kässäri saa hylsyn tekstin on lukenut useampi kuin yksi työntekijä. Opiskelijat tai muutkaan talon ulkopuoliset eivät päätä käsikirjoitusten kohtaloista, he ovat vain avustajia.


      • työntekijä
        työntekijä kirjoitti:

        Kyse oli lausunnoista eli siitä, että kirjoittajalle halutaan antaa palautetta tekstistä, vaikka se saa hylsyn. Jos kässäri saa hylsyn tekstin on lukenut useampi kuin yksi työntekijä. Opiskelijat tai muutkaan talon ulkopuoliset eivät päätä käsikirjoitusten kohtaloista, he ovat vain avustajia.

        Jäi osa tekstistä pois:

        Jos kässäri saa hylsyn ja lausunnon tekstin on lukenut useampi kuin yksi työntekijä.

        Oman työkokemukseni pohjalta opiskelijasta on kirjailijanalulle juuri se etu, että hän saa lausunnon, jota ei muuten saisi. Harjoittelija saa harjoitella lausunnon antamista. Jos yhteistyöhön lähdetään, niin se luonnollisesti tehdään talon oman työntekijän kanssa, ei opiskelijan.


    • Korianteriaani

      Teos yli 9 kk, ei vielä vastausta. S&S 7 kk, ei vielä vastausta. On kyllä tosi pitkiä odotusaikoja. :)

    • HEISKAN

      Otavalta välikatsaus kuukauden odottelun jälkeen. Liikkuu nyt vain talon sisällä, joten seuraava vastaus voi tulla nopeastikin.

    • Simpukka23

      Onko kukaan saanut vastauksia yli vuoden jälkeen? Tuleeko hylsyjä muuten kuin sähköpostilla? Kuinka pahasti ruuhkautuneilla kustantamot ovat?

      • HEISKAN

        Sain Gummerukselta hylsyn kirjeenä muutaman viikon jälkeen. Otavalta sain välikommentin n. kuukauden jälkeen. Ihmeen nopeaa toimintaa.


      • simpukka23
        HEISKAN kirjoitti:

        Sain Gummerukselta hylsyn kirjeenä muutaman viikon jälkeen. Otavalta sain välikommentin n. kuukauden jälkeen. Ihmeen nopeaa toimintaa.

        Mikä on välikommentti?


      • HEISKAN

        Että käsikirjoitus siirtyy talon sisällä ja hieman palautetta.


      • Kiinnostunuthyvä

        Eli hyvältä näyttää?


      • HEISKAN
        Kiinnostunuthyvä kirjoitti:

        Eli hyvältä näyttää?

        En osaa sanoa. Ei hyvä palaute mitään ainakaan haittaa, mutta olen ikuinen skeptikko.


    • 101101111

      Itse pistin tekstin viiteen isohkoon kustantamoon tuossa vapun aikoihin. Eipä ole kuulunut mitään.

    • Talopyörii

      Pari viimeisintä kässäriä on pyöriny talon sisällä ja palaute on ollut hämmentävän ylistävää. Siitä huolimatta ei ole kelvannu, että saakeli sentään.

      • HEISKAN

        Sama juttu täällä. Pelottaa, että lopputuloskin on sama.


    • q1211

      Itse odottelen hylsyjä edelleen. Muokkasin kässäriä odotellessani ja se on aika paljon parempi nyt. Hiukan harmittaa, kun ei viitsi postittaa tätä paranneltua versiota ennen kuin saa ne ekat hylsyt. Jospa sitten ensi vuonna.

    • HEISKAN

      Myllylahdelta tuli sähköpostilla hylsy noin kahden kuukauden jälkeen. Peruslattea kehu mukana, mutta eipä paljon muuta.

    • Flaalllaalla

      Jännä nähdä, tipahteleeko tällä viikolla vastauksia (hylsyjä) ennen kun ehkäpä varsin monet kt:t aloittavat kesälomansa..

    • Aalialallallaa

      Pisin odotusaika on S&S:n kohdalla, 8,5kk nyt mennyt. Tulis nyt vaan hylsy!

    • Pimpompum

      Mulla paria viikkoa vajaa vuosi WSOY:llä. Lastenkirja kyseessä

    • HEISKAN

      WSOY:ltä vastaus reilun kahden kuukauden jälkeen. Perushylsy copypastella.

      • Pusipuu

        Mikä osasto kyseessä?


    • kesähellekukkanen

      Mulle tuli tällä viikolla, kesäkuun viimeisellä hylsyt Karistolta ja WSOY:ltä lastenkirjasta, toukokuun alussa lähetin muistaakseni. Otavalta jo aiemmin. Ehkä halusivat pois ennen lomia. Tuntuu että on nopeutunut paitsi Tammella, jolta menee se puoli vuotta. Eipä kai sitä kirjaa julki saa, jos ei itse sitä kustanna. Onneksi sekin on mahdollista helposti nykyään ja edullisestikin.

      • Jeekejeje

        No mut onneks olkoon että oot saanut vastauksia sentään - itse olen tuo aiemmin ylempänä kirjoitellut, jolle wsoy ei ole vieläkään vastannut (lastenkirja). Kohta vuosi odottelua täynnä. Mitähän siellä tapahtuu..


    • Uutsipappaa

      S&S, kohta 9kk ilman vastausta. Muuten en enää odottaisi, mutta kun lupasivat vastauksen puolessa vuodessa sivuillaan. Taitaa olla paras unohtaa koko juttu.

      • lpota

        Joo, vastausta lupailevat mutta itse en ainakaan koskaan saanut (käsikirjoituksen lähetin lähes 1,5 vuotta sitten).


      • Hylsyjä

        Hyvä tietää. Kohta 9 kuukautta odottanut. Teoksella mennyt melkein vuosi. Tietääkö kukaan, vastaako teos koskaan?


      • lpota
        Hylsyjä kirjoitti:

        Hyvä tietää. Kohta 9 kuukautta odottanut. Teoksella mennyt melkein vuosi. Tietääkö kukaan, vastaako teos koskaan?

        Juu, Teokselta vastasivat ainakin minulle. Käsikirjoitus sisään syyskuussa 2015 ja hylsy heinäkuussa 2016. Teos on sen verran pieni kustantamo että heillä varmaan kestääkin aikaa vastata - siis toki myös positiivisessa tapauksessa.


    • hiutale-

      Olen myös odottanut S&S:n vastausta n. 6kk. Teos myös n. 5 kk - ei vastausta. Onko kukaan lähettänyt käsikirjoitusta Sitruuna kustannukseen: vastaavatko ollenkaan?

    • sgsfxjfdtrdgjkird46

      Mulla WSOY vajaa kaksi kuukautta, Otava kuukauden, Gummerus kaksi viikkoa(!), Karisto puolitoista kuukautta, Minerva kaksi kuukautta, Atena kaksi kuukautta, Teos ei vastausta, Tammi ei vastausta, Like ei vastausta, muille en ole lähettänyt. "Ei" kaikilta edellä mainituilta, Liken vaikenemisen tulkitsen "ei"ksi, koska sanoo, että vastaa vain, jos kiinnostaa, Tammi ja Teos, oletan, että ei kiinnosta, kun eivät ole vastanneet. Osa edellä mainituista vastannut nätimmin ja toiset tylymmin. Luettelen kauniin hylkäyskirjeen lähettäjät: WSOY, Atena ja Minerva. Muilta on tullut sellainen: vittuako meitä tällä paskalla vaivaat? -tyyppinen perusvastaus.

    • Gluuuue

      Oh yes, Gummeruksen virallinen loma päättynyt juuri. Kun tässä itsekin odottelen käsikirjoitukselleni kohteliasta hylsyä, niin käsi ylös kaikki jotka hylsyn sieltä tällä viikolla saavat. Lupaan myös itse nostaa käteni. Hehän ovat tunnetusti ripeitä.

    • HEISKAN

      Täällä odotellaan yhä Otavan päätöstö. Toukokuussa kuulin yhden positiivisen kommentin ja nyt ei ole kuulunut mitään. Pitää varmaan ensi viikolla soitella, kun ei hermot kestä. Todennäköisesti joku muu ei ole käsiksestä pitänyt, ja se on jäänyt pöydälle pölyyntymään. Harmi, kun ehti yhdestä ylistävästä kommentista lähteä mielikuvitus jo laukalle...

    • Djddjsdjdd

      Jokohan kohta alkaisi olla lomat lusittu kustantamoissakin? Odottavan aika on niin pitkä buhuu

    • höpölöpöm

      lähetin kymmenelle arvioitavaksi lastenkirjan käsikirjoituksen. ajattelin unohtaa koko jutun, kun vastausajat on noin pitkiä niin eipä mene energiaa vastausten odotteluun ja pähkäilyyn...täytyy koittaa jotain uutta projektia. tuleepahan sitten yllätyksenä silloin tällöin pitkin vuotta jos hylsyjä tippuu...turhauttaavaa, en tiiä pitäisikö edes kirjoittaa ollenkaan. itsestä oma teksti oli hyvä, mutta onko muiden mielestä, siinäpä se.

    • Anonyymi

      Nostetaas tätä taas vähän. Vastauksia on pudonnut toistaiseksi:

      Silta: 3 vkoa
      Sammakko: 1 kk
      Otava: 1,5 kk
      Gummerus: 2 kk

    • Anonyymi

      Onko kuulunut mitään?

      Lähetin ensimmäisen käsikirjoitukseni viikko sitten useampaan kustantamoon, mitään ei ole vielä (tietenkään) kuulunut.

    • Anonyymi

      Miksi näin pitkää ketjua pyöritetään täällä? Onks tää aloitettu jo vuonna 2015? Jos niin niin tilanne on täysin muuttunut kustantamoilla. Eikö silloin vielä lähetetty paperisiakin versioita?

      Voitteko siivota tän tai aloittaa uuden ja ajankohtaisen ketjun tästä samasta aiheesta?

      Olis tietysti mielenkiintoista vähän tuulettaa tunnelmia tämän aiheen tiimoilta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3481
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      185
      1567
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1162
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      48
      786
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe