Väsyin, sairastuin ja vaihdoin alaa

enitenen_siivooja

Hyvät siivoojat,

Miten jaksatte tätä vähättelyä ja työehtojen, palkkojen ja oman arvonne polkemista? Miksette mene lakkoon? Kun siivoojat olisivat kaksi-kolme viikkoa lakossa, olisivat asiat monessa paikassa todella sekaisin. Eivät esimiehenne noilla aikatauluilla ja mitoituksilla pysty mitään tekemään vaan he TARVITSEVAT teitä!

Taistelkaa älkääkä valittako täällä! Tuokaa työnantajien törkeydet mediassa esille. Nauhoittakaa puhelut, ilmoittakaa työnne mahdottomista mitoituksista, ilmiantakaa työsuojeluun liittyvät ongelmakohdat, liittykää liittoon ja vetäkää yhtä köyttä.

Itse olin siivousalalla ja raadoin hiessä vailla arvostusta. Elin todella niukkaa elämää, koska kokopäivätyöni palkka ei riittänyt kunnolla edes perustarpeisiini. Lopulta sairastuin ja jäin sairauslomalle kuukaudeksi. Tuona aikana tein päätöksen, että tämän täytyy muuttua. Niinpä hain kouluun ja pääsinkin ammattikorkeakouluun opiskelemaan liiketaloutta. Valmistuin ja sain koulutustani vastaavaa työtä. Palkkani ei vieläkään päätä huimaa, mutta kun vertaan itseäni teihin, en voi kun vaan ihmetellä miten vinoutunut maailma on. Itse teen mukavaa, siistiä, mutta vastuullista toimistotyötä. Tällä hetkellä tienaan vielä vähäiset 2 200,00 euroa, mutta se miten paljon vähemmän ponnisteluja rahan eteen teen tuntuu minusta lähes rikolliselta.

Ei siis voi olla oikeutettua, että raskasta fyysistä työtä tehdään nälkäpalkalla ja työntekijöitä kohdellaan kuin koiria! Kyllä siivoojan pitäisi saada työstään vähintään se 1 800,00 euroa bruttona! Nämä epäkohdat aikanaan saivat minut lähtemään siivousalalta, enkä takaisin palaa sillä olen löytänyt paljon helpomman tien. Kuitenkin teidän jotka rakastatte työtänne ja olette ylpeitä ammatistanne, soisi taistelevan oikeuksienne puolesta. Siivoustyötä ei Kiinaan ulkoisteta ja suomea puhuvalla siivoojalla on aina kysyntää. Olkaa ylpeitä itsestänne ja taistelkaa asemanne puolesta! Ei se mikään lankea kuin manulle illallinen vaan täytyy laittaa kova kovaa vastaan. Siivousliikkeillä on kyllä varaa maksaa teille enemmänkin.

36

401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SipilänPaska

Eihän tuottavasta työstä makseta enää missään alalla kunnon palkkaa.

Ainoastaan niille voidaan maksaa jotka ovat selvinneet YT:stä ja lamojen yli mutta jos olet melko uusi työntekijä niin työpaikkasi on melkovarmasti vuokrafirma jonka kautta
      saat automaattisesti surkeaa liksaa ja huonot työolot sekä edut.

Suuntaus onkin nykyään ulkoistaa kaikki suorittava työ ja maksaa paskaa liksaa mutta konttorirotat insseineen ovatkin palkoillaan sitten ihan muuta eli tulonsiirto on tehty tahallaan näinpäin ja kuitenkin konttorissakin palkkojen taso on Suomessa suht surkeata.

Moni onkin tehnyt ratkaisun jättäytyä koko työelämän ulkopuolelle koska normi liksaa ei enää saa ja työntekemisen mielekkyys on näinollen tuhottu.

Tässäpä Siplän leikkaukset ja pakkolait tekevät kutaa asialle ja yhä enemmin ihmisiä kieltäytyy orjan asemasta tässä euostoliiton periferiassa.

Emme ole orjiksi syntyneet emmekä orjiksi ryhdy, Sipilän paska.

• adonissupervisor

Siivooja ei tuota. Siivooja on pelkkä meno. Ei ikinä tienaa palkkaansa asiakkaalle takaisin. Siinä syy pieniin palkkoihin.

• laikkarijuu

Siivoojilla on "hampaattomat" ammattiliitot jotka eivät käytä esim. tuota "lakkoasetta". Jos siivoojat kuuluisivat esim. AKT;hen niin johan sitä oltaisi oltu lakossa monet kerrat ja palkka ynnä muut edut olisivat ihan eri luokkaa.

Nyt on hallitus kurittamassa varsinkin julkisen alan työntekijöitä, (mm. siivoojia) ja mitä on tehnyt heidän liittonsa JHL, ei yhtään mitään.
      Kun Helsingissä oli syksymmällä mielenilmaus hallituksen pakkolakeja vastaan oli esim. metalliliitto silloin tukemassa julkisen alan työntekijöitä päivän työnseisauksella mutta julkisen alan oma liitto JHL ei katsonut asiakseen osallistua tällaiseen.

• enitenen_siivooja

Aivan, PAM on pettänyt ja unohtanut siivoojat! Sitä ei tunnu kiinnostavan miten tätä aliarvostettua ja heikosti palkattua rymää kohdellaan. Sen sijaan työnantajia mielistellään ja esiinnytään kaksinaamaisesti aliarvioiden oma väki. Ala on toki kilpailtu mutta toisaalta tulee muistaa että ala ei myöskään mitään suuria investointeja vaadi. Asiakasta laskutetaan mutta siivoojan lompakko sen kun laihtuu laihtumistaan, olosuhteet työpaikoilla ovat naurettavalla tasolla ja liitto sanoo työnantajille vain "soo soo".

Nyt jos yleissitovat työehtosopimukset menettävät tehonsa en uskalla edes ajatella miten siivoojaparkojen käy! Hallitusta ei kiinnosta, tarkoitus on vain työllistää tilastojen kaunistelemiseksi ja porvareiden iloksi, vaikka sitten sellaisin keinoin joka ajaa ihmiset entistä pahempaan köyhyyteen. Miten muuten tämä hallituksen kovasti viljelemä kilpailukyky liittyy suomalaisten siivoojien palkkoihin? Ehkä ohuena siivuna teollisuuden kulurakenteessa, mutta ei se mitään ratkaise viennin suhteen.

Siivoojat minä toivon kovasti teidän parastanne ja symppaan teitä, vaikka olenkin nykyään konttorirotta haluan sanoa että arvostan kovasti teidän panostanne tälle yhteiskunnalle. Harva päättäjä pärjäisi teidän osassanne viikkoakaan, vielä harvempi ymmärtää miten ahtaalle teidät on jo nyt ajettu.

Tein muuten siivoojana sellaisen havainnon, että yleensä nämä halveksuvimmat ja ylimielisimmät ovat niitä työmaan turhakkeita/hylkiöitä. Viimeisin työpaikkani oli pieni museo, jossa oli näytä kunnan tukityöllistettyjä näyttelyssä "valvojina". He eivät ikinä tervehtineet minua, vaan heille olin alhaisista alhaisinta. Kuitenkin kun minua oikein ketutti heidän käytöksensä sain lisää voimaa jatkaa miettimällä, että mitä tapahtuu jos minä en tule aamulla töihin... Sotku, siivo, kaikkien aamu pilalla kun taukotilan tiskit hoitamatta ja roskia siellä täällä, näyttelyt likaisia ja vessat ruokkottomia... Entäs kun yksi heistä ei tule: valvontakamerat hoitavat duunin. :D

Jaksamisia. <3

• dällälailla

Siivoajille/kiinteistöhoitajille pitäisi olla oma liitto ja siinä joku joka ajaa asiaa ja tietää työn nurjat kurjat puolet, Pamista ei ole mitään hyötyä enkä siksi maksa jäsenmaksuja sille vaan ytk:lle.

• lopkijj

jaksan kun olen kunnalla töissä, eikä kiirettä ole...

• adonissupervisor

Turhaa ulinaa palkasta. Pienempiäkin palkkoja on eri aloilla. Jollei halua kehittyä siivoojasta eteenpäin niin turha aivokuolleena täällä ulista. Tee asialle jotain.

• enitenen_siivooja

Hyvä adonissupervisor, et ole tainnut lukea yhtään yllä olevaa tekstiä kommentistasi päätellen. Lukaisepas tekstini ja kommentoi uusiksi. Tällä tavoin saamme aikaan rakentavaa keskustelua tälle palstalle. :)

• SissiSiistijä

Asiaa! Harmi kyllä alalla on nuoria, arkoja tai välinpitämättömiä ihmisiä. Ei välitetä omista oikeuksista. Ei uskalleta. Monelle pakkorako, jos tämäkin työ menee alta niin mitäs sitten?

Hienoa aloittaja! Olen itse samalla tiellä! Luovutin kun huomasin ettei firmassa arvosteta fiksua, työteliästä ja oikeasti asioita ajattelevaa työntekijää. Palkkakin surkea.

• ajattelentulevaisuutta

Siivoustyö mielletään väliaikaseksi. Kun ei mitään muuta työtä saa tai odotellaan kouluun pääsyä. Sehän se tarina yleensä on ja se ei ole mikään menestystarina jos useamman vuoden tekee siivoustyötä. Sellainen on jo melkoinen rasite cv-ssä.

• adonissupervisor

Ala ei ole vaativa. Työ ajoittaan fyysistä mutta ei lainkaan vastuullista. Meidän firmassa on sekä koulutettuja että kouluttamattomia eikä työnjäljessä perehdytettyäni heidät, ole käytännössä eroja. Osa koulutetuista on selkeästi jotain työllistämiskurssilla perehdytettyjä ja heidän motivaationsa päästä elämässä eteenpäin on heikko. Kyllä heistäkin kuitenkin on siivoojiksi.

• retardnation

adonissupervisori on nyt hiukkasen pihalla omasta alastaan.

Jos esim. puhdastilan siivooja tai sairaalassa osastolla toimiva siivooja ei tee työtään oikein ja kunnolla siitä seuraa tällaista jälkeä:

http://www.necrobiosis.org/wp-content/uploads/2014/05/infected-wound-with-necrobiosis-lipoidica.jpg

http://www.eplasty.com/article_images/eplasty14ic08_fig1.gif

Jos et tiedä mistä puhut kannattaisi pitää se turpa kiinni.

Siivoustyö on elintärkeää. Maissa joissa puhtauskäsitykset ovat alkeelliset ja hygieniataso on alhainen kuollaan edelleen tartuntatauteihin ja epidemioihin jotka korkeamman hygieniatason maista hävitettiin jo aikoja sitten. Siellä missä siivoustyön tärkein tehtävä on osoittaa siivoustyöntekijöiden alhaista sosiaalista statusta jotta itsetunto- ongelmainen osa väestöstä pääsee pätemään heidän kustannuksellaan, myöskin taudit ja epidemiat kukoistavat ja ne aiheuttavat mittaamattoman suurta inhimillistä kärsimystä kaikille.

Onkin mielenkiintoista miten juuri näistä elämää ylläpitävistä elintärkeistä töistä on jopa sivistysvaltioina itse itseään pitävissä maissa muodostunut alhaisen sosiaalisen statuksen symboleita. Ja sitä, että joku osaa potkaista pallon maaliin arvostetaan kuin se olisi jokin mahtava ihmiskunnan hyvinvointia ylläpitävä sankariteko.

• adonissupervisor

Höpö höpö. Kaivamalla kaivettu puhdastila asia. Tiesitkö puupää että puhdastilojakin on eri tasoisia. Ei kaikki puhdastilat vaadi ihmeellistäkään perehtymistä.

• retardnation
        adonissupervisor kirjoitti:

Höpö höpö. Kaivamalla kaivettu puhdastila asia. Tiesitkö puupää että puhdastilojakin on eri tasoisia. Ei kaikki puhdastilat vaadi ihmeellistäkään perehtymistä.

Toivon oikeasti ettet ole superviisari millään työpaikalla. Kannustan sinua perehtymään oman alasi laajuuteen ja monipuolisuuteen ja pitämään ammattitaitosi ajantasalla. Jo yleissivistyksenkin kannalta tietotaito kannattaisi päivittää ettei vain tule tehtyä kohtalokkaita virheitä. Tietysti jos ajattelit jynssätä vain porrassiivouksessa koko elämäsi ei sitä ammatillisuuttakaan paljon tarvita. Mutta ihan jo kansaterveyden kannalta suosittelisin että kierrät korkeampaa hygieniatasoa vaativat paikat kaukaa kuten sairaalat, päiväkodit, saniteettitilat, uimahallit, ruoankäsittelytilat... niitähän tältä alalta löytyy.

Suomeen saapuu tuhansittain ihmisiä maista joissa rehottavat sellaiset tartuntataudit joita suomessa ei ole enää ollut. Ja joista on todella vaikea päästä eroon kun epidemia on iskenyt. On aika karut tulevaisuudennäkymät Suomelle kun siivoustyötä tekevien asenne omaa alaansa kohtaan on tuota luokkaa. Ei paljo suakaan naurata kun sairastut sairaalassa ehkäistävissä olevaan tartuntatautiin vain koska siivooja ei tajua oman työnsä tärkeyttä.

• adonissupervisor

Rasistiset näkemyksesi paistavat läpi. Muutoinkin kuvittelet olevasi muiden yläpuolella. Ei ihme että olet siivooja.

• adonissupervisor

Lisään vielä että aloittajan ongelma näyttää olleen todellisuudessa ylimitoitetut elämisen kustannukset. Se ongelma ei ratkea tuloja lisäämällä vaan ongelma on henkilöön itseensä sisäänrakennettu. Meidän firmassa töihin otetaan sellaisia ihmisiä jotka tulevat vähällä toimeen. Palkkakilpailuun emme ole lähteneet. Pääasia että esimies on pätevä ja motivoitu myös palkalla. Pätevistä esimiehistä on aina pulaa, siivoojista ei niinkään.

• hikitehtaat

Kyllähän sitä mainostetaan maksavansa tes:in mukaista tuntipalkkaa, mutta se ei vielä kerro mitään mitoituksesta. Monilla siivousfirmoilla saa juosta hiki päässä eikä siltikään ehdi tehdä annettua aluetta muuta kuin keskilattian pyyhkäistä. Onneksi en ole pysyvästi siivousalalla, vaan tehnyt ko.työtä usein jonkin opiskelun ohella tai siirtymäkausina jos muuta ei löydy.

• entinen_siivooja

Hyvä adonissupervisor,

Taidat olla vähän yksinkertainen. Siitä huolimatta sanon sinulle, että kyllä sitä vähällä tulee toimeen vaikkei mitään tekisikään, silloin tosin täytyy unohtaa terveydenhuolto, lääkkeet, asunto ja kerjätä tai vaihtoehtoisesti hankkia seurakunnan/muun vastaavan organisaation lahjoituksista ruokansa. Yritys jossa työskentelet taitaa olla niitä ns. huonoja työnantajia, joiden työntekijät maksavat asumisensakin osittain valtion asumistuella ja hakevat kunnalta toimeentulotukea henkensä pitimiksi. Sellaisella työnantajalla jonka työntekijät elävät valtion ja kunnan avustusten varassa ei ole kansantalouden näkökulmasta paljoakaan annettavaa. Kutsun tällaista yritystoimintaa tarkoitushakuisesti pyörittäviä henkilöitä loisyrittäjiksi. Onneksi loisyrittäjien vastapainoksi löytyy myös niitä aitoja yrittäjiä, jotka pohtivat toimintaansa tarkemmin ja tekevät lujasti töitä yhteisen edun eteen.

Valitettavasti joudun ilmaisemaan myös huoleni ammattitaitosi suhteen. Kun puhut "jäljestä" et ole selvästikään sisäistänyt siivouksen syvintä tarkoitusta. Siivouksen tarkoituksena ei ole pelkästään kiillottaa hanoja ja imuroida kiviä matolta, vaan sen tehtävänä on huolehtia ihmisten hyvinvoinnista ja terveydestä. Ammattitaidottomasti perehdytetty henkilöstö ei tässä onnistu. Syynä ovat vääränlaiset työvälineet, menetelmät, aineet, sekä esimerkiksi tietämättömyys aseptiikasta. Tämä kaikki kulminoituu esimerkiksi saniteettitiloissa, joiden ammattitaidoton siivous voi saada pahojakin epidemioita aikaan ja jopa edesauttaa tiettyjen mikrobien resistenssiä. Ammattitaidottomat siivoojat voivat tahattomasti aiheuttaa jopa jonkun kuoleman.

Kerrottakoon sinulle vielä bonuksena että pärjään nykyisellä palkallani jo ihan mukavasti ja olen jo onnistunut saamaan säästötilillekin rahaa kerrytetyksi tulevaa asunnon ostoani varten. Siivoojana työskennellessäni asuin kimppakämpässä, ajoin töihin bussilla ja ostin vaatteet pääsääntöisesti käytettyinä. Minulla oli onni että työnantaja oli järjestänyt työntekijöilleen lakisääteistä työterveyshuoltoa huomattavasti kattavamman työterveyshuollon. Mihin sinun työntekijäsi menevät kun he sairastuvat?

Älkää hyvät ihmiset antako tällaisten tietämättömien vähättelijöiden lyödä itseänne maahan!

• adonissupervisor

Siivoustyössä on 80% asennetta ja 20% ammattitaitoa. Kaikki lähtee asenteesta. Firmoissa missä olen työskennellyt on työterveydenhuolto ollut kunnossa.

• kokoaikasiivooja

yritän jaksaa,aivot ei riitä mihinkään "vaativampiin" hommiin:) on mulla jo takana 2 vuotta siivousalalta kokemusta ja kaikissa niissä firmoissa missä oon ollut töissä,niin hyvä,et saa just ja just sen 1200€/kk. Eli todellakin nälkäpalkalla,vaikka kokoaikatyötä teenkin tälläkin hetkellä. Ja se vähättely ja se et pidetään alempiarvoisena, meidänkin pitäis vaan "hymyillä" kokoaika,mut kun oon koulusiivooja,missä on räkättäviä ja vittuilevia teinejä,niin ei jaksa aina hymyillä,oon yleensä äkäisen näköinen:D

• koulusiivoojaiitekki

Koulusiivooja saa 1700-1800€ käteen joten puhut pehmoisia.

• heleena111

Kun mun palkka on 1500 käteen. Koulusiivoja. Palkoissakin on näköjään eroa, missä paikkakunnalla asuu.

• Koulusiivonnut
        koulusiivoojaiitekki kirjoitti:

Koulusiivooja ei voi saada 1700-1800 euroa käteen, hyvä jos saa edes bruttona sen verran.

• akateeminenvartti

Siivoustyö on tärkeää mutta opetustyö vielä tärkeämpää. Siinä mielessä olet opettajien alapuolella. Ja reilusti.

• Paskaapuhutitse
        koulusiivoojaiitekki kirjoitti:

Ei saa itse puhut paskaa,sit ei maksa veroja paljon jos saa niinkin paljon ja mätkyjä tulee sit jouluna.

• totuuspalkoista

Palkkavertaulussa oli ilmoitettu 1900eur/kk palkkoja koulusiivoojille. Ammattitaidosta maksetaan myös kuntapuolella.

• chhhvvn

Totta.lakkoon vaan yhteistuumin. Siivoustyö pitäisi todellakin saada raskauteen nähden kohilleen palkkaa myöten. 1800 e just näin. Kukahan Se ois Se taho, joka laittais tämän kertakaikkiaan alulle.

• ejkghiughui

Vaihda työtä vai eikö äly riitä siihen? On matalapalkka-aloja ja siivoojat eivät tuota latin latia yrityksille. Monessa yrityksessä pärjättäisiin ilman siivoojia jos vain työntekijät viitsisivät tehdä töitä siisteyden eteen. Tyhjästä ei yleensä paljoa makseta.

• Valitaneer
        ejkghiughui kirjoitti:

Vaihda työtä vai eikö äly riitä siihen? On matalapalkka-aloja ja siivoojat eivät tuota latin latia yrityksille. Monessa yrityksessä pärjättäisiin ilman siivoojia jos vain työntekijät viitsisivät tehdä töitä siisteyden eteen. Tyhjästä ei yleensä paljoa makseta.

Oliks toi vitsi?:D nehän yrityksen työntekijät olis sit 24/7 siivoamassa siellä kuten esim just vaikka tuolla koulussa koska siellä tulee jatkuvasti likaa ja paskaa ympärille.

• retardnation
        Valitaneer kirjoitti:

Oliks toi vitsi?:D nehän yrityksen työntekijät olis sit 24/7 siivoamassa siellä kuten esim just vaikka tuolla koulussa koska siellä tulee jatkuvasti likaa ja paskaa ympärille.

Vajakit huutelevat älyn perään kun se oma äly on kateissa. Onhan se totta että monissa siivouspalveluja ostavissa kohteissa pärjättäisiinkin ilman siivoojia. Monet kotisiivouspalvelujen käyttäjät esimerkiksi ostavat tosiasiassa seuralaispalveluja yksinäisyyteensä, tai haluavat muuten vain työllistää ihmisiä kun on vähän ylimääräistä rahaa ja muuten vain laiskottaa.

Mutta tuo älyvammainen tuolla huutelee että siivoojien pitäisi vain vaihtaa työtä koska siivoustyö on turhaa. Voisivathan esim. rakennusmestarit tehdä loppusiivoukset siinä muun työtoimintansa ohessa sivumennen toisella kädellä, uimavalvojat pestä jynssätä uimahallit, pesutilat saunat työvuoronsa jälkeen sellaisena pikku extraduunina, hoitajat putsata osastot ja pesutilat vaikka yövuoron aikana jos ei muissa vuoroissa ehdi, japsit epäilemättä keksivät tuota pikaa yleiset käymälät jotka siivoavat itse itsensä...

• vilpittömätonnittelut

Hyvä että olet löytänyt kutsumuksesi. Siivota osaa kaikki mutta harvalle se on noin fanaattinen kutsumus kuin sinulle. Onnea valitsemassasi toiveammatissasi. Ja kyllä Japanissa WC siivoaa jo itse itsensä. Ei ilmeisesti aulatilaa mutta pönttöyksiöt kyllä ja imurirobotit on Suomessakin hyvin yleisiä. Olet todellakin oika retardi, et tiedä mitään maailmanmenosta, vain siivoamisesta. No, jokaiselle on jokin asia tärkeä.

• internetviolence
        vilpittömätonnittelut kirjoitti:

Hyvä että olet löytänyt kutsumuksesi. Siivota osaa kaikki mutta harvalle se on noin fanaattinen kutsumus kuin sinulle. Onnea valitsemassasi toiveammatissasi. Ja kyllä Japanissa WC siivoaa jo itse itsensä. Ei ilmeisesti aulatilaa mutta pönttöyksiöt kyllä ja imurirobotit on Suomessakin hyvin yleisiä. Olet todellakin oika retardi, et tiedä mitään maailmanmenosta, vain siivoamisesta. No, jokaiselle on jokin asia tärkeä.

Suomi24.fi:llä päänaukominen se vasta hyödyllinen kutsumus on. Meneehän se elämä niinkin.

• adonissupervisor
        internetviolence kirjoitti:

Suomi24.fi:llä päänaukominen se vasta hyödyllinen kutsumus on. Meneehän se elämä niinkin.

Huutonaurua näyttöjen takana! Kyllä sinun kiukustasi naurut irtosivat. Eikä ihme, olethan siivooja. Esimieheksi sinulla ei ole mitään asiaa.

• Retardnation
        adonissupervisor kirjoitti:

Huutonaurua näyttöjen takana! Kyllä sinun kiukustasi naurut irtosivat. Eikä ihme, olethan siivooja. Esimieheksi sinulla ei ole mitään asiaa.

Itteoottyhmä! Ja ruma.

• adonissupervisor

Tule ja maista taikasauvaani.

• älyhoimissäolet

Kyllä loppupeleissä on niin että siivoojiksi ei kaikista olisi siitä on turha kiistellä näitä ihmisten vähättelijöitä tässä tuntuu riittävän mutta se on selvää että mitä huonommin koulutettu on sitä vähemmän siivoojan työtä arvostetaan mitä kyllä ihmettelen.Ei se koulutussivistyskään tunnu kaikkiin purevat ,tyhmyys pukkaa kaikista enemmän esiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe