allergisen ihmisen koira???

koiraa kaipaava

Hei!
Onko kenelläkään tietoa, mitkä koirarodut käyvät allergiselle ihmiselle? Eli koira, joka ei hilseilisi paljoa, ei olisi pitkäkarvainen yms. Ja mielellään ei kovin suurikokoinen. Kaikista tiedoista kiitollinen...

31

6392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milie81

      varmaan moni muukin vastaa...

      Sellaista koiraa ei ole olemassakaan!
      Olen pahoillani mutta kaikki koirat hilseilevät, ei johdu karvasta vaan koiran nahasta.... =)

    • tanja

      allergiahan johtuu nimenomaan tuosta "hilseestä" enkä usko, että sellaista koiraa löytyykään joka kävisi koirille allergiselle..=( Jos on allerginen esim: kaneille tai kissoille ei koiralle välttämättä olekkaan !

    • buffy

      ns. allergisoimatttomia koira rotuja on esimerkiksi bison frise (valkoine pieni koira, joka pestään 4 kertaa viikossa jolloin hilse häviää) ja kääpiöpinseri (joka käy esim mulle joka olen allerginen heinälle ja jyrsiöille, eikä mun mummulle jolla on paha astma tule koirista mitään).

      • koiraa kaipaava

        kiitos tiedosta! Bisonista jo kuulinkin, mutta toi kääpiöpinseri uutta ja aion etsiä siitä lisää tietoja... ;-)


      • Minde

        Bichon ei todellakaan ole allergisoimaton rotu!!
        Elä viiti ihmiselle suoltaa tollasta sontaa! Ei se ole varmaa onko Bichon allergisoimaton! Saattaahan olla että sinä et saa siitä oireita mutta joku muu saa!


      • sudenkorento75

        kuten muutkin edellä, allergisoimatonta koiraa ei olekkaan. Ja ajattele nyt koiraakin jos alat pesemään sitä jatkuvasti...
        taisi päästä myös unohtumaan tämä, koiran kuola/ulosteet/virtsa sisältävät julmetusti allergeenejä, joten rodulla ei ole mitään väliä koska kaikki koirat nuolevat/tekevät tarpeensa.
        (esim. pentuaikana kun koira tekee sisälle on allergisella todella kurjat oltavat).Toki toiset "siedättyvät" omalle koiralleen, mutta en ottaisi sitä riskiä jos tiedät olevasi allerginen.


      • oikaisu

        ei varmana kukaan kasvattaja/rodun harrastaja suosittele koiran pesua 4 kertaa viikossa!
        mistä ihmeestä olit tuollaista saanut päähäsi??

        allergisoimatonta rotua ei ole olemassakaan. ikävä totuus.


      • .....

        se on kyllä ihan totta että bison frise on ns allergisoimatton rotu! tai ei nyt ihan kokonaan mutta kuitenkin! bisonia ei kuitenkaan pestä takuulla 4 kertaa viikossa! se on ihan puppua!! mutta jos ette usko tota niin kysykää vaikka joltain
        ihmiseltä joka tieää bisoneista! tai etsikää tietoa googlesta tai vaikka koirat.comista!!!!


      • ...

        Mielestäni on hyvin törkeää valehdella tuollaisesta asiasta! Itse ainakin luokittelen kaikki ihmiset jotka tuollaista valehtelevat sellaisiksi, jotka eivät pidä koirista, koska he vain tahtovat, että pienet koiraraukat joutuvat kiertoon kun huomataan, ettei ne sovikaan allergisille! Todella törkeää ja lapsellista tuollainen valehtelu!


      • bichonisti
        ..... kirjoitti:

        se on kyllä ihan totta että bison frise on ns allergisoimatton rotu! tai ei nyt ihan kokonaan mutta kuitenkin! bisonia ei kuitenkaan pestä takuulla 4 kertaa viikossa! se on ihan puppua!! mutta jos ette usko tota niin kysykää vaikka joltain
        ihmiseltä joka tieää bisoneista! tai etsikää tietoa googlesta tai vaikka koirat.comista!!!!

        Mä en kyllä koirat.comista hakis paljoa tietoa, ei sillä etteikö sieltä löytyisi, mutta ennemmin menisin rotuyhdistyksen sivuille ja vaikka jonku kasvattajan sivulle... Tai rekisteröityisin jäseneksi osoitteeseen: http://groups.msn.com/BichonFriseihmiset ja kysyisin siellä palstalla...

        Ja vielä bichonin pesusta voin sanoa, että ei sitä todellakaan pestä 4 x viikossa... 4 x KK ehkä... Itselläni on 3 bichonia, 2 vanhinta tällähetkellä vain kotikoiria joilla hieman lyhyempi turkki, ja 1 joka käy näyttelyissä niin on näyttelyturkki... Pesen 2 kotiturkissa olevaa 2-3vk välein ja takkuikäisen huligaanin täydessä turkissa 1vk välein...

        Ja joku jo laittoikin rotuyhdistksen sivulta tämän allergiaa koskevan tekstin... Kannattaa lukea se.


      • ettäkö?

        Eipä ole parempaa juttua kuultu, koira pestään neljä kertaa viikossa!!!!


    • Helli

      Surullista kyllä, kaikki koirat ovat haitallisia eläinpölyallergikolle, en halua saarnata,pois se minusta....muuten yleensä juur ne lyhytkarvaiset ovat pahimpia pölyäjiä, koska pöly pääsee esteettömämmin leijailemaan, pitkä,tuuhea karva estää jonkun verran.....myös sylki ym. eritteet allergisoivat, niissähän sitä valkuaista on. No mutta tsemppiä sulle vaikken avuksi ollutkaan.

      • saGir

        vehnäterrieri on hyvä rotu ;) meilläpäin ei ole tullu minkään laista harmia vaikka perheessämme on astaamtikko (:


    • niin just!!

      Bichon frisé ja koira-allergikot

      Joitakin koirarotuja, kuten esim. Bichon frisétä, villakoiria ja vehnäterriereitä kaupitellaan erilaisissa julkaisuissa attribuutein "hypoallerginen", "sopii allergisille" jne. - meillä on paljon bichonin-omistajia, jotka sanovat rodun valinnan syyksi juuri sen, että tämä rotu ei aiheuta heille allergiaa, samoin myös bichon frisé -kasvattajien joukossa on henkilöitä, jotka ovat mielestään allergisia muille koiraroduille, mutta eivät kuitenkaan bichonille. Allergioita on kuitenkin niin kovin monenlaisia samoin kuin ihmisiäkin ja on väärin luvata pennunostajalle, että joku rotu ei varmasti aiheuta kenellekään allergiaa.

      Allergiasairaalassa on tutkittu useita hypoallergiseksi väitettyjä koirarotuja ja heidän tutkimustensa mukaan niissä kaikissa on allergeeneja (allergeeneja eivät ole pelkästään koiran hilse, vaan myös sylki ja esim. virtsa). Jos koira-allerginen perhe ottaa bichonin, heidän on itse ratkaistava kantansa mahdolliseen koiran aiheuttamaan allergiaan. Aikuisella ihmisellä on oikeus itse päättää, minkälaisia riskejä hän ottaa elämässään, mutta mitä lapsiin tulee, niin vanhemmilla on vastuu päätöksestä – pieni lapsi ei ole kykenevä ratkaisemaan mahdollisesti koko loppuelämäänsä vaikuttavaa asiaa.

      On vastuutonta kasvattajalta myydä koiranpentu ihmisille niin, että annetaan ostajan uskoa, että bichon frisé ei aiheuta lainkaan allergiaa; tämä käsitys perustuu ainoastaan tuntumaan, ei ole olemassa mitään tieteellisiä tutkimustuloksia, jotka tukisivat tätä väitettä. Vastuuntuntoinen, koiristaan aidosti välittävä kasvattaja ei myy pentua niin, että lupaa ostajalle jotakin, mistä ei voi olla varma ja pahimmassa tapauksessa pentu maksaa siitä hengellään. Luopumispäätös ei ole helppo kummallekaan, ei omistajalle eikä koiralle. Ennen ostopäätöstä ostajan tulee riittävästi perehtyä rotuun ja epäiltäessä koira-allergiaa, riittävän pitkän aikaa altistaa itseään koirille esim. vierailemalla perheissä, joissa on bichon frisé.

      Suuri osa näistä kasvattajista, jotka mainostavat rotuamme ”allergiaa aiheuttamattomaksi”, eivät kuulu rotujärjestöömme ja nämä ns. ”kasvattajat” ratsastavat vastuuntuntoisten, rodusta aidosti välittävien hyvien kasvattajien ja heidän koiriensa maineella. Rotujärjestö tekee mahdollisuuksiensa mukaan valistustyötä, jotta saisimme uudet pennunostajat tietoisiksi rodun ominaisuuksista ja ostajan oikeuksista ja siitä mikä merkitys on hyväluonteisilla, terveillä vanhemmilla ja pennun oikealla hoidolla jo kasvattajan kodissa pennun tulevan elämän kannalta – auta sinä pennunostajana rotujärjestöä tekemällä pennunostopäätöksesi asiallisen informaation ja riittävän harkinnan perusteella!

      • nainen

        naapuri juuri tossa ihasteli meidän koiria ja harmitteli kun he eivät voi ottaa allergian takia. Mutta lisäsi heti perään, että tuttava oli ottanut juuri Bishon, kun se ei kuulemma aiheuta allergiaa.


      • bichon havanaisista

        Myös bichon havanaisista näkee mainittavan, ettei se aiheuta allergiaa tai oireita jo allergisille ja valitettavasti jotkut kasvattajat mainostavat koiriaan tällaisina. Se on vastuutonta. Itse havaneesikasvattajana olen allergioista samaa mieltä kuin edeltävässä bichon frise -kommentissa ollaan. En myöskään myy pentua allergisille.

        Eri asia on sitten se, että minäkin tunnen allergisia ihmisiä, joilla on havaneesi ja jotka mielestään pärjäävät sen kanssa hyvin tai paremmin kuin joidenkin muiden rotujen yksilöiden kanssa. Tähän vetoaville allergisille pennun tiedustelijoille olen sanonut, että en halua kiistää näitä tapauksia (mitäpä syytä omistajilla olisi valehdella?) mutta ne ovat mielestäni yksittäistapauksia, joita ei voi yleistää koko rotua/kaikkia allergisia koskeviksi, joten ne eivät valitettavasti muuta omaa kantaani asiaan.


    • Joo..

      on kyllä yksi koira joka sopii allergiselle ihmiselle. Perunkarvaton koira. Poikaystäväni vanhemmilla on sen rotuinen koira ja sielä on melkein kaikki koirille allergisia mutta tämä perunkarvaton ei ole ollut haitaksi. Tosi kalliita koiria ne on mutta jossain mielissä hienojakin. Kannattaa katsoa wanhan wuoren kennelin sivuilta enemmän tästä rodusta..

      • ...

        Sinulle aivan samat sanat kuin tuolla toiselle valehtelijalle!
        Mielestäni on hyvin törkeää valehdella tuollaisesta asiasta! Itse ainakin luokittelen kaikki ihmiset jotka tuollaista valehtelevat sellaisiksi, jotka eivät pidä koirista, koska he vain tahtovat, että pienet koiraraukat joutuvat kiertoon kun huomataan, ettei ne sovikaan allergisille! Todella törkeää ja lapsellista tuollainen valehtelu!


      • Joo..
        ... kirjoitti:

        Sinulle aivan samat sanat kuin tuolla toiselle valehtelijalle!
        Mielestäni on hyvin törkeää valehdella tuollaisesta asiasta! Itse ainakin luokittelen kaikki ihmiset jotka tuollaista valehtelevat sellaisiksi, jotka eivät pidä koirista, koska he vain tahtovat, että pienet koiraraukat joutuvat kiertoon kun huomataan, ettei ne sovikaan allergisille! Todella törkeää ja lapsellista tuollainen valehtelu!

        Perukakarvaton koira käy hyvin allergisille mutta koiran ei saa antaa nuolla. Sillä ei ole hilsettä, ja jos sitä tulee niin laittaa rasvaa iholle niin se lähtee pois. Tiedän koska anopillani on sellainen ja hän on todella allerginen koirille. meillekkään ei voi tulla koska meillä on kaksi karvallista koiraa. (sakemanni ja perunkarvaton jolla on karvat) Jos et usko niin ota wanhan wuoren kenneliin yhteyttä!


      • ...
        Joo.. kirjoitti:

        Perukakarvaton koira käy hyvin allergisille mutta koiran ei saa antaa nuolla. Sillä ei ole hilsettä, ja jos sitä tulee niin laittaa rasvaa iholle niin se lähtee pois. Tiedän koska anopillani on sellainen ja hän on todella allerginen koirille. meillekkään ei voi tulla koska meillä on kaksi karvallista koiraa. (sakemanni ja perunkarvaton jolla on karvat) Jos et usko niin ota wanhan wuoren kenneliin yhteyttä!

        Itse en kyllä ottaisi koiraa noin vastuuttomalta kasvattajalta, jos hän väittää että hänen rotunsa ei ole allergisoiva.


      • Joo
        ... kirjoitti:

        Itse en kyllä ottaisi koiraa noin vastuuttomalta kasvattajalta, jos hän väittää että hänen rotunsa ei ole allergisoiva.

        Mutta sitä minä ihmettelen kuinka Perunkarvaton koira tosiaan sitte ei tuo mitään allergia reaktioita poikaystäväni perheelle. Kun sen´koiran rasvaa sillointällöin niin sitä hilsettä ei tule. JA SE ON VARMA!!! Tämä rotu kannattaa. suosittelen.


      • ...
        Joo kirjoitti:

        Mutta sitä minä ihmettelen kuinka Perunkarvaton koira tosiaan sitte ei tuo mitään allergia reaktioita poikaystäväni perheelle. Kun sen´koiran rasvaa sillointällöin niin sitä hilsettä ei tule. JA SE ON VARMA!!! Tämä rotu kannattaa. suosittelen.

        Allergia on hyvin yksilöllistä. Toisille sitten taas perunkarvatonkoira saattaa aiheuttaa juuri ne pahimmat oireet. On hyvä, että poikaystäväsi perheelle ei tule oireita heidän koirastaa, mutta esimerkiksi naapurin perunkarvattomasta saattaakin tulla hyvin suuret oireet, koska myös koirat ovat yksilöllisiä. Voi olla, että toisesta samanrotuisesta koirasta ei tule ongelmia, mutta toisesta tulee. Voi myös olla, että toiselle kyseisestä rodusta ei tule oireita, mutta toiselle tulee.

        Ja tiedän, että perunkarvatonkin aiheuttaa allergiaa toisille ihmisille. Ja älä nyt viitsi suositella mitään rotua allergiselle, vai tahdotko, että he saattavat joutua siitä luopumaan oireiden vuoksi esimerkiksi puolen vuoden kuluttua, entä jos koiralle ei löydetäkään kotia ja se joudutaankin lopettamaan?


      • Merita K.
        ... kirjoitti:

        Sinulle aivan samat sanat kuin tuolla toiselle valehtelijalle!
        Mielestäni on hyvin törkeää valehdella tuollaisesta asiasta! Itse ainakin luokittelen kaikki ihmiset jotka tuollaista valehtelevat sellaisiksi, jotka eivät pidä koirista, koska he vain tahtovat, että pienet koiraraukat joutuvat kiertoon kun huomataan, ettei ne sovikaan allergisille! Todella törkeää ja lapsellista tuollainen valehtelu!

        Ompas täällä kiivasta keskustelua :)

        Itse kolme Bichonin omistajana voin sanoa varmasti oman mielpiteeni ;)

        Meillä on Bichon Frise uros 5-vuotias, 3 vuotias Bichon Havanais nartuu ja vielä 4kk havanais pentu, narttu sekin.

        Meillä asuu myös kaksi allergista talossa, jotka ovat allergisia koirille, kissoille, hevosille, siitepölylle jne jne.

        Koira haluttiin ja koe-ajalle otetiin ja ei mitään oireita tullut. Nyt siis tuollainen lauma. En tarkoita että nyt kaikki allergiset hopi hopi ostamaan näitä rotuja! Ei ei ei... eihän mistään voi olla varma. Pitää kokeilla! Hakeudu näiden rotujen pariin ja kokeile tuleeko niistä mitään.

        Asiaa auttaa myös muutama seikka. En tiedä kuka kirjoitti että Bichoni pestäisiin 4 kertaa viikossa, mutta eihä se ole totta :)
        Näyttelykoirat 10-14 päivän välein, koti koirat kerran kuussa, mielellään. Itse pesen koiran 3 viikon välein. Lisäksi meillä pidetään koiran vehnättömällä ruualla, sillä Bichonit voivat herkistyä vehnälle helposti ja alkaa itse allergisoimaan sille jonka jälkeen hilseilevät pahasti.

        Tässä siis meidän kokemuksia!


    • Nietos

      Minua allergisoivat enemmän lyhytkarvaiset rodut. Täällä ehdoteltiin mm. perun karvatonta koiraa, mutta uskon että minulle se saisi aikaan kauheat oireet. Pitkäkarvaisista koirista ei tule mitään oireita. Uskon, että hilse on niin "syvällä" tai jotain. Lyhytkarvaisillahan se on karvan pinnassa. Tämä pätee ainakin minuun, sinusta en tiedä.... Jokatapauksessa suosittelen pitkäkarvaista rotua, sillä hilse allergisoi, ei karvat.

    • joo

      Luin tässä meidän perulaisen papereita ja sen mukana tulleita ohjeita ja lappusia. Täällä sanotaan..

      Allergia/Astma ja Perulainen kotona

      Monet pystyvät elämään Perulaisen kanssa vaikka perheessä on allergiaa tai astmaa. Jos koira on aito karvaton Perulainen jota ei tarvitse käsitellä karvattomaksi - niin sen ihoa ei tarvitse käsitelä muutoin kuin rasvalla sekä pestä se tarvittaessa, turha käsittely ärsyttää ihoa ja lisää hilseen tuotantoa.

      Tutkimuksien mukaan Perulaisella ei ole nirmaaleja Hiki- ja sylkirauhasia. Perulaisella ei ole normaaleja hikirauhasia, koira ei siis hikoile kuten normaalit koirat ja sen ihon erityskyky on heikompi. Sylkirauhaset ovat karvattomilla koirilla myös erilaiset eli niiden toiminta on surkastunutta. Koita harvoin erittää sylkeä. Juuri syljessä ja ulosteessa on eniten allergeenejä normaalisti. Perulainen ei myöskään hikoile.

      Eli näin sanottiin poikamme paperinipussa. Mutta käy´googlen kautta wanhan wuoren kennelin sivuilla katsomassa kuvia näistä ja lukemassa muuta tietoa.. Rauhallisia ja kilttejä nämä koirat on. Ja saattaavat jopa oppia sisä siistiksi nopeasti :)

      • Helli

        Mikään koira ei hikoile ihon kautta,vaan lämmönsäätely tapahtuu läähätyksen muodossa kielen kautta.Koirilla ei ole varsinaisia hikirauhasia.


      • kijäh

        Wanhan Wuoren kenneli on varmasti "kiitollinen" sun mainostuksestas.


    • COTTONI

      COTON DE TULEAR

    • Kurjuus

      Bichonit eivät vältämättä aiheuta allergiaa, mutta jonkulle voi tulla enemmän jonkulle vähemmän. Sellaista koiraa ei ole olemassakaan mistä ei tulisi mitään allergiaa:) se on ikävää, mutta karu totuus ! :(

    • russponi fani

      kaverillani on Havanais koira se on aika pieni suurin piirtein stiipetin spanielin kokonen siitä ei lähde karvaa siis ne eivät ole silti alergisia koirille ne ovat tosi nättejä koiria

    • Lagotto

      En ymmärrä ihmisiä jotka jauhaa tota mantraa ettei allergisoimattomia rotuja ole olemassakaan. Ohan näissä hypoallergiaroduissa selkeästi joku juju kun niitä sietää suurin osa allergisista ihmisistä. Ite jos olisin näitä jankuttajia kuunnellut, olisin kärsinyt turhaan kourankaipuusta. Onneksin olin rohkea ja hankittiin lagotto, joka ei ole aiheuttanut itselleni mitään oireita (eikä myöskään kenellekkään allergisista ystävistäni). Muista koirista, kissoista, pupuista yms saan edelleen oireita hyvinkin nopeasti. Ensin tulee palan tunne kurkkuun, myöhemmin keuhkot kipeytyvät ja tuntuu kuin ne olisivat tulessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe