Onko kellään kokemusta / arvioita ?

PikkuKäry

Puhalsin tienpäällä tasan 0,5 promillea. Poliisit ei näyttänyt sitä lukemaa minulle, mutta sen verran se "kuulemma oli" ja sen jälkeen ajeltiin poliiisiasemalle, kun halusin tarkkuusalkometriin. No se vehje ei ollut sitten kuulemma toiminnassa sillä hetkellä (jostakin syystä) ja sen jälkeen minut kiikutettiin veritestiin.

Faktoja: Siitä kun maistoin alkoholia ennen lähtöä ja kun puhallutettiin oli kulunut n.20min. Puhalluksesta veritestiin väli oli n. 45min. Pituus ja paino 184/86.

Osaisko kukaan arvioida tätä veritestin tulosta ? Joutuu jännittämää tätäkin nyt monta viikkoa ...

23

425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17-12

Pituudella ei ole merkitystä. Painolla on, mutta ensin täytyy tietää nautittu alkoholi ja sen määrä.

• Pikkukäry

Joo, oli neljä kappaletta 4,5% vahvuista olutta n. 2-3 tunnin sisällä juotu. Kyl varmaa rasvaprosentti kans vaikuttaa tulokseen ? Mul ei ole kun 10% rasvat. Ei kai ihra mitenkään sitä polttamista ainakaa kasvata jos sitä painoa mietitään ?

• Adulla

Hulluhan sinä olet ja vastuuton mitä oikein ajattelit? vaiko mitään? miksi juot alkoholia kun tiedät lähteväs ajeleen? eikö sen vertaan järkes leikkaa? toivottavsti korttis lähtee ja pitkäs aikaa.

• procureut

Pitäisi tietää minkä suuruisia nuo annokset olivat. Jos olivat 0,33 litran tölkkejä niin tuo alkoholimäärä ei vielä edes nostaisi promillemäärää 0,5:een. Noin 80 kiloisella miehellä yksi annos vastaa n. 0,1 promillea. Jos oli puolen litran tuoppeja niin annosmäärä on jo kuusi mutta toisaalta sitä on ehtinyt palaa ennen verikoetta. Hyvä nyrkkisääntö on se, että annosmäärä (esim. yksi tölkki) kerrotaan luvulla 12, joten saadaan selville alkoholin kokonaisgrammamäärä ja se jaetaan 8:lla eli sillä määrällä, jonka n. 80 kiloinen polttaa alkoholia tunnissa. Näin saadaan tuntimäärä, jossa ajassa alkoholi on palanut. Veikkaisin että kohdallasi jää alle puolen promillen. Ei kylläkään kannattaisi riskeerata ja yksilölliset erot alkoholin palamisessa voivat olla suuria

• PikkuKäry

Ne 0,33 ne oli ja mun maksa muutenkin omasta mielest polttaa nopeesti. Ei ollu mitenkää kovin päihtyny olo. Siks ihmettelin ku ne poliisit kyräili sitä pikamittaria ja ei voinu näyttää lukemaa. Aattelin et se tarkka lukema selviäis siel asemal heti mut se meni just niin vaikeeks kun vaan voi kuvitella. Kyl mulla varmasti on keskiverto miestä isompi ja tehokkaampi maksa. Yleensä tarvis juoda 12 olutta, jos sillä haluias jonkunsortin kännit saada. Mut sellasest määräst olutta tulee aina hirvee päänsärky. enkä todellakaa harkitsis ajamista kunnon päissää. Mutta välil tullu otettuu riskejä muutamalla oluella ku ei ne mun olotilaan vaikuta juuta eikä jaata

• 17-13

Aika lähellä rangaistavuuden rajaa mennään. Veikkaan, että niukasti yli menee.

• mthgfd
        PikkuKäry kirjoitti:

Ne 0,33 ne oli ja mun maksa muutenkin omasta mielest polttaa nopeesti. Ei ollu mitenkää kovin päihtyny olo. Siks ihmettelin ku ne poliisit kyräili sitä pikamittaria ja ei voinu näyttää lukemaa. Aattelin et se tarkka lukema selviäis siel asemal heti mut se meni just niin vaikeeks kun vaan voi kuvitella. Kyl mulla varmasti on keskiverto miestä isompi ja tehokkaampi maksa. Yleensä tarvis juoda 12 olutta, jos sillä haluias jonkunsortin kännit saada. Mut sellasest määräst olutta tulee aina hirvee päänsärky. enkä todellakaa harkitsis ajamista kunnon päissää. Mutta välil tullu otettuu riskejä muutamalla oluella ku ei ne mun olotilaan vaikuta juuta eikä jaata

"Kyl mulla varmasti on keskiverto miestä isompi ja tehokkaampi maksa."

Ahaa, sinulla se toimii näinpäin.
        Eräs julkimo tuossa taannoin selitteli rattijuopumustaan toisinpäin. Hänen maksansa kuulemma toimi aliteholla, eikä polttanut alkoholia kunnolla. Siksi oli vielä aamulla promilleissa, vaikka ei kuulemma "juuri mitään" ollut illalla ottanut. Ei mennyt läpi oikeudessa.

Nojoo, etkai nyt ihan tosissasi kuvittele, että edes nämä Suoli24:n huippuasiantuntijat pystyvät päänsisäisillä superitietokoneillaankaan laskemaan minkä verran sinulla on alkoholia ollut veressä minkään tietojen avulla, mitä tänne voit antaa, saati että mikä on takaisinlaskennan tulos.

Ja ihan tosissasiko leikittelet sellaisella asialla, että juot useamman kaljan, ja lähdet sitten ajelemaan päässäsi kelaten, että nyt ei tunnu kovin jurriselta, eipä tässä varmaan mitään? Ihan jo periaatteesta tuon vuoksi toivon, että nyt palat.

Kyllä se periaate edelleen on hyvin yksinkertainen: jos otat, et aja.

• PikkuKäry

Sitä mä pelkään vähä. Tarkkuusmittaril olis menny reilusti ali.. No nyt ei voi sanoo tarkasti oikee mitään. Mä oon silti yllättynyt itse jos menee yli. Pitää postata tänne tulos ku se saapuu aikanaan. :|

• PikkuKäry
        mthgfd kirjoitti:

Eräs julkimo tuossa taannoin selitteli rattijuopumustaan toisinpäin. Hänen maksansa kuulemma toimi aliteholla, eikä polttanut alkoholia kunnolla. Siksi oli vielä aamulla promilleissa, vaikka ei kuulemma "juuri mitään" ollut illalla ottanut. Ei mennyt läpi oikeudessa.

Nojoo, etkai nyt ihan tosissasi kuvittele, että edes nämä Suoli24:n huippuasiantuntijat pystyvät päänsisäisillä superitietokoneillaankaan laskemaan minkä verran sinulla on alkoholia ollut veressä minkään tietojen avulla, mitä tänne voit antaa, saati että mikä on takaisinlaskennan tulos.

Ja ihan tosissasiko leikittelet sellaisella asialla, että juot useamman kaljan, ja lähdet sitten ajelemaan päässäsi kelaten, että nyt ei tunnu kovin jurriselta, eipä tässä varmaan mitään? Ihan jo periaatteesta tuon vuoksi toivon, että nyt palat.

Kyl se on tullut selväksi että moni täälä toivoo mun käryä ja en paljon muuta odottanut kuin viisasteluita. Mul on semmonen periaate etten mä aiheuta vahinkoa kenellekään. Pieni määrä alkoholia voi hieman parantaakin keskittymiskykyä, sekin on todistettu. No aika näyttää tuleeko rankkua teidän moralistien iloksi .. :)

• vavuli
        mthgfd kirjoitti:

Tuskin tässä mitään takaisinlaskentaa tehtiin. Sehän olisi edellyttänyt kaksia verikokeita neljän tunnin välien. Olen täysin varma, että jää alle puolen promillen jos aloittajan tiedot nautitun alkoholin määrästä pitävät paikkaansa. Yleennsä ihmiset pyrkivät vähättelemään juomiaan määriä.

• idioottejaliikkeellä
        mthgfd kirjoitti:

Tälle kommentille antaisin miljoona peukutusta! Juuri näin, vastuutonta leikkimistä. Ei alkoholi ole mikään peruselintarvike, jota on pakko juoda. Jos on tarkoitus autoilla, pysytään ihan nollalinjalla.

• idioottejaliikkeellä
        PikkuKäry kirjoitti:

Kyl se on tullut selväksi että moni täälä toivoo mun käryä ja en paljon muuta odottanut kuin viisasteluita. Mul on semmonen periaate etten mä aiheuta vahinkoa kenellekään. Pieni määrä alkoholia voi hieman parantaakin keskittymiskykyä, sekin on todistettu. No aika näyttää tuleeko rankkua teidän moralistien iloksi .. :)

"Pieni määrä alkoholia voi hieman parantaakin keskittymiskykyä"

FUCK YOU IDIOT!!!!

• fusckyea
        idioottejaliikkeellä kirjoitti:

"Pieni määrä alkoholia voi hieman parantaakin keskittymiskykyä"

FUCK YOU IDIOT!!!!

Sekä Borkenstein et al. että Saksan 1990-luvun tutkimuksista saatu data osoittivat, että 0,4 promillen maistiin asti kuljettajien onnettomuusriski on sama tai pienempi kuin selvillä kuskeilla mutta jo 1,5 promillen humalassa riski on 25-kertainen. Saksan 0,8 promillen rattijuopumusraja ja monen muun maan rajat on asetettu Borkensteinin tutkimuksen perusteella. 

Blombergin et al. tutkimuksen tapaustilastot näyttivät 0,1 - 0,4 promillen maistissa alentunutta riskiä (87 - 92 % selvän kuljettajan riskistä). Kun kuljettajien ikä, sukupuoli, siviilisääty ym. vakioitiin, jo 0,5 promillessa riski näytti olevan hieman korkeampi kuin samoilla kuskeilla estimoitiin olevan selvänä vaikka yhä matalampi kuin selvillä keskimäärin. Lisäksi tämän vakioinnin jälkeenkin yhä esiintyvä 0,1 - 0,3 promillen kuljettajien matalampi riski (92 - 94 %) ei ollut tilastollisesti merkitsevä, ja oletetun otosvinouman perusteella näilläkin kuljettajilla arveltiin olevan 3-6 % korkeampi merkitsemätön riski. [3]

Myös Alsopin Grand Rapids -tutkimuksessa 0,1-0,3 promillen kuskeilla oli vain 80 - 96 %:n onnettomuusriski, ehkä siksi, että he kompensoivat maistia varovaisuudella. [3]

Näidenkin kahden eri tapaustutkimusten empiirinen data siis kumpikin osoittivat 0,1-0,3 promillen kuskien alentuneen riskin (0,3 promillessa 80-87 %), mutta Blombergin tutkimukseen tehtiin monenlaisia korjauksia ylöspäin ja siten pääteltiin, että 0,4 promillen kuskit olivat niin taitavia, varovaisia tms., että olisivat selvinä olleet vielä hieman turvallisempia. Vaikka tämä olisikin totta, ei ole syytä antaa ajokieltoa kuskeille, jotka ovat tilastollisesti yhtä turvallisia kuin muutkin, vaan ennemmin pitäisi kieltää selviä huonoja kuskeja ajamasta.

• Eli olisit voinut keplotella itsesi vapaaksi tuosta... Todeta poliisille puhallutuksessa "menee varmaan vähän yli kun otin juuri huikan" ja saat 15 min lisäaikaa

Noh lukema ei ehkä laske, lähdetään asemalla tarkkuuskokeeseen, ja juuri kun on letku huulilla, niin toteat "tä loppu tähän" ja viedään verikokeeseen, taas saadaan lisäaikaa ja tulos taatusti kuivilla

Tiedetään, verikokeessa EI ole mitään varmuusvähennyksiä, mutta toisaalta ei tehdä mitään takaisinlaskentaakaan kun tavattu suoraan ajosta

• mvm72

Kaikennäköistä moraalisaarnaa ja muuta puuta heinää taas ketju täynnä kuten tyypillistä. Faktat faktoina, löpinät ja turhat jeesustelut pois. Oletetaan aloittajan antamat tiedot oikeiksi, mikä nyt lienee joka tapauksessa lähtökohta.

- 4 annosta alkoholia (4x 0.33cl III-olut)
      - arviolta noin 3 - 3,5h ensimmäisestä oluesta verikokeeseen. Alkoholihan alkaa palaa heti
      - mieshenkilö, 86kg
      - yksi verikoe, ei takaisinlaskentaa

Faktaa: lähes 100% varmuudella ensimmäiset kaksi olutta olivat jo ehtineet palaa kokonaan ja hyvän matkaa kolmattakin. 1-2 alkoholiannosta ei 86kg:n miehellä nosta promilleja kuin 0,2-0,4 promilleen ja sekin on todennäköisesti yläkanttiin. Itse painan 82kg ja tiedän, että kyseinen määrä alkoholia tuossa ajassa nautittuna ei varmuudella nouse 0,5 promilleen (on testattu moneekin kertaan eri tilanteissa)

99,9% varmuudella verikokeen tulos jää alle rangaistavuuden rajan. Tuloksia voi joutua odottamaan 2-6vk ja kortti palautuu sitten takaisin. Poliisien seulonta-alkometrit ovat yleisesti ottaen tarkkoja, mutta tämän tästä kokonaan rikkinäisiä ja toisinaan kalibroimattomia tulee vastaan. Kun viimeisen oluen juomisesta seulonta-alkometriin puhaltamiseen oli mennyt vain arviolta 20 min, mahasta nousseet huurut ovat hyvinkin voineet nostaa puhalluskokeentulosta normaalia korkeammalle. Siinä olisi kannattanut odottaa 15 min lisää ja puhaltaa uudestaan.

Summasummaarum: kortti takaisin noin kuukauden sisään, ei sakkoa, ei ajokieltoa on minun veikkaukseni näillä perustein.

• Pikkukäry

Kiitos hyvästä kommentista. Nää moraalisaarnat oli oikeastaa mitä suurimmaks osaks odotin, mutta en jaksa vängätä kenenkään luupään kanssa, vaan odotin jotakin tämäntyylistä analyysiä.

Nyt on kulunu kohta 3vk siitä kun tuo testi oli. Kävin kysyyn korttia poliisilta perhesyistä johtuen kun oli kulunut reilu viikko kortin ottamisesta. Ihme ja kumma kyllä palauttivat sen takaisin, tosin mulla oli siihen aika kattavat perustelut. Mutta joudun silti odottelemaan ja jännitämään tulosta. Oon kyl todella yllättyny jos tuolla määrällä kärähdän. Mä kyllä postaan tänne vaikka sitte tuloksen jos se nyt jossaki vaihees kantautus korviini. Ärsyttävää oli myös poliisien ilmotus, että tulos tulisi 1-2vk kuluessa. Ei näytä pitävän sitten ollenkaan paikkaansa.

• terveydeksi

Täysin samanlainen tilanne itsellä. Poliisi puhallutti ja puhalsin huonolla puhalluksella 0,74 promillea. Poliisit olivat aivan varmoja, että nyt narahti.

Olin juonut 4x3,3dl 4,7% olutta.

Minut vietiin asemalle puhaltamaan ja puhalsin noin 0,30 promillea vastaavan luvun. Ilmeisesti laitteessa on jokin vähennys oikeusturvan vuoksi. Selvisin säikähdyksellä.

En tiedä verikokeesta, voi olla, että siinäkin on sama vähennys.

• Pikkukäry

Sua lykästi. Mä jotenki oon ite ymmärtänyt ja päätellyt, että veritesti on sen verran tarkka jo sinällään, että ne varmuusvähennykset on huomattavasti pienempiä mitä tulee ilman puhaltamiseen. Jokuhan vois kertoo tästäkin jos on tietoa ?

• 16-1

Se varmuusvähennys on 2 milligrammaa. Jos esim. puhellustulos on 0,54 milligrammaa, niin tulos tulee 0,52 milligrammasta.

• tmetri
        16-1 kirjoitti:

Se varmuusvähennys on 2 milligrammaa. Jos esim. puhellustulos on 0,54 milligrammaa, niin tulos tulee 0,52 milligrammasta.

Sinnepäin. Tarkkuusalkometriin puhalletaan aina kahdesti, otetaan keskiarvo, keskiarvosta vähennetään 0,0181 milligrammaa per litra hengitysilmaa ja se on lopullinen tulos paperissa ja oikeudessa, mikäli rangaistavuuden raja 0,22 mg/l ylittyy.

• alenee-rajat

No ensikesänä on raja 0,2 ja törkeä 0,5 kun lakimuutos tulossa.Menee samaan kun Norjassa jossa tulossa kyllä 0 ja aina känniajo törkeä rikoslaissa.

• PikkuKäry

Nonii se tulos tuli. Oli jotakuinkin sitä luokkaa kun alunperin epäilinkin. Mielikuvitus alkoikin toki hieman seilaamaan sen pikatestauksen johdosta..
      Tulos 0,26 promillea ! milligrammoissa jotaki 0,11-0,12.

Eli siis ei lähellekään. No saivatpahan vähäksi aikaa järjestettyä mulle tuosta asiasta päänvaivaa.

• PikkuKäry

Joku tääl repi verkkarinsa siitäkin kun epäilin itsellä olevan tehokas maksa. Hyvin näytti veritestin mukaa alkoholi palavan. Toisaalta, en luottanut siihen lukemaan mitä jepet ilmoittivat tienpäällä kun eivät näyttäneet. Väärin on ottaa kortti pois sen takia, kun lähes kaikki osaa arvioida että mennään kuitenkin selvästi alle laillisten rajojen. Olisi ollut kohtuullista ilmoittaa, jos minua epäillään jostakin muusta kuin alkoholista sitten. Mielipiteitä ? Joku neropatti taas tietty jauhaa sitä samaa "Otat niin et aja roskaa " Raja kun ei ole mikään 0,0 tällä hetkellä .. vaan 0,50.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      192
      26509
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      246
      3222
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      3021
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      92
      2695
    5. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      21
      1896
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1564
    7. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      5
      1179
    8. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      292
      1126
    9. Nurmijärven onnettomuus.

Ihan vain muistutuksena (onnettomuushan tapahtui yksityisellä tiellä) se, että nykyinen hallitus päätti 2023 leikata yks
      Maailman menoa
      32
      1102
    10. Eikö se nyt ois helpompi laittaa toisen nimi tänne

Kuin arpoo jostain kirjaimesta? 🤔
      Ikävä
      51
      1071
    Aihe