Koskaan en tule niitä unohtamaan.
Ja vaikea on sanoa, että mikä tarinoista oli paras ja mielenkiintoisin.
Oli niissä kyllä valinnanvaraa:
-Kennu ja Harttu
-Ämikki ja Luitpuoli
-Hinapulkka
-Pimelnin hallipiipari
-Taladdin ja aikalamppu
-Ama runkanpoikanen
-Oikurin tappipoika
Oli ne vaan mukavia kertomuksia!
Muistelen niitä useinkin ja varsinkin musiikkia kuunnellessa.
Erityisesti Juicen kappale "Virjalainen nollapaita" tuo muistoja mieleeni.
Aaahhh...lapsuuteni ikimuistoiset satukertomukset.
44
187
Vastaukset
- Vanhatolppa
Olin yli 3 vuotta mutta reilusti alle kouluiän joskus 1940-luvun lopulla. Meillä oli kaksi alakoululaista, Salme ja Hilkka, koulukortteerissa kun heidän oma kotinsa oli kaukana metsässä keskellä ei mitään. Meiltä koululle alle puoli kilometriä. Toinen joskus luki jonkun (= yhden) sadun, en muista minkä. Oli siinä ihmettelemistä ja kyselemistä, että onko tuo totta vai valetta. Sanottiin, että se on satua. Ei selvinnyt oliko totta vai valetta.
Olivat kortteerissa vain yhden luokan ajan, koska aina kotonaan käydessään toivat tullessaan kirppuja ja täitä, joita äiti sitten sai siivota pois. Muistan minä vielä, mitä ne näyttivät ja opettelin tappamaan kirput kynsien välissä.
Tämä oli ensimmäinen satuni ja ainut, minkä kukaan koskaan minulle on lukenut. Itse olen saanut satuni lukea sen jälkeen kun alle kouluikäisenä opin sanomalehdestä lukemaan. - eppu2
Jaa-a, miksi niitä kääntökielellä kerrot, olisihan asia normaalistikin ihan mukava.
Noh, muistan aina ja iankaikkisesti sellaisen kirjasen.
Sen nimi oli Lentävä lohikäärme. Se kiehtoi minua paljon enemmän, kuin prinsessa Ruusunen.
Hyllyssäni on noitä C.H. Andenssenin satukirjoja, luin niitä lapsena ja joskus aikuisenakin olen katsonut. Nyt en vuosiin. - ö-Öö
Tuhannen ja yhden yön sadut ja piplia.
=DW= Äitini luki minulle satuja melkein päivittäin siihen asti, kunnes opin itse lukemaan. Kirjahyllyssämme oli myös monenlaisia satukirjoja ja mm. Topeliuksen koottu satukirjasarja, H.C. Anderssenin ja Grimmin sadut sekä muutamat muut lasten ja nuorten kirjat ovat jatkaneet jälkikasvun mukana matkaansa uusiin hyllyhin.
Grimmin satuja en ole itse lukenut lapsille, koska minusta kammottavat tarinat sopivat paremmin aikuisille. Tuhannen ja yhden yön tarinoita luin nuorena isoäitini luona - vanhempieni tietämättä.- Macho.jo.syntyessään
Itse en pitänyt saduista koskaan. Eikä meillä niitä liioin ollutkaan.
Lempilukemistoani ja miehien lukemistoa ylipäätään olivat Wix Tellerit ja Hobin Roodit ja Cat Kirssonit ja Corro Jettynit ja Bicos Pellit ja mitä niitä olikin. Lukemaan opin jo ekalla, syyslukukaudella eli nippa nappa 7 ikäisenä. Meillä luettiin Tammen kultaista kirjastoa, pieniä laihoja kirjoja, joiden avulla opin lukemaankin, Kolme karhua, Matti majava, Hiawatha, Lumikko ja seitsemän kääpiötä, monia Aku Ankan juttujakin niissä oli.
Suurimman vaikutuksen teki Kaunotar ja Kulkuri.
Olin lastentarhassa niin siellä olevista kirjoista pidin ihan eniten Anna Beskovin Tätikirjoista, Täti vihreä, ruskea ja sinipunainen, niistä on erityisesti jäänyt mieleen kuvitus ja hienot helmat.- hempppavvn
"Täti vihreä, ruskea ja sinipunainen", niin ihastuttavat minullekin!
- Rillit_kuvissa
Karvapaikanhakijat ovat vallanneet meidän maan!
- siilimuori3
Minä opin lukemaan viisivuotiaana ja sen jälkeen olin kirjaston kirjojen ahkera kuluttaja. Muista lähes kaikki nuo aloittajan mainitsemat. Nykyisin kaipaisin enenmmäm esimerkiksi teatteriesityksiä noista vanhoista saduista lapsille. Esimerkiksi Peter Pan tai Aladinin taikalamppu olisi lavasteineen aikuisellekin ihana :).
- siilimuori3
Tai joku Maija Mehiläinen :).
- Teatterikärpänen
Missäs päin asustelet? jatkuvastihan Peter Pan menee jossain päin Suomea, nyt Mansessa
http://www.komediateatteri.fi/ohjelmisto/peter-pan - siilimuori3
Teatterikärpänen kirjoitti:
Missäs päin asustelet? jatkuvastihan Peter Pan menee jossain päin Suomea, nyt Mansessa
http://www.komediateatteri.fi/ohjelmisto/peter-panKiitos tiedosta. Pikkasen on syrjässä mutta ei mahdottomuus.
- Psykoterapeutitar
Satujen maailmaan pääsee mukavasti, kun lapsenlapselle lukee :)
- Viatonsivullinen
Minä olin varsinainen satutäti lapsena. Luin kaikki satukirjat jota käsiini sain, kerroin ne sitten pikkusiskoille nukkuma-aitan hämyssä.
Onkohan kukaan lukenut lapselleen niin paljon kun minä olen lukenut,
tytär oli vielä lukiossakin paras kirjoittaja ja esitelmän pitäjä.
Niin se kuulema kehittää kun lukee lapselleen. Saattaa se olla perinnöllinenkin taipumus, minun isäni oli siinäkin lahjakas.
Minä myös mielelläni kirjoitan, ei meinaa aika riittää kaikkeen kirjuuttamiseen, tännekin kun tulee jotain näpyteltyä. Tämän voisi lopettaa, tästä ei ole mitään hyötyä, aika menee ihan hukkaan.
No toivotaan että jotain mikrotason hyötyä olisi, ettei ihan nolla apinaa."Viatonsivullinen"
Eikö kuitenkin ole kaikista hienointa se, että minä KIRJOITAN niitä teille
kirjoittelun aiheeksi?
Fiksustikin vielä, ilman jatkuvia kirjoitus-virheitä ja kopiointia.
Minustakin on mukavaa että kaikki ainakin lukea osaavat :)
H.- Ö-Örvökki
hunksz kirjoitti:
"Viatonsivullinen"
Eikö kuitenkin ole kaikista hienointa se, että minä KIRJOITAN niitä teille
kirjoittelun aiheeksi?
Fiksustikin vielä, ilman jatkuvia kirjoitus-virheitä ja kopiointia.
Minustakin on mukavaa että kaikki ainakin lukea osaavat :)
H.En ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt y h t ä ä n virheetöntä hunztsukkan kirjoittamaa tekstiä. Tuskin enää oppiikaan, kun kuvittelee kaiken tietävänsä ja osaavansa. Surullinen kohtalo aikuiselle, josta voisi kasvaa ainakin vähän fiksumpi, jos avaisi mielensä oppimaan.
- Ehei.hää.oppis.enäns
Hunksi on 40-luvun menetetty lupaus 50-luvun kinkereillä piipahtaneena. Vasta aikuisena pakkokouluttivat käymään kansakoulun ekan luokan.
- Hänellä-on.vain-itsesä
Ö-Örvökki kirjoitti:
En ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt y h t ä ä n virheetöntä hunztsukkan kirjoittamaa tekstiä. Tuskin enää oppiikaan, kun kuvittelee kaiken tietävänsä ja osaavansa. Surullinen kohtalo aikuiselle, josta voisi kasvaa ainakin vähän fiksumpi, jos avaisi mielensä oppimaan.
Hunksi on juuttunut ja jumittunut.
Ennen vanhaan sille sattui ja tapahtui; nykyään ei tapahdu mitään,
mutta joka paikkaan kyllä sattuu.
Ja varsinkin silmiin sattuu näitä viestiensä vaikutuksia löytäessään.
Kukaan ei tykkää enää. - ent.siivoojaparka
Hänellä-on.vain-itsesä kirjoitti:
Hunksi on juuttunut ja jumittunut.
Ennen vanhaan sille sattui ja tapahtui; nykyään ei tapahdu mitään,
mutta joka paikkaan kyllä sattuu.
Ja varsinkin silmiin sattuu näitä viestiensä vaikutuksia löytäessään.
Kukaan ei tykkää enää."""Kukaan ei tykkää enää."""
Älä masennu.
Kai sinusta nyt joku vielä tykkää ainakin vähän vaikka hunksz ei tykkäisikään.
Satutätien ja -setien kokoontumisajot?
Mahdottoman fiksuja äitejä ja lapsia, minäkin osaan lukea ja kirjoittaa. Auttavasti tosin.
Mutta tytär se fiksu likka on, oppi puhumaankin jo 8 kk. ikäisenä ja siitä lähtien on saatu satuja kuunnella.
Keneen lie hänestä tullutkin noin puhelias ihminen.- ent.siivoojaparka
Minun nuorempi likkani sanoi "leijona" jo alle kuukauden ikäisenä (ainakin isosiskonsa kuuli hänen sanovan niin).
Hän osasi kirjoittaa myös isonsiskonsa nimen väriliidulla sohvan päätyyn jo ennenkuin oppi ryömimään. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Minun nuorempi likkani sanoi "leijona" jo alle kuukauden ikäisenä (ainakin isosiskonsa kuuli hänen sanovan niin).
Hän osasi kirjoittaa myös isonsiskonsa nimen väriliidulla sohvan päätyyn jo ennenkuin oppi ryömimään.Sun jutusta en tiedä sanoa, mutta minun tarinani on totta.
- ent.siivoojaparka
Ancelina kirjoitti:
Sun jutusta en tiedä sanoa, mutta minun tarinani on totta.
Totta totta siinä kaikki on. Paljon parempiakin satuja hän kertoili. Vanhempi tyttäreni oli selvästi parempi satujen kertoja kuin minä.
Mutta oikeasti. Vanhempi likkani alkoi myös puhumaan paljon ennenkuin oppi kävelemään, harmikseni. Eikä hän ole sen jälkeen hiljaa ollut, puhuu unissaankin. Aika rasittavaa kuunnella pitempiä aikoja yhtäkyytiä.
Joskus olisi toivonut, että hänellä olisi alkanut vähän järki kasvamaan ennenkuin laukoi totuuksia yleisillä paikoilla. Onnekseni hänen ensimmäinen kielensä oli suomi, ettei ihan kaikki ympärillä ymmärtäneet vaikkakin paljon täällä on suomalaisia. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Totta totta siinä kaikki on. Paljon parempiakin satuja hän kertoili. Vanhempi tyttäreni oli selvästi parempi satujen kertoja kuin minä.
Mutta oikeasti. Vanhempi likkani alkoi myös puhumaan paljon ennenkuin oppi kävelemään, harmikseni. Eikä hän ole sen jälkeen hiljaa ollut, puhuu unissaankin. Aika rasittavaa kuunnella pitempiä aikoja yhtäkyytiä.
Joskus olisi toivonut, että hänellä olisi alkanut vähän järki kasvamaan ennenkuin laukoi totuuksia yleisillä paikoilla. Onnekseni hänen ensimmäinen kielensä oli suomi, ettei ihan kaikki ympärillä ymmärtäneet vaikkakin paljon täällä on suomalaisia.Meillä onkin yhtä suoranaiset tyttäret. Meidän neiti säikäytti monet tutut, kun ostoskärryn istumelta sanoi tädeille "älä huuda". Eräs kysyi, että puhuuko tuo lapsi, eihän se voi olla vuoden vanhakaan. Ei tainnut ollakaan.
- ent.siivoojaparka
Ancelina kirjoitti:
Meillä onkin yhtä suoranaiset tyttäret. Meidän neiti säikäytti monet tutut, kun ostoskärryn istumelta sanoi tädeille "älä huuda". Eräs kysyi, että puhuuko tuo lapsi, eihän se voi olla vuoden vanhakaan. Ei tainnut ollakaan.
Se oli nolointa aikaa, kun hän alkoi heti alusta saakka puhumaan niin selvästi, ilman lapsen lässytystä. Matki kuin papukaija kaikkea ympäriltään kuulemaansa ymmärtämättä edes sanojen merkitystä.
Saattoi käydä niin, että joku tuli lepertelemään vaunujen viereen ja vaunusta kuului: "onkos kakka housussa" tai pahimmillaan: "mitä pirua!!
Ei paljon paremmaksi tosin muuttunut heti sittenkään, kun hän alkoi ymmärtämään sanojen merkityksen.
Nuoremman kanssa oli turvallisempaa liikkua. Hänkin puhua polotti paljon (aloitti sen tosin myöhemmin), mutta siitä ei onneksi ymmärtänyt muut kuin siskonsa, mitä hän sanoi. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Se oli nolointa aikaa, kun hän alkoi heti alusta saakka puhumaan niin selvästi, ilman lapsen lässytystä. Matki kuin papukaija kaikkea ympäriltään kuulemaansa ymmärtämättä edes sanojen merkitystä.
Saattoi käydä niin, että joku tuli lepertelemään vaunujen viereen ja vaunusta kuului: "onkos kakka housussa" tai pahimmillaan: "mitä pirua!!
Ei paljon paremmaksi tosin muuttunut heti sittenkään, kun hän alkoi ymmärtämään sanojen merkityksen.
Nuoremman kanssa oli turvallisempaa liikkua. Hänkin puhua polotti paljon (aloitti sen tosin myöhemmin), mutta siitä ei onneksi ymmärtänyt muut kuin siskonsa, mitä hän sanoi.Piti olla"suorasanaisia", painovirhepaholainen lienee iskenyt.
Onkohan meidän tyttäret tulleet äiteihinsä. Siltä vähän näyttää.
- Ainataon
Mun suosikkisatu on ollut TaoTao.
- vikkelävallankumous
Mulla Mao Mao Tse Tse Tunkki
- sfimssf
Hiiri Hipsuvarpaan ihmeellisiä seikkailuja
milloin missäkin - silleen syväpuhdasta karun ja karseankin arjen keskellä
- mielikuvitus vapaa. Hamelnin pillipiiparia - joka rottien vallattua koko maan,
pystyi taikapillillään suunnattoman lauman ohjaamaan jonnekin hhuitsinevadaan ja ihmiset sai elää rauhassa. - ei.ihan.lapsena
Suosikki Satutäti oli kahvilassa ja 50 palstalla, hurjia tarinoita mm. merirosvoista
- Heikunkeikku
Ikimuistoinen ja ikimuistoinen.
Ikimuistoinen muisto, mutta ei välttämättä kovin hauska muisto.
Minulla oli kirja, jonka nimi oli "Hanhiemon satuaarre".
Siskoni, joka on minua 10 vuotta vanhempi otti kirjan kouraan ja lupasi lukea minulle satuja. Minä kiiruusti sanomaan, että "Et ainakaan lue Ruma ankanpoikanen".
Tämä satu oli minun mielestäni NIIN Valtavan surullinen, että en tahtonut sitä kuulla.
Sisko oli eri mieltä ja AINA aloitti juuri tästä sadusta.
Minä yritin olla kuuntelematta. Tiesin, että satu loppuu hyvin, mutta kun sisko hyvin eläytyneesti luki miten Kurjaa pienellä ankanpojalla oli, kun KAIKKI kiusasivat ja nauroivat ja ivasivat.
Olin päättänyt, että en itke, mutta siskoni jatkoi jatkamistaan surullisella äänellään (lisäten tietysti lisälauseita ankanpojan kohtalosta), että huuleni alkoivat väpättämään.
Siskoni oli tyytyväinen, kun minä olin suruisuuden ympäröimänä.
Onkohan kenelläkään muulla yhtä ihanaista siskoa:) Aloittajalle, noiden lisäksi: missä Anni Swan kirjoineen, missä Jänis Vemmelsäären seikkailut, jotka opettivat minut lukemaan alle kouluikäisenä, "Suomen lasten rakastaman satukuningattaren eläinsadut ovat ilmestymisestään lähtien olleet jokaiselle nousevalle polvelle uusi löytö ja uusi elämys. Anni Swanin kertomissa Jänis Vemmelsäären seikkailuissa on kujetta, vauhtia ja hyvää tuulta."
Eri tyyppisiä , myös usein mukaansa ottavia olivat La Fontainen faabelit.
Jean La Fontainen faabeleiden yhteiskunta on eläinten hovi, sen kautta hovielämä esitetään satiirisessa valossa.- Hauskuutta-kerrakseen
Entäs Suomen kansan sadut, hauskat Hölmöläsjutut ...
- fhimps
Kylttyyriä ja täiteetä
- joistakin saduista ja tarinoista
- kammottavuudesta ja traagisuudesta
- ihan kuin tosielämässäkin
- yli voimien ja kesto- ja käsityskyvyn kirkkaast ylimeneviä
- ihan kuin aikuisetkin, jotka väittävät, että kyllä lapset kestää mitä
mitä tahansa. Humpuukia, petosta, raakaa väkivaltaa, väärää vallan-
käyttöä, kiristyst, uhkailua, lahjontaa, riistoa, sortoa, hyväksikäyttöä,
- kun ei kestä oikein hyvin aikuisetkaan - ihan kaikkea myrtsiä
menoa. - eläke-ukko
Kyllä miule jäi parraiten mieleen kun iskä tul markkinoilta. Ol viettänä yön putkassa. Seuraavana päivänä tul rapulaisena ja vanhale viinale haisevana kottiin. Ol sentään muistanu ainuule pojalleen tuuva karkkipussin. Äiskäle se kerto sitte semmosen sadun että en suanu selevee kumpoo äiskä teki.itkikö vai nauro.
Joka tappauksessa se ol varmaan hyvä satu,kun äiskä ei piässy iäneen kokonaisee viikkoon. Hölmöläistarinoita en ollut lapsilleni lukenut,
mutta kun poikani tuli 7-vuotiaana koulusta, ja kysyin, millaista siellä oli,
niin hän kertoi minulle opettajansa lukeman yhden: "Kun aika tulee".
Siinä hölmöläistyttö jäi yksin kotiin, äiti sanoi lähtiessään, että uunissa on
pikku pino hyviä lettuja, syö ne sitten kun aika tulee!
Kulkumies oli ollut ulkona ikkunan pielessä ja kuullut sen. Äidin lähdettyä
hän tuli sisään ja sanoi: "Hyvää päivää. Nimeni on Aika."
Tyttö otti heti letut uunista ja ne syötiin yhdessä loppuun.
Pikkupoikaamme juttu nauratti.- ent.siivoojaparka
Tuo oli vähän samanlaista, kun minulla oli työkaveri, jonka nimi oli Alla (venäläinen tai sieltäpäin).
Kerran luki kahvihuoneen ilmoitustaululla: Alla kallas till möte (ja kellonaika siinä perässä).
Ne kokoukset oli meistä niin yhtä tyhjän kanssa, kun niissä oli aina vaan sitä samaa kuitenkin. Turhaa ajanhukkaa, kun samat työt oli sitten rehkittävä tiivistetyssä ajassa. Pääteltiin, että menköön sinne vain Alla.
Luin lapsena paljon, opin lukemaan ennen kouluun menoa. Olin noin kymmenvuotias kun luin "sadun" Totuus unissasaarnaajista. Se oli kaikkea muuta kuin lapsille sopiva kirja. Pelkäsin niin että valvoin monta yötä. Nyt otin ihan uteliaisuuttani kirjastosta samasta aiheesta kirjan, ei vaikuta enää pelottavalta.
Oikeista saduista muistan ihmetelleeni kuinka susi söi Punahilkan mummon elävältä, mummo tuli mahasta metsästäjän avulla.Sitä minäkin kyllä niin paljon ihmettelin silloin ihan pienenä,
kun en vielä tajunnut satua, sitä että kaikenlaista voi leikisti tapahtua sadussa.
Saamistani satukirjoista ihanin oli Lumikki ja 7 p.k.
niine Walt Disneyn piirtämine kuvineen.
Moneen kertaan se meillä kotona näyteltiin.- saduntodellisuus
Pikku Punahilkka käveli metsäpolkua pitkin ja oli menossa katsomaan mummoaan.
Yhtäkkiä hän huomasi pensaikon takaa suden karvaisen pään.
Punahilkka riemastui ja ryntäsi sutta kohti.
Susi luikahti heti karkuun.
Punahilkka jatkoi matkaansa, mutta pian hän huomasi taas suden pensaikon piilosta.
Jälleen susi lähti karkuun.
Kun muutaman kilometrin jälkeen Punahilkka istahti kiven päälle levähtääkseen hetken, hän näki jälleen suden kyykistelevän ison pensaan takana.
Nyt pieni Punahilkka riemastui tyystin, hyppäsi jaloilleen ja juoksi pensaan luokse.
Silloin paha susi nappasi Punahilkan kynsiinsä ja söi hänet suihinsa.
Sen jälkeen susi sanoi tyytyväisenä:
Jokohan nyt saisi istua rauhassa paskalla!
- ei-jaksa-muitella-vielä-
" se joka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään " nyt on nyt eletään tässä ja nyt,
--
Kuka kuuskymppinen jaksaa jo muistella vain menneitä, ettekö te huomaa, me olemme tässä ja nyt, katsokaa ympärillenne mitä elämä vielä tuo tullessaan,- ent.siivoojaparka
Nythän niitä on muisteltava, kun vielä jotain muistaa, ettei käy niinkuin entiselle mummolle, joka keinutuolissaan huokaili, että nyt sitä ois aikaa vaikka muistella menneitä, mutta kun ei muista mitään.
- Heh...heh...h
Saitpas nauramaan!
- Kiitos!
Kunnon nauru on paras lahja.
- Samaamieltäolen
lisää lisää!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a687962Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1014682Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1113859Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut753363Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii742986Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1342700SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het382145Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan621967Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2601924Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä561908