kiikaritähtäin

Kymysysvaikysymys

En ymmärrä paljoa kiikaritähtäimistä ja sellainen pitäisi ostaa 308 kivääriin mutta koska olen ampunut kiikarilla vain joskus lapsena ilmakiväärillä niin silmää ei saa enää laittaa yhtä lähelle.
Miten tiedän mikä kiikari sopii kiväärille vai onko se kiinni suurennoksesta se silmän etäisyys kiikarista?

12

1052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitenkävainhaluaa

      Riippuu käyttötarkoituksesta. Käänny suosiolla osaavan myyjän puoleen. Rekyyliä .308 ssa on jo aika tavalla. Kunnolliset jalat ovat tärkeät. Yleiskiikariksi joku 3-9x40 sopii hyvin. Ristikkoa kannattaa katella oman maun mukaiseksi. Hirvihommaan käy pienemmät suurennokset ja putken pää vaikka 20-35. Hämärässä kytätessä suurempi valovoima tarpeen eli puken pää vaikkapa yli 50 mm. Siitä millä rahalla käypäsen putken saapi, vaihtelee kovasti. Minä olen pärjänny hintaluokassa 200-400 euroa. Jonkun mielestä putkesta pitää maksaa enemmän. No. Jokainen tekee mielensä mukaan.

    • ammuskelija

      Miksi haluat kiikaritähtäimen?

      • nimenommaan

        Iän myötä se kyllä selviää. :)


      • ammuskelija
        nimenommaan kirjoitti:

        Iän myötä se kyllä selviää. :)

        Itse olen 55 vuotias ja kalustoa on sekä rauta että optisilla tähtäimillä, joten jonkin verran on kokemusta asiasta.

        Sen takia kysyn, miksi haluat kiikaritähtäimen?


    • Kymysysvaikysymys

      Kuten kerroin en ole käyttänyt kiikaria ampuessa kuin lapsena tai nuorena miten sen nyt kukin ottaa vaan nyt iän myötä saisi olla hieman nopeampi ampumaan eikä tarvitsisi etsiä sitä hahloa hieman hämärässä ja muutenkin.Rautatähtäimillä pystyn ampumaan ja olen aina ampunutkin mutta iän myötä eivät kaikkien silmät ole aivan yhtä hyvät kuin sinulla joka et kiikaria edes tarvitsisi vaikka sellaisia tunnut omaavankin.
      Tähän asti olen ampunut ilman kiikaria ja nyt sellainen pitää aseen päälle asetella ettei ala tulla haavakoita.Hintaluokaltaan korkeintaan 500 maksava saa riittää joten pitää selailla sivustoja hieman kun nyt tietää mitä hakea,kiitoksia neuvoista.

      • ammuskelija

        Vielä kun ymmärtäisit kertoa minkä tyyppiseen metsästykseen ja minkä metsästykseen. Nuo vaikuttavat valittavaan suurennukseen, ristikon tyyppiin ym.

        308 rekyylistä ei tarvitse olla huolissaan silmäetäisyyden suhteen. Kaikissa käyttökelpoisissa kiikareissa se on riittävä. Kunnon jalkoihin kannattaa panostaa kuten aikaisemmin jo kerrottiin. Itse voin suositella optilokkeja. Niitä ei tarvitse linjata liikkuvien holkkien takia ja holkeissa kiikari pysyy paikallaan ilman kikkailua. Kannattaa myös miettiä haluaako pikajalat putkelle, jolloin sen saa nopeasti irti aina tarvittaessa.
        Älä osta ihan halpaa putkea, sillä sen säädöt eivät tahdo pitää ja kestävyyskin on niin ja näin. Tuolla viidellä sadalla saa jo ihan hyvän putken. Jalat maksaa satasen. Jos ostat putken liikkeestä, niin tingi asennus ja kylmäkohdistus kaupan päälle. Kannattaa myös katsella käytettyjä, sillä laatuputki ei juuri vanhene muutoin kuin ulkonäöllisesti ja jokainen naarmu maalissa laskee hintaa aika mukavasti.
        Minulla on muutama busse, leoppari, zeissi ja pari eri tyyppistä holoa ja punapistettä hintaluokissa muutamasta satasesta yli pariin tonniin. Osa ostettu uutena ja toiset käytettyinä.


    • mitenkävainhaluaa

      No joo. Itelläkin slmät on pelannu hyvin aina tuonne 40 ikävuoteen asti. Sitten on ollukin vaikeuksia saada jyvä, hahlo ja maali samalle linjalle, kirkkaana. Ja niitä myöden nuo kaapissa olevat avotähtäimiset on jääny pois käytöstä. Jo toki aiemmin oon lintukiväärissä (.222rem) siirtyny optiikan käyttäjäksi ihan vaan tarkkuussyistä. Pitkään kesti suora 6x Tasco, kunnes kaatui ja putki meni mutkalle. Moniaita vuosia olen ampunu pikaistuksissa ostetulla Bushnellin pikkuzoomilla, mutta nyt olen siinäkin vaihtanu merkkiä Nikoniin optiikan laadun ja säätöjen vuoksi. Aika tärkeänä pidän riittävää säätömahdollisuutta /0 jotta voi ampua ilman laseja. Bushnellissa ei nuo säädöt riittänyt. .308ssa mulla on nuo aiemmin mainitut optilocin jalat ja putkena Burris 3-9x40. Riittävät hyvin joka lähtöön ja säädöillä saattaa ampua myös ilman laseja. Muutenhan tämä kaikki olisi niin mutkatonta, mutta tuo ikänäkö ja hajataitto....

    • Radial

      Siitähän se riippuu mitä metsästää. Radalle käy vähän mikä vaan, kun ei haittaa vaikka menisi ohi. Hirvelle käytän Diavari 1,5-6x 42. Käytännössä suurennus yleensä metsällä 2,5. Silloin kenttää vajaa 20 m 100 m etäisyydessä. Jos ostat kiikaritähtäimen on siinä oltava metsästyskäyttöön riittävä kenttä. Kun suurennus kasvaa kapenee kenttä. Kun tuosta Diavarista kääntää suurennuksen 6 on kenttä 6,1 m Jos ostat jonkun halpakiikarin esim.3-9x40 on kolmosella kenttää saman verran kuin Diavarissa 6x'llä. Diavari lienee noin tonnin hintaluokassa, mutta siitä ei muutu osumapiste kuten halpiksissa ja kenttää miltei tuplaten.

      Kauppiaat yleensä pyrkivät välttämään kysymystä minkä verran on kenttää. 15 m sadan metrin etäisyydellä pitäisi löytyä hirviaseelle.

      Jos metsästät vain peuraa, tarvitaan hämäräkiikari. Esim. minulla Diatal 8x56. Nyt se kenttä ei ole niin tärkeä, vaan että näet mitä ammut.Kun tuolla ei enää näe voi lopettaa siltä päivältä. Jos metsästää hirveä ja peuraa niin Diavari 1,5-6x. Jos vain peuroja ja lintuja Diatal 8x56.

      Kun hirvijahdissa ei kiikari ammukaan paikalle ei mikään kiikari ole kallis johtuen siitä ylenkatseesta mitä mitä saa jos kelvoton halpis aiheuttaa sen. Noita kaukoidän kiikareita irvaillaan termillä muuttuvaosumapisteinen. Tuttu kaveri osti aikoinaan Tascon 3-9 Kun ei 40 patruunalla saanut vielä paikalle vaihtoi merkkiä. Kiikaritähtäimessä on tosi monta kohtaa joissa noissa halpiksissa on fuskattu. Joutuu myös parallaksivirheen kanssa tekemisiin.

      Esim. korkeus ja sivusäädössä. Kumpikin kulkee rataa joka muistuttaa peräkkäisiä S-kirjaimia. Kun kosket korkeussäätöön muuttuu myös sivusäätö. Kun kosket sivusäätöön muuttuu korkeuskin. Kelvollisen kiväärin hankinta ei ole mikää ongelma, mutta kelvollisen kiikaritähtäimen on. Samoin kunnollisten kiikarin jalkojen. Suurin osa kelvollisia, vaikka jotkut vääntää kiikaria mutkalla tai S kirjaimeksi. Itsellä EAW kääntöjalusta. Ainakin täysin jännityksetön ja säilyttää osumapisteen vaikka joutuisi puskassa ampumaan välillä avotähtäimillä.

      Kaverit lähti kanadaan karhujahtiin, mutta kun tuli ampumatilaisuus oli kiikari sumea johtuen huonosta vesitiiviydestä.

      Kuuntelin kerran kun asemyyjä myi kiikaritähtäintä. Kysyin miksi myit tuollaisen jolla ei tee juuri mitään. Myyjä vastasi että hän halusi halpaa ja minä myn sellaisen. Vuoden päästä tulee ja kysyy onko sinulla hyvää kiikaritähtäintä ja minä myyn hänelle sellaisen.

      Tämä ei ole täydellinen ohje, mutta jos kerrot mitä olet ostamassa voin kertoa mitä on odotettavissa.

    • Kymysysvaikysymys

      Nopea käynti näin joulua odotellessa katsomassa vastauksia kysymykseeni ja ei voi muuta kuin kiittää tärkeistä tiedoista kaikkia!Ase on 308 pulttilukko Tikka ja siihen kaipasin kiikaria.
      Rauhaisaa joulua.

      • Radial

        Tuo 308 on vähän alakantissa hirviaseeksi. Käytä luoteja jotka ovat painoltaan 11,7 -13 g. Jos lataat itse esim. Nosler partition. Raskaimmat luodit liian pitkiä stabiloituakseen 1:12 rihlan nousulla. Kovin hitaiksi menisivät 308 pienellä hylsyllä.


      • pöselö
        Radial kirjoitti:

        Tuo 308 on vähän alakantissa hirviaseeksi. Käytä luoteja jotka ovat painoltaan 11,7 -13 g. Jos lataat itse esim. Nosler partition. Raskaimmat luodit liian pitkiä stabiloituakseen 1:12 rihlan nousulla. Kovin hitaiksi menisivät 308 pienellä hylsyllä.

        .308 alakantissa hirviaseeksi? Muahahahaha ja räkänaurua päälle. .308 on riittävä jopa karhulle.


      • Radial
        pöselö kirjoitti:

        .308 alakantissa hirviaseeksi? Muahahahaha ja räkänaurua päälle. .308 on riittävä jopa karhulle.

        Ainahan noita alaikäisiä riittää, jotka asiasta eivät ymmärrä mitään.

        Minä kanssa, sanoi pikkusonni, menen kylän karjaan, nostan häntäni pystyyn ja sanon pöyöy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe