akut rinnan

vallu500

Vanhassa Valmetissani on kaksi 6V akkua sarjaankytketty (V500) mallin traktori. Ajattelin ostaa 12V akut ja kytkeä rinnan. Mitä pitäisi ottaa huomioon? Jossain luki, että plussa ja miinus pitäisi kytkeä eri akuille??pitääkö paikkansa?

24

3265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhalla.vallulla

      Kaikkein huonoin variaatio kytkeä akkuja rinnan, syövät toisaan. Saadaanhan toki kapasiteettia enempi, mutta silti en käyttäisi jatkuvasti rinnankytkettynä. Kytkentä riippuu vähän kaapeloinnista akkujen välillä, pitää olla vähintään sama neliömäärä kuin startille menee.

      • valmetti500

        On siis suunniteltu alunperin kahdelle isolle skulle, joten ei Ole suuria tiloja kahdelle skulle. Ilmanmuuta ostaisin yhden ison.


    • rinta-rinnan

      Ostat kerralla kaksi samanlaista akkua, niin eivät "syö toisiaan". Kaapelit on parasta kytkeä niin että plus-navat yhdistyy paksulla kaapelilla, miinus navat yhdistyy yhtäpitkällä ja paksulla kaapelilla, ja sitten lähtevä plus on kytketty ensimmäiseen akkuun, ja lähtevä maa toiseen akkuun.

      Kytkennän tarkoitus on se että nyt molemmat akut on kytketty yhtähyvin (yhtähuonosti) eli toisella akulla on suora yhteys maihin, ja toisella suora yhteys plussaan. Jos maa ja plus kytketään samaan akkuun (tai maa molempiin, ja plus toiseen) on tämä akku järjestelmän enemmän raitettu, ja nopeammin kuluva akku.

      • laes

        Voikos sitä mitenkään estää ettei toinen akku syö toista,jos toinen rupeaa ennemmin heikkenemään kuin tooinen niin se vie siitä paremmastakin tehoja. Kun ne ovat yhdessä rinnan tai sarjassa.


      • vanhalla.vallulla
        laes kirjoitti:

        Voikos sitä mitenkään estää ettei toinen akku syö toista,jos toinen rupeaa ennemmin heikkenemään kuin tooinen niin se vie siitä paremmastakin tehoja. Kun ne ovat yhdessä rinnan tai sarjassa.

        Kyllä pystyy, helevetin isolla releellä joka katkaisee yhdyskaapelin kun "sytytysvirta" on poikki.
        Tuolle rinta-rinnannalle sanoisin ettei ole kahta samanlaista akkua.


      • Akseli_Ulosotto

        Mulla on V-500:ssa vain yksi 90Ah:n akku, samanlainen kuin sampo 580:ssä. Hyvin pelittää ja pääsin niistä ylimääräisistä akunkenkä sulkeisista eroon. Tein tykkänään uuden ja hiukan pidemmän akun alustelineen siihen vas. puolelle, siis istuimelta katsoen. Tuohon vanhaankin ensin suunnittelin, että vedän rälläkällä ne sakarat alustan nurkista pois ja uusi pidempi levy päälle. Mutta päädyin tekemään uuden, ettei sitä korkeutta tulisi enää lisää. Kun akkua vaihtaa, niin hiukan joutuu silti konepeittoa nostamaan nurkastaan ylös. Virta on piisannut ja tapanani on käyttää lohkolämmitintä tarvittaessa. Helppo nakki, tee samoin.


      • foortintallissa
        Akseli_Ulosotto kirjoitti:

        Mulla on V-500:ssa vain yksi 90Ah:n akku, samanlainen kuin sampo 580:ssä. Hyvin pelittää ja pääsin niistä ylimääräisistä akunkenkä sulkeisista eroon. Tein tykkänään uuden ja hiukan pidemmän akun alustelineen siihen vas. puolelle, siis istuimelta katsoen. Tuohon vanhaankin ensin suunnittelin, että vedän rälläkällä ne sakarat alustan nurkista pois ja uusi pidempi levy päälle. Mutta päädyin tekemään uuden, ettei sitä korkeutta tulisi enää lisää. Kun akkua vaihtaa, niin hiukan joutuu silti konepeittoa nostamaan nurkastaan ylös. Virta on piisannut ja tapanani on käyttää lohkolämmitintä tarvittaessa. Helppo nakki, tee samoin.

        Olisin Akselin kanssa samoilla linjoilla. Siis miksi alkaa takkuamaan kahden akun kanssa ja tuplasti akunkenkiä, kun voi yhdenkin akun kanssa käynnistellä. Pakkasella traktorit käynnistyy ihan hyvin lämmitettynä lohko- tai yleislämmittimellä, että tuollainen 88-90Ah akku pelittää ihan hyvin.
        Itselläni on nurkissani aika monta traktoria, joissa on näitä halpoja yleisakkuja, juuri tänään starttasin kylmiltään pikkupakkasesta yhden traktorin 88Ah akulla, samainen akku käy myös puimureihini (niissäkin pitäisi olla paljon isompi akku aikuisten oikeesti, mutta vähemmälläkin käynnistyy), joten aina on akkuja tarjolla, jos joku nyt tekee "räikköset" ja keskeyttää toimintansa.
        Ei ole akun paikka siemenestä Valluunkaan kasvanut, joten pienellä modifikaatiolla saa sopimaan vaikka minkämoisen akun.


      • rinta-rinnan
        vanhalla.vallulla kirjoitti:

        Kyllä pystyy, helevetin isolla releellä joka katkaisee yhdyskaapelin kun "sytytysvirta" on poikki.
        Tuolle rinta-rinnannalle sanoisin ettei ole kahta samanlaista akkua.

        Ei ole hyvä tapa tuokaan, että akut erotetaan relellä, kun virrat ei ole päällä, ainakin tuosta releestä tulee yksi kuluva, ja mahdollinen vikapaikka lisää.

        Tietenkään ei ole kahta täysin samanlaista akkua, mutta saman merkkiset, malliset, yhtävanhat, ja yhtäpaljon käytetyt (tässä juurikin tuo akkujen kytkentä niin että molemmat kuluvat yhtäpaljon on tärkeää) ovat niin lähellä toisiaan, ettei akkujen käyttöikä jää tästä kiinni.


      • vanhalla.vallulla
        rinta-rinnan kirjoitti:

        Ei ole hyvä tapa tuokaan, että akut erotetaan relellä, kun virrat ei ole päällä, ainakin tuosta releestä tulee yksi kuluva, ja mahdollinen vikapaikka lisää.

        Tietenkään ei ole kahta täysin samanlaista akkua, mutta saman merkkiset, malliset, yhtävanhat, ja yhtäpaljon käytetyt (tässä juurikin tuo akkujen kytkentä niin että molemmat kuluvat yhtäpaljon on tärkeää) ovat niin lähellä toisiaan, ettei akkujen käyttöikä jää tästä kiinni.

        No sitten tehotyristorit vällii, ei ole liikkuvia osia, hiukan elektroniikkaa peliin ni jopas kukkuu. Menee tosin tekniseksi.
        Edelleenkään ei ole kahta samanlaista akkua, ei uusia eikä käytettyjä, ehkä koko (ei kapasiteetti) ja väri mutta siihenpä sitte jää.
        Mutta kyllä minä ainakin unohdan tuon rinnankytkennän juuri erilaisuuksien vuoksi, ettei sitten tyr......
        Ei ole minun ongelma, ollut kylläkin kerran, siitä tiedän tuon.


      • Ainastartannut

        Minullakin on halpa ja hyvä ratkaisu eli yksi 12 V akku, sellainen kuin pellin alle sopii. Hyvin on toiminut kun ei ole tarvis käynnistellä kovalla pakkasella ilman lämmitystä.


    • valmetillaajanut

      Laita yksi punakantinen Optima. Pyörittää suomen pakkasilla ja helteellä tuon koneen käyntiin jos on lähteäkseen. On pyörittänyt jo vuosikymmenen isompaa valmettia eikä ole akusta jäänyt kiinni.

    • Rinnanmitalla

      Hauet syövät poikasena toisiaan, jopa ihan itsensä kokoisia, mutta akut hotkivat toisiaan vain täällä netin "yleisönosastossa".Rinnan kytkettyjä akkuja on ja on aina ollut kuorma-autoissa ja työkoneissa. Pakettiautoista ainakin Hiacessa ja traktoreista meilläkin oli ainakin yhdessä Zetorissa aikanaan. Jos se on helposti toteutettavissa pistä kaksi rinnan vaan, siinä kytkennässä ei ole mitään vikaa, ei niitä tehtaat asentaisi uusiin jos olisi ongelmia. Älä usko kaikkea mitä täällä satuillaan.

      • Akseli_Ulosotto

        Muu-uu-tta, halvemmaksi tulee ostaa yksi 88-90Ah:n akku kuin 2 edes joltisenkinmoista patteria. Tietysti näitä "suviakkuja"/veneakkuja saa aika kivasti, mutta talvikäytössä nämä voi olla aika kesyjä kuin se n.90Ah:n akku. Mutta mikä estää laittamasta nappiparistoja rinnan ja sarjaan. Vain mielikuvitus on rajana. Meinaan jos haluaa kokeilla.


      • foortintallissa
        Akseli_Ulosotto kirjoitti:

        Muu-uu-tta, halvemmaksi tulee ostaa yksi 88-90Ah:n akku kuin 2 edes joltisenkinmoista patteria. Tietysti näitä "suviakkuja"/veneakkuja saa aika kivasti, mutta talvikäytössä nämä voi olla aika kesyjä kuin se n.90Ah:n akku. Mutta mikä estää laittamasta nappiparistoja rinnan ja sarjaan. Vain mielikuvitus on rajana. Meinaan jos haluaa kokeilla.

        Halvaksinhan nämä pienet akut tulee. Tuossa kuvassa http://aijaa.com/KHpGVe on yhdessä Fordissani 88Ah akku, maksaa reilusti alle satasen paikasta riippuen. Samanlaisella akulla käynnistelen isompiakin traktoreita.
        Kuvassa näkyvä moottorilämmitin on tehty rhs-putken pätkästä, johon on hitsattu lohkolämmitin (10€), samanlaiset olen tehnyt muihinkin vanhempiin traktoreihini.
        http://aijaa.com/gz2Jez


      • Ruudinkeksijä_itsekin

        Oli kyllä muuten näppärä lämmitin, tuo ratkaisikin, että millaisen laitan 2-syl.Izekiin, jos ei muuta keksi. Samaten Zetka25A:han. Kyllä aina viisastuu, kun saa olla ittiänsä paremmas seuras. Täs sen taas näki, notta maalaasjärki on poikaa. Ja noita blokivastuksia saattaa saada halvallakin, kun jostain autotarvikeliikkeestä löytyy vanhemman automallin myymätöntä varastoa. Tai kirpparilta.


      • foortintallissa
        Ruudinkeksijä_itsekin kirjoitti:

        Oli kyllä muuten näppärä lämmitin, tuo ratkaisikin, että millaisen laitan 2-syl.Izekiin, jos ei muuta keksi. Samaten Zetka25A:han. Kyllä aina viisastuu, kun saa olla ittiänsä paremmas seuras. Täs sen taas näki, notta maalaasjärki on poikaa. Ja noita blokivastuksia saattaa saada halvallakin, kun jostain autotarvikeliikkeestä löytyy vanhemman automallin myymätöntä varastoa. Tai kirpparilta.

        Joo, näitä vanhempien autojen lohkolämmittimiä saa halvalla, ostin yhden huoltamon loppuvaraston, josta tuli aika paljon jonkun vanhan Fiat henkilöauton lohkolämmittimiä, täysin käyttämättömiä tosin. Tähän lämmittimeen ostin 10€ kaverin purkaamolta lohkolämmittimen. Vaan jos jollekin on hyötyä tästä ideasta, niin saa käyttää, kait se talvi vielä ja pakkaset tulee. http://aijaa.com/fSw4af


      • Akseli_Ulosotto

        On ollut ajatusissa laittaa 580SR- puimuriin moottorilämppäri. Olisi talvella mukavampi käynnistää, kun konesuojassa on tarvittavaa tavaraa puimurin etupuolella. Kysyin joskus sitä valmetin omaa sinne vesipumpun juureen. Mutta selkis, ettei sinne sitä omaansa saa. Se proppu johon se laitettaisiin , on letkutettu hytin lämmityslaitteeseen menevään yhteeseen. Mutta tuo kuva ratkaiseekin asian näppärästi, teenkin tuollaisen.


      • foortintallissa
        Akseli_Ulosotto kirjoitti:

        On ollut ajatusissa laittaa 580SR- puimuriin moottorilämppäri. Olisi talvella mukavampi käynnistää, kun konesuojassa on tarvittavaa tavaraa puimurin etupuolella. Kysyin joskus sitä valmetin omaa sinne vesipumpun juureen. Mutta selkis, ettei sinne sitä omaansa saa. Se proppu johon se laitettaisiin , on letkutettu hytin lämmityslaitteeseen menevään yhteeseen. Mutta tuo kuva ratkaiseekin asian näppärästi, teenkin tuollaisen.

        Olen asentanut joihinkin omistamiini härpäkkeisiin letkulämmittimen jäähdytysjärjestelmän alavesiletkuun, siihen riittää sopivan paksuista vesijohtoputkea, yleensä 1¼" on sopiva, siihen lohkolämmittimelle sopiva poraus sivuun ja lohkolämmitin hitsaten putken kylkeen. Asennus alavesiletkuun helppo tavallisilla klemmareilla kiristäen.
        Tälläinen letkulämmitin ei ole niin tehokas, kuin tässä aiemmin esittämäni, mutta soveltuu sellaisiin koneisiin lämmittimeksi, joissa muuten on hankala asennella lämmittimen putkia. Tehoa saa toki enempi, jos asentaa useamman (kaksi riittää hyvin) lohkolämmittimen siihen putkenpätkään.


    • lappista

      optima tason akku on kyllä viisas ratkaisu.meillä on traktorissa asuntovaunussa.kuorma autossa ja henkilö autossa optima akut eikä ole ollut mitään vaikeuksia käynnistää pakkasella moottoreita

    • 565akku

      Meillä on ollut 565:ssä kaksi 12 V 60 Ah rinnan ja kestivät monta vuotta, saman verran kuin akku yleensä traktorissa kestää. Pitää mielestäni olla samanlaiset akut ja uusia molemmat samalla kertaa. Toinen vaihtoehto laittaa yksi niin iso 12 V akku kuin saa mahtumaan, silläkin pärjää lämpimikllä keleillä.

    • rekkakuskii

      laita kaksi12v akkua sarjaan niin hyvin pyörittää

      • vallu361

        EI kannata kokeilla. 12V riittää oikeinhyvin


      • Pierre_Koreasti

        Pyöriihän se pierukin painijalla molskihousuissa.


      • Vallu500
        Pierre_Koreasti kirjoitti:

        Pyöriihän se pierukin painijalla molskihousuissa.

        Jos on suunniteltu 12V ja lähtee sillä käyntiin ykkösellä, niin miksi 24V


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      495
      8637
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      126
      5926
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      291
      4925
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      59
      4657
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      74
      4206
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      164
      3982
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      172
      3808
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1758
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      99
      1302
    10. sä oot ehkä

      maailman omituisin tyyppi
      Ikävä
      47
      909
    Aihe