Apua papalle!

apuvaavaa

Kone on rakas iMac- 08. Venkuloi aikansa; pixelöi ja häiriköi nettiä selatessa. Nyt käynnistyy mutta muuta ei tapahdu kuin tekee ruudun valkeaksi. Ei auta korjauskirjan käynnistysyritykset. Levyjä ei huoli että saisi korjauslevyn sisään.
Tätä kirjoitan 90- luvun HP- läppärillä (XP) ja toimii ;-).
Eläkkeeni on niin pieni että hirvittää viedä tuo rakkaani korjaamoon...

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iMacien maksimi ikä on 6-8v, että se ei ole korjattavissa vaan tarvitsee ostaa uusi.

      Windows XP tuli vuoden 2001 lopulla, että ei se ihan 90-lukua ole.

      • Muistelisin

        ... että 90-luvulla HPn koneet olivat hinnakkaita. Eräänlaisia laatukoneita kuitenkin.
        Käyttiksenä oli sen hetken Win95 tai Win98/Me ja niihin sai sittemmin tietty XPn myöhemmin istutettua.
        Jollain merkillä oli 2.88Megan korppuasema (1.44Megan sijaan), mutta en muista olisi ollut HP tai DELL ...


      • 1stMacFinn

        Ja taas ihan huuhaa kommentti M-Karilta. Itse tiedän monta kymmenenvuotiasta Maccia käytössä. Itselläkin yksi vuoden 2006 Mac mini.

        Ja tuohon vikaan hänellä ei tietenkään ollut mitään kommenttia, kunhan mollasi. No, asiaan. Tuo vika viittaa näytönohjainvikaan. Se on hankalahko korjata mutta ei mahdoton. Mikäli kyseessä on siis 2008 malli, 24".
        https://www.ifixit.com/Answers/View/2851/Can the graphics card of the 24" iMac be upgraded


      • 1stMacFinn kirjoitti:

        Ja taas ihan huuhaa kommentti M-Karilta. Itse tiedän monta kymmenenvuotiasta Maccia käytössä. Itselläkin yksi vuoden 2006 Mac mini.

        Ja tuohon vikaan hänellä ei tietenkään ollut mitään kommenttia, kunhan mollasi. No, asiaan. Tuo vika viittaa näytönohjainvikaan. Se on hankalahko korjata mutta ei mahdoton. Mikäli kyseessä on siis 2008 malli, 24".
        https://www.ifixit.com/Answers/View/2851/Can the graphics card of the 24" iMac be upgraded

        "Itse tiedän monta kymmenenvuotiasta Maccia käytössä. Itselläkin yksi vuoden 2006 Mac mini."

        Niin minä nyt puhun sellaisista koneista joilla voi vaikka selata nettiä. Vanhimmat koneet OS X 10.8:lle on vuoden 2007 puolivälin iMacit tai Mac Pro:t.

        Huomasin kyllä sitä, että OS X 10.11 olisikin vielä yhteensopiva vuoden 2008 koneen kanssa, että sillä voi periaatteessa olla käyttöikää jäljellä parhaimmillaan jopa 3,5v.

        Käytännössä vaihtoehtoja on kaksi:
        1. Apple on kasvattanut laitteiden elinkaarta 6-8v ajasta pidemmälle kilpailun takia, kun Windows 10 laitteilla se on 7-10v
        2. Apple on muuttanut tukikäytäntöjä jollain tavalla, huonoimmillaan esim. niin että käyttis vanhenee kun uusi tulee valmiiksi.

        Samapa tuo, kysyjän koneessa vika on varmasti kallista korjata ja laitteella on kuitenkin ikää niin paljon, että on järkevämpää ostaa uusi.


    • fdsafdsa

      Palauttaminen tehdastilaan on ainoa, mitä voisi ajatella. Jos ei toimi, pitänee viedä liikkeeseen ja voi olla että täytyy uusi kone ostaa.

    • kulutustavaraa

      Kannattaa henkisesti varautua uuden ostoon. Se XP-läppäri on myös uusittava. Eivät nämä ikuisesti kestä. Vaikka laite ei hajoaisi, niin viimeistään 10v päästä on pistettävä uusiksi käyttöjärjestelmän ja ohjelmistojen vanhenemisen takia.

      Olisi kannattanut työuran aikana olla hyödyllisempi yhteiskunnalle, niin ei tarvitsi murehtia pientä eläkettä.

    • apuvaava

      Pappa kiittää vastauksista ja varautuu uuden ostoon.
      Nimim. kulutustavaraa huomauttaisin että olen ollut yhteiskunnalle hyvinkin hyödyllinen. Yrittäjänä yli 30 vuotta, työntekijöitä 5-10.
      Viimeiset vuodet heikkoja, tuomio veropetoksesta ja sen myötä konkurssi. Eläkkeelle ulosotto niskassa joka tulee jatkumaan kuolemaani asti.
      Tämä vuodatus ei nyt palstalle kuulu, kunhan nyt innostuin.
      Toivotan kaikille hyvää Uutta Vuotta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe