sääsuojaus

ulkoiluttaja

Jos kamera on sääsuojattu, senhän silloin pitää sietää niin vesiroiskeita kuin hiekkaista rantaelämääkin. -No, entäpä ei-sääsuojatut sitten? voiko niitä ulkoiluttaa ylipäätään alkuunkaan vioittumisen pelossa? Vai onko ne ihan "pirtti-kameroita", joita ei voi luontoon päästää?

10

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sääsuojaus ei ole varsinainen vesitiiveys. Sen idea on vähentää vikaantumismahdollisuutta kosteissa olosuhteissa, mutta jos kastuu, niin ei pidä valittaa. Rantaelämän kannattaa hankkia ihan vesitiivis kamera. Muihin kameroihin saa erilaisia pusseja tai muita suojia.

      Normaalit ihmiset yleensä liikkuvat ulkona ja samalla kuvaavat hyvän sään aikaan ja siksi eivät juuri tarvitse sääsuojausta.

      http://www.sulantoblog.fi/valmistajat-eivat-vastaa-kameroiden-saasuojauksesta/

      • sääsuojausta

        Sulanto kirjoittaa em plogissa
        ”Oman kokemukseni mukaan sääsuojatut kamerat kestävät hyvinkin rajuja olosuhteita. Olen joskus kastunut kirjaimellisesti läpimäräksi kamerani kanssa, Olimme ihan oikeasti kuin suihkusta tulleita.”


    • pussitusta

      En ulkoiluttaisi sääsuojaamatonta kameraa sateella enkä veisi sellaista erittäin kosteisiin olosuhteisiin.
      Mun sääsuojattu K5 on kerran seissyt jalustalla sateessa yli 2 tuntia, mitään ongelmia ei ilmaantunut joten sääsuojattu kestänee sadetta rajattomasti, mutta ei ilmeisesti veteen upottamista.
      Toisaalta jos ulkoilutat kameraa vain kauniilla säällä tai/ja suojaat sen huolelliseti sateella niin kameran valinnassa ei ole tarpeen kiinnittää huomiota sääsuojaukseen. Mm sukelluspussi on erinomainen ”sateensuoja” kameralle, esim tuollainen:
      http://dicapac.com/wp-s10/

      • Linssin-luteita

        Sääsuojaukseen riittää vallan mainiosti sopiva muovipussi, johon saumataan tiiviisti jokin UV-suodin tai vastaava lasinpalanen.


    • Olen kuvaillut erilaisilla kameroilla jostain -60 luvulta alkaen. Olen tehnyt sitä pääosin ulkona ja nyt vasta ihan viime vuosina on osa varusteista oillut nk. sääsuojauksella varustettu. Tänään runkoni (Nikon) taitavat olla mutta kaikki lasit eivät.

      Isompia ongelmia ei ole ollut mutta näin harrastelijana en ole törmännyt suoraan kaatosateeseen enkä hiekkamyrskyyn kuvaamaan vaan pyrkinyt säällisiin olosuhteisiin. Todellisuudessa olen kuvanut vaatimattomassa sateessa, tuulessa, pakkasessa, lumipyryssä, auringon paisteessa sekä tyynelläkin ilman kameroiden vahingoittumista.

      • D700

        Maksatko mun Nikonin rempan jos siihen menee vettä sisälle sateessa?

        ”… auringon paisteessa sekä tyynelläkin ilman kameroiden vahingoittumista.”
        Ihme kamera sulla kun ei vahingoitu tyynelläkään?


      • D700 kirjoitti:

        Maksatko mun Nikonin rempan jos siihen menee vettä sisälle sateessa?

        ”… auringon paisteessa sekä tyynelläkin ilman kameroiden vahingoittumista.”
        Ihme kamera sulla kun ei vahingoitu tyynelläkään?

        Miksi maksaisin jos et osaa toimia oikein. Kuten tuossa edellä sanoin niin en mene kaatosateeseen mutta pieni tihku ei oikein varustautunutta juurikaan haittaa.

        Kun lainaa toisen tesktiä niin pitää ottaa oleellinen ja sinä ymmärsit vain hännät.


      • D700
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Miksi maksaisin jos et osaa toimia oikein. Kuten tuossa edellä sanoin niin en mene kaatosateeseen mutta pieni tihku ei oikein varustautunutta juurikaan haittaa.

        Kun lainaa toisen tesktiä niin pitää ottaa oleellinen ja sinä ymmärsit vain hännät.

        Asia oli juuri päinvastoin, alun ymmärsin, mutta tuo häntä on käsittämätön, että auringossa ja tyynelläkään ei kamera vahingoittunut?
        Itsellä on sellaiset kamerat, että olen todellisuudessa pitänyt niitä komeroissakin ilman kameroiden vahingoittumista, yhtä lukuunottamatta.


      • turhaa_jankkausta
        D700 kirjoitti:

        Asia oli juuri päinvastoin, alun ymmärsin, mutta tuo häntä on käsittämätön, että auringossa ja tyynelläkään ei kamera vahingoittunut?
        Itsellä on sellaiset kamerat, että olen todellisuudessa pitänyt niitä komeroissakin ilman kameroiden vahingoittumista, yhtä lukuunottamatta.

        Tuo käytöksesi, kun et mukamas ymmärrä asioita ja jankkaat toisarvoisista asioista (eikö yksi kerta jo riittänyt?), tekee sinusta itsestäsi typerän, vaikka se mielestäsi voi ollakin hauskaa... Tuolla tavalla yrityksissä ja taloyhtiöissäkään ei saada päätöksiä aikaan, kun mistään ei päästä yksimielisyyteen ja asioiden käsittely on hidasta kun jotkut vaativat tarkistuksia oikeasti tarpeettomista pikkuasioista.
        Oletko lukenut http://www.hs.fi/ura/a1446353167046
        "Yrityksen toiminnalle turmiollista on CIA:n mukaan päätöstä vaativien asioiden ohjaaminen komiteoiden pohdittaviksi, toisarvoisten asioiden esille nostaminen, määräyksiin ymmärtämättömästi suhtautuminen ja niistä jatkuva kyseleminen sekä toisten työntekijöiden toiminnan leimaaminen järjettömäksi samaan aikaan, kun oma käytös on kaukana järjellisestä. "


      • turhaa_jankkausta kirjoitti:

        Tuo käytöksesi, kun et mukamas ymmärrä asioita ja jankkaat toisarvoisista asioista (eikö yksi kerta jo riittänyt?), tekee sinusta itsestäsi typerän, vaikka se mielestäsi voi ollakin hauskaa... Tuolla tavalla yrityksissä ja taloyhtiöissäkään ei saada päätöksiä aikaan, kun mistään ei päästä yksimielisyyteen ja asioiden käsittely on hidasta kun jotkut vaativat tarkistuksia oikeasti tarpeettomista pikkuasioista.
        Oletko lukenut http://www.hs.fi/ura/a1446353167046
        "Yrityksen toiminnalle turmiollista on CIA:n mukaan päätöstä vaativien asioiden ohjaaminen komiteoiden pohdittaviksi, toisarvoisten asioiden esille nostaminen, määräyksiin ymmärtämättömästi suhtautuminen ja niistä jatkuva kyseleminen sekä toisten työntekijöiden toiminnan leimaaminen järjettömäksi samaan aikaan, kun oma käytös on kaukana järjellisestä. "

        Olisit nyt hakenut neuvoja vielä KGB:n ja Securitaksen asiakirjoista.

        En tosin oikein osaa tätäkään keskustelua yhdistää taloyhtiöiden kokouksiin ja päätöksentekoon. Istun tälläkin hetkellä 3:n taloyhtiön hallituksessa eikä yhtymäkohtia valokuvauksen harrastamisen ja niiden välillä juurikaan tule mieleen.

        Sitä voisin tässä ajatella oliko se sinun vastauksesi siihen viestiini kovinkaan relevantti, mitään uutta et ainakaan tuonut esille vaikka arvostelitkin minun lausumaani. Arvosteluun kun on hyvä liittää mielipide siitä miten todella asia voitaisiin hoitaa paremmin. Siihen kuitenkaan eivät inkkarisi antaneet mahdollisuutta kuten olemme nähneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1906
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe