Saako naisleski leskeneläkettä, jos hän asuu omassa velattomassa asunnossaan pääkaupunkiseudulla, eläke käteen n. 1200€/kk, ei autoa. Ikää yli 80 v. Miten kysyä ja mistä?
Lesken eläke?
4
109
Vastaukset
- Petu_
Kelastahan tuo selviää.
Itse en kovin hyvin ole asiaan perehtynyt, mutta sellainen mielikuva minulla on, että leskeneläkkeen saamiseen vaikuttaa mm. se minkä ikäisenä on mennyt naimisiin, ja taisi olla niinkin, että yhteisiä lapsia pitää olla ainakin yksi.
Kelasta kysymällä tuo siis varmuudella selviää. Asumismuodolla ja asunnon arvolla ei sinällään pitäisi olla vaikutusta leskeneläkkeen saamiseen. Kuolleen puolison tulot sen sijaan vaikuttavat eläkkeen määrään.
http://www.valtakunta.fi - näinmeni
Asumismuoto ei vaikuta leskeneläkkeeseen, eikä missään tapauksessa se, onko auto vai ei, eikä mikään muukaan omaisuus. Ei myöskään ikä, jos on yli 50-vuotias ja avioliitto oli kestänyt yli 5 vuotta. Avioliiton solmimisikä voi vaikuttaa niin, ettei eläkettä makseta, jos puolisoilla ei ole eikä ole ollut yhteisiä lapsia.
Leskeneläke sovitetaan yhteen lesken oman eläkkeen kanssa. Leskeneläke on enimmillään puolet vainajan eläkkeestä. Tavallinen leskeneläke on yhteensovitettuna 300 - 500 euroa. Mutta tuhansienkin eurojen leskeneläkkeitä maksetaan. Silloin lesken oma eläke on hyvin pieni, mutta vainajan eläke oli hyvin suuri.
Leskeneläkettä on haettava vainajalle eläkettä maksaneesta eläkelaitoksesta. Aluksi leski saa myös hyvin vaatimatonta leskeneläkettä Kelasta puolen vuoden ajan. Ota siis yhteyttä Kelaan ja vainajan eläkelaitokseen! Hakemuksen käsittely voi viedä pari kolme kuukautta. - mlop
Naisleski saa leskeneläkettä samalla tavalla kuin miesleski. Eläkkeen määrä riippuu lesken oman eläkkeen ja kuolleen puolison eläkkeen määristä. Eläkkeen saaminen ja määrä eivät riipu asumisesta eikä omaisuudesta.
Jos puolisoilla on tai on ollut lapsia, eläke myönnetään. Jos ei ole eikä ole ollut yhteisiä lapsia, tulee paljon ehtoja eläkkeen myöntämiseen. Tällaisia ehtoja ovat mm. puolisoiden ikä avioliiton solmimishetkellä, avioliiton kesto ja lesken ikä puolison kuollessa (pitää olla yli 50 v.).
Asiat ovat monimutkaisia ja aloittajan antamien tietojen pohjalta ei voi sanoa paljoa. Pitää ottaa yhteyttä ensin vaikka Kelaan. - Tuore.tapaus
Kiitos, on siis aloitettava Kelasta. Onneksi se onkin lähellä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491496Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761325Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86983- 14927
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi75754Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17730