(Alemman?)Keskiluokan elintaso Thaimaassa?

Mai_sabai

Terve,
Toivon yllättyväni positiivisesti palstan tasosta, mutta kuitenkin.
Ollaan vaimon kanssa puolivakavissaan pyöritelty ajatusta Thaimaahan muutosta. Vaimo on Thaimaalainen ja itse olen siellä asustellut 2005-2007. Silloin kyllästyin "laittoman siirtolaisen" elämään, läksin härmään ja tyttöystävä muutti perässä 2008. Sittemmin menty naimisiin ja hankittu pari mukulaa. Mennyt kaiken kaikkiaan ihan kivasti.
Tähän aikaan vuodesta taas olo täällä vituttaa yleensäkin ja olen myös leipääntynyt duuniini aika pahasti. Lisäksi nyt alkaisi olla viimeiset mahdollisuudet näppärästi kokeilla kun muksut eivät ole vielä kouluikäisiä. Ollaan tässä hiukan selvitelty: Duunista saisin vuoden virkavapaata, pankille sopisi lainanlyhennyksen pienentäminen sen verran, että vuokralla kattaisi vastikkeen ja lyhennyksen, faija katsoisi kämpän perään, liikkuvan kaluston kun myisi saisi vähän starttirahaa.
Ollaan myös yhteilty vanhoihin tuttuihin ja sukulaisiin ja duunia todennäköisesti järjestyisi. Minulle on lupailtu suurinpiirtein 100kB/kk ja vaimo uskoo saavansa noin 40kB/kk. Suomen päästä rahaa ei tule (muttei menekään).
Eli kysymys: Mitä tällä saa? Tämä tarvitaan...
-Kämpästä ei tarvitsisi maksaa (appivanhemmilla asunto puoliksi tyhjillään)
-Kansainvälinen koulu vanhemmalle muksulle(5v), mielellään suomalainen.
-Sairasvakuutukset kaikille
-lastenhoitaja (miettinyt Au pairia suomesta, onko kokemuksia?)
-lennot suomeen koko porukalle kerran vuodessa
-vuokra "mökki" akselilta Hua Hin maksimi länsipuolella, ennen Pattayaa itäpuolella
-ylijäämä rahaa, jotta isäntä voi nauttia elämästään
Olen kovasti selvittänyt Thaimaassa asuvilta tutuilta, mutta kun ovat kaikki luusereita tai poikamiehiä ilman huolen häivää. Eli riittäisikö tuo 140k kuussa turvattuun elämään ja vieläpä vähän ekstraan.

Kiitoksia vastauksista

24

1510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 140kk

      trolli lli auhaa paskaa.

    • tailaskehousuusi

      Me pysyvästi täällä asuvat kulutamme 1,5 milj / vuosi / henkilö. Eli laske siitä.

      • eisentäänööröjä

        Niin, siis thb:tä


      • HD1990

        Ainoa mitä kyseisen määrän kulutatte viikossa on esinahka


    • Thaimasa

      Ulkomaalaisen mahdollisuudet tehdä töitä on rajalliset, täällä Thaimaassa, tuolla 800 kb pärjää hyvin/nokka, mutta kun huomioidaan vakuutukset ja koulumaksut voi tehdä tiukkaa, ne on tosi kalliit, selvitä niiden kulut ensin. Ruokaan menee 30000 kuukaudessa, sähköt 3000, netti ja puhelimet 2000, vesi 200, vuokra 8000-12.000 siinä kiinteät kulut, tuo ruoka on aika paljon, itse käytän 1000 päivä, vaimon kanssa kahden asustellaan, mulla on tapaturma ja kolarivakuutus 4800 kuukaudessa, jenkki firmalta...
      Luulenpa että 140.000 tekee tiukkaa.

      • läskiköyhämutteitrolli

        Miten saat menemään Thaimaassa ruokaan 30 000 thb kk ? Sehän on yli 700 €
        Suomessakin lihoaisi , jos söisi tuon edestä kk


      • Swiss2016
        läskiköyhämutteitrolli kirjoitti:

        Miten saat menemään Thaimaassa ruokaan 30 000 thb kk ? Sehän on yli 700 €
        Suomessakin lihoaisi , jos söisi tuon edestä kk

        Katsos kun toiset syövät hieman paremmin! Aloittajalla on viellä kaksi lasta joten onhan kulut hurjat
        6/€/hlö /vrk. Näitä kaltaisiasi rinkka runkkari pummeja en ole ymmärtänyt tai sietänyt koskaan. No onhan köyhälle kaikki kallista, riisillä ilmeisesti itse ns.elät.


      • Thaimasa
        läskiköyhämutteitrolli kirjoitti:

        Miten saat menemään Thaimaassa ruokaan 30 000 thb kk ? Sehän on yli 700 €
        Suomessakin lihoaisi , jos söisi tuon edestä kk

        Helposti menee 1000 baht kahdelta päivässä, kuudelle ei varmasti edes riitä, jos thai ruokaan tyytyy ateria maksaa noin 40-60baht nokka, länkkäri ruoka raflassa 150-300 baht nokka, tämä kolmekertaa päivässä tehnee helposti 1000baht.


      • toukatontosihalpoja
        Thaimasa kirjoitti:

        Helposti menee 1000 baht kahdelta päivässä, kuudelle ei varmasti edes riitä, jos thai ruokaan tyytyy ateria maksaa noin 40-60baht nokka, länkkäri ruoka raflassa 150-300 baht nokka, tämä kolmekertaa päivässä tehnee helposti 1000baht.

        Thaimaalainen ostaa ruoka-annoksensa kärryistä. Hinta lienee 10-30 thb
        Kukaan tavallinen ( !!) perhe ei kuluta 30 000 thb kk ruokaan. Älkää laskeko kuluja 'länkkärihinnoilla'. Käykää paikallisella torilla ostoksilla niin tiedätte hintatason tai oikeastaan ette silloinkaan , koska länkkäriä vedätetään aina ja kaikkiallla.


    • Thai-urho

      Pakkohan tuon on olla trolli mut vastaanpahan kuitenkin. Tuo 140000bht kuukaudessa n.4666bht/vrk ja jos viellä sanot että asumlnenkin olisi ilmaista niin eiköhän tuo riitä aivan luksus elämään thaimaassa. Siinä voi isäntäkin ihan huoletta ottaa joka päiväksi uuden mia noin 1000bht ja emäntä pua noin samalla 1000batilla silti raha riittää. Pullo laokhauta ja ramma ruohoa pari nappulaa japaa siihen päälle tekee vain 300batia päivässä. Ipanoille hoitaja 10000bht kuukaudessa ja tonnilla per päivä syötte koko porukka. Vuoden kuluttua suomesta anomaan työkyvyttömyyseläkettä ja eikun takas taimaahan.. tervetuloa joukkoon kummaan...

      • Swiss2016

        Ettei Kela taas jaa neuvoja muille pummeille,joutaisit kuolla vitun loinen


    • Mai_sabai

      Yhtiömme kiittää
      "Pullo laokhauta ja ramma ruohoa pari nappulaa japaa siihen päälle tekee vain 300batia päivässä."
      Tällä reseptillä päätyisin alle vuodessa "ilmaiseen" majoitukseen Hotel Bang Kwaniin

      Olen tässä hieman räknäillyt eikä se niin kivalta näytä:
      Vanhemman muksun koulu 25000B
      Vakuutukset 20000B
      Lastenhoitaja 10000B (anoppikin kuulemma voisi...)Onko kokemuksia niistä Au Paireista? Minulle olisi tärkeää, että muksut oppivat suomen kunnolla.
      Osuus kämpän menoista ja safkasta 15000B
      Vuotuinen härmä-kk 200000B/12 = n 17000B
      =87000B
      Random menojen ja pienen säästön jälkeen kuukaudessa jäisi 40000B vapaaseen käyttöön, josta kristillisen tasajaon jälkeen 25k minulle 15k vaimolle.

      Ja se vitun "mökki" pitäisi vielä olla, toisaalta siitä voisi tinkiä...

      Ei kuulosta kauhean hääviltä, mutta toisaalta kitkutusta se täälläkin on ja pitää ottaa huomioon, että vuokralainen Suomessa säästäisi meille melkein 1000€ kuussa.

      Jos joku perheellinen sattuisi lukemaan tämän, niin kertokaa ihmeessä miten on järjestynyt. Omat tutut siellä ovat joko poikamiehiä tai tiputtaneet elintasoa sen verran alas etten siihen itse ryhdy.

      • MiaNoitKunniaan

        Au Pairin nussiminen tuo lisää hintaa tuntuvasti, jottet rekrytoi Sika Amaliaa. Sehän maksaa, jos sen päälle kapuat.


    • Mahasarakham1

      Olen muutaman vuoden asunut Isanissa.Minun perheen menot on 40 000 bahtia /kk
      korkeintaan.
      Oma talo tosin ja riisit omista pelloista.Samoin vihannekset.
      Lihat ostetaan suoraan naapuri tilalta,samoin kanat,joita paljon ruuaksi käytetään.

    • Mistähän noita hintoja on kaiveltu.Meidän sähkölasku on n.500 bahtia/kk.
      4 makuuhuonetta keittiö,ruokailuhuone.pieni "temppeli" ja olohuone.n.500 neliötä.
      Millainenkohan lukaali kyseessä,jos sähkölasku on 3000/kk.

      • udonthanissa

        Meillä Udon Thanissa sähkölasku noin 1300 bahtia/kk. Kaksi jäähdytyskonetta kylläkin käytössä.


      • 564747

        Yhden ilmastointilaitteen kulutus on noin 50b vrk, sillä olen laskenut ja hyvin on laskussa näkynyt, tuo kulutus, neliöitä voi olla vaikka 1000 ei ne itsestään sähköä kuluta.


    • Bangkokmylife10

      Hommatkaa oma asunto niitä saa ihan 10 000 euroa alkaen.
      Yhtiövastikkeet ja sähköt ja vedet noin 20 euroa kuukaudessa.
      Se sairasvakuustus on kyllä hyvä olla, muilla EU:n kansalaisilla se seuraa mukana
      mutta sosialistimaan kansalainen joutuu sen ostamaan.
      Muistaakseni Kasikorn myös kauppasi ja varmasti monet muutkin.

      Eli menot jää aika vähiin oman kämpän jälkeen.

      Syöt katukeittiössä tai sevenelevinsissä nuudelisopan ja veden ostat isoina
      kannnuina..tukusta.. niin voi onnistua alle 2 euroa päivä koko kuukauden.

      Sitten voit ryypätä seuraavan.

    • jehku

      Onko isännän ylijäämäraha se millä käydään huorissa?

      • Mai_sabai

        Isäntä ei kauheasti huorissa pyöri, joten tuo menoerä on melko pieni.
        Rahaa vieviä harrastuksia ovat enemmänkin sukeltelu ja veneily. Räknäilyjä on jatkettu ja näyttääpi, että vuoden kokeilu olisi tulossa. Oikein kun kiinteitä menoja venyttää niin saan viivan alle vapaata rahaa 40kB/kk mikä on aikalailla sama mitä jää Suomessa kun lainat on lyhennetty ja laskut maksettu.
        Tässä nyt käydään kiivasta kirjeenvaihtoa duunikuvioista, eukon kohdalla asia on pihvi - nepotismin bonuksien rippeitä sataa joskus risukasaankin. Itsellä kuvio melko auki, jos heti lähtisin niin kuulemma natsaisi, mutteivat voi luvata mitään puolen vuoden päähän. Voisin kuulemma tehdä heille näyte projektin Hollannin konttorin kautta, mutta silloin todennäköisesti rikkoisin nykyisen sopparin kilpailukielto pykälää. Laskuttaa saisi ihan kivasti, mietin vain saako nykyinen työnantaja tietoonsa. Pitäisi varmaan kysyä suoraan.
        Mutta tämä on homma on alkanut nyt elämään omaa (vaimon päänsisäistä) elämäänsä ja alkaa näyttää siltä, että lähtöön on puolisen vuotta...

        Edelleen lapsiperheiden kokemuksia kaipaisin.

        Hyvää Joulua!


    • Vikatikkikö

      Erittäin mielelläni kuulisin miten projekti etenee,samanlaisia haaveita itsellänikin perheen kanssa. Toivottavasti teillä homma etenee...

    • mai_sabai

      Projekti etenee,
      Palailin auringosta kuukausi takaperin työsopimus pers taskussa. Sain mielestäni ihan kohtuullisen diilin ja muutenkin asiat ovat edenneet:

      -Soppari: 85000THB/kk sairas- ja vapaa-ajan vakuutus kännykkä, läppäri ja netti Honda Civic ja sain vielä 25 päivää palkallista lomaa joka on reilusti yli paikallisen normin 2 kertaa vuodessa maksettava suoritus pohjainen bonus 0-50% vuosipalkasta.
      -Eukko työllistyi 42000THB/kk
      -Kämpän sain vuokralle, en kyllä siihen hintaan mihin halusin, mutta vuoden määrä-aikaisuus vähän latisti vuokralaisten tunnelmia.
      -Vanhemmalle muksulle löytyi koulupaikka lähistöltä. Halvin minkä vaimoke hyväksyi VxTUN 31500THB/kk (en tiedä mitä koulut silloin maksoivat kun eukko ne aikanaan kävi (BBA), mutta eihän noissa koulu hinnoissa ole mitään järkeä, ensi käydään 20v koulua joka maksaa suurinpiitein samanverran kun tulet tienaamaan valmistuttuasi)

      No summa summarum:
      Tulot minimissään kk:
      127000THB
      Kiinteät menot kk:
      Appivanhemmille lastenhoidosta ja asumisesta 20000THB
      Muijan ja muksujen vakuutukset 13500THB
      Muksun koulu 31500THB
      Lyhennykset ja vakuutukset Suomeen 8000THB
      Viivan alla:
      54000THB

      Kuulostaa ihan kohtuulliselta, mutta eihän tämä pidemmän päälle tule toimimaan ollenkaan näillä summilla. Toinen muksukin menee kouluun ja maksut sen kuin kasvavat iän myötä. Kummallakaan meistä ei ole minkäänlaista eläkevakuutusta... No ei siinä tämä on vuoden kokeilu jos näyttää pahalta niin tullaan maitojunalla kotiin. Tämä nyt on viimeisiä hetkiä meillä kun voi vielä kokeilla tämmöisiä ratkaisuja ennen kuin ipanat pitää saada vakaaseen kouluputkeen.

      Mutta palstan trollien iloksi voin kertoa, että nyt minusta tulee se peräkammarin poika! Kämppä menee vuokralle ensi kuun alusta ja muutan kotiin äidin peräkammariin! Muija ja mukulat jäivät Thaikkuihin ja itse painan vielä härmässä hommia juhannukseen ennen kuin jään virkavapaalle. Oikein ilolla odotan josko äiti vielä pesisi sukat ja laittaisi sillivoileipää lauantai aamuisin.

      Kaikkea kivaa ja suosittelen lukeemaan stickmanbangkok palstaa jos on samoja ajatuksia.

    • etpääsekoskaaneläkkeelle

      Kuule..vaikka se työnteko vituttaa ja siihen todelliseen eläikään jos satut sinne koskaan pääsemään on sulla kymmeniä vuosia. Vai on oikein lupailtu? Silloin kun töihin tullaan työntekijä ei koskaan kysy palkkaa vaan tekee sitä sillä siihen asti, mitä maksetaan. Eikä Thaimaasta löydy ulkomaalaisille töitä vaan kaikki työ menee myanmarilaisille siirtotyöläisille. T. Johtaja

      • kaunistaSanoiLammio

        hm, tuossahan on paljon yhteneväisyyksiä suomalaiseen työelämään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3219
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1275
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      46
      1045
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe