Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä laumanvartijarotu sopis ensimmäiseksi roduksi

laumanvartijat

Hei!

Kertokaa te viisaammat ja laumanvartioita omistaneet, että mikä roduista sopisi ensimmäiseksi laumanvartijaksi?
Koira kokemusta löytyy eri roduista, mutta ei laumanvartijoista.
Jokainenhan on aloittanut aina siitä ensimmäisestä laumanvartijasta ja nyt haluaisin itse laumanvartijan elämääni.
Olen käynyt netin läpi ja kolunnut eri rotu vaihtoehtoja, mutta en ole saanut kunnon vastausta kysymykseeni.
Luulen, että teiltä jotka olette eläneet ja omistaneet laumanvartioita osaatte paremmin kertoa ensimmäiseksi roduksi parhaimman vaihtoehdon.

Toivoisin kysymykseen asiallisia vastauksia.

Kiitos jo etukäteen vastanneille!

25

8081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PowerFeel

      Meillä on laumanvartijana sähköpaimen. Näkyy olevan samanlainen naapurin tilalla myös. Niitä on erivahvusia eri eläinlajeille kysypä omasta agrimarketista sinulle sopivin.

    • liibalaaba123123

      Pystiffi käsittääkseni yksi helpoimmasta päästä.

      Kannattaa silti tutustua ihan oikeesti rotuun paremmin, koska laumanvartijat on ihan eri settiä kuin perussesset. Itsenäisiä toimijoita, joita on huomattavasti vaikeampaa kouluttaa, kuin esim. sakemannia. Ne ei tarvitse ihmisen ohjausta työnsä tekoon.
      Ja laumavartijoita ehdottomasti vain maalle omakotitaloon, jossa sillä on AIDATTU pihamaa jota vahtia, ei mihinkään tiheään asuttuun paikkaan. Ja aidat siksi, ettei käy vahinkoja ohikulkijoille.

      • atarienkoira

        Laumanvartija EI ole tarkoitettu ok-taloon häiritsemään naapureita. Se on tarkoitettu karjalaumojen vahtimiseen laitumella. Suomessa ihmiset liikkuvat jokamiehenoikeudella, joten ihmisten päälle käyvä vahti ei sovi sinnekään.

        Mitä niin arvokasta vahdittavaa ok-talossa on, että vahtimista pitää tehdä hengenvaarallisilla, koulutuskelvottomilla koirilla?
        Kokaiinilasti varastossa?
        Ruumis haudattuna takapihalle?


      • vastuusuuri

        Totta,laumanvartijalla on voimakas tarve vahti aaluettaan.Ei auta omistajan koulutuskaan, koira toimii itsenäisesti itse parhaaksi katsomallaan tavalla.Joka ei ole välttämättä sitä, mitä omistaja haluaisi.

        Kaukana kotoa, koira ei vahdi,kun on poissa reviiriltään.Mutta sielläkin, tarvittaessa puolustaa omistajaana.Ei todellakaan jokaiselle sopiva rotu.Ei lasten taluteltaviksi, eikä vieraiden lasten leikkien keskelle.


    • älkääparjatko

      Ap varmaan on hei ottanut selvää, millaisia koiria laumanvartijat ovat... Hänellähän on tekstin perusteella kokemusta jo valmiiksi muista roduista, eli ei aivan kädetön ole koirien kanssa, ja jos on nyt muista roduista huolimatta päätynyt laumanvartijaan, hän lienee lukenut/tutustunut siihenkin kastiin jo ainakin jonkin verran. Joten en ymmärrä, miksi täällä noin selkeästä alotuksesta huolimatta painotetaan joka viestissä "Laumis ei ole niinku muut koirat!!!"

      No, ei ne muutkaan koirat mitään toistensa kopioita ole, että silleen.

      Itse olen tavannut sekä kilttejä, koulutettuja ja vähemmän vahtiviettisiä laumiksia, kuin myös niitä aggressiivisia, kouluttamattomia ja hermoheikkoja laumiksia. Aggressiiviseen tulokseen pääsee kelvottomalla koulutuksella ja muutenkin omistajan omalla osaamattomuudella. Tietty laumanvartijoilla on se vahtivietti, sehän on jalostettu niihin, mutta olen silti sitä mieltä, että osaavan omistajan käsissä tämmöisestäkään koirasta ei tule mitään yhteiskuntakelvotonta häirikköä! Vai millä selitetään ne ihan kunnolla käyttäytyvät laumikset?

      Mitään rotuja en osaa suositella, kun ei ole itsellä ollut, mutta osaan ainakin sanoa yhden, jota EI kannata harkitakaan... Owzarec Podhalanski... Tietty podhalanskitkin ovat yksilöitä ja omistajista kiinni on niidenkin yhteiskuntakelpoisuus, mutta mitä nyt olen tavannut useilla eri omistajilla näitä, niin rotu ei ole kauhean kiva. Käytös on arveluttavaa (voi olla omistajista johtuvaa myös), eikä terveyspuoli ole kovinkaan hyvä, suurin osa vaikuttaa vähintään jonkin perinnöllisen taudin kantajilta, ellei vallan sen sairastajilta..

      • MuttamyynKylläkaikille

        Lähtökohta on, jotta oikea koira oikeaan paikkaan. Aloittaja ei maininnut mitään maatilastaan tai karjalaumoistaan. Hän haluaa laumanvartijan "elämääni". Nyt on taas joutumassa koira vääriin käsiin.


      • liibalaaba123123

        Eipäs päätellä omiaan nyt sentään... =)


      • älkääparjatko
        MuttamyynKylläkaikille kirjoitti:

        Lähtökohta on, jotta oikea koira oikeaan paikkaan. Aloittaja ei maininnut mitään maatilastaan tai karjalaumoistaan. Hän haluaa laumanvartijan "elämääni". Nyt on taas joutumassa koira vääriin käsiin.

        Njoo, totta, ei maininnut omakotitalosta eikä maaseututalosakaan. Kiinnitin huomiota lähinnä kommentteihin, joiden mukaan (ymmärtääkseni siis) väitettiin, etteivät laumanvartijat LUONTEELTAAN sovi "kenellekään". En siis huomannut ottaa huomioon asuinolosuhteita. My bad.

        Tietysti mahdollisimman rodunomaiseen ympäristöön koira hankittava. Ei pääsääntöiseksi ulkokoiraksi jalostettua rotua kerrostaloon tai koristerotua pihakoiraksi jne.


      • puolensakussakin

        Laumanvartija on täysin erillainen koira kun muut koirat.Sitä ei pidä unohtaa,ja tuijotella pörröisen suloisen pennun turkkia .
        On ihmisiä, jotka ottaa sekoituksia joissa on laumanvartijaa, ja koirasta tulee kylän kauhu, kun ei ole perehdytty rotuun.
        Laumanvartija tarvitsee aidatun pihan.Aika harva niistä pysyy vapaana ilman.
        Mulla toinen pysyi, jos olin kokoajan huutelemassa sitä takaisin päin.Olisi laajentanut reviiriään turhan paljon, toisen reviiri olisi puolet kylästä, joten sitä en tietenkään irti pidä.Eivät ole vaaraksi kellekkään, jos omistaja tietää rodusta, ja osaa hallita koiransa.Koirathan ovat aina oltava omistajansa hallinnassa.Omistaja niistä on aina vastuussa 24/7.
        Jos haluaa helpon koiran, kannattaa valita toinen rotu.


    • vartijoitanaapurissa

      Meidän naapurissa on viisi laumista. Eivät pysy verkkoaitauksissaan ja murisevat, hyökkäilevät ja näykkivät ihmisiä. Ihan vääränlaisella omistajalla ovat. :(

      • eioleKoira

        Ihan samanlaisia myös meidän naapurissa. Eivät muistuta lainkaan mitään tuntemiani koirarotuja. Minusta eläin ei ole koira, vaan joku hirviöpetoeläin. Tuskinpa edes susi tai karhu pyrkii tuolla tavoin jatkuvasti käymään ihmisten päälle.

        Lisäksi ovat raadelleet kylältä muiden koiria ja kissoja.


      • omistajastasekiinnion
        eioleKoira kirjoitti:

        Ihan samanlaisia myös meidän naapurissa. Eivät muistuta lainkaan mitään tuntemiani koirarotuja. Minusta eläin ei ole koira, vaan joku hirviöpetoeläin. Tuskinpa edes susi tai karhu pyrkii tuolla tavoin jatkuvasti käymään ihmisten päälle.

        Lisäksi ovat raadelleet kylältä muiden koiria ja kissoja.

        Koiraa ei saisi jättää aidatullekkaan pihalle yksinään vauhkosti räyhäämään ohikulkijoille, siinä ohikulkijoille rähjäämällä se koiran agressiivisuus vaan kasvaa.Ja jos se sieltä karkaa, niin kauheuksia on luvassa.
        Koira on opetettava, että ulkona aidatulla pihalla saa olla, jos osaa olla siellä hiljaa ja hillitysti.
        Ihmiset ovat laiskoja, antavat koirien huutaa ja sekoilla.Pentuna opetettu, ettei pihalla huudella ohikulkijoille, niin koirallakin on kivempaa, kun ei tarvitse stressata kun vieraan tontin reunalla näkee.Vaan tajuaa, että siellä niitä menee, ja se on ihan ok.


      • tytteliihkuu

        Hei! Laumikset on ihkui! Meidän tolleri tappoi heti kaikki kylän kulkukissat, mutut, kilpikonnat ja irtokoirut kun se otettiin, tiasia vahtaa myös eik iinni zaa, ihana on ja ymmärtää puhetta. on liian pieni tää meitin laumis, isompaa tarvitaan, oisi vielä ihkuumpi, onko toko Arkentiino ihku? voiko paijata?


      • vartijoitanaapurissa
        omistajastasekiinnion kirjoitti:

        Koiraa ei saisi jättää aidatullekkaan pihalle yksinään vauhkosti räyhäämään ohikulkijoille, siinä ohikulkijoille rähjäämällä se koiran agressiivisuus vaan kasvaa.Ja jos se sieltä karkaa, niin kauheuksia on luvassa.
        Koira on opetettava, että ulkona aidatulla pihalla saa olla, jos osaa olla siellä hiljaa ja hillitysti.
        Ihmiset ovat laiskoja, antavat koirien huutaa ja sekoilla.Pentuna opetettu, ettei pihalla huudella ohikulkijoille, niin koirallakin on kivempaa, kun ei tarvitse stressata kun vieraan tontin reunalla näkee.Vaan tajuaa, että siellä niitä menee, ja se on ihan ok.

        Tuo meidän naapuri ainakin jättää ne viisi aitaukseen välillä päiväkausiksikin keskenään, kun itse lähtee viihteelle / näyttelyreissulle. Kotiin jääneet koirat sitten räyhäävät kaikelle, mikä vähänkin liikkuu ja juoksevat pitkin aitauksensa viertä ja tappelevat lopulta keskenäänkin. Se on aika hurjaa menoa ja välillä pelottaa tulla siitä niiden aitauksen ohitse (tie kulkee ihan vieressä, aitaus on vedetty käytännössä aivan tontinrajalle saakka ja vain pienehkö oja erottaa sen yleisestä tiestä), varsinkin kun olen nähnyt, mihin ne pystyvät: yksi saman omistajan koirista puri joskus omalta koiraltani selän tuusannuuskaksi. Joskus olen ollut siellä kylässä (kun koiria oli vähemmän) ja kun ne säntäsivät ikkunaan tai ovelle haukkumaan, tai kun pihalla ollessa haukkuivat jollekin mitä kulki pihan ohi, niin omistaja vain kehui niitä siitä. "Hyvä poika / hyvä tyttö, hienosti vartioitu!" <- pelottavaa.

        Tuollaisten IHMISTEN takia on vähän huonot kokemukset laumanvartijoista, minä ainakin pelkään niitä enemmän kuin koiria keskimäärin, sillä ei voi ikinä tietää miten typerälle omistajalle ne ovat päätyneet...


      • vartijoitanaapurissa
        vartijoitanaapurissa kirjoitti:

        Tuo meidän naapuri ainakin jättää ne viisi aitaukseen välillä päiväkausiksikin keskenään, kun itse lähtee viihteelle / näyttelyreissulle. Kotiin jääneet koirat sitten räyhäävät kaikelle, mikä vähänkin liikkuu ja juoksevat pitkin aitauksensa viertä ja tappelevat lopulta keskenäänkin. Se on aika hurjaa menoa ja välillä pelottaa tulla siitä niiden aitauksen ohitse (tie kulkee ihan vieressä, aitaus on vedetty käytännössä aivan tontinrajalle saakka ja vain pienehkö oja erottaa sen yleisestä tiestä), varsinkin kun olen nähnyt, mihin ne pystyvät: yksi saman omistajan koirista puri joskus omalta koiraltani selän tuusannuuskaksi. Joskus olen ollut siellä kylässä (kun koiria oli vähemmän) ja kun ne säntäsivät ikkunaan tai ovelle haukkumaan, tai kun pihalla ollessa haukkuivat jollekin mitä kulki pihan ohi, niin omistaja vain kehui niitä siitä. "Hyvä poika / hyvä tyttö, hienosti vartioitu!" <- pelottavaa.

        Tuollaisten IHMISTEN takia on vähän huonot kokemukset laumanvartijoista, minä ainakin pelkään niitä enemmän kuin koiria keskimäärin, sillä ei voi ikinä tietää miten typerälle omistajalle ne ovat päätyneet...

        Ääh unohtui tuohon pistää vielä just se, että ne juoksevat täällä ihan toisten pihoillakin, eikä omistaja itsekään saa niitä kiinni. Joskus ne karkaavat, kun omistaja on just poissa kotoa, eikä hän sitten ota oikein kantaa siihen mitenkään, jos soittaa, että koirasi juoksee täällä pitkin pitäjää.. Kuitenkin, jos koiralle tapahtuu jotain (juoksee vaikka auton eteen ja auto vähän töytäisee sitä tms.) niin sitten on kyllä helvetti irti kun on joku "pilannut hänen näyttelykoiransa" ja siitä on sitten vaatimassa kyllä korvauksia. Huoh.


      • nollatoleranssia

        Poliisin ohje: Rikosilmoitus JOKA kerta, kun koira on irrallaan muualla kuin omistajansa pihalla.


    • Ota_kisuli_mirri

      Kaikki on yhtä älykkäitä... mikä ei välttämättä ole kovin paljon se.

    • Jotaintietävä

      Tiibetinmastiffi tai pyrenneittenmastiffi taitaa olla nykyään niitä rauhallisempia. Ainoat laumanvartiat jotka olen nähnyt koirapuistossa. Pyrenneittenmastiffi on se kaikkein rauhallisin, joka nykyään pelkää suttakin.

    • suojelijainen

      olette nyt ystävät aivan hakoteillä. laumanvartija on ensinnäkin aika kulunut lempinimi roduille. se kuuluisi olla suojelija. kuten meillä ainakin on. asun aivan itärajan tuntumassa,ja meillä sattuu liikkumaan karhut ja ketut, susia oli laumassa muutama vuosi sitten. kaikki kanat kissat lampaat ja muut ovat saaneet laiduntaa aivan omassa rauhassa meidän pelloilla. koirat eivät riehu,eivät rähjää eikä tapa,niiden kumea haukunta kertoo ettei kannata tulla pihaan . täältä saa lähdöt. ne on ihan normaaleja koiria,normaalilla koulinnalla. oma ainakin osaa tulla luo ja sivulle ja hiljenee kun kauniisti sanon. jos olisi oikeasti tilanne että pitäis puolustaa,en epäile et epäröis hetkeekän puolustaa. ihmisille ehkä liian lauhkeakin,kaikenmaailman kauppiaat tulee sisään,ja häntä heiluu. ainoa mikä on,niin pentuna puri sellainen pieni karvainen nalkuttaja,niin sitä ei seidetä meiän pihassa.

      • oletkoseonnut

        Voijettä, vielä ketutkin kulkee. Minä asun ihan Helsingin keskustassa. On kettuja meilläkin, HUi!
        Kesämökkipaikkakunnallani laumanvartijalauma tappoi kaksi koiraa, useamman kissan, raateli ponin, kauriin, erilaisia lintuja. Koiria ei ole vieläkään saatu laillisesti pois omistajaltaan kun poliisilla on kiireitä.


    • erklhfds

      Täällä kirjoittajilla on varmaan aivan vitusti käytännon tietoa laumanvartioista eli helvetin vähän ja sitten yleistetään niinkuin monesa muissakin asioissa.

      • tuossavastausta

        Ei laumanvartijat nyt mittään niin mahdottoman kummallisia koiria ole. Miellyttämisen halua ei juuri ole, eli tottisvalioksi niitä on hankala saada. Tarvitsee aidatun pihan, ei pysy irti piha-alueella, noin lähtökohtaisesti.Laumanvartijän ääni on kumea ja kuuluva. Omat estrelat ei heräkästi haukkuneet, mutta kun haukkuivat. ääni oli kunnioitusta herättävä. Aika ohjaaja pehmeitä, eivät tarvitse kovia otteita, ja kantavat kuulemma kaunaa väärästä kohtelusta, siitä ei ole kokemusta. tässä melkein ne tärkeimmät.


      • 787980_NäinNon
        tuossavastausta kirjoitti:

        Ei laumanvartijat nyt mittään niin mahdottoman kummallisia koiria ole. Miellyttämisen halua ei juuri ole, eli tottisvalioksi niitä on hankala saada. Tarvitsee aidatun pihan, ei pysy irti piha-alueella, noin lähtökohtaisesti.Laumanvartijän ääni on kumea ja kuuluva. Omat estrelat ei heräkästi haukkuneet, mutta kun haukkuivat. ääni oli kunnioitusta herättävä. Aika ohjaaja pehmeitä, eivät tarvitse kovia otteita, ja kantavat kuulemma kaunaa väärästä kohtelusta, siitä ei ole kokemusta. tässä melkein ne tärkeimmät.

        "....mutta kun haukkuivat. ääni oli kunnioitusta herättävä..."

        Tuossa se asia tiivistyy ja kiteytyy. Laumiksia ottavat 90 %:sti ihmiset, jotka eivät itse ole sitä kunnioitusta hankkineet ja vielä vähemmän ansainneet. Tämä yleistys ei koske heitä, jotka ko. mutantteja tarvitsevat elinkeinonsa turvaamiseen tai nk. oikeaan tarkoitukseen.


    • haikeastimuistellen

      Laumanvartija sopii syrjäseudulle, aidatulle pihalle.Laumanvartijoista tietävään,ja niitä ymmärtävään kotiin.Minulla on ollut kaksi puhdasrotuista laumanvartijaa, hyvin niiden kanssa pärjättiin, ketään eivät purreet.Elivät pitkään, ja terveinä.
      Mutta, en ota enää.Paljon vastuuta, ennakoitavaa jne.Kun eivät ole tavallisia koiria, vartiointi vietit oli voimakkaat.
      Helpommalla pääsee seurakoiran kanssa joilla ei ole voimakasta vahtiviettiä.

    • Sic

      Pystyy kouluttamaan. Pysyy kyllä kohtuuhyvin ihan pihassakin. Mahdottoman pehmeitä koiria eli turhaan ei saa kurmuuttaa yhtään. Pentuna ja teininä kannattaa kyllä pitää tarkkaan silmän alla ettei kukaan ihminen pääse komentamaan väärällä tavalla. Pentueesta kannattaa valita sieltä rohkeammasta päästä, aroista tulee helpolla vihaisia jos ei omistaja onnistu kypmillä.
      Yksilöitähän me kaikki ollaan mutta varmaan helpoimmasta päästä pyrre tai podhalanski, nyt tietysti meinaan valkoisia kun ne kiinnostaa eniten.
      Käy jollain kasvattajalla kylässä jos onnistuu ja vietä siellä vaikka koko päivä (vie hyvät tuliaiset).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe