Ubuntua olen käyttänyt vuodesta 2004 ja ilman haittaohjelmaa, ei siis selaimeen edes ylimääräistä toolbaria. Virustorjuntaa ei ole tarvinnut, koska ei ole virusta ja siten niille ei ole tunnisteita. Voin rehellisesti sanoa että olen 100% tyytyväinen Ubuntun toimivuuteen turvallisena käyttöjärjestelmänä. Toisin on Windows joka tuntuu saastuvan jokaisesta asennetusta ohjelmasta. Ubuntuun kun asennetaan ohjelmat turvallisesti keskitetystä pakettivarastosta, niin Windowsiin niitä haalitaan pitkin nettiä...
Mikä tämän ilon voisi pilata? :)
Linuxit onkin aika hyviä?
25
123
Vastaukset
Eipä siihen Windowsiinkaan pakko ole asennella mitä sattuu, mutta pakettivarastosta tosiaan on äärimmäisen epätodennäköistä saada haittaohjelmaa.
- 987654321123
En ymmärrä, miten käsi täytyy tietokoneen käytössä olla jos windowsinkin onnistuu noin heplosti saastuttamaan.
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia virusten kanssa windowsissa, eikä myöskään ubuntussa.
Mitään toolbaareja ei tule, kun ei lataa höpöohjelmia.- seliseli-fakta
Kummasti vaan niitä ylimääräisiä tulee. Se johtuu osaksi siitä että asennusohjelmaan paketoidaan kaikenlaista. Saastuuhan se itsestään jopa mainoksista.
- Käyttäjänvika
seliseli-fakta kirjoitti:
Kummasti vaan niitä ylimääräisiä tulee. Se johtuu osaksi siitä että asennusohjelmaan paketoidaan kaikenlaista. Saastuuhan se itsestään jopa mainoksista.
Se johtuu siitä että asentajat eivät älyä ajaa ohjelmaa mukautettu tilassa vaan mennään pika asennuksella jolloin näitä tulee..
- 987654321123
seliseli-fakta kirjoitti:
Ei mulla vaan ole saastunut.
Kyllähän jotkut ihmiset saa kaikki vehkeet rikki, oli se sitten auto, tai jokin muu.
No, jos on sellaista kaikki vehkeet hajottavaa tyyppiä, niin sitten on parempi ottaa idioottivarma systeemi.
- surullinen_jatkumo
Xp virusimuri, muuten hyvä kunhan uudelleenasenteli kerran vuoteen pariin, vista tahmailija, seiska maksullinen päivitys vistaan ja tahmailu jatkui. kasi laatikkoleikki, viimeinen windows 10 vakoilee käyttäjää. Aina jotain pielesä.
- suosiopielessä
"Aina jotain pielesä." Aina jotain pielessä kun linuxin suosio tietokoneissa ei nouse yli 1.6%
- linux_kaikkialla
suosiopielessä kirjoitti:
"Aina jotain pielesä." Aina jotain pielessä kun linuxin suosio tietokoneissa ei nouse yli 1.6%
Entä palvelimet ja laitteet? Myös luotettava lähde? Linux on huomattavasti suositumpi kuin Windows.
- hopotihoi
linux_kaikkialla kirjoitti:
Entä palvelimet ja laitteet? Myös luotettava lähde? Linux on huomattavasti suositumpi kuin Windows.
Palvelimia korkataan jatkuvasti kun on valittu heikkolaatuinen linuks sinne. Halvoissa laitteissa ja halpapuhelimissa käytetään linuxia koska sen saa ilmaiseksi ja jotta haittaohjelmia olisi helppo työntää android puhelimiin:
"Saksalainen tietoturvayhtiö G Data on löytänyt useista uusista Android-puhelimista valmiiksi asennettuja haittaohjelmia."
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/uusista-android-puhelimista-loytyi-haittaohjelmia-taustalla-rikolliset-vai-valtiollinen-vakoilu-3482452 - winhättää
hopotihoi kirjoitti:
Palvelimia korkataan jatkuvasti kun on valittu heikkolaatuinen linuks sinne. Halvoissa laitteissa ja halpapuhelimissa käytetään linuxia koska sen saa ilmaiseksi ja jotta haittaohjelmia olisi helppo työntää android puhelimiin:
"Saksalainen tietoturvayhtiö G Data on löytänyt useista uusista Android-puhelimista valmiiksi asennettuja haittaohjelmia."
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/uusista-android-puhelimista-loytyi-haittaohjelmia-taustalla-rikolliset-vai-valtiollinen-vakoilu-3482452Montako Ubuntu-palvelinta on korkattu, jotka ovat todella ylläpidon alla? Kotikoneita ei korkata. Palvelimissa kyse jostakin ohjelmasta joka sisältää tietoturva-aukkoja?
- varma-tieto-oy
Vaikka sulla on ollut Ubuntu vuodesta 2004, niin on sulla myös joku Windows koneella, se vaan on niin että ilman Windowsia ei tietokonemaailmassa pärjää, ei edes Ubuntun käyttäjät.
- Sekoilijalle
Hyvin pärjää ilman Windowsia, ei sitä Microsoftin räpellystä tarvita mihinkään.
Teinixeille on pelaaminen niin oleellinen asia tietokoneen käyttöä, etteivät kykene käsittämään, etteivät kaikki ole niin kiinnostuneita viimeisimmistä Direct3D 12 -räiskinnöistä.
- Klassikotparhaat
Kollimaattori kirjoitti:
Teinixeille on pelaaminen niin oleellinen asia tietokoneen käyttöä, etteivät kykene käsittämään, etteivät kaikki ole niin kiinnostuneita viimeisimmistä Direct3D 12 -räiskinnöistä.
Klassikkopelit ovat niitä parhaita. Ei niinkään nämä viimeistä huutoa olevat tylsät pelit kuten uudet Call of Duty, Battlefield, CS jotka vuodesta toiseen toistaa itseään.
- 987654321123
Sekoilijalle kirjoitti:
Hyvin pärjää ilman Windowsia, ei sitä Microsoftin räpellystä tarvita mihinkään.
Jos on ollut ilman Windowsia vuodesta 2004, niin siitä voi vetää johtopäätökset, miltä tietopohjalta asiaa arvioi.
Otatko itse ohjeita autoiluun sellaiselta joka on ajanut viimeksi 60 luvulla?
En minäkään, enkä tietokoneen käyttöön sellaiselta, joka ei ole käyttänyt ko. systeemiä 11 vuoteen.
- gddssdfdf
Linux eri versioissaan ollut käytössä vuodesta 2008, enkä tarvitse Windowsia yhtään mihinkään.
Kaikki tietoturvahuolet ja eri ohjelmien jatkuvat päivitysaskartelut ovat tipotiessään. - winpaniikki
Wintrollille näyttää olevan kova paikka, kun puhutaan turvallisuudesta. Toki kaikki sen tietää että Windows ei ole turvallinen. Yrittää kääntää keskustelun pois aiheesta. Se ei onneksi Linuxien tietoturvallisuutta murra :).
- W-Ubuntuko
"Wintrollille näyttää olevan kova paikka, kun puhutaan turvallisuudesta. Toki kaikki sen tietää että Windows ei ole turvallinen."
Oudoksuttaa mistä teitä karikatyrisiä lapsukaisia aina vain riittää.
Itsellä ollut XP Pro josta siirryin suoraan W7 Pro:n ja tähän mennessä ei ole ollut turvaongelmia.
Asennan koneelle vain sen mitä todella tarvitsen ja senkin vain ko. ohjelmien omilta virallisilta sivuilta, sekä käyttiksen turvapäivitykset ja ohjelmien päivitykset ajantasalla.
Aina vain rajoitetun tilin kautta netissä ja nyttemmin noin viiden vuoden ajan ollut lisäturvana G Data IS, aiemmin muita vastaavia.
Nyttemmin MS:n röyhkeän tyrkky- ja vakoilupolitiikan vuoksi harkitsen Windowsista luopumista siinä vaiheessa kun 7:lla ei enää voi jatkaa. Harmi, sillä se Windowsin ns. ekosysteemi alkoi viimeinkin tulla todellisuudeksi, mutta MS:n röyhkeä ja tunkeileva "Google-FB"-nykypolitiikka raiskaa sen.
Ehkä Ubuntu seuraavaksi. - vanha_körmy
Miten sen nyt ottaa. Parta on kasvanut jo kohta 30 vuotta. Päättelepä siitä tämän "lapsukaisen" ikä ;)
Linux käytössä vuodesta -95 ja pelkästään asennettuna vuodesta 2000. En enää edes osaisi asentaa windowsia! - W-Ubuntuko
vanha_körmy kirjoitti:
Miten sen nyt ottaa. Parta on kasvanut jo kohta 30 vuotta. Päättelepä siitä tämän "lapsukaisen" ikä ;)
Linux käytössä vuodesta -95 ja pelkästään asennettuna vuodesta 2000. En enää edes osaisi asentaa windowsia!Pointti. Ylempänä oleva lapsellisen karikatyrinen reaktiomalli ei vastaa biologisen iän olettamaa kypsyyttä.
Itse aloitan hiljalleen Linuxiin tutustumisen josta jo jonkin verran aika ajoin olen lukenut ja saatampa hommata sille ihan oman koneenkin, jokin käytetty yritysläppäri (virtuaaliboxi myös yksi mahdollisuus). Pitää vain ensin koettaa varmistaa asentuuko haluttu Linux-versio rautaan.
Tuo Ubuntu on yksi ensiehdokas, ehkä Debiankin.
Ubuntu-laitteet: http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu-laitteet
Äkikseen Debian.fi foorumia puolestaan ei löytynyt: http://suomi-debian.org/
Mutta _en_: http://forums.debian.net/
Sekä _fr_: http://www.debian-fr.org/
Edelleen fr: https://debian-facile.org/ - ihateubuntu
Nyt on parta kasvanut pari kuukautta, edellinen vuoden, sitä edellinen pari ja sitä edellinen .... Johtuu siitä että kerran kyllästyin. :D
Kannattaa ehdottomasti hankkia (ainakin) toinen kone .
Minä en ole tainnut olla yhden koneen varassa kymmensiin vuosiin.
http://linuxmint-fi.info/
Tuossa on suomenkielinen ohje. - W-Ubuntuko
ihateubuntu kirjoitti:
Nyt on parta kasvanut pari kuukautta, edellinen vuoden, sitä edellinen pari ja sitä edellinen .... Johtuu siitä että kerran kyllästyin. :D
Kannattaa ehdottomasti hankkia (ainakin) toinen kone .
Minä en ole tainnut olla yhden koneen varassa kymmensiin vuosiin.
http://linuxmint-fi.info/
Tuossa on suomenkielinen ohje.Kasvanut huoltamatta !? Leikkaa hyvä mies se parta pois tai vähintäänkin muokkaa se siistin huolitelluksi, muutoin nykyaikana saattaa tulla eri maissa matkustaessa / rajoja ylittäesä lisäkontroleita. Tosin jos sattuu olemaan elovehnän värinen parta, niin riski lienee matalampi ;-)
Tuo Mint on tullut ilmeisesti melko suosituksi, mutta toistaiseki Ubuntu ja Debian mutu-listalla. Pitää selvitellä eri versioiden etuja ja mahdollisia haittoja.
- W-Ubuntuko
Ubuntuun siirtymistä harkitseville oiva foorumi.
Ubuntu Suomen keskustelualueet: http://forum.ubuntu-fi.org/- Ghosteryforandroid
Suosittelen lämpimästi tutustumaan forumiin. Olen itsekin aloittelijana sieltä paljon apua saanut.
- deblova
Itse aloitin noihin aikoihin Red Hat pohjaisen käyttöjärjestelmän käytön. Siitä pikkuhiljaa Ubuntuun ja nyt 7/8 vuotta Debiania. Eipä valittamista.
Laiton netitön Windows 7 on yhdellä kiintolevyllä, laite Firmware päivityksiä varten. Eli käytössä todella harvoin sitä laatikosta kaivetaan esille.
Virukset ja haittaohjelmat... no ei ole. Itelle on kuitenkin tärkeempää, että PC (Personal Computer) on nimenomaan omassa hallinnassa ja juurikin oma kone.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824817- 1882178
- 1321822
- 1751455
- 341425
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161371ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj201329- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3181091- 781013