Linuxit onkin aika hyviä?

tyytyväinen_aloittelija

Ubuntua olen käyttänyt vuodesta 2004 ja ilman haittaohjelmaa, ei siis selaimeen edes ylimääräistä toolbaria. Virustorjuntaa ei ole tarvinnut, koska ei ole virusta ja siten niille ei ole tunnisteita. Voin rehellisesti sanoa että olen 100% tyytyväinen Ubuntun toimivuuteen turvallisena käyttöjärjestelmänä. Toisin on Windows joka tuntuu saastuvan jokaisesta asennetusta ohjelmasta. Ubuntuun kun asennetaan ohjelmat turvallisesti keskitetystä pakettivarastosta, niin Windowsiin niitä haalitaan pitkin nettiä...
Mikä tämän ilon voisi pilata? :)

25

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä siihen Windowsiinkaan pakko ole asennella mitä sattuu, mutta pakettivarastosta tosiaan on äärimmäisen epätodennäköistä saada haittaohjelmaa.

    • 987654321123

      En ymmärrä, miten käsi täytyy tietokoneen käytössä olla jos windowsinkin onnistuu noin heplosti saastuttamaan.

      Minulla ei ole ollut mitään ongelmia virusten kanssa windowsissa, eikä myöskään ubuntussa.

      Mitään toolbaareja ei tule, kun ei lataa höpöohjelmia.

      • seliseli-fakta

        Kummasti vaan niitä ylimääräisiä tulee. Se johtuu osaksi siitä että asennusohjelmaan paketoidaan kaikenlaista. Saastuuhan se itsestään jopa mainoksista.


      • Käyttäjänvika
        seliseli-fakta kirjoitti:

        Kummasti vaan niitä ylimääräisiä tulee. Se johtuu osaksi siitä että asennusohjelmaan paketoidaan kaikenlaista. Saastuuhan se itsestään jopa mainoksista.

        Se johtuu siitä että asentajat eivät älyä ajaa ohjelmaa mukautettu tilassa vaan mennään pika asennuksella jolloin näitä tulee..


      • 987654321123
        seliseli-fakta kirjoitti:

        Kummasti vaan niitä ylimääräisiä tulee. Se johtuu osaksi siitä että asennusohjelmaan paketoidaan kaikenlaista. Saastuuhan se itsestään jopa mainoksista.

        Ei mulla vaan ole saastunut.

        Kyllähän jotkut ihmiset saa kaikki vehkeet rikki, oli se sitten auto, tai jokin muu.

        No, jos on sellaista kaikki vehkeet hajottavaa tyyppiä, niin sitten on parempi ottaa idioottivarma systeemi.


    • surullinen_jatkumo

      Xp virusimuri, muuten hyvä kunhan uudelleenasenteli kerran vuoteen pariin, vista tahmailija, seiska maksullinen päivitys vistaan ja tahmailu jatkui. kasi laatikkoleikki, viimeinen windows 10 vakoilee käyttäjää. Aina jotain pielesä.

      • suosiopielessä

        "Aina jotain pielesä." Aina jotain pielessä kun linuxin suosio tietokoneissa ei nouse yli 1.6%


      • linux_kaikkialla
        suosiopielessä kirjoitti:

        "Aina jotain pielesä." Aina jotain pielessä kun linuxin suosio tietokoneissa ei nouse yli 1.6%

        Entä palvelimet ja laitteet? Myös luotettava lähde? Linux on huomattavasti suositumpi kuin Windows.


      • hopotihoi
        linux_kaikkialla kirjoitti:

        Entä palvelimet ja laitteet? Myös luotettava lähde? Linux on huomattavasti suositumpi kuin Windows.

        Palvelimia korkataan jatkuvasti kun on valittu heikkolaatuinen linuks sinne. Halvoissa laitteissa ja halpapuhelimissa käytetään linuxia koska sen saa ilmaiseksi ja jotta haittaohjelmia olisi helppo työntää android puhelimiin:
        "Saksalainen tietoturvayhtiö G Data on löytänyt useista uusista Android-puhelimista valmiiksi asennettuja haittaohjelmia."
        http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/uusista-android-puhelimista-loytyi-haittaohjelmia-taustalla-rikolliset-vai-valtiollinen-vakoilu-3482452


      • winhättää
        hopotihoi kirjoitti:

        Palvelimia korkataan jatkuvasti kun on valittu heikkolaatuinen linuks sinne. Halvoissa laitteissa ja halpapuhelimissa käytetään linuxia koska sen saa ilmaiseksi ja jotta haittaohjelmia olisi helppo työntää android puhelimiin:
        "Saksalainen tietoturvayhtiö G Data on löytänyt useista uusista Android-puhelimista valmiiksi asennettuja haittaohjelmia."
        http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/uusista-android-puhelimista-loytyi-haittaohjelmia-taustalla-rikolliset-vai-valtiollinen-vakoilu-3482452

        Montako Ubuntu-palvelinta on korkattu, jotka ovat todella ylläpidon alla? Kotikoneita ei korkata. Palvelimissa kyse jostakin ohjelmasta joka sisältää tietoturva-aukkoja?


    • varma-tieto-oy

      Vaikka sulla on ollut Ubuntu vuodesta 2004, niin on sulla myös joku Windows koneella, se vaan on niin että ilman Windowsia ei tietokonemaailmassa pärjää, ei edes Ubuntun käyttäjät.

      • Sekoilijalle

        Hyvin pärjää ilman Windowsia, ei sitä Microsoftin räpellystä tarvita mihinkään.


      • Teinixeille on pelaaminen niin oleellinen asia tietokoneen käyttöä, etteivät kykene käsittämään, etteivät kaikki ole niin kiinnostuneita viimeisimmistä Direct3D 12 -räiskinnöistä.


      • Klassikotparhaat
        Kollimaattori kirjoitti:

        Teinixeille on pelaaminen niin oleellinen asia tietokoneen käyttöä, etteivät kykene käsittämään, etteivät kaikki ole niin kiinnostuneita viimeisimmistä Direct3D 12 -räiskinnöistä.

        Klassikkopelit ovat niitä parhaita. Ei niinkään nämä viimeistä huutoa olevat tylsät pelit kuten uudet Call of Duty, Battlefield, CS jotka vuodesta toiseen toistaa itseään.


      • 987654321123
        Sekoilijalle kirjoitti:

        Hyvin pärjää ilman Windowsia, ei sitä Microsoftin räpellystä tarvita mihinkään.

        Jos on ollut ilman Windowsia vuodesta 2004, niin siitä voi vetää johtopäätökset, miltä tietopohjalta asiaa arvioi.

        Otatko itse ohjeita autoiluun sellaiselta joka on ajanut viimeksi 60 luvulla?

        En minäkään, enkä tietokoneen käyttöön sellaiselta, joka ei ole käyttänyt ko. systeemiä 11 vuoteen.


    • gddssdfdf

      Linux eri versioissaan ollut käytössä vuodesta 2008, enkä tarvitse Windowsia yhtään mihinkään.
      Kaikki tietoturvahuolet ja eri ohjelmien jatkuvat päivitysaskartelut ovat tipotiessään.

    • winpaniikki

      Wintrollille näyttää olevan kova paikka, kun puhutaan turvallisuudesta. Toki kaikki sen tietää että Windows ei ole turvallinen. Yrittää kääntää keskustelun pois aiheesta. Se ei onneksi Linuxien tietoturvallisuutta murra :).

      • W-Ubuntuko

        "Wintrollille näyttää olevan kova paikka, kun puhutaan turvallisuudesta. Toki kaikki sen tietää että Windows ei ole turvallinen."

        Oudoksuttaa mistä teitä karikatyrisiä lapsukaisia aina vain riittää.

        Itsellä ollut XP Pro josta siirryin suoraan W7 Pro:n ja tähän mennessä ei ole ollut turvaongelmia.

        Asennan koneelle vain sen mitä todella tarvitsen ja senkin vain ko. ohjelmien omilta virallisilta sivuilta, sekä käyttiksen turvapäivitykset ja ohjelmien päivitykset ajantasalla.

        Aina vain rajoitetun tilin kautta netissä ja nyttemmin noin viiden vuoden ajan ollut lisäturvana G Data IS, aiemmin muita vastaavia.

        Nyttemmin MS:n röyhkeän tyrkky- ja vakoilupolitiikan vuoksi harkitsen Windowsista luopumista siinä vaiheessa kun 7:lla ei enää voi jatkaa. Harmi, sillä se Windowsin ns. ekosysteemi alkoi viimeinkin tulla todellisuudeksi, mutta MS:n röyhkeä ja tunkeileva "Google-FB"-nykypolitiikka raiskaa sen.

        Ehkä Ubuntu seuraavaksi.


      • vanha_körmy

        Miten sen nyt ottaa. Parta on kasvanut jo kohta 30 vuotta. Päättelepä siitä tämän "lapsukaisen" ikä ;)
        Linux käytössä vuodesta -95 ja pelkästään asennettuna vuodesta 2000. En enää edes osaisi asentaa windowsia!


      • W-Ubuntuko
        vanha_körmy kirjoitti:

        Miten sen nyt ottaa. Parta on kasvanut jo kohta 30 vuotta. Päättelepä siitä tämän "lapsukaisen" ikä ;)
        Linux käytössä vuodesta -95 ja pelkästään asennettuna vuodesta 2000. En enää edes osaisi asentaa windowsia!

        Pointti. Ylempänä oleva lapsellisen karikatyrinen reaktiomalli ei vastaa biologisen iän olettamaa kypsyyttä.

        Itse aloitan hiljalleen Linuxiin tutustumisen josta jo jonkin verran aika ajoin olen lukenut ja saatampa hommata sille ihan oman koneenkin, jokin käytetty yritysläppäri (virtuaaliboxi myös yksi mahdollisuus). Pitää vain ensin koettaa varmistaa asentuuko haluttu Linux-versio rautaan.

        Tuo Ubuntu on yksi ensiehdokas, ehkä Debiankin.

        Ubuntu-laitteet: http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu-laitteet

        Äkikseen Debian.fi foorumia puolestaan ei löytynyt: http://suomi-debian.org/

        Mutta _en_: http://forums.debian.net/

        Sekä _fr_: http://www.debian-fr.org/

        Edelleen fr: https://debian-facile.org/


      • ihateubuntu

        Nyt on parta kasvanut pari kuukautta, edellinen vuoden, sitä edellinen pari ja sitä edellinen .... Johtuu siitä että kerran kyllästyin. :D

        Kannattaa ehdottomasti hankkia (ainakin) toinen kone .
        Minä en ole tainnut olla yhden koneen varassa kymmensiin vuosiin.

        http://linuxmint-fi.info/
        Tuossa on suomenkielinen ohje.


      • W-Ubuntuko
        ihateubuntu kirjoitti:

        Nyt on parta kasvanut pari kuukautta, edellinen vuoden, sitä edellinen pari ja sitä edellinen .... Johtuu siitä että kerran kyllästyin. :D

        Kannattaa ehdottomasti hankkia (ainakin) toinen kone .
        Minä en ole tainnut olla yhden koneen varassa kymmensiin vuosiin.

        http://linuxmint-fi.info/
        Tuossa on suomenkielinen ohje.

        Kasvanut huoltamatta !? Leikkaa hyvä mies se parta pois tai vähintäänkin muokkaa se siistin huolitelluksi, muutoin nykyaikana saattaa tulla eri maissa matkustaessa / rajoja ylittäesä lisäkontroleita. Tosin jos sattuu olemaan elovehnän värinen parta, niin riski lienee matalampi ;-)

        Tuo Mint on tullut ilmeisesti melko suosituksi, mutta toistaiseki Ubuntu ja Debian mutu-listalla. Pitää selvitellä eri versioiden etuja ja mahdollisia haittoja.


    • W-Ubuntuko
      • Ghosteryforandroid

        Suosittelen lämpimästi tutustumaan forumiin. Olen itsekin aloittelijana sieltä paljon apua saanut.


    • deblova

      Itse aloitin noihin aikoihin Red Hat pohjaisen käyttöjärjestelmän käytön. Siitä pikkuhiljaa Ubuntuun ja nyt 7/8 vuotta Debiania. Eipä valittamista.

      Laiton netitön Windows 7 on yhdellä kiintolevyllä, laite Firmware päivityksiä varten. Eli käytössä todella harvoin sitä laatikosta kaivetaan esille.

      Virukset ja haittaohjelmat... no ei ole. Itelle on kuitenkin tärkeempää, että PC (Personal Computer) on nimenomaan omassa hallinnassa ja juurikin oma kone.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe