13-vuotiaan seurustelu

Huolestuttaa

Tytärpuoleni on 13-vuotias ja ylitsepääsemättömän kiinnostunut pojista mikä on tietenkin täysin normaalia tuossa iässä.
Kysyisinkin nyt, että miten pitkälle päästäisitte tyttären touhut tuossa iässä?
Tällä tytöllä poikia riittää ja toiset tytöt ovat jo alkaneet ns. "huoritella" häntä.
Olen näin sivusta seurannat tätä asiaa kun en halua kovin puuttua siihen tytön äidin takia joka on sitä mieltä että hänen tyttärensä on kaiken tälläisen yläpuolella.
Mieheni eli tytön isä ei tee asialle myöskään yhtään mitään.
Kovasti vaan pelkään, että tässä voi käydä vielä huonosti sillä onhan näitä teinijuttuja koko ajan esillä. Ei-toivotut raskaudet ym.

43

2190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsetseurustelee

      On ihan oikein, että olet huolissasi tytöstä, ihan lapsihan se vielä onkin!

      Itse kavahdan jo sitä, kun 15-v. veljentyttö haluaa seurustella, saati jos sen nuoremmat sisarukset haluaisivat myös... Seurustelu on aikuisten juttu. Lasten ei pitäisi ryhtyä siihen lainkaan, sillä ei lapsella ole vielä riittävästi järkeä tai ymmärrystä, eikä pidäkään olla, jotta hän voisi kokonaisvaltaisesti hahmottaa kaiken, mitä seurustelu tuo mukanaan: on ne kivat yhteiset jutut, mutta sitten on myös se vastuu, sitoutuminen ja riskit. Riskillä tarkoitan mm. raskautta (tämä koskee myös poikia, sillä tuleehan heistäkin isiä, jos tytöistä tulee äitejä), seksuaalitraumoja (toinen haluaa sekstailla, kun taas toinen ei halua, jolloin helposti se haluava saa painostettua toisen tekemään asioita, joita ei vielä oikeastaan haluaisi tehdä, koska vaihtoehdot ovat "seksi tai ero"), kavereiden menetystä (monet nyhjäävät niin tiiviisti poika- tai tyttökaverissa, etteivät muista enää kavereitaan ollenkaan) ja just tuota huorittelua ja "maineen pilaantumista". (Tosin tähän on usein henkilö ihan itse syypää, jos vehtailee vähän kaikkien kanssa, eikä suostu tyytymään yhteen tyyppiin).

      Siinähän ei ole mitään väärää, että on kiinnostunut muista. Ihmettelenpä vain, miksi aina täytyy ryhtyä toimenpiteisiin kiinnostuksen suhteen, eli pyrkiä siihen seurusteluun ja/tai seksuaaliseen kontaktiin. Miksei voi vain tyytyä haaveilemaan kauempaa, kunnes on riittävän aikuinen.

      Se ei ole hyvä, jos jo nyt huoritellaan. Jos on 13-vuotiaana saanut tuon leiman, mitähän mahtaa käytös olla sitten, kun on vaikka 16-vuotias?

      Tuskin voit itse tehdä asialle mitään, mutta entä tytärpuolen vanhempi (se, jonka kanssa olet yhdessä)? Voisiko hänelle puhua, ja saada hänet ohjaamaan tyttöä järkevämpien asioiden pariin? (Ei tietenkään KIELLOILLA ja KIRISTYKSELLÄ, vaan yrittämällä vain keksiä tytölle parempaa tekemistä ja muuta ajateltavaa. Samalla voisi selittää hänelle, että tilanne yksinkertaisesti huolestuttaa teitä aikuisia.)

      • Miettii.hän

        Ja nyt sitten syyllistetään sitä jota huoritellaan. Eikös ne huorittelijat ole huoritteluun syyllisiä.

        Useimmiten juuri nämä joita huoritellaan, eivät todellakaan jaa ihan helpolla jos ollenkaan. Kateelliset sitten kyllä haukkuu.


      • oppiaikäkaikkiiii
        Miettii.hän kirjoitti:

        Ja nyt sitten syyllistetään sitä jota huoritellaan. Eikös ne huorittelijat ole huoritteluun syyllisiä.

        Useimmiten juuri nämä joita huoritellaan, eivät todellakaan jaa ihan helpolla jos ollenkaan. Kateelliset sitten kyllä haukkuu.

        Jaa, kyllä kaikki minun tuntemani (osa jopa kavereitani) huora-leiman saaneet ovat juurikin jaelleet ja/tai tyrkyttäneet itseään ihan antaumuksella. Joskus tehnyt ihan pahaa kavereittenkin puolesta, tuntemattomista nyt niin väliä olekaan.. Tosin ei ne kaverit sitä itse ole loukkaavana ottaneet, vaan pikemminkin ylpeydellä. D:

        Mutta eihän 13-v muutenkaan ole kyllin vanha seurustelemaan, sen ikäisten pitäis vielä leikkiä Barbeilla ja pikkuautoilla! Ainakin me leikittiin vielä siinä iässä. :)

        (Niin, ja kyllä ne haukkujatkin ovat yhtä lailla syyllisiä, eihän toi sitä asiaa poista. Mutta kyllä ne "huorat" usein itsekin jotain tekee sen maineensa ansaitakseen, vai oletko ikinä kuullut, että jotain supersiveellistä olisi alettu huoritella?)


      • nellianskuliini

        Oon samaa mieltä, ei se huono maine ihan itsekseen tule, kyllä sen saamiseksi jotain tehdä täytyy. Mutta niin, ei se tietenkään ole sen enempää oikein niiltä sanojiltakaan, että kauhean ilkeästi sitä hokevat ympäriinsä.

        Mutta lapsetseurustelee:lla oli hyviä pointteja. Noin nuoren ei kannattaisi vielä seurustella alkuunkaa (kiinnostunut voi olla), ja kyllä näillä aikuisilla on oikeus ilmaista huolensa lapsen suhteen. Just siks, että pahimmassa tapauksessa tytön maine on pilalla ehkä vuosiksi eteenpäin SEKÄ hänelle voi kehittyä niitä traumoja, kun tekee puolitahtomattaan asioita, joita ei oikeastaan haluaisikaan tehdä. Kannattaa ehdottomasti seurata tilannetta ja yrittää jutella tytön kans, silleen rakentavasti. <3

        Meil meni nää asiat hyvin sillä taval, kun äiti kyllä kertoi minul kaikkee, että mitä on naiseks kasvaminen (kun kysyin joitain asioita), mutta sitte ku kauheesti vinguin että haluun ihQ poicciksen, äiti totesi "ootpas sie miehenkipee." jolloin alko iha hävettää ja palauduin ihan itekseni takas siihen normaaliin olotilaan, että katsella sai muttei tarvinnu hekumoida. :D Äiti oli paras kasvattaja ikinä.<3


      • enhyväksykoskaaan

        Tässä on se kaksinaamaisuus, että tyttöjä haukutaan ja poikia ei, samasta käytöksestä... itse en haluaisi tyttöni oppivat hyväksymään sen tyyppistä ajattelumallia.


      • pojatkinvoiollahuoria
        enhyväksykoskaaan kirjoitti:

        Tässä on se kaksinaamaisuus, että tyttöjä haukutaan ja poikia ei, samasta käytöksestä... itse en haluaisi tyttöni oppivat hyväksymään sen tyyppistä ajattelumallia.

        Kyllä poikiakin voi huoritella. Ja minun tuntemilleni pojille tätä on jopa tapahtunut. Oli kyllä oma vika, mitäs jakelivat itseään ja sitten vielä kerskuivat sillä. Onneksi ne kasvoivat yli siitä "panomies" vaiheesta ja ovat nykyään ihan tasapainoisia nuoria miehiä.


      • hylämaito
        oppiaikäkaikkiiii kirjoitti:

        Jaa, kyllä kaikki minun tuntemani (osa jopa kavereitani) huora-leiman saaneet ovat juurikin jaelleet ja/tai tyrkyttäneet itseään ihan antaumuksella. Joskus tehnyt ihan pahaa kavereittenkin puolesta, tuntemattomista nyt niin väliä olekaan.. Tosin ei ne kaverit sitä itse ole loukkaavana ottaneet, vaan pikemminkin ylpeydellä. D:

        Mutta eihän 13-v muutenkaan ole kyllin vanha seurustelemaan, sen ikäisten pitäis vielä leikkiä Barbeilla ja pikkuautoilla! Ainakin me leikittiin vielä siinä iässä. :)

        (Niin, ja kyllä ne haukkujatkin ovat yhtä lailla syyllisiä, eihän toi sitä asiaa poista. Mutta kyllä ne "huorat" usein itsekin jotain tekee sen maineensa ansaitakseen, vai oletko ikinä kuullut, että jotain supersiveellistä olisi alettu huoritella?)

        Supersiveellinenkin tyttö voi tulla huoritelluksi. Vai ettekö ole kuulleet mitä selän takana puhutaan tytöistä jotka viihtyvät poikien seurassa ja osaavat rennosti heittää läppää kaikkien poikien kanssa? Kun pojat alkaa kiinnostaa ja itse on epävarma eikä osaa olla poikien seurassa, ne joilla menee paremmin tekevät kateelliseksi ja kateus saa huorittelemaan vaikka huorittelun kohde olisi supersiveellinen.


      • mekkk

        Saman ikäisen kanssa voi aloitella ja onhan tuossa iässä jo seksuaalisia tarpeita mutta miehenä on oli teini -70 luvulla niin ei ollut niitä saman ikäisiä jotka olisi seksiin suostunut mutta kyllä jo 16v pääsi naisen makuun ja hauskaa on ollut. Nyt jo 55v ja itsellä tksi tytär niin onneksi ei vielä 15v niin hirvessti ollut pojista kiinostunut ja kaikki aikanaa mutta onneksi jo 21v niin ei ole enää huolta lapsesta kun on aikuinen.


      • caca
        Miettii.hän kirjoitti:

        Ja nyt sitten syyllistetään sitä jota huoritellaan. Eikös ne huorittelijat ole huoritteluun syyllisiä.

        Useimmiten juuri nämä joita huoritellaan, eivät todellakaan jaa ihan helpolla jos ollenkaan. Kateelliset sitten kyllä haukkuu.

        Kateelliset tytöt voivat haukkua sitä tyttöä jokainen nätti ja johon pojat ihastuivat herkästi.


    • mekkk

      itten vasta kun on rippikoulu käytynä ja ei ennen ja ei tuossa iässä vielä mitään seksiä harrasteta.

    • kiinnostunutko

      Onko niin, että poikia ei uskalla/saa tuoda kotiin, miksi?
      Jos haluat auttaa niin keskustele tytön kanssa seurustelusta, seksistä ja ehkäisystä.

    • Ei teillä ääliöillä oo oikeutta päättää toisen elämästä senkun vetää gangbang in to the roof

      • lohihentai

        vetäkööt, mut jos ap on kerta huolissaan, nii saa kai se neuvoo kysyy? :D Se voi yrittää auttaa tyttöö mut ei se sille mitää sääntöjä voi sanella ku ei oo ees oma lapsi kysees


      • lohihentai kirjoitti:

        vetäkööt, mut jos ap on kerta huolissaan, nii saa kai se neuvoo kysyy? :D Se voi yrittää auttaa tyttöö mut ei se sille mitää sääntöjä voi sanella ku ei oo ees oma lapsi kysees

        Vaikka oiski oma lapsi nii silti ei vois päättää koska musta se kuulostaa siltä et se omistais sen oma isäni määräs mua vitusti mut yks päivä mull meni hermot ja latasin sitä täyttä turpaan nii ei oo enää niin paljoo määräilly oon sit 17v ja mun iskä on entinen nyrkkeilyn suomen mestari nuorten sarjassa


    • kriyv

      Puhu tytölle kaikessa rauhassa, ilman saarnaamista.Vahvista hänen itsetuntoaan pikku naisena. Sano että hän on arvokas pikku nainen.
      Tuossa iässä jo ollaan kiinnostuneita pojista. Mutta ei se sitä merkitse että hypätään sänkyyn. Kyllä se on aikuisten oman likaisen mielikuvituksen tuotetta että heti ajatellaan pahinta, sitä että tyttö harrastaa seksiseikkailuja. Tällaisissa tapauksissa täytyisi pitää omat seksifantasiat kurissa! Niillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisuuteen heräävän nuoren kohdalla.
      13 vuotias ei ole enää lapsi eikä senikäisen enää tulisi leikkiä nukeilla. Sellaiset vaatimukset ovat tekopyhien moralistien puhetta. Tuon ikäinen on siirtymässä lapsuudesta teini-ikään. Nyt hän tarvitsee hyviä neuvoja.

      • Anonyymi

        HEHHEEEEE.... PIKKU NIASENA???? mITEN KEHTAAN VÄITTÄÄ TUOLLASTA ETTÄ MIEHEN 13 V LAPSI ON JO KATUNAINEN????????? Hyi häpee olet tosi vastenmielinen!!!!!

        Onko sinusta hyvä neuvo että väität 13 v katunaiseksi ja annat ohejita toisten lapsille???????? Millasen kasvatuksen olet itse saanut??? Harmi ettei sulla ollut omia vanhempia neuvonantajina, ja sait moisia neuvoja olla 13 vuotiaana katunainen!!! Huh huh....Miksi jaat omia saamasia ohjeita toisten lapsille?????

        Voi luoja sun mielivaltaa ja ajtusmaailmaa.... mieti miljoonakertaa ennenkuin väität lasta huonoksi naiseksi.


    • Osta sille e-pillereitä

    • Pane sen poikakaveria

    • ejakulaatio

      Alko panettaa..

    • obit

      Miksi ennakoit sitä että tyttö hyppii sängystä sänkyyn, että hänestä tulee huora, -häntähän jo nimitelläänkin - miksi ennakoit että hän tulee raskaaksi? Miksi teet tuollaista?
      Et kai sekoita omia seksiin liittyviä kuvitelmiasi 13 vuotiaaseen tyttöön? Onko mielikuvitus päässyt laukkaamaan? Ja et kai vain ole mustasukkainen tytön vuoksi, hänhän on elävä muistutus siitä että miehesi on joskus ollut rakastunut tytön äitiin? Ja nytkö on hyvä olla kun tytöllä on ''huoran'' maine, oikein kuulutat sitä täällä?
      Tytöstä naiseksi kasvaminen ei tapahdu niin, että tänään leikitään nukella, ja huomenna, kun täytetään 18, ollaankin jo aikuinen. Ei, se on prosessi. Hormonaaliset muutokset aiheuttavat sen, että kiinnostutaan pojista. Ihastutaan, aletaan haaveilla heistä, kuljetaan pää pilvissä, unelmoidaan seurustelusta, pussaamisesta.
      Mutta mitä sinä teet? Likaat nuoren tytön elämää omilla mielipiteilläsi: Hän on ''ylitsepääsemättömän'' kiinnostunut pojista, ennakoit että kaikki menee huonosti, teiniraskaus, huoran maine... Olet inhottava!

    • amelien

      Olet huolissasi ja niin kunnon ihmiset ovatkin älä piittaa mitä törkyä muut kirjoittaa.Kolmetoistaveelle ei todellakaa kuulu vielä mikään seukkaaminen laps vielä.Miehes pitäis vähä herätä mis mennään eikä vältellä vastuuta sulle.Välittävä,rajat antava ja rakastava koti on se mitä pitää mielestäni kunnon perheessä olla.

    • N.T

      Aikuiset taitaa nyt unohtaa sen, että lasten seurustelu on lasten seurustelua, eli ei samaa kuin aikuisten. Jos lapsi haluaa seurustella oman ikäisen kanssa, mitä pahaa siinä voi olla? Omassa teini-iässä, ei niin kauan aikaa sitten, oli niitä ns vakipariskuntia, jotka oli seukannut "kauan", vaikkei seksiä harrastaneetkaan. Harjoittelivat seurustelua, kuten nyt itse ajattelen. Tapasivat, treffeilläkin kävivät, olivat koulussa keskenään, juttelivat.. Tutustui toiseen sukupuoleen, eikä pelkästään fyysisessä mielessä.

      Itse aloin seurustelemaan 14 vuotiaana, eka suhde sisälsi seksin ja kesti 1,5 vuotta. Aika pian eron jälkeen alkoi uusi suhde joka kesti 8 vuotta.

      Tietenkin riippuu lapsen kehitysasteesta, mutta en lähtisi kieltämään teiniltä teiniseurustelua, se kun on tosiaan suhdeharjoittelua. Harjoitellaan kuinka toista kohdella, mikä on okei ja mikä ei. Aikuisena moiset ovat vaikeampia ja monesti lapset tulevat nopeasti kuvioon, teininä lapsipelkoa ei ole, siis harkittuja lapsia ei ole juurikaan. Teiniraskauden riski on korkea, ellei seksuaalivalistusta ole käynyt läpi, sitä kun ei vaan koulun harteille voi sysätä, oli suhteessa tai ei. Yhdenillanjuttuja ne teinitkin harrastaa, ei se seurustelu seksin "tae" ole. Itse koin teininä, että nimenomaan ne suhteessa olevat käyttivät ehkäisyä, ja ne jotka sinkkuna eli ja harrasti seksiä viikonloppuisin ties kenen kanssa ties kenen kotibileissä ties kuinka kännissä, eivät välttämättä edes ehkäisyä olleet edes ajatelleet.

      Huorittelusta sen verran, että sitä tapahtuu ihan vaikka vaan siitä syystä, että tyttö puhuu liikaa pojille. Tai jos vaan vähänkään "näyttää" siltä, eli jos on liian nätti tai vaikka vaan isot tissit, heti ollaan huorittelemassa. Ei se todellakaan lasten jutuissa aina ole ansaittua, ihan kuin mikään muukaan kiusaaminen.

      • kotiuy

        Nimim N T ! Olet niin oikeassa!
        Minä ''seurustelin'' 14 vuotiaana puoli vuotta pojan kanssa. Se oli yhdessä olemista, pussailua, ei sen enempää. Aikuiset olivat huolissaan, ja varoittelivat, minä ihmettelin että mitä likaista olimme tehneet? No emme olleetkaan, aikuisten mielikuvitus vaan lensi.
        Mutta se oli hyvää ''harjoitusta'' vakavampaan seurusteluun. Jos lapset pidetään lukkojen takana, ja sitten isompana heitetään ''maailmalle'' ja sanotaan että katso itse eteesi, niin mitä siitä seuraa? Juuri teiniraskauksia yms.
        Missä tehdään eniten abortteja? Syvästi uskonnollisissa piireissä ja yhteisöissä joissa tytöt kasvatetaan tiukasti. He eivät saa seurusteluharjoitusta.


      • seurusteluonvakavaa
        kotiuy kirjoitti:

        Nimim N T ! Olet niin oikeassa!
        Minä ''seurustelin'' 14 vuotiaana puoli vuotta pojan kanssa. Se oli yhdessä olemista, pussailua, ei sen enempää. Aikuiset olivat huolissaan, ja varoittelivat, minä ihmettelin että mitä likaista olimme tehneet? No emme olleetkaan, aikuisten mielikuvitus vaan lensi.
        Mutta se oli hyvää ''harjoitusta'' vakavampaan seurusteluun. Jos lapset pidetään lukkojen takana, ja sitten isompana heitetään ''maailmalle'' ja sanotaan että katso itse eteesi, niin mitä siitä seuraa? Juuri teiniraskauksia yms.
        Missä tehdään eniten abortteja? Syvästi uskonnollisissa piireissä ja yhteisöissä joissa tytöt kasvatetaan tiukasti. He eivät saa seurusteluharjoitusta.

        Minä en voisi ikinä seurustella ajatuksella "tää on vaan harjotus, ei tän ihmisen kans oo tarkotus olla koko loppuikää yhdessä." eikä ole kukaan muukaan meidän porukasta voinut. Veljet opettaneet pentunsa suhtautumaan parisuhteeseen vakavasti ja penskat ovat saaneet olla lapsia ihan rauhassa, seurustelu tullut mukaan elämään sitten 18-vuotiaasta ylöspäin (jos on löytynyt sopiva ihminen siis), sitä ennen on saanut kyllä haaveilla ja olla kiinnostunut, mutta ei ole kukaan saanut päähänsä tehdä mitään sen vakavampia siirtoja. Hyvä niin.

        Parisuhde on vahva ja kestävä asia läpi elämän, jos suhteen siis saa hankittua tai ylipäätään haluaa hankkia. Ei siitä saa tehdä kertakäyttökamaa "harjoittelemalla toisen tunteilla".

        Tai näin meidän ja noiden meidän puolisoiden piireissä ollaan ajateltu. Tuloksena on ollut toistaiseksi vain kestäviä, onnellisia liittoja. <3 :) (No, yksi täti otti uuden miehen, kun se edellinen kuoli.)


      • hänenkanssaanaina
        seurusteluonvakavaa kirjoitti:

        Minä en voisi ikinä seurustella ajatuksella "tää on vaan harjotus, ei tän ihmisen kans oo tarkotus olla koko loppuikää yhdessä." eikä ole kukaan muukaan meidän porukasta voinut. Veljet opettaneet pentunsa suhtautumaan parisuhteeseen vakavasti ja penskat ovat saaneet olla lapsia ihan rauhassa, seurustelu tullut mukaan elämään sitten 18-vuotiaasta ylöspäin (jos on löytynyt sopiva ihminen siis), sitä ennen on saanut kyllä haaveilla ja olla kiinnostunut, mutta ei ole kukaan saanut päähänsä tehdä mitään sen vakavampia siirtoja. Hyvä niin.

        Parisuhde on vahva ja kestävä asia läpi elämän, jos suhteen siis saa hankittua tai ylipäätään haluaa hankkia. Ei siitä saa tehdä kertakäyttökamaa "harjoittelemalla toisen tunteilla".

        Tai näin meidän ja noiden meidän puolisoiden piireissä ollaan ajateltu. Tuloksena on ollut toistaiseksi vain kestäviä, onnellisia liittoja. <3 :) (No, yksi täti otti uuden miehen, kun se edellinen kuoli.)

        Minulla on tämä sama! :D Inhottaa ajatuskin, että olisi jotain kymmenen exää ennen kuin alkaa ottaa parisuhdetta tosissaan. :D Kävi hyvä tuuri,että paremmalla puoliskolla ei ollut ketään ollut koskaan, kun ei itselläkään ollut ollut, niin oli ihanaa "opetella" kaikki asiat yhdessä sitten, samassa tahdissa. :)

        Joitai kavereita kyllä on, jotka on aloittaneet "seurustelut" jo siinä 12-15-vuotiaina ja aika villiähän se meno on ollut... Joka sukujuhlissakin ollut eri "poika- tai tyttöystävät" mukana ja touhu ollut juuri sellaista "yksi eriävä mielipide niin erotaan koska ei enää sovita yhteen".

        Ei siinä, saahan sen parisuhteensa aloittaa jo vaikka 8-vuotiaana, jos näin kokee tarpeelliseksi, mutta kyllä se on vähän liian varhainen ikä kenellekään päättää, että haluaa olla just sen ihmisen kanssa sitten lopun ikäänsä. Kun ei lapset kykene sellaisiin kauaskantoisiin päätöksiin eikä voi vaatiakaan. Joten kannattaisi jättää ne seurustelut sinne aikuisikään jolloin niitä päätöksiäkin pystyy jo tekemään fiksummin.


      • elämänäyttää

        Joo ei tarkoitus olekaan leikkiä toisen tunteillaKyllä siinä tietää kumpikin missä mennään.
        Mun kokemus on se että kun on oltu parisuhteessa pitempään, toiselle usein tulee kova elämännälkä, täytyy saada muita kokemuksia koska kuolema odottaa jo aivan lähellä, terveys reistailee ja ikää tulee. Mun uskovaiselle sukulaiselle kävi näin, hyvin meni vuosikymmeniä mutta sitten miehelle tuli hätä: Tätäkö se elämä olikin, oliko se tässä...
        No niin siinä kävi että mies löysi uuden rakkauden seurakunnasta. Vanha vaimo jäi. Sanoi ettei halunnut mutään pahaa mutta näin täytyy tehdä. Ja on käynyt muillekin näin, naisillekin. Ovat joutuneet aivan pakokauhun valtaan. Sitä ensin ollaan niin kauhean varmoja että nyt elämä sujuu näin alusta loppuun, mutta kun aikaa kuluu, niin mieli muuttuu. Se olikin aivan toisinpäin!


      • suhteista-yleensä
        elämänäyttää kirjoitti:

        Joo ei tarkoitus olekaan leikkiä toisen tunteillaKyllä siinä tietää kumpikin missä mennään.
        Mun kokemus on se että kun on oltu parisuhteessa pitempään, toiselle usein tulee kova elämännälkä, täytyy saada muita kokemuksia koska kuolema odottaa jo aivan lähellä, terveys reistailee ja ikää tulee. Mun uskovaiselle sukulaiselle kävi näin, hyvin meni vuosikymmeniä mutta sitten miehelle tuli hätä: Tätäkö se elämä olikin, oliko se tässä...
        No niin siinä kävi että mies löysi uuden rakkauden seurakunnasta. Vanha vaimo jäi. Sanoi ettei halunnut mutään pahaa mutta näin täytyy tehdä. Ja on käynyt muillekin näin, naisillekin. Ovat joutuneet aivan pakokauhun valtaan. Sitä ensin ollaan niin kauhean varmoja että nyt elämä sujuu näin alusta loppuun, mutta kun aikaa kuluu, niin mieli muuttuu. Se olikin aivan toisinpäin!

        Ottamatta enempää kantaa siihen, onko "parempi" olla vain yhden kanssa vai "harjoitella", niin yleisesti ottaen suhteista (etenkin noista "pakokauhu iskee tässäkö elämä olikin" -tilanteista):

        Ei se elämä siitä miksikään sen kummoisemmaksi muutu, vaikka vaihtaisi pitkäaikaisen suhteen toiseen. Se "pakokauhu" on yleensä sitä pientä kyllästymistä, josta ei edes haluta päästä yli, vaan koitetaan selättää se etsimällä jotain, mitä on ollut koko ajan. Parisuhde ja sen onnellisuus on yleensä ihan päätöksistä kiinni, sitä vain on päätettävä (itselleen), että "tää on nyt se mun suhde ja mun elämä, tästä voin itse tehdä joko kivaa tai kauheeta". Tietty on vaikeeta, ellei se toinen osapuoli tee yhtään yhteistyötä ja ole osaltaan mukana tekemässä siitä suhteesta ja elämästä kivaa ja mukavaa, mutta yleensä sitä "onnellisuutta" kannattaisi lähteä etsimään ensin niistä omista teoista, ajatellen "mitä juuri minä voin tehdä tämän suhteen hyväksi" eikä vain odottaa, että "jos tuo toinen tekisi niin sitten olisi sitä-ja-tätä-mitälie-halutaankaan".

        Ihminen usein vain tuppaa sysäämään oman onnensa jonkun muun harteille, viitsimättä itse ottaa vastuuta asioista ollenkaan.


      • N.T
        seurusteluonvakavaa kirjoitti:

        Minä en voisi ikinä seurustella ajatuksella "tää on vaan harjotus, ei tän ihmisen kans oo tarkotus olla koko loppuikää yhdessä." eikä ole kukaan muukaan meidän porukasta voinut. Veljet opettaneet pentunsa suhtautumaan parisuhteeseen vakavasti ja penskat ovat saaneet olla lapsia ihan rauhassa, seurustelu tullut mukaan elämään sitten 18-vuotiaasta ylöspäin (jos on löytynyt sopiva ihminen siis), sitä ennen on saanut kyllä haaveilla ja olla kiinnostunut, mutta ei ole kukaan saanut päähänsä tehdä mitään sen vakavampia siirtoja. Hyvä niin.

        Parisuhde on vahva ja kestävä asia läpi elämän, jos suhteen siis saa hankittua tai ylipäätään haluaa hankkia. Ei siitä saa tehdä kertakäyttökamaa "harjoittelemalla toisen tunteilla".

        Tai näin meidän ja noiden meidän puolisoiden piireissä ollaan ajateltu. Tuloksena on ollut toistaiseksi vain kestäviä, onnellisia liittoja. <3 :) (No, yksi täti otti uuden miehen, kun se edellinen kuoli.)

        En tarkoittanutkaan, että teinit seurustelisivat ajatellen, ettei tämä kestä. Ensimmäinen suhteeni oli sen aikani tärkein, tietenkin. Muut ympärilläni sanoi, ettei se kestä koska on ensimmäinen suhteeni, mutta itse olin suhteessa täysillä mukana. Rakastin täysillä poikaystävääni, ehkä liiankin paljon, siis niin kun teinisuhteissa homma menee. Tunteet ovat ensikertaa käytössä, rakkaus on ns puhdasta ja aitoa, ei mitään mietteitä siitä, onko hän minkälainen ja mikä tausta, miten elämänsä hoitaa, vaan puhdas tunne siitä, että hän on se täydellisin ja paras minulle.

        Tietenkin näin jälkiviisaana voi sanoa, ettei siinä mitään toivoa ollut, kun kumpikin oli niin nuoria, mutta tahtoa oli kummallakin ja paljon.

        Harjoittelulla tarkoitin nimenomaan sitä, että kun kummallakaan ei ollut kokemusta suhteesta, sitä harjoiteltiin, kun ei ollut kokemusta. Olisihan se onni ollut, jos se olisi ollut se täydellinen suhde, jossa kumpikin tekee töitä sen eteen, että kumpikin olisi ollut samalla aaltopituudella suhteen tulevaisuuden suhteen.. Mutta ei se ikäväkyllä omalla kohdalla niin mennyt. Oltiin liian lapsia, liian vähän kokemusta elämästä, jotta se olisi voinut toimia. Molemmilla oli omat tarpeet, eikä toinen kummankaan kohdalla niitä täyttänyt. Ruusuiset kuvat mielessä, mitä suhteen tulisi olla.

        Kyllä edelleen kaipaan ja lämmöllä muistan exääni, hän on tärkeä osa menneisyyttäni eikä todellakaan ollut kertakäyttöihminen elämässäni, kumpikin onneksi kasvoi siitä 1,5 vuoden suhteesta ja nyt olemme kumpainenkin pitkissä parisuhteissa, vakaissa suhteissa, jotka ovat hyvinvoivia.

        Ihmiset tuppaavat olevan taipuvaisia ajattelemaan toisia ihmisiä pinnallisina kuorina, ellei tutustu paremmin. Tähän myös olet sinäkin taipuvainen, aivan kuin muutkin, kun sanot, että minä olisin ajatellut ekaa poikaystävääni silloin harjoituskappaleena.

        En myöskään koe, että olisin ollut jostain paitsi, kun aloin seurustelemaan aikaisin, siis vastaus väitteeseesi, että en olisi ollut lapsi tarpeeksi pitkään. Nykyään puberteetti alkaa todella aikaisin verrattaen jopa ihan muutamien vuosikymmenten takaisiin aikoihin. Olen ollut fyysisesti varhaiskypsä, kehoni on ollut 2 vuotta edellä muiden tyttöjen kehitystä, ja uskon, että se vaikuttaa henkiseen kypsyyteen, siis esim suhteen"kaipuuseen" myöskin.

        Omassa suvussa kaikilla on se ensimmäinen suhde ollut se, jonka kanssa on perhe perustettu. Toiset isovanhempani olivat onnellisia yhdessä, kunnes kuolema toisen korjasi, toiset vihasivat toisiaan koko elämänsä, mutta erota ei voinut. Heitä edeltävät polvet, no heistä en tiedä. Mutta malli on ollut erilainen, mutta yhdessä on pysytty kuitenkin. Mielestäni on vain positiivista, että jos kerran valitset väärin, voit erota ja koittaa etsiä uuden, itsellesi paremmin sopivan kumppanin. Olen toki onnellinen, jos joku on ensivalitsemalla saanut itselleen parhaiten sopivan kumppanin, mutta omalle kohdalle tämä onni ei ole osunut. Vasta kolmas suhde oli se, jonka kanssa elämänkatsomukset olivat tarpeeksi sopiva. En tarkoita, että elämä olisi pelkkää sateenkaarioksennusta, töitä todellakin suhteen eteen on tehty..

        Mutta siis summasummarum, antakaa nuorten tutustua, kunhan ovat about samalla henkisellä kehitysasteella. Teinin suhde ei ole sama, kuin aikuisen, joten koittakaa ajatella teinin suhdetta vähän eritavoin, kuin omaanne.


      • vasta25
        N.T kirjoitti:

        En tarkoittanutkaan, että teinit seurustelisivat ajatellen, ettei tämä kestä. Ensimmäinen suhteeni oli sen aikani tärkein, tietenkin. Muut ympärilläni sanoi, ettei se kestä koska on ensimmäinen suhteeni, mutta itse olin suhteessa täysillä mukana. Rakastin täysillä poikaystävääni, ehkä liiankin paljon, siis niin kun teinisuhteissa homma menee. Tunteet ovat ensikertaa käytössä, rakkaus on ns puhdasta ja aitoa, ei mitään mietteitä siitä, onko hän minkälainen ja mikä tausta, miten elämänsä hoitaa, vaan puhdas tunne siitä, että hän on se täydellisin ja paras minulle.

        Tietenkin näin jälkiviisaana voi sanoa, ettei siinä mitään toivoa ollut, kun kumpikin oli niin nuoria, mutta tahtoa oli kummallakin ja paljon.

        Harjoittelulla tarkoitin nimenomaan sitä, että kun kummallakaan ei ollut kokemusta suhteesta, sitä harjoiteltiin, kun ei ollut kokemusta. Olisihan se onni ollut, jos se olisi ollut se täydellinen suhde, jossa kumpikin tekee töitä sen eteen, että kumpikin olisi ollut samalla aaltopituudella suhteen tulevaisuuden suhteen.. Mutta ei se ikäväkyllä omalla kohdalla niin mennyt. Oltiin liian lapsia, liian vähän kokemusta elämästä, jotta se olisi voinut toimia. Molemmilla oli omat tarpeet, eikä toinen kummankaan kohdalla niitä täyttänyt. Ruusuiset kuvat mielessä, mitä suhteen tulisi olla.

        Kyllä edelleen kaipaan ja lämmöllä muistan exääni, hän on tärkeä osa menneisyyttäni eikä todellakaan ollut kertakäyttöihminen elämässäni, kumpikin onneksi kasvoi siitä 1,5 vuoden suhteesta ja nyt olemme kumpainenkin pitkissä parisuhteissa, vakaissa suhteissa, jotka ovat hyvinvoivia.

        Ihmiset tuppaavat olevan taipuvaisia ajattelemaan toisia ihmisiä pinnallisina kuorina, ellei tutustu paremmin. Tähän myös olet sinäkin taipuvainen, aivan kuin muutkin, kun sanot, että minä olisin ajatellut ekaa poikaystävääni silloin harjoituskappaleena.

        En myöskään koe, että olisin ollut jostain paitsi, kun aloin seurustelemaan aikaisin, siis vastaus väitteeseesi, että en olisi ollut lapsi tarpeeksi pitkään. Nykyään puberteetti alkaa todella aikaisin verrattaen jopa ihan muutamien vuosikymmenten takaisiin aikoihin. Olen ollut fyysisesti varhaiskypsä, kehoni on ollut 2 vuotta edellä muiden tyttöjen kehitystä, ja uskon, että se vaikuttaa henkiseen kypsyyteen, siis esim suhteen"kaipuuseen" myöskin.

        Omassa suvussa kaikilla on se ensimmäinen suhde ollut se, jonka kanssa on perhe perustettu. Toiset isovanhempani olivat onnellisia yhdessä, kunnes kuolema toisen korjasi, toiset vihasivat toisiaan koko elämänsä, mutta erota ei voinut. Heitä edeltävät polvet, no heistä en tiedä. Mutta malli on ollut erilainen, mutta yhdessä on pysytty kuitenkin. Mielestäni on vain positiivista, että jos kerran valitset väärin, voit erota ja koittaa etsiä uuden, itsellesi paremmin sopivan kumppanin. Olen toki onnellinen, jos joku on ensivalitsemalla saanut itselleen parhaiten sopivan kumppanin, mutta omalle kohdalle tämä onni ei ole osunut. Vasta kolmas suhde oli se, jonka kanssa elämänkatsomukset olivat tarpeeksi sopiva. En tarkoita, että elämä olisi pelkkää sateenkaarioksennusta, töitä todellakin suhteen eteen on tehty..

        Mutta siis summasummarum, antakaa nuorten tutustua, kunhan ovat about samalla henkisellä kehitysasteella. Teinin suhde ei ole sama, kuin aikuisen, joten koittakaa ajatella teinin suhdetta vähän eritavoin, kuin omaanne.

        Höh, ei ole kovin kauaa omastakaan teini-iästäni (olen 25v) mutten kyllä koskaan silloin aikonut seurustella, koska "aikuisten juttu, ei kuulu mulle". Ihastuksia oli kyllä paljonkin, varsinkin tv-hahmoihin. <3 :D

        Siis tällä viittaan lähinnä tuohon "ajatelkaa teinisuhteita eritavoin kuin aikuissuhteita", mutta no ehkä olet vain sitä toista koulukuntaa, joiden mielestä on ok seurustella pentuna, minä taas olen sitä toista - samaa kuin nuo pari muuta - että suhde valitaan eliniäksi joten pitää tutustua ensin ja seurustella vasta sitten. Serkku kyllä aloitti seurustelut jo 8-vuotiaana (mikä on taas ihan eri asia kuin teiniseurustelu, koska ikäkin on huomattavasti alempi), jatkaa "sen oikean" hakemista edelleen eikä ole tyytyväinen missään suhteessa. :/ Ehkä vertailen sen kanssa sitten joskus vanhoina meidän erilaisia kokemuksia, kun sillä on ollut suhdetta jos jonkinmoista ja minulla vaan yks. :D Katotaan sitten kumman elämä oli jännempää heh (tämä siis ihan hyvällä huumorilla sanottuna, tietenki kummanki elämä on siinä vaiheessa ollu elämisen arvoinen)


      • nuuttinen

        On se kumma juttu että naisillakin on niin voimakas taipumus jaotella muut naiset huoriin ja madonnoihin. Miehet ovat häpäisyretoriikallakaan pilkanneet naisia kautta aikain mutta että naisetkin....
        Tälläkin palstalla naiset ennakoivat esipuberteetti-ikäisten kiinnostusta poikiin siten että huorahan se jo on 12 vuotiaana. Tätä tarkoitetaan, selittelyt ei auta.
        Ja kovasti ''yhden suhteen naiset'' toitottavat sitä kuinka puhtoisia ja kunniallisia he ovat, varmaan vielä neitsyitä vaikka ovat saaneet monta lasta, niinkö? Ja tuskin teillä kunniallisilla vaimoilla on edes seksuaalisia haluja, lapsetkin ovat saaneet alkunsa raiskauksesta, niinkö?
        Nimim vasta25, kuka on sinulle luvannut että kun olet vanha, sinulla on takana vain yksi suhde johon yhä vanhana olet tyytyväinen? Olet naiivi.
        Älkää naiset sortuko antamaan kanssasisarillenne tukahduttavia rooleja, huora, madonna. Kautta vuosituhansien naisia on tukahdutettu noilla rooleilla, tyttölapsia vielä nykyäänkin joissakin maissa pidetään lukkojen takana, säilytetään tallessa jotta joku mies tulee ja määrittää hänet, poimii hänet jos katsoo tarpeeksi hyväksi.
        Turha selitellä, teidän asenteenne on eräs muoto juuri tuollaisesta. Pahinta on se, että olette itse naisia ja ylläpidätte tällaista häpäisyyn perustuvaa asennetta.
        Kuinka moni tyttölapsi nytkin pelkää olevansa huora?


      • vasta25
        nuuttinen kirjoitti:

        On se kumma juttu että naisillakin on niin voimakas taipumus jaotella muut naiset huoriin ja madonnoihin. Miehet ovat häpäisyretoriikallakaan pilkanneet naisia kautta aikain mutta että naisetkin....
        Tälläkin palstalla naiset ennakoivat esipuberteetti-ikäisten kiinnostusta poikiin siten että huorahan se jo on 12 vuotiaana. Tätä tarkoitetaan, selittelyt ei auta.
        Ja kovasti ''yhden suhteen naiset'' toitottavat sitä kuinka puhtoisia ja kunniallisia he ovat, varmaan vielä neitsyitä vaikka ovat saaneet monta lasta, niinkö? Ja tuskin teillä kunniallisilla vaimoilla on edes seksuaalisia haluja, lapsetkin ovat saaneet alkunsa raiskauksesta, niinkö?
        Nimim vasta25, kuka on sinulle luvannut että kun olet vanha, sinulla on takana vain yksi suhde johon yhä vanhana olet tyytyväinen? Olet naiivi.
        Älkää naiset sortuko antamaan kanssasisarillenne tukahduttavia rooleja, huora, madonna. Kautta vuosituhansien naisia on tukahdutettu noilla rooleilla, tyttölapsia vielä nykyäänkin joissakin maissa pidetään lukkojen takana, säilytetään tallessa jotta joku mies tulee ja määrittää hänet, poimii hänet jos katsoo tarpeeksi hyväksi.
        Turha selitellä, teidän asenteenne on eräs muoto juuri tuollaisesta. Pahinta on se, että olette itse naisia ja ylläpidätte tällaista häpäisyyn perustuvaa asennetta.
        Kuinka moni tyttölapsi nytkin pelkää olevansa huora?

        En minä sitä tiedäkään, onko minulla vain se yksi suhde sitten vanhana takana. Mutta siis _toivon_ niin, koska olen juuri nyt siinä suhteessa, jonka olen valinnut elämäni kumppaniksi. Olen päättänyt olla tämän miekkosen kanssa ja luvannut pysyä hänen kanssaan. Pitäisikö nyt ajatella sitten "no joo mennään vaan naimisiin ja lupaudutaan loppuiäksi toisillemme, vaikka aion kuitenkin erota susta joop." ? Ei kuulosta loogiselta minusta.

        Ja mitä sanoin serkustani ja meidän "vertailusta" sitten kun ollaan vanhoja akkoja, tarkoitin, että voidaan sitten toivottavasti jakaa näitä elämänvalintojamme keskenämme ihan hyvässä hengessä. Hän muistelee omaa elämäänsä ja minä omaani ja sitten voidaan vitsikkäästi olla kateita toistemme elämistä kun sillä toisella oli kuitenkin se parempi - molemmat siis ovat sitä mieltä että toisen elämä kuulostaa olleen hienompaa laatua. Se, ettei serkku ole vieläkään löytänyt elämänsä rakkautta, on minusta lähinnä surullista, koska ainahan se joutuu pettymään kun ei tajunnanräjäyttävän alun jälkeen löytänytkään sitä, mitä oikeasti halusi. Aina toivon sen vihdoin löytävän unelmamiehensä (tai -naisensa, jos niikseen tulee), koska tiedän että se haluaa vakiintua ihan tosissaan ja saada lapsia monta.


    • ownwfrjne

      Taas toiset äidit viisveisaa kun oma menojalka alkanut vipattaa kun kadonnutta nuoruutta etsitään yössä.

    • 13-vuotiaana itse liikuin paljon poikien kanssa ja seurustelinkin pari kertaa muut tytöt eivät vain uskaltanee huoritella minua siitä, tuon ikäisenä isäpuoleni mielestä ei ollut ok että olin vain poikien kanssa, vaikka he olisivatkin olleet pelkkiä kavereita. isäpuoleni yritti kaikkensa että olisin ollut enemmän tyttöjen seurassa mutta eipä onnistunut. mielestäni nuorilla kuuluu olla oikeus seurustelu, mutta rajansa kaikella olisin mielelläni nähnyt silloista poikaystävääni muutenkin kuin koulussa mutta en saanut siihen mahdollisuutta. jos minulla olisi omia lapsia tai kun minulla on omia lapsia antaisin kyllä hänen seurustella mutta myös kertoisin mitä voi tapahtua. ja saattaisinpa olla väleissä äitini ja tämän miesystävän kanssa mutta en ole ja syy taitaa suummin olla se ettei minun annettu elää, no en saanut nähdä kaveritani kaan ja vaan koska he olivat poikia. suosittelen mietti mään.

    • aapelioppi

      Minusta huolehdit liikaa
      Anna tytön nauttia nuoruudesta ja saada kokemuksia seksistä eri miesten kanssa
      Seksi tärkeä osa elämää ja 13 vuotias oppii eri asentojen kautta löytämään seksin ihanuuden
      Rohkaise ottamaan joku vanhempi mies tai jopa kaksikin samaan aikaan opettamaan seksin saloja.Tyttäresi on tästä lahjasta varmasti tyytyväinen ja koulukin maistuu mukavammalle kokeneen tytön ominaisuudessa ja itsetunnolla
      rohkeesti vaan ehdotukseni käytäntöön

    • seikkaillaan.yhdessä

      Kyllä mä ainakin kävin teininä treffeillä ja "leikin poitsujen kanssa niin aikuista" ja ihan aikuisten oman mallin mukaan. Ja jos joku vanhempi koetti nillittää siitä, niin aika nopeaan sitä oppi pimittämään sen kaiken tiedon, mitä aikuinen koetti kieltää. Helppoohan se olikin. Olin koulussa ja pääsin treffailee poitsuja päivät miten tykkäsin ja vanhemmat oli töissä.
      Joo, muistan hyvin, kuinka teininä muakin huoriteltiin ihan vain siksi, et mä olin muka liian hyvis väleis poikien kanssa, joita toiset tytöt koetti saada ittelleen.

      Joku sano näin että häntä "inhottaa ajatuskin, että olisi jotain kymmenen exää ennenkuin alkaa ottaa parisuhdetta tosissaan"
      Tällaiset amis-tyypit tuntuu etsivän itselleen vain neitsyttä. Mikä takaa sen, ettei hän itse ole se yhteisön pahin pukki, vaikka esittää mukamas kokematonta poikaa? Ja jos joku tyttö sattuu olemaan jo neitsyyden menettänyt ennen häntä, alkaa amismiehen häpäisykirves heilua ja tytön huorittelu.

      "Joten kannattaisi jättää ne seurustelut sinne aikuisikään jolloin niitä päätöksiäkin pystyy jo tekemään fiksummin."
      Joopa joo, vai aikuisiässäkö niitä päätöksiä tehdään fiksummin? Enpä usko. Jos aikuisiässä tehdään niin viisaita päätöksiä, niin miksi maailma on niin kusessa aikuisten tyhmien päätösten takia? Miksi aikuiset sitten eroavat? Ja raiskaavat? Ja tappelevat? Ja tappavat? Niin - aikuisena - silloin tehdään niitä viisaita päätöksiä. Just joo.

      • joskusteiniolin

        Aikuisena yleensä on mieleltään hieman tasoittuneempi kuin teininä. Teinin mieli ailahtelee, eikä sille oikein voi mitään. Minusta lapset "pakotetaan" kasvamaan liian äkkiä aikuisiksi, vaikka ihan lapsiahan tuossa 13-16-vuotiaina vielä ollaan. Mielestäni itse olin lapsi vielä 18-vuotiaanakin.

        En siis kiellä lapsilta seurustelua, siinähän leikkivät aikuista, ihmettelen vaan, miksi niiden täytyy? Miksei niiden anneta olla rauhassa lapsia ja tutustua itseensä ja asioihin? Kauhea sosiaalinen paine vain seurustella koko ajan, kelvata suunnilleen kaikille, olla nätti ja haluttu ja ties mitä. Siihen päälle vielä ne ailahtelemiset ja hormonimyrskyt ja muut, vähemmästäkin lapsen pää sekasin. Ei ihme, että nykynuoret oireilevat niin pahasti.

        Minusta tämä on pelkästään surullista.

        Aikuisena on sentään edellytykset vähän pitkäkestoisempiin päätöksiin, kun _pitäisi_ olla jo riittävän rauhoittunut miettimään asioita vähän huomista pidemmällekin. Aikuisena tulee myös useimmille se luontainen tarve sitoutua johonkin, oli se sitten parisuhde tai vaikka työura.

        Siitä ei ole kovin kauaa, kun itse olin teini, enkä tosiaan kaipaa takaisin siihen aikaan. Kauheaa sosiaalista painetta se oli koko ajan, oli muka "pakko" seurustella tai ei ollut mitään, kaikki oli yhtä vuoristorataa päässä. Huh sentään.

        Väitätkö tosissasi, että täällä maailmassa olisi asiat paremmin, jos 13-vuotiaat saisivat päättää kaikesta? Sitten tunnin kuluttua päätös kumottaisiin, ei se ollutkaan hyvä idea, sitten taas päätettäisiin hetken mielijohteesta jotakin, sitten alettaisiin riehua, kun ei saa kaikkea mitä haluaa........


    • Tfjyhgnjvkj

      Asia ei kuulu millään tavalla sinulle. Ainoastaan äidille ja isälle.

    • kokemuson

      ohessa muutama hyvä syy pitää se kersa kotona
      1 klamydia
      2 epäspesifinen uretriitti
      3 herpes
      4 herpes kurkussa
      5 herpes silmässä
      6 tippuri
      7 syfilis
      8 matut
      9 persereikä venyy

    • Anonyymi

      Tottakai voi 13v seurustella. Voi paljon nuoremmatkin. Siinä ei ole mitään vaarallista. Itse olen 13, ja en tietenkään harrastais mitään seksiä poikkikseni kaa. Ja kyllähän meillä nykynuorilla on sen verran aivokapasiteettia että tiedetään ehkäisystä tms. Tiedetään muutenkin, että mikä kaikki kuuluu aikuisuuteen. Se, että ei saisi viettää jonkin tykkäämänsä henkilön kanssa aikaa, olisi aivan peestä. Tottakai saa seurustella. Mutta ei saa vaan mennä liian pitkälle, pitää tehdä sille ikäluokalle sopivia juttuja kumppaninsa kanssa. Ja en tiiä mitä ne aikuiset luulee että alakoululaisten seurustelu on, mutta on hyvin harvinaista että sen ikäiset miettivät seksin kokeilua. Ei tietenkään 13-vuotias semmoseen ryhdy. Kyllä me ymmärretään mitä kaikkea tähän puuhaan sisältyy, ja ei me niin tyhmiä olla. Tiedetään kyllä mitkä tässä on riskit jne. Ja otetaan ne huomioon. Jos tyttäresi/poikasi on ihan fiksu nuori, anna hänen seurustella. Se ei suurella todennäköisyydellä johda mihinkään vaaralliseen tai haitalliseen. Rauhoittukaa ja antakaa nuortenkin olla yhdessä ja nauttia toistensa seurasta. Älkää pelätkö liikaa mitään seksihommia. Ei fiksut nuoret siihen ryhdy. Kiitos ja hei.

    • Anonyymi

      MIKSI RIKOIT TOISTEN PERHEEN? PERHEENRIKKOJAT TEKEE AINA NÄIN, ENSIN RIKKOVAT SITTEN SYYTTÄVÄT ONGELMISTA TAI TOISTEN ASIOISTA, JOTKA EI OLE OMANMIELEN MUKAISIA, MIEHEN LAPSIA, EKSÄÄ TAI JOPA MIESTÄ!!

      Tää on tavallista perheenrikkojien keskuudessa, itse ei ole koskaan syyllinen mihinkään, VAIKKA JUURI KAIKKI LÄHTEE SIITÄ ETTÄ ROIKOIT TOISTEN PERHEEN!

      Heheeee... syy on sinun, myönnä se.
      JA TOISEKSI, ÄLÄ JUORUA TOISTEN ASIOISTA TÄÄLLÄ.

      Tuo on sinun lapsi josta puhut, mutta et kehtaa sitä myöntää, joten kerrot muka miehenlapsista. RIKKOJA MIKÄ RIKKOJA OLET, TOISTEN ELÄMÄN RIKKOJA!!!

    • Anonyymi

      Miksi rikoit hyvän pehreen , ei kuulu sulle , anna tytön äitiin ja isän hoitaa tuo juttu, sinä voit jättää perheen rauhaan , miksi juoruat tääälä tiste asioita.

    • Anonyymi

      Parasta mitä AP voi tehdä on osallistua hankkimaan lapsen kanssa uusia harrastusmahdollisuuksia. Tuolle lapselle on hankittava muuta ajattelemista ja tekemistä kuin pojat. Hän todennäkoisesti tapaa poikiakin harrastusten merkeissä!
      Ilman huoritteluja.

      Lapsen täytyy saada rauhassa kasvaa teiniksi ja aikuiseseksi ilman että jo tuossa iässä joutuu kantamaan huoran leimaa. Se ei ole ylpeyden aihe vaan vetää lapsen ajattelun suuntaan jolle lapsen äitikän ei halua lapsen menevän .

      Tuo äiti ei hoida velvollisuuttaan tarttuakseen äidin rooliin ellei hän nyt ala opettamaan ja ohjaamaan lastaan.

      Sinulla aikuisena ihmisenä on nyt vakavan keskustelun aika lapsen äidin kanssa.
      Te yhdessä vaikutatte suunnattomasti lapsen käytokseen ja tulevaisuuteen, joten nyt on korkein aika puuttua laillisina holhoajina, asiaan!

      • Anonyymi

        Se on jo teini-iässä, teinit 13-19 v.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1275
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1190
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1112
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1106
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1001
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      917
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      10
      788
    Aihe