Kyseessä on jäytiäinen

No vähäinen harmi

Vastaavanlainen ongelma oli meilläkin, heti kohta kun pääsimme muuttamaan uuteen kotiimme.
Kyseessä on harmiton Jäytiäinen, joka viihtyy useinmiten kosteissä ja lämpimissä paikoissa. Saattaa olla jo rakennusvaiheessa tullut, lastulevyjen seassa, kun keittiötänne rakennettiin valmiiksi Yleensä tästä käytetään nimitystä "pölytäi" joka ei missään tapauksessa liity epäsiisteyteenne, sillä se on tullut jäädäkseen kosteisiin paikkoihin, joko keittiö kalusteita tuotaessa ja asennettaessa.

Tämä tuholaiseksi luokiteltava , mutta sikäli harmiton n 1 mm pituinen elukukan on tapana hypähdellä jos sitä lähestyy äkkiä valot sytyttäen vaikkapa palasella läpinäkyvää teippiä. Esiintyy keittiössä ja mielellään astiapesukoneen, poistoilman kanavien ( liesituulettimien ) lähistöllä ja on sikäli harvinainen, vaikkakin kerran tapasin tuon omasta kylpyhuoneestani ja lattialla juoksemassa karkuun, lähimmän pimeän kolon uumeniin.

Itse porasinkin keittiökalusteiden alaosiin n 10 cm välein 15 milliset reijät, että kosteus imuroitaessa jonkinverran veden kondensuoidessa kylmiin putkiin, jollainlailla sieltä myöskin haihtuisi.

Astianpesukoneissahan on yleensä tuon kuivausilman poisto suoraan keittiöön ja olisikin hyvä pitää vaikka 15 min ikkunaa auki, jotta tuon kuuman poistoilman kulkemisen esteet olisivat poissa.

ON kyllä harmiton pikku "jäynäinen Jäytiäinen" jota voisi verrata vaikka teekkariin vapun aatona, mutta sen poisajamiselle ovatkin hyvät keinot kalliita..

Suosittelisinkin keittiönne kaikkien paikkojen täydellistä kuivattamista, (kylpyhuoneen myös ) että vähimmänkin homeen mmssa " kostuneiden porausjätteteiden pois saamista keittiökaappienne alaosista.

Tähän olioon tehoaa sekin myrkky, joka sisältää PYRETRIINI nimistä tuholaisainetta ja joita maanviljelijät käyttävät ennen uuden sadon viemistä laareihinsa. Varoaika on n 24 tuntia ja ei mielellään suositellä elintarvikkeiden läsnäoloa, mikäli ne eivät olre tiiviisti suljettuina purkkeihinsa.

9

28175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laji selvillä

      Hei!

      Olen tavallaan helpottunut, kun tiedän nyt edes mistä lajista on kyse. Kyllä se tuo jäytiäinen taitaa olla. Siivoan siis "usein" ja vien roskat ulos jne. Joten kyseessä ei ole vähäisestä siivouksesta johtuva ötökkä.

      Onneksi se on vuokratalo. Nyt pitäisi vaan lähteä pois... INHOON niitä ötököitä. Tämä ottaa psyykkeen päälle tosi paljon. :(

      Mitä nyt kuuluisi tehdä? Onko ne haitallisia tekstiileille tai elintarvikkeille? Niitä on ollut tähän asti ainoastaan siinä uunin levyillä. Ja tapan ne siitä. Joskus harvoin lattialla... Ja tapan ne heti kun näen niitä.

      Voivatko ne levitä keittiöstä jonnekin? Pelottaa vaan... vaikka olisikin harmiton... silti.

      Onko ne pakko myrkyttää? siinäkin oma vähtinsä...
      Haluttaisiin vaan pois... seuraavan asukkaan ongelmaksi jäisi... Mutta onneks ei omisteta sitä osaketta...

      Myrkytittekö te niitä? Vai vain kuivauksella lähtivät pois?

      Kun katsoin netistä tietoa jäytiäisestä, siellä oli että YLEINEN UUSISSA TALOISSA. Eli sen on PAKKO olla se. Kuvat ovat vähän epäselviä, mutta vaalea pienehkö heiveröinen ötökkä kuitenkin...


      Kiitos ja olisi mukava jos vielä vastaisit, että miten tästä pitäisi edetä? Vai voidaanko elää ötököiden kanssa vielä puoli vuotta? Silloin olisi "omistustalomme" valmis...Uusi silloin sekin, eli kai sinne tulee sitten sama ongelma...

      • ole huoletta

        Kuten jo mainitsin niin ei ainakaan Jäytiäisen takia kannata soitella desifiointilaitoksen miehille. Heillä ovat paljon pahemmat tuholaiset mielissä, joten älä myrkytä mutta sen voinet tehdä, että kostutat pyyhkeen väkiviinaetikassa ja pyyhit kaikki keittiön tasot niin että todella haisee. Piiloutuvat kenties päiviksi omiin koloihinsa.


      • Laji selvisi
        ole huoletta kirjoitti:

        Kuten jo mainitsin niin ei ainakaan Jäytiäisen takia kannata soitella desifiointilaitoksen miehille. Heillä ovat paljon pahemmat tuholaiset mielissä, joten älä myrkytä mutta sen voinet tehdä, että kostutat pyyhkeen väkiviinaetikassa ja pyyhit kaikki keittiön tasot niin että todella haisee. Piiloutuvat kenties päiviksi omiin koloihinsa.

        Päästään muuttamaan ehkä kuukauden päästä pois.
        Eli tarvis olla kuukauden verran siellä ötökkätalossa vielä, kaameeta :/

        Niiden ötököiden kanssa siis voi elää? Ettei tarvii myrkyttää? Ei jaksaisi sellasta myrkytysruljanssia...

        Niitä tulee hellalle 1-3 päivässä. Tapetaan ne siitä, mutta nyt tehtiin havainto pienempiä samanlaisia olohuoneesta ja makkarista (lattialta), olohuoneessa se oli sohvan päällä.

        Syökö jäytiäiset vaatteita? Tai muniiko ne ihmiseen tms? Kun ei oikeen tiedä mitään koko lajista... :(

        Kun sitten päästään muuttamaan pois, mitä meidän täytyy tehdä, ettei vielä niitä sinne uuteen kohteeseen?

        Viedä pakkaseen kaikki vaatteet sohvat jne?
        Vaiko keittää? Vai tarviiko ne vaatteeet ja kaikki kenties myrkyttää? (Joskus ollut sohvalla housut ja ötökkä on ollut niissä...) Ja puhumattakaan jos vaatekaapissa on niitä =( Ei ole näkynyt, mutta jos niitä pienempiä KUITENKIN on siellä....
        Haluaisimme eroon niistä...

        Olisitko kiva ja kertoisit meille, jos tiedät vastauksia kysymyksiin...


        Kiitos paljon kun olet auttanut! =)


      • taavetti
        Laji selvisi kirjoitti:

        Päästään muuttamaan ehkä kuukauden päästä pois.
        Eli tarvis olla kuukauden verran siellä ötökkätalossa vielä, kaameeta :/

        Niiden ötököiden kanssa siis voi elää? Ettei tarvii myrkyttää? Ei jaksaisi sellasta myrkytysruljanssia...

        Niitä tulee hellalle 1-3 päivässä. Tapetaan ne siitä, mutta nyt tehtiin havainto pienempiä samanlaisia olohuoneesta ja makkarista (lattialta), olohuoneessa se oli sohvan päällä.

        Syökö jäytiäiset vaatteita? Tai muniiko ne ihmiseen tms? Kun ei oikeen tiedä mitään koko lajista... :(

        Kun sitten päästään muuttamaan pois, mitä meidän täytyy tehdä, ettei vielä niitä sinne uuteen kohteeseen?

        Viedä pakkaseen kaikki vaatteet sohvat jne?
        Vaiko keittää? Vai tarviiko ne vaatteeet ja kaikki kenties myrkyttää? (Joskus ollut sohvalla housut ja ötökkä on ollut niissä...) Ja puhumattakaan jos vaatekaapissa on niitä =( Ei ole näkynyt, mutta jos niitä pienempiä KUITENKIN on siellä....
        Haluaisimme eroon niistä...

        Olisitko kiva ja kertoisit meille, jos tiedät vastauksia kysymyksiin...


        Kiitos paljon kun olet auttanut! =)

        Ei ne jäytiäiset helpolla mukaan lähde epävarmoihin oloihin!!


      • toivo hukassa
        taavetti kirjoitti:

        Ei ne jäytiäiset helpolla mukaan lähde epävarmoihin oloihin!!

        Vaatekaapissa vilistelee jäytiäisiä siellä täällä. Ihana harmiton riesa, joka ottaa päähän ja oksettaa. Lisäksi kaikki pahvilaatikoissa muuttoa lopulliseen kotiin odottava tavara sisältää ilmeisesti myös näitä pikkutäitä. Kiva viedä uuteen taloon... Tämä vuokratalo on kostea ja haiskahtaa homeelta, eli myrkytys ja pyykinpesu voi olla turha yritys. Taidan kuitenkin yrittää.


      • Anonyymi
        ole huoletta kirjoitti:

        Kuten jo mainitsin niin ei ainakaan Jäytiäisen takia kannata soitella desifiointilaitoksen miehille. Heillä ovat paljon pahemmat tuholaiset mielissä, joten älä myrkytä mutta sen voinet tehdä, että kostutat pyyhkeen väkiviinaetikassa ja pyyhit kaikki keittiön tasot niin että todella haisee. Piiloutuvat kenties päiviksi omiin koloihinsa.

        Öl


      • Anonyymi
        toivo hukassa kirjoitti:

        Vaatekaapissa vilistelee jäytiäisiä siellä täällä. Ihana harmiton riesa, joka ottaa päähän ja oksettaa. Lisäksi kaikki pahvilaatikoissa muuttoa lopulliseen kotiin odottava tavara sisältää ilmeisesti myös näitä pikkutäitä. Kiva viedä uuteen taloon... Tämä vuokratalo on kostea ja haiskahtaa homeelta, eli myrkytys ja pyykinpesu voi olla turha yritys. Taidan kuitenkin yrittää.

        Tulee sänkyyn, mulla oli patjassa, heitin meneen ja ostin uuzen ja taas oli yks ötökkä petilläkun patja oli seinässä kiinni, kiipeävät tapettia pitkin ilmeisesti ja kutitti ihoo enempi kun oli se vanha patja, kai niitä omi sitten enempi siinä, koitetaan siivota enempi


    • ötökkäkammo

      Mulla tuli muuton mukana jäytiäiset toiseen asuntoon. Miten näistä pääsee eroon?? Inhottaa kun makuuhuoneessa ovat. Tuleeko iholle tai sängylle?

    • Anonyymi

      https://www.puuilo.fi/neudorff-spruzit-tuhohyonteisten-torjunta-aine-50ml-tiiviste?srsltid=AfmBOorvdhpChxNfdJBA0r1SZpLJ3BzYHauoWf8GJPIwTCkr2bCLCreb

      Laitan tuota suihkepulloon, eli annostusohjeen mukaan veteen. Imuroin kylppärin tarkasti ja sen jälkeen suihkuttelen seinien vierustoille ja siis silikonien päälle. Laitan myös ensin kiehuvaa vettä lattiakaivoon sekä keittiön altaaseen ja lisäksi laitan tuota suihketta myös lattiakaivoon.

      Pitäisi vielä keksiä, mitä voisi laittaa niille lattioille ja lattialistoille, missä on parkettia, kun eihän niitä voi kastella tuolla pyretriiniliuoksella.

      Katsotaan, miten käy. Pitää uusia kuukauden päästä ja tarvittaessa, jos jäytiäisiä myöhemmin vielä näkyy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe