pitk'äaikaisen avioliiton perustana

onkohan_noinkaan

Täällä on ollut jotkut sellaisia tai ainkin, joka on ylistänyt onnellista pitkäaikaista avioliittoaan.

Osui esiin lehtiartikkeli, jossa korostettiin pitkäaikaisen avioliiton salaisuuksia. Pitävätköhän paikkansa? - Ei ole kokemusta asiasta.

Seuraavassa artikkelin osoite:
http://www.iltalehti.fi/perhe/2015121620842527_pr.shtml

15

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksei_ole_kestänyt

      Täällä ei juurikaan liikkune sellaisia, jotka tätä nykyä elävät pitkäaikaisessa avioliitossa.
      Sellaisiahan on, jotka ovat eläneet pitkäaikaisessa avioliitossa, joka sittemmin on päättynyt tavalla tai toisella.

    • kolhujaki-kyllä-tulee

      ---
      Koko elämänmittaisen avioliiton salisuus on juuri noi,
      mutta myös päätös, tahto, oivaltaa oma puoliso, oma perhe kaikkein tärkeimäksi maailmassa,
      muista maailman houkutuksista huolimatta,
      sillä houkutuksia on aina tarjolla,
      elämä ei ole ruusuilla tansimista, mutta kaikista vaikeuksista kun yhdessä on päätetty selviytyä, niin pariskunta selviytyy,

    • Kyllähän tuossa lienee paljon perääkin.

      Kriittisesti peiliin katsoen löydän omasta suhteestamme puutteita.

      Riitely? Mikä katsotaan riitelyksi? Yhtään kysymystä ei ole jäänyt ratkaisematta. Pisin mykkäkoulu lienee kestänyt puolisen tuntia. Kertaakaan emme ole menneet henkilökohtaisen herjaamisen tasolle.
      Kaksi vaisua jaksoa on ollut. Ensimmäinen oli silloin kun muutimme suurella velalla ja omalla työpanoksella tehtyyn taloon. Olimme molemmat ponnistelun jälkeen muutaman kuukauden jotenkin lamassa. Sinänsä harmitonta koska se koski kumpaakin.
      Toinen parin kuukauden jakso ilmeni silloin kun viimeinenkin lapsemme lähti kodistamme opiskelemaan Helsinkiin. Vaimoni oli pari kuukautta jotenkin toisaikainen. Ymmärsin yskän jä tolkkusin asennoitua tilanteen mukaan.

      Flirttaus? Emme ole kävelleet käsikkäin. Julkisuudessa halaus on rajoittunut eron ja kotiin paluun hetkiin bussi- ja rautatieasemilla. Muu asunnon ulkopuolinen koskettelu on tapahtunut muiden katseilta salassa. Kaameat estot?!

      Petraamisen varaa siis on.

      Kaikkinensa palstoilta heijastuu suomalainen piirre koka mielestäni on heikkous. Lässytys onnen kätkemisestä näyttää menneen perille.
      Samoin toinen piirre, itsensä vähättely. Harva rohkenee löytää itsestään ominaisuuksia joissa on OMASTA MIELESTÄÄN hyvä!

    • kunhan_pysyy_aisoissa

      Pienet kolhut, satunnaiset syrjähypyt ym. eivät tässä iässä enää sanottavastikaan ravistele yhteiselämää.

    • papuinen

      Yhtä sun toista kokeneena sanoisin, ettei se pituus, vaan laatu. Pitää yrittää elää jokainen päivä. Ja odottaa sitä oikeaa. Tunne säilyy vielä toisen poistuttua yläilmoihin. Ei tule mieleenkään hyppiä sivulle, vaikka toinen ei joka hetki ole vieressä. Muistakaa pitää hyvänä kumppanianne te onnelliset, joille yhteiseloa on suotu. Se ei ole itsestäänselvyys.

      • ainayhdess

        Kyllä pituus on tärkeä, sillä ei viikonloppuavioliitto ole oikea rakkausliitto.


      • papuinen

        Olet elänyt omaa elämääsi, minä omaani. En haluaisikaan olla sinun housuissasi etkä sinä varmaan minun. Tarinoita on lukemattomia. Oikeastaan minua ärsyttää tuo, että yritetään uskotella, että toisen pitäisi elää kuten itsekin. Minäkin tunnen tosi monia aviopareja, onnellisia ja vähemmän sellaisia. Omani oli onnellinen, ei kovin pitkä.


      • flegmaatti

        Luulen ymmärtäväni sanomasi sisällön koska vastaavan tyyppinen on ollut meillä vuosikaudet ajatusten perimmäisissä sopukoissa onneksi bvielä toteutumatta.
        Loppujen, määrältään ennalta arvaamattomien päivien laatu on kuitenkin elämämme sisällössä tärkeä vaikka sen toteutuksen eteen ei ponnistelekaan.


    • 21..11

      Yhteiselämä ei saa olla vankila.
      Nläin iän karttuessa siinä pitää olla vapauksia entistä enemmän. Puolison kunto ei saa olla rajoituksena.

      • yhteispelillä-se-sujuu-

        21..11

        HAH,
        olet ilmeisen kehittymätön ihmisenä ihmisyyteen,
        pitkäaikaisen koko elämän mittaisen avioliiton salaisuus on kaiken
        y m m ä r t ä m i n e n,
        toistensa kunnioitus, ja tietoisuus siitä mikä ihmiselle itselleen on elämässä tärkeintä,
        se on aina oma itse, oma puoliso, oma perhe ja työ,
        sitten tulee kaikki ystävät ja yhteisöt seuravaana listalla,
        onko 21...11 itse eläny joskus avioliiton vankilassa kun tommosia puhuu,


    • Himmelsauge

      Olisi se ollut kokemus tuokin elää saman ihmisen kanssa 50vuotta.
      Se ei vaan minun osakseni tullut, ei ollut niin tarkoitettu vai miten
      se pitäisi ajatella? Uteliaisuuttani kyllä kuuntelen kauan yhdessä eläneitä.
      Avoin olen omastakin elämästäni, ei tässä mitään salaisuuksia ole.

    • niinjanäin

      Elämä on ainutlaatuista, kaikki eivät koe samaa. Pitkässä parisuhteessa elävä ei aina katselle ympärilleen. Sinkun on pakko tehdä niin ja vapauskin. Usein oletetaan, että sinkun osa on huolehtia lähimmäisistä, parisuhteessa elävä voi omistautua kumppanilleen. Tosiasiassa jälkimmäisellä on enemmän aikaa myös muille, kun on toinen jakamassa hommat.

      • miksei_löytyisi

        Useimpien sinkuiksi jääneiden salainen toivehan on löytää ainakin jonkin tason kumppani, vaikka vanhemmalla iällä. Silloin voidaan jo tinkiä laadustakin.


      • noinhan_lienee

        Sinkut ovat ennen kaikkea itsekkäitä. Siksi ne ovat sinkkuja.


    • 21--11

      Pitkäaikaisen avioliiton perustana voi olla myös loppumaton rutina.
      Useimmilla avioliittoaan ylistävillä puolison todetaan siirtyneen jo niin sanotusti liitelemään yläilmoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1407
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1131
    3. 37
      812
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      796
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      765
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      752
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      722
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      679
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      632
    Aihe