Sukupuoliroolit vai ei?

Bi-nainen

Suomessa miehet usein valittaa, että naiset ei ole riittävän naisellisia. Mutta sitten taas eivät miehetkään näytä kohtelevan naisia kovin miehekkäästi. Ei esim. avata ovia tai tarjouduta kantamaan kantamuksia (tuttujen keskenkään siis).

Miten on, pitäkö suhteessa miehen olla mies ja naisen nainen ja mitä se käytännössä tarkoittaa? Millaista sukupuoliroolia haluatte suhteessa toteuttaa ja mitä toiselta toivotte - vai onko niin että tasa-arvoa / samanlaisuutta vaan kaikessa?

Itse en kaipaa sukupuolirooleja, mutta perushuomiointia kyllä. Eli jos toisella on paljon kannettavaa, toinen pyytää osan kannettavakseen. Tai jos toinen käy kaupassa ja toinen ei osta mitään, se joka ei osta mitään pakkaa niitä ostoksia sillä välin kuin toinen maksaa. Samoin ovea pidetään auki jos toinen tarvitsee ihan sukupuolesta riippumatta. Ylipäänsä sellainen, että katsotaan mitä toinen tekee ja miten siinä voisi olla mukana, jos ollaan yhdessä liikenteessä. Mulle nämä ovat itsestäänselvyyksiä.

105

594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ugvyg

Minä autan kyllä kantamisissa jne... Ihan itsestäänselvyys juttujahan nuo ovat.
      En itsekkään odota että suhteessa tarvitsisi mitään erityisempiä sukupuolirooleja olla. Mutta siitä en tykkää jos nainen on äijämäinen. Jos olisin nainen niin en tykkäisi äijämäisistä miehistä, miksi siis miehenäkään tykkäisin äijämäisistä naisista.

Suomessa moni nainen on äijämäisempi kuin keskiverto mies. Se on ehkä se suurin ongelma. Tatuoinnit, kiroileminen, tupakointi ja alkoholin liikakäyttö on valitettavan yleistä. Moni nainen puhuukin oudon matalalla äänellä. Ei minun kiinnostukseni sentään siihen kaadu, mutta nuo kaikki muut äijämäisyydet menee jo liian pitkälle.

• rumamaija

"Suomessa moni nainen on äijämäisempi kuin keskiverto mies. Se on ehkä se suurin ongelma. Tatuoinnit, kiroileminen, tupakointi ja alkoholin liikakäyttö on valitettavan yleistä."

Mutta esim. Italiassa ja Espanjassa huomattavasti useampi nainen polttaa kuin Suomessa. Siellä tupakointi on vielä paljon yleisempää kuin meillä.

• tuureliini

ei tässä muu oo auttanu ku äijäks ryhtyä kun pojat on ämmiä ketkuja luippareita mitään ei kyl tapahu jossei nainen tee tekemättä jos jättää menee monta viikkoo ja sit tulee sukulaiset kauhistelee et ompa huono emäntä

• MrBolivar
        tuureliini kirjoitti:

ei tässä muu oo auttanu ku äijäks ryhtyä kun pojat on ämmiä ketkuja luippareita mitään ei kyl tapahu jossei nainen tee tekemättä jos jättää menee monta viikkoo ja sit tulee sukulaiset kauhistelee et ompa huono emäntä

Noniin, siinä meillä on perinteinen Justiina; "Kyllä minä näytän miten asiat hoidetaan!! " ja "Kyllä minä miehille näytän!!"

Neuvo, ota rennosti.Seuraavaksi valitset sellaisen MIEHEN joka osaa ja haluaa tehdä osan hommista.Ihan on omaa syytäsi, jos katselet jotain velttoa äijää joka ei tee mitään.

• Ex------------PUA

"Suomessa miehet usein valittaa, että naiset ei ole riittävän naisellisia. Mutta sitten taas eivät miehetkään näytä kohtelevan naisia kovin miehekkäästi. Ei esim. avata ovia tai tarjouduta kantamaan kantamuksia (tuttujen keskenkään siis)."

Jos naiset olisivat naisellisia, he saisivat sen mukaista kohtelua, mutta feminismi on tuhonnut naisellisuuden, sekä miehuuden.

"Itse en kaipaa sukupuolirooleja, mutta perushuomiointia kyllä. Eli jos toisella on paljon kannettavaa, toinen pyytää osan kannettavakseen. Tai jos toinen käy kaupassa ja toinen ei osta mitään, se joka ei osta mitään pakkaa niitä ostoksia sillä välin kuin toinen maksaa. Samoin ovea pidetään auki jos toinen tarvitsee ihan sukupuolesta riippumatta. Ylipäänsä sellainen, että katsotaan mitä toinen tekee ja miten siinä voisi olla mukana, jos ollaan yhdessä liikenteessä. Mulle nämä ovat itsestäänselvyyksiä."

Niinpä, niin.

Tuo on yksi asia mikä on pielessä, keräillään sukupuolirooleista tuplastandardeihin juuri ne jotka sopivat itselleen.

Tyypillistä naisellista ja feministeille ominaista itsekeskeisyyttä.

Joko se on tasa-arvoa, tai se ei ole sitä.

• Bi-nainen

Tasa-arvoa = autetaan puolin ja toisin sukupuolesta riippumatta.
        Sukupuoliroolit = auttaminen jne riippuu sukupuolesta.

Missä tuplastandardi?

• dsdsdfsfsf
        Bi-nainen kirjoitti:

Missä tuplastandardi?

Ex-PUA nyt näkee tuplastandardeja jokaisessa postauksessa, jonka vain sattuu tekemään nainen...

• Jaainanemuut

En ihan nyt ymmärrä miten tuonkin väännät itsekeskeisyydeksi tai feminismiksi, että toista voi huomioida? Eihän tuossa puhuttu vain naisen huomioinnista vaan toisen huomioinnista, itselle ainakin jäi kuva siitä, että hän myös itse huomioi sen toisen. Toisaalta, en myöskään nää miksi jonkun yhden yksilön omiksi odotuksiksi mainitsemat asiat edustaisivat kokonaan koko hänen sukupuoltaan tai jotakin aatetta - mitä hän ei mainitse erikoisemmin muutenkaan? Eikös asioista ylipäätään pidä omaan elämäänsä rakentaa ne asiat, mitkä itselle sopii vai rakennatko sinä asiat miten ne muille sopii? Tuskin, ei ainakaan siltä vaikuta.
        Tuo sen sijaan jää ikuisuusväittelyksi että sinun pitää ensin tai sitten minä en tai minun pitää ensin ja sitten sinä voit. Tuohan on juupas-eipäs väittely, kumpi on ensin muna vai kana. Jos naiset olisivat niin miehet voisivat, miehet voisivat niin sitten naiset olisivat.
        Eikös tuo ole nyt sinun puoleltasi enemmänkin asian vääntämistä juuri semmoiseksi mikä itselle sopii - mistä syytät muita? Onko se vaan aina niin, että helvetti on Toiset?

• Ex------------PUA
        Bi-nainen kirjoitti:

Missä tuplastandardi?

"Itse en kaipaa sukupuolirooleja, mutta perushuomiointia kyllä. "

• Ex------------PUA
        dsdsdfsfsf kirjoitti:

Ex-PUA nyt näkee tuplastandardeja jokaisessa postauksessa, jonka vain sattuu tekemään nainen...

Totta kai, koska tunnistan ne.

Nainen taaas joko yrittää luikkia niiden kanssa kuin koira veräjästä, tai sitten ei edes tajua omaa kaksinaismoralismiaan.

• GLätx
        Ex------------PUA kirjoitti:

"Itse en kaipaa sukupuolirooleja, mutta perushuomiointia kyllä. "

ja samaa perushuomiointia hän itse antaa miehelle. Miten se luetunymmärrys on aina niin mahdotonta?

• Vittujoo

Ja milloin sinä itse olet vaivautunut perustelemaan mielipiteitäsi? Vastauksena on yleeensä paskahousu, kurppa tai hypergaminen lutka.

• että.silleen

En kiellä ettei feministeistä löytyisi tuotakin, mutta me ei olla klooneja toisistamme!
        Mä ainakin pyrin edustamaan tasa-arvon toteutumista! Milloin saat mahtumaan päähäsi ettei kaikki feministit ole samankaltaisia. Kaikki naiset eivät ole samankaltaisia ja luojan lykky; kaikki miehetkään eivät ole kaltaisiasi! Niin minä ainakin vielä uskon!
        Ei naiset miehiä vihaa, vaikka eivät kaikille miehille "syty".
        Jokaisella meillä on oikeus valita itselleen mieluisa pari tai olla pariutumatta ollenkaan. Kyllä tällä maapallolla on tarpeeksi niitä jotka pariutuvat ja jatkavat ihmis-sukua.
        Varmaa on ett jos mies katsoo jonkun naisen itseään miellyttävän , saa sen sopivalla tavalla myökin jotenkin julkituoda. Minä en ainakaan lähde "vonkaamaan" miehen perään.
        Joillekin naisille sekin sopii, ja mikä ettei... me naiset emme ole klooneja siinäkään suhteessa toisistamme.

Minulla on omat mielipiteeni, sulla omanlaisesi! Ne nyt ei ainakaan sovi yhteen, eroavat kuin yö ja päivä. Ajatteles sitä ett joku valtionvirkamies päätäis tehdä sun kaavailemallasi mallilla parin meistä. Vieläkö sulla elää kuvitelma ett se olis sillä selvä sitten?
        Minä tiedän ett se olis maanpäällinen helvetti; sullekin! Joten lopeta edes se valtion määräämä paritus höpinäs, ja keksi jokin muu "automaatti" tilalle.

Ai niin, unohdin kysyä mitkä olivatkaan ne naisen luontaiset etuoikeudet?
        Olla hellan ja nyrkinvälissä, sekä pitää suunsa kiinni! Vain talouden herra puhuu...

Mulla alkaa yövuoro kohta, joten haen kahvin ja juustoleivän! Moikka!

• kisunkaa

"Jos nainen on itsenäinen ja vahva, feminismin aivopesemä, häneltä loppuvat kaikki naisen luontaiset etuoikeudet"
        Hmm, itse en ainakaan halua mitään etuoikeuksia pelkän sukupuoleni vuoksi. Ennemmin haluan parempaa kohtelua ja arvostusta, kun olen sen tekojeni kautta ansainnut. Esimerkkinä (ehkä vähän huonona sellaisena..) jos polkupyörästäni lähtee ketjut, en odota jonkun miehen ryntäävän apuun vain koska olen nainen, todennäköisesti kieltäytyisin avusta. Jos olen tehnyt jotain auttaakseni häntä, en pane vastaan jos hän haluaa auttaa. Juuri oman asenteen ja tekojen myötä tuleva arvostus on sitä parasta. Tekee toisinaan pahaa katsoa näitä prinsessoja, jotka tuntuvat luottavan siihen, että miehet tekevät asiat heidän puolestaan. Onneksi kaikki naiset eivät ole uusavuttomia tai odota etuoikeuksia. Toisaalta ei ole myöskään oikein olettaa kaikkien itsenäisten ja vahvojen naisten olevan miesvihaisia feministejä.

• Xenosgui
        että.silleen kirjoitti:

En kiellä ettei feministeistä löytyisi tuotakin, mutta me ei olla klooneja toisistamme!
        Mä ainakin pyrin edustamaan tasa-arvon toteutumista! Milloin saat mahtumaan päähäsi ettei kaikki feministit ole samankaltaisia. Kaikki naiset eivät ole samankaltaisia ja luojan lykky; kaikki miehetkään eivät ole kaltaisiasi! Niin minä ainakin vielä uskon!
        Jokaisella meillä on oikeus valita itselleen mieluisa pari tai olla pariutumatta ollenkaan. Kyllä tällä maapallolla on tarpeeksi niitä jotka pariutuvat ja jatkavat ihmis-sukua.
        Varmaa on ett jos mies katsoo jonkun naisen itseään miellyttävän , saa sen sopivalla tavalla myökin jotenkin julkituoda. Minä en ainakaan lähde "vonkaamaan" miehen perään.
        Joillekin naisille sekin sopii, ja mikä ettei... me naiset emme ole klooneja siinäkään suhteessa toisistamme.

Minulla on omat mielipiteeni, sulla omanlaisesi! Ne nyt ei ainakaan sovi yhteen, eroavat kuin yö ja päivä. Ajatteles sitä ett joku valtionvirkamies päätäis tehdä sun kaavailemallasi mallilla parin meistä. Vieläkö sulla elää kuvitelma ett se olis sillä selvä sitten?
        Minä tiedän ett se olis maanpäällinen helvetti; sullekin! Joten lopeta edes se valtion määräämä paritus höpinäs, ja keksi jokin muu "automaatti" tilalle.

Olla hellan ja nyrkinvälissä, sekä pitää suunsa kiinni! Vain talouden herra puhuu...

"Kaikki naiset eivät ole samankaltaisia ja luojan lykky; kaikki miehetkään eivät ole kaltaisiasi!"
        vs.
        "Ei naiset miehiä vihaa, vaikka eivät kaikille miehille 'syty'."

Eka oikein, toinen väärin. Naiset ei tosiaan ole samankaltaisia ja juuri siitä johtuen et voi mennä sanomaan "Ei naiset miehiä vihaa", koska joukosta löytyy myös naisia jotka vihaavat (aivan kuten on naisia vihaavia miehiäkin).

Olen lukenut aivan tarpeeksi myös feministiksi tunnustautuvien itse kirjoittamia tekstejä ja kuunnellut juttuja, että asia on tullut harvinaisen selväksi.

Hyvä homma jos sinä et ole sellainen, sellaisia kuitenkin löytyy ihan tarpeeksi valtavirrastakin että niihin törmää ja niillä on myös runsaasti kannattajia. En edes mainitsisi asiaa jos kyseessä olisi joku yksinäinen sekopää jossain, mutta olen lukenut tarpeeksi myös laajoja keskusteluketjuja joista löytyy kymmeniä tai satoja osallistujia jotka jakavat samat tuntemukset.

"Ai niin, unohdin kysyä mitkä olivatkaan ne naisen luontaiset etuoikeudet?
        Olla hellan ja nyrkinvälissä, sekä pitää suunsa kiinni!"

Sinä et taida paljon naisia tuntea, jos olet nainen niin olet yksinäinen susi ehkäpä?

Kannattaa joskus vähän katsella ihmisten välisiä interaktioita, josko sekin puoli vähän selkiäisi. Se että naisten valta- tai etuoikeudet ei yleensä ole fyysista valtaa, ei tarkoita etteikö niitä olisi. Se voi manifestoitua esim. niin, että nainen saa sitä fyysistä apua ihan vain pyytämällä.

Etuja mm.
        - Vähemmän vaarallista liikkua ulkona
        (sillä kun on ero että onko joku asia OIKEASTI vaarallista vai TUNTEEKO ihminen turvattomuutta, tässä auttaa esim. kun katsomme esim. tilastoja liittyen erilaiseen katuväkivaltaan.)

- Jos tulee erilaisia ongelmia auttajia yleensä löytyy (tätäkin on mm. testattu nainen tien varressa auton konepelti pystyssä/mies vastaavassa tilanteessa.)

- Jos nainen vähän mäiskii miestä julkisella paikalla se saa yleensä tapahtua, jos mies kovistelee täysin vastaavasti naista (tästäkin on tehty koetilanteita) tilanteeseen puututaan muiden toimesta yleensä välittömästi.
        Miten tämä esim. oikein sopii siihen nainen on nyrkin ja hellan välissä narratiiviin? Jos näin tosiaan olisi, naista retuuttavaan mieheen ei puututtaisi vaan sitä pidettäisiin arkipäiväisenä.

- Naista myös yleensä uskotaan helpommin kotiväkivaltatilanteessa, siitä huolimatta että jo tilastojenkin mukaan naiset itseasiassa aloittavat väkivaltaisuudet useammin kuin miehet (sama heijastui kun asiaa kysyttiin nuorilta - nuoret naiset kertoivat turhautuessaan mätkivänsä poikaystäviään - yleensä vielä naureskelleen, pojilla taas oli se ns. perinteinen naisia ei lyödä asenne).
        Toinen ero tulee sitten siitä että sitten kun kyseessä on mies joka esim. lyö, voi voima on sitten suurempi. Asia joka on odotettavaakin koska miehet ja naiset poikkeavat toisistaan fyysisesti. Eli toki jäljet ovat eri luokkaa, jos puhutaan että n. 50-70 kiloinen lyö vs. n. 70-100 kiloinen lyö. Nyrkkeilyssäkin on kokosarjat juuri tuosta syystä.

- Pienemmät tuomiot samoista rikoksista. Tämäkin näkyy hyvin kun verrataan esim. millaisia tuomioita ensikertalaiset saavat samoista rikoksista, esim. pahoinpitelyt. Naisilla tuomiot ovat lähes kautta linjan noin puolet miesten vastaavista.

Esim. tuossa alkuun. Kuten sanottu, naisten valta ei pääosin ole fyysistä, joka on odotettavaakin koska he keskimäärin ovat pienempiä, mutta fyysinen vallankäyttö ei ole ainoa vallankäytön muoto. Etenkään itseään isompia vastaan.

Asia selviää kun katsoo esim. miten vaikka kouluikäiset tytöt voivat kiusata tai käyttää valtaa. Siinä missä pojilla homma voi mennä helpommin fyysiseksi uhkaamiseksi tai jopa löymiseksi, tytöt sitten käyttävät esim. sosiaalista eristämistä ja kiusattu suljetaan piirin ulkopuolelle ja hänestä tehdään persona non grata.

Koska ihminen on pääosin sosiaalinen laumaeläin, joten henkilöstä riippuen tuo voi olla hyvinkin julmaa, etenkin jos se vielä jatkuu pidemmän aikaa, esim vaikka koko yläasteen ajan.

Toki tarvittaessa väkivaltakin onnistuu, esim. eräs lähisukulaiseni (nainen) hakattiin sinimustaksi kaupungilla muutamien hänen luokkatovereidensa toimesta (useampi tyyppi) joilla oli jotain häntä vastaan.

• KysynVaan-76
        Xenosgui kirjoitti:

"Kaikki naiset eivät ole samankaltaisia ja luojan lykky; kaikki miehetkään eivät ole kaltaisiasi!"
        vs.
        "Ei naiset miehiä vihaa, vaikka eivät kaikille miehille 'syty'."

Eka oikein, toinen väärin. Naiset ei tosiaan ole samankaltaisia ja juuri siitä johtuen et voi mennä sanomaan "Ei naiset miehiä vihaa", koska joukosta löytyy myös naisia jotka vihaavat (aivan kuten on naisia vihaavia miehiäkin).

Olen lukenut aivan tarpeeksi myös feministiksi tunnustautuvien itse kirjoittamia tekstejä ja kuunnellut juttuja, että asia on tullut harvinaisen selväksi.

Hyvä homma jos sinä et ole sellainen, sellaisia kuitenkin löytyy ihan tarpeeksi valtavirrastakin että niihin törmää ja niillä on myös runsaasti kannattajia. En edes mainitsisi asiaa jos kyseessä olisi joku yksinäinen sekopää jossain, mutta olen lukenut tarpeeksi myös laajoja keskusteluketjuja joista löytyy kymmeniä tai satoja osallistujia jotka jakavat samat tuntemukset.

"Ai niin, unohdin kysyä mitkä olivatkaan ne naisen luontaiset etuoikeudet?
        Olla hellan ja nyrkinvälissä, sekä pitää suunsa kiinni!"

Sinä et taida paljon naisia tuntea, jos olet nainen niin olet yksinäinen susi ehkäpä?

Kannattaa joskus vähän katsella ihmisten välisiä interaktioita, josko sekin puoli vähän selkiäisi. Se että naisten valta- tai etuoikeudet ei yleensä ole fyysista valtaa, ei tarkoita etteikö niitä olisi. Se voi manifestoitua esim. niin, että nainen saa sitä fyysistä apua ihan vain pyytämällä.

Etuja mm.
        - Vähemmän vaarallista liikkua ulkona
        (sillä kun on ero että onko joku asia OIKEASTI vaarallista vai TUNTEEKO ihminen turvattomuutta, tässä auttaa esim. kun katsomme esim. tilastoja liittyen erilaiseen katuväkivaltaan.)

- Jos tulee erilaisia ongelmia auttajia yleensä löytyy (tätäkin on mm. testattu nainen tien varressa auton konepelti pystyssä/mies vastaavassa tilanteessa.)

- Jos nainen vähän mäiskii miestä julkisella paikalla se saa yleensä tapahtua, jos mies kovistelee täysin vastaavasti naista (tästäkin on tehty koetilanteita) tilanteeseen puututaan muiden toimesta yleensä välittömästi.
        Miten tämä esim. oikein sopii siihen nainen on nyrkin ja hellan välissä narratiiviin? Jos näin tosiaan olisi, naista retuuttavaan mieheen ei puututtaisi vaan sitä pidettäisiin arkipäiväisenä.

- Naista myös yleensä uskotaan helpommin kotiväkivaltatilanteessa, siitä huolimatta että jo tilastojenkin mukaan naiset itseasiassa aloittavat väkivaltaisuudet useammin kuin miehet (sama heijastui kun asiaa kysyttiin nuorilta - nuoret naiset kertoivat turhautuessaan mätkivänsä poikaystäviään - yleensä vielä naureskelleen, pojilla taas oli se ns. perinteinen naisia ei lyödä asenne).
        Toinen ero tulee sitten siitä että sitten kun kyseessä on mies joka esim. lyö, voi voima on sitten suurempi. Asia joka on odotettavaakin koska miehet ja naiset poikkeavat toisistaan fyysisesti. Eli toki jäljet ovat eri luokkaa, jos puhutaan että n. 50-70 kiloinen lyö vs. n. 70-100 kiloinen lyö. Nyrkkeilyssäkin on kokosarjat juuri tuosta syystä.

- Pienemmät tuomiot samoista rikoksista. Tämäkin näkyy hyvin kun verrataan esim. millaisia tuomioita ensikertalaiset saavat samoista rikoksista, esim. pahoinpitelyt. Naisilla tuomiot ovat lähes kautta linjan noin puolet miesten vastaavista.

Esim. tuossa alkuun. Kuten sanottu, naisten valta ei pääosin ole fyysistä, joka on odotettavaakin koska he keskimäärin ovat pienempiä, mutta fyysinen vallankäyttö ei ole ainoa vallankäytön muoto. Etenkään itseään isompia vastaan.

Asia selviää kun katsoo esim. miten vaikka kouluikäiset tytöt voivat kiusata tai käyttää valtaa. Siinä missä pojilla homma voi mennä helpommin fyysiseksi uhkaamiseksi tai jopa löymiseksi, tytöt sitten käyttävät esim. sosiaalista eristämistä ja kiusattu suljetaan piirin ulkopuolelle ja hänestä tehdään persona non grata.

Koska ihminen on pääosin sosiaalinen laumaeläin, joten henkilöstä riippuen tuo voi olla hyvinkin julmaa, etenkin jos se vielä jatkuu pidemmän aikaa, esim vaikka koko yläasteen ajan.

Toki tarvittaessa väkivaltakin onnistuu, esim. eräs lähisukulaiseni (nainen) hakattiin sinimustaksi kaupungilla muutamien hänen luokkatovereidensa toimesta (useampi tyyppi) joilla oli jotain häntä vastaan.

Kyllä naiset ovat joissakin asioissa miestä paremmassa asemassa ja joissain asioissa sitten on toisin päin. En vain oikein ymmärrä, pitäisikö näistä epäkohdista jotenkin kaikkien tuntea kollektiivista häpeää sukupuolensa takia ja jotenkin tehdä erilaisia henkilökohtaisia ratkaisuja perisuhteissaan tms.? Vai mieluiten kuitenkin vain yrittää korjata näitä epäkohtia yhteiskunnallisella tasolla? Vai mikä oli näiden asioiden merkitys näin parisuhteiden suhteen yleisesti?

• Ex------------PUA
        Vittujoo kirjoitti:

Ja milloin sinä itse olet vaivautunut perustelemaan mielipiteitäsi? Vastauksena on yleeensä paskahousu, kurppa tai hypergaminen lutka.

Joka kerta?

Jos huomaan että toinen ei perustele, en minä silloin perustele itse, joskin olen joskus niin höveli että voin siltikin perustella. :3

• Ex------------PUA
        että.silleen kirjoitti:

"En kiellä ettei feministeistä löytyisi tuotakin, mutta me ei olla klooneja toisistamme!

Mä ainakin pyrin edustamaan tasa-arvon toteutumista! Milloin saat mahtumaan päähäsi ettei kaikki feministit ole samankaltaisia. Kaikki naiset eivät ole samankaltaisia ja luojan lykky; kaikki miehetkään eivät ole kaltaisiasi! Niin minä ainakin vielä uskon!"

Niin, vain 99% feministeistä pillaa sen lopun maineen.

Kyllä tuo on feminismille ominaista, sillä liike lähtökohtaisestikin on miesvihaan ja naisten ylivaltaan ("femi-nismi" = "nais-ismi") perustuva totalitaristinen liike ja aate.

Joten jos kuulut siihen, sinä tällöin allekirjoitat heidän tenensinsä ja ansaitset ennakkoluuloisen suhtautumisen.

Esim. seuraavassa on johtavien feminismin opettajien mielipiteitä, jotka eivät jätä mitään arvailun tai tulkinnan varaa: http://fundamentti.blogspot.fi/2013/10/minkalainen-olisi-yhteiskunta.html

Ja minä ja sinä yhdessä?

Se olisi luultavasti niitä tapauksia, joissa sinä myrkyttäisit juomani, mutta minä joisin sen - oikein mielellläni. ;)

• Xenosgui
        KysynVaan-76 kirjoitti:

Kyllä naiset ovat joissakin asioissa miestä paremmassa asemassa ja joissain asioissa sitten on toisin päin. En vain oikein ymmärrä, pitäisikö näistä epäkohdista jotenkin kaikkien tuntea kollektiivista häpeää sukupuolensa takia ja jotenkin tehdä erilaisia henkilökohtaisia ratkaisuja perisuhteissaan tms.? Vai mieluiten kuitenkin vain yrittää korjata näitä epäkohtia yhteiskunnallisella tasolla? Vai mikä oli näiden asioiden merkitys näin parisuhteiden suhteen yleisesti?

Ei tietenkään pidä tuntea kollektiivista häpeää, kunhan muistaa ettei myöskään sysää syytä toiselle sukupuolelle "koska ne kaikki miehet tai naiset ovat sitä tai tätä".

Itse kommentoin lähinnä "että.silleen" nimimerkin laittamia kohtia, kuten viestistäni pitäisi selvitäkin kun lainasin postaukseeni ne kohdat mihin vastasin.

Eikö tämä ole suht normaali tapa käydä foorumikeskustelua? Miksi kommenttini pitäisi jotenkin erityisesti olla "parisuhteiden suhteen yleisesti merkityksellisiä", olivatko kohdat joihin reagoin sitten esim. jotenkin merkityksellisempiä?

Jos olivat, niin eikö omakin kommenttini sitä ole kun kerran reagoin jo sanottuun? Jos taas vastaavasti eivät, niin sittenhän se sopii ihan yhtä hyvin joukkoon koska muidenkaan kommentit eivät sitä ole.

• Jos oven avaaminen tai kantamuksien jakaminen on tuttujesi kesken ongelmallista, kertoo se varmaan lähinnä siitä porukasta, jossa pyörit.

• suhteessa_tosimies

Meillä kotona on tiukahkot sukupuoliroolit molempien yhteisestä halusta. Tasa-arvomme tulee siitä, että kumpikin saa olla oma itsensä. Samalla hoituu vastuukysymykset eikä niistä tarvitse kiistellä. Minusta on pelkästään typerää valita kumppani joka on eri mieltä sukupuolirooleista.
      En suorita sukupuoliroolia vaan se on luonnollinen osa persoonallisuuttani. Avaan esim oven naiselle siksi kun itse haluan ja se kuuluu hyviin tapoihin. En siksi, että se on roolin suorittamista. Säälin naisia jotka käyttäytyvät loukkaavasti jos heille avaa oven tai on muuten kohtelias.
      En vastusta aitoa tasa-arvoa enkä sitä, että perheessä mies on tohvelisankari jos molemmat sitä haluaa. Jos joku haluaa olla telaketjufeministi niin olkoon kunhan ei vaadi muilta samaa eikä syytä muita.

• MrBolivar

Itse en oikein ymmärrä kiveen hakattuja sukupuolirooleja.Itse näen asiat ja tehtävät työt enemmänkin yhteisenä elämänä joista selvitään yhdessä tekemällä. Itse osaan tehdä laidasta laitaan hommat eikä minulle ole väliä hakkaanko halkkoja, laitanko ruoka vai kasaanko kirjahyllyä.
        Ainoa missä ymmärrään että mies ottaa enemmän roolia on voimaa vaativat työt.

Itsestäni kyseiset kohteliaisuuksista kuten oven avaamisista ja tavaroiden kantamisesta numeron tekeminen on naurettavaa.Toki on hienoa jos mies näin toimii mutta että siitä tehtäisiin parisuhteeseen tai muuhunkaan ihmisuhteeseen kynnyskysyms, on silkkaa saivartelua.

• Minusta sukupuoliroolit ovat heteroparisuhteen kannalta tärkeitä. Tosin se, että nainen on naisellinen ja mies miehekäs, ei ole ristiriidassa tasa-arvon kanssa.

Moni vain sortuu valikoivaan tasa-arvoon, jossa jostain käsittämättömästä syystä valitaan molempien sukupuolien käytöstavoista ne huonoimmat puolet.

• shr

Minusta jotenkin koko sukupuoliroolit on ihan väärä sana. Ei mitkään roolit ole tärkeitä hetero- tai muunkaan parisuhteen kannalta. Nainen on naisellinen, mutta mitä se tarkoittaa? Joku vetosi ettei itsenäisyys ja vahvuus voi olla naisellista, ai eikö? (en viitsi hänelle vastailla kun näki jo ettei sieltä tule kun sitä samaa jänkkäystä) Että heikkous ja riippuvaisuus, niin johan ollaan heterosuhteessa. Korkokengät on ulkoista, se on pukeutumista. Ei kaikki sitäkään tuijota, onneksi, koska kaikki eivät korkokenkiä edes saa käyttää! Toisaalta, puolet suomalaisista on lihavia, muotoihin ei voi vedota koska ei todellakaan ole yhtään miehekkäämpää olla keskivartalopallo kuin 9 kk raskaana, kuin nainen vailla vyötäröäkään. Silti heillekin tuntuu omat ihailijansa löytyvän. Ruoan laitto kuuluu sille joka syö ja myös miehet syövät, joten se ei ole kumpaakaan sukupuolta edustava asia ja kotia hoitaa ne, ketkä siellä asuu.
        Mitä siis on se, että tarvitaan jotkut roolit heterosuhteeseen? Mitä jos nainen on ammatiltaan tekniikan alalla tai rakentaa kotonaan pienoismalleja: ne on miesvoittoisia aloja ja harrastuksia, mutta eivät liity parisuhteeseen. Mitä siis on olla sitten se heterosuhteeseen sopiva nainen? Tai mies? Miehistä monet on hyvinkin riippuvaisia, miehet eivät aina ole vahvoja joten kun he tarvitsevat tai ovat heikkoja pilaavatko he suhteensa vai ovat inhimillisiä? Mitä jos mies ei osaa korjata autoa tai on vaikka joku... äääk! Kirjailija!!! Eihän sillä varmaan ole lihaksiakaan, jos se ei harrastakaan punttikarjujen hommia tai korjaile mitään. Kaikki miehet ei meinaan. Onko sillä mahdollisuuksiakaan heterosuhteeseen? Oliko Tabermann siis sittenkin homo? Naisia sillä ainakin olisi ollut jonoksi saakka. Mitä on olla miehekäs mies? Minulla siitä on tietenkin oma käsitykseni, mutta jos nyt yleistetään että se on joku heterosuhteen ehto, niin eikös sille pitäisi myös löytyä sitten malli mitä noudattaa?

Se on vähän katsojan silmässäkin siis se, mikä on miehekästä. Moni itseään miehekkäänä pitävä on minun mielestäni ainoastaan typerä juntti. Sori hei (se kuittaa nykyään kaiken) ja jos miehen täytyy erikoisesti miehisyyttään korostaa, oletan että hän on hieman epävarma siitä. Moni pitää minua naisellisena. Mieheni sanoi joskus ettei hän tiedä naisellisempaa naista: korjaan autoja, rakennan mielelläni, olen vahva ja todellakin niin itsenäinen etten kyllä tarpeesta ole miehieni kanssa ollut, he ilmeisesti ovat vain luottaneet vetovoimaansa. Hyvä niin. Ovat olleet oikeassa. Mutta en kokkaa ja siivoan pakon edessä, ei vaan kiinnosta. Käsitöitä olen aina inhonnut, vihaan kaikkea sukkien kutomista ja muuta, mutta tykkään tosiaan rakennella kaikkea. Oikeastaan enemmänkin mietin siis näitä "rooleja" että eipä ole ihme että ihmiset päätyvät eroon niin useasti. Ensin vedetään roolia kun tutustutaan. Ihastutaan mielikuviin ja aina vaan se arki yllättää. Sitten vedetään roolia sukupuolen takia kun ei vissiin tajuta katsoa housuihin ettei sitä roolia ihan hirveästi tartte vetää. Sitten aletaan laskea töitä sulle ja mulle ja jonkun ne vaan on kuitenkin hoidettava törötti housuissa pippeli tai oleili pimppi. Eikä ne sukuelimet niitä töitä tee.

No, elämäntavat taas ovat elämäntapoja. Jos joku kamalasti polttaa röökiä ja kiroilee, se ei todellakaan ole miehekästä eikä naisellista vaan huonoja tapoja. Että juntteus ei ole sukupuolirooli. Epäterveelliset elämäntavat eivät ole yhtään seksikkäämpiä kummallakaan eikä pubipirkko ole yhtään hot vaan not, mutta en mä sille juottolajussillekaan pisteitä miehekkyydestä anna. Siis kun joku leimasi ne mukamas sukupuolisiksi asioiksi. Tosin aloituksessa kun sanottiin toisen huomiointi, niin minusta sekään ei sinänsä ole... Kyllä toisen voi huomioida oli sitten kumpaa sukupuolta hyvänsä ja minusta se on parisuhteen kannalta hyvin tärkeää, oli sitten mikä parisuhde tahansa. Jos toiselle ei ole kiltti eikä toista huomioi, on melkolailla se suhde tuhottu.

• shr kirjoitti:

Minusta jotenkin koko sukupuoliroolit on ihan väärä sana. Ei mitkään roolit ole tärkeitä hetero- tai muunkaan parisuhteen kannalta. Nainen on naisellinen, mutta mitä se tarkoittaa? Joku vetosi ettei itsenäisyys ja vahvuus voi olla naisellista, ai eikö? (en viitsi hänelle vastailla kun näki jo ettei sieltä tule kun sitä samaa jänkkäystä) Että heikkous ja riippuvaisuus, niin johan ollaan heterosuhteessa. Korkokengät on ulkoista, se on pukeutumista. Ei kaikki sitäkään tuijota, onneksi, koska kaikki eivät korkokenkiä edes saa käyttää! Toisaalta, puolet suomalaisista on lihavia, muotoihin ei voi vedota koska ei todellakaan ole yhtään miehekkäämpää olla keskivartalopallo kuin 9 kk raskaana, kuin nainen vailla vyötäröäkään. Silti heillekin tuntuu omat ihailijansa löytyvän. Ruoan laitto kuuluu sille joka syö ja myös miehet syövät, joten se ei ole kumpaakaan sukupuolta edustava asia ja kotia hoitaa ne, ketkä siellä asuu.
        Mitä siis on se, että tarvitaan jotkut roolit heterosuhteeseen? Mitä jos nainen on ammatiltaan tekniikan alalla tai rakentaa kotonaan pienoismalleja: ne on miesvoittoisia aloja ja harrastuksia, mutta eivät liity parisuhteeseen. Mitä siis on olla sitten se heterosuhteeseen sopiva nainen? Tai mies? Miehistä monet on hyvinkin riippuvaisia, miehet eivät aina ole vahvoja joten kun he tarvitsevat tai ovat heikkoja pilaavatko he suhteensa vai ovat inhimillisiä? Mitä jos mies ei osaa korjata autoa tai on vaikka joku... äääk! Kirjailija!!! Eihän sillä varmaan ole lihaksiakaan, jos se ei harrastakaan punttikarjujen hommia tai korjaile mitään. Kaikki miehet ei meinaan. Onko sillä mahdollisuuksiakaan heterosuhteeseen? Oliko Tabermann siis sittenkin homo? Naisia sillä ainakin olisi ollut jonoksi saakka. Mitä on olla miehekäs mies? Minulla siitä on tietenkin oma käsitykseni, mutta jos nyt yleistetään että se on joku heterosuhteen ehto, niin eikös sille pitäisi myös löytyä sitten malli mitä noudattaa?

Se on vähän katsojan silmässäkin siis se, mikä on miehekästä. Moni itseään miehekkäänä pitävä on minun mielestäni ainoastaan typerä juntti. Sori hei (se kuittaa nykyään kaiken) ja jos miehen täytyy erikoisesti miehisyyttään korostaa, oletan että hän on hieman epävarma siitä. Moni pitää minua naisellisena. Mieheni sanoi joskus ettei hän tiedä naisellisempaa naista: korjaan autoja, rakennan mielelläni, olen vahva ja todellakin niin itsenäinen etten kyllä tarpeesta ole miehieni kanssa ollut, he ilmeisesti ovat vain luottaneet vetovoimaansa. Hyvä niin. Ovat olleet oikeassa. Mutta en kokkaa ja siivoan pakon edessä, ei vaan kiinnosta. Käsitöitä olen aina inhonnut, vihaan kaikkea sukkien kutomista ja muuta, mutta tykkään tosiaan rakennella kaikkea. Oikeastaan enemmänkin mietin siis näitä "rooleja" että eipä ole ihme että ihmiset päätyvät eroon niin useasti. Ensin vedetään roolia kun tutustutaan. Ihastutaan mielikuviin ja aina vaan se arki yllättää. Sitten vedetään roolia sukupuolen takia kun ei vissiin tajuta katsoa housuihin ettei sitä roolia ihan hirveästi tartte vetää. Sitten aletaan laskea töitä sulle ja mulle ja jonkun ne vaan on kuitenkin hoidettava törötti housuissa pippeli tai oleili pimppi. Eikä ne sukuelimet niitä töitä tee.

No, elämäntavat taas ovat elämäntapoja. Jos joku kamalasti polttaa röökiä ja kiroilee, se ei todellakaan ole miehekästä eikä naisellista vaan huonoja tapoja. Että juntteus ei ole sukupuolirooli. Epäterveelliset elämäntavat eivät ole yhtään seksikkäämpiä kummallakaan eikä pubipirkko ole yhtään hot vaan not, mutta en mä sille juottolajussillekaan pisteitä miehekkyydestä anna. Siis kun joku leimasi ne mukamas sukupuolisiksi asioiksi. Tosin aloituksessa kun sanottiin toisen huomiointi, niin minusta sekään ei sinänsä ole... Kyllä toisen voi huomioida oli sitten kumpaa sukupuolta hyvänsä ja minusta se on parisuhteen kannalta hyvin tärkeää, oli sitten mikä parisuhde tahansa. Jos toiselle ei ole kiltti eikä toista huomioi, on melkolailla se suhde tuhottu.

Periaatteessa olen kaikessa kanssasi samaa mieltä ja silti päädyn vastakkaiseen lopputulemaan.

Rouva Ratikka on mielestäni naisellinen niin fyyisisesti kuin psyykkisestikin. Hän on sirorakenteinen, empaattinen jne. Kaikessa hänen tekemisessään näkyy tunneäly eritavoin kuin omassani. Ei äly, kunnianhimo tai vaikkapa varakkuus naisellisuutta vie.

Minä olen vähemmän tunneihminen. Rationaalisempi tekemisissäni ja ratkaisukeskeisempi. Olen joskus sanonut , että minä olen sympaattinen, mutta RR on empaattinen. Hän naisena osaa aivan eri tavalla asettua toisen ihmisen asemaan. Minusta se on todella kunnioitettava piirre ihmisessä.

• dfbb

Millä tavalla oikeastaan päädyit eri lopputulemaan kuin aiempi kirjoittaja? Se jäi vähän epäselväksi?

Onko mielestäsi jotenkin tosi epänaisellista jos nainen on rationaalinen? Tai tosi epämiehekästä jos mies on empaattinen?
        Minusta empaattisuus ja rationaalisuus ovat molemmat hyviä piirteitä, joissa sekä miesten että naisten pitäisi pyrkiä tekemään parhaansa.

Voi olla että miehet ovat keskimääräisesti hieman rationaalismepia kuin naiset ja naiset ehkä keskimäärin hieman empaattisempia kuin miehet.

Mutta itse en ainakaan missään tapauksessa pitäisi turn offina, jos tapaisin naisen joka on hyvin rationaalinen. Päin vastoin se olisi suuri ilo.
        Toivottavasti naisetkaan eivät pidä empaattista miestä turn offina.

• Siirukka3

Mitä unohdin mieheni avaa ovet mulle ja kantaa kauppakassi, toki itsekin osallistun siihen,olemme jakaneet kotityöt,mies osallistuu enemmän miehistön töihin ja minä taas yritä hoitaa tiskaamiset ,pölyt ,pyykit jne hyvin sujuu ja kumpikin ollaan tyytyväisiä,olen onnellinen kun mulla niin hyvä mies

• u7uue
        Ratikkakuski kirjoitti:

Periaatteessa olen kaikessa kanssasi samaa mieltä ja silti päädyn vastakkaiseen lopputulemaan.

Rouva Ratikka on mielestäni naisellinen niin fyyisisesti kuin psyykkisestikin. Hän on sirorakenteinen, empaattinen jne. Kaikessa hänen tekemisessään näkyy tunneäly eritavoin kuin omassani. Ei äly, kunnianhimo tai vaikkapa varakkuus naisellisuutta vie.

Minä olen vähemmän tunneihminen. Rationaalisempi tekemisissäni ja ratkaisukeskeisempi. Olen joskus sanonut , että minä olen sympaattinen, mutta RR on empaattinen. Hän naisena osaa aivan eri tavalla asettua toisen ihmisen asemaan. Minusta se on todella kunnioitettava piirre ihmisessä.

Ikävää vain ettei empaattisuus ole naisten ominaisuus, se on vaan muka. On todella empaattisia naisia, mutta osalle hoivaaminen on valtaa, äitiys manipulointia, ystävät käyttötavaraa kunnes tulee mies, ja naisissa on hyvin paljon ihmisiä, jotka vain puhuvat. Puheliaisuudessa ei ole vikaa, mutta siinä ettei oikeasti koskaan kuuntele, on. Naiset kyllä harrastavat kyökkipsykologiaa enemmän ja haluavat mukamas ymmärtää: oikeasti he juoruilevat siinä missä miehetkin, miehet vaan ovat suoraan tökköjä, naiset naamioivat sen. Mutta se että naiset olisivat empaattisempia on ihan täysi harha. Siksi se ei voi olla naisellinen ominaisuus. Kokemukseni mukaan miehet ovat empaattisempia: he oikeastikin joskus myös kuuntelevat, he yrittävät myötäelää, ovat kasvattajina usein parempia, koska ei ole tarvetta hallita vaan kasvattaa jne.
        Lisäksi empaattisuus on asia mitä voi kehittää. Jos sinä et osaa eläytyä muihin kuin itseesi etkä ajatella kuin itseäsi, se ei ole miehekästä vaan itsekästä. Monesti esim. miehekkääksi mietitään naisen puolustaminen ja naisesta huolehtiminen, se semmoinen vahva ja huolehtiva mies, tiettekö... Niin se olisi vähän pakko olla empaattinen tai se ei pysty sitä naista ajattelemaan. Hyvillä rakastajilla on oltava tätä "tunneälyä". Ei ratkaisukeskeinen tökkö epäempaattinen mies ole mikään erikoisen miehekäs eikä hyvä rakastaja: se on vaan tökkö.

Ratkaisukeskeisyys ei vie - inhoan tätä sanaa - tunneälyä pois. Tunneäly on keksitty asia sitä varten ettei tyhmempien tarvitsisi tuntea itseään tyhmäksi. Sori nyt vaan. Mutta jälleen, olen älykäs, ratkaisukeskeinen ja looginen, mutta todellakin osaan myös olla empaattinen - en tosin alenna,holhoa enkä sääli ketään - ymmärrän ja osaan käsitellä omia tunteitani ja olen tunteikas - en kuitenkaan tarvitse mitään erityisherkän diagnoosia että saisin olla aina itkemässä -, ja ikävä kyllä kun elää yksin, ei ole varaa semmoiseen ylimäärääiseen tunteiluun aina. Kun on ihan vaan pakko tehä ihan itte. Se on siis ihan etuoikeus, jos voi olla heikko aina kun siltä tuntuu.
        Ihmettelen miten älykkyys veisi mahdollisuuden tunteisiin, miksi joku ei halua sitten kehittää omaa muiden ymmärtämistään jos se niin kunnioitettavaa on. Väität että kunnioitat empaattisuutta, mutta silti muka jonkun "tunneälyn" kehittäminen on muka mahdotonta ja se on naisellinen ominaisuus, kun itse osaat ratkaista asiat ja olet älykäs.

Ehkä se naisellisuus ja miehekkyys tuolla tavoin ja tuossa muodossa, teille on olemassa teidän suhteessanne. Se on tärkeää juuri teille juuri noin. Edelleenkään en tule eri tulokseen siinä että miksi pitäisi olla rooleja, teidän roolianne muille enkä nää perusteluja edellytyksenä "heterosuhteelle". Noin yleisesti. Teillä ehkä ja selkeästi on. Mutta jo pelkkä sirorakenteisuus kuvaa sitä että olet väärässä kun alussa sanot, että heterosuhteella nämä roolit, minkä ominaisuudeksi tämän listaat, on välttämättömyys. Kaikki eivät ole kovin sirorakenteisia ollenkaan ja hyvin näyttää menevän ihan heterosuhteessa. Väitteelle siitä siis, että heterosuhteissa tarvittaisiin mitään yleistä mallia mistään, ei pidä paikkaansa. Tai se että se naisellisuus ja miehekkyys pitäisi olla yleisesti määriteltävissä tai oikeastaan edes muiden nähtävissä.

• 12121212

Palstalaiset unohtavat jälleen kerran eron naisen sanojen ja tekojen välillä.

Jos nainen oikeasti pitäisi miehekkyytenä ovien availemista ym pieniä huomaavaisia eleitä, monella palstan ätmillä olisi tusinan verran naisellisia naisia piirittämässä. Voiko se olla niin helppoa? No ei tietenkään voi.

Miehekkyys oikeasti tarkoittaa esimerkiksi:
      - sitä kun rento ja itsevarma alfa ongelmatilanteessa hyppää toimintaan kuin leijonalauman kovin uros, ratkaisten voimallaan, taidoillaan ja kuuluvalla matalalla äänellään tilanteen
      - sitä kun rento ja itsevarma alfa tekee päätökset ja kertoo kuuluvalla matalalla äänellään muille miten toimitaan töissä, baarissa, harrastuksissa, koulussa, tms
      - sitä kun rento ja itsevarma alfa pysyy jämeränä naisen kiukutellessa ja tekee isännän ottein selväksi kuka on herra talossa
      - sitä kun rento ja itsevarma alfa ottaa naisensa rajun eläimellisesti kuin pelimiehen, gorillan ja sotapäällikön täydellinen yhdistelmä

Kaikissa näissä tilanteissa nainen haluaa joko seurata sivusta ja "vain" olla nainen ihaillessaan alfaa joka ottaa riskit ja voittaa, tai elää vain-maailmassa jossa asiat vain tapahtuvat koska alfa pistää tapahtumaan.

Nyrkkisääntö: jos se on liiian helppoa, ei se ole miehekästä.

• että.silleen

Sinä se jaksat olla vitsikäs!

"- sitä kun rento ja itsevarma alfa pysyy jämeränä naisen "kiukutellessa" ja tekee isännän ottein selväksi kuka on herra talossa"
        (Erimieltä oleminen ei ole kiukuttelua)

-Ehkä, korkeintaan silloin jos kavereitasi on kylässä, ja nostaisi sinun itsetuntoas! Voin antaa vieraiden takia sellaisen vaikutelman et sanasi on lakini, ei haittaa.
        Mutt mieti tosissas; nostaisko se sun miehisyyttäs niiden kavereidekaan silmissä?

Kyllä menis neuvottelu tilanteeksi heti; kun ovi ystäviesi perästä ois sulkeutunut!
        Olen sellaisesta kohtelusta jo osani kerran maksanut! Ei toistu,olen aikuinen nyt.
        Se karjuminen ja naisen mitätöinti on helppoa, mutt tosissaan se ei ole miehekästä!

• helgamies
        että.silleen kirjoitti:

"- sitä kun rento ja itsevarma alfa pysyy jämeränä naisen "kiukutellessa" ja tekee isännän ottein selväksi kuka on herra talossa"

-Ehkä, korkeintaan silloin jos kavereitasi on kylässä, ja nostaisi sinun itsetuntoas! Voin antaa vieraiden takia sellaisen vaikutelman et sanasi on lakini, ei haittaa.
        Mutt mieti tosissas; nostaisko se sun miehisyyttäs niiden kavereidekaan silmissä?

Kyllä menis neuvottelu tilanteeksi heti; kun ovi ystäviesi perästä ois sulkeutunut!
        Olen sellaisesta kohtelusta jo osani kerran maksanut! Ei toistu,olen aikuinen nyt.
        Se karjuminen ja naisen mitätöinti on helppoa, mutt tosissaan se ei ole miehekästä!

Lienet sinkku.

• Minusta tuntuu, että sulla on alkanut heittää.. Joko olet ollut liian pitkään palstalla, tai sitten minä, kun alan tässä huomaamaan kaikenlaista.

Semmoisenkin havainnon olen tehnyt, että ketmin ja ytmin oloiset miehet iästä riippumatta käyttäytyvät useimmiten kohteliaasti, avaavat ovia, päästävät nousemaan vaikkapa linja-autoon ennen itseään tai jonon ohi.. Samaa ei valitettavasti voi sanoa nuorista ätmin oloisista miekkosista, kohtelu on melkoisen hyytävää, mutta kyllähän oleilu palstalla on avannut tätäkin ilmiötä. Poikkeuksia toki löytyy aina molempiin suuntiin.

• 12121212
        että.silleen kirjoitti:

Karjuminen ja toisen mitätöinti on mielestäsi "jämeränä pysymistä"? Ok, selvä. Minusta se on lähinnä kontrollin pettämistä.

• helgamies
        12121212 kirjoitti:

Karjuminen ja toisen mitätöinti on mielestäsi "jämeränä pysymistä"? Ok, selvä. Minusta se on lähinnä kontrollin pettämistä.

Vanha sanonta sanoo "huoraa kohdellaan niinkuin huoraa kohdellaan".

• helgamies
        PikkuLikka kirjoitti:

Minusta tuntuu, että sulla on alkanut heittää.. Joko olet ollut liian pitkään palstalla, tai sitten minä, kun alan tässä huomaamaan kaikenlaista.

Semmoisenkin havainnon olen tehnyt, että ketmin ja ytmin oloiset miehet iästä riippumatta käyttäytyvät useimmiten kohteliaasti, avaavat ovia, päästävät nousemaan vaikkapa linja-autoon ennen itseään tai jonon ohi.. Samaa ei valitettavasti voi sanoa nuorista ätmin oloisista miekkosista, kohtelu on melkoisen hyytävää, mutta kyllähän oleilu palstalla on avannut tätäkin ilmiötä. Poikkeuksia toki löytyy aina molempiin suuntiin.

Mikä kohta tuossa oli väärin?

• 12121212
        PikkuLikka kirjoitti:

Minusta tuntuu, että sulla on alkanut heittää.. Joko olet ollut liian pitkään palstalla, tai sitten minä, kun alan tässä huomaamaan kaikenlaista.

Hassua kuinka teit jaon ketmit/ytmit ja _nuoren oloiset_ ätmit. Lisäämällä kuvioon iän, tosin vain ätmien tapauksissa, sait näppärästi rationalisointihamsteroitua tilanteen jossa sytyttävämmät miehet ovat myös kohteliaita. Hyvistä tavoista puhuen, muistanko väärin että sinun poikaystävästi ovat olleet KTM ja YTM? Mitenkäs kohteliaisuus ja toisen huomioiminen näiden miesten tapauksessa?

Minäpä luulen PikkuLikkaseni että tällä kertaa vika on lukijassa. Nimittäin kun aina kun mainitaan alfa, naiset vetävät johtopäätöksen että sillä tarkoitetaan miestä joka saavuttaa johtoaseman fyysistä voimaa käyttämällä tai määräilemällä diktaattorimaisesti muita.

Tämäkin on mukava johtopäätös, sillä se mahdollistaa väitteen "minä en ainakaan pidä alfoista". Mutta silläpä ei tarkoiteta mitään väkivaltaista simpanssia.

Sillä tarkoitetaan johtajaa. Rentoa, itsevarmaa miestä joka esim. baarissa sanoo matalalla ja kuuluvalla äänellä "hei mennään tuohon pöytään". Betat seuraavat, naisten silmät seuraavat alfaa. Rentoa, itsevarmaa miestä joka häirikön astuessa kuvaan nousee reippaasti ylös rennon dominoivasta asennostaan, ja puhuttelee sillä jylisevällä äänellään häirikköä, ottaen samalla tästä kiinni: "hei nyt riittää". Koska alfa on pitkä, harteikas ja kehonkielikin on johtajan, häirikkö poistuu ja naisten silmät ovat lautasina. Se on myös rento ja itsevarma mies joka petipuuhissa nappaa määrätietoisesti naisestaan kiinni ja ottaa tämän.

Yllä siis kuvaus johtajuudesta johon varsinaisesti ei liity mitään negatiivista. Sytyttääkö nyt? Tosielämässä, kuten sinäkin taidat tietää, maskuliinisilla ja alfamaisilla miehillä tuppaa - ehkä sen testosteronin takia - olemaan myös negatiivisia ominaisuuksia.

• että.silleen
        helgamies kirjoitti:

Lienet sinkku.

Kyllä olen ja pysynkin luultavasti! En tarvitse enkä edes harkitse "pomoa"samaan talouteen ja kumppanin löytyminen taas on vaikeaa. Tarjolla on näitä macho miehiä,
        ei kiitos! Meillä jokaisella on vain yksi elämä, minä elän enkä nöyristele edes parisuhteessa. Tarkoittaen sitä että kompromissejä on joskus osattava tehdä puolin sun toisin. Silloin kun kunnioittaa toista,rakastaa ja välittää toisesta; ei pyri alistamaan ja mitätöimään toisen ajatuksia tai tunteita.
        Mun kanssa ei ole oikein hyvä vaihtaa nyt ajatuksia, mulla agressiivisuus nousee pintaan kun olen väsynyt, tästä asiasta.

• 12121212

Ps. olen muuten varma että muistan oikein.

Hassu juttu että tismalleen palstan pahimpien jännämieskliseiden mukaan toimiva nainen on sitä mieltä että allekirjoittaneella "on alkanut heittää".

Jos palstajutut ovat tarua, niin totuus taitaa sittenkin olla tarua ihmeellisempää ;)

• 12121212

Tässä Laasasen pohdintaa aiheesta:

http://www.terve.fi/blogit/henry-laasanen/millainen-on-alempitasoinen-mies-tai-alfa-mies

En ole täysin samaa mieltä kaikesta, mutta olen samaa mieltä Gamma-miehen määrittelystä. Kaava tyypillisestä keskustelusta menee näin:
        mies: "kaikki naiset haluavat alfan"
        nainen: "(ajattelee mielessään Gamma-miehen) no en minä ainakaan halua alfaa!"
        mies: "etkö? Jos sanotaan että alfamies on (todellinen kuvaus alfamiehestä)"
        nainen: "niin no pakkohan se on myöntää että onhan se sytyttävää kun mies ottaa tilanteen haltuun jne"
        mies: "eli kumman sinä oikeasti haluat?"
        nainen: "no kyllä minä sitten varmaan haluan san vahvan alfan, mutta...(selittelyä)"

• että.silleen
        12121212 kirjoitti:

Mitä hiivattia sinä kiertelet?
        Itsehän kirjoitit:Miehekkyys oikeasti tarkoittaa esimerkiksi:

- sitä kun rento ja itsevarma alfa ongelmatilanteessa hyppää toimintaan kuin leijonalauman kovin uros, ratkaisten voimallaan, taidoillaan ja kuuluvalla matalalla äänellään tilanteen
        - sitä kun rento ja itsevarma alfa tekee päätökset ja kertoo kuuluvalla matalalla äänellään muille miten toimitaan töissä, baarissa, harrastuksissa, koulussa, tms
        - sitä kun rento ja itsevarma alfa pysyy jämeränä naisen kiukutellessa ja tekee isännän ottein selväksi kuka on herra talossa
        - sitä kun rento ja itsevarma alfa ottaa naisensa rajun eläimellisesti kuin pelimiehen, gorillan ja sotapäällikön täydellinen yhdistelmä
        _ _ _
        Vastasin etten alkaisi ystäviesi kuullen vääntämään peistä, vaan pitäisin nassuni kiinni. Syystä että sinä saisit pitää macho miehen maineesi, jos se on sinulle tärkeäkin asia. Mutt saat olla varma ett neuvotteluihin joutuisit kanssani.
        Minua ei kohdella kuin jotakin hutsua, fakta!
        No niin, nyt se tuli selvästi suomenkielellä sanotuksi.

• 12121212
        että.silleen kirjoitti:

Mitä hiivattia sinä kiertelet?
        Itsehän kirjoitit:Miehekkyys oikeasti tarkoittaa esimerkiksi:

_ _ _
        Vastasin etten alkaisi ystäviesi kuullen vääntämään peistä, vaan pitäisin nassuni kiinni. Syystä että sinä saisit pitää macho miehen maineesi, jos se on sinulle tärkeäkin asia. Mutt saat olla varma ett neuvotteluihin joutuisit kanssani.
        Minua ei kohdella kuin jotakin hutsua, fakta!
        No niin, nyt se tuli selvästi suomenkielellä sanotuksi.

"Jämeränä pysyminen" tarkoittaa lähinnä sitä ettei mies edes reagoi kun sinä käyttäydyt tunteellisesti ja kiukuttelet.

Niin kuin juuri nyt.

Mene juomaan lasi kaakaota niin rauhoitut.

• että.silleen
        12121212 kirjoitti:

"Jämeränä pysyminen" tarkoittaa lähinnä sitä ettei mies edes reagoi kun sinä käyttäydyt tunteellisesti ja kiukuttelet.

Niin kuin juuri nyt.

Mene juomaan lasi kaakaota niin rauhoitut.

Kiitos! Mulla on mukillinen kaakaota vieressä...jo jäähtyneenä.
        Lähden nyt tarkistus käynnille yhteen huoneeseen...sen jälkeen haen uuden kaakaon ja otan torkut...tietsikka rekisteröi ja känny hälyttää jos joku tarvitsee apua.
        Öitä!

• 12121212
        että.silleen kirjoitti:

Kiitos! Mulla on mukillinen kaakaota vieressä...jo jäähtyneenä.
        Lähden nyt tarkistus käynnille yhteen huoneeseen...sen jälkeen haen uuden kaakaon ja otan torkut...tietsikka rekisteröi ja känny hälyttää jos joku tarvitsee apua.
        Öitä!

No niin, alfamiestyyli puri :)

Eipä kestä ja hyviä öitä sinullekin.

• Sivusta_lyhyesti

Luin tässä illan ratoksi pätkiä muutamista ketjuista, ja tätä sivuten lie ollut "suuttumisstrategioita" yksi otsikko. 121212 puhui ylempänä jotain alfateorioita ja sitten jämeryydestä: "kuka on herra talossa". Ihmisiä on erilaisia, ja tilanteita kiukutteluista isompiin. Mulla on strategia, että on lupa yrittää 'jämeröidä', mutta pitää pystyä vankasti perustelemaan, ts.lunastamaan herruutensa. Jos ilmenee halua olla vaan katteettomasti herra, luottamus katoaa, ja toistuessaan se on automaattisesti potkut. Että sellainen suuttumisstrategia.
        Toki mm.tämä 'reunaehto' tarkoittaa sitä, että nainen ei järjestä itseään miehestä riippuvaiseen tilaan, mikä nykyaikana on hyvin mahdollista ja suotavaa. Ennen aikaan naisen toimeentulo oli usein luontaistaloudenkin vuoksi ns.miehen kautta. Nykyinen aika on toinen.

• ghughughu
        Sivusta_lyhyesti kirjoitti:

Luin tässä illan ratoksi pätkiä muutamista ketjuista, ja tätä sivuten lie ollut "suuttumisstrategioita" yksi otsikko. 121212 puhui ylempänä jotain alfateorioita ja sitten jämeryydestä: "kuka on herra talossa". Ihmisiä on erilaisia, ja tilanteita kiukutteluista isompiin. Mulla on strategia, että on lupa yrittää 'jämeröidä', mutta pitää pystyä vankasti perustelemaan, ts.lunastamaan herruutensa. Jos ilmenee halua olla vaan katteettomasti herra, luottamus katoaa, ja toistuessaan se on automaattisesti potkut. Että sellainen suuttumisstrategia.
        Toki mm.tämä 'reunaehto' tarkoittaa sitä, että nainen ei järjestä itseään miehestä riippuvaiseen tilaan, mikä nykyaikana on hyvin mahdollista ja suotavaa. Ennen aikaan naisen toimeentulo oli usein luontaistaloudenkin vuoksi ns.miehen kautta. Nykyinen aika on toinen.

Tuohan on kuin suoraan PUA-jutuista.

Eli nainen haluaa alfan, sen jämerän herran talossa. Nainen järjestää paskatestin eli kokeilee onko mies se mitä nainen hakee, eli naisen yläpuolella oleva. Jos mies ei läpäise paskatestiä, kiinnostus lakkaa.

• hotulainen
        ghughughu kirjoitti:

Eli nainen haluaa alfan, sen jämerän herran talossa. Nainen järjestää paskatestin eli kokeilee onko mies se mitä nainen hakee, eli naisen yläpuolella oleva. Jos mies ei läpäise paskatestiä, kiinnostus lakkaa.

En tiedä pua-tieteistä ja alfateorioista, mutta näyttää siltä, että tuossa annetaan alfailusta huolimatta määrätyssä rajassa mahdollisuus, jos se ei tuota harmia ja jos miehen viihtyvyyden kannalta on tärkeää. Naisella on veto -oikeus.
        Arvelen, että jonkinlainen osa alfoiksi sanotuista haluaa perimänsä vuoksi etupäässä "uhota", ja he ovat siten nykyajassa pitkälle parisuhdevammaisia. Naisia hekin voivat "saada", koska sanonnan mukaan jokaiselle löytyy aina joku, vaikka sitten hetkellisesti. Sama koskee myös palstan "ätämejä", he vaan eivät ole oppineet tarpeeksi huolehtimaan omasta takaa itsestään.

• että.silleen
        hotulainen kirjoitti:

En tiedä pua-tieteistä ja alfateorioista, mutta näyttää siltä, että tuossa annetaan alfailusta huolimatta määrätyssä rajassa mahdollisuus, jos se ei tuota harmia ja jos miehen viihtyvyyden kannalta on tärkeää. Naisella on veto -oikeus.
        Arvelen, että jonkinlainen osa alfoiksi sanotuista haluaa perimänsä vuoksi etupäässä "uhota", ja he ovat siten nykyajassa pitkälle parisuhdevammaisia. Naisia hekin voivat "saada", koska sanonnan mukaan jokaiselle löytyy aina joku, vaikka sitten hetkellisesti. Sama koskee myös palstan "ätämejä", he vaan eivät ole oppineet tarpeeksi huolehtimaan omasta takaa itsestään.

En minä näistä testeistä tai teorioista perusta, paitsi ett pelkkä mainintakin niistä saa minut sähähtämään!
        Mulle ihan sama onko joku mies alfa tai ei, kunhan tulee toimeen mun kanssani.
        Mies voi matsoilla tietyissä rajoissa jos haluaa, ei se mua haittaa kun ei ylitä mun sietokyky rajojani. Siinä kohtaa kun mulle tulee olo ett olen pelkkä kynnysmatto.
        Piru = irti!
        Minä voin käydä joskus sietorajojeni rajoilla, mutt niin voi käydä miehellekin mun parinani. Keskenäinen luottamus ja kunnioitus pitää olla, eikä toista pidä tahallaan nöyryyttää ulkopuolistenkaan silmissä. Minun luottamus muuten ansaitaan hitaasti, ihan pienistä asioista hiljalleen, sillä en ole enää 19 vuotias tyttönen.

Minä olin yöllä tosi väsynyt, en mielestäni kiukutellut. Olin asioista vaan erimieltä ja ilmaisin sen suoraan. Mulla ei ole tapana kierrellä kiperissäkään tilanteissa; jos olen jonkin asian ruotimisen aloittanut.
        Jos tuo nyt oli hänen (12121212) "alfa mies" asenteensa, niin eipä haitannut mua.
        Normaalilta kahden aikuisen ihmisen väliseltä ajatusten vaihdolta se minusta ainoastaan tuntui.

"Mene juomaan lasi kaakaota niin rauhoitut." ...
        lausahdus laittoi minut tällä kertaa jo hymyileen!
        Eli en lopultakaan ole ollut kovin agressiivinen!

"hotulainen" teki aika osuvan päätelmän! (minun osuudesta näissä kirjoituksissa)

• 12121212 kirjoitti:

Hassua kuinka teit jaon ketmit/ytmit ja _nuoren oloiset_ ätmit. Lisäämällä kuvioon iän, tosin vain ätmien tapauksissa, sait näppärästi rationalisointihamsteroitua tilanteen jossa sytyttävämmät miehet ovat myös kohteliaita. Hyvistä tavoista puhuen, muistanko väärin että sinun poikaystävästi ovat olleet KTM ja YTM? Mitenkäs kohteliaisuus ja toisen huomioiminen näiden miesten tapauksessa?

Minäpä luulen PikkuLikkaseni että tällä kertaa vika on lukijassa. Nimittäin kun aina kun mainitaan alfa, naiset vetävät johtopäätöksen että sillä tarkoitetaan miestä joka saavuttaa johtoaseman fyysistä voimaa käyttämällä tai määräilemällä diktaattorimaisesti muita.

Tämäkin on mukava johtopäätös, sillä se mahdollistaa väitteen "minä en ainakaan pidä alfoista". Mutta silläpä ei tarkoiteta mitään väkivaltaista simpanssia.

Sillä tarkoitetaan johtajaa. Rentoa, itsevarmaa miestä joka esim. baarissa sanoo matalalla ja kuuluvalla äänellä "hei mennään tuohon pöytään". Betat seuraavat, naisten silmät seuraavat alfaa. Rentoa, itsevarmaa miestä joka häirikön astuessa kuvaan nousee reippaasti ylös rennon dominoivasta asennostaan, ja puhuttelee sillä jylisevällä äänellään häirikköä, ottaen samalla tästä kiinni: "hei nyt riittää". Koska alfa on pitkä, harteikas ja kehonkielikin on johtajan, häirikkö poistuu ja naisten silmät ovat lautasina. Se on myös rento ja itsevarma mies joka petipuuhissa nappaa määrätietoisesti naisestaan kiinni ja ottaa tämän.

Yllä siis kuvaus johtajuudesta johon varsinaisesti ei liity mitään negatiivista. Sytyttääkö nyt? Tosielämässä, kuten sinäkin taidat tietää, maskuliinisilla ja alfamaisilla miehillä tuppaa - ehkä sen testosteronin takia - olemaan myös negatiivisia ominaisuuksia.

Jos sanon seuraavat asiat rennosti, mutta kuuluvalla ja matalalla äänellä, et varmaan sitten esitä mitään vasta-argumentteja. ;)

En tiedä mihin jyrsijöihin viittaat, mutta tässä tapauksessa tarkoitin ketmeillä ja ytmeillä ns. normaalin oloisia miehiä, eivätkä he tietenkään kaikki ole ollenkaan kiinnostavia minun mielestäni.. Kuten totesin, nuoret ätminoloiset miehet nyt vain tuntuvat usein olevan tympeitä ja käyttäytyvät hieman epäkohteliaasti. Mutta ei se mitään, kyllä minulla ymmärrystä ja myötätuntoa heitä kohtaan riittää.

Nuo minun poikaystävät, joihin viittaat, ovat ehkäpä olleet luokiteltavissa palstatermein ketmiksi ja jännämieheksi. Ketmi oli akateemisesti koulutettu, pitkä ja ihan ok:näköinen, mutta äkkipikainen ja joi hiukan liikaa. Jännämies oli opiskellut kulttuurialan juttuja, mutta siirtynyt ilman tutkintoa työelämään. Hän oli pitkä, komea, tatuoitu, sekä myöskin äkkipaikainen ja alkoholisoitunut ja poltti lisäksi pilveä. Molemmat olivat sosiaalisia, halutessaan erittäin kohteliaita ja huomioivia, minua kohtaan, mutta myös yleisesti. Kummallakaan ei ollut taipumusta alfamaiseen käyttäytymiseen sosiaalisissa tilanteissa tuolla tavalla mitä kerroit, mutta molemmat olivat kuitenkin tietyllä tapaa aika kovia luonteita ja tarpeen tullen aggressiivisia ja jokseenkin piittaamattomia toisten mielipiteistä ja tunteista. Jännämiehellä oli erikoinen taipumus olla näennäisen alistuva minua kohtaan, mutta muutenkin naisia kohtaan. Yltiöpäinen miellyttämisen halu oli ilmeisestikin hänen tapansa hakea naisten huomiota ja kietoa heidät sormensa ympärille esimerkiksi työpaikalla. Sopiikohan tämmöinen käytös palstateorioihin.

Nuo sinun kuvaukset jostain laumaa perässään vetävistä alfoista ovat lähinnä omituisia. Eikä voisi vähempää kiinnostaa mies, joka tarvitsee ympärilleen jonkun hännystelevän lauman, oli rento tai ei, muttei myöskään tyyppi, joka haluaa liehitellä jotain alfamiestä. Kunniotan miestä, ja ylipäätään ihmistä, joka osaa tarvittaessa olla sosiaalinen ja toimia tasavertaisena ryhmän jäsenenä, mutta myöskin seistä omilla jaloilaan ja tehdä omat valintansa olematta jonkun itse itsensä kruunanneen liiderin vaikutuspiirissä.

Kyllä sinulla on tainnut siinä mielessä alkanut heittää, että minusta tuntuu, että otat nämä jutut hiukan liian vakavasti. Kaikenlaisten teorioden tutkailu on kiinnostavaa ja varmaan joitakin yhtymäkohtia todellisuudenkin kanssa on, mutta siinä vaiheessa kun teoria muuttuu ummehtuneeksi rotanpesäksi, josta ei pääse omin avuin pois, ja jonne kaikki tiet tuntuvat vievän, olisi hyvä heillittää vähän. Lisäksi sinun jutut alkaa olla aika höpöjä, jatkuvaa puhetta jostain matalasta äänestä.. Toisto on toki huumorin väline. En usko, että näiden juttujen jauhaminen täällä palstalla on sinulle, tai kenellekään hyväksi. Luulen, että ennenmminkin ne ruokkivat kaikenlaisia negatiivisia tunteita ja negatiivista tapaa katsoa maailmaa. Lisäksi iso ongelma näissä keskusteluissa on se, että kaikesta tarkasti harkitusta informaatiosta, mitä vaikkapa minä teille annan, poimitte jatkuvasti vain itseänne miellyttävät, tai teorioitanne tukevat seikat, ja muut asiat sivuutetaan, tai kuitataan valehteluksi.

Vaikka nämä miehet nyt sattuivat olemaan kuvatunlaisia, ehkäpä näennäisesti teorioitanne tukevia, sillä, että kiinnostuin heistä, ei ole todellisuudessa tekemistä palstateorioiden kanssa. Kummassakin miehessä sattui olemaan eräs mainitsematon piirre, joka miehessä takuuvarmasti saa minun mielenkiintoni heräämään, eikä se suinkaan ole alfamainen käytös, vaan jotain ihan muuta ja periaatteessa täysin triviaalia, mutta mielestäni kovin viehettävää. Mielenkiinnon herättyä on luonnollista haluta tutustua toiseen ja jos se toinenkin näkee sinussa jotain, edes hetkellisesti, siitä voi kehkeytyä suhde. Olennaistahan on, että myös se toinen osapuoli on kiinnostunut. Ei maailmankaikkeus ja miehet todellisuudessa pyöri naisten hypergamian, halujen, ja valintojen ympärillä, vaan heilläkin on omat mielipiteensä ja valinnan vapaus.

• 12121212
        PikkuLikka kirjoitti:

Jos sanon seuraavat asiat rennosti, mutta kuuluvalla ja matalalla äänellä, et varmaan sitten esitä mitään vasta-argumentteja. ;)

En tiedä mihin jyrsijöihin viittaat, mutta tässä tapauksessa tarkoitin ketmeillä ja ytmeillä ns. normaalin oloisia miehiä, eivätkä he tietenkään kaikki ole ollenkaan kiinnostavia minun mielestäni.. Kuten totesin, nuoret ätminoloiset miehet nyt vain tuntuvat usein olevan tympeitä ja käyttäytyvät hieman epäkohteliaasti. Mutta ei se mitään, kyllä minulla ymmärrystä ja myötätuntoa heitä kohtaan riittää.

Nuo minun poikaystävät, joihin viittaat, ovat ehkäpä olleet luokiteltavissa palstatermein ketmiksi ja jännämieheksi. Ketmi oli akateemisesti koulutettu, pitkä ja ihan ok:näköinen, mutta äkkipikainen ja joi hiukan liikaa. Jännämies oli opiskellut kulttuurialan juttuja, mutta siirtynyt ilman tutkintoa työelämään. Hän oli pitkä, komea, tatuoitu, sekä myöskin äkkipaikainen ja alkoholisoitunut ja poltti lisäksi pilveä. Molemmat olivat sosiaalisia, halutessaan erittäin kohteliaita ja huomioivia, minua kohtaan, mutta myös yleisesti. Kummallakaan ei ollut taipumusta alfamaiseen käyttäytymiseen sosiaalisissa tilanteissa tuolla tavalla mitä kerroit, mutta molemmat olivat kuitenkin tietyllä tapaa aika kovia luonteita ja tarpeen tullen aggressiivisia ja jokseenkin piittaamattomia toisten mielipiteistä ja tunteista. Jännämiehellä oli erikoinen taipumus olla näennäisen alistuva minua kohtaan, mutta muutenkin naisia kohtaan. Yltiöpäinen miellyttämisen halu oli ilmeisestikin hänen tapansa hakea naisten huomiota ja kietoa heidät sormensa ympärille esimerkiksi työpaikalla. Sopiikohan tämmöinen käytös palstateorioihin.

Nuo sinun kuvaukset jostain laumaa perässään vetävistä alfoista ovat lähinnä omituisia. Eikä voisi vähempää kiinnostaa mies, joka tarvitsee ympärilleen jonkun hännystelevän lauman, oli rento tai ei, muttei myöskään tyyppi, joka haluaa liehitellä jotain alfamiestä. Kunniotan miestä, ja ylipäätään ihmistä, joka osaa tarvittaessa olla sosiaalinen ja toimia tasavertaisena ryhmän jäsenenä, mutta myöskin seistä omilla jaloilaan ja tehdä omat valintansa olematta jonkun itse itsensä kruunanneen liiderin vaikutuspiirissä.

Kyllä sinulla on tainnut siinä mielessä alkanut heittää, että minusta tuntuu, että otat nämä jutut hiukan liian vakavasti. Kaikenlaisten teorioden tutkailu on kiinnostavaa ja varmaan joitakin yhtymäkohtia todellisuudenkin kanssa on, mutta siinä vaiheessa kun teoria muuttuu ummehtuneeksi rotanpesäksi, josta ei pääse omin avuin pois, ja jonne kaikki tiet tuntuvat vievän, olisi hyvä heillittää vähän. Lisäksi sinun jutut alkaa olla aika höpöjä, jatkuvaa puhetta jostain matalasta äänestä.. Toisto on toki huumorin väline. En usko, että näiden juttujen jauhaminen täällä palstalla on sinulle, tai kenellekään hyväksi. Luulen, että ennenmminkin ne ruokkivat kaikenlaisia negatiivisia tunteita ja negatiivista tapaa katsoa maailmaa. Lisäksi iso ongelma näissä keskusteluissa on se, että kaikesta tarkasti harkitusta informaatiosta, mitä vaikkapa minä teille annan, poimitte jatkuvasti vain itseänne miellyttävät, tai teorioitanne tukevat seikat, ja muut asiat sivuutetaan, tai kuitataan valehteluksi.

Vaikka nämä miehet nyt sattuivat olemaan kuvatunlaisia, ehkäpä näennäisesti teorioitanne tukevia, sillä, että kiinnostuin heistä, ei ole todellisuudessa tekemistä palstateorioiden kanssa. Kummassakin miehessä sattui olemaan eräs mainitsematon piirre, joka miehessä takuuvarmasti saa minun mielenkiintoni heräämään, eikä se suinkaan ole alfamainen käytös, vaan jotain ihan muuta ja periaatteessa täysin triviaalia, mutta mielestäni kovin viehettävää. Mielenkiinnon herättyä on luonnollista haluta tutustua toiseen ja jos se toinenkin näkee sinussa jotain, edes hetkellisesti, siitä voi kehkeytyä suhde. Olennaistahan on, että myös se toinen osapuoli on kiinnostunut. Ei maailmankaikkeus ja miehet todellisuudessa pyöri naisten hypergamian, halujen, ja valintojen ympärillä, vaan heilläkin on omat mielipiteensä ja valinnan vapaus.

Sanotaanko näin.

Erilaisia mieltymyksiä löytyy lukematon määrä, mutta olennainen kysymys on päädytkö etsimään sääntöä vai poikkeusta. Jos olet sanotaanko nyt matalaääninen, pitkä, komea ja menestynyt sosiaalinen alfa - sinulla on läjäpäin naisia joista valita, ja erityisesti halutuimmat naiset ovat kiinnostuneita halutuimmista miehistä. Mitä vähemmän nainen haluaa alfan, sitä todennäköisimmin hän ei ole YTN vaan KTN tai ATN.

Jos taas olet tuon miehen vastakohta, jostain 5 miljardin joukosta löytynee ihminen joka haluaa juuri sinut. Todennäköisyys että löydät tämän ihmisen ja pidät hänestä...olematon.

Palstateorioista on ollut valtavasti hyötyä. Olen keskittynyt hankkimaan rahaa ja statusta - mikä voi tuntua jonkun mielestä vitsiltä, muttei ole sitä. Hyödyt? En ole enää täyskokematon, uusia kavereita, lisää arvostusta, mukavampaa elämää, ja mahdollisuus löytää elämänkumppani...olkoonkin että yhä pieni fyysinen koko ja lyhyelle miehelle tyypillinen korkeahko ääni asettavat esteitä.

Keskityn isoon kuvaan. Se ratkaisee. LMS = looks, money, status. Ja ehkä päälle sosiaaliset taidot ja niiden alalaji, pelimiestaidot. Kyseessä on haloefekti, tai kerroin. LMS x kiltteys/kohteliaisuus. Matalatasoisen miehen kauppakassien kantamisessa avustaminen on romanttisesti arvotonta. 0 x 10 = 0. Komean rokkitähden silmänisku on puhdasta kultaa. 1 000 x 1 = 1 000. Jos fanittamasi bändin nokkamies pyytäisi sinua treffeille, sinä lähtisit vaikket oikeasti tietäisi miehestä yhtään mitään.

Ilman palstateorioita olisin katkeroitunut ja ihmettelisin missä se juuri oikea minulle lymyilee, kun tuo vallan mukavan ja fiksun oloinen PikkuLikkakin kirjoittaa ettei ne hölmöt teoriat statuksista ja alfoista pidä paikkaansa.

• TotuusSattuu
        12121212 kirjoitti:

Sanotaanko näin.

Erilaisia mieltymyksiä löytyy lukematon määrä, mutta olennainen kysymys on päädytkö etsimään sääntöä vai poikkeusta. Jos olet sanotaanko nyt matalaääninen, pitkä, komea ja menestynyt sosiaalinen alfa - sinulla on läjäpäin naisia joista valita, ja erityisesti halutuimmat naiset ovat kiinnostuneita halutuimmista miehistä. Mitä vähemmän nainen haluaa alfan, sitä todennäköisimmin hän ei ole YTN vaan KTN tai ATN.

Jos taas olet tuon miehen vastakohta, jostain 5 miljardin joukosta löytynee ihminen joka haluaa juuri sinut. Todennäköisyys että löydät tämän ihmisen ja pidät hänestä...olematon.

Palstateorioista on ollut valtavasti hyötyä. Olen keskittynyt hankkimaan rahaa ja statusta - mikä voi tuntua jonkun mielestä vitsiltä, muttei ole sitä. Hyödyt? En ole enää täyskokematon, uusia kavereita, lisää arvostusta, mukavampaa elämää, ja mahdollisuus löytää elämänkumppani...olkoonkin että yhä pieni fyysinen koko ja lyhyelle miehelle tyypillinen korkeahko ääni asettavat esteitä.

Keskityn isoon kuvaan. Se ratkaisee. LMS = looks, money, status. Ja ehkä päälle sosiaaliset taidot ja niiden alalaji, pelimiestaidot. Kyseessä on haloefekti, tai kerroin. LMS x kiltteys/kohteliaisuus. Matalatasoisen miehen kauppakassien kantamisessa avustaminen on romanttisesti arvotonta. 0 x 10 = 0. Komean rokkitähden silmänisku on puhdasta kultaa. 1 000 x 1 = 1 000. Jos fanittamasi bändin nokkamies pyytäisi sinua treffeille, sinä lähtisit vaikket oikeasti tietäisi miehestä yhtään mitään.

Ilman palstateorioita olisin katkeroitunut ja ihmettelisin missä se juuri oikea minulle lymyilee, kun tuo vallan mukavan ja fiksun oloinen PikkuLikkakin kirjoittaa ettei ne hölmöt teoriat statuksista ja alfoista pidä paikkaansa.

Pyrit elämässä eteenpäin, hankit paremman itseluottamuksen ja uusia sosiaalisia ympyröitä - ja ylllätys, yllätys - tapaat myös helpommin naisia.
        Minkähän mullistavan palstateorian nuo nyt osittavat todeksi?
        Jokainen tavis osaa kertoa että nuo parantavat mahdollisuuksiasi parisuhdemarkkinoilla.
        Ei kukaan ole väittänyt missään että kotona loikoileva saamaton mies saisi helposti naisen. Mutta tästä ei välittömästi seuraa että pitäisi olla rikas, komea ja ryhmässä johtoaseman ottava mies että voisi saada naisen. Jokainen tavallinen mies tajuaa että parishuteen saamisen eteen pitää tehdä jonkin veran vaivaa. Vain ätmeiltä tämä tuntuu unohtuneen ja he keskittyvät sen valittamiseen miten maailma on epäoikeudenmukainen kun naiset eivät käy hakemassa heitä kotoa.

• ATM-automaatti
        TotuusSattuu kirjoitti:

Pyrit elämässä eteenpäin, hankit paremman itseluottamuksen ja uusia sosiaalisia ympyröitä - ja ylllätys, yllätys - tapaat myös helpommin naisia.
        Jokainen tavis osaa kertoa että nuo parantavat mahdollisuuksiasi parisuhdemarkkinoilla.
        Ei kukaan ole väittänyt missään että kotona loikoileva saamaton mies saisi helposti naisen. Mutta tästä ei välittömästi seuraa että pitäisi olla rikas, komea ja ryhmässä johtoaseman ottava mies että voisi saada naisen. Jokainen tavallinen mies tajuaa että parishuteen saamisen eteen pitää tehdä jonkin veran vaivaa. Vain ätmeiltä tämä tuntuu unohtuneen ja he keskittyvät sen valittamiseen miten maailma on epäoikeudenmukainen kun naiset eivät käy hakemassa heitä kotoa.

"Olen keskittynyt hankkimaan rahaa ja statusta" -12121212

Tästä on kyse.

"Jokainen tavallinen mies tajuaa että parishuteen saamisen eteen pitää tehdä jonkin veran vaivaa."

Ja jokainen tavallinen nainen tajuaa ettei tarvitse tehdä mitään, mies "vain ilmestyy" jostain.

• Ex------------PUA
        TotuusSattuu kirjoitti:

Se todistaa sen palstatotuuden, että nainen valitsee miehen rahat, statuksen ja ulkonäön, mielllään nämä kaikki.

Se myös todistaa sen, että miehelle parisuhde ja seksi ovat työtä, oli se sitten rasittavien sosiaalisten piirien rakentelemista, tai sitten numeropelin pelaamista.

Epätasa-arvoinen pariutuminen näkyy siinä, että näitä ei vaadita naiselta.

Nainen on se joka luo valitsevana sukupuolena nämä säännöt, joskin itselleen hän jättää vapauden olla noudattamatta niitä sääntöjä jotka on sälyttänyt miehelle.

Sellaisen täytyy loppua! Ei todellakaan ole hyvä juttu sellainen!

Naisten pitäisi tarkistaa etuoikeutensa, lopettaa hypergamia ja tuplastandardit.

Tällöin, kun otamme nämä asiat puheeksi, ei se etuoikeutettu ja laiskan pulska sukupuoli kokisi jatkuvasti sitä, miten totuus sattuu. ;)

• Ex------------PUA
        ghughughu kirjoitti:

Tuo testaaminen ja siihen vastaaminen on eräitä harvoja PUA-juttujen totuuksia. (Tosin, he burgeroivat sen unohtamalla sosiaalisen älykkyyden; on eri juttu vastustaa naisten hyppyyttämistä, kuin sitten olla ojentamatta vieressään olevaa suolapurkkia jos toinen pyytää sitä, ettei hänen tarvitse kävellä puolta pöytää ympäri noutamaan sitä).

Sen sijaan PUA-juttujen määritelmä alfasta ja betasta on täyttä scifiä.

Ne väittävät että kuka tahansa voi olla alfa, mutta kun alfana oleminen on sama kuin että sinulla on statusta. Näin ollen nainen jolle annetaan mahdollisuus valita, hän ottaa sen jonka statuksesta voi varmistua, ei sitä joka näyttelee että hänellä on sitä.

Tästä syystä PUA-jutut eivät toimi.

121212 tekee viisaasti kun panostaa statukseen, johon myös liittyy raha, ainakin mitä tulee pariutumiseen.

Niiden kanssa et voi kiistellä.

Itse taas MGTOW-tyyppinä koen naisten aatimuksille alistumisen problemaattisena, ja lähden siltä pohjalta että itseään on ok kehittää, mutta itselähtöisesti, ei gynosentrisesti - jos tämä tuo hyvän naisen, anna sen tuoda.

• 12121212 kirjoitti:

Sanotaanko näin.

Olen samaa mieltä kuin TotuusSattuu. Ei sillä ole loppujenlopuksi merkitystä mitä ajattelet palstatorioista tms, vaan olennaista on, että toimit ja teet elämälläsi jotain ja sinulla on tavoitteita. Kun ihmisellä on joku pyrkimys tai mielenkiinnon kohde, vaikkapa sitten raha ja status, hän väistämättä joutuu ihmisten kanssa tekemisiin, piirit laajenevat , elämänkokemus ja itseluottamus karttuu ja tämä kaikki luonnollisesti välittyy muillekin. Ei kukaan halua pelkästään sohvalla tai tietokoneen ääressä lojuvaa suttuista nahjusta kumppanikseen, vaan ihmisen, jolla on mielenkiintoa asioita ja ympäröivää maailmaa kohtaan, sekä itsearvostusta. Makuasia sitten mikä ketäkin kiinnostaa ja mitä pitää elämässään tavoittelemisen arvoisena. Itse esim. olen melkolailla evvk mitä tulee rahaan, mutta päteminen ja suoritukset tietyillä elämän alueilla saattavat puolestaan olla se juttu minulle.

• Kummaa

Tuo testaaminen ja siihen vastaaminen on eräitä harvoja PUA-juttujen totuuksia. (Tosin, he burgeroivat sen unohtamalla sosiaalisen älykkyyden; on eri juttu vastustaa naisten hyppyyttämistä, kuin sitten olla ojentamatta vieressään olevaa suolapurkkia jos toinen pyytää sitä, ettei hänen tarvitse kävellä puolta pöytää ympäri noutamaan sitä).

Sen sijaan PUA-juttujen määritelmä alfasta ja betasta on täyttä scifiä.

Ne väittävät että kuka tahansa voi olla alfa, mutta kun alfana oleminen on sama kuin että sinulla on statusta. Näin ollen nainen jolle annetaan mahdollisuus valita, hän ottaa sen jonka statuksesta voi varmistua, ei sitä joka näyttelee että hänellä on sitä.

Tästä syystä PUA-jutut eivät toimi.

121212 tekee viisaasti kun panostaa statukseen, johon myös liittyy raha, ainakin mitä tulee pariutumiseen.

Niiden kanssa et voi kiistellä.

Itse taas MGTOW-tyyppinä koen naisten aatimuksille alistumisen problemaattisena, ja lähden siltä pohjalta että itseään on ok kehittää, mutta itselähtöisesti, ei gynosentrisesti - jos tämä tuo hyvän naisen, anna sen tuoda.

Eikös PUA toiminta tähtää lähinnä yhdenyön juttuihin ja lyhyisiin seksisuhteisiin? Pick Up Artist - Ei Wannabe Boyfriend tai Looking for a Serious Relationship Artist.

Milläs siinä ajassa statuksesta "varmistutaan", vai onko skene muuttunut jo siihen että nykyisin baariin lähtiessä pitää mukana olla nippu papereita virkatodistuksesta ja Porschen luovutuskirjasta lähtien?

Vai oletko itse nimimerkkisi mukaisesti entinen PUA, mutta joka lähti leikkiin löytääkseen tosirakkauden? Jos noin oli, olisi tosiaan ollut fiksumpaa ensin tutustua mihin on lähtemässä.

• helgamies

Ovien availu ei ole miehekästä, se on vain kohteliasta.

• Mies3210

Ovien availusta ja ätmien epäkohteliaisuudesta tuolla taisi Pikkulikka puhua.
      Itse jään aika usein pitämään ovea auki, jos se suunnilleen sopii tilanteeseen. Tai vähintään tönäisen ovea niin, että se pysyy pidempään auki seuraavalle. Suomalainen versio herrasmiehisyydestä. Sukupuoli ei vaikuta avaamisiini, mutta toisen kyvykkyys kyllä. Eli vanhuksille, pikkulapsille, lastenvaunuille jne.. pidän ovea herkemmin auki. Kauniille naisille ehkä jopa vähiten, jotteivat vaan luulisi, että haluan naida heitä, kuten tietenkin haluankin.

Kauniista naisista aina kaiken sukupuolikeskustelun keskiössä oleviin nuoriin naisiin:
      Heissä on selvästi eniten tylyjä "asiakaspalveltavia". Ei katsetta, hymyä, kiitoksesta puhumattakaan. Naama norsunvitulla puhisten painetaan läpi oviaukon, kai loukkaantuneina siitä, että "toi kehtasi avata mulle oven, luuleeko se saavansa multa?! Siis daa!".
      No em. ikipissikset ovat vähemmistöä myös nuorissa naisissa. Mutta koska en ole ätmi, vaan satojen naisten komeaksi ylistämä Amorin lahja venuksille, niin voin kuvitella tuon nyrpeiden naisten osuuden lähentelevän ovenavaaja-ätmin kohdalla 100%:ia. Jos ätmille siis lähes jokainen nuori nainen vastaa vittumaisuudella kohteliaisuuteen, niin ymmärrettävästi ätmi alkaa vastaamaan samalla mitalla ja lopettaa kohteliaisuudet.

• tarralenkkari666

Sukupuoliroolit ovat paljon myrkyllisempiä, kuin mitä tässä ketjussa kuvitellaan.

• 5plus4

Ei ole tullu vielä yhtään naista vastaan, joka ihan oikeasti täyttäisi jotain vanhan ajan sukupuolirooleja omasta puolestaan. Siis että olisi vaikka joskus tehnyt minulle ruokaa, tms. (Näin siis naiset seurustelukumppaneina, yms... muutamia sukulaisia ja muita tuttuja naisia on tullu tavattua, jotka on jollain tavalla toteuttaneet vanhan ajan kotinaisen roolia vaikkapa).

Tasan yhden kerran oli yksi silloinen ****buddy nainen leiponut pullia kahvin kanssa! Olin tästä ainutkertaisesta tapahtumasta vähän yllättynyt, joten jäihän se mieleen. Kyseinen nainen sitten muuten ei ollutkaan nähnyt naisellista naista. Kiroili, joi alkoholia, harrasti jatkuvaa irtosuhteilua, ei jaksanut juuri koskaan siivota asuntoaan kunnolla, jne. Oli siis melkoisen äijämäinen verrattuna itseeni tai moneen muuhun mieheenkin.

Näen siis jokseenkin turhana erityisesti lähteä toteuttamaan miehisiä sukupuolirooleja, jos useimmilta naisiltakin on se oma naisellinen roolinsa hukassa. Ovien auki pitämiset, yms. on nykyään peruskohteliaisuutta eikä liity sukupuolirooleihin. Yhtälailla pidän niitä auki miehille kuin naisillekin. Erityisesti tietysti mm. vanhuksille, lastenvaunujen kanssa liikkuville, jne.

PS. esim. deiteillä olen silti maksanut ehkä yli 90% kerroista aina sen ravintolaskun, jne. Että ehkä olen vähän turhaankin toteuttanut tuota sukupuoliroolia.

• Olet varmaan kuullut että nykyisessä feministien ihanneyhteiskunnassa on miesten työt ja sen lisäksi on yhteiset työt. Entäs naisten työt? Senkin sovinistisika, ei ole mitään erillisiä naisten töitä !!

• tarralenkkari666

Mitäköhän ne "miesten" työt olisivat?

• että.silleen
        tarralenkkari666 kirjoitti:

Mitäköhän ne "miesten" työt olisivat?

Kakkos vaimon pesu ja vahaus eli AUTO...tietenkin! Auto ei ole miehelle kulkuneuvo, hän on tosiaan usein miehelle se todellinen ykkös huollettava/huolehdittava. =)))

• tarralenkkari666

Naisetko ei vahaa autoja? Just just.

• AsemanOvet

on hyvä esimerkki.... 99 naista päästää oven takanatulijan nenille, varsinkin jos takana tuleva on laukkuja kantava mies !

• Se siitä tasa-arvosta sitten.

• tarralenkkari666

99 naista on hyvin pieni osuus väestöstä.
        Itse pidän ovea auki aina, jos takana on joku tulossa.

• SLCD

Sukupuoliroolit eivät ole mihinkään katoamassa... Koska biologia. Jotkut turhat oven avaukset voi jäädä historiaan kenties, mutta luonto ei.

• SLCD

Eli jonain päivänä nainen voi saada takaisin nyrkistä mieheltä, vaikka baarin edessä, kun itse on nyrkittänyt ensin, ilman että joukko miehiä ryntää pieksemään itseään puollustaneen miehen.

Mutta ei ihan lähellä ole se päivä, että naiset vievät fyysisesti vaativat hommat miehiltä.

• Mies3210
        SLCD kirjoitti:

Eli jonain päivänä nainen voi saada takaisin nyrkistä mieheltä, vaikka baarin edessä, kun itse on nyrkittänyt ensin, ilman että joukko miehiä ryntää pieksemään itseään puollustaneen miehen.

Mutta ei ihan lähellä ole se päivä, että naiset vievät fyysisesti vaativat hommat miehiltä.

Robotit vie ne hommat. Tai on jo 94%:sti vieneet. Siksi moderni suomalaismies on Nille Viinistö.

• TasaArvoaKiitos

En kannata sukupuolirooleja=naisten palvomista koska naisilla on muutenkin täällä sukupuolellisesti erivapauksia miehiin nähden esim lapsen huoltajuus menee käytännössä aina naiselle ja nainen on lain edessä eriarvoinen ja saa lievempiä tuomioita esim naisten tekemät murhat ja tapot menee aina kategoriaan "alentuneesti syyntakeinen" kun miehet nähdään aina syyntakeisina. Näistä huolimatta naiset aina valittavat naisalojen pienempiä palkkoja joka HUOM on oma valinta kysymys. Mies voi halutessaan mennä huono palkkaiselle naisvalta alalle ja päinvastoin. Kumma että miesten osaa esim suomen lain edessä huonompiosaisena ei huudella missään tiedotusvälineissä. Itse kannatan parisuhteessa ehdotonta tasa arvoa. Kumpikin auttaa toisiaan minkä pystyy ja mitään työtä ei jaeta sen suhteen että onko se naisen vai miehen työ. Meidän parisuhteessa tää toimii eikä asiasta tarvitse mitään meteliä nostaa.

• tarralenkkari666

Käsityksesi sukupuolirooleista on hyvin suppea, jos kuvittelet sen tarkoittavan naisten palvomista.

Eivät naisten tekemät murhat mene aina tuohon kategoriaan mutta kertoo karua kieltä siitä, että naisia pidetään kykenemättöminä sellaiseen kylmyyteen. Toisaalta tyttöjä rangaistaan rankemmin pienemmistä väkivaltaisuuksista (esim. tappelemisesta tai yleisestä riehumisesta). Pojilla moista pidetään luonnollisena.
        Tytöt kasvatetaan nielemään viha ja aggressio, kun taas pojat kasvatetaan nielemään feminiinisinä heikkouksina pidetyt tunteet.

• Pitää olla mies ja nainen, koska sukupuolet (laskettiin niitä sitten olevan kaksi tai useampia) ovat rikkaus. Olennaista on, että molemmat sukupuolet ovat tasa-arvoisia.

Aina ei myöskään ole kysymys feminismistä tai sen puutteesta vaan ihan puhtaasti etiketistä, hyvistä käytöstavoista. Ihan yhtä lailla kuin niiden osaamista tarvitaan työelämässä niin ne ilahduttavat myös parisuhteessa. Minusta tuntuu hyvältä, kun mies avaa oven (myös autonoven), nousee seisomaan kun tulen pöytään (jos on ravintolassa ennen minua) tai istuu vasta minun jälkeeni. Eivät ne ole sen "feministisempiä" kysymyksiä kuin se, että hän osaa käyttää oikein aterimia.

Kotitöistä ei tarvitse riidellä, kun molemmat ovat vuosia asuneet yksin ja pystyvät hoitamaan kaikki kodin työt. Minä olen parempi tietokoneiden tai pikemminkin eri sovellusten kanssa, joten hoidan yleensä miehen privakoneen asennukset ja ongelmat, hän puolestaan tykkää rentoutua tekemällä kädentöitä, joten hän on fiksannut minun luonani muutaman korjausta vaatineen kohdan.

• tarralenkkari666

Sukupuoli ja sukupuolirooli ovat eri asioita.

• ATM-automaatti

"Aina ei myöskään ole kysymys feminismistä tai sen puutteesta vaan ihan puhtaasti etiketistä, hyvistä käytöstavoista. Ihan yhtä lailla kuin niiden osaamista tarvitaan työelämässä niin ne ilahduttavat myös parisuhteessa. Minusta tuntuu hyvältä, kun mies avaa oven (myös autonoven), nousee seisomaan kun tulen pöytään (jos on ravintolassa ennen minua) tai istuu vasta minun jälkeeni. Eivät ne ole sen "feministisempiä" kysymyksiä kuin se, että hän osaa käyttää oikein aterimia."

Eli mies avaa oven, nousee seisomaan ja istuu viimeisenä. Mies tarjoaa, mies auttaa kantamaan kauppakasseja. Jne.

Entäs mitä nainen tekee miehen eteen? Tajusithan että nämä käytöstavat ovat perua ajoilta jolloin ei ollut tasa-arvoa, ja ne olivat olemassa juuri siksi? Ajattelitko että naiset saavat tasa-arvon mutta silti pitävät etuoikeutensa?

Jospa nainen vaikka solmisi kengännauhani?

• ATM-automaatti

"Kotitöistä ei tarvitse riidellä, kun molemmat ovat vuosia asuneet yksin ja pystyvät hoitamaan kaikki kodin työt. Minä olen parempi tietokoneiden tai pikemminkin eri sovellusten kanssa, joten hoidan yleensä miehen privakoneen asennukset ja ongelmat, hän puolestaan tykkää rentoutua tekemällä kädentöitä, joten hän on fiksannut minun luonani muutaman korjausta vaatineen kohdan."

Jos sinä tekisit ne fiksaukset itse ja miehesi asentaisi sovellukset itse, kumpi onnistuisi tehtävässään paremmin?

• ATM-automaatti kirjoitti:

"Aina ei myöskään ole kysymys feminismistä tai sen puutteesta vaan ihan puhtaasti etiketistä, hyvistä käytöstavoista. Ihan yhtä lailla kuin niiden osaamista tarvitaan työelämässä niin ne ilahduttavat myös parisuhteessa. Minusta tuntuu hyvältä, kun mies avaa oven (myös autonoven), nousee seisomaan kun tulen pöytään (jos on ravintolassa ennen minua) tai istuu vasta minun jälkeeni. Eivät ne ole sen "feministisempiä" kysymyksiä kuin se, että hän osaa käyttää oikein aterimia."

Eli mies avaa oven, nousee seisomaan ja istuu viimeisenä. Mies tarjoaa, mies auttaa kantamaan kauppakasseja. Jne.

Entäs mitä nainen tekee miehen eteen? Tajusithan että nämä käytöstavat ovat perua ajoilta jolloin ei ollut tasa-arvoa, ja ne olivat olemassa juuri siksi? Ajattelitko että naiset saavat tasa-arvon mutta silti pitävät etuoikeutensa?

Jospa nainen vaikka solmisi kengännauhani?

Etikettisäännöt eivät koske vain eri sukupuolia vaan niitä noudatetaan yhtä lailla myös esimerkiksi kahden miehen kohdalla: nuorempi mies esitellään ensin vanhemmalle, alemmassa arvoasemassa (ammatillisessa, ei parisuhde- :D) esitellään ensin ylempänä olevalle, nuori mies avaa oven vanhemmalle, jos osuvat ovelle yhtä aikaa, miehet nousevat seisomaan tervehtiessään myös toisiaan (eikä vain naisia) jne. Kauppakassit ainakin meillä kannetaan yhdessä ja niin, että kumpikin nappaa sen, mikä ensimmäisenä omaan käteen osuu.

Nainen noudattaa käytösetikettiä omalta osaltaan. Tietääkseni siihen ei kuulu miehen kengännauhojen solmiminen.

• ATM-automaatti kirjoitti:

"Kotitöistä ei tarvitse riidellä, kun molemmat ovat vuosia asuneet yksin ja pystyvät hoitamaan kaikki kodin työt. Minä olen parempi tietokoneiden tai pikemminkin eri sovellusten kanssa, joten hoidan yleensä miehen privakoneen asennukset ja ongelmat, hän puolestaan tykkää rentoutua tekemällä kädentöitä, joten hän on fiksannut minun luonani muutaman korjausta vaatineen kohdan."

Jos sinä tekisit ne fiksaukset itse ja miehesi asentaisi sovellukset itse, kumpi onnistuisi tehtävässään paremmin?

Luultavasti minä, koska olen parempi hakemaan tietoa netistä. Mies taas on tottunut siihen, että töissä joku muu huolehtii laitteiden, sovellusten ja yhteyksien ylläpidosta eikä edes tiedä, mitä tarkoittaa "rauta".

• Ex------------PUA

Sukupuoli ja sukupuolirooli ovat eri asioita.

Ei ole. Sillä sukupuoliroolit perustuvat sukupuoleen, joka taas on biologiaan, ja täten jotain minkä kanssa et voi kiistellä.

Ja ei, ei mitään feministipropagandaa vastaukseksi.

Vaan yritä perustella OMIN sanoin mikä tuossa ei olisi totta.

• ATM-automaatti
        helka kirjoitti:

Etikettisäännöt eivät koske vain eri sukupuolia vaan niitä noudatetaan yhtä lailla myös esimerkiksi kahden miehen kohdalla: nuorempi mies esitellään ensin vanhemmalle, alemmassa arvoasemassa (ammatillisessa, ei parisuhde- :D) esitellään ensin ylempänä olevalle, nuori mies avaa oven vanhemmalle, jos osuvat ovelle yhtä aikaa, miehet nousevat seisomaan tervehtiessään myös toisiaan (eikä vain naisia) jne. Kauppakassit ainakin meillä kannetaan yhdessä ja niin, että kumpikin nappaa sen, mikä ensimmäisenä omaan käteen osuu.

Nainen noudattaa käytösetikettiä omalta osaltaan. Tietääkseni siihen ei kuulu miehen kengännauhojen solmiminen.

"Nainen noudattaa käytösetikettiä omalta osaltaan. Tietääkseni siihen ei kuulu miehen kengännauhojen solmiminen."

Eipä niin. Eikä siihen kuulu mitään muutakaan. Siis nykyään. Naisten etiketti = miesten etiketti, ilman velvollisuuksia palvella vastakkaista sukupuolta.

Silloin kun etikettisäännöt luotiin, siihen kuului kaikenlaista molemmille sukupuolille. Sitten naiset olivat sitä mieltä ettei huvita noudattaa naisten etikettiä, mutta miesten etiketti (naisten palveleminen) säilytettiin.

Perustelu? Se klassinen feministien suosima eli:
        - miehiä suositaan -> "tämä on väärin koska..."
        - naisia suositaan -> "no näin nyt vain kuuluu olla"

• tarralenkkari666

Ei ole. Sillä sukupuoliroolit perustuvat sukupuoleen, joka taas on biologiaan, ja täten jotain minkä kanssa et voi kiistellä.

Ja ei, ei mitään feministipropagandaa vastaukseksi.

Vaan yritä perustella OMIN sanoin mikä tuossa ei olisi totta.

Jos sukupuoliroolit olisivat biologisia, ne olisivat samat joka paikassa ja ilman sukupuoliroolien jatkuvaa pönkittämistä. Ei olisi tarvetta pakottaa tyttöjä ja poikia eri muotteihin, jos ne olisivat luonnollisia. Ei olisi tarpeen hysteerisesti suojella biologisia lokeroita, sillä ne olisivat pysyviä.

On tietenkin joitain keskimääräisiä eroja varmasti, mutta koska elämme sukupuoliroolitetussa yhteiskunnassa, on mahdotonta tietää mitä ne ovat.

Omastakin elämästäni voin kertoa useamman esimerkin, jolloin minua/jotakin tuntemaani henkilöä on rangaistu sukupuolistereotyyppien vastaisesta käytöksestä ja pakotettu mukautumaan sukupuolirooleihin. Jos kyse olisi luonnollisista ominaisuuksista, tälläistä ei tapahtuisi.

• Aboriginaali

Uusi isyyslaki voimaan 1.1.2016
      Tasavallan presidentti on vahvistanut eduskunnan hyväksymän uuden isyylain ja se tulee voimaan ensi vuoden alussa.
      Uusi isyyslaki sisältää monia menettelyllisiä helpotuksia: isyys voidaan esimerkiksi tunnustaa jo ennen lapsen syntymää.
      Merkittävä muutos on myös isyyden vahvistamista koskevan kanneoikeuden palauttaminen takautuvasti niille, jotka ovat syntyneet avioliiton ulkopuolella ennen nykyisen isyyslain voimaantuloa.
      Nykyisen lain säännös kanneoikeuden rajoituksesta on jätetty soveltamatta, jos lapsella on ollut este käyttää kanneoikeuttaan vuosina 1976-1981, jolloin se oli edellisen kerran mahdollista. Ks. Korkeimman oikeuden päätös 30.1.2012.
      Asianajaja Markku Fredmania kuultiin eduskunnassa asiantuntijana kolmeen kertaan uuden isyyslain säätämisen yhteydessä. Ks. Isyyslakiesitys ei kelvannut perustuslakivaliokunnalle
      Avioliittoon perustuva ns. isyysolettama säilyy käytännössä ennallaan. Avioliittoon syntyvän lapsen isäksi todetaan siis jatkossakin lapsen äidin aviopuoliso.
      Jos isyys ei määräydy äidin avioliiton perusteella, isyyden voi selvissä tapauksissa tunnustaa jo ennen lapsen syntymää äitiysneuvolakäynnin yhteydessä. Samalla pari voi tehdä sopimuksen lapsen yhteishuollosta.
      Ennalta tunnustettu isyys on kuitenkin mahdollista peruuttaa 30 päivän kuluessa lapsen syntymästä. Epäselvissä tilanteissa tai muutoin niin haluttaessa isyyden selvittäminen ja tunnustaminen toimitetaan lastenvalvojan luona lapsen syntymän jälkeen kuten nykyisin.
      Isyyden selvittämisessä siirrytään verikokeen ottamisen sijasta suun limakalvolta otettavaan solunäytteeseen, joka voidaan ottaa lastenvalvojan luona. Tämä nopeuttaa huomattavasti tulosten valmistumista.
      Äidin vastustusoikeudesta luovutaan

Äidin oikeudesta vastustaa lapsen isän selvittämistä luovutaan. Tällä pyritään edistämään lapsen oikeutta tietää molemmat biologiset vanhempansa. Äidin sijaan päätöksen isyyden selvittämisen keskeyttämisestä voi rajatuissa tilanteissa tehdä lastenvalvoja.
      Lastenvalvojien velvollisuus selvittää isyys laajentuu koskemaan myös 15-17 -vuotiaita, kun se nykyisin päättyy lapsen täytettyä 15 vuotta. Lapsella, joka on täyttänyt 15 vuotta, on kuitenkin oikeus kieltää isyyden selvittäminen.
      Myös isänä itseään pitävän miehen kanneoikeutta laajennetaan. Mies voi jatkossa nostaa isyyden vahvistamista koskevan kanteen myös tunnustamatta isyyttään. Pääsääntö on jatkossakin, että perheen ulkopuoliset eivät voi vaatia aviomiehen isyyden kumoamista. Poikkeustapauksissa, joissa aviomies ei elä perheensä kanssa, isänä itseään pitävä mies voi kuitenkin nostaa isyyden kumoamista koskevan kanteen, jos hänen ja lapsen välille on muodostunut perheyhteyteen rinnastettava suhde.
      Isyyden vahvistaminen takautuvasti mahdolliseksi

Avioliiton ulkopuolella ennen nykyisen isyyslain voimaantuloa syntyneiden kanneoikeus isyyden vahvistamiseksi palautetaan. Nykyisen lain tullessa voimaan vuonna 1976 kanneoikeus rajattiin viiteen vuoteen.
      Lähtökohtana on, että perintöoikeus on tällöin sama kuin muillakin perillisillä. Perintöoikeutta ei kuitenkaan yleensä ole, jos perittävä henkilö on kuollut ennen 31. tammikuuta 2012. Säännöksen tarkoituksena on rajoittaa lain taannehtivia vaikutuksia jo toimitettuihin perinnönjakoihin.
      Eduskunta edellyttää lausumassaan, että hallitus kiireellisesti valmistelee esityksen perinnönjaon peräyttämistä ja palautusvastuuta koskeviksi säännöksiksi sellaisia tapauksia varten, joissa avioliiton ulkopuolella ennen nykyisen isyyslain voimaantuloa syntyneellä on uusien säännösten mukaan perintöoikeus. Näin voi olla, jos perittävä on kuollut 31.1.2012 tai sen jälkeen tai jos perintöoikeuden menetystä on pidettävä kohtuuttomana.
      Eduskunta edellyttää myös, että hallitus arvioi perintö- ja testamenttisaannon vanhentumiseen sekä perinnönjaon peräyttämiseen ja palautusvastuuseen liittyviä yleisiä uudistustarpeita erityisesti oikeusvarmuuden ja omaisuuden suojan näkökulmasta
      -------------------.

• "Jos isyys ei määräydy äidin avioliiton perusteella, isyyden voi selvissä tapauksissa tunnustaa jo ennen lapsen syntymää äitiysneuvolakäynnin yhteydessä. Samalla pari voi tehdä sopimuksen lapsen yhteishuollosta."

Hyvä.

"Äidin oikeudesta vastustaa lapsen isän selvittämistä luovutaan. "

Hyvä.

"Myös isänä itseään pitävän miehen kanneoikeutta laajennetaan. Mies voi jatkossa nostaa isyyden vahvistamista koskevan kanteen myös tunnustamatta isyyttään."

eos

"Avioliiton ulkopuolella ennen nykyisen isyyslain voimaantuloa syntyneiden kanneoikeus isyyden vahvistamiseksi palautetaan."

eos

"Avioliittoon perustuva ns. isyysolettama säilyy käytännössä ennallaan. Avioliittoon syntyvän lapsen isäksi todetaan siis jatkossakin lapsen äidin aviopuoliso."

Huono.

• MiesHkivm59_xxx

No osa asioista lunnon mukaan menee kyllä sukupuoliroolin mukaan ja tästä esimerkkinä vaikkapa synnyttäminen ;D

Onhna se kiva jos nainen on naisellinen ja mies miehekäs mutta jos niin ei ole niin mitä siten, ei se minua haittaa, enemmän minua haittaa se, että toiset leimataan joko suvaitsemattomiksi tai suvaitseviksi sen mukaan mitä se oma mielipide on.

Eikö hyvä lähtökohta ole se, että jokaisella on omat ajatukset, jotka voivat erota toisten ajatuksista täysin tai jos eivät niin sitten ajatellaan samalla tavalla ja kunnioitetaan toisten ajatuksia ilman hampaiden kiristyksiä.

Sitten on hyvä muistaa, että kaikki asiat mene sen sukupuolen mukaan ja näitä on esim. kohteliaisuus, rehellisyys, suvaitsevaisuus, rakastamisen kyky jne. nämähän kuuluvat ollennaisena osana "hyvän ihmisen" olemukseen eikä sukupuolella ole rajoja.

Todellinen tasa-arvo sitten pitäisi toteutua esim. samasta suorituksesta olevaan samaan palkkaan / palkintoon / arvostukseen.

Tasaarvoa ei taas ole se, että on jotkin sukupuolikiintiöt, joden mukaan paikat täytetään, ei ole oikein jos paikan saa se, joka kuuluu kiintiöön vaan se joka sen ansaitsee (pois lukien tietysti vammaiset jne. jotka tarvitsevat ns. avitusta).

No nyt mä hieman eksyin ;D ---> rooleja voi olla tai sitten ei, jokainen menee oman maun mukaan kunnioittaen hyviä tapoja ja elämisen sääntöjä.

• tarralenkkari666

Synnyttäminen ei ole sukupuolirooli. Maailmassa on myös useita synnyttäneitä miehiä.

• juupjoojeejiihaa

Synnyttäminen ei ole sukupuolirooli. Maailmassa on myös useita synnyttäneitä miehiä.

Ai jaa, no ilmankos maailmasta löytyy se ihme tilasto jossa kerrotaan, että naiset synnyttää 99,99 % enemmän kuin miehet eli tuo 00,01 osa on sitten niitä miehiä ;D

Millonkohan on maailmassa tehty miehille leikkauksella munasarjat ja kohtu, että voivat oikein synnyttää, ei vissiin ihan vielä ole tälläistä tehty, joten mies kyllä ei voi synnyttää, ulkoiset vehkeet voidaan kyllä leikkauksella tehdä muttei sentään kohtua ja munasarjoja etc.

Mutta hyvää Joulua vaan kaikille

• tarralenkkari666

Osa miehistä syntyy synnytyselimillä varustettuna.

• tarralenkkari666

Ja sukupuolia on enemmän kuin kaksi.

• Ex------------PUA

:D Feministi heittäytyy tieteelliseksi.

Kerro myös miten on olemassa, haltioita, maahisia ja tietysti myyttisiä, älykkäitä sekä kauniita feministejä?

• Ex------------PUA

Osa miehistä syntyy synnytyselimillä varustettuna.

Ja valtaosa feministeistä syntyy ilman aivoja.

• helgamies

Listaappa nyt sitten ne sukupuolet, että tiedetään missä mennään.

• tarralenkkari666

esim. naissukupuolinen, miessukupuolinen, intersukupuolinen, asukupuolinen

• tarralenkkari666

Näihin sisältyy myös transsukupuoliset.

• tarralenkkari666

• m-i-e-s

Itse en ole kovinkaan paljon jaksanut mistään valitella. =)
      Toiset naiset ovat naisellisempia kuin toiset (ja jotkut miehet ovat vieläkin naisellisempia, ei kun miehekkäämpiä kuin toiset).

Itse olen tottunut sellaiseen käytökseen, että aina avaan oven ja ylläpidän sitä auki mikäli mahdollista, tai ainakin varmistan että seuraavat tulijat pääsevät samalla oven avauksella. (Tietenkin näitä riittää, jotka antavat oven mennä kiinni, tai varmistavat, että se varmasti menee kiinni.)

Ventovieraan kantamuksia nykypäivänä on huono lähteä kantamaan, saa korkeintaan syytteen tai jostain lamauttimesta. Tuttujen kesken, varsinkin naisporukalla tulee aina otettua työjuhdan rooli, missä kannetaan kaikki ostokset. Ostoksilla tms. ollaan valmiustulassa, mutta kyllä se aloite useimmiten on pyytäjällä. (Tai automaattista toimintaa ilman aivosolujen käyttöä)

Harvoin käytän julkisia, mutta yleensä takuuvarma lastenvaunun nostaja olen, ilmeisesti tatuoitu otsaan. =) Pesukoneetkin nousee yksin pakettiautojen kyytiin, ei sitä kaveriakaan välttämättä tarvitse avuksi. Nykyään tosin olen vähentänyt noita muuttoavun antamista, kun se useimmiten on yksipuolista ollut ja muutaman 600km muuton olen tutuille tehnyt, joissa se tuttu pystyi ainoastaan ajamaan, ei kantamaan.

Mitä tuohon suhdeasiaan tulee, niin nykyään voi molemmat olla miehiä tai naisia, ei kai se niin justiinsa ole. =) Parisuhteessa varmaan molemmat hoitavat omat vahvuutensa ja ovat omia persooniaan. Molemmat varmasti kykenevät tekemään samat asiat, mutta jos nainen vaihtaa renkaat autoon paremmin ja mies osaa laittaa ruokaa, niin miksikäs ei. Ei kai sukupuolirooleja tarvitse sen kummemmin olla, kuten mies tienaa ja elättää, nainen on kotiäiti. Sehän on vain plussaa, kun mies kutoo villasukat ja nainen laittaa lag hyllyn seinään.

Ei kai toista tarvitse halventaa laittamalla hänet pakkaamaan omia ostoksiaan? =)
      Mulla tosin menee vähintään 100e kerralla kauppaan, useimmiten 300e helposti ja ehdin ihan hyvin pakkaamaan, kun kassatyöntekijä vielä latoo tuotteita hihnalta eteenpäin. Mulla on vielä hyvin systemaattinen pakkaaminen, että kaikki tuotteet on helppo purkaa suoraan kotona kassista kaappeihin. Kuivatuotteet löytää yleensä aina tiensä samaan kassiin, jopa ladon ostokset hihnalle tietyssä järjestyksessä, jotta pakkaaminenkin on järkevää ja tehokasta.

Tietenkin jos kyseessä on sauna- tms. ilta, jossa kaveri tarjoaa päivän juotavat ja syötävät, sitten on ihan kohteliasta pakata ja vaikka kantaakkin se kauppakassi. Yksityiskäyttöön voi olettaa yksityisomaisuutta ja itse huolehdittava, jolloin toinen auttaa mikäli haluaa. (Tähänkin vaikuttaa kuka on kyseessä ja missä asioissa ollaan liikenteessä.)

• nimimerkitönj

En pidä sukupuolirooleja mitenkään välttämättömyyksinä. Ainakaan niin tiukoissa ja jäykissä puitteissa kuin perinteet on sen päihimme koittanut iskostaa. Minusta on okei kummankin sukupuolen tehdä sitä mikä hyvälle tuntuu ja mitä parhaiten osaa.

Mulla on sen verran naishormoonia kehossa, että mut naiseksi tunnistaa ja miehellä mieshormoonia että hänet mieheksi tunnistaa, vaikka kuinka koittaisi naamioida muuksi. Muuten ei mitenkään erityisesti mielestäni kumpikaan korosta omaa sukupuoltaan. Kumpikin tekee asioita mieltymystensä ja taitojensa puitteissa. Miettimättä onko tämä mun sukupuolelle sopivaa. Toimii. :)

• Aboriginaali

Isilläkin on oikeus vanhemmuuteen - myös eron jälkeen

Tasa-arvovaltuutettu Tiedote 17.02.2011.

- Aika on ajanut vanhemmuutta koskevan lainsäädännön ohi. Tätä kuvaavat tasa-arvovaltuutetulle tulleet, syrjityiksi itsensä kokeneiden isien yhteydenotot, totesi tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen torstaina puhuessaan Tasa-arvoa erovanhemmuuteen - isät pois paitsiosta -projektin avoimessa foorumissa Tampereella.

Lainsäädännön ja viranomaiskäytäntöjen näkökulmasta ongelmalliseksi on muodostunut esimerkiksi etävanhemman, useimmiten isän, asema. Tasa-arvovaltuutettu on tuoreessa lausunnossaan vastannut yhteishuoltajana olevalle etäisälle, joka ei saanut tietoja lapsensa esikoulun aloittamiseen liittyvistä asioista. Päivähoidossa yleisesti käytössä olevassa asiakastietojärjestelmässä ei kysytä tietoja etävanhemmista.

Tasa-arvovaltuutettu pitää tilannetta kestämättömänä.
      - Etävanhemmalle on annettava mahdollisuudet myös käytännössä seurata oman lapsensa arkielämää. Asiakastietojärjestelmiä tulee kehittää niin, että ne ottavat huomioon yhteishuoltajuuden edellyttämät käytännön vaatimukset.

Moni valtuutettuun yhteyttä ottanut isä on myös epäillyt, että erotilanteissa sosiaaliviranomaiset suosivat naisia epäasiallisin perustein. Tunnetta on vahvistanut se, että enemmistö sosiaalityöntekijöistä on naisia ja että nykyään yhä useammin myös asiaa tuomioistuimessa käsittelevä tuomari on nainen.

- Mielestäni olisi paikallaan tehdä sosiaaliviranomaisten palvelujen osalta selvitys siitä, onko sukupuolella merkitystä ja suositaanko äitejä viranomaiskäytännöissä, kuten epäillään. Tuomioistuinten huoltajuusratkaisuista on jo olemassa vastaava tutkimus, Pirkko Mäkinen sanoi.

Lisäksi tasa-arvovaltuutettu toteaa, että vanhempainvapaasäännökset kohtelevat äitejä ja isiä eri tavoin. Sairausvakuutuslaissa määritellään, että vanhempainvapaan voi käyttää joko lapsen äiti tai isä, riippuen siitä, mitä vanhemmat keskenään sopivat. Oikeus työntekoon ja vanhempainrahan nostamiseen kuitenkin vaihtelee sukupuolen mukaan. Lapsen isällä on oikeus vanhempainrahaan, jos hän osallistuu lapsen hoitoon eikä ole tänä aikana ansiotyössä tai muussa omassa työssä. Äidille sitä vastoin voidaan maksaa vähimmäismäärän suuruista vanhempainrahaa, vaikka hän on samanaikaisesti ansiotyössä tai omassa työssä taikka opiskelee päätoimisesti ja saa opintotukilain mukaista opintorahaa.

Valtuutettu on useita kertoja vuodesta 2003 lähtien pyytänyt sosiaali- ja terveysministeriötä selvittämään mahdollisuudet sairausvakuutuslain muuttamiseksi siten, että vanhempainrahasäännökset olisivat samanlaiset isien ja äitien osalta. Asiaan ei kuitenkaan ole saatu muutosta. Kelan ohjeistus perustuu voimassa olevaan lainsäädäntöön, ja moitteet onkin usein suunnattu Kelaa vastaan.
      ------------------------------------------------

• Aboriginaali

Uusi isyyslaki edellyttää neuvolan ja lastenvalvojien yhteistyötä

Etelä-Suomi

Uusi isyyslaki (11/2015) tulee voimaan ensi vuoden alussa. Isyyslain uudistuksen myötä uudet tehtävät edellyttävät äitiysneuvolan henkilöstön ja lastenvalvojien yhteistyön lisäksi sitä, että molempien tahojen osaamista vahvistetaan. Lapsen etu ja vanhemmuuden tuki ovat muutoksessa ensisijaisia, sanoi Satu Koskela isyyslain koulutuskierroksen avauksessa Lahdessa perjantaina.

Hallitus on linjannut, että kaikki lasten, nuorten ja perheiden palvelut sovitetaan yhteen palvelujen kokonaisuudeksi. Muutoksella vahvistetaan peruspalveluja ja siirretään painopistettä ehkäiseviin ja varhaisen tuen ja hoidon palveluihin.

Isyyslain uudistus istuu hyvin tähän kokonaisuuteen, sillä siinä on huomioitu tuloksellisen toiminnan elementit. Uusi toimintatapa parantaa toiminnan asiakaskeskeisyyttä ja antaa uusia mahdollisuuksia vahvistaa isän roolia ja vanhemmuutta. Se yksinkertaistaa toimintatapoja kunnassa, parantaa sosiaali- ja terveystoimen yhteistyötä ja on edullinen.

Suurin muutos koskee isyyden tunnustamismenettelyä esimerkiksi tilanteissa, joissa tulevat vanhemmat asuvat avoliitossa. Jatkossa isyys on mahdollista tunnustaa äitiysneuvolakäyntien yhteydessä jo ennen lapsen syntymää ilman erillistä, lapsen syntymän jälkeistä asiointia lastenvalvojan luona.

Nykyisin joka kolmas lapsi, syntyy avoliittoperheeseen, joissa avomies yleensä haluaa tunnustaa lapsen isyyden. On arvioitu, että 70–80 prosenttia avoliitossa syntyneistä lapsista voitaisiin tunnustaa äitiysneuvolassa. Samalla voidaan tehdä sopimus lapsen yhteishuollosta, sanoi Satu Koskela.

Valvonta ja ohjaus kehittyy

Koskela puhui tilaisuudessa myös aluehallintovirastojen valvonnan ja ohjauksen kehityksestä. Nyt keskitytään erityisesti tukemaan omavalvonnan toimeenpanoa ohjauksen ja koulutuksen avulla. Alueelliset ohjaus- ja arviointikäynnit ehkäisevät jälkikäteistä puuttumisen tarvetta. Ennakollisia, ohjaukseen painottuvia ja vuorovaikutuksellisia ohjaus- ja arviointikäyntejä on tarkoitus järjestää tarpeen ja voimavarojen mukaan, kertoi Koskela.

Myös jälkikäteiselle valvonnalle on edelleen tarvetta, ja sen osuus valitettavasti myös edelleen painottuu työssämme, sanoi Satu Koskela. Sosiaali- ja terveydenhuollon kanteluita / epäkohtailmoituksia tulee vireille vuosittain noin 900. Määrä on kasvanut viimeisen neljän vuoden aikana lähes 30 %. Myös valtionhallinto on säästökuurilla ja tehtävien lisääntyessä niiden tekijöiden määrä mieluummin vähenee kuin kasvaa, totesi Koskela.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos järjestävät uuden isyyslain koulutukset Lahdessa (9.10.) ja Helsingissä (30.10.).

Lisätietoja:
      johtaja Satu Koskela, peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualue, p. 0295 016 500
      Etelä-Suomen AVI

9.10.2015.

• flowersreally

Tuleeko naisellisuus tai miehekkyys rooleista?

• helgamies

ei.

• flowersreally
        helgamies kirjoitti:

ei.

No sitähän minäkin.

• 5plus16

On vain miesten työt esim halon hakkuu, auton remontointi, asunnon remontointi jotka "kuuluvat vain miehille" ja sitten on naisten työt ruuan laitto, siivoominen, pyykinpesu yms "jotka kuuluu jakaa kummankin sukupuolen kesken että kaikki ei jää vaan naisten kontolle" Edellä mainittu ajattelutapa joka on hyvin yleinen saa mut näkemään punaista ja heittää pitkätvitut koko roolijaolle.

• tarralenkkari666

Olen hakannun halkoja ja auttanut remontissa :0 Olenko mies?

• TotuusSattuu

"On vain miesten työt esim halon hakkuu, auton remontointi, asunnon remontointi jotka "kuuluvat vain miehille" ja sitten on naisten työt ruuan laitto, siivoominen, pyykinpesu yms "jotka kuuluu jakaa kummankin sukupuolen kesken että kaikki ei jää vaan naisten kontolle" Edellä mainittu ajattelutapa joka on hyvin yleinen saa mut näkemään punaista ja heittää pitkätvitut koko roolijaolle."

Laskepa ensin päässäsi kuinka päivittäisiä ja kuinka monta tuntia vieviä nuo miesten ja naisten työt ovat ja mieti sitten uudestaan, miksiköhän niitä halutaan jakaa niin kuin halutaan...
        Jos onnistut hakkaamaan halkoja, remontoimaan, korjaamaan autoa yms. keskimäärin 3 tuntia päivässä (=yli 1000h/vuosi) elämäsi läpi niin onnittelen.

• Mies3210
        TotuusSattuu kirjoitti:

"On vain miesten työt esim halon hakkuu, auton remontointi, asunnon remontointi jotka "kuuluvat vain miehille" ja sitten on naisten työt ruuan laitto, siivoominen, pyykinpesu yms "jotka kuuluu jakaa kummankin sukupuolen kesken että kaikki ei jää vaan naisten kontolle" Edellä mainittu ajattelutapa joka on hyvin yleinen saa mut näkemään punaista ja heittää pitkätvitut koko roolijaolle."

Laskepa ensin päässäsi kuinka päivittäisiä ja kuinka monta tuntia vieviä nuo miesten ja naisten työt ovat ja mieti sitten uudestaan, miksiköhän niitä halutaan jakaa niin kuin halutaan...
        Jos onnistut hakkaamaan halkoja, remontoimaan, korjaamaan autoa yms. keskimäärin 3 tuntia päivässä (=yli 1000h/vuosi) elämäsi läpi niin onnittelen.

Syyllistätkö miehiä tehokkuudestaan?

Kyllä onnittelut ansaitsee kolme tuntia päivässä kotitöitä tekeväkin. Ja huvittuneen hymyn. Ellei sitten 10 lapsen suurperheestä kyse.

• nimimerkitönj

Onhan se melko putkinäköistä ajattelua, varsinkin kun nykyään hyvin moni nainen remontoi asuntoja ihan ammatikseenkin, saati omaa kotiaan. Naisia tapaa autojen paristakin harrastelijoina johon kuuluu tosiaan auton asennusta ja pintatöinä mm. maalaamista jne. Siksees hassua jaotella ns. sanotut miesten työt ja naisten työt.

Jotenkin ne kotihommat mielletään aina naisten tai molempien hommiksi helpommin.

Onpa mullekin kerran yksi mies sanonut, kun olin autokorjaamolla työharjoittelussa että naisen paikka on kotona eikä autojen alla. Olin massaamassa auton pohjaa ja seuraavana oli vuorossa toiseen autoon jarruputkiremppa. :)

Mutta kun olen tottunut kotona jo, että sukupuolesta riippumatta kukin tekee mitä osaa ja tahtoo tehdä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      61
      11635
    2. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      96
      8831
    3. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      10
      4403
    4. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      21
      3954
    5. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      5
      3861
    6. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      7
      3646
    7. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      89
      3610
    8. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      13
      3440
    9. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      34
      3222
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      45
      2415
    Aihe