En osaa päättää auttakaa!

HorizonDeVer8

En osaa yksinkertaisesti päättää, mihin haluan mennä opiskelemaan. Oon lukiosta valmistuttuani ajatellut mennä opiskelemaan teollista muotoilua joko ammattikorkeeseen tai yliopistoon. Osaako joku sanoa kumpi on parempi - kummassa esim. voi opiskella monipuolisesti kieliä esim. venäjää, ranskaa, saksaa, espanjaa jne. ja että kummassa opiskelu on monipuolisempaa ja syvällisempää ja kummasta on oikeasti hyötyä työelämässä. Haluaisin mys mahd. opiskella ulkomailla, kummassa parempi mahd.?

Tässä on siis vielä se ongelma, että mua kiinnostaa hirveesti monet muutkin asiat, kuten jo mainitsin yksi on kielet, toinen on kuvataide, sitten on vielä kirjallisuus siten että tykkään kirjoitella novelleja ja runoja sekä laulujen sanoituksia - joista on saanut myös kehuja, lisäksi minua kiinnostaa myös esiintyminen esim. musikaaliteatteri, soittaminen ja laulaminen jne. Tosin omalla paikkakunnalla näiden asioiden harrastamisessa on aika paljon resurssipulaa ja monet kurssit on kalliita - ei itellä tai vanhemmilla varaa ole ollut, ja vanhemmatkin pitävät vähän hömpötyksenä. Olin peruskoulussa viimeisenä vuotena sellaisessa sekateatteriryhmässä, jossa oli normaaleiden vanhojen ja nuorien ihmisten lisäksi mm. kehitysvammaisia - me silloin joulun aikaan tai vähän ennen sitä tehtiin semmonen ´´iso produktio´´ mikä oli siis se sama joulutarina Jeesuksen syntymästä pienellä twistillä jne. ja meillä oli siinä ihan oikea ammattimainen (tosin sillä hetkellä jo eläkkeellä oleva) käsikirjottaja. Me mm. esitettiin se oman kotikaupunkini kirkossa ja sen lisäksi vielä muutamien naapurikaupunkien kirkoissa ja siitä pidettiin ihan hitosti. Ennen tuota ryhmää minulla oli tosi vähän kokemusta esiintymisestä - lähinnä ala-asteen ns. pakolliset näytelmät ja esitelmät. Hain sitten yhteishauissa mm, Minna Canthin lukioon teatterilinjalle ja se oli yhdestä pisteestä kiinni, niin olisin päässyt sisään. En sitten uudelleen hakenut sinne ja päätin haudata ns.teatteriunelmat, mutta palo on syttynyt lähiaikoina taas. Tosin ironista tässä on se, että olen ihan vitun ujo/arka ja minulla aina esiintyessä on paniikkikohtaus/esiintymiskammo lähellä, minulla menee siis paljon enemmän aikaa ja voimia valmistautua esiintymiseen jne. kuin tavallisella harrastajalla tai kokenemmalla esiintyjällä. Mutta se tunne, kun pääsee esiintymään - on sanoinkuvaamattoman hyvä - oli se esitelmä, näytelmä jne. Ongelmana minulla on siis hermot. Olin Juuan kuvataidelukiossa vain muutaman viikon, ennenkuin vaihdoin kotikaupunkini lukioon, koska ei alkanut asuntoa löytymään, eikä vanhemmillakaan ollut varaa auttaa. Minua kiinnostaa myös monet tieteenalat kuten psykologia, uskontotiede, filosofia, historia jne.

Kävin sivarin ja olen sen jälkeen ollut töissä hankkimassa rahaa säästöön ja keväällä pitäisi valinta tehdä, enkä ole enää yhtään varma mitä haluan, en kuitenkaan haluaisi enää riekkua kotinurkilla.

Mitä minun pitäisi tehdä? Haluan kovia neuvoja.

12

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmisen_on_valittava

      Hortoilet sellaisilla alueilla, että sinun täytyy olla ehdottoman "kova luu", jos aiot millä tahansa noista alueista leipäsi ansaita.

      Voihan tietysti olla, että olet yksi harvoista monilahjakkuuksista, joka sukupolveesi on syntynyt, mutta luvalla sanoen todennäköisyys tuollaiseen on kylläkin melkoisen pieni.

    • nojotta

      Voi, voi! Teollinen muotoilu, kuvataide, teatteri ja musiikki, näillä rakennat erittäin häilyvälle ja epävarmalle pohjalle, ellet ole huomattavan lahjakas, mitä kyllä epäilen. Jos olisit, tietäisit sen varmasti mutta nöyrästi etkä hortoilisi eri vaihtoehtojen välillä.

      Ammattikorkeassa ei ole kovin kaksista kielten opetusta eikä vaihtoehtoja. Vähän enkkua ja ruotsia. Kunnollinen kielten opetus on yliopistoissa ja vaihtoehtoja riittää. Voit valmistua kielten opettajaksi, kääntäjäksi tai tutkijaksi.

      Kaikista esittämistäsi aloista järkevin on ehkä psykologia. Mutta psykologiaa opiskelemaan pääsy edellyttää lujaa tahtoa ja paljon panostusta pääsykokeisiin, sillä hakijoita on valtavasti ja opiskelupaikkoja vähän.

    • Kiitos neuvoista

      Olen tosiaan miettinyt noita vaihtoehtoja aika paljon ja joku niistä pitäisi valita, on totta, että hyvin harva noilla aloilla tosiaan menestyy - pitää olla realisti, mutta olen valmis tekemään ihan vitusti töitä sen eteen, että se kannattaisi. Minulla ei ole ollut elämässä kovinkaan paljoa ollut varaa mistä valita ja onkin hyvin paljon oman päättäväisyyden, kovan työn ja itsepäisyydenkin ansiota, että olen edes saanut lukiota kunnialla(suurimmanosan kirjoista maksoin itse) ja hyvin numeroin käytyä - meidän suku on nimittäin monessa sukupolvessa sitä perusköyhää/huono-osaista porukkaa ja koulupudokkaita - niin lukiosta kuin peruskoulusta on ollut paljon - esim. omat vanhempani, jotka vasta vastikään jo viidenkympin rajapyykin ylitettyä opiskelivat kunnon ammatin ja saivat kunnon töitä. Lapsuus kului köyhyydessä - usein vain vanhempien saamien tukien varassa, joka ei ollut kuin parhaimmillaan muutama satanen - niistä piti maksaa ruoat, bensat, laskut, lainat ja omakotitalon ylläpitokustannukset jne. Synnyin vuonna -95 ja se oli just 90-luvun laman jälkimaininkeja - isäni oli ollut ennen lamaa ns. kunnon hyväpalkkaisessa hommassa(taisi olla tehdasduunia) ja mun sisarukset - syntyneet - 92 ja -89 harrastivat esim. jääkiekkoa ja pesistä sekä hiihtoa - jotka olivat kalliita harrastuksia. Lama tuli ja isä sairastui ja joutui sairaslomalle, äiti työttömäksi pätkähommista, sisarusten piti lopettaa harrastuksensa ja tiukan rahatilanteen takia ei tullut kuulonkaan, että minun harrastuksiani olisi voitu maksaa - olisin esim. halunnut harrastaa tanssia - liian kallis joten usein matkin tanssiliikkeitä musavideoista - äitikin usein oli pahoillaan siitä ettei ollut varaa, innostuin ala-asteella nokkahuilun soitosta pakollisen kurssien takia - liian kallis, vanhempani olivat muutenkin aika kielteisiä mm. musiikkiharrastusta kohtaan, koska se oli ns. melua - en edes saanut harjoitella pakolliselle kurssilekaan kotona, vaan onneksi onnistuin aina viime hetkillä handlaamaan sormitekniikan ja suoritin kunnialla kaikki kotitehtävät, musiikinnumero oli 8 ja 9:iä - myös ylä-asteella sekä lukiossa. Siispä hankin ilmaisen fl-studion demon ja aloin vain tekemään musiikkia, jota olen tehnyt varmaan 13-vuotiaasta. Samalla innostuin runojen teosta ja laulujen sanoituksien teosta. Minun lukionaikainen kaverini - joka on ollut onnekas ja voinut harrastaa soittoa lapsesta asti on usein ihmetellyt miten hyviä sanoituksia ja musiikkia olen tehnyt. Äidinkielen tunneilla, kun meidän piti kirjoittaa novelleja, niistä tuli aina monta sivua liian pitkiä, mikä verotti numeroa - mutta sisällöltään erinomaisia. Ainoa huokea harrastus - mihin ei tarvinnut satsata rahallisesti niin paljoa oli kuvataide, niinpä lapsuuden vietin piirtäen ja maalaten, kuvisnumerotkin olivat aina 9 tai kymppi koko peruskoulun ja lukion. Ainoa ongelmani on ollut se, ettei ole ollut resursseja kehittää näitä taitoja (joissain alueilla hyvinkin vajavainen) esim. moni vähän varakkaampi lapsi pystyi osallistumaan kaikenlaisiin kilpailuihin ja hankkimaan jopa yksityisen opettajan jne., paljon olen itsekin oppinut, vietin paljon aikaa yksikseni kiusaamisen takia ja taide auttoi jaksamaan - en varmaan olisi näin hyvässä jamassa kun nyt olen ilman taiteentekoa.

      Vanhempani ovat sanoneet, että saan hankkia minkä ammatin tahansa, jonka haluan oli se kuvataiteilija tai psykologi kunhan vain pidän työstäni ja saan siitä edes jonkinlaisen elannon. Moni sukulainen on sanonut, että mun kannattaa vaan rohkeasti seurata mun unelmia, oli se mitä vaan, kun olen vielä nuori niin ei tarvitse vanhana katua. Heillä ei suurista unelmista huolimatta ollut paljoa vaihtoehtoja omassa nuoruudessaan - unelmia pidettiin hömpötyksenä. Peruskoulussa moni opettajakin toitotti sitä, että kannattaa tehdä jotain jota kohtaan tuntee intohimoa. Tyhjästä on paha nyhjästä, mutta ajan kanssa ja kovaa työtä tehden mikä vain on mahdollista.

      • kunnonammatti

        Voithan sinä hankkia varmuuden vuoksi kunnon ammatin kuten psykologi. Teet sitä puolipäiväisesti ja loppuajan sävellät, maalata. Pyri myös teatterikorkeakouluun.


      • Hyvä pointti! Kiitos :D


    • Entäs osaakos joku neuvoa näissä ulkomailla opiskelemisjutuissa esim. onko mitenkään realistista yrittää opiskella koko tutkintoa ulkomailla? Tosin en ole itse ikinä käynyt ulkomailla - Helsinki varmaan kaukaisin paikka kotipaikkakunnaltani katsottuna jossa olen käynyt kahdesti, mutta englantini on erinomainen ja osaan myös kommunikoida hyvin ruotsiksi. Osaan myös vähän venäjää ja ranskaa. Olen ajatellut semmoisia maita kuin Ruotsi (tai Norja), Iso-Britannia, Australia, Pohjois-Amerikka tai Kanada. Vai olenko tässä jo haukkaamassa liian ison palan? Mitä mieltä ootte?

      • Huomautan_vain

        Pohjoismaat ovat varmaan käypäinen vaihtoehto, jos vain kielitaito ja muu osaaminen opiskelijaksi pääsyyn on riittävä. Muihin maihin vaaditaan tämän lisäksi, että opintojen rahoitus on kunnossa, sillä kustannukset ovat yleensä aivan jotakin muuta kuin Suomessa.

        Oletko suorittanut virallista kielikoetta yhdessäkään kielessä, jotta todella voit väittää kieltä osaavasi? Tällainen on nimittäin aivan perusedellytys ulkomailla opiskeluun:

        http://www.opiskeleulkomailla.fi/Hakeminen_koulutukseen__d3646.html


      • Suoritin kyllä lukiossa semmoisen koko Euroopan alueelle käyvän englannin suullisen osaamisen diplomin, mistä tuli 9. Tällä lapulla siis voi tarvittaessa todistaa, että osaa englantia, jos sattuu menenään opiskelemaan tai työskentelemään ulkomaille. Lisäksi kirjotin yo-kokeissa enkusta E:n, jos se yhtään mitään kielitaidostani kertoo.


      • Onko ulkomailla opiskeluun mahdollista ottaa opintolainaa ja minkä suuruiseksi se kohoaisi? Periaatteessa rahoituksessakin olen omillani, koska vanhemmat eivät voi mua taloudellisesti avittaa. Mulla on säästöjä kohta n. 2000 euroa ja isä ainakin väläytteli, että jos meinaan ammattikorkeeseen tai yliopistoon mennä opiskelemaan, niin mun täytyy ottaa myös siinä opintolainaa.


    • affirmaationTaika

      Kirjoitat nyt parilla sanalla pahvilapulle mitä haluat elämältäsi. Teet vaikka kolme käyntikortin kokoista kopiota.Tsekkaat sitten vaikka kerran päivässä miten olet tavoitteesi suhteen edennyt. Muutoin olet kuin tuuliviiri rauhaton ilman päämäärää ja konkreettista tavoitetta.

    • realismia

      Sinun ei nyt ensimmäisenä kannata pohtia opiskelua ulkomailla. Siihen eivät taloudelliset voimavarasi riitä.

      Mene ammattikouluun. Sieltä valmistut nopeasti vaikka tarjoilijaksi tai kokiksi tai lähihoitajaksi. Pääset leivän syrjään kiinni. Sitten voit harrastukseksi taiteilla, näytellä ja musisoida.

    • kylläsiepärjäät

      En ymmärrä edellistä viestiä - miksi aloittaja ei voisi opiskella ulkomailla ja minkä takia hänen pitäisi unelmansa kuopata? Toki monessa ulkomaan yliopistossa on lukukausimaksut, mutta jos opiskelet toisessa Pohjoismaassa, lukukausimaksuja ei ole. Skotlannissa opiskelu on edullista, Hollannissa lukukausimaksut on muutaman tunnin luokkaa ja osa Saksan kouluista on luopunut maksuista. Toki eläminen ja asumien aina maksaa mutta niin se myös täällä Suomessakin. Tuet saat yhtälailla ulkomaille ja opintolainaa saat myös korkeakoulututkintoon. Omat säästöt toki helpottavat, mutta raha tuskin tulee olemaan unelman tiellä jos on valmis näkemään hieman vaivaa.

      Asia mitä sinuna pohtisin on se, mikä ala sinua todella kiinnostaa, mihin haluat paneutua ja mitkä ovat työllistymismahdollisuutesi. Jos lähdet opiskelemaan alaa, jota varten joudut ottamaan paljon opintovelkaa, mutta et työllistykään niin tämä voi olla melko masentavaa... Silti en sinuna lähtisi opiskelemaan alaa joka työllistää, mutta ei kiinnosta sinua yhtään, koska se on varmasti aivan yhtä masentavaa. Sen sijaan pidä mieli avoimena ja mieti eri suunnitelmia ja vaihtoehtoja; jos et esim. kuvataiteilijana tai kielitieteilijänä työllisty, voisitko toimia kyseisten aineiden opettajana? Jos et pääse teatterikorkeaan opiskelemaan näyttelijäksi, voisitko kouluttautua teatteriohjaajaksi? jne jne.

      Yhdellä alalla voi tehdä yllättävän monta asiaa ja kun pitää maalaisjärjen mukana, ei sitä voi täysin pieleen mennä. Ilman rohkeutta unelmien toteuttaminen ei silti onnistu joten ala rohkeasti miettimää vaihtoehtojasi, käytä aikasi hyvin, tutustu enemmän itseesi ja uskalla tarttua tuleviin haasteiin ja mahdollisuuksiin! Epämukavuusalueilla e suurin kasvu tapahtuu, onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe