it-ala, töitä on ja !
18
1593
Vastaukset
- it-alaton
”Jos hakija on tyytyväinen nykyiseen osaamiseensa, se ei ei riitä, sellaisen ihmisen voisi joutua myöhemmin irtisanomaan. Tällä alalla on pakko palkata ihmisiä, jotka haluavat oppia uutta”
Pitääköhän uuden oppiminen tehdä vapaa-ajalla vai saako siihen käyttää työaikaa?- eswgrwg
Melkosta kompa kysymyksiä, jos sanoo että ei ole tyytyväinen niin katsovat ehkä että ei osaa tarpeeksi, jos sanoo että on tyytyväinen niin sitten näin keskimmäinen on oikea, Mistähän saisi oikean suoran kysymyksiin?
- asdasdadasasdasdadaad
eswgrwg kirjoitti:
Melkosta kompa kysymyksiä, jos sanoo että ei ole tyytyväinen niin katsovat ehkä että ei osaa tarpeeksi, jos sanoo että on tyytyväinen niin sitten näin keskimmäinen on oikea, Mistähän saisi oikean suoran kysymyksiin?
No, olen haastatellut työnhakijoita ja ainakaan minä en odota mihinkään kysymykseen kyllä/ei vastausta. Aina saa kertoa asian kaikki puolet.
- sanelupolitiikka
Itse jättäisin hakematta sellaiseen yritykseen, joka uhkailee irtisanomisella lehtijutussa, jossa firman pitäisi antaa edustava kuva. Kuka haluaa mennä sellaiseen puljuun töihin jossa ekasta päivästä lähtien on jo ehkä irtisanottavien listalla kun ei ehkä sittenkään riitä jollekin n@tsille. Tulee sellainen olo, että on ns. n@tsi-meininki tässä putkassa. Ei houkuttele.
Olen samaa mieltä uuden opettelusta, että on hyvä jos yrityksessä on kehityshaluisia yksilöitä, mutta tuskin se kehityshalu ainakaan kasvaa jos ensimmäisenä käytetään pelolla johtamista, jossa irtisanominen on peloitteena: "kehity tai sut irtisanotaan."
Paljonkohan työnantaja on varannut palkallista työaikaa tähän kehittymiseen ja kouluttautumiseen?
Ainakaan kommunikaatiossa kyseinen pulju ei loista. Pitäisikö näiden kavereiden, jotka tällaisia tekstejä läväyttää tiskiin miettiä vähän omaa kehittymistä ja että kuinka se riittää, vai onko sitä ollut ollenkaan?- MaaKutsuu
Itsehän sinä irtisanomisesta puhut, ei kukaan muu. Pelot ovat omiasi, ei niistä jutussa puhuta.
- 13or6
Vannon että pärjään loppuelämäni taidoilla jotka olen tähän mennessä hankkinut! :) Turha siinä työnantajan valittaa, jos ei taidot riitä. Sitä varten olen kouluni aikanaan käynyt, eikä niitä enää myöhemmin aleta täyttelemään. Korkeintaan käydään osoittamassa mieltä työnantajaa vastaan, joka ei suostu palkkaamaan näillä ehdoilla!
- 233SS
MaaKutsuu kirjoitti:
Itsehän sinä irtisanomisesta puhut, ei kukaan muu. Pelot ovat omiasi, ei niistä jutussa puhuta.
Voisit kehittää taitojasi niin että opettelisit lukemaan.
- annatietojavähän
Mikä hotelli majoittaa siksi aikaa firman laskuun jotta vakituinen asunto löytyy?
Minkälaista palkkaennakkoa kyseinen firma tarjoaa?
Paljonko on kiinteä kuukausipalkka bonukset noin, kun tuntipalkalla kukaan ei enää työskentele?- Petristä
Petri Aukia puhuu asiaa.
Suomessa on valtava määrä "ohjelmistokehittäjiä", jotka naksuttelevat adminiKÄLIä. Samanlaisia naksuttelijoita löytyy myös Tiedon kellareista, missä tikettiukot naksuttelee support-tikettejä ja sillon tällön ehkä linux-terminaalin avaavat taikoakseen sen yksittäisen shell-skriptiloitsun. Ja asiakas maksaa onnesta pähkinöinä kun prosessi on ISO-sertifioitu ja sopimukset ovat "halpoja" kun intialainen ofshoring tiputtaa hinnat (ja laadun) alas.
Kun puhutte apinoista niin varmasti tarkoitatte näitä tikettiapinoita. Ette konsulttifirmojen moniosaajia, jotka venyvät sillon Tiedon ukot istuu norsunluutorneissa ja kattelee maahan kaatunutta maitoa kun "prosessin mukaan siihen ei saa koskea".
- Sudenkodento
Codento: "Emme yhtään luota sinuun, resurssi, joten turha yrittääkään 2000 e / kk palkoille, jos et tarjoa meille VÄHINTÄÄN arkkitehtitason kokemusta muista yrityksistä - mutta tarkistamme sen silti! Miksi edes haet meille?"
- Googletapas
En tiedä mistä revit tuon 2 tonnia kuussa. Ota google käteen niin huomaat, että Codenton liikevaihto oli viime vuonna n. 2,5 M€ mikä vastaa kahdellakymmenelläkin työntekijällä 125.000 € liikevaihtoa per tyyppi. Voittoa ei juurikaan ole tehty ja jos palkat on suurin menoerä niin tosta voit laskea, että pikkasen ero tasolle siellä palkat asettuu kun kahteen tonniin...
- k33eoidc
Olen työskennellyt vastaavan tyyppisessä pienessä konsultointi/projekti yrityksessä. Tein asiakkaan saitilla projekteja lähinnä yksin samaan aikaan kun muut konsultit harjoittelivat ja virttelivät paikallista windows-verkkoa toimistolla ilman laskuttavaa työtä. Palkkani oli 1/3 laskuttamastani työstä. Bonus-järjestelmästä kysyttäessä sanottiin, että "ei ooole". 2/3 laskutuksestani meni siis suoraan muun joutosakin palkkoihin. Osakkeita olisi saanut ostaa itselleen normihintaan kuten kuka tahansa. Rupesin tekemään vähemmän laskutettavaa työtä ja enemmän itseni kehittämistä. Kyllästyin kuitenkin tähän kikkailuun melko pian ja lähdin vetämään, palkka pomppasi 26% ja ei tarvinnu hikoilla konsulttina aina asiakasta miellyttäen.
Mitä opin: Pienissä yrityksissä johtaminen on yhden henkilön varassa ja jos tämän yhden henkilön johtamistaito on kyseenalainen eikä osaa nähdä suurta kuvaa niin ei voi valitettavasti siirtyä toiselle osastolle, vaan pitää vain tyytyä tilanteeseensa tai sitten lähteä luikkimaan. Herää kysymys: Miten hakija voi todeta johtajan johtamistaidon tason, ennen siirtymistä yritykseen? Miten tietää, että johtaja haluaa kehittyä johtajana tai että johtamismenetelmät ovat aina aivan sitä viimeisintä huutoa (samaahan vaaditaan hakijaltakin)?
Yrityshän voi olla rekrytoinnissa tarkkana, mutta vastaavasti hakijankin pitää olla, ettei investoi kallista aikaansa ja osaamistaan johon keskitasoiseen yritykseen.
Konsulttiyrityksessä aikoinaan TJ:llä oli myös tapana järjestää kerran viikossa pakollinen tiimipalaveri. Palaverin idea oli, että suulas TJ kertoili niitä näitä tarinoita maan ja taivaan väliltä (kun ei kukaan niitä kait vapaaehtoisesti olisi kuunnellutkaan) - itse ohjelmistotekniikkaa tai projekteja käsiteltiin harvoin ja taitamattomasti. Ihmettelin, että mikä tämän palaverin tarkoitus oli.
Tiimipalaveri alkoi joka viikko kello 16 tai kello 17 jatkuen klo 19 tai 20:een. TJ:n ajatuksena oli kait, että saa teetettyä ilmaista ylityötä henkilökunnalla, ylityökorvauksia kun ei maksettu. Ajattelin, että voi hyvää päivää!! Aloin tulemaan töihin vasta klo 10 noina päivinä.
Tästä on jo jonkin aikaa ja yritys EI ollut Condento, mutta tuli vaan mieleen tässä yhteydessä kun oli puhetta pienestä vastaavan tyyppisestä yrityksestä.
- työnhakua
Luin tuon jutun ja en kyllä päässyt vastaaviin negatiivisiin sfääreihin mitä muut. Jos ajattelee tuon kokoista firmaa mikä Codento tällä hetkellä on eli 27 työntekijää niin aika tarkka rekryssä täytyykin olla. Lisäksi firma tekee ilmeisesti pääosin projektiliiketoimintaa jolloin kate on suoraan riippuvainen juuri porukoiden osaamisesta.
Olen myös sattumalta tavannut joskus Codenton toimitusjohtajan Petri Aukian ja hän vaikutti ihan asialliselta kaverilta. Haastattelu kuvastaa oikeastaan sitä millainen "pelko" ja tuska tuollaista projektifirmaa on pitää pystyssä. Siinäkään ei varmaan ollut mitään uutta kenellekään IT-alalla olevalle, että kokoajan pitää itseään kehittää. - kuusiYhdenHinnallako
Jotenkin kyseisten firmojen kommenteista tuli ilmi, että he palkkaavat "koodiapinoita" - codemonkey eli narunpäässä roikuteltavia pikku kakkosen teatterinukkeja.
Teet mitä käsketään, hyvällä tai pahalla.
Täysin varmaa on se, että kyseisten firmojen johtoryhmässä istuu henkilöitä joilla tietoteknistä osaamista ei ole päivitetty sitten MS-Dos:n tai Win 3.1:n jälkeen.
Joku voi todeta että eihän heidän tarvitsekkaan osata kaikkea, no ei tietenkään. Mutta jos ei tajuta edes perusasioita nykypäivän softakehityksen vaatimuksista ja teknologiaosaamisesta niin koko joryn voi siirtää vaikka saniteettibusinekseen.
Ei tekniikan alalla pärjää pelkällä 50 euron puvulla ja ylimielisellä asenteella.- työnhakua
Aika paljon taas sellaisia johtopäätöksiä firmasta ja sen johdosta joita ainakaan minä en jutun perusteella saa irti. Kuten aikaisemmin jo sanoin niin olen tavannut Aukian ja voin vakuuttaa, että hän tietää mistä puhuu. Aikaisemmin mainitsin jo Codenton kaltaisten projektifirmojen haastavasta johtamisesta. Katsokaapa nyt vaikka seuraavaa linkkiä niin rupeaa ehkä jo aukeamaan miksi rekryissä pitää olla tarkkana. Ei tällaiset projektifirmat mitään kultakaivoksia ole.
http://www.finder.fi/IT-sovelluksia, IT-ohjelmistoja/Codento Oy/HELSINKI/taloustiedot/750402
Olen tässä itsekin jossain vaiheessa taas hakemassa uusia duuneja ja mielestäni töitä hakiessa pitäisi kuitenkin tehdä sen verran kotiläksyjä, että ymmärtää sovittaa omat vaatimuksensa yrityksen mukaan. Jos jollakin firmalla ei sitten omaan vaatimustasoon nähden ole resurssit kunnossa niin aina voi valita jonkun toisen yrityksen. Pieni projektiyritys on lähtökohtaisessa sellaisen työntekijän paikka, joka aidosti haluaa kehittää omaa osaamistaan. Siellä joutuu usein etulinjassa vastaamaan omasta työstään asiakkaille mikä on kehittävää. Palkan suhteen ei usein pystytä kilpailemaan isompien yrityksien kanssa, mutta tämän vastineena on usein muuten enemmän joustoja ja vähemmän byrokratiaa. - venyy.ja.paukkuu
Joustoilla tarkoitat tietysti, että työntekijä venyy. Eli paska palkka, yrittäjän riskit kannettavana ja odotukset loputtomasta venymisestä. Kuullostaa houkuttelevalta. Tuossa ei enää se vähempi byrokrtatia paljon lämmitä....
- vääräpuu
Hyviä firmoja ne on.
Johtoryhmistä en tiedä mutta Goforen toimari oli vuoden vaikuttaja: http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/vuoden-tivi-vaikuttaja-on-timur-karki-6121046
Varmaan jotain tietää tekniikastakin muutakin kuin MS-Dosista.
- TärkeinAsiaTyössä
JOKAISESSA työssä kuuluu kehittyä alati! Ei vain softakehityksessä. Oli sitten paskakuski, hitsari tai koodari, kehittymisen tulee olla jokapäiväistä ja jatkuvaa, vuodesta toiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 931114
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897