Tervetullut uutuus maitovalikoimaan!

bessie-

Uutuus ainakin minulle, eilen näin ensimmäistä kertaa ja heti ostin.Tänä jouluna minun ei toivottavasti tarvitse miettiä huomaako kukaan riisipuuron maistuvan lievästi pohjaan palaneelle. "Helppo keittää, vaikea polttaa", lukee maitopurkin kyljessä.
Jokohan vihdoin onnistun tämän maidon kanssa tekemään täydellisen riisipuuron kerralla ja helposti. Ei enää vedellä aloittamista (käytän täysjyväriisiä ja sen puuroksi keittäminen vie aikaa), eli täyteläisempi maku ja ei myöskään enää puuron siirtämistä toiseen kattilaan kesken keittämisen. Puuron värikin tulee ilmeisesti pysymään melko valkoisena, toisin kuin uunissa kypsytetyn ja/tai laktoosittomaan maitoon tehdyn.

Onko kukaan jo ehtinyt kokeilla tätä maitoa josta on poistettu helposti palavat proteiinit, toimiiko?

17

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viatonsivullinen

      Minua aina vähän harmittaa kun ihmiset ei malta keittää riisipuuroa
      ajatuksen kanssa. No minkä sille voi, olen yrittänyt siskolle neuvoa, mutta kun ei mene perille. Ei sitä maitopohjaista puuroa voi jättää levylle oman
      onnensa nojaan. Ensimmäinen ohje on, käytä haudutusritilää kattilan alla.
      Tai, vesihaudekattilaa. Mitä järkeä on maitoa muuttaa, puuronkeittäjää pitää vaihtaa, minäkään en ehdi jokamökkiin :)

      • bessie-

        Kaikki konstit ovat olleet käytössä ja malttamisestakaan ei ole kiinni. Teen aina puuron täysjyväriisistä, valkoisesta riisistä tehty puuro on mielestäni liian mautonta. Keittoaika kuitenkin on niin pitkä, että ennemmin tai myöhemmin ottaa ainakin vähän kiinni vaikka ei pahasti palaisikaan. Haudekattilan kanssa menisi iäisyys, ja siinäkin muuten sisäkattilan reuna puurorajan yläpuolelta saattaa vähän 'palaa' ja on työläs tiskata.

        Vaikka maitohyllyissä on valikoimaa melkein liiankin kanssa, niin tästä uutuudesta olen kyllä aika innostunut. Huomenna keitän puuron sillä tarvitsen sitä myös porkkanalaatikkoon. Valmista puuroa sitten lämmitellään vesihaudekattilassa joulupyhien aamupuuroiksi, siitä on tullut jo perinne meillä.


    • Nykyiset 2 laatua riittävät. Rasvaton (korkiton tölkki) käyttöön ja punainen (korkiton tölkki) kahviin.

      En ole koskaan pitänyt riisipuurosta, missään, kenenkään valmistamasta!
      Pentuna odotin, että millaistahan herkkua se mahtaa olla kun sodan jälkeen tuli ensimmäisen kerran riisiä kyläkauppaan. Pettymys! Rusinakeitto hieman auttoi mutta ei peittänyt turhanpäiväista perusmakua / mauttomuutta.

      Jokus käytän basmat- tai jotain vastaavaa riisiä ruuan laitossa mutta hyvin usein vaihdan riisin ohrasuurimoihin. Niissä on sentään jotain makuakin!
      Siis en korvaa riisä ohralla. Päin vastoin voisin tehdä.

    • henrjii

      20€ haudutuskattila on riisipiuuron keittämiseen kätevä, muuta tekemistä en hauduttimelle keksi

    • Keitän riisipuuron vesihauteisessa puurokattilassa. Aloitan jo edellisenä iltana ja jatkan aattoaamuna. Lisään aamulla palan voita puuron alle kattilan pohjalle ja annan haudeveden kiehua kevyesti kunnes "joulun tuojani" saapuvat koristelemaan joulukuustani ja käynnistämään joulun vieton.

      Riisinjyvät ehtivät kypsyä todella pehmeiksi ja syömme puuroa ensin annoksen voisilmän kanssa ja sitten otamme käyttöön hienonnetun kanelin ja sokerin, välillä joku kaataa maitoakin puurolautaselleen. Varsinaisen jouluaterian syömme yleensä vasta illalla. Viime vuosina ei ole enää tarvinnut keittää luumu-, sekahedelmä- tai marjakiisseliä puuron kanssa syötäväksi. Lapsuudenkodissani myös sitä oli aina tarjolla ja keitin sitä pitkään omassa kodissanikin, vaikken itse halunnut syödä mitään sellaista riisi- tai muun puuron kanssa.

    • eppu2

      Mulla on vesihöyrykattila, sillä käy puuron ja vellin keitto parhaiten.
      Sitten siihen on myös reiällinen yläkattila, voi, siinä voi keittää vihannekset, juurekset, kuumat makkarat. Kätevää.

      • Heikunkeikku

        "eppu2"
        Samanlainen on minulla. Tosi kätevä. Mikään ei pala pohjaan, vaikka kuinka yrittäis.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "eppu2"
        Samanlainen on minulla. Tosi kätevä. Mikään ei pala pohjaan, vaikka kuinka yrittäis.

        On minullakin, mutta on niin hidas, etten ainakaan minä jaksa niin kauan odottaa, että siinä jotain valmistuu. Taitaa olla kaksikin.
        Kun on salamalevy, ja tarpeeksi iso kattila, että voi hämmentää tarpeeksi kovaa, niin ei pala pohjaan, ja kiehuu nopsasti. Riisipuuron pistää haudutuspyttyyn, niin sitäkään ei tarvii vahdata.
        Hyvä keksintö tuo kiehu- maito silti on.


      • Heikunkeikku
        k-kotton kirjoitti:

        On minullakin, mutta on niin hidas, etten ainakaan minä jaksa niin kauan odottaa, että siinä jotain valmistuu. Taitaa olla kaksikin.
        Kun on salamalevy, ja tarpeeksi iso kattila, että voi hämmentää tarpeeksi kovaa, niin ei pala pohjaan, ja kiehuu nopsasti. Riisipuuron pistää haudutuspyttyyn, niin sitäkään ei tarvii vahdata.
        Hyvä keksintö tuo kiehu- maito silti on.

        Ai kaks vai? Mulla taitaa olla 3. Heh, no ei vaiskaan, kuhan lossasin:)
        On hidas, mutta kun vähän aikaa pitää kuumalla levyllä, että maito kuumenee kunnolla ja vasta sitten tökkää sen kattilan hautumaan vetten päälle.
        Konsti tuokin on.
        Haudutuspytty. Siis semmonen styroksinen vai, vai onko muunlaisia?
        Minä teen niin harvoin riisipuuroa, että hyvä kun kerran vuodessa. Juuri jouluna. Tykkään kyllä riisipuurosta, mutta jotenkin ei vaan tuu tehtyä.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Ai kaks vai? Mulla taitaa olla 3. Heh, no ei vaiskaan, kuhan lossasin:)
        On hidas, mutta kun vähän aikaa pitää kuumalla levyllä, että maito kuumenee kunnolla ja vasta sitten tökkää sen kattilan hautumaan vetten päälle.
        Konsti tuokin on.
        Haudutuspytty. Siis semmonen styroksinen vai, vai onko muunlaisia?
        Minä teen niin harvoin riisipuuroa, että hyvä kun kerran vuodessa. Juuri jouluna. Tykkään kyllä riisipuurosta, mutta jotenkin ei vaan tuu tehtyä.

        Joo, jus semmonen styrokinen. Hyvä kelsintö sekin.
        Minä tykkään riisipuurosta, ja sillä Styroks-kopalla saa vaivattomasti.
        Joku kehui kerroskattilan taivaisiin, pithän se ostaa, mutta käyttämättömänä melkein ollut.
        Siinähän menee päivä, ennen kun tulee miksikään, nimittäin siinä kerroskattilassa,.
        Minun mielestä täysi susi koko keksintö.


      • bessie-
        k-kotton kirjoitti:

        On minullakin, mutta on niin hidas, etten ainakaan minä jaksa niin kauan odottaa, että siinä jotain valmistuu. Taitaa olla kaksikin.
        Kun on salamalevy, ja tarpeeksi iso kattila, että voi hämmentää tarpeeksi kovaa, niin ei pala pohjaan, ja kiehuu nopsasti. Riisipuuron pistää haudutuspyttyyn, niin sitäkään ei tarvii vahdata.
        Hyvä keksintö tuo kiehu- maito silti on.

        Tosi hyvä keksintö. Nyt olen kokeillut ja kyllä toimii! Puolisentoista tuntia olen puuroa keitellyt ja haudutellut harvakseltaan sekoitellen. Välillä kun olen vähän pidempään touhunnut muualla on päässyt vähän ottamaan pohjaan kiinni, mutta ei niin, että olisi yhtään palanut. Lisää maitoa ja tasakärkisellä puukauhalla 'kaapien' on irronnut helposti.

        Enemmän kuin hintansa väärti on myös käyttämäni uusi teräskattila jossa on kahden teräskerroksen välissä alumiinikerros, sekä pohjassa että kyljissä. Kannatti poiketa normaalireiteiltäni ja käydä varta vasten tuolta kehäkolmosen varrelta hakemassa, ruuhkista ja tungoksesta ja liikkeen strategiaan kuuluvista pakkokävelyttämisistä huolimatta. Huippuhyvä kattila.


      • eppu2
        bessie- kirjoitti:

        Tosi hyvä keksintö. Nyt olen kokeillut ja kyllä toimii! Puolisentoista tuntia olen puuroa keitellyt ja haudutellut harvakseltaan sekoitellen. Välillä kun olen vähän pidempään touhunnut muualla on päässyt vähän ottamaan pohjaan kiinni, mutta ei niin, että olisi yhtään palanut. Lisää maitoa ja tasakärkisellä puukauhalla 'kaapien' on irronnut helposti.

        Enemmän kuin hintansa väärti on myös käyttämäni uusi teräskattila jossa on kahden teräskerroksen välissä alumiinikerros, sekä pohjassa että kyljissä. Kannatti poiketa normaalireiteiltäni ja käydä varta vasten tuolta kehäkolmosen varrelta hakemassa, ruuhkista ja tungoksesta ja liikkeen strategiaan kuuluvista pakkokävelyttämisistä huolimatta. Huippuhyvä kattila.

        Jäimpä miettimään, millälailla tuo ominaisuus on maitoon saatu aikaan.


      • bessie-
        eppu2 kirjoitti:

        Jäimpä miettimään, millälailla tuo ominaisuus on maitoon saatu aikaan.

        Maitopurkin kyljessä lukee että "Hoksasimme poistaa maidosta juuri ne proteiinit, jotka kuumennettaessa palavat helposti. Syntyi mainio maitojuoma, jota on helppo keittää, mutta vaikea polttaa."


    • Minä juon ainoastaan Valio-Luomu-Sinistä.
      Alku-viikosta käytin sitä 4-munan munakkaaseenkin.
      Suola, Pippuri.
      Olis siis valkoista, keltaista ja pienen-pieni ripaus mustaa.
      Ruskeata tuli silti pyttyyn.
      Eikä yhtään pylly tuntunut palavalta.
      Ilma-vaivat olivat normaalit.


      H.

      • siilimuori3

        Jos poltetta pyllyyn halajat niin syöppäs öljyistä valkosipulichilimurskaa.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Jos poltetta pyllyyn halajat niin syöppäs öljyistä valkosipulichilimurskaa.

        "siilimuori3"

        Tympimys, älä ratsasta minulla koko ajan.
        Tiedät ihan hyvin minut ja Habaneron.

        H.


      • siilimuori3
        hunksz kirjoitti:

        "siilimuori3"

        Tympimys, älä ratsasta minulla koko ajan.
        Tiedät ihan hyvin minut ja Habaneron.

        H.

        Hei laukkaa ratsu reima.
        Joop. Habanero ja Hunksz, en tiedä haluanko tietää :D.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2954
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      109
      1672
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1491
    4. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      89
      1278
    5. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      49
      1215
    6. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1203
    7. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      1090
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1080
    9. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1051
    10. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      80
      1039
    Aihe