Alkioiden lahjoitus?

kjbj

Jos hoidoista jää ylimääräisiä alkioita, saako ne lahjoittaa lapsettomuudesta kärsiville, vaikka ikää äidillä on enemmän kuin munasolujen lahjoittajalla saa olla (eli 38)? Moni alkion vastaanottajahan on jo itse vaihdevuosien lähimailla.

5

1332

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omituinenlainsäädäntö

      Vain pariskunnat saavat lahjoittaa, jostain täysin käsittämättömästä syystä. Ilmeisesti lainsäätövaiheessa pelätty kaupankäyntiä tai lapsitehtailua tai kirjanpidon sekoittumista. Mutta en vain ymmärrä, että miten niitä muka voisi tulla enemmän sinkuilla kuin pariskunnilla. Kuitenkin tarkasti säädellyistä toiminnasta on kyse, joten eiköhän luovuttajan nimi säily yhtä lailla rekisterissä, vaikka alkiot olisi lahoitettu eteenpäin. Vai onko ajateltu, että lasta hankkivat sinkkunaiset ovat niin epäkelpoja yksilöitä, ettei heidän geenejään haluta levittää kunniallisiin perheisiin? Ilmeisesti siellä on ollut jotain melko sekavasti ajattelevia kansanedustajia päättämässä, eikä kukaan ole oikonut.

      Eli tosiaan sinkkujen ja muiden lahjasoluja käyttävien hoidoista yli jäävät alkiot tuhotaan ilman poikkeuksia lainsäädännön mukaan.

    • öööööööööööööö

      Pariskunnat saa lahjoittaa, kun kumpikin suostuu siihen. Kumpi tahansa riittää torppaamaan lahjoituksen. Ikärajoista en tiedä. Olen ymmärtänyt että tuo lahjasolusta syntynyt alkio ei kelpaa lahjoitettavaksi, koska siinä lahjoitetaan ikään kuin samat solut uudeelleen.

      • omituinenlainsäädäntö

        Tuhottavaksiko niitä soluja sitten halutaan lahjoittaa? Oma vaivansa siinä luovutuksessa kuitenkin. On myös helppoa pyytää luovuttajalta suostumus: rasti ruutuun, mahdolliset ylijääneet alkiot saa antaa lapsettomille. Rekisterin pito tuskin on ongelma, onhan saman luovuttajan soluilla muutenkin useita saajia.

        Monessa muussa maassa alkioiden edelleenluovutus on rutiinia. Miksi ihmeessä Suomessa ne pitää tuhota? Jokin ajatusvirhe tässä on käynyt lainsäätäjillä.


      • ininin

        Se ei ihan ole rasti ruutuun-homma. Tarvitaan kromosomitutkimus ja psykologikäynti (kaikki ei kestä, jos 18 vuotiaana lahjasolusta alkunsa saanut lapsi tulee kyselemään geneettistä alkuperäänsä). Ei kenen tahansa kannata lahjoittaa alkioitaan, koska niin monella sairauksia suvussa. Lapsi/vanhemmat ei osaa epäillä tiettyä sairautta, kun ei edes saa tietää suvustaan mitään nuorena. Meillä sairas lapsi, vaikka suvussa ei ketään kyseistä sairautta sairastavaa. Jos olisimme esim. raskausaikana luovuttaneet loput alkiot eteenpäin, niin kiva... Nyt tarvitsemme itse lahjasoluja seuraavaan lapseen. Pelkkä kromosomitutkimus ei muuten olisi kertonut riskeistä. Tarvitaan tarkempi geneettinen tutkimus, jota ei yleisesti tehdä.


      • omituinenlainsäädäntö
        ininin kirjoitti:

        Se ei ihan ole rasti ruutuun-homma. Tarvitaan kromosomitutkimus ja psykologikäynti (kaikki ei kestä, jos 18 vuotiaana lahjasolusta alkunsa saanut lapsi tulee kyselemään geneettistä alkuperäänsä). Ei kenen tahansa kannata lahjoittaa alkioitaan, koska niin monella sairauksia suvussa. Lapsi/vanhemmat ei osaa epäillä tiettyä sairautta, kun ei edes saa tietää suvustaan mitään nuorena. Meillä sairas lapsi, vaikka suvussa ei ketään kyseistä sairautta sairastavaa. Jos olisimme esim. raskausaikana luovuttaneet loput alkiot eteenpäin, niin kiva... Nyt tarvitsemme itse lahjasoluja seuraavaan lapseen. Pelkkä kromosomitutkimus ei muuten olisi kertonut riskeistä. Tarvitaan tarkempi geneettinen tutkimus, jota ei yleisesti tehdä.

        Tuo just tukee sitä, että kannattaisi käyttää kaikki luovutetut solut hyödyksi. Pariskunnilla kynnys alkioitten eteenpäin antamiseen on paljon korkeampi.

        Vaikka kaikki mahdolliset kromosomit testattaisiin ennakolta ja suvun sairaudet käytäisiin läpi, niin lapsi voi olla sairas. Ei siihen mitään takuuta ole.

        Psykologikäynti on varmaan kiva sellaiselle ihmiselle, joka haluaa mieluummin puhua asioistaan vieraalle ihmiselle kuin tutulle tai vaikka seinälle. Muuten kyseessä on ehkä maailman yliarvostetuin ammattikunta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe