moi! minulta leikattiin 3 vk sitten eturistiside. Ne joilla kokemuksia on leikkauksesta ja toipumisesta niin voisiko joku sanoa millaisia lenkkejä voi kävellä n 6vk leikkauksesta? Onko polvi vielä silloin kovin kipeä? Milloin voi aloittaa uimisen ym...
Toipumisia kaikille!
eturistiside leikkauksesta toipuminen
104
62837
Vastaukset
- tamikuun potilas
Hei Juuso!
menen vastaavan operaatioon viikon päästä..
-onko polvesi kipeä, leikattiinko päikinä?
-varauslupa?
-taivutuslupa?
lupaan kirjoittaa kokemuksistani reilun viikon päästä..ja millaiset ohjeet minä sain - vaihdetaan kokemuksia :) - tammikuun potilas
Hei Juuso!
menen vastaavan operaatioon viikon päästä..
-onko polvesi kipeä, leikattiinko päikinä?
-varauslupa?
-taivutuslupa?
lupaan kirjoittaa kokemuksistani reilun viikon päästä..ja millaiset ohjeet minä sain - vaihdetaan kokemuksia :)- juuso
Onnea leikkaukseen!
- Polvi oli alkuun hieman kipeä, mutta viikon päästä kivut helpottivat
- turvotus vieläkin 3 vk leikkauksesta
- Yksityisellä leikattiin ja yön vietin sairaalassa
- varaus 2vk (kahdella jalalla)
- 4vk astuminen
- polvituki 3kk
- Jopi jalkapuoli
Hei,
oliko ristisiteesi täysin poikki, vai tehtiinkö siihen "kiristys"? Itselläni on todella löysä ristiside, joka lopultakin saatetaan kiristää seuraavan leikkauksen yhteydessä. Vaivani sai alkunsa yli 10v sitten kun yleislääkäri lastoitti sijoiltaan olleen jalan 3 päiväksi, jolloin side/siteet venyi.- juuso
Moi Eturistisiteeni oli muutamalla säikeellä kiinni joten melkein poikki. Löysä se ei ollut.
- juuso
eikö kenelläkään ole leikattu eturistisidettä joka voisi kertoa asiasta?kummaa!
- tietää
Eiköhän asiaa kannata lääkäriltä kysyä. Varmaan on asiasta puhetta ollut, jos ei lekurin niin fyssarin kanssa.
- juuso
tietää kirjoitti:
Eiköhän asiaa kannata lääkäriltä kysyä. Varmaan on asiasta puhetta ollut, jos ei lekurin niin fyssarin kanssa.
Varmasti lääkäri tietää asioista, mutta olisi mukava kuulla asioita niiltä joilla on asiasta omaa kokemusta. kokemusta ja tuntemuksia jalasta lääkärit eivät pysty tarjoamaan. he tietävät millainen sen pitäisi olla, mutta mikä on todellisuus? sitä tarkoitan.
- leikkauksen jälkeen
Minulta leikattiin ristiside tasan puolivuotta sitten, siirre otettiin lumpiojänteestä. Tällä hetkellä pystyn ihan hyvin mm. lenkkeilemään, uimaan ja hiihtämään. Äkkikäännöksiä ja rajuja vääntöjä on vielä parempi välttää. Vuoden kuluttua leikkauksesta niitäkin voi jo harrastaa. Olen kuntoutunut erittäin hyvin, mikä saattaa kyllä selittyä osaltaan myös nuorella iälläni (16-vuotta). Leikkauksen myötä muljahtelu oire on hävinnyt, mikä tietenkin vähentää lisävaurioiden syntymistä. Olen kuitenkin havainnut sellaista pientä epävarmuutta ja tietynlaista huteruutta polvessani. Kyllä se varmaan tulee olemaan aina pikkasen löysä, mutta sen kanssa pärjää. Enää polvi ei ole pahemmin kipuillut, mitä nyt joskus harvoin pientä rasituskipua. Ensimmäinen kuukausi oli kaikista pahin, silloin piti ottaa jatkuvasti kipulääkettä. Kivun tunteminen on tietysti hyvin yksilöllistä. Suosittelen, että lenkkeilet sen pituisia lenkkejä, mitkä tuntuvat hyvältä. Kivun kanssa ei pidä harjoitella, tuosta fysioterapeuttini jatkuvasti muistutti, joten se on varmasti hyvä vinkki. Tsemppiä toipumiseen ja toivottavasti tästä sekavasta jutustani oli jotain hyötyä...
- juuso
Kiitos!
- Timo
juuso kirjoitti:
Kiitos!
Mulla leikattiin eturistiside hieman yli 3 kk sitten. Kipuja ei ollut juurikaan missään vaiheessa. Kävelyn aloitin 3 viikon päästä leikkauksesta. Polvitukea ei ollut missään vaiheessa, vaan kuntoutus alkoi heti leikkauksen jälkeen. Jumpaa, jumppaa ja jumppaa.
Nyt 3 kk leikkauksen jälkeen kävely alkaa sujumaan suht hyvin, mutta vieläkään jalka ei mene täysin suoraksi eikä yhtä koukkuun kuin terve jalka. 6 kk leikkauksen jälkeen pitäisi olla hyvässä kunnossa. Toki toipuminen on erittäin paljon henkilöstä kiinni.
Kävellessä polvi paukahtelee välillä ikävästi, mutta ei pitäisi olla mitään vakavaa. Toivottavasti menee ohi.
Periaatteessa 1 kk jälkeen jalan pitäisi kestää täysi varaaminen ja uimaan voi mennä heti kun haavat ovat umpeutuneet. - juuso
Timo kirjoitti:
Mulla leikattiin eturistiside hieman yli 3 kk sitten. Kipuja ei ollut juurikaan missään vaiheessa. Kävelyn aloitin 3 viikon päästä leikkauksesta. Polvitukea ei ollut missään vaiheessa, vaan kuntoutus alkoi heti leikkauksen jälkeen. Jumpaa, jumppaa ja jumppaa.
Nyt 3 kk leikkauksen jälkeen kävely alkaa sujumaan suht hyvin, mutta vieläkään jalka ei mene täysin suoraksi eikä yhtä koukkuun kuin terve jalka. 6 kk leikkauksen jälkeen pitäisi olla hyvässä kunnossa. Toki toipuminen on erittäin paljon henkilöstä kiinni.
Kävellessä polvi paukahtelee välillä ikävästi, mutta ei pitäisi olla mitään vakavaa. Toivottavasti menee ohi.
Periaatteessa 1 kk jälkeen jalan pitäisi kestää täysi varaaminen ja uimaan voi mennä heti kun haavat ovat umpeutuneet.kiitos vastauksesta! Miten kävely ihan alussa? Pettikö jalka alta? Jouduitko keppejä käyttämään vielä kauan sen jälkeen kun tuli lupa kävelylle? kuinka kyykkyn meneminen onnistuu alussa tai nyt 3 kk leikkauksesta?
- Timo
juuso kirjoitti:
kiitos vastauksesta! Miten kävely ihan alussa? Pettikö jalka alta? Jouduitko keppejä käyttämään vielä kauan sen jälkeen kun tuli lupa kävelylle? kuinka kyykkyn meneminen onnistuu alussa tai nyt 3 kk leikkauksesta?
Ekat 3 viikkoa meni siis kepeillä ja sitten harjoiteltiin kävelemään ilman keppejä. Kävelyä hankaloittaa siis jalan liikerajoitus. Jo muutaman päivän jälkeen kun on jättänyt kepit pois ei mulla ainankaan ollut enää mitään pettämisen tunnetta. Mutta edelleen on liikerajoitusta ja kävely ei ole normaalia.
Kyykkyyn meneminen ei vielä onnistu - siis aivan täysin kyykkyyn. Pystyy ehkä menemään noin 90 asteeseen.
Tosiaan ekat 3 viikkoa on hankalimmat. Silloin voi oikeestaan vaan maata sängyssä, sillä tuolillakin istuminen on aika hankalaa, sillä jalka ei juurikaan taivu ja jos uus eturistisiden tehdään sieltä takareidestä otetuilla säikeillä kipeytyy takareisi aina pohkeeseen saakkaa istumisesta aika lailla.
- potilas
Eturistiside leikattu eilen......
Polven sisäsyrjä kipeä, josta siirrännäinen otettu ja kiristetty eturistisidettä. Kävely sauvoilla, ilman varausta 3 viikkoa. Polvea saa taivuttaa, mutta yliojennusta pitää välttää. Ei saa jumpata painoilla.
Polvi vielä jäykkä, ei todellakaan uskalla taivuttaa, kuhan sauvoilla pieniä matkoja liikkuu ja makaa sängyssä, mutta kai tämä iloksi muuttuu......- Jopi jalkapuoli
Oliko nimimerkillä "potilas" side kokonaan poikki, vaiko löysä joka kiristettiin? Itselläni operaatio on helmikuussa ja nähtävästi nivel puhdistetaan, rustot ym. hoonataan ja side kiristetään...
Oletteko muuten työikäisiä? Kysyisin näet samalla, kuinka pitkän ajan lekuri kirjoitti sairaslomaa? - Timo
Jopi jalkapuoli kirjoitti:
Oliko nimimerkillä "potilas" side kokonaan poikki, vaiko löysä joka kiristettiin? Itselläni operaatio on helmikuussa ja nähtävästi nivel puhdistetaan, rustot ym. hoonataan ja side kiristetään...
Oletteko muuten työikäisiä? Kysyisin näet samalla, kuinka pitkän ajan lekuri kirjoitti sairaslomaa?Itse olen opiskelija, joten sairausloma ei mua paljon "hyödyttänyt", mutta kai sitä tuli n. 1,5 kk. Ja kyllä sitä tuon verran tarvitseekin, oli työ sitten mitä tahansa. Ensimmäisen 3 viikon aikana kyllä opitte, miten raskasta istuminen voi olla.
- potilas
Oletteko muuten työikäisiä? Kysyisin näet samalla, kuinka pitkän ajan lekuri kirjoitti sairaslomaa?..revennyt koko eturistiside, eli entinen eturistiside otettiin pois, ja kahdesta jännesiirteestä tehtiin uusi eturistiside.
Pieni haava, josta siirre otettiin Tähystyksellä tehtiin muu operaatio...porattiin reikä tibiaan ja femuriin, joiden läpi siirrännäinen johdettiin....
Sairaslomaa näin alustavasti 2 kk:ta, siitä 2 vk ei varausta, ja sitten täysivarus, ja pikkuhiljaa lisää liikettä ja jumppaa....
Työikäinen olen, ja kymmeniä vuosia vielä työikää jäljellä....:) - potilas
potilas kirjoitti:
..revennyt koko eturistiside, eli entinen eturistiside otettiin pois, ja kahdesta jännesiirteestä tehtiin uusi eturistiside.
Pieni haava, josta siirre otettiin Tähystyksellä tehtiin muu operaatio...porattiin reikä tibiaan ja femuriin, joiden läpi siirrännäinen johdettiin....
Sairaslomaa näin alustavasti 2 kk:ta, siitä 2 vk ei varausta, ja sitten täysivarus, ja pikkuhiljaa lisää liikettä ja jumppaa....
Työikäinen olen, ja kymmeniä vuosia vielä työikää jäljellä....:)3 vk ei varausta, sitten täysivaraus, ja sauvat voi jättää pikkuhiljaa pois....
ai, niin minun polvea jo aiemmin operoitu, eli häikkää on ollut jo muutenkin...( lumpio pois paikoiltaan), mutta tuo 2kk:ta sairista on yleinen käytäntö, ja jos se ei riitä, niin lisää saa tarpeen mukaan.... - Hati
potilas kirjoitti:
3 vk ei varausta, sitten täysivaraus, ja sauvat voi jättää pikkuhiljaa pois....
ai, niin minun polvea jo aiemmin operoitu, eli häikkää on ollut jo muutenkin...( lumpio pois paikoiltaan), mutta tuo 2kk:ta sairista on yleinen käytäntö, ja jos se ei riitä, niin lisää saa tarpeen mukaan....Moi!itselläni meni viime kesänä myös polvilumpio pois paikoiltaan,sauvoilla kävelin 3 viikkoa ilman varausta.oli kyllä aika tuskallista aikaa.tsemppiä ja pikaista paranemista sinulle..ps. voit toki myös meilailla minulle tässä osoite:[email protected]
- tytti
Onko kukaan hankkinut kunnon polvitukea leikkauksen jälkeen? esim urheilevat?
- Timo
Ei ole mitään tukea, mutta en ole kyllä vielä leikkauksen jälkeen pahemmin päässyt urheilemaankaan. Mysökään kuntoutuksen aikana ei välttämättä kannata käyttää tukea, sillä tarkoituksena onkin, että polvi pääsee liikkumaan vapaasti ja polven myös pitäisi kestää lähes kaikenlaista kääntelyä.
Mutta pitää nyt katella sitten kun saa polven vähän parempaan kuntoon, että mikä on tukien laita. Toivottavasti ei tartte ja polvi tulisi täysin kuntoon. - sairastupalainen
olen aloittelemassa salibandyn peluuta taas 6kk:n tauon jälkeen (ristiside poikki --> leikkaus). olisiko kellään mitään vinkkiä tuista, kun en uskaltaisi pelata ilman sitä. lääkäri sanoi kyllä, että turha tukia hankkia, polven pitäisi kestää samalla lailla kun omakin polvi!!!
- Timo
sairastupalainen kirjoitti:
olen aloittelemassa salibandyn peluuta taas 6kk:n tauon jälkeen (ristiside poikki --> leikkaus). olisiko kellään mitään vinkkiä tuista, kun en uskaltaisi pelata ilman sitä. lääkäri sanoi kyllä, että turha tukia hankkia, polven pitäisi kestää samalla lailla kun omakin polvi!!!
Itsekin olen ihmetellyt vähän samaa asiaa. Toisaalta sanotaan, että polven pitäisi kestää ihan samalla tavalla kuin normaali, mutta silti pyydetään välttämään esim. salibandyä 6 kk sisällä.
- sairastupalainen
Timo kirjoitti:
Itsekin olen ihmetellyt vähän samaa asiaa. Toisaalta sanotaan, että polven pitäisi kestää ihan samalla tavalla kuin normaali, mutta silti pyydetään välttämään esim. salibandyä 6 kk sisällä.
juu, niin minullekkin kerrottiin, että salibandyä tulisi välttää 6kk ja niin olenkin tehnyt, nyt kaipaisinkin kokemuksia??!!
- No Fun At All
juu, niin minullekkin kerrottiin, että salibandyä tulisi välttää 6kk ja niin olenkin tehnyt, nyt kaipaisinkin kokemuksia??!!
Hankin eturistisidevamman jälkeen Rehbandin polvituen, sillä lääkäri sitä suositteli (Suomen parhaita ortopedeja). Hintaa oli muistaakseni vähän päälle 100,-.
Samainen lekuri sanoi, että uusi eturistiside on vasta n. vuoden kuluttua leikkauksesta yhtä vahva kuin vanhakin. Joten kannattaa sitä tukea pitää.
Itse jätin tuen pois n. 15kk leikkauksen jälkeen. Väänsin polven uudestaan pari viikoa sitten ja on mahdollista, että eturistisiteessä on repeämä. Tähystystä odotellessa... - sairastupalainen
No Fun At All kirjoitti:
Hankin eturistisidevamman jälkeen Rehbandin polvituen, sillä lääkäri sitä suositteli (Suomen parhaita ortopedeja). Hintaa oli muistaakseni vähän päälle 100,-.
Samainen lekuri sanoi, että uusi eturistiside on vasta n. vuoden kuluttua leikkauksesta yhtä vahva kuin vanhakin. Joten kannattaa sitä tukea pitää.
Itse jätin tuen pois n. 15kk leikkauksen jälkeen. Väänsin polven uudestaan pari viikoa sitten ja on mahdollista, että eturistisiteessä on repeämä. Tähystystä odotellessa...vielä olisi yksi kysymys siitä rehbandin-polvituesta.onko siinä minkäänlaisia sivutukia, vai vaan pelkkä koko tuki polvelle?niin ja ihanko vain normaalista urheilukaupasta sellaisen voi hankkia?
kiitos :) - No Fun At All
vielä olisi yksi kysymys siitä rehbandin-polvituesta.onko siinä minkäänlaisia sivutukia, vai vaan pelkkä koko tuki polvelle?niin ja ihanko vain normaalista urheilukaupasta sellaisen voi hankkia?
kiitos :)Siinä menee sivuilla semmoset metallikiskot. Polvitaipeeseen on myös mahdollista laittaa tuki ylitaipumisen estämiseksi. Voipi olla, ettei niitä löydä kuin isommista urheilukaupoista ja erikoisliikkeistä. Itse ostin erikoisliikkeestä. Googlella kyllä löytää myyjät;)
Tuki on mielestäni ihan hyvä ja tukeva, eikä häiritse urheillessa, pienen totuttelun jälkeen. Hinta tais olla 120,-. Kannattaa varmaan myös vertailla muita merkkejä, että löytää itselle sopivan.
- potilas
4 päivää operaatiosta......
no, ei tämä nyt niin hirveen kauheen kamalaa ole ollut, ainoastaan aika käy pitkäksi siätiloissa.
Polvi taipuu jo 90 astetta istuessa, ja saan sen makuulla myös samoin koukkuun, mutta täytyy kädellä hieman avittaa, kun ei vielä omatoimisesti käskystäni piittamatta mene niin koukkuun.
Polvi teitty vielä turvoksissa, ei lumpiota erota, mutta ei oikeastaan kovin kipeä tai kipukynnykseni korkea.
Mä kyllä olen edell kerrasta viisastunut, ja olen jumpannut joka päivä ohjeiden mukaan, koska tavoite on, että 3vk:n jälkeen
-polvi taipuu 90 astetta
-ojentuu suoraksi
tsemppiä muillekkin :) - sussu
Millasessa kävelykunnossa jalka on 3kk kohdalla, kun eturistiside on laikattu? Onko paljon eroa 1.5 kk ja 3kk leikkauksesta kävelyllä? Ärtyykö polvi kävelystä vielä kauan leikkauksen jälkeen?
pikaisia vastauksia kaivataan!!!!!
Kiitos paljon!- Timo
Toipuminen on täysin yksilökohtaista. Itselläni on kulunut lähes 4 kk leikkauksesta ja vieläkään kävely ei ole täysin normaalia. Mutta ero esim. 1kk aiempaan on suuri. Eli kehitys parempaan suuntaan on varmasti suurinta 3vko-3 kk leikkauksen jälkeen. Tuolloin huomaa varmasti kehityksen parhaiten.
Itselläni polvi välillä paukahtelee ikävästi kävelyn yhteydessä. Onko muilla samoja ongelmia? Tämä ilmeni vasta leikkauksen jälkeen, eikä ole aiemmin paukkunut. Fysioterapeutti sanoi, että olisi ihan normaalia. No vaikka olisikin normaalia, niin ei ainakaan tunnu normaalilta, saati sitten mukavalta. - potilas
Timo kirjoitti:
Toipuminen on täysin yksilökohtaista. Itselläni on kulunut lähes 4 kk leikkauksesta ja vieläkään kävely ei ole täysin normaalia. Mutta ero esim. 1kk aiempaan on suuri. Eli kehitys parempaan suuntaan on varmasti suurinta 3vko-3 kk leikkauksen jälkeen. Tuolloin huomaa varmasti kehityksen parhaiten.
Itselläni polvi välillä paukahtelee ikävästi kävelyn yhteydessä. Onko muilla samoja ongelmia? Tämä ilmeni vasta leikkauksen jälkeen, eikä ole aiemmin paukkunut. Fysioterapeutti sanoi, että olisi ihan normaalia. No vaikka olisikin normaalia, niin ei ainakaan tunnu normaalilta, saati sitten mukavalta.Reilu viikko operaatiosta.....
Jotenkin kummallisesti paukahtaa polven ssiäsivulla,ja tuntuu ällölle kun laitan polven koukkuun...onkohan just se kohta , mistä otettiin siirrännäinen??
Kun tuen kohtaa kädellä, samalla kun taivutan polvea, ei paukahda.... - Timo
potilas kirjoitti:
Reilu viikko operaatiosta.....
Jotenkin kummallisesti paukahtaa polven ssiäsivulla,ja tuntuu ällölle kun laitan polven koukkuun...onkohan just se kohta , mistä otettiin siirrännäinen??
Kun tuen kohtaa kädellä, samalla kun taivutan polvea, ei paukahda....No mulla se paukahdus kuuluu lähinnä kävellessä ja tuntuisi, että se tulee jostain polven ulkosivulta, eli siitä kohtaa missä tuo kuoppa on tuossa polvessa. Kävelyssä polvi saattaa ensimmäisillä askelilla tuntua hieman jäykältä ja siltä, että polvi ei oikein suoristu kunnolla. Sitten polvi paukahtaa ja sen jälkeen kävely on hieman helpompaa. En sitten tiedä, että onko normaalia, vai onko jokin vialla. Mutta fysioterapeutti ei ainakaan ollut kovinkaan huolissaan tilanteesta. Ehkä pitäisi kysyä asiasta myös leikanneelta kirurgilta, mikäli paukkuminen ei häviä tässä vähitellen.
- No Fun At All
Timo kirjoitti:
No mulla se paukahdus kuuluu lähinnä kävellessä ja tuntuisi, että se tulee jostain polven ulkosivulta, eli siitä kohtaa missä tuo kuoppa on tuossa polvessa. Kävelyssä polvi saattaa ensimmäisillä askelilla tuntua hieman jäykältä ja siltä, että polvi ei oikein suoristu kunnolla. Sitten polvi paukahtaa ja sen jälkeen kävely on hieman helpompaa. En sitten tiedä, että onko normaalia, vai onko jokin vialla. Mutta fysioterapeutti ei ainakaan ollut kovinkaan huolissaan tilanteesta. Ehkä pitäisi kysyä asiasta myös leikanneelta kirurgilta, mikäli paukkuminen ei häviä tässä vähitellen.
Mullakin oli samanlaisia "ongelmia". kysyin ortopediltä siitä ja se sanoi, että se on täysin normaalia ja naksahtelu vähenee ajan myötä. Mulla ainakin naksahtelu loppui n. 6kk leikkauksen jälkeen
- sairastupalainen
itselläni on nyt kulunut 6kk leikkauksesta ja kävely on suht koht normaalia.kuitenkin huomaan aina välillä laittavani liikaa painoa sille jalalle mitä ei ole leikattu...eli unohdan että leikattu jalka olisi jo terve...kenelläkään täälaista?
alussa kävely oli kuitenkin aika "huvittavaa", kun tuntui että ei pysty suoraa viivaa kävelemään, askeleet heittivät huimasti :) mutta kyllä se siitä ja sitä pitää vain jatkaa.
- juhis
Koska pystyitte polkemaan kuntopyörää? Koska jalka taipui niin että pystyi menemään kunnolla kyykkyyn?
- Timo
Mulla tais mennä 2 kk pyöräilyn aloittamiseen. Silloinkin joutui aluksi polkemaan tosi varovaisesti ja kantapää polkimella.
Nyt leikkauksesta n. 4kk ja kyykkyyn meneminen pelottaa edelleen, eli en ole itseasiassa edes uskaltanu koettaa. Jalka ei vieläkään taivu aivan samalla tavalla kuin terve jalka. Eli aika hidasta hommaahan tämä jalan paraneminen on. - potilas
Timo kirjoitti:
Mulla tais mennä 2 kk pyöräilyn aloittamiseen. Silloinkin joutui aluksi polkemaan tosi varovaisesti ja kantapää polkimella.
Nyt leikkauksesta n. 4kk ja kyykkyyn meneminen pelottaa edelleen, eli en ole itseasiassa edes uskaltanu koettaa. Jalka ei vieläkään taivu aivan samalla tavalla kuin terve jalka. Eli aika hidasta hommaahan tämä jalan paraneminen on...2 vk operaatiosta .
Minun jumppaohjeissa seisoo, että kyykistymisharjoitukset ja kevyt kuntopyöräily aloitetaan 3 vk operaatiosta.
Tiedän, että kyykistyä saa vain 90 asteen kulmaan, alemmaksi ei tarvitse taipua tai ei oikeastaan saakkaan.
- haluaa tietää
Kun on leikattu eturistiside ja kierukka niin palautuuko polvi täysin ennalleen vai jääkö siihen jotakin rajoituksia? Esim : palautuuko liike täysin ennalleen, toimiiko jalka muuten aivan täsmälleen kuten terve jalka?
- leikattu,n
milloin uskalsit jättää "kepit" pois, ja liikkua ilman niitä - sisällä / ulkona?
- juhis
Itse sain luvan aloittaa askeltamisen 4 vk leikkauksesta. Tälläisillä liukkailla keleillä kannattaa käyttää keppejä kunnes tuntuu siltä että kävely on varman tuntuista ja kepit ovat lähinnä tiellä. Itse menin 6vn leikkauksesta kepeillä. Juuri tuon liukastumisvaaran vuoksi. En halunnut ottaa kaatumis riskiä. Tietysti kepit kannattaa tuon 4 vk jälkeen pitä vain käsissä mukana ja keventää kaikkein liukkaimmilla paikoilla.
- leikattu,n
juhis kirjoitti:
Itse sain luvan aloittaa askeltamisen 4 vk leikkauksesta. Tälläisillä liukkailla keleillä kannattaa käyttää keppejä kunnes tuntuu siltä että kävely on varman tuntuista ja kepit ovat lähinnä tiellä. Itse menin 6vn leikkauksesta kepeillä. Juuri tuon liukastumisvaaran vuoksi. En halunnut ottaa kaatumis riskiä. Tietysti kepit kannattaa tuon 4 vk jälkeen pitä vain käsissä mukana ja keventää kaikkein liukkaimmilla paikoilla.
Paljonko oli sairaslomaa?
Milloin uskalsit pienien painojen kanssa treenata lihaksia, ja milloin kunosalille?
- haluaa tietää
Olen saanut usealta taholta tietoa että polvi pitäisi saada mahdollisimman nopeasti suoraksi ettei kiinnikkeitä ja rustoa pääse syntymään. (tämän jälkeen polvea ei kuulemma saa ikinä täysin suoraksi)silti lääkärin määrittämässä polvituessa on määritelty ensimmäinen kk 15-75 astetta ja 1-3kk 5-90 astetta. eli polvea ei saisi suoristaa enempää kuin 5 asteeseen. miten muille on sanottu? itse en nyt tiedä miten toimia. pelästyin hieman kun leikkauksesta on kulunut 2kk ja kuulin asiasta vasta nyt. polvi ei mene suoraksi ainakaan tällä hetkellä.
haluaisin vielä vastauksia tähän edelliseen kysymykseeni Kun on leikattu eturistiside ja kierukka niin palautuuko polvi täysin ennalleen vai jääkö siihen jotakin rajoituksia? Esim : palautuuko liike täysin ennalleen, toimiiko jalka muuten aivan täsmälleen kuten terve jalka?- potilas
..varmaan riippuu eturistiside operaatiomenetelmästä ja operatööristä, millaiset ohjeet antaa - on niin monia koulukuntia ja tekijöitä.
Minun ohjeissa on, että povi pitää heti alusta alkaen saada ojentumaan, ja ohjeissa neuvotaan, miten se tehdään 10 sek venytystä....MUTTA POLVEA EI SAA PÄÄSTÄÄ YLIOJENNUKSEEN!!
Yliojennuksessa polvessa oleva eturistiside joutuu venytykseen, ja silloinhan uusi siirrännäinen venyttyy, ja jää löysäksi.....tai repeää irti.
Minulla ei ole minkäänlaista tukea, polvea saa taivuttaa 90 astetta, varauslupaa ei 3 vk:a.
Kuntosalit saa aloittaa 6 vk operaatiosta, mutta kyykistely ja kuntopyöräily jo 4 vk operaatiosta.
Missäpäin suomea sinut operoitiin??? - ACL123
Mulla korjattiin eturistiside 2002. Vuoden päästä poistettiin polvesta iso rustottuma, joka oli kasvanut jostain ihme syystä siirrännäisen juureen. Sen jälkeen polvi meni täysin suoraksi ja on palautunut täysin ennalleen. polvitaipeeseen jäi kiinnike siirrännäisen ottokohtaan, mutta itse polvesta tuli todella hyvä. Tosin täytyy sanoa että kuntoutin sitä todella paljon.
Eturistisidesiirrännäinen ei koskaan kuitenkaan ole yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Alkuperäinen on viuhkan muotoinen, ja siteen eri osat tukevat polvea eri taivutuskulmissa. Siirrännäinen on suora "narun pätkä" joka on tietyissä asennoissa hyvä mutta ei tue polvea samalla tavalla kaikissa asennoissa. Lisäksi siirrännäisestä puuttuu hermotus. Kuitenkin kaiken kaikkiaan parempi kuin korjaamaton polvi.
Näin ortopedi mulle selitti asian... - juhis
ACL123 kirjoitti:
Mulla korjattiin eturistiside 2002. Vuoden päästä poistettiin polvesta iso rustottuma, joka oli kasvanut jostain ihme syystä siirrännäisen juureen. Sen jälkeen polvi meni täysin suoraksi ja on palautunut täysin ennalleen. polvitaipeeseen jäi kiinnike siirrännäisen ottokohtaan, mutta itse polvesta tuli todella hyvä. Tosin täytyy sanoa että kuntoutin sitä todella paljon.
Eturistisidesiirrännäinen ei koskaan kuitenkaan ole yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Alkuperäinen on viuhkan muotoinen, ja siteen eri osat tukevat polvea eri taivutuskulmissa. Siirrännäinen on suora "narun pätkä" joka on tietyissä asennoissa hyvä mutta ei tue polvea samalla tavalla kaikissa asennoissa. Lisäksi siirrännäisestä puuttuu hermotus. Kuitenkin kaiken kaikkiaan parempi kuin korjaamaton polvi.
Näin ortopedi mulle selitti asian...Kuulin että rustoa saattaa tulla polveen jos sitä ei heti leikkauksen jälkeen ala suoristaa suoraksi asti.toisaalta lääkäri määräsi itselleni tuen kolmeksi kk jossa liike on rajoitettu niin että polvi ei mene suoraksi. fysioterapeutti oli hieman huolestunut asiasta ja sanoi että hänelle on opetettu että polvi tarvitsee saada suoraksi mahd nopeasti.. hankala tilanne kun itse ei tiedä mikä on oikein..
Millainen operaatio oli ruston poistaminen ja kauanko toipuminen siitä kesti? - acl123
juhis kirjoitti:
Kuulin että rustoa saattaa tulla polveen jos sitä ei heti leikkauksen jälkeen ala suoristaa suoraksi asti.toisaalta lääkäri määräsi itselleni tuen kolmeksi kk jossa liike on rajoitettu niin että polvi ei mene suoraksi. fysioterapeutti oli hieman huolestunut asiasta ja sanoi että hänelle on opetettu että polvi tarvitsee saada suoraksi mahd nopeasti.. hankala tilanne kun itse ei tiedä mikä on oikein..
Millainen operaatio oli ruston poistaminen ja kauanko toipuminen siitä kesti?Rusto poistettiin tähystysleikkauksessa. Toipuminen kesti n. 2 viikkoa. Sen jälkeen polvi täysin normaali.
Mulle ainakin kirurgi on sanonu että jalka pitää saada suoraksi mahd. pian.
- Jopi jalkapuoli
Niinhän siinä sitten kävi, pahin skenario toteutui eli ristiside korvattiin polvilumpiojänteestä otetulla siirrännäisellä 27.1.
Toivottavasti tämä n. 14 vuotta sitten sattunut tapaturma ja sen aiheuttama "löysyys" polvessa sai nyt viimeisen sinetin ja vaiva korjaantui.
Ei ollut enää kuin siteen riekaleita jäljellä reiden puoleisessa päässä ja viittä vaille jäi sisemmän kierukan poisto. Lisäksi takaristiside oli turvonnut tuplavahvuuteen, mutta oli kuitenkin ehjä.
Jalan suhteen kaikki lienee ok, turvotusta ja kipua luonnollisesti on. Pahinta tässä on spinaalipuudutuksen aiheuttama pääkipu ja korvien humina, joka korjataan ns. veripaikalla jos ei mene ohi 5 päivän sisällä.
Lääkkeinä Tramal 50-100mg tarvittaessa ja 600mg burana 3x päivään. Sairaslomaa vajaa 6vk.- potilas
tramal voi aiheuttaa myös erittäin huonoa oloa, ja huimausta *kokemus*
Päänsärkyyn auttaa juomaa, juomaa, ja runsaasti ja lepo, on muuten helvetillinen se spinaalipääns., ja olo on hetkessä normaali, kun laitetaan veripaikka.
Millaiset varausluvat sinulla on????
Minulla nyt 3 vk operaatiosta, ja saan alkaa varaamaan jalalla..huh huh..jalkapohja ihan turta ..ja eilen astuin varmaan liikaa, kun nyt nivelen sisällä on kipua, ja ei kärsi astua ilman sauvojen apua, muuten menee hyvin, polvi taipuu 120 astetta, ja pääsen varovasti kyykyyn. Minkäänlaista kuntosalia, ei edes kilon painoja saa ottaa jumppaan avuksi, ettei ristisidesiirrännäinen venyty, kuulemma parempi jos polvi tuntuu hieman jäykältä vielä 6:n viikon kohdallakin ( ortopedi kertoi).
tsemppiä sinne!! - Jopi jalkapuoli
potilas kirjoitti:
tramal voi aiheuttaa myös erittäin huonoa oloa, ja huimausta *kokemus*
Päänsärkyyn auttaa juomaa, juomaa, ja runsaasti ja lepo, on muuten helvetillinen se spinaalipääns., ja olo on hetkessä normaali, kun laitetaan veripaikka.
Millaiset varausluvat sinulla on????
Minulla nyt 3 vk operaatiosta, ja saan alkaa varaamaan jalalla..huh huh..jalkapohja ihan turta ..ja eilen astuin varmaan liikaa, kun nyt nivelen sisällä on kipua, ja ei kärsi astua ilman sauvojen apua, muuten menee hyvin, polvi taipuu 120 astetta, ja pääsen varovasti kyykyyn. Minkäänlaista kuntosalia, ei edes kilon painoja saa ottaa jumppaan avuksi, ettei ristisidesiirrännäinen venyty, kuulemma parempi jos polvi tuntuu hieman jäykältä vielä 6:n viikon kohdallakin ( ortopedi kertoi).
tsemppiä sinne!!En saa varata 3 viikkoon ollenkaan, sallittua on ns. 15kg osavaraus eli jalan oma paino. Eli kepeillä mennään 3 viikkoa.
Minulla on ohjeet taasen sellaiset, että ensimmäisten viikkojen tavoite on saada jalka suoraksi. Ja ensimmäisten 4 viikon aikana en edes saa viedä jalkaa yli 90 asteen, kyykyistä puhumattakaan!
*1-4vk=> 0-90 astetta (kevyet jumppaohjeet) ja hakeutuminen fysioterapiaan viikolla 2-3, yht. 12 kertaa
*4-6vk tavoite on LIIKKUVUUS täysi/lähes täysi liikerata (mukaan tulee uusia liikkeitä).
*1 1/2kk- 3kk Lihasvoimaa voi alaa kasvattamaan pienillä painoilla mm. kuntosalilaitteilla, voi hölkätä kevyesti 15-20min kerrallaan tasamaalla, 2-3krt/viikko JOS polvi ei turpoa & liikerata on täysi & lihasvoima on n. 80% terveen jalan voimasta.
*Kaukalopallo, sähly jne. kiellettyjä 6-8kk, riippuen jalan kunnosta!!
Sellaiset ohjeet sain leikanneelta kirurgi-ortopedilta. Ei auta muu kuin jatkaa jumppaa ja lepäilyä, jospa se siitä... - potilas
En saa varata 3 viikkoon ollenkaan, sallittua on ns. 15kg osavaraus eli jalan oma paino. Eli kepeillä mennään 3 viikkoa.
Minulla on ohjeet taasen sellaiset, että ensimmäisten viikkojen tavoite on saada jalka suoraksi. Ja ensimmäisten 4 viikon aikana en edes saa viedä jalkaa yli 90 asteen, kyykyistä puhumattakaan!
*1-4vk=> 0-90 astetta (kevyet jumppaohjeet) ja hakeutuminen fysioterapiaan viikolla 2-3, yht. 12 kertaa
*4-6vk tavoite on LIIKKUVUUS täysi/lähes täysi liikerata (mukaan tulee uusia liikkeitä).
*1 1/2kk- 3kk Lihasvoimaa voi alaa kasvattamaan pienillä painoilla mm. kuntosalilaitteilla, voi hölkätä kevyesti 15-20min kerrallaan tasamaalla, 2-3krt/viikko JOS polvi ei turpoa & liikerata on täysi & lihasvoima on n. 80% terveen jalan voimasta.
*Kaukalopallo, sähly jne. kiellettyjä 6-8kk, riippuen jalan kunnosta!!
Sellaiset ohjeet sain leikanneelta kirurgi-ortopedilta. Ei auta muu kuin jatkaa jumppaa ja lepäilyä, jospa se siitä.....aika hirveeltä kuulostaa, jos sulla vain 6 v vk sairista, vai?? Miten niin nopsaan voi jalan kuntouttaa......?Mun sairis on 2 kk.
Saman suuntaiset nuo ohjeet minulla myös.
Paitsi kyykistyminen jo 3 vk:n jälkeen ja kevyt kuntopyöräily ja täysi varaus - Jopi jalkapuoli
potilas kirjoitti:
..aika hirveeltä kuulostaa, jos sulla vain 6 v vk sairista, vai?? Miten niin nopsaan voi jalan kuntouttaa......?Mun sairis on 2 kk.
Saman suuntaiset nuo ohjeet minulla myös.
Paitsi kyykistyminen jo 3 vk:n jälkeen ja kevyt kuntopyöräily ja täysi varausJuu, sairaslomaa on näin alkuun vajaa 6vk. Loman loppupuolella on ensimmäinen kontrolli, jossa katsotaan tilanne ja tarpeen mukaan jatketaan toipumislomaa...
- potilas
Juu, sairaslomaa on näin alkuun vajaa 6vk. Loman loppupuolella on ensimmäinen kontrolli, jossa katsotaan tilanne ja tarpeen mukaan jatketaan toipumislomaa...
..6 vk operaatiosta. Tietenkin työn laadun mukaan sitä saa enemmän tai vähemmän, toipuminen huomioon ottaen *kokemus*
Alussa minustakin tuntui, että 2kk:ta on paljon lomaa, mutta ei enää! Nyt kun saa varata, niin leikatun puolen jalassa/ jalkapohjassa on kummaa sirinää...hermosärkyä? En voisi kuvitellakaan olevani menossa töihin vajaan 3 .n viikon päästä.
Miten olet pärjännyt lasten kanssa- ei helppoa varmaankaan??
Missäpäin suomea sinut leikattiin?? - Jopi jalkapuoli
potilas kirjoitti:
..6 vk operaatiosta. Tietenkin työn laadun mukaan sitä saa enemmän tai vähemmän, toipuminen huomioon ottaen *kokemus*
Alussa minustakin tuntui, että 2kk:ta on paljon lomaa, mutta ei enää! Nyt kun saa varata, niin leikatun puolen jalassa/ jalkapohjassa on kummaa sirinää...hermosärkyä? En voisi kuvitellakaan olevani menossa töihin vajaan 3 .n viikon päästä.
Miten olet pärjännyt lasten kanssa- ei helppoa varmaankaan??
Missäpäin suomea sinut leikattiin??Työnkuva on pitkälti "toimistotyötä", joskin sisältää kohtuullisen paljon matkustamista, yleensä lentäen. Lekuri sanoikin että ensimmäinen kuukausi pitää kestää koneesta poissa.
Tällä hetkellä ole se kolmas hoidettava vaimolleni, lisäksi on tytär 2v ja poika 3kk!!
Eli piinallisia viikkoja tässä eletään, mutta parempaan suuntaan koko ajan. Ja enää pari viikkoa niin pitäisi saada kepit pois!
Minut leikattiin KYSissä, Kuopiossa. - potilas
Työnkuva on pitkälti "toimistotyötä", joskin sisältää kohtuullisen paljon matkustamista, yleensä lentäen. Lekuri sanoikin että ensimmäinen kuukausi pitää kestää koneesta poissa.
Tällä hetkellä ole se kolmas hoidettava vaimolleni, lisäksi on tytär 2v ja poika 3kk!!
Eli piinallisia viikkoja tässä eletään, mutta parempaan suuntaan koko ajan. Ja enää pari viikkoa niin pitäisi saada kepit pois!
Minut leikattiin KYSissä, Kuopiossa...just just...luulo ei ole tiedon väärti *savox*
Niin piti minunkin kepit lentää veks, vaan yhä on tiukasti käpälissä :)
Ymmärrän, että ohjeet meillä samat..... :)
kertoile välillä, miten menee....
tsemppiä kohtalotoveri! - Jopi jalkapuoli
potilas kirjoitti:
..just just...luulo ei ole tiedon väärti *savox*
Niin piti minunkin kepit lentää veks, vaan yhä on tiukasti käpälissä :)
Ymmärrän, että ohjeet meillä samat..... :)
kertoile välillä, miten menee....
tsemppiä kohtalotoveri!Mikäänhän ei ole varmaa ja aika näyttää kuinka kollin käy : )
Ei tässä kuitenkaan auta synkkyyteen vajota, vaan ajatella positiivsesti ja uskoa että toipuminen sujuu "käsikirjoituksen" mukaan.
Tsemppiä myös sinne! - potilas.
Miten Jopi Jalkapuolella on toipuminen edistynyt???
Täällä 4 vk operaatiosta, ja oikeastaan nyt vasta polvi enemmän kipeä, kun olen hieman liikkunut ilman keppejä. Ulos ei ole ollut oikeastaan asiaa, on niin liukasta, ja ei kärsi vielä kävellä pitempää matkaa. Lihakset on todella löllönä!
Kuntopyörää olen jonkun minuutin per pvä ajanut, varovasti ilman vastusta...polvi taipuu noin 120 astetta, joka kuulemma erinomainen.
tsemppiä! - Jopi Jalkapuoli
potilas. kirjoitti:
Miten Jopi Jalkapuolella on toipuminen edistynyt???
Täällä 4 vk operaatiosta, ja oikeastaan nyt vasta polvi enemmän kipeä, kun olen hieman liikkunut ilman keppejä. Ulos ei ole ollut oikeastaan asiaa, on niin liukasta, ja ei kärsi vielä kävellä pitempää matkaa. Lihakset on todella löllönä!
Kuntopyörää olen jonkun minuutin per pvä ajanut, varovasti ilman vastusta...polvi taipuu noin 120 astetta, joka kuulemma erinomainen.
tsemppiä!Turvotus on laskenut puolella, aamuisin jopa lumpio erottuu...takareisi, polvitaive takaa ja nilkka on osittain mustana. Varsinkin tuo takareisi on kipeä istuttaessa. Vaihtoiko sinulla koipi väriä?
Olen "kepittänyt" eilen ja tänään aamuin sekä illoin jopa yli kilometrin mittaisia lenkkejä. Viime viikolla kärsi kepittää vain muutaman sata metriä kun piti antaa kivulle periksi. Kyllähän sen huomaa että jo aiemminkin olemattomat lihakset on surkastuneet silmissä n. viikon aikana.
Koipi taipuu jo viittä vaille 90 asteeseen ja alustaa vasten saa suoraksi. Suoraksi ei vielä mene pelkillä lihaksilla ja perk....n huutamisella : )
Nyt kipujenkin puolesta pärjää pelkällä Buranalla, Tramalin syönti loppui toissa päivänä.
Tänään on ollut taas pieni "jysäri", vaikka alkomahoolilla ei ole osuutta asiaan. Saattaa vieläkin se spinaali-reikä hieman tihkuttaa. Meinaa näet vintti pimentyä, kun vihlaisee otsaluussa niin maan perusteellisesti kun kumartuu esim. kenkiä jalkaansa laittamaan.
Oletko itse (eli "potilas") muuten käynyt ihan fysioterapiassa, vai oletko kuntouttanut koipea omatoimisesti?
Samoin tsemppiä myös sinne ja kerrohan välillä miten kuntoutuminen etenee, niin tietää edes suurin piirtein mitä tuleman pitää (vaikka kovin yksilöllistä toipuminen onkin). Perästä tullaan! - Timo
Jopi Jalkapuoli kirjoitti:
Turvotus on laskenut puolella, aamuisin jopa lumpio erottuu...takareisi, polvitaive takaa ja nilkka on osittain mustana. Varsinkin tuo takareisi on kipeä istuttaessa. Vaihtoiko sinulla koipi väriä?
Olen "kepittänyt" eilen ja tänään aamuin sekä illoin jopa yli kilometrin mittaisia lenkkejä. Viime viikolla kärsi kepittää vain muutaman sata metriä kun piti antaa kivulle periksi. Kyllähän sen huomaa että jo aiemminkin olemattomat lihakset on surkastuneet silmissä n. viikon aikana.
Koipi taipuu jo viittä vaille 90 asteeseen ja alustaa vasten saa suoraksi. Suoraksi ei vielä mene pelkillä lihaksilla ja perk....n huutamisella : )
Nyt kipujenkin puolesta pärjää pelkällä Buranalla, Tramalin syönti loppui toissa päivänä.
Tänään on ollut taas pieni "jysäri", vaikka alkomahoolilla ei ole osuutta asiaan. Saattaa vieläkin se spinaali-reikä hieman tihkuttaa. Meinaa näet vintti pimentyä, kun vihlaisee otsaluussa niin maan perusteellisesti kun kumartuu esim. kenkiä jalkaansa laittamaan.
Oletko itse (eli "potilas") muuten käynyt ihan fysioterapiassa, vai oletko kuntouttanut koipea omatoimisesti?
Samoin tsemppiä myös sinne ja kerrohan välillä miten kuntoutuminen etenee, niin tietää edes suurin piirtein mitä tuleman pitää (vaikka kovin yksilöllistä toipuminen onkin). Perästä tullaan!Joo kyllä ne lihakset surkastuvat yllättävän nopeasti. Minulla ainakin jalka oli takareidestä nilkkaan saakka yhtä mustelmaa. Ja sen takia istuminenkin oli aika ikävää.
Tuo jalan taipuminen lienee aika henkilökohtaista. Itselläni se ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan, vaan jotenkin jalka vaan jumittaa. Selällä maateessa ja siitä jalkaa koukistettaessa tuntuu polvitaipeessa sellainen jumitus. Ei vaan yksinkertaisesti pysty koukistamaan enempää. Istualtaan koukistuu paremmin. Eli vieläkään, vaikka leikkauksesta on jo 4,5 kk jalka ei taivu samalla tavalla kuin terve jalka.
Fysioterapiassa kannattaa käydä. Ainakin hakemassa jumppaohjeita ja sitten vaikka hieman myöhemmin. PYstyvät nimittäin katsomaan, että kävelystä tulee normaalia. Itse luulin, että kävelin normaalisti, mutta fysioterapeutti sanoi, että en kävele. Nyt olen kuitenkin saanut kävelyn suhteellisen normaaliksi. Eli omaa linkutusta ei välttämättä itse huomaa samalla tavalla kuin fysioterapeutti.
Tosin fysioterapiassa käynti ei ole mikään poppakonsti paranemiseen. Sieltä saa treenivinkit ja treenaus pitää sitten tehdä itse.
Tsemppiä vaan kaikille ja toivottavasti kaikki menee niin hyvin kuin vain voi! - potilas.
Jopi Jalkapuoli kirjoitti:
Turvotus on laskenut puolella, aamuisin jopa lumpio erottuu...takareisi, polvitaive takaa ja nilkka on osittain mustana. Varsinkin tuo takareisi on kipeä istuttaessa. Vaihtoiko sinulla koipi väriä?
Samoin tsemppiä myös sinne ja kerrohan välillä miten kuntoutuminen etenee, niin tietää edes suurin piirtein mitä tuleman pitää (vaikka kovin yksilöllistä toipuminen onkin). Perästä tullaan!Juu, turvotusta on vielä ihan ruhtinaalisesti, lumpio jo näkyy,mutta ihan erilainen kuin toisen polven lumpio. Lisäksi löysä läski laskeutuu reidestä polven päälle, ja lisää näin turvotusta..ääh!!
Minulla ei oikeastaan ollut ollenkaan mustelmaa leikkaushaavojen kohdalla, eikä pohkeessa eikä reidessä ( asiantunteva operatööri?). Minulla on polven alla sisäsivulla noin 3 cm pitkä haava, josta otettiin siirräisjänteet, ja muuten operaatio tehtiin tähystyksellä - sulavat ompeleet. Miten sinulla?
Kuntouttanut olen aivan itse. Sain hyvät ohjeet vk 1-3 ja seur. ohjeet vk 4 -6. Voin kokemuksesta sanoa, että omatoiminen jumppa ja aktiivisuus on erittäin tärkeää! Fysioterapiassa saa lisää tsemppiä, ja hyviä neuvoja, mutta lopulta kaikki on itsestä kiinni. ( minulla operoitu vuosi sitten polvilumpio samasta polvesta, että kokemusta riittää).
Hitsikkä....sä ole voinut liikkua paremmin kuin minä!! Minä jonkun kerran ulkona, ja tuollaiset puoli kilometriä on paras matka sauvakävelysauvojen kanssa ( liukasta, olen niin varovainen, kun lumpio kerran lähtenyt pois paikoiltaan, ja se kipu on helvetillinen! ).
Kuntopyörällä olen ajanut tuollaiset 15 - 20 min/ pvä, ja kyykistymisharjoituksia varovasti, ja muuta reisilihasjumppaa ilman painoja.
Jäykkähän minunkin polvi vielä on, ja kuulemma pitää ollakkin niin, ettei tule liikoja treenattua liian aikaisin, jotta tulisi pitävä polvi.
Särkylääkettä en ole ottanut, kai minulla korkea kipukynnys .
Tsemppiä! - Jopi jalkapuoli
potilas. kirjoitti:
Juu, turvotusta on vielä ihan ruhtinaalisesti, lumpio jo näkyy,mutta ihan erilainen kuin toisen polven lumpio. Lisäksi löysä läski laskeutuu reidestä polven päälle, ja lisää näin turvotusta..ääh!!
Minulla ei oikeastaan ollut ollenkaan mustelmaa leikkaushaavojen kohdalla, eikä pohkeessa eikä reidessä ( asiantunteva operatööri?). Minulla on polven alla sisäsivulla noin 3 cm pitkä haava, josta otettiin siirräisjänteet, ja muuten operaatio tehtiin tähystyksellä - sulavat ompeleet. Miten sinulla?
Kuntouttanut olen aivan itse. Sain hyvät ohjeet vk 1-3 ja seur. ohjeet vk 4 -6. Voin kokemuksesta sanoa, että omatoiminen jumppa ja aktiivisuus on erittäin tärkeää! Fysioterapiassa saa lisää tsemppiä, ja hyviä neuvoja, mutta lopulta kaikki on itsestä kiinni. ( minulla operoitu vuosi sitten polvilumpio samasta polvesta, että kokemusta riittää).
Hitsikkä....sä ole voinut liikkua paremmin kuin minä!! Minä jonkun kerran ulkona, ja tuollaiset puoli kilometriä on paras matka sauvakävelysauvojen kanssa ( liukasta, olen niin varovainen, kun lumpio kerran lähtenyt pois paikoiltaan, ja se kipu on helvetillinen! ).
Kuntopyörällä olen ajanut tuollaiset 15 - 20 min/ pvä, ja kyykistymisharjoituksia varovasti, ja muuta reisilihasjumppaa ilman painoja.
Jäykkähän minunkin polvi vielä on, ja kuulemma pitää ollakkin niin, ettei tule liikoja treenattua liian aikaisin, jotta tulisi pitävä polvi.
Särkylääkettä en ole ottanut, kai minulla korkea kipukynnys .
Tsemppiä!Samasta kohtaa siirrännäinen otettiin minullakin, tosin haava on n. 5-6 cm pitkä ja tikit on ne poistettavat "perinteiset". Sen lisäksi on kolme tähystys reikää.
Itsellä nuo särkylääkkeet on suurimmalta osin mennyt pääkipuun, tosin eka viikolla tarvitsi niitä jalkaankin...operaatiossa leikkaavan lääkärin "apuri" porasi näet molemmat kanavat (niin sääriluuhun kuin reisiluuhunkin) ensin vinoon. Tuntui melko häjyltä olla hereillä siinä vaiheessa kun 8mm terä ei millään meinannut mennä oikeaan kulmaan. Kirurgi halusikin ottaa niistä röntgenkuvat operaation jölkeen.
No nyt nuo "luukivut/hermokivu" on poissa ja tänään näyttää olevan ensimmäinen päänsärytön päiväkin, ainakin toistaiseksi!
Tällaista tänään.. - potilas.
Samasta kohtaa siirrännäinen otettiin minullakin, tosin haava on n. 5-6 cm pitkä ja tikit on ne poistettavat "perinteiset". Sen lisäksi on kolme tähystys reikää.
Itsellä nuo särkylääkkeet on suurimmalta osin mennyt pääkipuun, tosin eka viikolla tarvitsi niitä jalkaankin...operaatiossa leikkaavan lääkärin "apuri" porasi näet molemmat kanavat (niin sääriluuhun kuin reisiluuhunkin) ensin vinoon. Tuntui melko häjyltä olla hereillä siinä vaiheessa kun 8mm terä ei millään meinannut mennä oikeaan kulmaan. Kirurgi halusikin ottaa niistä röntgenkuvat operaation jölkeen.
No nyt nuo "luukivut/hermokivu" on poissa ja tänään näyttää olevan ensimmäinen päänsärytön päiväkin, ainakin toistaiseksi!
Tällaista tänään....juu, uskon, että tuntui häijyltä, huh huh!!
Minulla 2 tähystysreikää, ja se pieni viilto sulavin ompelein.
Olin hereillä koko toimenpiteen ajan, ja en ottanut edes esilääkettä....kuulin kilinät, ja poraukset..
- - - -
Muuten, saitko fysioterapeutilta kirjalliset ohjeet esim.physio tools-ohje?
Sain eka ohjeet kotiin lähtiessäni, ja uudet 3 vk fysioterapeuttikäynnillä, ja seur. on sitten 6vk, jolloin myös ortopedi.
Jos sulla ei ole kirjallisia jumppaohjeita, niin soita, että postittavat tai hae sellaiset, physio tools -ohjeet Kysin ortopedian osaston tai päiväkirurgian fysioterapiasta... - Jopi jalkapuoli
potilas. kirjoitti:
..juu, uskon, että tuntui häijyltä, huh huh!!
Minulla 2 tähystysreikää, ja se pieni viilto sulavin ompelein.
Olin hereillä koko toimenpiteen ajan, ja en ottanut edes esilääkettä....kuulin kilinät, ja poraukset..
- - - -
Muuten, saitko fysioterapeutilta kirjalliset ohjeet esim.physio tools-ohje?
Sain eka ohjeet kotiin lähtiessäni, ja uudet 3 vk fysioterapeuttikäynnillä, ja seur. on sitten 6vk, jolloin myös ortopedi.
Jos sulla ei ole kirjallisia jumppaohjeita, niin soita, että postittavat tai hae sellaiset, physio tools -ohjeet Kysin ortopedian osaston tai päiväkirurgian fysioterapiasta...Esilääkkeeksi sain panadolia, en siis mitään kovempia aineita, joten kilinät ja kolinat kuului hyvin.
Ohjeet (physio tools) sain lähtiessäni, joilla on tarkoitus jumpata 3vk itsenäisesti ja sitten fysioterapiaan. KYSiltä saamani ohjeet yltää tosin 6 viikon päähän. - PotilasHki
Juu, sairaslomaa on näin alkuun vajaa 6vk. Loman loppupuolella on ensimmäinen kontrolli, jossa katsotaan tilanne ja tarpeen mukaan jatketaan toipumislomaa...
Mä sain saikkua vain 4vk ja kontrolli leikkaavalle lekurille 25.5 jolloin olisin muka ollut jo kuukauden töissä...
- AAA
PotilasHki kirjoitti:
Mä sain saikkua vain 4vk ja kontrolli leikkaavalle lekurille 25.5 jolloin olisin muka ollut jo kuukauden töissä...
Minä sain 6vk, joka tulee täyteen tänään. Töihin menen loppuviikolla. Pystyn kävelemään kohtalaisen hyvin, ei kipuja, mutta polvi on jäykkä ja siksi meneminen näyttää välillä ontumiselta. Minkälaista työtä teet, itse joudun liikkumaan ja olemaan "tolpillani" aika paljon ja luulenkin pärjääväni jo. Esim. toimistotyötä olisin voinut tehdä jo 4vk kohdalla, reilut 2vk leikkauksesta oli aika tuskallista, sen jälkeen toipuminen onkin ollut tosi sujuvaa.
- PotilasHki
AAA kirjoitti:
Minä sain 6vk, joka tulee täyteen tänään. Töihin menen loppuviikolla. Pystyn kävelemään kohtalaisen hyvin, ei kipuja, mutta polvi on jäykkä ja siksi meneminen näyttää välillä ontumiselta. Minkälaista työtä teet, itse joudun liikkumaan ja olemaan "tolpillani" aika paljon ja luulenkin pärjääväni jo. Esim. toimistotyötä olisin voinut tehdä jo 4vk kohdalla, reilut 2vk leikkauksesta oli aika tuskallista, sen jälkeen toipuminen onkin ollut tosi sujuvaa.
Toimistotyötä teen mutta joudun liikkumaan aika paljon. No katellaan miltä tuntuu tuon 4 vk kohdalla.
Kyllä tää tästä:) - AAA
PotilasHki kirjoitti:
Toimistotyötä teen mutta joudun liikkumaan aika paljon. No katellaan miltä tuntuu tuon 4 vk kohdalla.
Kyllä tää tästä:)toipumiseen ja eikun lisää saikkua vaan jos ei pysty töihin, turha tappaa itseään työllä..
Kannattaa myös kuntouttaa jalkaa aktiivisesti, helpottaa huomattavasti oloa. Alkutuskien jälkeen olen käynyt polkemassa kuntopyörää 2-3 kertaa viikossa sekä harrastanut vesijuoksua muutaman kerran tässä parin viikon aikana fysioterapiassa kerran viikossa. Ja tietty jumpannut kotona ohjeiden mukaisesti. Kuten aiemmin totesin, tuskaisen alun jälkeen toipuminen on tuntunut yllättävänkin positiiviselta. - PotilasHki
AAA kirjoitti:
toipumiseen ja eikun lisää saikkua vaan jos ei pysty töihin, turha tappaa itseään työllä..
Kannattaa myös kuntouttaa jalkaa aktiivisesti, helpottaa huomattavasti oloa. Alkutuskien jälkeen olen käynyt polkemassa kuntopyörää 2-3 kertaa viikossa sekä harrastanut vesijuoksua muutaman kerran tässä parin viikon aikana fysioterapiassa kerran viikossa. Ja tietty jumpannut kotona ohjeiden mukaisesti. Kuten aiemmin totesin, tuskaisen alun jälkeen toipuminen on tuntunut yllättävänkin positiiviselta.Kiitos sulle tsempeistä. Haen kyllä tarvittaessa sairaslomaa. Odotan kun saan luvan alkaa kunnolla kuntouttaa polvea, nyt jumpattu ensimmäisten ohjeiden mukaan.
Onnea sullekin kun menet takaisin töihin ja kerrohan kuulumisia kuinka ensimmäiset päivät uudella polvella sujunut:) - AAA
PotilasHki kirjoitti:
Kiitos sulle tsempeistä. Haen kyllä tarvittaessa sairaslomaa. Odotan kun saan luvan alkaa kunnolla kuntouttaa polvea, nyt jumpattu ensimmäisten ohjeiden mukaan.
Onnea sullekin kun menet takaisin töihin ja kerrohan kuulumisia kuinka ensimmäiset päivät uudella polvella sujunut:)..niin, leikkauksesta on siis kulunut 7 vko. Nyt olen ollut töissä pari päivää ja ihan hyvin on menny, polvi ei varsinaisesti haittaa työssä oloa, tokihan sen huomaa ettei vielä olla täydessä iskussa, läheskään. Eli ei kun kovaa kuntoutusta vaan, ehkä tästä vielä polvi tulee..
- girl84
Moi! Mulla leikattiin polvi tossa vähän yli kolme vuotta sitten..Oli eturistiside katkennut kokonaan..Kävelin 2,5kk kepeillä..en pysty vieläkään tekemään oikeestaan mitään..lyhyiden matkojen kävely onnistuu, mutta sekin kipujen kanssa..että näin täällä päin "toivuttiin" leikkauksesta!!!!
- Hamstring
Onko polvea tutkittu? Ei muuta kuin uusintatähystykseen ja polvi kuntoon. Mulla poistettiin rustottumaa polvesta ja jo toimii. Jumppaa vaan niin paljon kuin sielu sietää.
- tiedosta kiitollinen
Hei polvivammaiset??
Miten olette toipuneet eturistisideleikkauksesta??
Kerro, paljonko aikaa leikkauksesta ja miten nyt menee?? Mitä voit nyt tehdä , pyöräillä, kävellä, hiihtää... Kauanko polvi oli kipeä?
- fysioterapeuttiopiskelija, ja kiinnostunut aiheesta-- kannattaa
kannattaa lukasta koko ketju läpi niin saat hyvää tietoa..
- tiedosta kiitollinen
kannattaa kirjoitti:
kannattaa lukasta koko ketju läpi niin saat hyvää tietoa..
..haluaisin tietää, miten menee niillä, jotka ovat aiemmin kommentoineet operaatiotaan, eli miten just tällä hetkellä menee, paljonko aikaa operaatiosta, ja miten liikut NYT!
sama - Jopi jalkapuoli
tiedosta kiitollinen kirjoitti:
..haluaisin tietää, miten menee niillä, jotka ovat aiemmin kommentoineet operaatiotaan, eli miten just tällä hetkellä menee, paljonko aikaa operaatiosta, ja miten liikut NYT!
samaFysioterapia alkaa huomenna, "ensiaskelia" olen vaivalloisesti ottanut viikonloppuna. Ulkona liikun kepit käsissä, ainakin yhtä vielä tarvitsen, sen verran hutera ja omituisen oloinen tuo polvi on.
Leikkauksesta aikaa nyt 3vk, jalka turpoaa edelleen iltaa kohti ja epäilen että nestettäkin voi nivelessä olla. - potilas
Fysioterapia alkaa huomenna, "ensiaskelia" olen vaivalloisesti ottanut viikonloppuna. Ulkona liikun kepit käsissä, ainakin yhtä vielä tarvitsen, sen verran hutera ja omituisen oloinen tuo polvi on.
Leikkauksesta aikaa nyt 3vk, jalka turpoaa edelleen iltaa kohti ja epäilen että nestettäkin voi nivelessä olla.6 viikkoa tulee kohta täyteen...
Liikun ilman sauvoja, pääsen kohtalaisen hyvin kyykkyyn, ja kävelykin lähes normaalia, mutta ei kovin pitkiä lenkkejä voi tehdä vielä tai ei ainakaan monena peräkkäisenä päivänä, sillä kipu muistuttaa liiasta treenistä.
Ajoittain särkee polven ulkosyrjältä reiteen, ja polvitaipeesta, myös polven alta - vielä on jäykkyyttä polvessa, ja turvotusta.
Tähystysreiät jkv turvoksissa ( ?? ).
Kontrolliin olen menossa, saa nähdä olenko toipunut hyvin....ja suunnitelmien mukaisesti.
Fysioterapiassa en ole käynyt. - Jopi jalkapuoli
potilas kirjoitti:
6 viikkoa tulee kohta täyteen...
Liikun ilman sauvoja, pääsen kohtalaisen hyvin kyykkyyn, ja kävelykin lähes normaalia, mutta ei kovin pitkiä lenkkejä voi tehdä vielä tai ei ainakaan monena peräkkäisenä päivänä, sillä kipu muistuttaa liiasta treenistä.
Ajoittain särkee polven ulkosyrjältä reiteen, ja polvitaipeesta, myös polven alta - vielä on jäykkyyttä polvessa, ja turvotusta.
Tähystysreiät jkv turvoksissa ( ?? ).
Kontrolliin olen menossa, saa nähdä olenko toipunut hyvin....ja suunnitelmien mukaisesti.
Fysioterapiassa en ole käynyt.Jep,
kuullostaa tutulta. Minulla on polvitaive vielä mustelmilla, välillä häviää välillä taas ilmantuu.
Lisäksi toinen selkeä kipupaikka on polven/lumpion alapuolella. - leikkauksesta toipuva
Omasta leikkauksestani on aikaa reilut puoli vuotta. Pystyn kävelemään, hölkkäämään, uimaan, hiihtämään... Sähly ja muut nopeatempoiset lajit tuntuu pahalta. Sähly ei sovi mulle, koska en vói ottaa äkkinäisiä juoksupyrähdyksiä, ja siinä tulee niin helposti rajuja vääntö. Pari kertaa polvi ikäänkuin jotenkin muljahti pelatessani. Oma polveni ei ole ollut kovin kipeä ensimmäisen kuukauden jälkeen. Polvillaan oleminen on inhottavaa, koska siirre otettiin lumpiojänteestä. Vointini on tällä hetkellä hyvä, mutta jotenkin se polvi antaa sivusuunnassa periksi ja se tuntuu epäilyttävältä. Vaikka totuushan on kylläkin se, ettei leikatusta polvesta voi koskaan tulla alkuperäisen veroista, joten ehkä ei kannata valittaa! Toivottavasti tästä vuodatuksesta on jotain iloa sinulle :))
- operoitu
Mulle tehtiin polvijänteestä uusi eturistiside 24.11., eli noin 3 kk sitten. Kepit hylkäsin leikkausta seuraavana päivänä, kun puudutus oli kadonnut ja tunto jalkaan palannut. Uinnin ja pyörilyn aloitin vajaa 2 viikkoa leikkauksesta, samoin kuntosalitreenin lihasvoiman palauttamiseksi. Kävely on sujunut ekojen päivien jälkeen normaalisti. Murtsikkahiihdon aloitin tammikuun puolivälissä, vajaa 2kk leikkauksesta. Nyt olis tarkoitus aloittaa lenkkeily ja mennä vielä keväällä kokeilemaan sählyä ja korista. Kyykkyyn pääsee, mutta leikattu polvi tuntuu vähän erilaiselta kuin toinen.
- Timo
operoitu kirjoitti:
Mulle tehtiin polvijänteestä uusi eturistiside 24.11., eli noin 3 kk sitten. Kepit hylkäsin leikkausta seuraavana päivänä, kun puudutus oli kadonnut ja tunto jalkaan palannut. Uinnin ja pyörilyn aloitin vajaa 2 viikkoa leikkauksesta, samoin kuntosalitreenin lihasvoiman palauttamiseksi. Kävely on sujunut ekojen päivien jälkeen normaalisti. Murtsikkahiihdon aloitin tammikuun puolivälissä, vajaa 2kk leikkauksesta. Nyt olis tarkoitus aloittaa lenkkeily ja mennä vielä keväällä kokeilemaan sählyä ja korista. Kyykkyyn pääsee, mutta leikattu polvi tuntuu vähän erilaiselta kuin toinen.
Aika nopeesti aloit kävelemään ilman keppejä! Antoiko kirurgi tällaiset ohjeet. Multa ainakin kiellettiin täysvaraus 3 viikkoa leikkauksen jälkeen. Samoin salibandyä ei suositeltu 6 kk leikkauksen jälkeen.
- toipilas,n
Minkä ajan kuluttua operaatiosta uskalsitte mennä kuntosalille??
Mitä liikkeitä teitte,millä laitteilla ja millä painoilla
( N / M)?? - juuso
toipilas,n kirjoitti:
Minkä ajan kuluttua operaatiosta uskalsitte mennä kuntosalille??
Mitä liikkeitä teitte,millä laitteilla ja millä painoilla
( N / M)??Minulla on nyt 2,5 kk leikkauksesta. kyykkyjä saa tehdä omalla painolla (ei vielä mitään lisäpainoa eikä saa tehdä syviä kyykkyjä). Takareisipenkkiä saa tehdä kevyillä painoilla. Etureisipenkkiä ei saa tehdä ollenkaan. Eli oikeastaan kuntosalilla ei saa tehdä vielä juuri mitään... Tasapainoharjoitukset vahvistavat hyvin polven ulkopuolella olevia lihaksia. Kuntopyörää saa polkea. Vesijuoksu on erittäin hyvä harjoitus polvelle. Juosta saan vasta 5 kk leikkauksesta.
Kävely onnistuu syvin. Pientä kipua ja polven naksumista tuntuu välillä. Kipu tuntuu polven sisäpuolella. Joskus tuntuu ärsyttävä lukkoon menemisen tunne.
Millaisia tuntemuksia muilla on/oli tässä vaiheessa? Millaisia harjoitteita muut tekevät? - operoitu
Timo kirjoitti:
Aika nopeesti aloit kävelemään ilman keppejä! Antoiko kirurgi tällaiset ohjeet. Multa ainakin kiellettiin täysvaraus 3 viikkoa leikkauksen jälkeen. Samoin salibandyä ei suositeltu 6 kk leikkauksen jälkeen.
ohjeet oli sellaiset, että keppejä käytetään tarvittaessa parin ekan viikon aikana. Toisaalta korostettiin mahdollisimman normaalia kävelyä alusta lähtien.
- potilas.
Fysioterapia alkaa huomenna, "ensiaskelia" olen vaivalloisesti ottanut viikonloppuna. Ulkona liikun kepit käsissä, ainakin yhtä vielä tarvitsen, sen verran hutera ja omituisen oloinen tuo polvi on.
Leikkauksesta aikaa nyt 3vk, jalka turpoaa edelleen iltaa kohti ja epäilen että nestettäkin voi nivelessä olla.Miten toipuminen menee?? Joko kohta töihin takas??
Leikkauksesta nyt 8 viikkoa, ja hyvin pääsen kävelemään, ja kevyesti kuntosalia aloittelen...
polvi vielä jäykkä, ja etenkin polvitaipeessa on kovastikkin jäykkyyttä, ja turvotustakin ajoittain. - Jopi jalkapuoli
potilas. kirjoitti:
Miten toipuminen menee?? Joko kohta töihin takas??
Leikkauksesta nyt 8 viikkoa, ja hyvin pääsen kävelemään, ja kevyesti kuntosalia aloittelen...
polvi vielä jäykkä, ja etenkin polvitaipeessa on kovastikkin jäykkyyttä, ja turvotustakin ajoittain.Nivelen liikkuvuus on hyvä, viikko sitten fysioterapiassa mitattiin 0-135 astetta ja nyt näyttää olevan vielä parempi, lähes 100%?
Turvotusta tulee iltaa kohti ja erityisesti rasituksen jälkeen edelleenkin. Kävely on vielä sellaista Ahtisaarimaista vaappumista, mutta parantunut huomattavasti viikon aikana. Enää ei joka askeleella tunnu kipua, kuten esim. 1-2vko sitten. Töissä olen nyt ollut kolmatta päivää, eilen oli lääkärikontrolli jossa ei ollut mitään ihmeempiä.
Eniten ottaa päähän tuo polven ajoittainen jäykkyys, mikä johtunee juuri turvotuksen määrästä ja siitä onko siirrännäinen "vertynyt" toimintakuntoon.
Ja tietenkin kun voimaa ei ole, niin huterahan se koipi vielä on. Lihasvoiman kasvattaminen vastusta/painoa lisäämällä alkaa tällä viikolla.
Saatko toisella jalalla seisoen koukistettua operoidun jalan millaiseen kulmaan, siis pelkästään takareisien lihaksilla? Itselläni ei mene vielä kuin n. 90 astetta.
Semmoista tänne... - ptolas.
Nivelen liikkuvuus on hyvä, viikko sitten fysioterapiassa mitattiin 0-135 astetta ja nyt näyttää olevan vielä parempi, lähes 100%?
Turvotusta tulee iltaa kohti ja erityisesti rasituksen jälkeen edelleenkin. Kävely on vielä sellaista Ahtisaarimaista vaappumista, mutta parantunut huomattavasti viikon aikana. Enää ei joka askeleella tunnu kipua, kuten esim. 1-2vko sitten. Töissä olen nyt ollut kolmatta päivää, eilen oli lääkärikontrolli jossa ei ollut mitään ihmeempiä.
Eniten ottaa päähän tuo polven ajoittainen jäykkyys, mikä johtunee juuri turvotuksen määrästä ja siitä onko siirrännäinen "vertynyt" toimintakuntoon.
Ja tietenkin kun voimaa ei ole, niin huterahan se koipi vielä on. Lihasvoiman kasvattaminen vastusta/painoa lisäämällä alkaa tällä viikolla.
Saatko toisella jalalla seisoen koukistettua operoidun jalan millaiseen kulmaan, siis pelkästään takareisien lihaksilla? Itselläni ei mene vielä kuin n. 90 astetta.
Semmoista tänne..." Saatko toisella jalalla seisoen koukistettua operoidun jalan millaiseen kulmaan, siis pelkästään takareisien lihaksilla? Itselläni ei mene vielä kuin n. 90 astetta. " - tarkoitko, että seison terveellä jalalla, ja koukistan leikattu polvea koukkuun, niin paljon kuin menee?? Minulla menee korkeintaan 90 astetta. Jäykkyyttä on polvitaipeessa vielä aika kovasti, jotenkin vaan ottaa vastaan ja kovasti.
Kuntosalilla olen varovasti nostanut painoja, ja kyllä vaan koukistus tekee tiukkaa. Samoin rappujen alaskävelyssä on vielä epävarmuutta ja jäykkyyttä. Rappujen ylösnousu on jo helpompaa kuin ennen operaatiota.
Miten sinua on neuvottu treenaamaan tuota polvitaipeen jäykkyyttä???
Minulla vielä sairaslomaa...saa nähdä joutuukko vielä ottamaan sitä lisää.... - Jopi jalkapuoli
ptolas. kirjoitti:
" Saatko toisella jalalla seisoen koukistettua operoidun jalan millaiseen kulmaan, siis pelkästään takareisien lihaksilla? Itselläni ei mene vielä kuin n. 90 astetta. " - tarkoitko, että seison terveellä jalalla, ja koukistan leikattu polvea koukkuun, niin paljon kuin menee?? Minulla menee korkeintaan 90 astetta. Jäykkyyttä on polvitaipeessa vielä aika kovasti, jotenkin vaan ottaa vastaan ja kovasti.
Kuntosalilla olen varovasti nostanut painoja, ja kyllä vaan koukistus tekee tiukkaa. Samoin rappujen alaskävelyssä on vielä epävarmuutta ja jäykkyyttä. Rappujen ylösnousu on jo helpompaa kuin ennen operaatiota.
Miten sinua on neuvottu treenaamaan tuota polvitaipeen jäykkyyttä???
Minulla vielä sairaslomaa...saa nähdä joutuukko vielä ottamaan sitä lisää....Just tuota tarkoitin. Se tuntuu olevan ainakin minulle se hankalin liike. Selinmakuulla, lihasten ollessa lähes rentoina, polvi menee lähes 100% koukkuun, mutta kun tuolla tavalla yrittää omilla lihaksilla koukistaa, niin stoppi tulee n. 90 asteen kohdalla.
Viimeiset pari viikkoa (siis viikot 4-6 leikkauksen jälkeen) olenkin fysioterapeutin neuvosta keskittynyt lähinnä venyttelyyn (josta en ole koskaan pitänyt) joka on kuulemma erityisen tärkeää ennen lihasvoiman kasvattamista esim. vastuksin/painoin. Tänään on taas fysioterapia (3. kerta), jolloin luulen että mukaan tulee myös lihasvoimaa kasvattavia harjoituksia.
Teetkö muuten istuma vai seisomatyötä (voitko tarvittaessa jaloitella)? Oma työni istumatyötä ns. "konttorirotan" hommia, mutta voin jaloitella ja jumpatakin aina kun siltä tuntuu. Ja pakko onkin, jos istuu parikin tuntia paikallaan niin jalan turvotus on sellainen että vaatii koiven noston pöydälle. - potilas.
Just tuota tarkoitin. Se tuntuu olevan ainakin minulle se hankalin liike. Selinmakuulla, lihasten ollessa lähes rentoina, polvi menee lähes 100% koukkuun, mutta kun tuolla tavalla yrittää omilla lihaksilla koukistaa, niin stoppi tulee n. 90 asteen kohdalla.
Viimeiset pari viikkoa (siis viikot 4-6 leikkauksen jälkeen) olenkin fysioterapeutin neuvosta keskittynyt lähinnä venyttelyyn (josta en ole koskaan pitänyt) joka on kuulemma erityisen tärkeää ennen lihasvoiman kasvattamista esim. vastuksin/painoin. Tänään on taas fysioterapia (3. kerta), jolloin luulen että mukaan tulee myös lihasvoimaa kasvattavia harjoituksia.
Teetkö muuten istuma vai seisomatyötä (voitko tarvittaessa jaloitella)? Oma työni istumatyötä ns. "konttorirotan" hommia, mutta voin jaloitella ja jumpatakin aina kun siltä tuntuu. Ja pakko onkin, jos istuu parikin tuntia paikallaan niin jalan turvotus on sellainen että vaatii koiven noston pöydälle...olen työssäni erittäin paljon jalkojeni päällä, välillä rivakampi välillä rauhallisempi tahti, myös toimistotyötä, ja työni vaatii niin psyykkistä kuin fyysistä kuntoakin ( sisätyö onneksi).
Luulen, että polveni on hyvin kipeä ensimmäisen työpäivän jälkeen ( jäykkä ja turvoksissa), kun tämä sairasloma on ollut enimmäkseen kotona oleilua, ja hissukseen liikkumista.
Jos istun pidemmän ajan, on liikkeelle lähtiessä polvitaive todella jäykkä, samoin jos oleskelen ulkona pidempiä aikoja ( arka myös kylmälle).
Tuota venyttelyä en olekkaan ymmärtänyt tehdä, ainostaan varpailla kävelyä ja varpaille nousua silloin tällöin. Kyykistelyharjoituksia olen yrittänyt tehdä joka päivä noin 30 - 50 kyykkyä kerrallaan
( ei syviä). Kuntopyörää ajan useamman kerran viikossa pienellä vastuksella. ( oikeastaan ällöttää , kun kaikki elämä pyörii polven treenaamisen ympärillä, ja alkaa vähän tympiä jo treenaaminen ).
Kerro, millaisia neuvoja sait fysioterapiasta, niin osaan myös hyödyntää niitä omassa toipumisessani.
Aurinkoisia talvipäiviä! - AAA
potilas. kirjoitti:
..olen työssäni erittäin paljon jalkojeni päällä, välillä rivakampi välillä rauhallisempi tahti, myös toimistotyötä, ja työni vaatii niin psyykkistä kuin fyysistä kuntoakin ( sisätyö onneksi).
Luulen, että polveni on hyvin kipeä ensimmäisen työpäivän jälkeen ( jäykkä ja turvoksissa), kun tämä sairasloma on ollut enimmäkseen kotona oleilua, ja hissukseen liikkumista.
Jos istun pidemmän ajan, on liikkeelle lähtiessä polvitaive todella jäykkä, samoin jos oleskelen ulkona pidempiä aikoja ( arka myös kylmälle).
Tuota venyttelyä en olekkaan ymmärtänyt tehdä, ainostaan varpailla kävelyä ja varpaille nousua silloin tällöin. Kyykistelyharjoituksia olen yrittänyt tehdä joka päivä noin 30 - 50 kyykkyä kerrallaan
( ei syviä). Kuntopyörää ajan useamman kerran viikossa pienellä vastuksella. ( oikeastaan ällöttää , kun kaikki elämä pyörii polven treenaamisen ympärillä, ja alkaa vähän tympiä jo treenaaminen ).
Kerro, millaisia neuvoja sait fysioterapiasta, niin osaan myös hyödyntää niitä omassa toipumisessani.
Aurinkoisia talvipäiviä!potilas ja Jopi, mitenkäs toipuminen sujuu? Itselläni tehtiin 10 pv sitten sama operaatio kuin teille on tehty, eli takareidestä hamstring-siirteestä uusi eturistiside.
Enimmäkseen olen viettänyt aikaani vaakatasossa ja jumppaillut ohjeiden mukaan. Neljä ensimmäistä päivää oli täysin kivuttomia, mutta seuraavana aamuna herätessäni pohkeessa älytön paine ja kipu.. Kipu on kovin aamuisin ja yleensäkkin aina kun on noussut ylös makuulta kun veret lähtee liikkeelle. Tätä jatkui eiliseen saakka, jolloin yhtäkkiä vain alkoi helpottaa ja tänään aamu oli jo huomatavasti kivuttomampi kuin muutama edellinen.
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, onko teillä esiintynyt vastaavia oireita? Ortopedi kyllä varoitteli mahdollisista takareiden krampeista, mutta mitään puhetta tällaisesta pohkeesta ei ollut ja itse paljon kolhuja kokeneena(pelaan futista) en ihan pienimmästä valita.
No onneksi jo vähän helpottaa ja tänään tapaan operoineen ortopedin. Hetki tässä vielä kepeillä nilkutellaan, fysioterapiaa ja vesijuoksua odotellaan.. - AAA
AAA kirjoitti:
potilas ja Jopi, mitenkäs toipuminen sujuu? Itselläni tehtiin 10 pv sitten sama operaatio kuin teille on tehty, eli takareidestä hamstring-siirteestä uusi eturistiside.
Enimmäkseen olen viettänyt aikaani vaakatasossa ja jumppaillut ohjeiden mukaan. Neljä ensimmäistä päivää oli täysin kivuttomia, mutta seuraavana aamuna herätessäni pohkeessa älytön paine ja kipu.. Kipu on kovin aamuisin ja yleensäkkin aina kun on noussut ylös makuulta kun veret lähtee liikkeelle. Tätä jatkui eiliseen saakka, jolloin yhtäkkiä vain alkoi helpottaa ja tänään aamu oli jo huomatavasti kivuttomampi kuin muutama edellinen.
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, onko teillä esiintynyt vastaavia oireita? Ortopedi kyllä varoitteli mahdollisista takareiden krampeista, mutta mitään puhetta tällaisesta pohkeesta ei ollut ja itse paljon kolhuja kokeneena(pelaan futista) en ihan pienimmästä valita.
No onneksi jo vähän helpottaa ja tänään tapaan operoineen ortopedin. Hetki tässä vielä kepeillä nilkutellaan, fysioterapiaa ja vesijuoksua odotellaan..Käykää kaikki asiasta kiinnostuneet katsomassa mitä teille on tehty tai tullaan tekemään: www.sportsknee.com/aclhamstring.htm
Sieltä löytyy kuva-animaatioestitys eturistisideoperaatiosta, sekä hamstringsiirre- että patellajänneoperaatiot. - potilas.
AAA kirjoitti:
Käykää kaikki asiasta kiinnostuneet katsomassa mitä teille on tehty tai tullaan tekemään: www.sportsknee.com/aclhamstring.htm
Sieltä löytyy kuva-animaatioestitys eturistisideoperaatiosta, sekä hamstringsiirre- että patellajänneoperaatiot.Tosi kiva vinkki - kiitos!
Juu, ihan samanlaiset oli alussa oireet minulla kuin sinulla. Välillä tuntui, että en toivu ikinä.....
Nyt reilut 9 vk operaatiosta, ja olen palannut työelämään takaisin. Polvitaive hieman jäykkä, mutta muuten olotila jo ihan ok. Hyvin pystyn kävelemään. juoksu ja hyppyjä tai muuta kiertoliikettä en saa vielä tehdä, eikä muuten yhtään kiinnosta tehdäkkään vielä :). - Jopi jalkapuoli
AAA kirjoitti:
Käykää kaikki asiasta kiinnostuneet katsomassa mitä teille on tehty tai tullaan tekemään: www.sportsknee.com/aclhamstring.htm
Sieltä löytyy kuva-animaatioestitys eturistisideoperaatiosta, sekä hamstringsiirre- että patellajänneoperaatiot.Kiitokset AAA:le hyvästä linkistä! Olipa mukava nähdä tarkemmin tuo operation kulku, vaikka pääpiirteet olikin tiedossa.
Itselläni on nyt 7 täyttä viikkoa leikkauksesta. Toipuminen on sujunut hyvin ja liikeradat on täysiä. Pelkillä takareiden lihaksilla en saa vieläkään jalkaa aivan koukkuun.
Polvi on ajoittain jäykkä ja naksahtelee, mutta tuo naksuminen johtunee lievistä rusto- ja kierukka vaurioista jotka eivät vielä vaatineet toimenpiteitä.
Tutulta kuulostaa nuo sinunkin "ensioireet". Ei kannata säikähtää, jos jalkasi muuttaa väriä mustaksi aivan ihmeellisistä paikoista (itselläni oli nilkka, takareisi ja polvitaive mustina 3-4 viikkoa).
Fysioterapiassa olen käynyt kolme kertaa ja uskoisin että seuraava 4. kerta on viimeinen jonka tarvitsen. Jääurheilun pariin pääsen ensikaudella.
Tsemppiä kuntoutumiseen! - AAA
Kiitokset AAA:le hyvästä linkistä! Olipa mukava nähdä tarkemmin tuo operation kulku, vaikka pääpiirteet olikin tiedossa.
Itselläni on nyt 7 täyttä viikkoa leikkauksesta. Toipuminen on sujunut hyvin ja liikeradat on täysiä. Pelkillä takareiden lihaksilla en saa vieläkään jalkaa aivan koukkuun.
Polvi on ajoittain jäykkä ja naksahtelee, mutta tuo naksuminen johtunee lievistä rusto- ja kierukka vaurioista jotka eivät vielä vaatineet toimenpiteitä.
Tutulta kuulostaa nuo sinunkin "ensioireet". Ei kannata säikähtää, jos jalkasi muuttaa väriä mustaksi aivan ihmeellisistä paikoista (itselläni oli nilkka, takareisi ja polvitaive mustina 3-4 viikkoa).
Fysioterapiassa olen käynyt kolme kertaa ja uskoisin että seuraava 4. kerta on viimeinen jonka tarvitsen. Jääurheilun pariin pääsen ensikaudella.
Tsemppiä kuntoutumiseen!..vain. Ikävä sanoa näin, mutta kiva kuulla että muutkin ovat kärsineet näistä oireista, heh...
Perjantaina tapasin ortopedin, joka kyllä ihmetteli pohjettani ja jouduinkin heti ultraäänitutkimukseen koska hän epäili jotain verisuonitukosta. Pohkeessa oli vain verenpurkautuma.
Minulla ei ole enään kuin pieni mustelma takareidessä ja pohje vielä kiusaa, on onneksi paranemaan päin. Polvi on luonnollisesti vielä tosi jäykkä ja keppien kanssa mennään, mutta huomennahan tulee vasta 2 viikkoa täyteen leikkauksesta. Eiköhän se tästä..
- girl84
ja täällä päässä jatketaan samaa rataa kuin tähänkin asti..eli ei pysty tekemään oikeestaan mtn!=(
toinen polvi menee luultavasti tässä kohta puoliin myös leikkauspöydälle!- Futaaja
Eturistiside leikattiin reilu vuosi sitten ja toivuin operaatiosta mainiosti. Alussa pohkeeseen tuli todellakin painetta ja aamut olivat uskomatonta tuskaa. Tajusin heivata kepit muutaman päivän jälkeen ja kipu loppui kuin seinään. Kävelyn aloittaminen oli hankalaa, sisua tarvittiin runsaasti.
Lääkärini leikkaa Oulun Kärppien jalkoja ja osaa todella asiansa. Hän painotti ojentamisen merkitystä ja kävelyn oikeellisuutta. Nopeasti vaan liikkeelle ihmiset, ei kannata jäädä makaamaan! Itse kehitin välillä henkisiä esteitä eteenpäinmenolle. En muistanut keskittyä kävelyyn ja vältin esim. kipua aiheuttavia asentoja. Tämä oli turhaa ja tajusinkin, ettei asiat parane jos en kohtaa niitä.
Huomenna olen menossa leikkauttamaan toisen polveni samasta syystä. Mieli on positiivinen. Tiedän mitä tehdä. Kuntoutusta kannattaa harrastaa ahkerasti ja keskittyä siihen mitä tekee, eikä mennä siitä, mistä aita on matalin. Leikattu polveni on jopa jämäkämpi kuin alkuperäinen, tosin se naksuu kävellessä, mikä on fysioterapeuttini mukaan normaalia. Siihen tottuu nopeasti.
Pientä kipua ei kannata pelätä, eikä liikkumista. Side on vahva, treenaa mieluummin liikaa kuin liian vähän. Alussa polvi turposi liikunnan jälkeen, kylmä auttaa. Jalkapalloa uskalsin kuitenkin harrastaa vasta 8kk jälkeen. Kaveriltani tosin leikattiin eturistiside myös ja hän pelasi jo 3kk jälkeen sählyä. Tämä kuulosti itsestänikin jo turhan uhkarohkealta. Rauhalliset lajit ovat suositeltavia, uinti, juoksu jne. Jalka saattaa tuntua erilaiselta pitkään, mutta se palautuu pikku hiljaa.
Nyt pientä jännitystä aiheuttavat YO-kirjoitukset. Toivon, että pakollinen lepo toimii lukemiseen motivaattorina ja että pänttääminen on helppoa. Pelottaa toki, että en pysty keskittymään luku-urakkaan alkukipujen takia. Vaikka omat kokemukset ovat positiivisia, voin sanoa että polvivammat ovat perseestä. Oma futisurani loppuu tähän, lisävammat eivät enää kiinnosta. Nyt nukkumaan, alkaa jo jännittää. - Tapaturma-altis
Futaaja kirjoitti:
Eturistiside leikattiin reilu vuosi sitten ja toivuin operaatiosta mainiosti. Alussa pohkeeseen tuli todellakin painetta ja aamut olivat uskomatonta tuskaa. Tajusin heivata kepit muutaman päivän jälkeen ja kipu loppui kuin seinään. Kävelyn aloittaminen oli hankalaa, sisua tarvittiin runsaasti.
Lääkärini leikkaa Oulun Kärppien jalkoja ja osaa todella asiansa. Hän painotti ojentamisen merkitystä ja kävelyn oikeellisuutta. Nopeasti vaan liikkeelle ihmiset, ei kannata jäädä makaamaan! Itse kehitin välillä henkisiä esteitä eteenpäinmenolle. En muistanut keskittyä kävelyyn ja vältin esim. kipua aiheuttavia asentoja. Tämä oli turhaa ja tajusinkin, ettei asiat parane jos en kohtaa niitä.
Huomenna olen menossa leikkauttamaan toisen polveni samasta syystä. Mieli on positiivinen. Tiedän mitä tehdä. Kuntoutusta kannattaa harrastaa ahkerasti ja keskittyä siihen mitä tekee, eikä mennä siitä, mistä aita on matalin. Leikattu polveni on jopa jämäkämpi kuin alkuperäinen, tosin se naksuu kävellessä, mikä on fysioterapeuttini mukaan normaalia. Siihen tottuu nopeasti.
Pientä kipua ei kannata pelätä, eikä liikkumista. Side on vahva, treenaa mieluummin liikaa kuin liian vähän. Alussa polvi turposi liikunnan jälkeen, kylmä auttaa. Jalkapalloa uskalsin kuitenkin harrastaa vasta 8kk jälkeen. Kaveriltani tosin leikattiin eturistiside myös ja hän pelasi jo 3kk jälkeen sählyä. Tämä kuulosti itsestänikin jo turhan uhkarohkealta. Rauhalliset lajit ovat suositeltavia, uinti, juoksu jne. Jalka saattaa tuntua erilaiselta pitkään, mutta se palautuu pikku hiljaa.
Nyt pientä jännitystä aiheuttavat YO-kirjoitukset. Toivon, että pakollinen lepo toimii lukemiseen motivaattorina ja että pänttääminen on helppoa. Pelottaa toki, että en pysty keskittymään luku-urakkaan alkukipujen takia. Vaikka omat kokemukset ovat positiivisia, voin sanoa että polvivammat ovat perseestä. Oma futisurani loppuu tähän, lisävammat eivät enää kiinnosta. Nyt nukkumaan, alkaa jo jännittää.Hei, missä kaikki viimeaikoina eturistisidevamman vuoksi toimenpiteessä olleet ovat? Olen yrittänyt etsiä keskustelua aiheesta, mutta ei niitä löydy kuin vuodelta 2005.
Itse oli leikkauksessa kaksi ja puoli viikkoa sitten. Ihmettelin ensin tuota toimenpiteen merkitystä. Polvi kuitenkin toimi jollain lailla ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen kivut olivat todellakin kovat. Minut leikattiin Mehiläisessä ja lääkäri oli osaava sekä miellyttävä. Nukutus oli se vaihtoehto mitä tarjottiin, mutta jos joskus joudun vielä leikkaukseen niin vain ja ainoastaan spinaali- eli selkäydinpuudutuksessa. Helmikuussa teloin nilkkani ja kaksi luuta meni poikki. Korjausleikkaus tehtiin spinaalissa, eikä minkään laisia ongelmia ollut. Nyt nukutuksesta herääminen oli todella ikävää. Kivut olivat niin suuret, etten pystynyt edes kunnolla puhumaan, tosin hengitysputki oli siihen tehnyt myös tehtävänsä. Lääkettä pumpattiin enemmän kuin minua suuremmille miehille ja siksi jouduin olemaan yön sairaalassakin. Nyt polvi tuntuu jo paljon paremmalta, kuin ennen leikkausta eli kyllä leikkaus kannatti.
Puolentoista viikon paikkeilla iski valtavat kivut pohkeeseen, pelkäsin veritulppaa. Kävin lääkärissä, mutta ei onneksi sellaisesta ollut pelkoa. Pohje ei kuitenkaan ollut turvonnut eikä kova, niin silloin ei ole vaaraa veritulpasta.
Polvi taipuu hyvin yli 90 asteen kulmaan ja suoristuminenkaan ei ole mikään ongelma. Leikkauksen jälkeen kuljin kaksi päivää keppien kanssa ja toiset kaksi päivää yhden kepin kanssa. Jonka jälkeen kävely on sujunut ilman apuja, mutta aluksi tosin hyvin hiljaa.
Panacod on ollut särkylääkkeenä hyvä, mutta nyt sen syönnin lopetettuani huomaan olevani hermostuneempi, ehkä vieroitusoireita? Olo on hiukan levoton ja ahdistunutkin. Nyt jo hiukan pelottaa töihin meno, joka tapahtuu jo maanantaina eli kolmen viikon päästä leikkauksesta. Eniten pelkään takapakkeja, jos en voikaan jatkaa työntekoa vaan joudun uudestaan sairaslomalle. Onkohan näin jollekin käynyt?
Olen käynyt jo n. kolmen kilometrin kävelylenkeillä ja polkupyöräilyäkin kokeilin, onnistui ihan hyvin. Ylihuomenna menen ensimmäistä kertaa fysioterapiaan leikkauksen jälkeen, saa nähdä mitä siellä sanotaan. - toinen potilas
Tapaturma-altis kirjoitti:
Hei, missä kaikki viimeaikoina eturistisidevamman vuoksi toimenpiteessä olleet ovat? Olen yrittänyt etsiä keskustelua aiheesta, mutta ei niitä löydy kuin vuodelta 2005.
Itse oli leikkauksessa kaksi ja puoli viikkoa sitten. Ihmettelin ensin tuota toimenpiteen merkitystä. Polvi kuitenkin toimi jollain lailla ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen kivut olivat todellakin kovat. Minut leikattiin Mehiläisessä ja lääkäri oli osaava sekä miellyttävä. Nukutus oli se vaihtoehto mitä tarjottiin, mutta jos joskus joudun vielä leikkaukseen niin vain ja ainoastaan spinaali- eli selkäydinpuudutuksessa. Helmikuussa teloin nilkkani ja kaksi luuta meni poikki. Korjausleikkaus tehtiin spinaalissa, eikä minkään laisia ongelmia ollut. Nyt nukutuksesta herääminen oli todella ikävää. Kivut olivat niin suuret, etten pystynyt edes kunnolla puhumaan, tosin hengitysputki oli siihen tehnyt myös tehtävänsä. Lääkettä pumpattiin enemmän kuin minua suuremmille miehille ja siksi jouduin olemaan yön sairaalassakin. Nyt polvi tuntuu jo paljon paremmalta, kuin ennen leikkausta eli kyllä leikkaus kannatti.
Puolentoista viikon paikkeilla iski valtavat kivut pohkeeseen, pelkäsin veritulppaa. Kävin lääkärissä, mutta ei onneksi sellaisesta ollut pelkoa. Pohje ei kuitenkaan ollut turvonnut eikä kova, niin silloin ei ole vaaraa veritulpasta.
Polvi taipuu hyvin yli 90 asteen kulmaan ja suoristuminenkaan ei ole mikään ongelma. Leikkauksen jälkeen kuljin kaksi päivää keppien kanssa ja toiset kaksi päivää yhden kepin kanssa. Jonka jälkeen kävely on sujunut ilman apuja, mutta aluksi tosin hyvin hiljaa.
Panacod on ollut särkylääkkeenä hyvä, mutta nyt sen syönnin lopetettuani huomaan olevani hermostuneempi, ehkä vieroitusoireita? Olo on hiukan levoton ja ahdistunutkin. Nyt jo hiukan pelottaa töihin meno, joka tapahtuu jo maanantaina eli kolmen viikon päästä leikkauksesta. Eniten pelkään takapakkeja, jos en voikaan jatkaa työntekoa vaan joudun uudestaan sairaslomalle. Onkohan näin jollekin käynyt?
Olen käynyt jo n. kolmen kilometrin kävelylenkeillä ja polkupyöräilyäkin kokeilin, onnistui ihan hyvin. Ylihuomenna menen ensimmäistä kertaa fysioterapiaan leikkauksen jälkeen, saa nähdä mitä siellä sanotaan.Mulla kanssa aika pahoja kipuja pohkeessa. Alkoivat myös n.viikko leikkauksesta. Muuten polvi taipuu jo ihan OK, ja kävellä pystyy ilman keppejä. Buranaa ja Panacodia popsitaan.
Miten kauan teillä kesti kipu/särky pohkeessa ? Onko olemassa keinoa millä lievitää.... (muuta kun olemassa olevat lääkkeet) ? - kyösti
toinen potilas kirjoitti:
Mulla kanssa aika pahoja kipuja pohkeessa. Alkoivat myös n.viikko leikkauksesta. Muuten polvi taipuu jo ihan OK, ja kävellä pystyy ilman keppejä. Buranaa ja Panacodia popsitaan.
Miten kauan teillä kesti kipu/särky pohkeessa ? Onko olemassa keinoa millä lievitää.... (muuta kun olemassa olevat lääkkeet) ?Mulla leikattiin eturistiside ja taaempi kierukka. Leikkauksen jälkeen ilmeni kovaa turvotusta jalassa ja pohje oli kipeä,sininen ja kova. Lääkäri määräsi itsepistos kuurin veritulpan varalle.
- jobe__
polveni leikattiin noin 3kuukautta sitten, olen jonkun verran liikkunut ja käynyt vaeltelemassa, polvessa tuntuu pistävää kipua sillointällöin, varsinkin juostessa pelottaa koko ajan että hajoaa uudestaan onko tämä normaalia?
- toipunut
itsellä leikattiin polvi 7 kuukautta sitten. Polvessa oli eturistiside poikki ja kierukka revennyt; molemmat korjattiin samalla kertaa.. Kuntoutuminen mulla meni aikataulusta edellä ja se on pelkästään ahkeran työn tulosta, oon tehnyt tasan kaiken mitä ohjeissa sanottiin ja enemmän, ja olen jo päässyt takaisin oman harrastukseni pariin.. Lenkeilläkin käyn aktiivisesti ja toivottavasti n. kuukauden päästä pääsen taas pelaamaan :)
- eturistisideleikkaus
itelläni leikattiin oikean polven eturistiside ja kierukassa oli jtn hommaa kans tässä 4 pv sitten ja ihan hyvin saa suoristettua ja koukisteltua eikä kipuja ole kuin aamuisin pahimmat. sitten onko kellään ollu säären puutumista eturistiside leikkauksen jälkeen mulla se on ollut tunnoton ainakin tässä pari päivää ja vasemmalle puolelle polvesta on tullut mustelma ja sittenkun siitä vähän painaa eli mustelmasta ni sit ottaa tohon sääreen eli onko se ihan normi homma vai oisko jtn hermo ongelmaa yms?!
- dd123
tasan kaksi viikkoa leikkauksesta, pystyn juuri ja juuri ojentamaan polven suoraksi turvotuksen takia. Jalka tietenkin turvonnut sillä iltaisin rasittanut polvea esim rappusissa tai pidempään autossa istututtua tai seisottua.
turvotukseen vinkkejä ? auttaako jos pitää jalkoja esim 5min. suoraan ylöspäin seinää vasten?
olen todella huolissani sillä olen välillä joutunut polvea rasittamaan esim rappusissa ja on rasittunu illan myötä kivasti turvoksissa
helvetillinen kaks viikkoa kyl huhhu särkee jopa levossa ja välillä taas parempi.
tänään jopa pientä kirvelyä kutinaa mikä on kuulema hyvä merkki
thchelps- kepitjossattuu
Et ole sitten keppejä käyttänyt rapuissa?
- 12v
Minulla leikataan eturistiside parin viikon päästä. Olen 12v ja ristiside ei ole kokonaan katki. Leikkaukseni suoritetaan jonkin läpivalaistus koneen avulla, en muista nimeä. Ja pelkään todella paljon. Haluan tietoa voinko nähdä kavereitani kesällä melkein yhtään.
- bushdid911
Eturistiside rekonstruktio takareiden jännesiirränäisellä ja kierukan reunojen tasoittelu.
8pv leikkauksesta: alkuun kipu oli polvessa, noin 4pv:n jälkeen polven turvotus alkoi laskea ja kivut lakata. Viidentenä päivänä polven sisäsyrjään ilmestyi mustelma, pohkeen ja säären alue turposi kunnolla ja oli kellertävä. Lisäksi ainoa kivuton asento oli maaten jalka koholla, jos jalan laittoi alaspäin tuntui kuinka pakkautuneet nesteet valui alaspäin 10 kivun saattelemana. Tässä vaiheessa tein paljon nilkan pumppailua koska veritulpan riski oli ilmeinen. Vessassakäynti ainut johon viitsi nousta ylös ja oli todella kivuliasta. Kipukynnykseni ei ole alhaisimmasta päästä. Erilaisia kipuja myös takareiden alaosassa, napsaistu jänne se kai ilnoitti itsestään.
Nyt kahdeksantena päivänä pohje on alkanut helpottaa, olen pumppaillut nilkkaa paljon vaikka se on ollut epämiellyttävää - siitä on ollut apua selvästi.
Ei ole oikein kivulta voinut kun maata. Kipulääkkeinä alkuun burana oxycodon ja parin päivän jälkeen burana tramadol, luulen etten tarvi tramadolia montaa enää montaa päivää. Lisäksi olen itse määrännyt itselleni kannabista kipuun ja rentoutumiseen, sitä menee gramma päivässä höyrystämällä nauttien.
Pohkeen alueen kivut ovat olleet hdottomasti ikävintä tässä hommassa.
Jalka ei vielä taivu aivan suoraksi mutta taittuu 90 astetta. Pohkeen alueen kivut estää varaamisen toistaiseksi - kepeillä sohitaan.
Henkisellä puolella olen valmistautunut asennoitumalla oikein pitkään n. vuoden kuntoutusjaksoon.
Tsemppiä kaikille jotka käyvät tämän läpi.
Päijät-Hämeen keskussairaalan päiväkirurgia oli todella positiivinen kokemus - Kiitos!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821279Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021057Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611020Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12979Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ156944Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103943Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68856Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77705
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121704