Sain rikesakon, 170e. Ajoin 50km/h alueella 61km/h, kun en huomannut, että nopeusrajoitus laski. Kamera-auto oli bussipysäkillä n. 100m päässä liikennemerkistä ja sehän väläytti... Olen kahden pienen lapsen kanssa kotona, eli minulla ei ole tuloja. Saan minimirahaa kelalta lapsilisät, eli yhteensä 700-800 euroa kuussa. Joka hemmetin kk taistellaan että saadaan kaikki pakollinen, ruoka mukaanlukien hankittua. Esim päiväsakoissahan summa menee tulojen mukaan, eikö niissä ole joku lain määrämä osuus, paljonko summa saa prosentuaalisesti olla henkilön tuloista? Minulla kun tuloja ei ole (lapsilisiäkään ei varmaan työssäkäyvilläkään noihin tuloihin lasketa), on 170e aivan älyttömän tuntuinen summa, kun "tuloni" ovat n. 480e/kk. Rangaistus tuntuu kohtuuttomalta pienestä rikkeestä. En koskaan kaahaa, enkä voisikaan, työtehtäväni turvallisuusalalla vaativat nuhteettomuutta. Mutta nyt tilanne onkin se, että minä, tunnollinen kansalainen, joudun valitsemaan kahden vaihtoehdon välillä; Menetän luottotietoni jättämällä sakon maksamatta (koska minulla ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa, edes erissä), tai maksan sakon ja jätän ostamatta minun ja lasteni välttämättä tarvitsemat asiat, eli ruoan ja lääkkeet. Eikö minulla ole vaihtoehtoja? Voiko tosiaan vakavistakin rikoksista tuomitut hakea armahdusta ja saada sen, mutta minä en voi hakea mistään armoa tuon sakon kanssa? Kyse on inhimillisestä virheestä, mikä ei vaarantanut ketään. Ei voi olla mahdollista, että kotiäidiltä nyhdetään kolmasosa kuukausituloista valtiolle, joka tuhlaa rahat asioihin, joita en viitsi tässä edes nostaa enää esille. Voiko tämä olla oikein? Enkö tosiaan voi sovitella sakkoa muilla tavoin/saada armahdusta?
sakko 170e, ei tuloja!
15
1216
Vastaukset
- OldJob
Jos yhtää näköä riittää ni ei muuta ku vkl kadulle ja vähä flirttailee. Pojat makselee noi summat kun vähä saavat vastinetta
- van-ha
Kyllä multa saat 50 € apua kunhan laitat ruuan ja tiskaat. Minä maksan aineet eikä tarvitse antaa mitään flirttailuja.
Vanhana arvostaa juttuseuraa kunhan et pidä tyhmänä ja yritä huijata. - hoit_su
älä täällä kysele vaan jostain missä tiedetään asiasta. Varmaan voidaan sovitella maksuaikaa. Seurakunnilta muuten saa ruoanostoon lahjakortteja, kysy myös niitä.
- älä-maksa
Älä maksa sillä ei ole tuo muuntokelpoinen ja jos jotain ulosotto vie väkisin niin saat sossusta sen takaisin sillä ulosoton ottamat on vähennyskelpoisia sossussa jos et tee mitään sopimusta ulosoton kanssa.
- 14-4
Entä auto ? Ei yhden rikesakon vuoksi kannata menettää autoaan, jos omalla autollaan ajeli.
- bshitter
Haloo nyt???
"Olen kahden pienen lapsen kanssa kotona, eli minulla ei ole tuloja. Saan minimirahaa kelalta lapsilisät, eli yhteensä 700-800 euroa kuussa."
Heti kohta väität samaan syssyyn, että:
"En koskaan kaahaa, enkä voisikaan, TYÖTEHTÄVÄNI turvallisuusalalla vaativat nuhteettomuutta."
Työtön, mutta kuitenkin töissä turvallisuusalalla??? Mitäs jos nyt vaan lopetat turhan itkemisen ja maksat sen sakon. Sen voi maksaa osissa, turha väittää, ettet pysty kymppiä maksamaan sakosta kuussa.- hy-vä-niin
Hyvin oikeassa, kun maksat joka kuukausi 10 € niin et laiminlyö maksua eikä mene ulosottoon. Saat maksaa rauhassa, kun vielä paat toistuvana maksuna pankkitililtä menemään et huomaa mitään taloudessasi.
Paa vain sama viitenumero.
- SuomiEiOleOikeusValtio
Annan sinulle sakon maksuun 170 e käteistä rahaa. Rahat ovat 5 centtisinä ja painoo niille tulee 13,4 kiloo. Menet tuon käteissäkin kanssa maksaan ulosottovirastoon puolituntia enne sulkemisaikaa.
rikesakkojärjestelmän tarkoitus on laittaa tavalliset suomalaiset nöyräksi. Hyvätuloiset naureskeele vain tuollaislle 170 e maksuille ja jatkavat samaan malliin. - petätkelaa
Käys heittämässä poliisin edesä roska maahan.
http://www.oikeus.fi/tuomioistuimet/karajaoikeudet/fi/index/rikosasiat/seuraamukset/rikesakko.html
Muut rikkomukset
Vähäinen roskaaminen 100 euroa
Kalan tai ravun pyynti ilman maksettua kalastuksenhoitomaksua 100 euroa
Viehekalastus ilman maksettua viehekalastusmaksua 100 euroa
Alkoholijuoman nauttiminen kauppaliikkeessä yms. 40 euroa
Alkoholijuoman nauttiminen julkisella paikalla poliisin kiellosta piittaamatta 40 euroa
Alkoholijuoman hallussa pitäminen alle 18-vuotiaana 40 euroa
Väkevän alkoholijuoman hallussa pitäminen 18 - 19 -vuotiaana 40 euroa
Tiedot perustuvat 1.9.2015 voimassaoleviin säädöksiin.
Ei siitä rikesakkoa kirjoita kukaan
MUTTA TURHA VALITTAA TULOT HUOMIOIDAAN JA SELITÄT RISTIIN TYÖ ON MUTTA ELÄT TOIMEENTULOTUELLA olisiko vielä petos kyseessä? - apuaapuaapua
Ok, kiitos vastauksista. Erityisesti ehdotuksesta 10 euron automaattisesti menevästä maksusta! Noinhan se menis melko kivuttomasti.
Ja siis, en ole työtön! Olen vanhempainvapaalla koska pienempi lapseni on vasta pieni vauva, siksi en saa palkkaa, vaan elän Kelan tuilla. Ja jään vielä hoitovapaallekin, joten näillä "tuloilla" mennään vielä pari vuotta.
-ap- 1017
Juuri noin, ja vaikka et maksaisikaan mitään niin siinä kestää kauan ennen kun se menee ulosottoon, joten hyvin kerkeät säästämään rahat maksua varten. Silloinkin vielä voit ulosoton kanssa sopia maksamisesta, joko maksuaikaa tai annat mennä vaikka veronpalautuksista. Luottotiedot tosta ei kovin helposti pala, vasta sitten jos et mitenkään saa hoidettua sitä edes ulosottoon.
- chirpychirpycheepcheep
"Kyse on inhimillisestä virheestä"
Eli siis huolimattomuudesta.
Nykyhallitusta saat muuten kiittää siitä, että rikesakko oli noinkin ankara. Aiemmin korkein rikesakko oli 115 euroa. Syyskuun alusta rikesakkojen määrät tuplattiin. - Lippk
Kuinka kauan kesti että sakko tuli kotiin? Itse ajoin kamera - autoon myös ja nyt kolme viikkoa odotellut eikä ole kuulunut mitään. Tarkkaa nopeutta en muista.
- 13-7
Tuota, rikesakko on lähetettävä kahden viikon kuluessa rikkeestä. Mutta, jos ylinopeus on sen verran suuri, että se menee päiväsakkojen puolelle, niin silloin on liikennerikoksen normaali vanhenemisaika, eli kaksi vuotta.
Ylinopeuksissa annetaan ´anteeksi´ 4 km/h. Eli, mitatusta nopeudesta tehdään ensin 2 km/h tekninen vähennys, eikä ylinopeutta noteerata, jos se on 2 km/h tai pienempi.
Jos ylinopeus on 3-7 km/h, niin siitä seuraa kirjallinen huomautus. Rikesakko 8-20 km/h ja sakko 21 km/h tai suurempi. Törkeistä ylinopeuksista lähtee heti kortti ja seuraa vankeutta.
- Lippk
Joo kun en muista oliko ylitystä hiukan alle 20km/h vai yli 20km/h. No ei auta kun odottaa. Ja kyllähän auton nopeusmittari hiukan valehtelee (alakanttiin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti19126384Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2463222Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos293011Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori922685Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s201861Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta231564En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk51169Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.2921116Nurmijärven onnettomuus.
Ihan vain muistutuksena (onnettomuushan tapahtui yksityisellä tiellä) se, että nykyinen hallitus päätti 2023 leikata yks321092- 521067