Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lastutus - moottorioptimointi - päästöhuijaus

tämäkin_huijausta

"Puhekielessä moottorioptimointia kutsutaan hyvin vaihtelevilla nimillä: lastutus, teholastu, virityslastu, zippaus, lastuviritys, jne. Nämä termit juontavat vanhemmissa autoissa yleiseen ohjelmointitapaan, cippaukseen, jossa ohjausohjelman sisältävä muistipiiri korvataan uudella muistipiirillä. Nykyaikaisemmille moottoreille ohjelman päivitys tehdään suoraan moottorin ohjainyksikköön, joten kuvaavampi termi on moottorioptimointi."

Eikös tämä ole vähän samaa asiaa kuin WV:n "huijaus". Muutetaan ohjelmaa joka varmasti muuttaa päästöjä. Tarkistetaanko tämä katsastuksessa?

10

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diesel69

      ei tietääkseni tarkisteta vaan ainoastaan hiukkaspäästöt mitataan katsastuksessa.

    • omatunnonviritykset

      Ei se ole vähän samaa, vaan aivan samaa. Harrastuspohja on todella laaja. Nekin, jotka paheksuu nyt VW.n skandaalia, syyllistyy usein omaan näppäryyteen, eli lastutukseen.
      Katsastus on pelleilyä (Suomessa) näiden osalta. Bensa tai diesel, aivan sama.
      Sitten arvostellaan volsua, kun itse on tehty sama, tai vielä pahemmin.
      Ei ymmärrä,ja toivottavasti ei kukaan muukaan, näitä virityksiä, jotka haluaa puhtaampaa luontoa ja ilmaa.

    • powervw

      Ostin tuollaisen viritysboksin www.teholastu.com pari vuotta sitten volkswagen t5 transporteriin. Aina on mennyt katsastuksesta läpi ja savutusarvot jäi reilusti alle sallitun. Kulkee paljon paremmin kuin vakiona. Seuraavaksi ostan kyllä mersun viton. Eipähän ainakaan ole tehtaalla asennettu mitään huijausohjelmia. Volkkareiden jälleenmyyntiarvo romahti tehtaan päästöskandaalin takia.

    • HuokausPitkä

      Moottorioptimointiin kuuluu myös EGR- venttiilin sulkeminen ohjelmalla. Typen oksidit päästöissä lisääntyy ja muut päästöt vähenee. Moottorin hyötysuhde nousee, EGR- venttiilejä ei tarvitse varaosiksi valmistaa eikä niitä asentaa tukkeutuneiden tilalle. (Tästäkin tulee päästöjä).
      Autoja ei tarvitse kiihdyttää rajusti normaalissa ajossa ja siten kuluttaa polttoainetta, renkaita, jarruja, voimansiirtoa ja ajorataa moottorin pysymiseksi noettomana.
      Katsastusta varten ei tarvitse ajaa pienellä vaihteella kymmeniä tai satoja kilometrejä eikä lisätä polttoaineeseen puhdistuskemikaaleja ja käydä uusintakatsastuksessa, kun se pakokaasuja palotilaan annosteleva venttiili on suljettuna.

      Toisaalta typpioksidit ovat aika myrkyllisiä.

    • lastuttaja

      Hiukkaspäästöjä ei tarkisteta katsastuksessa , ainakaan dieselistä, vain savutus, joka on surkuhupaisaa päästöjen kannalta. Nykydieseliä voi lastuttaa aika paljon ja saastuttaa samalla ilmaa ja luontoa , ennenkuin savutusarvo tulee vastaan katsastuksessa.
      Mutta volkkari on tähän mennessä ainoana maksanut meidän kaikkien saastuttajien laskut.
      Kiitos edes siitä, volkkari,
      Joku ottaa rahat ja me muut köhitään , ja lastutetaan lisää. Saadaan tällätavoin volkkarin maksamana vähän lisäaikaa tähänkin touhuun.

    • ylössieltä

      Ylös, ettei lastutus ja saastustus unohtuisi.

    • Ducato2pilkku3

      "Lastututuksessa" ajettaneen kovallakin teholla rullien päällä, mikä tietysti tietää päästöjä sen tunnin aikana.
      Voisiko pelkän EGR- venttiilin sulkemisen tehdä ohjelmateitse ilman muuta lastutusta?

      Pakokaasujen ohjaaminen uudelleen moottoriin lämmittää moottorin nopeammin kylmästartin jälkeen eikä lämpötila putoa jyrkästi tyhjäkäynnillä.

      N. 400 km lähes yhtämittaisissa päiväajoissa k- arvo pysytteli 0,3:n paikkeilla. Sitten pari vuotta pientä ajoa ja k nousi kakkoseen! 300 kilometrin huristelu 3000-4000 kierroksella pudotti savutuksen 0,9:sään.
      Nyt on tarkoitus kiihdyttää kakkosella rajusti imusarjan pittämiseksi tukkeutumatta. Kyllä mustaa kiihdytys pöllyttää. Lieneekö vanhaa nokea vai syntyykö tästä tehonkäytöstä?

    • lisääpoweria

      Näin, se lastutus toimii, K-arvo eli savutus on hallinnassa ja muut paskat mittaamattomana suoraan viherkommaritrollien keuhkoihin. Ja sita kautta ne kuolee suoraan hautaan, toivottavasti.

    • Ducato2

      Aletaako typpioksideja pakokaasusta piankin mitata?

    • Anonyymi

      kertokaapa amatöörille mitä eroa on semmosessa itse asennettavassa lastussa ja sitten semmosessa jossa auto viedään penkkiin ja paja asentaa onko se jotenkin parempi? saako kummatkin irti katsastukseen mentäessä vai pitääkö muutoskatsastaa joka tapauksessa kun tehot nousee yli 10%. mikä on suositeltava volkkariin? stage1? bsr?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe