"Puhekielessä moottorioptimointia kutsutaan hyvin vaihtelevilla nimillä: lastutus, teholastu, virityslastu, zippaus, lastuviritys, jne. Nämä termit juontavat vanhemmissa autoissa yleiseen ohjelmointitapaan, cippaukseen, jossa ohjausohjelman sisältävä muistipiiri korvataan uudella muistipiirillä. Nykyaikaisemmille moottoreille ohjelman päivitys tehdään suoraan moottorin ohjainyksikköön, joten kuvaavampi termi on moottorioptimointi."
Eikös tämä ole vähän samaa asiaa kuin WV:n "huijaus". Muutetaan ohjelmaa joka varmasti muuttaa päästöjä. Tarkistetaanko tämä katsastuksessa?
Lastutus - moottorioptimointi - päästöhuijaus
10
425
Vastaukset
- diesel69
ei tietääkseni tarkisteta vaan ainoastaan hiukkaspäästöt mitataan katsastuksessa.
- omatunnonviritykset
Ei se ole vähän samaa, vaan aivan samaa. Harrastuspohja on todella laaja. Nekin, jotka paheksuu nyt VW.n skandaalia, syyllistyy usein omaan näppäryyteen, eli lastutukseen.
Katsastus on pelleilyä (Suomessa) näiden osalta. Bensa tai diesel, aivan sama.
Sitten arvostellaan volsua, kun itse on tehty sama, tai vielä pahemmin.
Ei ymmärrä,ja toivottavasti ei kukaan muukaan, näitä virityksiä, jotka haluaa puhtaampaa luontoa ja ilmaa. - powervw
Ostin tuollaisen viritysboksin www.teholastu.com pari vuotta sitten volkswagen t5 transporteriin. Aina on mennyt katsastuksesta läpi ja savutusarvot jäi reilusti alle sallitun. Kulkee paljon paremmin kuin vakiona. Seuraavaksi ostan kyllä mersun viton. Eipähän ainakaan ole tehtaalla asennettu mitään huijausohjelmia. Volkkareiden jälleenmyyntiarvo romahti tehtaan päästöskandaalin takia.
- HuokausPitkä
Moottorioptimointiin kuuluu myös EGR- venttiilin sulkeminen ohjelmalla. Typen oksidit päästöissä lisääntyy ja muut päästöt vähenee. Moottorin hyötysuhde nousee, EGR- venttiilejä ei tarvitse varaosiksi valmistaa eikä niitä asentaa tukkeutuneiden tilalle. (Tästäkin tulee päästöjä).
Autoja ei tarvitse kiihdyttää rajusti normaalissa ajossa ja siten kuluttaa polttoainetta, renkaita, jarruja, voimansiirtoa ja ajorataa moottorin pysymiseksi noettomana.
Katsastusta varten ei tarvitse ajaa pienellä vaihteella kymmeniä tai satoja kilometrejä eikä lisätä polttoaineeseen puhdistuskemikaaleja ja käydä uusintakatsastuksessa, kun se pakokaasuja palotilaan annosteleva venttiili on suljettuna.
Toisaalta typpioksidit ovat aika myrkyllisiä. - lastuttaja
Hiukkaspäästöjä ei tarkisteta katsastuksessa , ainakaan dieselistä, vain savutus, joka on surkuhupaisaa päästöjen kannalta. Nykydieseliä voi lastuttaa aika paljon ja saastuttaa samalla ilmaa ja luontoa , ennenkuin savutusarvo tulee vastaan katsastuksessa.
Mutta volkkari on tähän mennessä ainoana maksanut meidän kaikkien saastuttajien laskut.
Kiitos edes siitä, volkkari,
Joku ottaa rahat ja me muut köhitään , ja lastutetaan lisää. Saadaan tällätavoin volkkarin maksamana vähän lisäaikaa tähänkin touhuun. - ylössieltä
Ylös, ettei lastutus ja saastustus unohtuisi.
- Ducato2pilkku3
"Lastututuksessa" ajettaneen kovallakin teholla rullien päällä, mikä tietysti tietää päästöjä sen tunnin aikana.
Voisiko pelkän EGR- venttiilin sulkemisen tehdä ohjelmateitse ilman muuta lastutusta?
Pakokaasujen ohjaaminen uudelleen moottoriin lämmittää moottorin nopeammin kylmästartin jälkeen eikä lämpötila putoa jyrkästi tyhjäkäynnillä.
N. 400 km lähes yhtämittaisissa päiväajoissa k- arvo pysytteli 0,3:n paikkeilla. Sitten pari vuotta pientä ajoa ja k nousi kakkoseen! 300 kilometrin huristelu 3000-4000 kierroksella pudotti savutuksen 0,9:sään.
Nyt on tarkoitus kiihdyttää kakkosella rajusti imusarjan pittämiseksi tukkeutumatta. Kyllä mustaa kiihdytys pöllyttää. Lieneekö vanhaa nokea vai syntyykö tästä tehonkäytöstä? - lisääpoweria
Näin, se lastutus toimii, K-arvo eli savutus on hallinnassa ja muut paskat mittaamattomana suoraan viherkommaritrollien keuhkoihin. Ja sita kautta ne kuolee suoraan hautaan, toivottavasti.
- Ducato2
Aletaako typpioksideja pakokaasusta piankin mitata?
- Anonyymi
kertokaapa amatöörille mitä eroa on semmosessa itse asennettavassa lastussa ja sitten semmosessa jossa auto viedään penkkiin ja paja asentaa onko se jotenkin parempi? saako kummatkin irti katsastukseen mentäessä vai pitääkö muutoskatsastaa joka tapauksessa kun tehot nousee yli 10%. mikä on suositeltava volkkariin? stage1? bsr?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 968489
- 444177
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021936Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html371468- 241450
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341179Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121150Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53877Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31852Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29817