Balinkoira

kintamani

Sellainen olisi tarkoitus tuoda Suomeen muutaman vuoden sisällä, sen sijaan esim. Alankomaissa niitä on ollut jo vuosikausia. Rotu ei ole FCI:n hyväksymä, mutta Indonesian Kennelliiton on. Toivon mukaan rotu saavuttaisi piakkoin kansainvälisenkin hyväksynnän.

4

398

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kintamani

Linkki unohtui, eli rodun tarkempi esittely (kohdassa rotumääritelmä on toistaiseksi eniten suomenkielistä tietoa rodusta eli koko rotumääritelmä suomeksi):

http://balinkoira.tripod.com/

• kintamani

Kasvattajaan oltu yhteydessä ja olisi tarkoitus katsoa millainen seuraava pentue tulee olemaan. Nytkin olisi kuulemma ollut tarjolla yksi narttu joulukuun pentueesta, mutta itse haluan uroksen ja ennemmin vasta kesällä...

• foolsrunin

Juu-u..
        Suomi on ainoa maa maapallolla, jonne on rahdattu ainakin yksi kpl joka ainoaa FCI:n hyväksymää koirarotua, ja aimo tukku muitakin harvinaisuuksia. Olisi kiva tietää perusteluja, miksi esim. mikään jo olemassaoleva kotimainen tai muu pystykorvaryhmän rotu ei käy?
        Alan lehdessä oli juttu thai ridgeback-rotuisesta koirayksilöstä, jossa yhteen koiraan oli ryvästynyt uskomaton määrä erilaisia vikoja ja vajavuuksia. Koira sitten lopetettiin jo noin vuoden vanhana.
        Se, että koira on harvinaista rotua ja rahdattu huippuhinnalla toiselta puolelta maapalloa, ei sitten ole tae mistään muusta kuin että yllätyksiä saattaa olla luvassa : )

• kintamani

Tänne on raahattu paljon turhempiakin rotuja kuin kintamani. Esim. alaskan klee kai on tuotu tänne ja pennutettukin jo, vaikka kyseessä on lähinnä miniatyyriviritelmä huskystä. Mihin sellaista rotua tarvitaan? Entä vaikkapa jotain venäjänbolonkaa saati sitten sairaalloista englanninbulldoggia? Kintamani sen sijaan on ikivanha rotu, joka polveutuu todennäköisesti suoraan balilaisista katukoirista ja on sitä kautta erittäin lähellä dingoa perimältään. Erään geenitutkimuksen mukaan se oli lähempänä dingoa kuin mikään muu tutkittu koirarotu. Kintamani on terverakenteinen ja terve, jo vuosisatojen ajan olemassa ollut rotu eikä mikään nykyaikainen keksintö tai jenkkien trendimiksaus. Siinä on paljon alkuperäisen koiran ominaisuuksia, sen luonnonmukaisen koiran - toisin kuin jalostetut nykyrodut.

Minua sattuvat kiinnostamaan ikivanhat, alkukantaiset, terveet rodut. Toinen vaihtoehto olisi ollut kaanaankoira tai thai ridgeback (no okei, sillä on toisinaan terveysongelmia mm. ridgen kanssa), mutta tällä hetkellä tuntuu että kintamani on paremmin itselleni soveltuva. Esimerkiksi alaskanmalamuutti, grönlanninkoira ja husky ovat minulle väärään tarkoitukseen jalostettuja, vaikka muuten kauniita ovat, ja akita on nykyisin liian sairas (samoin chow chow). Eurasier toki miellyttäisi muuten monin tavoin, mutta se on näitä nykyaikana jalostettuja rotuja eli siltä "puuttuu" historia. Lapinporokoiraa olen joskus harkinnut, mutta on turhan herkkähaukkuinen ja vilkas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      150
      2019
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      324
      1220
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      1028
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      908
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      839
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      52
      829
    7. 85
      821
    8. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      20
      769
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      719
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      711
    Aihe