Balinkoira

kintamani

Sellainen olisi tarkoitus tuoda Suomeen muutaman vuoden sisällä, sen sijaan esim. Alankomaissa niitä on ollut jo vuosikausia. Rotu ei ole FCI:n hyväksymä, mutta Indonesian Kennelliiton on. Toivon mukaan rotu saavuttaisi piakkoin kansainvälisenkin hyväksynnän.

4

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kintamani

      Linkki unohtui, eli rodun tarkempi esittely (kohdassa rotumääritelmä on toistaiseksi eniten suomenkielistä tietoa rodusta eli koko rotumääritelmä suomeksi):

      http://balinkoira.tripod.com/

    • kintamani

      Kasvattajaan oltu yhteydessä ja olisi tarkoitus katsoa millainen seuraava pentue tulee olemaan. Nytkin olisi kuulemma ollut tarjolla yksi narttu joulukuun pentueesta, mutta itse haluan uroksen ja ennemmin vasta kesällä...

      • foolsrunin

        Juu-u..
        Suomi on ainoa maa maapallolla, jonne on rahdattu ainakin yksi kpl joka ainoaa FCI:n hyväksymää koirarotua, ja aimo tukku muitakin harvinaisuuksia. Olisi kiva tietää perusteluja, miksi esim. mikään jo olemassaoleva kotimainen tai muu pystykorvaryhmän rotu ei käy?
        Alan lehdessä oli juttu thai ridgeback-rotuisesta koirayksilöstä, jossa yhteen koiraan oli ryvästynyt uskomaton määrä erilaisia vikoja ja vajavuuksia. Koira sitten lopetettiin jo noin vuoden vanhana.
        Se, että koira on harvinaista rotua ja rahdattu huippuhinnalla toiselta puolelta maapalloa, ei sitten ole tae mistään muusta kuin että yllätyksiä saattaa olla luvassa : )


      • kintamani

        Tänne on raahattu paljon turhempiakin rotuja kuin kintamani. Esim. alaskan klee kai on tuotu tänne ja pennutettukin jo, vaikka kyseessä on lähinnä miniatyyriviritelmä huskystä. Mihin sellaista rotua tarvitaan? Entä vaikkapa jotain venäjänbolonkaa saati sitten sairaalloista englanninbulldoggia? Kintamani sen sijaan on ikivanha rotu, joka polveutuu todennäköisesti suoraan balilaisista katukoirista ja on sitä kautta erittäin lähellä dingoa perimältään. Erään geenitutkimuksen mukaan se oli lähempänä dingoa kuin mikään muu tutkittu koirarotu. Kintamani on terverakenteinen ja terve, jo vuosisatojen ajan olemassa ollut rotu eikä mikään nykyaikainen keksintö tai jenkkien trendimiksaus. Siinä on paljon alkuperäisen koiran ominaisuuksia, sen luonnonmukaisen koiran - toisin kuin jalostetut nykyrodut.

        Minua sattuvat kiinnostamaan ikivanhat, alkukantaiset, terveet rodut. Toinen vaihtoehto olisi ollut kaanaankoira tai thai ridgeback (no okei, sillä on toisinaan terveysongelmia mm. ridgen kanssa), mutta tällä hetkellä tuntuu että kintamani on paremmin itselleni soveltuva. Esimerkiksi alaskanmalamuutti, grönlanninkoira ja husky ovat minulle väärään tarkoitukseen jalostettuja, vaikka muuten kauniita ovat, ja akita on nykyisin liian sairas (samoin chow chow). Eurasier toki miellyttäisi muuten monin tavoin, mutta se on näitä nykyaikana jalostettuja rotuja eli siltä "puuttuu" historia. Lapinporokoiraa olen joskus harkinnut, mutta on turhan herkkähaukkuinen ja vilkas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe