Bauhausista maalaustarvikkeita

globballiusStadikus

Väripigmentit jauheena isommat purkilot 18 - 40 euroa: siniset, punaiset, keltaiset, mustat, valkoiset ja muut.
Tärpätti 4 euroa/litra
Pellavaöljy noin 13 euroa?

Öljyväriin lisättiin dammarvernissaa, jota tehtiin dammarkiteistä, joita liuotellaan tärpätissä sukkahousussa koskematta pohjaa ja nesteseos sekoitetaan väripigmenttiin pellavaöljyn kanssa. Siinä on seossuhde, jota pitää tietää. Väriä hierotaan palettiveitsellä pitkään, jotta väristä tulisi tasainen.

----------------------------

Värisilmästä saa mustaa, valkoista ja joskus ruskeaa pigmenttia


----------------------------


Maalausväristä

Sisämaalit, vesiohenteiset 20 eurolla saa isomman purkin
Ulkomaalit iso sanko voikin maksaa yli 100 euroa laadusta riippuen.

Kaupasta voi löytyä värijämiä. Värisekoituksista ei voi valittaa, mutta toisissa kaupoissa löytää 18 eurolla 10 litran sankoja epämääräistä maalia.

27

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GlobbusEurikus

      Perusjuttu on se, että pigmenttiin lisätään liimaa, että väri pysyy kasassa.

      Erikeepperi ja pigmentti saa laihaa väriä. Väriseokseen on kokeiltu laittaa erilaisia lisiä, jopa hiekkaa, joka tuo karheuden.

      Erikeepperillä veden kanssa pohjustaa kangasta, jota on vedetty kehyksiin, niin saa köyhän miehen pohjustusta. Pohjusta monta kertaa kuivuttuaan, niin saat kestävämpää jälkeä. Tarkoitus on aikaansaada sitä, ettei väri IMEYDY kankaaseen eikä häviää ajan myötä. Paperia voi pohjustaa öljyvärimaalaukseen yhtä lailla.

      Oikeaan Gessoon eli pohjustukseen kuuluu liitujauho, liimaa, vettä, (öljyä), väripigmentti - valkoinen tai haluttu värisävy......Gesson tekeminen on taitolaji.

    • globus

      Hiili puuttuu?
      Polta tulta ja sieltä aitoa hiiltä.

      Musta väri puuttuu?
      Kerää hiilijauhetta ja sekoita sideaineet, maaliaineet...

      Ennen vanhaan jossakin lämpimillä saarilla Tattoon tekemiseen käytettiin nokea, jota kerättiin kattilasta.

      Luonnon pigmenttejä saa kivistä, kasveista, maasta...

      • globus

        liikaa pellavaöljyä kellertää väriä, maalausta ja ajan myötä kellertävyys kasvaa


      • globus

        liituja voi tehdä itse, että pigmentti-sideaine seos olisi kuivempaa ja niitä asetetaan muottiin ja kuivataan


    • globaalicus

      väripensselit keinotekoiset isot törröpäät ale about 6 euroa kolme sivellintä
      tai about 4 euroa kappale
      voi maksaa enemmän kun laatua löytää

      • glubus

        miten pitää siveltimistä huolta?

        jokaisen käyttökerran jälkeen putsataan pyörittäen käteen saippuan kanssa, että tyvestä lähtee viimeiset värit, kuivataan ja kiedotaan paperin palaseen, etteivät karvat taitu. Sivellin laitetaan prässin alle. Paperi imee kosteuden ja samassa luo muotin siveltimelle. Seuraavan kerran kun avaat paperia, niin siveltimen karvoilla on kaunis tasainen muoto. Sivellin kestää pitkään ja on maalatessa tasareunainen, jolla saa tarkkaa jälkeä.


      • globus

        Ohuita puukyniä ei kannata ostaa, koska ne katkeavat
        Myynnissä on paljon paksuja.


      • globus

        piirustuspaperin pitää olla karheaa.
        Sileä paperi on tussikyniä varten.
        Paksu ja karhea on vesiväriä varten
        Hiili piirustusta varten voi olla keskipaksua ja karheaa.
        Kynä tarttuu paperin poimuihin, sileään ei tartu.


      • globus

        väripalitraa eli värilautasta, jolla väriä sekoitetaan, on hyvää putsata jokaisen kerran jälkeen ja oppia käyttämään väriä vain sen verran kuin tarvitsee kerrallaan. Sen jälkeen raaputetaan jämät ja putsataan puhtaaksi ensi kertaan.


      • doctrow

        tärpättiä ei saa juoda eikä pellavaa sivellä kaveriin


      • globus

        -toisten töihin ei saa piirrellä kikkeliä
        -kaverille pitää antaa työrauhaa
        -alastonta mallia ei saa hyväksikäyttää omiin tarkoitusperiinsä
        -alaston mallille annetaan kahvi-teetä ja piparia ja pidetään ainakin yksi kunnon paussi
        - alaston mallille, jonne on pienemmillä pääsy kielletty paitsi vanhempien luvalla - itse piirsin alastonta jo 15 vuotiaana. Siis näin ihan oikeita tisseja, joita piirsin todella ahkerasti ja taideope kommentoi niitä, että heiluvat, kun malli vaihtoi kontroposti asentoa. Silloin tajusin, että taideope pitää mallista, mihin minulla 15 v ei ollut varaa. Tai olinko 14 v? 13 v?
        - spottivalo tuo kaiken esille. Mitä haluat viestittää asennolla? Kehon esittävyys on olennaista. Kannattaa valita käytännön läheisiä asentoja. Esimerkiksi "Guasimoto rappusilla" tai "tapettu kettu" asento.
        - alaston mallia ei kannata saattaa kotiovelle ja ja tarjota uutta teesatoa ja tuoda seuraavana päivänä aamiaista ja sitä seuraavana keittää illallista (jos ei rakastaa oikeasti)
        - Taiteessa kyse ei ole seksistä.
        - Taiteilijaksi synnytään, eikä kuollaan.
        - jotta olet taiteilija ei tarvitse käyttää birettiä


      • globus

        - teini alastonsessiopiirustukset rajoittuivat pyöreisiin rintoihin, ruskeisiin nänneihin, mustaan tukkaan ja kauniisiin kasvon piirteisiin, joita aina rumensin teoksessani, sillä olin epämukavasti tosikko. painoin nenäni piirustukseen liian läheltä, enkä oikeasti nähnyt koko tapahtumaa, paitsi vasta sen loputtuaan istuen pimeässä kotona.

        - olin varhaiskypsä ja piirsin luurangon jo varhain, vaikka kirjasta, mutta opin kehon elementtejä ja yritin piirtää muistikuvasta taas ja taas, erityisesti matematiikan tunnilla.


      • globus

        lapsena taideope, joka oli todella kaunis nainen, valkoinen tukka ja symmetriset nuoret kasvojen piirteet ja joka oli samalla lempeä ja äidillinen, joka puhui harmonisella monitasoisella äänellä kuin harmoniikan monisärmäinen puhallus, ei pahalla sanottuna, antoi minulle kehittäviä neuvoja, joita kerron nyt:

        1)

        Kun teet luonnospiirustuksen, niin älä päästä kynää paperista, vaan pidä kynä koko ajan paperin pinnalla. Kun teet pysähdyksiä ja katson mallia, josta piirrät, niin pysäytä kynä kohtaan, mihin jäät ja voit vaikka piirtää paksumman pisteen kohtaan, mihin jäät. Jatkat samasta pisteestä kun saat mallista nähtyä seuraavan muodon.

        2)

        Näkömuistin harjoittelu.
        Katselee rauhassa mallia - muotoja, valoja, varjoja, materiaalia, kokoa, suhdetta ympäristöön, luonnetta - anna aikaa painaa kpl muistiisi. Sitten piirrä kohteen myöhemmin muistista. Voit pelata sen kanssa koska piirrät sen, tunteja, päiviä, viikkoja myöhemmin. Tämä on tehokas treeni ja siihen jää koukkuun. Oppii nopeasti.

        3)
        Picasson sanonta:
        Nähdä osata pitää mallia, joka putoaa kolmannesta kerroksesta ja saada mallia piirrettyä paperille.


        ....


      • globus

        3)
        Sellainen harjoitus, että älä välitä siitä, mitä piirrät mallista, vaan katso koko ajan mallia, koko ajan ja piirrä sen tavallaan näkemättä mitä piirrät. Käytä sitä piste pysäytys juttua lepokohtiin. Katso paperiin vasta kun piirsit loppuun.


      • globus

        - toisten töihin ei saa piirtää natsiviiksiä, eikä tupakkaa
        - ei saa nauraa sormella näyttäen ja sanoa että ei osaa piirtää, näin sanoo auktorisoitu taideope. Yritäpä itse tehdä parempaa!


      • globus

        Tikkumieskuva on vanhentunutta eikä sillä pääsee taidekouluun


      • globus
        globus kirjoitti:

        Tikkumieskuva on vanhentunutta eikä sillä pääsee taidekouluun

        Aloitteleva kuvataideopiskelija ajattelee, että hänestä tulee maailman kuulu taiteilija, että hänestä tulee parempi kuin Leonardo Da Vinci (1500 luku) ja Pablo Picasso (1900 luku). Aloitteleva taiteilija todella todella uskoo itseensä ja hän on niin vakavissaan, että ei osaa enää käydä tavallista oppikoulua. Sitten hän voi kärsiä surusta, varsinkin puberteetti iässä kun kukaan ei ymmärrä häntä.

        Aloitteleva taiteilija todellakin tuntee jo voittonsa, että kaikki katsovat häntä ja palvovat jumalana, että taitelija on paras ikinä maailmassa elänyt. Jotkut vain sanovat, että taiteilija on hullu ja toiset ilkeät tytöt kutsuvat tyhmäksi, vaikka vilkuilevat häntä aika paljon. Taiteilija ei anna häiritä itsensä tällä vaan saa kiitettäviä palautteita taiteista. Kohta hän on kuuluisa.


      • globus
        globus kirjoitti:

        Aloitteleva kuvataideopiskelija ajattelee, että hänestä tulee maailman kuulu taiteilija, että hänestä tulee parempi kuin Leonardo Da Vinci (1500 luku) ja Pablo Picasso (1900 luku). Aloitteleva taiteilija todella todella uskoo itseensä ja hän on niin vakavissaan, että ei osaa enää käydä tavallista oppikoulua. Sitten hän voi kärsiä surusta, varsinkin puberteetti iässä kun kukaan ei ymmärrä häntä.

        Aloitteleva taiteilija todellakin tuntee jo voittonsa, että kaikki katsovat häntä ja palvovat jumalana, että taitelija on paras ikinä maailmassa elänyt. Jotkut vain sanovat, että taiteilija on hullu ja toiset ilkeät tytöt kutsuvat tyhmäksi, vaikka vilkuilevat häntä aika paljon. Taiteilija ei anna häiritä itsensä tällä vaan saa kiitettäviä palautteita taiteista. Kohta hän on kuuluisa.

        - missä iässä teille on annettu taidevärilahja? (isä antoi, veli antoi ym.)
        ja te piirtelitte liiduilla seiniin jo äidin kohdussa.
        Kaikki sanoivat, että lapsesta tulee kuuluisa taiteilija.
        Jossakin vaiheessa lapsi sairastui paljon.
        Mutta hän piirsi paljon ja maalasi.
        Hän ei pääsyt taidekouluun, mutta pääsi myöhemmin.
        Kylätaiteilija antoi ensimmäisiä taideneuvoja ja kehotti hakemaan kaupunkiin taidepajaan oppiin.

        -------

        Teinitaiteilija lukee Vincent van Gochin elämänkertaa ja päättää tulla häntäkin paremmaksi taiteilijaksi. Välillä teini haluaa hypätä ikkunasta, välillä tuntee että kuolee pian kuten van Goch. Hän piirtää ison maalauksen mustalla paksulla värillä ja ei uskalla näyttää sitä kenellekään. Joskus hän tuhoaa maalauksensa kuten kaikki taiteilijat tekevät.

        ------


      • globus

        Mikä traumatisoi minua taiteilijana?
        Se kun eräs Leena täti nähtyään muotokuvapiirustuksen näytti sitä sormella vaikka oli aikuinen ja hirnui. "Ei näytä yhtään näköiseltä" - hän nauroi.

        -------------------------------

        Olin ylpeä siitä kun koulun pelle, joka kilpailee tovereiden kanssa, suutuspäissään sanoi, että en osaa muuta kuin piirtää. Suutuin, mutta olin tyytyväinen.

        ----------------------------

        Ihmetytti - ja se oli raja sille, että tajusin, että muut oppikoulun opiskelijat kehittyivät muita suuntia, eikä taiteeseen, kun sprayasimme koulun naulakkoa ja osasin laittaa väriä tasaisesti mutta muut eivät. Siis väriä tasaisesti.

        ----------------

        Jostakin syystä aineenopettaja antoi kirjoitelmasta ysin. Ja olin yhtäkkiä paras, vaikka en osannut kirjoittaa. Pitäisikö tulla kuuluisaksi kirjoittajaksi? Ihmettelin todella, mitä opettaja halusi minulta.

        ----------------


      • globus

        - ja kolme kertaa sain lukiotaidestipendin vaikka vuosikymmeniä myöhemmin tajusin, että niitä ehkä jaettiin siitä, että SUPO:t saivat tehdä lääkekokeita.

        - Jossakin vaiheessa ihmettelin, että miksi kukaan ei huomioi minua. Miksi en vieläkään ole kuuluisa taiteilija.

        - Pääsin paikallislehteen henkilökuvalla, mutta en osannut puhua. "Taide puhuu puolestaan" - oli ajatus, vaikka kukaan ei tahdo tajuta. Virhe oli se, että pitää puhua ja puhua paljon. Silloin teistä tulee kuuluisa taiteilija. Älä ole hiljaa. Mutta nykyisin arvostetaan monialaisuutta - kuvataide, kirjoitus, elokuva, valokuva, käsityö ja uinti.


      • globus
        globus kirjoitti:

        - ja kolme kertaa sain lukiotaidestipendin vaikka vuosikymmeniä myöhemmin tajusin, että niitä ehkä jaettiin siitä, että SUPO:t saivat tehdä lääkekokeita.

        - Jossakin vaiheessa ihmettelin, että miksi kukaan ei huomioi minua. Miksi en vieläkään ole kuuluisa taiteilija.

        - Pääsin paikallislehteen henkilökuvalla, mutta en osannut puhua. "Taide puhuu puolestaan" - oli ajatus, vaikka kukaan ei tahdo tajuta. Virhe oli se, että pitää puhua ja puhua paljon. Silloin teistä tulee kuuluisa taiteilija. Älä ole hiljaa. Mutta nykyisin arvostetaan monialaisuutta - kuvataide, kirjoitus, elokuva, valokuva, käsityö ja uinti.

        Ekalla Työvoimatoimistokäynnillä kävin aggressiivisesti päälle, että olen kuvataiteilija!! Virkailija katsoi minua ihmettelevästi. Ymmärsin että taideopettaja ylireagoi kun selitti taidetyön vaikeutta.


      • globus
        globus kirjoitti:

        Ekalla Työvoimatoimistokäynnillä kävin aggressiivisesti päälle, että olen kuvataiteilija!! Virkailija katsoi minua ihmettelevästi. Ymmärsin että taideopettaja ylireagoi kun selitti taidetyön vaikeutta.

        Enkä vieläkään ole saanut apurahaa.


      • globus
        globus kirjoitti:

        Enkä vieläkään ole saanut apurahaa.

        Ensimmäinen taideope oli todella kaunis nainen, joka kannusti minua valtavasti. Toinen taideopettaja oli parrakas laiha mies. Siis hän joka meni naimisiin myöhään ja sai kaksi tytärtä. Hän kommentoi kontroposti asentoa ennen naimisiin menoa. Hänellä oli tuuhea tumma parta ja hän oli siivoton, boheemi. Hän käytti flaneelipaita ja tummia farkkuja. Hän oli lempeä ja ohjasi minua kaupunkiin.


      • Globus
        globus kirjoitti:

        Ensimmäinen taideope oli todella kaunis nainen, joka kannusti minua valtavasti. Toinen taideopettaja oli parrakas laiha mies. Siis hän joka meni naimisiin myöhään ja sai kaksi tytärtä. Hän kommentoi kontroposti asentoa ennen naimisiin menoa. Hänellä oli tuuhea tumma parta ja hän oli siivoton, boheemi. Hän käytti flaneelipaita ja tummia farkkuja. Hän oli lempeä ja ohjasi minua kaupunkiin.

        Kaikki joivat kahvia, mutta minä en kadottanut yhtään minuuttia varatusta opetusajasta. Tulin eka ja lähdin vika. Pesin hitaasti siveltimiä ja oleskelin vielä taidekoulussa. En saanut tarpeekseen: keltaiset likaiset maalaustelineet, paljon taidekirjoja, joita selailin loputtoman loputtomasti, vanhat oppilastyöt, grafiikan välineet, veisto, alakerran varasto, joka oli täynnä tavaraa, jonne olisin mielellään jäänyt salaa pidemmäksi aikaa sitä kun opettaja saapuu luokkaan ja kertoo uutta tehtävää.... Lopettaminen oli aina ikävää. Ihmettelin aina miesopettajaa, enkä uskonut oikeasti pääsevänsä edes häneen asemaansa koskaan. Se oli mahdottomuutta.

        Vanhemmat ihmettelivat kotona, että mitä taideopettaja oikeasti tekee? He käyvät töissä ja saavat kuukausipalkkaa, mutta mitä taiteilijaope todella tekee? Kävin open kotona ja se oli täynnä taidetta ja oli siivoton ja innostava. Ei vanhemmille pysty kertomaan.


    • Arttari

      Vaikuttaa aivat lankkumaalaritekniikalta. Sinen pigmmentti ilmeisesti mitä sattuu olemaan jne. Niin, tietenkin niillä jotain värijälkeä saa aikaan. KKannattaa tavalisen taiteilija kieetää tuoliikekauaa ja hankia taidetarvikeet taidemateriaaliliikkeestä.

      • Arttari

        Vaikuttaa aivat lankkumaalaritekniikalta. Sinen pigmmentti ilmeisesti mitä sattuu olemaan jne. Niin, tietenkin niillä jotain värijälkeä saa aikaan. Kannattaa tavalisen taiteilijan kiertää tuo liike kaukaa ja hankia taidetarvikeet taidemateriaaliliikkeestä.


      • Miksetkirjoita

        ...sillä omalla "huippulahjakas nimimerkilläsi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      124
      9813
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      51
      2871
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2657
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1557
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1488
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe