Kimppa-asumisen järjettömyys.

Hienoatoimintaa

Ihmettelin tässä yhtä asiaa kun asun tällä hetkellä alivuokralaisen kanssa kimppakämpässä, ihan vaan säästääkseni vuokrassa. Asutaan kaksiossa ja nyt alivuokralainen haluaisi joko muuttaa yksin yksiöön tai kahdestaan kolmioon, jotta saisi oman makuuhuoneen.

No ihmetystä aiheuttaa tämä:
- Kimpassa asuessa saan toimeentulotuen perus osaa 412,68€/kk
- Vuokraa sossu maksaa kimppa-asujalle maksimissaan 300€/kk
Eli kaupunki maksaa minulle yhteensä 712,68€/kk kun asun kimppakämpässä.

No jos muuttaisin yksin niin:
- Saisin toimeentulotuen perusosaa 485,50€/kk
- Vuokraa sossu maksaisi yksin asuvalle maksimissaan 450€/kk
Eli kaupunki joutuisi maksamaan minulle 935,50€/kk jos asuisin yksin.

Mitä järkeä on siis yrittää säästää kaupungin rahoja asumalla kimpassa, kun kaupunki RANKAISEE siitä että säästät heidän rahoja, laskemalla minun perusosaani yli 70€/kk!

Voisin ihan hyvin lisätä tuon yksin muuttamisesta saamani perusosan korotuksen tuohon vuokraan, eli saisin 520€/kk maksavan upean kaksion yksin asuttavaksi ja minulla jäisi saman verran käteen kun ahtaassa kimppakämpässä taistellessani.

Eihän tässä ole mitään järkeä?

8

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedetään

Ihmettelet lisää, kun Verotoimisto lähetää mätkyt vuokratulosta.

• Petu_

Jos asut kimpassa toisen kanssa ettekä ole parisuhteessa niin sinun kuuluu saada perusosaa 485,50 e/kk. Vain puolisoiden kohdalla perusosa on pienempi.

http://www.satakunta.net

• höpöhöpöö

Petu taas höpöttelee omiaan. Jos asuu vaikka äitinsä tai sisarensa luona niin ei ole oikeutettu yksin asuvan perusosaan.

• NäinOulussa

Nuo summat vaikutti Oulun summilta, maksimivuokrat jne. Omassakin sossupäätöksessä puhuttiin aikoinaan ns "toveriasunnosta", jolloin vuokra olisi saanut olla vain 300€ ja perusosa alempi. Jäivät odottamaan Kelan asumistukipäätöstä, jos se myönnetään vuokraamaani asunnon osaan (olin alivuokralainen lapseni kanssa), niin sitten huomioidaan kahden hengen maksimivuokra 525€ sekä normaalisuuruinen perusosa. Nuo löytyy Oulun kaupungin omasta ohjeesta.

• oikeat.tiedot

Asun yksin ja minulla on asuntolainaa. Sossu maksaa vain n. 120 e kk eikä mitään muuta. Saan työmarkkinatukea ja asumistukea. Velkojahan ei sossu huomioi ollenkaan eli ne jää omalle kontolle aina mutta ihmettelen tuota että sossu maksaisi erikseen tuon 485 e ja vielä sen lisäksi asumisesta 450 e kk. Sinulla ei nyt ole ihan hallussa nuo tiedot ellei sitten ole niin ettet jostain syystä saa työmarkkinatukea etkä myöskään asumistukea. Tuossa joku nyt mättää pahasti.

• 78879999

sossu maksaa kohtuulliset asumismenot ja sen lisäksi tulee perheenjäsenten perusosat.

Sinulle sossu maksaa siis 120 euroa yhtiövastiketta? Oletko tietoinen, että jos olisit oikeutettu saamaan toimeentulotukea muihin asumiskuluihin esim. lainan korkoihin, niin sinun itse pitää ottaa asioista selvää ja tehdä oikaisuvaatimus virheelisestä päätöksestä ja sen jälkeen valitus ....

Yksi mahdollisuus on etsiä lain porsaan reiät. Muistaakseni joku mainitsi tehneensä "jotain" ja vuokranneen oman asunnon itselleen, jolloin toimeentulotuessa huomioitiin enemmän asumismenoja.

• o9090909

Eli sinulla on menoina yhtiövastike 230e/kk asuntolainan korot 30e/kk perusosa elämiseen 485e/kk ja tulona työmarkkinatuki 524e/kk asumistuki 100e/kk sossu 120e/kk jonka lisäksi sossu maksaa vielä sähkölaskusi ja kaikki terveydenhoitomenot.

Mitä ihmettä sinä oikein valitat? Hyvinhän tuossa on asiat. Velkoja ei valtio sinun puolestasi ala makselemaan.

• Tietoaon

Laissa ei löydy kohtaa jossa alivuokralainen velvoitetaan avio- tai avoliittosuhteeseen vuokranantajan kanssa. Alivuokralaisen asiat vieraana henkilönä eivät kuulu päävuokralaiselle eikä siten myöskään Kelalle. Alivuokralainen maksaa vuokransa päävuokralaiselle, joka summa vähennetään suoraan ilman lisäselvittelyjä päävuokralaisen asumistuesta, jos sellaista hakee. Samoin alivuokralaisen maksama vuokratulo lasketaan tuloina.

Kyllä Kela/sossu yrittää vaikka mitä, mutta avoliitolle on omat määritteet, kuten samassa taloudessa/ruokakunnassa asuminen yhteisvastuullisena henkilönä. Jos kaksi eri sukupuolta asuu yhdessä ilman alivuokrasuhdetta, on Kelalla/sossulla oikeus tulkita se parisuhteeksi ja näin ollen samaan ruokakuntaan kuuluviksi henkilöiksi.

Alivuokralaista ja päävuokralaista ei missään tapauksessa katsota samaan ruokakuntaan kuuluviksi henkilöiksi. Ja tämä on tosi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7485
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3977
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3520
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      2814
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2662
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2401
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2289
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2248
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1972
    Aihe