joulukortit kiertoon

milla

taas tuli jouluna iso kasa joulukortteja.
en haluaisi roskiinkaan heittää.
mitä niistä voisi tehdä?

7

2337

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm.

Nämä ovat ehkä vähän hölmöjä ideoita, tulivat mieleen äsken, kun luin viestisi...

1. Korteista voisi leikata pakettikortteja ensi vuotta varten - takapuolelle voi tarvittaessa liimata paperinpalan, jos tekstiä jää näkyviin. Mutta usein on varmaan mahdollista leikata sopiva kohta niin, ettei mitään tekstejä näy...

2. Jos haluaa säilyttää kortit muistoina, ne voisi skannata tietokoneelle ja siirtää CD-levylle (ainakin kauneimmat ja tärkeimmät kortit). Sopivalla tietokoneohjelmalla sitten muuttaa tiedostot diasarjaksi ja taustalle kaunis musiikki - näitä voi sitten vaikka jouluna katsella ja muistella menneitä vuosia. Sekaan voi vaikka laittaa digikameralla otettuja valokuvia tms. :)

3. Lapsille askartelumateriaaliksi. Korteissa on materiaalia vaikka mihin - lapsille vain sakset ja liimaa, niin eiköhän korteille ole käyttöä. Ainakin joulukoristeita niistä voisi tehdä...

4. Korteilla voisi myös "tapetoida" esim. kesämökin huusin seinät - niitä voisi olla hauska katsella ja lueskella...

• ideanikkari

Joulukortit (ja muutkin kortit) muovitaskulliseen pikkukansioon ja läpinäkyvällä teipillä taskun avoin suu kiinni. Tulee kiva joulukirja pikkulapselle ja kuvakirja muista korteista katselemiseen. Sivutkaan ei tuhriinnu ja ne voi pyyhkiä kostealla rätillä. :)

• lisää

Ei ollenkaan hölmäjä ideoita.
        Kohtaan 1. lisäisin että leikkaa ne kuvio saksilla tai leikkurilla. Voit hankkia tai kerätä kartonkia jonka leikkaat sopiviksi paloiksi paketti- tai joulukortteja ja käytetyistä korteista leikata hiukan pienempiä paloja ja liimata ne päällekkäin. Pienemmän voi sommitella jopa hiukan vinoon, isompi kartonki jää näin kehykseksi pienemmmälle. Valmiit joulun toivotus tekstitkin voi leikata ja liimata kortteihin.
        Vielä voit vanhoja kirjoituksia peitellä vaikkapa jouluisilla runoilla ja loruilla. Kirjoita niitä tai kopioi netistä. Printtaa punaiselle-, vihreelle- t.siniselle-, kulta- tai hopeapaperille. Leikkaa kuviosaksilla (esim. Tiimari) värssyt irti ja liimaa kortteihin.
        Ideoida voi loputtomasti. Mikä hyvä, niitä voi tehdä jo nyt valmiiksi ensi joulua varten.

• Sini
      • suosittelen

Monella paikkakunnalla joulukortit (kuten muutkin kortit) voi lahjoittaa esim. lähetystyön hyväksi. Käsittääkseni niistä irrotetaan postimerkkejä joita sitten myydään keräilijöille. En tiedä hyödynnetäänkö itse kortit jotenkin, mutta ainakin näitä postimerkkivaroja tuntuu kertyvän ihan kivasti, ja niillä voidaan palkata ihmisiä lähetys- ym. auttamistyöhön. Kannattaa kysäistä oman alueen seurakunnasta tms. jos joku jo kerää siellä kortteja tähän tarkoitukseen. Kortinkeruulla on pitkät perinteet, ja esim. Kuopiossa kortit voi viedä lähetyskauppa Vakkaan, josta ne lähetetään ilmeisesti Helsinkiin, jonne koko valtakunnan korttisaalis kerätään.

Varmasti myös esim. päiväkodit ottavat kortit askartelumateriaaliksi. Siis ei kortteja roskiin ennen kuin olet varmistanut etteikö joku voisi niitä vielä hyödyntää!!!!

Itse säästän kaikki kortit, sillä niitä on mukava katsella kymmenien vuosien kuluttakin. Ja kuka ties ne ovat joskus vielä arvokkaitakin. Maksaahan ihmiset nykyäänkin suuriakin summia jostain vanhoista korteista. Ja nykyiset kortithan on vanhoja jonain päivänä. Ja mistä sitä koskaan tietää vaikka joku jolta olet nyt saanut kortin on jonain päivänä joku merkittävä henkilö yhteiskunnassamme, ja kortilla onkin sitten muutakin kuin tunnearvoa!

• käsityöläinen

Suomen lähetysseura ottaa vastaan postimerkkejä, postikortteja ja rahoja. Huutokaupoissa ne myydään eteenpäin ja rahat menevät lähetystyöhön. Kysy lähimmästä seurakunnasta, josko he ottavat vastaan kortteja, jottei itse tarvitse niitä postittaa.

Linkki sivulle: http://www.mission.fi/auta_kanssamme/postimerkkihuutokaupat/

• askartelumateriaaliksi

Miksi roudata joulukortteja jonnekin merta edemmäs,
      kun ne voi viedä lähimpään päiväkotiin lapsille as-
      kartelumateriaaliksi - siis jos ei itse halua as-
      karrella niistä. Ja voihan ne postimerkit irrottaa,
      jos niin päättää. Joulu tosin on vain kerran vuodes-
      sa, mutta kyllä päiväkodissa varmaan keksitään kor-
      teille käyttöä. Itse olen vienyt lähipäivikseen
      poistettujen julkaisujen puhtaita kartonkisia taka-
      kansia, joita olen työssäni kirjastossa ottanut tal-
      teen, ja lapset ovat tehneet niistä jos vaikka mitä,
      kaikenvärisiäkin niitä on ollut, eikä päiväkoti
      ole kieltänyt lisääkin tuomasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      141
      6688
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4901
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3905
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2452
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe