Saako Suomessa 2 miljoonalla eurolla nopean 6-8 paikkaisen uuden helikopterin veroineen, jossa on myös kuljetustilaa? Helikopterin jolla pystyy lentään turvalliseesti vakaata lentoa lentämään vaikkapa Islannin kautta Alaskaan ja saako siihen samaan hintaan perehdyttämiskoulutuksen lentämiseen, huoltoon, korjaukseen?
Ketkä myy, millaisia nykyään on, tekniset ominaisuudet, kulutus, lentäjän vaatimustaso, muuta?
Helikoptereista?
33
1421
Vastaukset
- PetteriTitityy
Ei.
- Helicopter
Aloittaja taitaa olla pipipää?
- Kroisos.Pennonen
Rahaa on muttei järkeä. Eikä sitä rahaakaan..
- Millikoptteri
Kysy Tähtiseltä sillä varmaan tallissa moinen värkki.
- Vihd.oinkin
No tämä ketju vaikuttikin vakaalta, mutta nyt, NYT siihen saatiin se avainsana. Nyt tämä on oikea S24 Ilmailu- "keskustelu"
- Osallistuminen
Ne eivät paljon kirjoita jotka eivät tiedä mitään.
- KerroTotuusJosTiedät
Hämmastyttää nuo ilmailukaluston kustannukset, jotenki vaikuttaa siltä, että niissä on paljon ylihinnoittelua. Vertailuna vaikkapa maansiirtokoneet, täytyyhän maansirtokoneiden kestää hyvin, monestakin syystä.
Olisiko jossain määrin kyse siitä, että on totuttu hyväksymään kalliit lentokalusto?
Voiko olla kyse siitä, että sotilasteollisuuden ilmailukaluston hintataso määrittelee siviililentokoneiden ja siviilihelikoptereiden hintatasoa?
Mikä on se niin keskeinen sarja helikopterissa tai lentokoneessa mikä määrittelee korkean hintatason?
Voiko olla osittain niin, että jokin vähemmän olennainen osa / osat on vain hinnoiteltu vai siksi korkeaksi, että jokin ilmailualan tahot ovat hyväksyneet se, vaikka ehkä olisi olemassa kestävyydeltään vastaavan tasoinen osa saatavissa edullisemmalla hinnalla?
Ole joskus kuullut, että jotku testauttavat omalla kustannuksella joitakin "keksintöjään" esimerkiksi VTT:llä, joten voiko myös ilmailualalla olla hyväksyttävää silloin teoriassa käyttää / myydä halvempaa osaa, jos on tehnyt kestävyys vertailututkimuksen, jossa vastaava tuote (jos) todettaisiin samantasoiseksi?
Oletettavasti hyväksyttyä osaahan ei tarvitse testata (tutkimuksessa asettaa rasitukselle) kun oletettavaa on, että osasta on rakennetutkimukset, kestävyys ynnä muut tiedot olemassa (jos valmistaja vai hyväksyy tiedot antamaan)?
Tosin harmillistahan olisi, jos jokin ulkopuolinen valmistaisi paremman osan, halvemmalla?- htrgfbv
"Vertailuna vaikkapa maansiirtokoneet, täytyyhän maansirtokoneiden kestää hyvin, monestakin syystä."
Niinjoo, maansiirtokoneesta kun paukahtaa moottori tai hydrauliikka, niin useita ihmisiä on hengenvaarassa. Vai mikä olikaan tämän vertauksesi pointti? - KoneetLaitteet
1 psi = 0,068 947 6 bar
Voiteluun tarvittava öljynpaine on noin 10 - 15 psi
Esimerkiksi Joidenki moottoreiden öljynpaine on 115 -130 psi paineeseen, sitä painetta ei tarvitse voiteluun vaan muuhun tarkoitukseen. Joten vertailukohtana maansirtokoneiden hydrauliikkapaineisiin verrattuna.
Helikopterin
130 (psi) kertaa 0,068 947 6 bar = 8,963188 bar
Kun maansiirtokoneiden hydrauliikkapaineet on noin 100 - 200 bar. Hydrauliikan rikkoutuminen maansiirtokoneessa jossa on suuret paineet osuessaan ihmiseen läpäistä tai ainakin vaurioittaa ihoa, joten . Joten vertailuna hydraulikkan osalta, hydrauliikka letkut, - tiivisteet on hyvä olla laitteissa kunnossa.
Kovissa paineissa olevia hydrauliikka letkujen ja liitäntäkohtia ei kannata paineen ollessa päällä tarkistaa sormin, koska hyvin pieni vuoto voi olla vaikeasti silmin erottuva, jolloin voi käydä niin että sormi leikkautuu suihkun osuessa kohdalle? - Maansiirtokone
KoneetLaitteet kirjoitti:
1 psi = 0,068 947 6 bar
Voiteluun tarvittava öljynpaine on noin 10 - 15 psi
Esimerkiksi Joidenki moottoreiden öljynpaine on 115 -130 psi paineeseen, sitä painetta ei tarvitse voiteluun vaan muuhun tarkoitukseen. Joten vertailukohtana maansirtokoneiden hydrauliikkapaineisiin verrattuna.
Helikopterin
130 (psi) kertaa 0,068 947 6 bar = 8,963188 bar
Kun maansiirtokoneiden hydrauliikkapaineet on noin 100 - 200 bar. Hydrauliikan rikkoutuminen maansiirtokoneessa jossa on suuret paineet osuessaan ihmiseen läpäistä tai ainakin vaurioittaa ihoa, joten . Joten vertailuna hydraulikkan osalta, hydrauliikka letkut, - tiivisteet on hyvä olla laitteissa kunnossa.
Kovissa paineissa olevia hydrauliikka letkujen ja liitäntäkohtia ei kannata paineen ollessa päällä tarkistaa sormin, koska hyvin pieni vuoto voi olla vaikeasti silmin erottuva, jolloin voi käydä niin että sormi leikkautuu suihkun osuessa kohdalle?Näin puhuu kirurgi. Höpö höpö aihe koko juttu.
- chopper1234
katteles ominaisuuksia tuolta
http://helicopters.axlegeeks.com/
kopterit on verrattain lyhyille matkoille, ei valtamerien ylityksiin - Nopeus200-300
Thurso - Färsaaret noin 400 km
Färsaaret - Islanti 450 km
Parhaimmat helikopterit lentäneet yli 1100 kilometriä yhdellä tankkauksella.
Keskitason helikopterilla joku arvioi 480 kilometriä yhdellä tankkauksella.
Islannista ei tosiaankaan pääsisi pidemmälle, voihan helikopterilla lentää muuallekin tai kuljetuttaa halvemmalla laivalla?- MonkeyMään
Taidat olla mopopoika? Nuija.
- älä_
Tarvitseeko sitä helikopteria saada nimenomaan välttämättä Suomesta? Voiko hankintapaikka/asemapaikka/rekisteröintipaikka jne. millään olla jossakin näppärästi toisaalla?
ÄLÄ INVESTOI/REKISTERÖI/SITOUDU SUOMEEN, MITÄÄN MILLÄÄN MUOTOA NIIN PITKÄLLE KUIN VAIN VOIT. Tyhmä on sellainen joka ei usko, opi, välitä eikä ymmärrä. Yliviivaa tarpeeton. - Runkkumuna
Osta NH-90. Hyvä peli, maksaa vaan 100 donaa. Tai jotain. Tai sitten hanki Stadin bussikortti, niin pääset fattaan ja pääppölääkärillesi. Vitun munapää kyselee helikoptereista vaikka ei ole sellastaa koskaa nähnykkää.
- Taivallikko
Häpeän.
Häpeän syvästi.
Häpeän syvästi tässä(kin) keskustelusäikeessä esiintyvää epäkohteliasta ja keskustelukumppania solvaavaa ja halveksivaa tyyliä. Tämä se on oikea ilmailupalsta. Jostakin asiasta kiinnostunut "maallikko" kysyy.
Ja palstan kerma vastaa. Juuri sillä 65 ÄO:lla joka vastaajille on suotu. - OikeaLentäjä
Ei taida ihan tuohon hintaan mahtua noin isoa kopteria koulutuksineen mutta jos tyydyt kiinteäsiipiseen yksi- tai kaksimoottoriseen niin sitten alkaa homma onnistua ja koulutuskin järjestyy. Ymmärrän jos joku haluaa kopterin mutta tiesitkö että sen kulut ovat kolminkertaiset verrattuna kiinteäsiipiseen.
- Saako-lentäjä-OllaNainen
AgustaWestland AW119
Jopa yli 900kilometriä lentomatka?
Myyntihinta ulkomailla näyttää olevan 3 miljoonaa tai enemmän?
Mikä olisi Suomessa hinta?
Suomessa niitä on kaiketi jokunen, mikähän on ollut käyttökustannus?
Kertoisitko, mikä on paras hinta laatusuhde, edullisimmat käyttökustannukset, pitkä huoltoväli?
Onko Suomessa helikopteri siviililentäjälupakorttia naisella?- Taotaotao
Koalaa on ainakin Rajavartiostolla, muistaakseni he ovat joskus julkaisseet tietoja lentotunnin hinnasta. Suomessa netin hintoihin tulee yleensä lisäksi arvonlisävero.
http://www.refinedguy.com/2012/08/02/11-of-the-most-expensive-private-helicopters-money-can-buy/#2
Jos lennät meren yllä, tarvitset myös pelastuskellukkeet, koska helikopteri kääntyy muuten pakkolaskussa ylösalaisin.
http://www.skybrary.aero/index.php/Helicopter_Emergency_Floatation_Systems_(EFS)
- TaivaanTuulenTie
Onko Koalaa jonkinlainen lisätty tekniikka, jota ei saa olla siviililiikenne koptereissa tai jota ei tarvitse siviililiikenne koptereissa?
Saakohan AgustaWestland AW119 koptereihin kiinnitettyä kiinteät ponttoonit (vedenpäälle, suolle, lumeen laskeutumiseen) jotka tosin hidastaisivat vauhtia ja lyhentäisivät lentomatkaa?
Saahan sitä valmistajalta todennäköisesti yhtä-tarkkaa tietoa kuin auto-kauppiaalta, kuitenkin käytännön kokemus voi olla jotain parempaa tietoa?
Joten ihmetyttä kun katsoo ulkomailla myytäviä koptereita, joillain on lennetty vai joitain satoja tunteja, joillain tuhansia tunteja. Jotku kopterit ovat useampi kymmenen vuotta, joten tulkinta on, että laatuero on kaiketi aika suuri, tetysti muut mahdolliset tekijät ovat voineet vaikuttaa lyhyeseen käyttötuntimäärään?
Saakohan koptereita pinkki väri: nä? - BColibri
Kaverillani Juhalla oli osuus Eurocopter EC 120:sta, häneltä voisi saada tietoja käyttökustannuksista. Tosin hän otti vastaan huonopalkkaisen valtion viran ja joutui luopumaan osuudestaan.
- ValametPohojammaalta
Mulla on osuus Air Force ykkösessä, mut empä oo päässy ees näkeen koko vitun juttuu. Emkä muutakaan.
Mut periaattees mie omistan puolet Vinnairist ku mie oon Pöljänkulmalt. Raktori ja kaikki.
Jos mie laitan Vortsoniin ropelin katolle, oonks mie sit helikopterikuljettaja? Mediheliin voisin tulla, mie tiijjän kaikki sorkkaeläinten synnytyksist? Tuplapalkalla, pesialisti, yuu now? Kysykää miuu arpeettiin, voinks tullakkii hyväl palkal.
- Igor_x
En tiedä tarkasti, mutta valtamerien ylitykseen saattaa vaatimuksena olla IFR-hyväksyntä ja/tai kaksimoottorisuus. Ehkä ei vaadita yksityiskäytössä, mutta jo mielenrauhan takia voi kannattaa.
- AjatuksenTasollaNyt-vain
Mitenkä on käytännössä, jos rakentaisi oman kopterin johonka käyttäisi pienen moottorin niin millainen teho pitää olla moottorissa? Riittääkö ruohonleikkuukoneen vai ehkä tehokas moottorisahan moottori millaiseen nostovoimaan, arvioitu nostovoima teho ehkä samaa luokkaa kuin ultrakevyiden koneijen joka on ehkä 400-500kiloa? Kopteri toki vaatii muutaki kuin moottorin, paljon muuta?
Katselin internetissä ihmisten kokeiluja, onko siinä mitään käytännön estettä, jos omalla maalla maaseudulla onnistuisi rakentamaan kopterin niin, että jos sen kiinittää toisesta päästä maahan ja toisesta päästä kopteriin. Jolloin kopteri olisi kiinittyneenä maahan, lentokorkeutta 8-10 metriä, jotta jonkunlaista sivuttaisliikettä on mahdollista tehdä. Sitä vaan, että ei kai sekin ole kiellettyä, kun ei ole kielletty esimerkiksi pulkalla laskea vaarallisen jyrkkää pitkää mäkeä jossain metsässä?- RiksRattoni
Ei kannata kaksitahtiseen eli moottorisahan moottoriin mennä, Islannista Ameriikkaan lentäessä saattaa ruveta tekemään tulppaan piikkiä, riski on suuri koska Islantilaiset käyttävät myymässään 2-T - bensassa valaanrasvaa normiöljyn sijasta. Lisäksi perus Husqvarna pyörii noin 10.000 kierrosta minuutissa, aika pieni pitää roottorin olla että ei mene kärjet transsooniselle puolelle.
Ruohonleikkurin moottori on ehdottomasti paras! Naapurillanikin on 30 vuotta vanha Stiga, jossa on Briggs&Strattonin 3,5 hv moottori. Todella luotettava, naapuri ei ole vaihtanut siihen kertaakaan öljyjäkään, ja se silti pelaa aina kun hän haluaa leikata sen henkilöauton kokoisen nurmikkonsa; usein jopa joka toinen vuosi. Osta vaikka tori.fi:stä käytetty 1970-1980 - luvun ruohonleikkuri, jossa on B&S - moottori. Alkuperäisestä leikkurin terästä saat viilapenkissä putkitongeilla sopivaan kulmaan vääntämällä pyrstöroottorin. Voimansiirto pyrstöroottorille hoituu edullisimmin Ladan nopeusmittarin vaijerilla.
Koska B&S säksättää aika verkkaisella nopeudella, tarvitset ison pääroottorin. Siihen nyt käy oikeastaan mikä vaan tarpeeksi pitkä pellinpala, helpointa on hakea lähimmästä terästukusta kaksi kappaletta vaikkapa 200 x 10.000 mm alumiinitankoa, kolmen millin paksuus riittää ihan hyvin. Sitten taas viilapenkin ja putkitonkien kanssa vääntelet sopivat kohtauskulmat lapoihin, jos tulee vääntömurtumia, korjaa Plastic Paddingilla tai WD40:llä. Tämän jälkeen ota siitä samasta Ladasta, josta otit sen nopeusmittarin vaijerin, yksi vanne ja pulttaa lavat siihen kiinni.
Ohjaamoksi ja moottoripukiksi soveltuu erinomaisesti esimerkiksi umpinainen golfauto, siinähän on laskutelineetkin valmina. Moottori-Ladan vanne-roottori - yhdistelmä vain neljällä peltiruuvilla golfauton kattoon kiinni, niin enää puuttuu pyrstöroottori.
Ja se hoituu helposti: käy hakemassa jostain rakennustyömaan roskalavalta ilmastointi/viemäriputken pätkä, ja laita se superliimalla ja jeesusteipillä tukevasti kiinni golfauton takalistoon. Jos haluat varmistua rakenteen lujuudesta, työnnä putken sisään vastaavanmittainen pätkä kakkosnelosta. Käytä vajaakanttisen karvaisen mallin sijasta mieluummin mitallistettua tai höylättyä. Sitten vaan pujotat sen Ladan nopeusmittarin vaijerin samaan tööttiin, kytket ne kiinni ja se on siinä!
Hallintalaitteina voit käyttää ruohonleikkurin alkuperäisiä: kaasua saa siitä "lisää kaasua" - hanikasta, ja roottorit saat pyörimään sillä "veto päälle" hantaakilla.
Navigointihan hoituu kännykällä.
Oaken hyvää matkaa Atlantin taakse! - Mielikuvitusta
Ei toimi, osat lentelisi pidemmälle kuin lentäjä.
- Oulunmiessss
RiksRattoni kirjoitti:
Ei kannata kaksitahtiseen eli moottorisahan moottoriin mennä, Islannista Ameriikkaan lentäessä saattaa ruveta tekemään tulppaan piikkiä, riski on suuri koska Islantilaiset käyttävät myymässään 2-T - bensassa valaanrasvaa normiöljyn sijasta. Lisäksi perus Husqvarna pyörii noin 10.000 kierrosta minuutissa, aika pieni pitää roottorin olla että ei mene kärjet transsooniselle puolelle.
Ruohonleikkurin moottori on ehdottomasti paras! Naapurillanikin on 30 vuotta vanha Stiga, jossa on Briggs&Strattonin 3,5 hv moottori. Todella luotettava, naapuri ei ole vaihtanut siihen kertaakaan öljyjäkään, ja se silti pelaa aina kun hän haluaa leikata sen henkilöauton kokoisen nurmikkonsa; usein jopa joka toinen vuosi. Osta vaikka tori.fi:stä käytetty 1970-1980 - luvun ruohonleikkuri, jossa on B&S - moottori. Alkuperäisestä leikkurin terästä saat viilapenkissä putkitongeilla sopivaan kulmaan vääntämällä pyrstöroottorin. Voimansiirto pyrstöroottorille hoituu edullisimmin Ladan nopeusmittarin vaijerilla.
Koska B&S säksättää aika verkkaisella nopeudella, tarvitset ison pääroottorin. Siihen nyt käy oikeastaan mikä vaan tarpeeksi pitkä pellinpala, helpointa on hakea lähimmästä terästukusta kaksi kappaletta vaikkapa 200 x 10.000 mm alumiinitankoa, kolmen millin paksuus riittää ihan hyvin. Sitten taas viilapenkin ja putkitonkien kanssa vääntelet sopivat kohtauskulmat lapoihin, jos tulee vääntömurtumia, korjaa Plastic Paddingilla tai WD40:llä. Tämän jälkeen ota siitä samasta Ladasta, josta otit sen nopeusmittarin vaijerin, yksi vanne ja pulttaa lavat siihen kiinni.
Ohjaamoksi ja moottoripukiksi soveltuu erinomaisesti esimerkiksi umpinainen golfauto, siinähän on laskutelineetkin valmina. Moottori-Ladan vanne-roottori - yhdistelmä vain neljällä peltiruuvilla golfauton kattoon kiinni, niin enää puuttuu pyrstöroottori.
Ja se hoituu helposti: käy hakemassa jostain rakennustyömaan roskalavalta ilmastointi/viemäriputken pätkä, ja laita se superliimalla ja jeesusteipillä tukevasti kiinni golfauton takalistoon. Jos haluat varmistua rakenteen lujuudesta, työnnä putken sisään vastaavanmittainen pätkä kakkosnelosta. Käytä vajaakanttisen karvaisen mallin sijasta mieluummin mitallistettua tai höylättyä. Sitten vaan pujotat sen Ladan nopeusmittarin vaijerin samaan tööttiin, kytket ne kiinni ja se on siinä!
Hallintalaitteina voit käyttää ruohonleikkurin alkuperäisiä: kaasua saa siitä "lisää kaasua" - hanikasta, ja roottorit saat pyörimään sillä "veto päälle" hantaakilla.
Navigointihan hoituu kännykällä.
Oaken hyvää matkaa Atlantin taakse!Kuulostaa Arkkitehtoniselta!
- ChopperPilot
Helposti, nuija. Osta Legoja kaupasta, saat halvalla oman helikopterin. Tai sitten ihan omalla pilillä helikopteria, jos on lepotilassa yli 15cm. Jurpo.
- imatranmahti
Jos oikeasti kiinnostaa helikopterin rakentaminen,(itsetehtynä) kannattaa käydä Imatralla Siipilahden Arin luona. On melkoinen fakiiri rakentamaan kaikkea ilmailuun liittyvä, ja muutakin. Muistaakseni ainakin kolme kopteria (protoa) on valmistanut, ja niistä viimeisin on ilmeisesti jossakin ilmailuhallituksella (tai jossakin ) siellä luvan haussa. Itse en ilmailusta niinkään ymmärrä, mutta Arin tunnen hyvin.
Kun Ari saa kaikki luvat kuntoon , ilmeisesti ekat testi lennot alkavat keväällä, tai kesällä.
Sitten jos kaikki proton testi lennot menevät ok, alkaa ilmeisesti valmistus joskus 2018 tai jotain, mutta ilmeisesti kasataan Venäjän puolella.
Rahoittajatkin on suurelta osalta Venäjältä.
Siksipä siitä ei hirveästi ole mitään Suomessa puhuttukaan.
Suunnittelu on ilmeisesti täysin Fin!
Kopteri ei ilmeisesti kooltaan hirveän iso ole, sillä kopterin kori ja moottori ovat pyykinpesukoneesta. - Etelä-SuomiLyhyempiTalvi
Tuo on kiva kuulla, että joku vielä tekee jotain täällä Suomessa. Ettei ole aina jotain valmista ulkomailta tuotua?
Se, että tekee jotain vaikka ei onnistuisikaan on aivotyöskentelyä kiinnostavan asian kanssa.
Internetistä löytyy kiinnostavia filmipätkiä miten ihmiset kokeilevat, sekin on aika erikoista kun jotkut kokeilevat pienkopterilennokien moottoreita laittamalla useita, joilla lentävät jonkin matkaa. Moni näyttää epäonnistuvan tai ehkä kokevat onnistuneen, vaikka ei täydellisesti?
Se on harmillista, että Suomessa on rajoitettu yhä enemmän kaikenlaisen ilmailuharrastuksen kokeilu? Luvat ja määräykset on ilmeisesti kovin ehdottomat, ennen kuin voi lennellä? Kun vertailuna voit rakentaa vaikkapa romuosista pyörillä liikkuvan kulkuneuvon, jolla vapaasti voit ajella suljetulla alueella tai rakentaa oman polkupyörän jolla rekisteröimättä voit lähteä liikenteeseen pyöräileen? Lentämiseen ei lupaa edes rajatulla, suljetulla alueella, ei oletettavasti ole sallittua?
Sitten ihmetellä kun suomalaiset ei keksi "mitään" uutta joidenka sarjatuotannolla valtio saisi verotuloja?
Suomessa pitäisi olla erämaa alue (mieluiten mahdollisimman etelä-Suomea usean sadan hehtaarin alue), jossa ihmiset saisivat "sekoilla" ideoittensa / keksintöjensä kanssa maalla, maan alla, vedessä, ilmassa? Siis harrastelijoille, ei yrityksille. - mitä-olet-lentänyt
Millainen ihmisten kuljetukseen tarkoitetut helikopterit ovat hinta-, laatu-, lentomukavuus-, käyttökustannuksiltaan niitä parhaita,...
- nh90gt
Pelle kyselee huimepäissään tyhmiä. Mee vittu lentään semmosella ni tiijät.
- ChopperPilot
Mä myyn tälle pässikyselijälle hyvän kopterin. Tehdasuusi,2 x 7663 shp, max. alt. 29000ft, max.cruise speed 600 kts, 300 pax, one pilot, hinta käteisellä 1000€, vapaasti Kajaanin kentällä. Tarjous on voimassa 15 minuuttia, alkaen nyt.
Honda Monkeysi ei käy osamaksuna. Ei myöskään peruskoulusi oppikirjat.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070