Yksinäisyys korostuu jouluna !

ÄLÄ-UNOHDA-LÄHEISTÄSI

---
Onko tullu syvemmin mietittyä miksi ihmisestä kehittyy vanhemuuten yksinäinen,
miksi vanhuksista tulee yksinäisiä,
miksi vanhukset hyljätään yksinäisyyteen vaikka olis sukua ja useampia jälkeläisiä,
mikä on menny yhteiskunnassamme pieleen,
kyseessä ei ole mutamat yksinäiset ja vanhukset, vaan valtava joukko vanhuksia unohdettuna yksinäisyyteen,
joulu jälleen kerran korostaa ihmisen yksinäisyyttä ,
koko yhteikunta on pysähtyny, suljettu, vanhukset ja yksinäiset ei voi harrastaa normaaleita arjen harrastuksiaan, yksinäiset ihmiset tavallaan suljetaan neljänseinän sisälle, joten yksinäisen ihmisen tuska korostuu aina juhlapyhinä varsinki kun niitä on monta peräkkäin,
-
yksinäisyys kehittyy elämän pettymyksistä, kaikki ei selviä elän tuomista kohuista vaan vetäytyy yksineläjäksi, yksinäisyyteen,
-
yksinäisyys on aina kärsimys vaikka kuinka joku väittää sen olevan oma valinta, siitä huolimatta se on kärsimys,
-
ketään ihmistä ei saisi unohtaa yksinäisyyteen, mutta niinvain käy nyky yhteiskunnassamme,

112

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä-meitä-vaivaa

olisko vaivan nimi itsekkyys,

-
      " Yksin oot sinä ihminen
      yksin keskellä kaiken,
      yksin tänne sä syntynyt oot
      yksin lähtevä oot "

on se kumma, ihminen ei koskaan ole tyytyväinen,
      jos oot kaksin, tahdot olla yksin,
      jos oot yksin, tahdot olla kaksin,

• Parasta todellakin on saada vaihdella halujaan ja toteuttaa. Helsinkiin satoi eilen lunta saunomiseni aikaan. Terassillani istuessani tunsin hyvän olon - vaikka yksin olin. Saunan antama puhtaan lämmin ja kauniin valkoinen maisema ympärillä. Ihmiset jouluun rauhoittuneina.

• parempaa-uuttavuotta-
        arvo.e kirjoitti:

Parasta todellakin on saada vaihdella halujaan ja toteuttaa. Helsinkiin satoi eilen lunta saunomiseni aikaan. Terassillani istuessani tunsin hyvän olon - vaikka yksin olin. Saunan antama puhtaan lämmin ja kauniin valkoinen maisema ympärillä. Ihmiset jouluun rauhoittuneina.

sinne,

--
        Tällä ilmat on vaihdellu vesisateesta pakkaseen,
        eilen oli koko maisema peilijäätä , maisema välkkyi kuin peili, oli liukasta,
        yöllä saimme ohuen lumipeitteen, maisema muuttui heti valosammaksi,
        ilma oli kuin linnunmaitoa, kävin tunnin sauvakävelyllä,
        ihana kun joulu on ohi,
        -
        siitä kauan on, oli perhe, pienet lapset, he kasvoivat omaan elämään,
        sitten kahdestaan parivuosikymmentä mumminaja pappana, matkusteltiin aikansa,
        sitten toinen sairastui vakavasti, poistui tuonpuoleiseen,
        toinen jäi yksin,
        yksin oloon kummasti tottuu,
        -
        vai tottuuko sittenkää, jää arvoitukseksi,

• parempaa-uuttavuotta- kirjoitti:

sinne,

--
        Tällä ilmat on vaihdellu vesisateesta pakkaseen,
        eilen oli koko maisema peilijäätä , maisema välkkyi kuin peili, oli liukasta,
        yöllä saimme ohuen lumipeitteen, maisema muuttui heti valosammaksi,
        ilma oli kuin linnunmaitoa, kävin tunnin sauvakävelyllä,
        ihana kun joulu on ohi,
        -
        siitä kauan on, oli perhe, pienet lapset, he kasvoivat omaan elämään,
        sitten kahdestaan parivuosikymmentä mumminaja pappana, matkusteltiin aikansa,
        sitten toinen sairastui vakavasti, poistui tuonpuoleiseen,
        toinen jäi yksin,
        yksin oloon kummasti tottuu,
        -
        vai tottuuko sittenkää, jää arvoitukseksi,

Kymmenen vuotta olen joutunut olemaan vaimon kuoltua itsekseni. Tytär poikineen asuu paritalomme toista päätyä - näemme usein. Käyn kauppareissulla yhdellä kahvilla, tai oluella. Siellä näen tuttuja. Puhelimella pidän yhteyttä siskoihin ja tuttuihin. Paljon olen yksin. On netti yhteyttä ihmisiin. Kuitenkin liikealalta eläköidyttyäni tunnen yksinäisyyttä.

• eiseniinainaole

Minusta on väärin väittää että kaikki kärsivät yksinolosta.
      Itselleni se on ylellisyyttä jota olen koko elämäni ajan toivonut.
      Minua on aina kummastuttanut ihmiset jotka eivät viihdy itsensä kanssa, aina on oltava joku.

• kylmä-totuus-

" eiseniinainaole"
        -
        Se kestää vain aikansa, itseensäkki ihminen kyllästyy ja alkaa kattelemaan ympärilleen, löytyskö kivaa mukavaa rehellistä ihanaa ystävää,
        enimmäksee se jää pelkäksi mielikuvitukseksi,
        ei löydy enään,
        elämä oli ja meni silloin kun oli nuori ja rakastunu,

• Vääräpäs

Elä kuule viitti höpsiä. Se "elämä oli ja meni kun oli nuori ja rakastunu" mutta niin sen kuuluukin mennä ja se myös joutaa mennä.

Nyt on muunlaisen elämän aika ja siihenkin voi kuulua rakkautta, joka onneksi on aivan eri- ja muunlaista kuin nuorten ihmisten vaaleanpunainen höttöjuttu. Paljon todellisempaa, realistisempaa, uskottavampaa, vapaampaa ja turhista hörhöilyistä vapautunutta kaveruutta ja ystävyyttä, toisen huomioimista sellaisena kuin hän on.

Kaikista tärkeintä on, että riittävän aikuinen ei enää kahlehdi - ketään eikä mitään.

• ei-koskaan-täysin-
        Vääräpäs kirjoitti:

Elä kuule viitti höpsiä. Se "elämä oli ja meni kun oli nuori ja rakastunu" mutta niin sen kuuluukin mennä ja se myös joutaa mennä.

Nyt on muunlaisen elämän aika ja siihenkin voi kuulua rakkautta, joka onneksi on aivan eri- ja muunlaista kuin nuorten ihmisten vaaleanpunainen höttöjuttu. Paljon todellisempaa, realistisempaa, uskottavampaa, vapaampaa ja turhista hörhöilyistä vapautunutta kaveruutta ja ystävyyttä, toisen huomioimista sellaisena kuin hän on.

Kaikista tärkeintä on, että riittävän aikuinen ei enää kahlehdi - ketään eikä mitään.

vapaa, se on mahdottomuus sivistyneessä yhteiskunnassa,

--
        Onko ihminen koskaan täysin vapaa,
        uskallan epäillä, ei ole,
        aina on jokin joka sitoo ihmisen käyttäytymistä,

• Ajatuksenvapauson

Juuu, sitojia kyllä riittää vaikka minkälaisia. Kulttuuriset, yhteiskunnalliset, uskonnolliset ... tapa- ja käyttäytymissäännöt ja -ohjeet ja ties mitkä pykälät ja asetukset, lait ja litterat ...

Yksikään niistä eikä mikään muukaan kykene kahlitesemaan ainakaan meikäläisen mielen puolta, mielikuvitusta, sielun maisemaa, ajatuksen 'lentoa', syrämen sykettä niille asioille joille itse haluan. Eivätkä ne satavarmasti ole laeilla ja pykälillä ahdistettuja aiheita vaan omia ja vapaita.

• siilimuori3

Jos yksinäisyys ei ole oma valinta, silloin se on huono juttu, etenkin jouluna kun monta pyhää peräkkäin. Toisaalta ei sekään ole mukavaa jos kokee että pitää jakaa itseään moneen suuntaan joulunakin enemmän kuin tarpeeksi, omaa rauhaa ei ollekaan.

• 1eero

Joulurauha julistetaan tänään en todellakaan tiedä miten voisi olla rauhallisempaa, voiko sen maksimoida

• siilimuori3
        1eero kirjoitti:

Joulurauha julistetaan tänään en todellakaan tiedä miten voisi olla rauhallisempaa, voiko sen maksimoida

En tiiä :), minä en ole vielä siihen päässyt. Miksei yksinäisyydestä kärsivät yhdy? Silloin ei ois yksin. Toisaalta ei kenen kanssa vaan siis vieraan kanssa joulua voi viettää. Täytynee olla joku aiempi yhteys, olettaisin.

Positiivareiden luukussa oli tänään:
        Saatuna, annettuna, kaunista kaikki rakkaus.
        Onnekkaita he jotka sitä herättävät; mutta suurin onnellisuus niillä, ketkä sitä eniten tuntevat.
        P.Shelley

Toisaalla taas:
        Joulun oleellisin kysymys ei ehkä sittenkään ole kuinka paljon voin antaa tai saada rakkautta vaan se, löytyykö minun luotani tilaa kun rakkaus kysyy kotia.
        En tiedä kuka tuon on kirjoittanut, mutta ei haitanne vaikka sen jaan.

Leppoisaa kässehtimistä toivotan ja siihen tänään itsekin pyrin :).

• 1eero
        siilimuori3 kirjoitti:

En tiiä :), minä en ole vielä siihen päässyt. Miksei yksinäisyydestä kärsivät yhdy? Silloin ei ois yksin. Toisaalta ei kenen kanssa vaan siis vieraan kanssa joulua voi viettää. Täytynee olla joku aiempi yhteys, olettaisin.

Positiivareiden luukussa oli tänään:
        Saatuna, annettuna, kaunista kaikki rakkaus.
        Onnekkaita he jotka sitä herättävät; mutta suurin onnellisuus niillä, ketkä sitä eniten tuntevat.
        P.Shelley

Toisaalla taas:
        Joulun oleellisin kysymys ei ehkä sittenkään ole kuinka paljon voin antaa tai saada rakkautta vaan se, löytyykö minun luotani tilaa kun rakkaus kysyy kotia.
        En tiedä kuka tuon on kirjoittanut, mutta ei haitanne vaikka sen jaan.

Leppoisaa kässehtimistä toivotan ja siihen tänään itsekin pyrin :).

Sulla on positiiviine asento näppäinten iäressä, pidä se jakkarallasi

• siilimuori3
        1eero kirjoitti:

Sulla on positiiviine asento näppäinten iäressä, pidä se jakkarallasi

Ei minullakaan aina ole mut suunta on kirkkaana mihin pyrin. On aikoja tai hetkä milloin tuot tavoitetta pitää muistutella mieleen. Koska se on se mitä haluan. Ja et itse voin paljon vaikuttaa, märehdinkö murheita ja ikäviä asioita vai hakeudunko mukavien iloa tuottavien asioiden pariin. Ja ennen kaikkea jätänkä sikseen niillä asioilla mässäilyn mihin en voi itse mitenkään vaikuttaa.

• äitykkäinen

Olen ollut monen monta Joulua yksin, eikä se ole tuottanut mitään ongelmia! Kun lapset olivat pieniä, jouluna oli aina touhua paljon. Nykyisin he asuvat kaukana, mutta tulen toimeen ilmankin heitäkin. Joskus vuoden ympäri voi tulla hetkiä, jolloin kaipaan heitä enemmän, mutta Jouluna se ei korostu mitenkään.

• sittenki-luoja-siunasi

joulun,
      -
      Joulusta ei tullutkaa yksinäistä,
      keksin lähteä lapseni perheeseen noin vaan jouluvierailulla,
      olimme kyllä hiukan etukäteen keskustelleet mahdollisesta vierailusta,
      mutta noista ilmoista ei oikein tienny ja matka oli piiiiiitkä,
      se oli lopulta yllätys kun pystyin toteuttamaan vierailun,
      kävimme haudoilla viemässä kynttilät ja söimme hyvin ja pidimme pienimuotoisen haratustilaisuuden,
      tämä joulu jäi varmasti elämäni onnelisimpana tapahtumista muistoihin,
      tästä onnelisesta kohtaamisesta voi vain kittää luojaa,

• joulusta_viis

---- yksinäisen ihmisen tuska korostuu aina juhlapyhinä varsinki kun niitä on monta peräkkäin----

Monta pyhää peräkkäin on tylsää, ei ole mitään tekemistä. Siinä se on miksi joulu yksin voi olla hankala, ei muusta syystä.

Mutta lopettakaa nyt jo jauhaminen tuosta joulun yksinäisyydestä. Joulu on ihmisten tekemä juttu ja ei ole ihme, jos yksin elävillä tuntuu syyllisyyttä siitä, että he ovat yksin jouluna, kyllä media pitää siitä huolen. Kun yksin oleminen on ihan samanlaista muinakin päivinä, jos mitään tekemistä ei ole tai ihminen on kykenemätön tekemään mitään, että saisi ajan kulumaan.

• Hiljainenon

Kaksinkin vo olla yksin, jouluna sekin korostuu kun ollaan nenät vastatusten monta päivää.

• joulukukka

Olen vuosikymmeniä kokenut yksinäisyttä, vaikka ympärillä on ollut porukkaa. Kun lapset häipyivät maailmalle jäin puolison kanssa kahden. Voi niitä raskaita vuosia, passasin ja yritin kaikkeni, mutta mitään yhteyttä en häneen saanut positiivisessa mielessä, mutta aina löytyi jotain millä hän pahoitti mieleni.

Olen kiitollinen tästä ihanasta yksin olosta. Vapaus tehdä joulusta nautonollinen, kuuntelen musiikkia, katson elokuvia ja luen. Minulla ei ole varsinaisesti jouluruokia, vaan omia herkkuja. Yksin olo on minulle ihana joululahja.

• sinäkinkö
        joulukukka kirjoitti:

Olen vuosikymmeniä kokenut yksinäisyttä, vaikka ympärillä on ollut porukkaa. Kun lapset häipyivät maailmalle jäin puolison kanssa kahden. Voi niitä raskaita vuosia, passasin ja yritin kaikkeni, mutta mitään yhteyttä en häneen saanut positiivisessa mielessä, mutta aina löytyi jotain millä hän pahoitti mieleni.

Olen kiitollinen tästä ihanasta yksin olosta. Vapaus tehdä joulusta nautonollinen, kuuntelen musiikkia, katson elokuvia ja luen. Minulla ei ole varsinaisesti jouluruokia, vaan omia herkkuja. Yksin olo on minulle ihana joululahja.

Sinäkinkö?

• elämä-on-itseellistä
        joulukukka kirjoitti:

Tommonen avioliitto on maanpäälinen h e l v e t t i,
        sydämestä viilsi juttusi,
        kuinka päättyi yhdessä olo , vai opitko vain elämään omaa elämää puolison rinnalla,
        mä opin elämään omaa elämää puolison rinnalla,
        annoin hänen elää omaansa siihen sen enempää tunkeutumatta,
        kaikesta huolimatta tuntui että josta jäi paitsi,
        " kaksi laivaa kohtaamatta koskaan toisiaan " silti samalla merellä,

• wanha.ja.ystävyys

Me wanhat ollaan jo nähty, että ystävät ovat vain niitä Hollywoodin satuja, joilla tyhmiä huijataan. Kun ei ole ystäviä tähän mennessä löytynyt, niin miksi pettää enää itseään ja tuppautua toisten tietoisuuteen? Yhteiskuntakin on täysin jäsentensä vastainen, ahneitten saalistuspaikka. Ole siinä sitten ystävä ja sosiaalinen! Muutama kissa ja ehkä joku muukin kotieläin on ollut todellinen ystävä, mutta niistä ajoista on jo kauan...

• kysyn_vaan

Joulu hurahti nopeasti ohi. Tänävuonnakin se vietettiin jälleen kerran yksin ja ei ole mitään valittamista. Ruoka oli hyvää, joulumusiikki soi ja olo oli autuas. Ai niin, ei joulua sentään ihan yksin tullutkaan vietettyä, kun kissa kömpi nukkumaan mennessä kainaloon hurisemaan.

• Oletko ollut ystävän löytämisessä aktiivinen? Kotisohvassa odottaen saatat saada uskoon painostajan tai imurikauppiaan korkeintaan kotiisi. Ihmisten joukosta löydät ihmisen. Ylös ulos mukavien ihmisten pariin!

• vain-vahvat-menestyy

wanha.ja.ystävyys.

kaikkeen on syylinen kilpailuyhteiskunta, se on surullista,

• Yksilönongelma

"Kilpailuyhteiskunta" voi olla kyllä moneen asiaan syyllinen, mutta ei siihen, että yksilö ajattelee alavireisesti. Maailma on täynnään ihmisiä ja jos heitä ei tapaa eikä löydä, niin muita ihmisiä siitä ei voi syyttää, vain omaa huonoa itsetuntoaan. Ihan oma moka, jos jää eli jättäytyy erakoksi.

• 1eero

Yksin oon ei harmia vaan miettäsään olla saan

• aina-yksin

Nyt on jo aamukahvi juotu ja menenkin lukemaan tuota jännää kirjaa, jota eilenkin luin. Ihanaa olla yksin kenenkään häiritsemättä.

• kavala-on-ihminen

1 eero saisi palauttaa omaisuuden niille kenelle se kuuluuki,

• silimuori3
        kavala-on-ihminen kirjoitti:

1 eero saisi palauttaa omaisuuden niille kenelle se kuuluuki,

Minkä omaisuuden?

• silimuori3 kirjoitti:

Minkä omaisuuden?

Hän tarkoittaa tietenkin impeyttään!:)) Minulle ei tarvitse palauttaa. Mikä on kerran viety, niin pitäköön hyvänään.

ps. on tuo iiskotti ennenkin täällä vihjaillut saamisistaan.

• siilinuori3
        Kristiina23 kirjoitti:

Hän tarkoittaa tietenkin impeyttään!:)) Minulle ei tarvitse palauttaa. Mikä on kerran viety, niin pitäköön hyvänään.

ps. on tuo iiskotti ennenkin täällä vihjaillut saamisistaan.

No ite on sitten antanut minkä on menettänyt. Ois pitänynnä polvet yhdessä :D. Että semmosta koulupäivää. Se on annettu mikä on tarjottu.

• sammalpihalla

En kaipaa yhtään mitään härdelliä,ajatuskin hulinasta ja melskeestä kakaralauman repiessä lahjapakettejaan auki saa minut voimaan pahoin.

Olenko kummallinen vai en,hiljaisuus ja oma rauha kaiken teennäisyyden ja myyttien keskellä olemalla toisenlainen on minun juttuni.

Metsä huokuu ympärilläni,kynttilät pihalla,takan rätinä...tuuli humajaa oksien rapistellessa kattoa, hiljaisuus muilta osin.

• juolukukka

Hyvää joulua sinulle, samoista asioista minäkin nautin.

• "sammalpihalla"
        Joulut olivat ennen aina mahdotonta vilskettä, todella uuvuttavia.
        Nyt sain olla rauhassa mökillä flunssassa, jouluvieraat asustivat kylillä, lähtivät jo eilen.
        Sainpa kerrankin viettää "mieleiseni" joulun mistä olen aina haaveillut, omassa seurassani. Kaveri tulee huomenna, hänellä on ensi viikko vapaata töistä.
        Eilen oli parempi olo, aloin jo kaivata jotain vaihtelua. Sitä tulikin sitten liikaa, kävelin autotallilta asunnolle ja kaaduin liukkaalla polulla. Olkapää ja polvi kipeytyivät, valvottivat neljään.

• ent.siivoojaparka
        mielikki.neito kirjoitti:

"sammalpihalla"
        Joulut olivat ennen aina mahdotonta vilskettä, todella uuvuttavia.
        Nyt sain olla rauhassa mökillä flunssassa, jouluvieraat asustivat kylillä, lähtivät jo eilen.
        Sainpa kerrankin viettää "mieleiseni" joulun mistä olen aina haaveillut, omassa seurassani. Kaveri tulee huomenna, hänellä on ensi viikko vapaata töistä.
        Eilen oli parempi olo, aloin jo kaivata jotain vaihtelua. Sitä tulikin sitten liikaa, kävelin autotallilta asunnolle ja kaaduin liukkaalla polulla. Olkapää ja polvi kipeytyivät, valvottivat neljään.

Se on ihan sopivasti, kun välillä on vilskettä ja sitten ihana rauha laskeutuu yhtäkkiä, kun porukat häipyy omilleen. Silloin osaa arvostaa hiljaisuutta niin, ettei tiedä mitenpäin olisi.
        Huomenna tulee kissat loisimaan luokseni joksikin aikaa. Niistä on seuraa, mutta ne eivät hölötä liikaa, vastailevat vaan, jos kysytään. Saa itsekin suunvuoron.
        Tänään satoi meille ensilumen. Tieto siitä näkyi netiltä vähän aikaisemmin ennenkuin ikkunasta vaikka nenä lasissa odottelin ensimmäistä hiutaletta. Sopivasti pidättelivät pilvet lunta niin kauan, että ehdin saamaan talvikengät. Nyt satakoon lunta, satakoon räntää, vettä... ja pakkaset paukkukoon ja varpaani senkun nauraa lämpöisissä bootseissa. Pohjissa on syvemmät urat kuin huonoissa talvirenkaissa, tuskin kaatumisen vaaraa ainakaan autotallin (mitä ei ole) ja asunnon välillä.

• siilimuori3

Nonnii. johan sitä joulun viettoa piisasikin. Töihin saa lähteä kinkkua sulattelemaan ja joulunjuhlineita vastaanpttamaan. Niin sanotusti saa lähteä korjaamaan sitä joulun saldoa.

• HyvääJoulua

Hyvää Joulua meille kaikille yli 6-kymppisille!

Ei olla, eikä jätetä toisiamme yksin, vaan rupatellaan täällä kahvikupposten äärellä, omena-kaneli tähtitorttuja nakerrellen!

• ent.siivoojaparka

Joulua! Vielä tuokio ihanan yksinäistä joulurauhaa, sitten tulee eilinen porukka jatkamaan jouluhälinää. Tietskari meni mäsäks ja se siitä. Nyt on kännykän varassa yhteydenpito ulkomaailmaan. Joulupukilta sain uudet lämpöiset talvibootsit (vedenpitävät nr 41)ja paljon muuta hyödyllistä ja tarpeellista...

• röhröhh

Ennenvanhaan joulun aikaan laulettiin että porsaita äidin oomme kaikki
      - jäiköhän siitä pahempia traumoja taijoku sikavaihde päälle - tykkää kuitenkin edelleen maata tonkia tai pahnoillaan röötköttää vaikka yksinkin. Kohtalo ei sen kummempi lie kuitenkaan. Onneks on joku tuulensuoja ja katto pään päällä ja joulu paremmalla puolella - hyvää ja myrskytöntä Tapaninpäivää vaan itekullekin!
      Luitaan pidellessä.

• monologi-joulunvietosta

Tänään yksin,
      ulkona tuuli kylmästi ja kovaa,
      peilikirkas jää peitti tienoon,
      onneksi tiet on hyvin peitetty karkealla soralla,
      hyvin pysy pystyssä sauvat apuna,
      autoja liikui muutama ihmisiä vähemmän pyöräteillä,
      oli pimeetä kylmää tuulista
      lenkki jäi lyhyenläntäksi,
      muutama puhelu on tullu,
      muuten täysin hiljaista ja yksin vietettyä aikaa on ollu tämä päivä,
      jouluajan kärsimykseen kuuluu vielä huominen sunnuntai päivä,
      silloin on jo jotkut kaupat auki,
      joulu ja monta pyhää peräkkäin on suuri kärsimys monelle vanhukselle ja monelle yksineläjälle,
      meikä on jo tottunu yksin elämiseen, joten meikä selviytyy tästäki vielä,

• kyllästyny-jouluun

Nyt tympii,
      yksin ei viitti puhua,
      enkä halua soittaa kellekkää,
      mihinkää ei yksin viitti lähteä,
      ketään en halua kutsua kaveriksi,
      enkä ketään halua tavata
      ulkona on pimeetä,
      huomenna on vielä sunnuntai eikä minnekkää voi mennä,
      huh huh kyllä joulu on vaikeeeeeeeeta aikaa,
      onneksi joulu on vain kerran vuodessa,
      seki on liikaa,

• Sitäsaamitätilaaa

On tullut mietittyä miksi ihmisestä kehittyy vanhemmiten yksinäinen: Kaikki elämän pettymykset ovat muitten, toisten ihmisten syytä eikä itsessä nähdä mitään vikaa eikä ongelmaa. Anteeksi ei osata pyytää eikä antaa eikä jakseta ymmärtää toisten murheita ja elämän tilanteita. Empatia-aiheet ovat vallan tuntemattomia eikä ihminen koskaan elämänsä aikana ole huomannut, että maailma ei pyöri hänen napansa ympärillä vaikka hän kuinka tahtoisi.

• entinenSosiaalinenTyyppi

"sitäsaamitätilaa",
        -
        kysymys sinulle,
        -
        oletko hyvinki sosiaalinen, kiinostaisi tietää,
        vastaus oli senverran mielenkiintoinen,

• Oletkoerakoitunut

Millä lailla "mielenkiintoinen"? Olen kyllä sosiaalinenkin sopivissa tilanteissa eli kun täytyy olla ja tulla juttuun ihmisten kanssa.

Mutta rrrakastan myös yksin ja itsekseni olemista aina välillä, rauhaa ja hiljaisuutta ympärillä. Sitten kun sitä tulee polla täyteen, pitää taas etsiä sitä seuraa, että saa tyhjentää sisäistä elämäänsä. Kuten kommnetissanikin tein.

• ajatus-ilmaan
        Oletkoerakoitunut kirjoitti:

Millä lailla "mielenkiintoinen"? Olen kyllä sosiaalinenkin sopivissa tilanteissa eli kun täytyy olla ja tulla juttuun ihmisten kanssa.

Mutta rrrakastan myös yksin ja itsekseni olemista aina välillä, rauhaa ja hiljaisuutta ympärillä. Sitten kun sitä tulee polla täyteen, pitää taas etsiä sitä seuraa, että saa tyhjentää sisäistä elämäänsä. Kuten kommnetissanikin tein.

Olispa hauska tutustua.

• Tähäntulisinythymiö

Saitpa suupielet kääntymään korvia kohti, ajatuksesi kuulostaa kivalta. Näin virtuaalisestihan tutustuminen ainakin onnistuu. Reaalielämästä en nyt ossoo sannoo näin yhtäkkiä yllätettynä.

• korppis1

Aloittaja kirjoitti "koko yhteikunta on pysähtyny, suljettu, vanhukset ja yksinäiset ei voi harrastaa normaaleita arjen harrastuksiaan".

Mietin mitä ne normaalit arjen harrastukset vanhuksilla ja yksinäisillä mahtavat olla.

Kirkkoon voi mennä kuuntelemaan herran sanaa ja kirkkokahville joulutortun kera seurakuntakeskukseen.

Ruokaa voi tehdä ja syödä ja ulkona voi piipahtaa. Telkusta tulee ohjelmaa.

Miten nämä päivät nyt voi olla erilaisia kuin normaali arkielämä yksinäiselle. Onko se vanhuksille ja yksinäisille ylitsepääsemätöntä kun kaupat on kiinni. No tietty joillekin jotka eivät pääse pelaamaan lipperiä K-kaupan eteiseen. Harrastuksessa tulee tauko, mutta rahatkin säästyy.

• att2

Hallitus ja sen apinat ovat ulkona----mikä on Suomi---Suomi on kuvitus maa mikään ei ole olemassa se on on Suomi tänään 2015

• Korppis1
        att2 kirjoitti:

Hallitus ja sen apinat ovat ulkona----mikä on Suomi---Suomi on kuvitus maa mikään ei ole olemassa se on on Suomi tänään 2015

Apinat ovat kuin sinä itse, sinua ei ole olemassa Suomessa eikä sinua tänne haluta, sinähän olet Ruotsin mamu, Ruotsissa elelevä suomalaistaustainen toisen luokan kylähullu.

• älämeeruottiin
        Korppis1 kirjoitti:

Apinat ovat kuin sinä itse, sinua ei ole olemassa Suomessa eikä sinua tänne haluta, sinähän olet Ruotsin mamu, Ruotsissa elelevä suomalaistaustainen toisen luokan kylähullu.

No just noin ;))) eikä ole ainoo ;))

• valoa-tunnelin-päässä

Huominen päivä vielä kärsimysnäytelmää,
      sitten onki tämä joulu kärsitty, arki saa alkaa,

• Älä nyt hyviä juhlia pois heitä! Loppiaiseen päättyy, ja meille suomenruotsalaisille se jatkuu aina pääsiäiseen saakka. "Julen varar fram till påska" lauletaan laulussa.

• ohi-on-hih-heiii-hyvä

Kuka tietää, joko kaupat on normaalisti auki.

• jospa-tämä-tästä

Ei se vielä ole ohi,
        uudenvuoden pyhät on vielä kärsittävänä,
        samaa tuskaa seki aika on ja tulee olemaan,
        vanha ei mene kattomaan ilotulistusta torille,
        siellä juhlikoon ne jotka vielä hurmaantuu ilotulitteitten paukuttelusta,

• Olen sen ennenkin sanonut, ja sanon sen taas - yksinäisyys on mielen tila, ei olotila!
      Ihminen vissiinkin hakee hakemalla kärsimyksiä, jos on yksin, pitää saada olla kaksin. Jos on kaksin tai moni joka tarvitsee sua, haluatkin olla yksin.

• hyvää-uuttavuotta-

hmp.f

Olen oppinu olemaan yksin, nyt nautin yksinolosta, kuten moni muu näyttää nauttivan tällä palstalla,

• kysyn_vaan

Ei yksineläjä välttämättä ole yksinäinen. Joka joulu alkaa aina tämä yksinäisten voivottelu. Yksineläjä voi rakentaa itselleen ihan ruhtinaallisen joulun ilman pakkokuvioita ja kulisseja.

Onko meille kehittynyt hyysääjien taho jolla on huono omatunto, kun jokavuotinen voivottelu on tullut tavaksi. Vai onko kysymyksessä oman erinomaisuuden korostaminen luomalla vastakkainasettelukuvioita.

• ei-ainaista-valitusta

Olisiko nämä yksinäisyyden valittajat heitä, jotka ympärivuoden valittavat toisten varoilla/rikkauksilla ja omalla köyhyydellä ja sitten se Jouluna ilmenee, että on yksinäinen, kun toisilla on varmasti hauskempaa?

Tietenkin on heitä, joilla on ystäviä kaikkina vuodenaikoina ja parhaat niistä kutsutaan Jouluksi, kuten omat läheiset, mutta en olisi niinkään varma, että se on aina hauskaa, sillä miksi muuten juuri Joulunaikaan tulee näitä perheriitoja?

Itse ja sittemmin perheeni olin viettänyt kaikki Joulut vanhempieni kodissa, paitsi vanhimman lapsen syntymävuotena, mutta äidin kuoltua ei sinne enää menty. Silloin veljeni tunsi itsensä yksinäiseksi, vaikka oli hänellä vaimo, mutta ei sitä hälinää, kun meidän perhe sinne tuli. Silloin sain "surkean" soiton, että miksi ette tulleet?

Nyt olen vapaaehtoisesti yksin, vaikka lapseni olivat lähellä, kuten lapsen lapsenikin, mutta en tunne itseäni sinne kuuluvaksi. Toki rahalahjan vein lapsilleni ja lapsen lapsilleni jo maanantaina, mutta ensi vuonna menen ilmeisesti "tutkimaan" todistukset ja katsastamaan pikkuisten saamat joululahjat, koska vanhemmat aloittavat työnsä.

• ei-jaksa-ei-kestä

kysyn_vaan

jotain outoa on joulunajassa,
        se kun koko suomi pistetään kiinni,
        ihmiset tungetaan sisätiloihin neljää seinää tuijottamaan,
        se on sitä joulu-rauhaa,

• olemme-huippu-laiskoja

Yksinäisyys jouluna ja yleensäkki on merkki köyhyydestä,
      ihminen ei viittis pitää rahaa vieviä kekkereitä,
      monelle on kahvitarjoilu kaikkinen pikkusyötävineen työlästä,
      koti voi olla siivoomatta,
      itteään ei viitti laittaa esiintymiskuntoon,
      laiskuus vie voiton yhteisöllisyyden järjestämisestä,
      --- enenvanhaan ei ollukkaa kaikki tiptop, ihmiset meni omasta mielijohteesta noin vain käväsemään kylässä,
      kattomassa kuulumisia,
      eikä kahvitarjoilua järjestetty jokakerta,
      -- nykyään kaikki on tehty työlääksi, ensin soitetaan onko kotona, voiko tulla käymään,
      siinä alkaa kauhee puuha imuroida suurimmat pölykoirat pois,
      vauhdilla suihkuun ettei haisis ihmiselle tukka hapsottaen,
      -- siis vierilut on rahallisesti kalliita,
      vierailu aiheuttaa ylimäärästä työtä ja puuhastelua, viitseliäisyyttä vativaa hommaa,
      siinä suurin syy nykyajan yksinäisyyteen, yksin olemiseen,

• ei-ainaista-valitusta

olemme-huippu-laiskoja

Voi hitsin hitsi, että osuit naulankantaan minun osaltani! Minä en halua tehdä mitään suursiivousta, en kulkea "pyhätamineissa", enkä laitella toisille tarjottavia, mutta sen kaikki tietääkin, että kotiini ei saa tulla kukaan edes sisälle, paitsi nuo pikkuiset ja aina on valitus, että koska sä mummi siivoat täällä, sillä minulla on tilan ahtauden vuoksi tavaroita liikaa. Lapseni kyllä on uhkaillut, että ilmoita, kun olet pois, niin hän tulee siivoamaan, joten en uskalla poistua kuin korkeintaan pikaisella kauppareissulla.:)))

• on-tämä-vaikeeta
        ei-ainaista-valitusta kirjoitti:

olemme-huippu-laiskoja

Voi hitsin hitsi, että osuit naulankantaan minun osaltani! Minä en halua tehdä mitään suursiivousta, en kulkea "pyhätamineissa", enkä laitella toisille tarjottavia, mutta sen kaikki tietääkin, että kotiini ei saa tulla kukaan edes sisälle, paitsi nuo pikkuiset ja aina on valitus, että koska sä mummi siivoat täällä, sillä minulla on tilan ahtauden vuoksi tavaroita liikaa. Lapseni kyllä on uhkaillut, että ilmoita, kun olet pois, niin hän tulee siivoamaan, joten en uskalla poistua kuin korkeintaan pikaisella kauppareissulla.:)))

jooo, arvasinhan, syy yksin elämiseen on suuri l a i s k u u s ,

niin on miunki kohdalla, itteni iloksi sillointällöin imuroin, seki on hiivatin raskasta puuhaa,

siitä huolimatta se vanha sielu vänkää vastaan ja kaipaa ihmisiä lähistölle vaikka niitä kartanki,
        tunteet on näin ristiriitaisia vanhalla itsekkäällä ihmisellä,

• kysyn_vaan

Ohi on ne ajat milloin ihmiset piipahtivat toistensa luona ihan vaan hetken.

Muistan 50-luvulla lapsena maalla ollessa ihmetelleeni tapaa, missä naapurin ukko tuli talon pirttiin ja istui penkinpäähän puhumatta mitään :). Alkoi sitten harvakseltaan jotain puhuakin ja suoraan tultiin sontaa luomasta.

Nykyään vierailu on kaamea show, mihin pitää valmistautua tai ainakin vetää jotain roolia. Kaikki on niin pirun hyvin olevinaan, vaikka selvästi naamasta näkee, että pahoissa ongelmissa ollaan.

• ulos-ylös-ja-lenkille
        kysyn_vaan kirjoitti:

Ohi on ne ajat milloin ihmiset piipahtivat toistensa luona ihan vaan hetken.

Muistan 50-luvulla lapsena maalla ollessa ihmetelleeni tapaa, missä naapurin ukko tuli talon pirttiin ja istui penkinpäähän puhumatta mitään :). Alkoi sitten harvakseltaan jotain puhuakin ja suoraan tultiin sontaa luomasta.

Nykyään vierailu on kaamea show, mihin pitää valmistautua tai ainakin vetää jotain roolia. Kaikki on niin pirun hyvin olevinaan, vaikka selvästi naamasta näkee, että pahoissa ongelmissa ollaan.

että pää tuulettuu,

--
        Teenäisyys ja parepaa näytteleminen on karkottanu kaikki ihmiset yksineläjiksi,
        harmi kun me ihmiset emme enää osaa olla aitoja,
        me emme aina voi hyvin,
        meillä on heikkoutemme,
        miksi emme uskalla olla sitä mitä olemme,
        näyttää myös tunteet ilossa ja surussa,
        naama pitää olla aina kuin kivipatsaalla,
        teeskentely se on rasite,

• jaksellaan-
        ei-ainaista-valitusta kirjoitti:

olemme-huippu-laiskoja

Olipa kiva kuulla, että jollaki menee samoin kuin täällä,
        siivous on sitä sun tätä,
        löhöily parasta,
        oman ittesä ympärillä pyöriminen luksusta,

• mietittyä-filosofiaa

Mitä yksinäisyys on ?
      Yksinäisyys on psyykkistä ja fyysistä köyhyyttä,
      sekä suurta laiskuutta, mukavuudenhalua,
      suurin syy on köyhyys.
      -
      Seuraava kysymys onki,
      miksi ihmisistä tulee haluttomia yhteisöllisyyteen,
      siihenki vastaus on köyhyys,
      ---
      Mikä on johtanu ihmisten psyykkiseen köyhyyteen, siinä oliski paljon pähkäilyä että saatais edes jotain käsitystä nyky ajan ihmisten yksinelämisen ihanointiin ja haluun elää yksin,
      siitä huolimatta alkukantainen ihminen kaipaa toista ihmistä lähelleen,
      -- kumpi voittaa,
      itsekäs yksin eläminen
      vai alkukantainen rakkauden kaipuu toisen ihmisen läheisyys,
      --
      karmeudekseen voi todeta,
      yksin elämisen ihanoiminen näyttää vievän voiton
      rakauden ja yhteisöllisyyden tieltä,

• raha-rauhottaa-kummasti

Tunnustan, olen laiska, nuuka, no se köyhyys tympii,
      olishan se mahtavaa kutsua kenet milloinki huvittaisi ja mentäisiin jonnekki syömään ja kahvireisuille, minä rahottaisin kaiken,
      ystäviä varmasti riittäis ku olis rahaa,
      -
      sanotaan ettei raha onnea tuo,
      olen ehdottomati eri mieltä
      rahalla saa ja autolla pääseen,

• siinä-korjaantuu-myös

valtion talous, kun lopetetaan ihmisten eriarvoistaminen,

--
      Yksinäisyys on sama asia kuin erakko elämä,
      tiedotusvälineet on ollu jo pitkään huolissaan ihmisten erakoitumisesta,
      on se kumma,
      politikot tiedostaa ihmisten erakoitumisen vaaran,
      mutta EI muka hoksaa mistä se johtuu,
      NO kerronpa sen,
      erakoituminen johtuu yksinkertaisesti k ö y h y y d e s t ä ,
      siis rahanjako uusiksi,

• kalle-kehveli-keksi

Nyt se on keksitty,
      yksineläjät ja yksinäiset ihmiset on i t s e k k ä i t ä ,
      itsekkyys tekee ihmisistä erakkoluonteita, laiskoja ku ei viitti pitää yhteyttä entisiin eikä nykyisiin ystäviin,
      minä minä minä vaan, aina vaan minä ite,

• no-mä-aattelin-

" aatteleppa itekki "

• OnHyväEttetNäeMuaNyt

• Viatonsivullinen

Minusta on tullut yksinolon mestari, en enään sopeudu muuhun.
      Huomaan sen itsekin, menen miten haluan, joskus kaverit sanoo että
      soita kun menet...mut ei ne ole nopeita lähtijöitä, minä menin jo.
      Jos on vielä kunnossa, viihtyy yksin ja jaksaa hakeutua seuraan
      kun sitä kaipaa. Saattaa olla että minulla on huonot ajat vasta edessä,
      tai sitten ei:)

• muuttuva-on-ihminen

Vanhemuuten olen muuttunu,
        nuorena olin hyvin sosiaalinen, oli menoja ja tapaamisia,
        jopa kaipasin seuraa,
        mutta kun puoliso sairastui ja lopulta kuoli minusta on tullu yksin eläjä,
        yksin oloon tottuu,
        varmaan minusta tulee se kuuluisa erakko lopulta,

• utelias-neuvokas

"viatonsivullinen"

kait sinä tykkäisit jos kohtaisit vielä unelmiesi miehen/ naisen
        kumpi sinä olet mies vai nainen, nikistä ei käy ilmi,

• Psykoterapeutitar

Just niin "yksinolon mestari"! Vaikeeta on enää ajatellakaan, että pitää kompromisseja tehdä ja keskustella menojuttuja. Nyt sitä vaan menee tai sitten ei, ihan miten haluaa.
        En ole koskaan mikään ylettömän sosiaalinen ollutkaan ja erilaisissa kommuuneissa viisikymmentävuotta asuneena, olen saanut sosiaalisuudesta kompromiseineen aivan tarpeeksi.
        Nyt on mukavaa vaan kaikessa rauhassa tsillailla!

• Viatonsivullinen
        utelias-neuvokas kirjoitti:

"viatonsivullinen"

kait sinä tykkäisit jos kohtaisit vielä unelmiesi miehen/ naisen
        kumpi sinä olet mies vai nainen, nikistä ei käy ilmi,

Tietysti minulla on aina tuntosarvet korkealla, kun miehiä näköpiirissä.
        Kyllä niitä joulunviettopaikassa taas oli, hurmaavia seuramiehiä.
        Minä en ole viileä nainen:)

• uuttavuotta-odottava

Kuinkas yksinäiset, yksineläjät olette selvinneet joulun pyhistä ?

onneksi se on ohi,
      huomenna alennusmyyntiin,
      jos löytää jotain kivaa talven piristykseksi ja yksinäisten iltojen iloksi,

• 893hsns

Olen "selvinnyt" oikein hyvin, koska en ole ottanut viinaa pisaraakaan.

Huomenna on normaali työpäivä, ei ole aikaa mennä ostelemaan. Lisäksi tämänikäisellä on tavaraa jo aivan liiaksi, myös minulla, joka olen tavarakammoinen. En osta enää yhtään uutta tavaraa. Virkistys tulee ihan muista asioista kuin tarpeettomista tavaroista.

• hermanni-hesasta

Totuus on toisenlainen,
      porukka näyttelee onnelista yksineläjää ,
      valhetta, teeskentelyä vaan,
      pudottakaa suomut silmiltä ja katsokaa totuutta silmiin,
      yksin elämä on kamalaa, helvetillistä kärsimystä,

• OnnellisestaOnnettomaksi

Ai, on vai :O
        Kiitos, hermanni-hesasta, kun kerroit!

• meneisyyden-haamu
        OnnellisestaOnnettomaksi kirjoitti:

Niin se vaan on,
        vanhana ei kiinny enää kehenkään, ihminen hakee ensirakkuttaan uusistakin suhteistaan,
        lopulta ihminen vetäytyy yksin eläjäksi,
        ku aina pettyy , eikä löydä etsimäänsä,
        koska mielikuvitus olentoa ei ole olemassakaa,
        yksinäisten pitää herätä ruususen unesta tähän päivään ja erilaisuuteen,
        vanhanki pitää olla kehityskelpoinen, sopeutua uusiin ihmisiin,
        vai onko se mahdotonta,
        voi olla mahdotonta,
        koska dementia on tehny tehtävänsä,
        uutta ei opita,
        muistetaan se vanha ihana joka joskus oli,

• Viatonsivullinen

Nyt laskettelet omiasi:-)

• Viatonsivullinen
        Viatonsivullinen kirjoitti:

Kommentti on tarkoitettu"satuilija" menneisyyden-haamu:lle

• de45

Ei ole tähän ikään tarvinnut näytellä mitään.

Eikä ole mitään lässyä onnellisuuspakkoa.

Sinä vanhuspissis, ota itse suomut silmiltä.

• katso-totuutta-silmiin

" viatonsivullinen "

Kuinka niin, katsoppa totuutta silmiin, miksi et löydä uutta ihanaa kumppania,
        selitys löytyy meneisyydestä,

• totuus-on-karvaskalkki
        de45 kirjoitti:

Ei ole tähän ikään tarvinnut näytellä mitään.

Eikä ole mitään lässyä onnellisuuspakkoa.

Sinä vanhuspissis, ota itse suomut silmiltä.

de45

sinulle sama selitys,

katso vastausta " viatonsivulliselle " se sama koskee sua,

• de45
        totuus-on-karvaskalkki kirjoitti:

de45

sinulle sama selitys,

katso vastausta " viatonsivulliselle " se sama koskee sua,

En tarvitse uutta kumppania, kun tuo vanha, vuosikymmenet rinnallani ollut on edelleen avian kelvollinen.

Mutta tuo lässytys pakko-onnellisuudesta tässä ja muissakin yhteyksissä on pelkkää sanahelinää. Voi olla, että ihmisillä on suppea sanavarasto eivätkä he osaa ilmaista itseään muilla kuin kliseillä.

Eikä elämä mitään teatteria ole. Voin avian hyvin olla oma itseni. Ihmettelen, miksi kaikki eivät voi olla sitä, mikä sen estää.

• ole-onnellinen-onnestasi
        de45 kirjoitti:

En tarvitse uutta kumppania, kun tuo vanha, vuosikymmenet rinnallani ollut on edelleen avian kelvollinen.

Mutta tuo lässytys pakko-onnellisuudesta tässä ja muissakin yhteyksissä on pelkkää sanahelinää. Voi olla, että ihmisillä on suppea sanavarasto eivätkä he osaa ilmaista itseään muilla kuin kliseillä.

Eikä elämä mitään teatteria ole. Voin avian hyvin olla oma itseni. Ihmettelen, miksi kaikki eivät voi olla sitä, mikä sen estää.

Mitä hullua,
        sinullahan on entinen vanha kumppani,
        et tietenkää tarvi etkä v o i hankkia uutta kumpania, vaikka haluaisitki,

• hermanni-hesasta
        OnnellisestaOnnettomaksi kirjoitti:

Ole hyvä !

Parempaa uuttavuotta sinullekki !

• totuus-on-toisenlainen

Totta se on,
        vanha ei opi uutta, ei uusia ihmis-suhteia, lopulta vanha elää vain muistoissaan,
        muistetaan vain nuoruuden rakkaus,
        jos olet toista mieltä, todista se,
        kuinka näytät toteen,
        onko uudet ihmis-suhteet kestäneet muutamaa tapamiskertaa enempää,

• Totuutesimeniväärin

Se on vale! Kaiken ikäisenä oppii jos haluaa oppia. Se on ainut kriteeri, oma halu ja tahto, motivaatio. Aikuisena ja iäkkäänä oppiminen voi kestää kauemmin kuin nuorella, mutta opittu asia pysyy päässä pitempään. Tieto, taito ja taju on pitkäkestoisempaa, pysyvämpää.

Jos tapaamiskerrat uusien tuttavuuksien kesken jäävät muutamaan, niin kyse on siitä että ei kiinnosta tarpeeksi, ei ns. kolahda, jatkumisedellytyksiä ei ole ... Eli aivan niin kuin nuorillakin kun jutut eivät vain natsaa eivätkä kemiat toimi.

Aikuisena ja iäkkäänä uudet tutut ja jutut kannattaisikin kohdata ihan vain ystävyys- ja kaveruuspohjalta eikä liian suurin unelmin ja odotuksin. Saattaisi jatkot onnistua paremmin pienemmin vaatein.

• Viatonsivullinen
        katso-totuutta-silmiin kirjoitti:

" viatonsivullinen "

Kuinka niin, katsoppa totuutta silmiin, miksi et löydä uutta ihanaa kumppania,
        selitys löytyy meneisyydestä,

Menneisyydestä, hohhoijaa :))

• Skånepåg

Vanhukset ovat pelkkä taakka nyky yhteiskunnalle.- Minuakin hirvittää siirtyessä eläkkeelle miten tässä käy.-

• näkymät-on-huonot

jooo, ja eläkkeitten ostoarvo pienenee koko ajan koska leikattuindeksi pitää huolen että eläkkeet pienenee kokoajan ku ihminen vanhenee,
        on tehty kansalaisalote , kannataisi kaikkien allekirjoittaa nimensä kansalais-alotteeseen sen poistamiseksi,
        joten ei kannata jäädä eläkkeelle jos vain voit olla töissä vielä,

• indeksitarkistus
        näkymät-on-huonot kirjoitti:

jooo, ja eläkkeitten ostoarvo pienenee koko ajan koska leikattuindeksi pitää huolen että eläkkeet pienenee kokoajan ku ihminen vanhenee,
        on tehty kansalaisalote , kannataisi kaikkien allekirjoittaa nimensä kansalais-alotteeseen sen poistamiseksi,
        joten ei kannata jäädä eläkkeelle jos vain voit olla töissä vielä,

Ensi vuonna (2016) kansaneläke pienenee ja sen tekee indeksitarkistus. Onko leikattu vai kokonainen, sitä en tiedä.
        Toivottavasti jatkossa on leikattu indeksi, että eläke pienenee vähemmän.

• synkkä-totuus-

Menneisyyden haamut on syynä erakoitumiseen ja yksinelämiseen,
      pettymykset ovat olleet liina karvaita kokea, niitten yli yksinäinen ihminen ei ole päässy,
      ehkä ei haluakkaa päästä,

• ghimssh

Mitä varten ne suomen kansaa itsekkääksi ja laiskoiksi haukkuu
      - moni on pienestä lapsesta, jos lapsuutta edes ol, monikin ehken "niitä renesanssin pikkuaikuisia, tehnyt aikuisten töitä sitä mukaa kun taidot ja voimat karttuivat?
      Jos joulua pietään rauhan ja ilon juhlana - saako väsähtäneet ees silloinkaan rauhassa
      huilata? Unta palloon jos tarvis?

• hyviä-me-

"ghimssh"

suuret ikäluokat ei ole olleet ikinä laiskoja,
        sodanjälkeen maalla lastenki piti osallistua maalaistöihin,
        erikoisesti heinänteko aikaan,
        pikkulapsillekki pistettiin harava käteen, lapset teki töitä samoin kuin aikusetki,
        eihän siihen aikaan ollu minkäänlaisia päivähoito paikkoja joten lapset oli vanhempien muka töissä ja hyödyksi heti pienestä asti,

• se-oli-silloin-
        hyviä-me- kirjoitti:

"ghimssh"

suuret ikäluokat ei ole olleet ikinä laiskoja,
        sodanjälkeen maalla lastenki piti osallistua maalaistöihin,
        erikoisesti heinänteko aikaan,
        pikkulapsillekki pistettiin harava käteen, lapset teki töitä samoin kuin aikusetki,
        eihän siihen aikaan ollu minkäänlaisia päivähoito paikkoja joten lapset oli vanhempien muka töissä ja hyödyksi heti pienestä asti,

Siihen aikaan ei ollu ihmiset yksinäisiä, oli kyläyhteisö ja se toimi,
        vuoroin autettiin toisiaan naapureitten ja kyläläisten kesken,
        suuret koneet oli yhteisiä,
        siihen aikaan yksinäisyys oli tuntematon asia.

• vauhtimummo

Mitä ihmeen menneisyyden haamuja? Mä olen ainakin elänyt täysillä joka päivä, ei tarvitse haikailla mitään. Elän tässä päivässä, tässä ja nyt. Ja yksin. Mutta en ole yksinäinen. Vilkasta perhe-elämää on jo koettu ja nähty, touhukkaita jouluja ja muita pyhiä, lomia, matkoja perheen kanssa.
      Olen niistä kiitollinen ja muistan ilolla, mutta en haluaisi sitä enää. Nyt on minun oma aikani ja olen vapaa muiden toiveista. Voin nukkua niin kauan kuin huvittaa, syödä mikä maistuu ja silloin kun itselle sopii, mennä niin kuin haluan.
      Minua loukkaa syvästi säälinsekainen suhtautuminen yksin eläviin. En koe omaa elämääni yhtään sen surkeammaksi, kuin avioelämäkään. Siellä sitä vasta on surkeaa ihmiskohtaloa, kaikenlaisia riippuvuuksia, myös siitä toisesta ihmisestä.
      Säälittävimpiä ovat ne, jotka ovat kadottaneet itsensä siihen me-elämään. Niitä ei yksin ole olemassakaan. "me ajatellaan, että..., me mennään, me tullaan, me sanottiin..., meiltä terveisiä, me ei tykätä..., me tykätään". Joskus huvikseni ja kiusallaan kysyn, että mitäs mieltä SINÄ olet. Ei uskalleta vastata, kun ei olla yksin mitään.
      En ole mökkihöperö, sosiaalinen elämä on vilkasta. Mutta että pitäisi taas jonkun toisen aikataulun mukaan elellä joka päivä, niin mieluummin ei. Sellaista ihmeotusta ei ole olemassa, joka mulle enää kelpaisi. Kissa ehkä.

• näin-on-hyvä

Semmosta se on,
        vanhana ihminen tottuu yksinelämiseen,
        jopa just noin paljon kuin sinä,
        ei enää halua ei jaksais toista ihmistä samaan huusholliin,
        samoin kävi omalla kohdalla, kun puoliso poistui tuonpuoleiseen,
        ensi se oli suuri suru, mutta sitten se muuttuu tilanteen hyväksymiseen, ja nyt ei enään jaksaisi toista ihmistä samaan huusholliin,
        yksin on hyvä olla niinkauan kuin terveyttä piisaa,

• ihmis-suhteet

ihmis-suhteet

• Kielikukkanen

Sana kirjoitetaan; ihmissuhteet. Mikä ero; avio-onni ?

• eipä-ennen-oo-nähny
        Kielikukkanen kirjoitti:

Sana kirjoitetaan; ihmissuhteet. Mikä ero; avio-onni ?

Ei tuo kukalta näyttäny,
        mikä mahtaa olla kasvin laji
        ku tommosia kukkia puskee,

• Hah-hah-haaa

Hoitskukka. Heh.

• eppu2

On kahden laista yksin olemista.
      Halua olla yksin omissa oloissaan ja rauhassa, enimmäkseen tai silloin tällöin.
      Olla yksin tunnetilassa, jossa kokee yksinäisyyttä.

• olettamus-

Luulisimpa että kaikki ihmiset kokee jossain elämän vaiheessa kaikki nuo vaiheet,
        -
        vanhuus on tehny tehtävänsä, nyt haluuki olla ittekseen,
        ei suuremmin kaipaa enää ketää,
        jos nyt joskus,
        silloin lähtee jonneki ulos,

• OllakkoYksinVaiEiköOlla

Kuinkas erakot viettää nyt uudenvuoden vastaanottajaiset,
      onko yksin kotona,
      tuijottaa neljää seinää pitkästyneenä,
      vai lähteekö kattomaan t o i s t e n ihmisten ilakointia yöllä ilotulistusten merkeissä,

• möykkää_joka_puolelta

Ei tarvi lähteä katsomaan toissten ihmissten ilakointia, kun kahdelta puolelta tulee mölyä.

En sanoisi juoppojen miesten karjahtelua ilakoiniksi.

• Psykoterapeutitar

En tuijota seinää pitkästyneenä, vaan onnellisena kodista! "Ilakointi" kylmässä ja pimeässä ei houkuttele. Sen verran näen ilotulitusta ikkunasta, että tiedän toisten "ilakoivan" tavallaan. Ja toivotan heille ja teille onnea uudelle vuodelle!

• TVstä-tulee-seurattua

Juuu, on se melekosta meiskettä taas,
      saa taas korviaan pidellä, ku alkuillasta jo ensimmäiset lapsiperheet alkaa lähistöölä paukkumaan,
      palaa rahaa taivaan tuuliin, vaikka koko suomi on jo konkurssinpartaalla,
      ihminen ei pääse vanhoista tavoistaan, sama räiske joka vuosi,
      ja mikä hulluinta ympäri maailmaa,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      260
      9151
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      309
      6351
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      66
      1420
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1331
    5. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1121
    6. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      83
      1052
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      915
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      43
      808
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      716
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      311
      708
    Aihe