Hyljätyt syöpäsairaat

Mitätön59

Hei ystävät, sukulaiset, toverit! Kun ihminen sairastuu syöpään ja alkaa puuduttavat ja niin pirun pitkät hoidot, silloin ystävää ja tukea tarvitaan ja yleensä sitä saakin. Mutta kun tämä potilas on käynyt läpi hoito helvetin niin SENKIN JÄLKEEN SYÖPÄ POTILAS TARTTEE SITÄ TUKEA JA YSTÄVÄÄ. Älkää lopettako yhteyden pitoa siksi kun oletatte että kyllä hän nyt pärjää. Koska se sattuu ja syvältä. Syöpäpotilas on loppuelämän leimattu ja saa olla varpaillaan. H

5

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oyks-89

      hienosti kirjoutettu ja asiaa todellakin!! :) moni "taistelee"?? vielä vuosienkin jälkeen "parannuttuaan"!!?? henkisesti se on aina "taustalla"!!

    • syöpis

      Tukeminen ja "tukeminen"? Minun ja vaimoni lisäksi tuttavapiirissämme on kaksi neljä syöpäläistä joista kolme on nyt menehtynyt. Heistä kaksi yli 5-vuotta syövän onnistuneen leikkauksen jälkeen.

      Vaimoni "kuolemantuomio" oli kova paikka ja elämän "normalisoituminen" eli asian hyväksyminen vei vuoden ja siirtymisen sytopiikeistä kapseleihin.
      Tukeminen? Normaalia myötäelämistä, tilanteen huomioimista ja sopeutumista arkielämään ilman sen kummempaa tukemista.

      Seurakaverini toipui munuaisleikkauksestaan nopeasti, palasi normaaliin elämään enkä ehtinyt "tukemaan" ennen hänen nopeaa menehtymistään joka vei pari kuukautta oireiden ilmettyä.

      Omalla kohdallani en ole kaivannut "tukemista" enkä onnekseni ole sen kohteeksi joutunutkaan koska se vain muistuttaisi asiasta josta olen tietoinen muutenkin.
      Nyt kontrollit ovat 3kk:n välein vaikka kaikki testit näyttävät hyviltä.

      Minusta parasta "tukemista" on se, ettei tee tuttavan syövästä numeroa vaan suhtautuu ko. henkilöön täysin normaalisti unohtaen syövän. Tietenkin hoidot ja niiden oheisvaikutukset on otettava huomioon dramatisoimatta niitä.

      Näin on ollut hyvä!

    • Illiida

      Läheiseni sairastaa syöpää ja tilanne on vakava. Olen ollut auttamassa kaikin mahdollisin keinoin. Kuskaamassa, seurana sytojen aikana. Sairaalaosastolla jopa yötä, kun on ollut pahin kausi. Tämä on ollut lähinnä mielenkiintoista ja opettavaista.
      Yhtäkkiä nyt ärtyisämmän ja vihaisemman kauden aikana läheiseni ei halua enää, että käyn tai autan. Viestejä tulee siitä kuinka joutui taas yön yksin taistelemaan, mutta heti jos ehdotan auttamaan menemistä, hän kieltää, että ehdottomasti ei. Nyt on mennyt monta viikkoa, ettei hän halua edes nähdä. Ja edelleen kyllä viestejä tulee kurjasta yksinolemisesta.
      Olen jopa yrittänyt väkisin käydä, mutta ei onnistu. Kuulemma pahennan vain asioita. Aivan outoa. Edelleen ilmoitan säännöllisesti, että olen käytettävissä ja voin tulla auttamaan. Ja aina sama ei vastaus.
      Tämä ihminen on joskus terveenäkin pelannut sellaista peliä, että kanssaihmisten on pitänyt arvata milloin voi mennä, että ei voi tarkoitaa kyllä, mutta valitettavasti en ole niin hyvä arvaamaan, että osaisin arvata milloin kyllä tarkoittaa kyllä tai ei, tai ei tarkoittaa kyllä. Mielestäni on outoa passiivisesti odottaa, että joku tulee auttamaan tai kieltäytyä avusta, kun sitä tarjotaan ja silti odottaa saavansa apua.
      Haluaisin ymmärtää ystäväni käytöstä, tai oikeastaan ymmärränkin, kuuluu kuoleman hyväksymiseen ja kuolemisen prosessiin, mutta sitä en ymmärrä, jos hän kokee sen ikävänä, ettei saa apua, mutta miten sitä saisi, kun itse sen kieltää.

    • Sairaanhoitajaopiskelija

      Hei! Teillä on täällä hyvä ja TÄRKEÄ keskustelu käynnissä. Valmistun sairaanhoitajaksi pääkaupunkiseudulta Metropolian Ammattikorkeakoulusta. Teen opinnäytetyötä toisen opiskelijan kanssa. Opinnäytetyömme aihe: Omaisen keinot tukea keuhkosyöpää sairastavaa läheistään. Tarkoituksemme on kuvata millaisilla keinoilla omainen voi tukea keuhkosyöpädiagnoosin saanutta läheistään. Opinnäytetyömme tavoitteena on, että työn tuloksia voitaisiin hyödyntää keuhkosyöpää sairastavien potilaiden omaisten tukemisessa. Toivomme, että työmme sisällöstä on myös apua sairaanhoitajille.

      Haluaisimme siis haastatella omaisia/ läheisiä (hyvä ystäväkin käy). Haastattelut suoritettaisiin pääkaupunkiseudulla, tarpeen tullen lähialueetkin käyvät. Haastattelut tapahtuisivat nyt maaliskuun aikana 2016. Tarkoituksena olisi haastatella kasvotusten, mutta olemme valmiita myös Skype keskusteluun. Meillä on myös mahdollisuus liikkua Helsingin ulkopuolelle ( HUOM. keuhkosyöpää sairastavan pitää olla HUS:in potilas!) Haastattelu vie aikaasi noin 30min eteenpäin.

      Tutkimukseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista ja tutkimukseen osallistumisen voi keskeyttää missä tahansa vaiheessa.

      Jos kiinnostuit tai tiedät jonkun jolla olisi kiinnostusta, minuun voi ottaa yhteyttä sähköpostilla [email protected], tai puhelimella

      Tarvitsemme edelleen haastateltavia!!! Lähtekää reippaasti mukaan ja olkaa muokkaamassa tulevaisuuden keuhkosyöpään sairastuneiden hoitoa!

    • Tuomentuoksu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe