Peukkupaikka Tapaninpäivänä -15

Uusi elämä

Room.12:1-2
Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehoitan teitä, veljet:Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla. Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan mukautukaa mieleltänne, n iin että osaatte arvioida mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.

Mitäs jos kaveri pyytää maksua vastaan käymään ruokaostoksilla ja samalla alkossa hakemassa rommia kuten minun on käynyt.

Siis alkossa.

Tai jos on vielä kolme muuta jotka haluaa että haen heille maksua vastaan kaljaa...

Mitäs jos kertoisin sen avulla tienanneeni ruokarahat, 100e per kk.

9 kaljaa minulla tässä on. 5.menossa.

Raskas työ raskaat huvit.

Paitsi minä opiskelen. Alkoholin kantaminen sinne tänne, naapureille ja välillä omaan ossaan on harrastus.

"Uusi elämä"?

Oisko se sitä että lakkaan kärräämästä sitä alkoholia omaan ossaan?

35

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abyssiperditionis

      On vähän kevyttä pohdintaa. Elä eläämääsi ja jätä Raamattu rauhaan.

      • "Abyssiperditionis"? Nimmaristasi päätellen olet tosi sekaisin.
        Minulla on täsmälleen sama oikeus lukea Raamatgtua kuin sinullakin.
        Syvyys sulla on hakusessa.
        Muille kirjoittajille: haluaisin uuden elämän. Raittiina.

        Sinä abyssiperditionis sinussa on piru kun yrität estää toisia lukemasta raamattua.


      • abyssiperditionis

        Eihän Raamattua lue kaljoissaan kuin saatana. Samaa pataa olet.


      • abyssiperditionis kirjoitti:

        Eihän Raamattua lue kaljoissaan kuin saatana. Samaa pataa olet.

        Ai onko saatanakin kaljoissaan?


    • "Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. " (Room 12:1-2)

      Tuon valossa vastaus kysymyksiisi lienee aika selvä. Kun luemme hiukan eteenpäin, niin Paavali vielä jatkaa: "kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni" (Room 12:9)
      Kannattaa lukea tuo koko luku, eikä asia jää enää epäselväksi.

      Jos haluat keskustella kanssani syvällisemmin Roomalaiskirjeestä, vaikkapa juuri tästä luvusta, niin voit tehdä aloituksen tänne:
      http://kalamos.keskustelu.info/viewforum.php?f=200

      • samakuineilen

        Mitä ihmettä? Linkissä oli sinun lavea selityksesi jostain kohdasta. Tulkintasi oli omituinen ja todella kaukaa haettu tempauksineen ja laivoineen.
        En oikein usko ko raamatunkohdan käsittelevän sitä.
        Miksi sinä vedät kotiinpäin itsekkäästi kehoittamalla tulemaan foorumillesi?
        Se se on kun ei kelpaa keskustella ko raamatunkohdasta tässä ja minun ketjussani.
        Et ollenkaan arvosta sitä että näin vaivaa tehdessäni aloituksen, sinä kiittämätön.
        Ja mistä johtuu kun sanot:"Tuon valossa vastaus kysymyksiisi lienee aika selvä."
        Minähän postasin omaa elämääni koskien selvitystä ja toin itse esiin tuon r-kohdan jonka sinä laitoit uusiksi.
        Aloitus taisi olla enemmän avunpyyntö kuin mikään kysymys-sarja.

        Anyway... rekkasin itseni averea-nikillä sinun foorumillesi.

        Tänään on ostosreissuja toisten puolesta ja kolmelta AA-kokous. Kokeilen sitä.

        En ehdi tänään kommentoida foorumisi aloitusta. Sinä pyysit minua tekemään aloituksen mutta sinähän olit itse sen aloituksen tehdä.

        Huomenna tai ylihuomenna kommentoin sinun tulkintaasi.

        Jotenkin vain sellainen fiilis että foorumillasi ei saa olla sinun kanssa erimieltä tai saa hankaluuksia.

        Se on sinun käsityksesi siitä rakkaudesta..


      • samakuineilen kirjoitti:

        Mitä ihmettä? Linkissä oli sinun lavea selityksesi jostain kohdasta. Tulkintasi oli omituinen ja todella kaukaa haettu tempauksineen ja laivoineen.
        En oikein usko ko raamatunkohdan käsittelevän sitä.
        Miksi sinä vedät kotiinpäin itsekkäästi kehoittamalla tulemaan foorumillesi?
        Se se on kun ei kelpaa keskustella ko raamatunkohdasta tässä ja minun ketjussani.
        Et ollenkaan arvosta sitä että näin vaivaa tehdessäni aloituksen, sinä kiittämätön.
        Ja mistä johtuu kun sanot:"Tuon valossa vastaus kysymyksiisi lienee aika selvä."
        Minähän postasin omaa elämääni koskien selvitystä ja toin itse esiin tuon r-kohdan jonka sinä laitoit uusiksi.
        Aloitus taisi olla enemmän avunpyyntö kuin mikään kysymys-sarja.

        Anyway... rekkasin itseni averea-nikillä sinun foorumillesi.

        Tänään on ostosreissuja toisten puolesta ja kolmelta AA-kokous. Kokeilen sitä.

        En ehdi tänään kommentoida foorumisi aloitusta. Sinä pyysit minua tekemään aloituksen mutta sinähän olit itse sen aloituksen tehdä.

        Huomenna tai ylihuomenna kommentoin sinun tulkintaasi.

        Jotenkin vain sellainen fiilis että foorumillasi ei saa olla sinun kanssa erimieltä tai saa hankaluuksia.

        Se on sinun käsityksesi siitä rakkaudesta..

        Siis tuo linkkini johti keskustelualueelle nimeltä "Roomalaiskirje".
        Eli jos haluat tuolla foorumilla keskustella Roomalaiskirjeestä, niin tee aloituksesi tuolle keskustelualueelle klikkaamalla kohtaa New Topic.

        Tuolla keskustelualueella on toistaiseksi vain yksi aloitus, joka koski kohtaa Room 11:25 eikä siis mitenkään liittynyt tämän avaamasi ketjun aiheeseen, vaan tuo aloitus koskee Paavalin loppusanoja kolme lukua pitkään katkelmaan (Room 9-11) Israelin kansan kohtaloista.

        Laitoin tuon avauksessasi olleen Raamatunkohdan tähän ketjuun vanhan käännöksen mukaan, joka poikkeaa tuosta lainaamastasi uudesta käännöksestä. Vanha käännös on tässäkin kohden uskollisempi alkutekstille.

        Avain tuohon kaikkeen, mitä Paavali tuossa sanoo, on tämä:
        "Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta ..."

        Siis tämä on meidän valintamme. Mielenmuutos on meidän tehtävämme. Sitä ei Jumala tee puolestamme. Kaiken muun Hän sitten kyllä tekee, mutta Rakastavana Jumalana Hän ei käytä pakkokeinoja. Hän ei pakota meitä parannukseen. Mutta meillä on etuoikeus siihen. Ja tämä etuoikeus tehdä parannus / kääntyä / muuttaa mielemme on valtavan riemullinen asia.


    • aloittajalle.viesti

      Taidat olla mannenporukkaa ja viinakauppa elättää.
      Mustalainenkin on saman tuomion alainen, kuin valkolainen. Synnistä on tehtävä parannus eikä jatkaa synnintekoa.

      • En minä myy alkoholia. Tavalliset ruokakaupat myy kaljaa ja ruokaa. Alkot myy ihan laillisesti sitä rommia. Ja jos minä kieltäytyisin sitä hakemasta niin he ottaisivat toisen kuskin.
        Minun etu on se että toiset ottavat kympin kyläreissusta ja minä otan vain vitosen.


      • trokaus.ja.taksina

        Siis kyyditset taksina, - laittomasti, sekin vielä


      • trokaus.ja.taksina kirjoitti:

        Siis kyyditset taksina, - laittomasti, sekin vielä

        Mieheni mummo maksaa pimeästi rakkaani työnteon hänen talossaan ja pihassaan.

        Hyi mummoa, ja lastenlastaan: harrastavat pimeitä töitä, eikö vain?


    • UskoToivonen

      "auroraborealis" nimimerkille:

      Luen yleensä herättyäni joka aamu hieman Raamattua, niin eilenkin 26.12. tapaninpäivänä.

      Avasin Raamatun ja se kohta mikä aukesi, oli juuri tuo Roomalaiskirjeen 12. luku, ja
      jollakin tapaa tuli myös vahvasti painotus, luvun alusta, 1. jakeesta alkaen.

      Uskon, että Jumala puhuu sinulle Raamatun kautta.

      Raamatussa myös sanotaan:

      "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne,"
      Heb. 4:7.

      Hänellä on hyvä tahto jokaista ihmistä kohtaan, sinä olet Jumalalle arvokas.

      • Minä taas toivoin että jumala antaisi minulle sellaisen paikan raamatusta joka antaisi minulle uudenlaista elämää. Tavallaan pyysin että jumala näyttäisi että auttaisi minua siinä.-ja otsikko jonka sain vilkaistuani raamattua oli "uusi elämä.'


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Minä taas toivoin että jumala antaisi minulle sellaisen paikan raamatusta joka antaisi minulle uudenlaista elämää. Tavallaan pyysin että jumala näyttäisi että auttaisi minua siinä.-ja otsikko jonka sain vilkaistuani raamattua oli "uusi elämä.'

        Tuo Uusi Elämä alkaa uudestisyntymisellä eli siten, että me synteihimme (hengellisesti) kuolleet synnymme uudesti ylhäältä Hengestä. Tämä on tietenkin Jumalan tekemä ihme, jota emme voi mitenkään itse saada aikaiseksi - vain kääntyä Jumalan puoleen.
        http://kalamos.keskustelu.info/viewtopic.php?f=250&t=567

        Tuo uusi elämä siis alkaa siten, että synnymme Hengestä. Ja sitten alkaa Hengessä vaeltaminen. Ja sitäkään emme tietenkään saa mitenkään itse aikaiseksi. Henki eli Tuuli vie purttamme eteenpäin. Soutamalla emme voi edetä vastavirtaan, vaan meidän tehtävämme on pitää purjeista huolta, niin että Tuuli voi täyttää ne.

        Tuo sinulle auennut peukkupaikka puhuu erityisesti tästä jälkimmäisestä asiasta.


    • Lightning-Star

      Jos jollakin on ongelma jostain asiasta ja se pilaa hänen elämänsä, kokisin...että tällöin hänen taakkaansa ei tulisi lisätä.
      Alkoholi voi muodostua ongelmaksi tai sitten ei...monista asioista ihminen voi tulla riippuvaiseksi loppuviimein...sairaalloisesta ylipainosta kärsivällekään ei kait pitäisi viedä suklaata nenän eteen näin joulunkaan alla? Vai mitä mieltä olet? On asioita missä monet eivät ajattele valintojaan, silti elämä on valintoja täynnä, joita eivät sen kummemmin syvällisemmin eivät edes pohdi/ huomaa ja tarkastele. Tärkeintä on kuitenkin se, että pyrkimyksemme on hyvä lähimmäisiämme kohtaan, ajattelisin niin...ettei välinpitämättömästi katsottaisi lähimmäisten elämää ja toimittaisi sen mukaisesti.

      • Joo, ei suklaata lahjaksi ylipainoiselle varsinkaan laihduttavalle.

        Nää joita tavallaan avustan alkoholin saamisessa ovat niin koukussa etteivät he ilman minuakaan sen kittaamista lopettaisi.

        He on myös mun ystäviä. Mun auto kuluttaa toisiin autoihin verrattuna tosi paljon bensaa. Kyläkäynti on aina sen 10-20 km.

        Se vitonen meneekin lähinnä bensaan.

        AA:ssa minulle sanottiin että olen sellainen kuin seurani.

        Minulla on paljon juovia ystäviä. Heille en ole alkoholisti vaan ihminen. Hekin ovat minulle ensisijaisesti ihmisiä erilaisine taustoineen. On hyväosaisia ja on huono-osaisia.

        Lähinnä kaikilla on menestystä takana. Jokin on vain mennyt vikaan ja he on jääneet yksin.

        Meidän jengi on siihen ratkaisu. Siihen yksinoloon. Aina autetaan.

        Ja se mikä poikkeaa virallisesta auttamisista me ei moralisoida vaan loppuun saakka ymmärretään sitä toista samanmoista. Vertaistukea.


      • Ligtning-Star

        Eivät välttämättä lopetakaan...ja varmaan saavat tavalla taikka toisella...kyse on enemmänkin 'moraalisesta' vastuusta toista kohtaan, ei niin että soimattaisiin ketään siitä että elämä on vienyt johonkin suuntaan...tukeminen on muutakin kuin auttaa siinä mikä tuhoaa, tukeminen on sitä kun pysytään rinnalla kaikesta huolimatta, vaikka itse esimerkin tavoin tahtoo näyttää erilaista toimintamallia. Toinen ei ehkä hyväksy sitä ja voi itse hylätä sen joka tahtoo toimintansa kautta vain toimia oikein, koska ei saa mitä itse haluaa ja mihin riippuvuus vetää...mutta silti vastuussa oleva on se, joka voi seistä oikeanlaisen toiminnan takana, ei niinkään välttämättä se, joka heikkoudessaan ei kykene muuhun kuin jatkamaan itsensä tuhoamista.


      • aurorapuskassa
        Ligtning-Star kirjoitti:

        Eivät välttämättä lopetakaan...ja varmaan saavat tavalla taikka toisella...kyse on enemmänkin 'moraalisesta' vastuusta toista kohtaan, ei niin että soimattaisiin ketään siitä että elämä on vienyt johonkin suuntaan...tukeminen on muutakin kuin auttaa siinä mikä tuhoaa, tukeminen on sitä kun pysytään rinnalla kaikesta huolimatta, vaikka itse esimerkin tavoin tahtoo näyttää erilaista toimintamallia. Toinen ei ehkä hyväksy sitä ja voi itse hylätä sen joka tahtoo toimintansa kautta vain toimia oikein, koska ei saa mitä itse haluaa ja mihin riippuvuus vetää...mutta silti vastuussa oleva on se, joka voi seistä oikeanlaisen toiminnan takana, ei niinkään välttämättä se, joka heikkoudessaan ei kykene muuhun kuin jatkamaan itsensä tuhoamista.

        Niin. On kaksi asiaa, jotka mua painaa.
        Tutustuin 12 vuotta sitten erääseen Leenaan. Hän oli silloin 40 ja minä 30-vuotias.
        Seurustelin silloin vielä exäni kanssa, jota tuo Leena suuteli edessäni. En sanonut mitään, mutta myöhemmin huomasin että Leenaa monet sanoivat hmm...en nyt sano sitä sanaa, mutta tarkoittivat moraalitonta ja kevytkenkäistä naista. Leena oli alkoholisti selvästi. Itse vasta aloittelin tuolloin.
        Hänen vakituinen kumppani, Eetu, kerran heitteli mua karkeilla ja Leena oli moiseen typeryyteen tyytyäinen.
        Sitten muutin nykyisen mieheni luo enkä enään tavannut Leenaa. Kuulin että Eetu oli kuollut. Heti perään näin Leenan erään Matin kanssa kadulla.
        Ajattelin ivallisesti että tuo lumppu ei suruaikaa pitänyt kun heti uusi mies.

        10 vuotta ja minä täytin 40 v. Kuulin Matilta että Leena oli kuollut viinaan.

        Ja nyt tulee se pointti miksi tätä sulle kirjoitin: jos Matti ei olisi kantanut Leenalle kaljaa niin Leena eläisi vielä. Tai ainakaan Mattia ei voisi syyttää sen tappavan myrkyn kantamisesta uhrilleen.

        En halua tehdä samaa kuin Matti: paapoa toista hautaan.

        Se toinen asia. Kaverin kaveri sanoi minulle ystävyytemme alussa että hänellä on haimatulehdus ja pyysi hakemaan alkoholia.

        Jos se olisi ollut totta ...oisin syyllistynyt vakavaan syntiin. Mutta onneksi tulehdus oli vain minun moraalini testaamiseen tehty valhe.

        Jos Lelle olisi lopettanut silloin juomisen kun me tavattiin hän eläisi vielä.

        Hän kuoli 50 vuotiaana viinaan, jota Matti hänelle hankki.


      • Ligjtning-Star

        Loppuviimein jokainen on vastuussa viimekädessä itsestään....pakkohan ei mikään ole nenän eteen kannettua viinaakaan juoda.
        Se on tietenkin aina katsontakannasta kiinni. Katsooko sitä, miten tahtoo ihmisenä ja lähimmäisenä toimia....katsooko omaa vastuutaan toisesta....se ei silti poista toisen ihmisen omaa vastuuta omasta elämästä ja toiminnastaan. Jokaisella on kuitenkin se henkilökohtainen elämä. Valinnat on yleensäottaen henkilökohtaisia....mutta jos ajattelen alkoholin kanssa olevaa riippuvuutta tai riippuvuuksia yleensä...ei se johdu useinkaan siitä että ihminen olisi pahempi tai huonompi kuin toinen...elämässä on monenlaista kohtaloa ja asioita, joiden summana voi olla riippuvuuksiakin...ehkä joillekin myös alkoholi voi helpommin olla koukuttava, ilman suurempia tragedioitakaan....ihminen voi ikäänkuin ajautua johonkin pisteeseen elämässä...

        ....auttamisella kait on auttajankin osalta rajansa nähtävä....muutahan kukaan meistä ei voi kuin pyrkiä elämänsä kautta olemaan esimerkkinä ja tukena parhaan kykynsä mukaan...ja jos sekään ei auta, enempää kenenkään toisen puolesta ei voi tehdä kuin se minkä näkee parhaaksi toiselle ja mihin kykenee.


      • Lightning-Star
        aurorapuskassa kirjoitti:

        Niin. On kaksi asiaa, jotka mua painaa.
        Tutustuin 12 vuotta sitten erääseen Leenaan. Hän oli silloin 40 ja minä 30-vuotias.
        Seurustelin silloin vielä exäni kanssa, jota tuo Leena suuteli edessäni. En sanonut mitään, mutta myöhemmin huomasin että Leenaa monet sanoivat hmm...en nyt sano sitä sanaa, mutta tarkoittivat moraalitonta ja kevytkenkäistä naista. Leena oli alkoholisti selvästi. Itse vasta aloittelin tuolloin.
        Hänen vakituinen kumppani, Eetu, kerran heitteli mua karkeilla ja Leena oli moiseen typeryyteen tyytyäinen.
        Sitten muutin nykyisen mieheni luo enkä enään tavannut Leenaa. Kuulin että Eetu oli kuollut. Heti perään näin Leenan erään Matin kanssa kadulla.
        Ajattelin ivallisesti että tuo lumppu ei suruaikaa pitänyt kun heti uusi mies.

        10 vuotta ja minä täytin 40 v. Kuulin Matilta että Leena oli kuollut viinaan.

        Ja nyt tulee se pointti miksi tätä sulle kirjoitin: jos Matti ei olisi kantanut Leenalle kaljaa niin Leena eläisi vielä. Tai ainakaan Mattia ei voisi syyttää sen tappavan myrkyn kantamisesta uhrilleen.

        En halua tehdä samaa kuin Matti: paapoa toista hautaan.

        Se toinen asia. Kaverin kaveri sanoi minulle ystävyytemme alussa että hänellä on haimatulehdus ja pyysi hakemaan alkoholia.

        Jos se olisi ollut totta ...oisin syyllistynyt vakavaan syntiin. Mutta onneksi tulehdus oli vain minun moraalini testaamiseen tehty valhe.

        Jos Lelle olisi lopettanut silloin juomisen kun me tavattiin hän eläisi vielä.

        Hän kuoli 50 vuotiaana viinaan, jota Matti hänelle hankki.

        Kyse ei ole lain pelosta karttaa moraalista syntiä...sisäänrakennetun omantunnon jo tulisi ilmoittaa yleensä ihmiselle mikä on oikein ja mikä väärin... moraalinen oikeus ja kohtuuskin voi ihmisellä tosin vääristyä syystä tai toisesta.


      • Lightning-Star kirjoitti:

        Kyse ei ole lain pelosta karttaa moraalista syntiä...sisäänrakennetun omantunnon jo tulisi ilmoittaa yleensä ihmiselle mikä on oikein ja mikä väärin... moraalinen oikeus ja kohtuuskin voi ihmisellä tosin vääristyä syystä tai toisesta.

        Minä...minäjaminä...olen kyllästynyt omaan seuraani ja pitämättömiin lupauksiin raittiudesta Minulle itselleni.
        Olen nyt 2.päivää selvä.
        En kehdannut mennä aa:han valehtelemaan.

        Ne muut jäsenet siellä, ovat kyllä selvinneet ja vuosikymmeniä sitten.

        Kukaan ei sanonut mitään kun 7 kk raittiuteen pystynyttä miestä ei ykskaks enään siellä näkynyt.

        Minä olen luonut sellaisia ihmis-suhteita siellä että tiedän että poissaoloni noteerataan.

        Esimerkin voima...kyllä niistä AA:laisista on minulle esimerkiksi mutta ei vertaustueksi.

        Minun kaksi päivääni vastaan heidän 20 vuoden raittius.


        Olen ainoa harmaa kun muut ovat valkosia lampaita.

        Olen päättänyt nyt näin: juon seuraavan kerran 8 vrk kuluttua 4.1.16.

        Sitten seuraavan kerran 3 kk päästä 4.4.16.

        Menen AA:han vasta kun pystyn kilpailemaan siellä muiden tavoin.


      • Lightning-Star

        Jos ajattelen uskonelämää...se vaikuttaa ja on vaikuttanut henkilökohtaisiin valintoihin ja siihen miten tarkastelee elämää yleensä.
        Kuitenkaan sen ei tulisi kohdistua syyttäen arvioimaan toisten lähimmäisten elämää ja ojentamaan sitä väkivalloin. Elämässä vaikuttaa niin monet asiat.
        Jo omasta elämästään käsin on saanut nähdä suuren armollisuuden jonka osakseen on saanut...ojentautuminen on tapahtunut, koska on tahtonut elää sitä uutta elämää, uuden luomuksen elämää...ei enää siinä mitä ennen oli ja miten sen kautta toimi.

        Se minkä annamme anteeksi muille, esim. ihmisyyden vajavuuden...niin meillekin anteeksiannetaan..millä mittaamme, sillä meille mitataan.


      • Lightning-Star kirjoitti:

        Jos ajattelen uskonelämää...se vaikuttaa ja on vaikuttanut henkilökohtaisiin valintoihin ja siihen miten tarkastelee elämää yleensä.
        Kuitenkaan sen ei tulisi kohdistua syyttäen arvioimaan toisten lähimmäisten elämää ja ojentamaan sitä väkivalloin. Elämässä vaikuttaa niin monet asiat.
        Jo omasta elämästään käsin on saanut nähdä suuren armollisuuden jonka osakseen on saanut...ojentautuminen on tapahtunut, koska on tahtonut elää sitä uutta elämää, uuden luomuksen elämää...ei enää siinä mitä ennen oli ja miten sen kautta toimi.

        Se minkä annamme anteeksi muille, esim. ihmisyyden vajavuuden...niin meillekin anteeksiannetaan..millä mittaamme, sillä meille mitataan.

        Joo, nimenomaan tuota "uuden luomuksen uutta elämää"aloitukseni Raamatunlause koski. Juurikin se mitä se on. Mikä on muutoksen sinussa aikaan saanut? Mitä siihen tarvittiin että muutos pääsi alulle?
        Minä olisin valmis näyttämään sitä hyvää esimerkkiä ystäville jotka juo..
        En usko että kukaan siitä kuitenkaan niin paljon saa että itse lopettaa mutta kuitenkin.
        Minulle viina on uhka, josta haluan eroon.


      • Lightning-Stat
        auroraboreallis kirjoitti:

        Minä...minäjaminä...olen kyllästynyt omaan seuraani ja pitämättömiin lupauksiin raittiudesta Minulle itselleni.
        Olen nyt 2.päivää selvä.
        En kehdannut mennä aa:han valehtelemaan.

        Ne muut jäsenet siellä, ovat kyllä selvinneet ja vuosikymmeniä sitten.

        Kukaan ei sanonut mitään kun 7 kk raittiuteen pystynyttä miestä ei ykskaks enään siellä näkynyt.

        Minä olen luonut sellaisia ihmis-suhteita siellä että tiedän että poissaoloni noteerataan.

        Esimerkin voima...kyllä niistä AA:laisista on minulle esimerkiksi mutta ei vertaustueksi.

        Minun kaksi päivääni vastaan heidän 20 vuoden raittius.


        Olen ainoa harmaa kun muut ovat valkosia lampaita.

        Olen päättänyt nyt näin: juon seuraavan kerran 8 vrk kuluttua 4.1.16.

        Sitten seuraavan kerran 3 kk päästä 4.4.16.

        Menen AA:han vasta kun pystyn kilpailemaan siellä muiden tavoin.

        Eihän hyvinvointisi tule olla muiden onnistumisesta kiinni...sinun hyvinvointisi on sinua itseäsi varten. Mitä jos ottaisit vain päivän ja hetken kerrallaan? Epäonnistuminen jossain ei kaada koko loppuelämää...aina on uusi hetki ja alku josta voit jatkaa.

        Jos alkoholi on elämässäsi jotain joka sinua itseäsi vaivaaja tahdot siitä irti päästä...silloin on löydettävä polku siitä poisselviytymiseksi... Jos aa-sta koet olleen apua, toki voit sitä jatkaa...tai löytää jonkin toisen keinon...tämä elämä on sinua itseäsi varten...juuri sinä sinä sinä...jotta voit saavuttaa kaikki unelmasi ja olla onnellinen ja kokea mielenvapautta.


      • Lightning-Star
        auroraboreallis kirjoitti:

        Joo, nimenomaan tuota "uuden luomuksen uutta elämää"aloitukseni Raamatunlause koski. Juurikin se mitä se on. Mikä on muutoksen sinussa aikaan saanut? Mitä siihen tarvittiin että muutos pääsi alulle?
        Minä olisin valmis näyttämään sitä hyvää esimerkkiä ystäville jotka juo..
        En usko että kukaan siitä kuitenkaan niin paljon saa että itse lopettaa mutta kuitenkin.
        Minulle viina on uhka, josta haluan eroon.

        Jeesus....uskoa Hänen sanoihinsa...muuta tietä en voi neuvoa, enkä muuta tietä mielenrauhaan osaisi neuvoa. Toki elämää voi elää muutenkin...mutta minulle uskon löytäminen on antanut enemmän kuin 'poisottanut'.
        ....se ei ole ulkoista, se on sisäinen elämä.
        Kolkuttava ja vilpitön etsijä löytää..
        uusi elämä ei ole todellisesti elämistä lainalla, vaan iloa ja vapautta ja siitä se kumpuaa myös ulkopuolelle.

        Olen ihminen kuin kuka tahansa, mutta elämästä toivottavasti jotain oppineena ja matkanneena...suoritukset suoritusten tähden katoaa...ymmärtää että Jumala tahtoo antaa meille hyvän elämän jota saa elää, ilman kahleita, mielenmuutoksen kautta.


      • LightningStR

        Tärkeä opetus on tehdä lähimmäiselle sen minkä itselleen tahtoisi tehtävän.
        Siinä on ydinsanoma suhteessa lähimmäisiin. Sydämen asenne ratkaisee kuitenkin enemmän kuin itsessään suoritetut ulkonaiset teot...hyvät teot tulee luontojaan osana hyvää elämää, kun elämän oikein oivaltaa...ilosta ja vapaudesta käsin...tulee tahto olla vilpitön.

        Monet asiat on periaattessa uskovallekin salittuja, kaikki ei ole silti välttämättä hyväksi, kysymys on siitä sitooko jokin elämää liiaksi ja siitä vapautuminen antaako enemmän vapautta elää todellisesti sitä oikeasti hyvää elämää, jota itsekin kaipaa.


    • Kiitos. En muunlaista neuvoa kaipaakkaan. Sinuun voi aina luottaa...
      Jotenkin on kaiken jälkeen niin riittämätön olo siinä Jumalan edessä.

      • Lightning-Star

        Jumala rakastaa lapsiaan.

        Itsensä rakastaminenkaan ei ole itsekkyyttä...itseänsä joka osaa rakastaa, voi rakastaa myös muita... ihmisen virheellisyydestä huolimattakin.

        Kaikki kompuroimme joskus, mutta hyvä Isä ei hakkaa lastaan, vaan opettaa lastansa toimimaan oikein, koska tahtoo hyvää lapselleen...virheitten jälkeen voi elämästä oppia. Jumala on todellisesti anteeksiantava....vaikka vääryys ei ole itsessään ole lainkaan osana Häntä....mutta Hän on hyvä ja oikeudenmukainen ja tietää miksi...sitä mitä muut ihmiset ei toisistaan näe ja ulkonaisesti katsovat ja tuomitsevat...
        Hänen luokseen on lupa mennä, myös riittämättömyyttä tuntien.


      • Lightning-Star kirjoitti:

        Jumala rakastaa lapsiaan.

        Itsensä rakastaminenkaan ei ole itsekkyyttä...itseänsä joka osaa rakastaa, voi rakastaa myös muita... ihmisen virheellisyydestä huolimattakin.

        Kaikki kompuroimme joskus, mutta hyvä Isä ei hakkaa lastaan, vaan opettaa lastansa toimimaan oikein, koska tahtoo hyvää lapselleen...virheitten jälkeen voi elämästä oppia. Jumala on todellisesti anteeksiantava....vaikka vääryys ei ole itsessään ole lainkaan osana Häntä....mutta Hän on hyvä ja oikeudenmukainen ja tietää miksi...sitä mitä muut ihmiset ei toisistaan näe ja ulkonaisesti katsovat ja tuomitsevat...
        Hänen luokseen on lupa mennä, myös riittämättömyyttä tuntien.

        Eka kosketus alkoholismiin tapahtui lapsena kun insinööri-isäni joi. Vaikka kuinka äiti yritti niin isä joi.
        Sama pätee nykyisin. En voi tehdä mitään alkolistiystävieni vuoksi.
        Puhut oppimisesta. Ei ole mikään salaisuus että aa:n toinen askel menee siten että opimme luottamaan jumalaan että hän voi poistaa vajavuutemme alkoholismiin nähden.

        Se pitäisi olla siis opittavissa, jos se ei automaattisesti tule.


      • Lightning-Star

        Niin, työ mikä tulee tehdä asioiden eteen, siihen tarvitaan myös jonkinlaista omaa tahtoa toimia. Mikään ei tule vailla 'synnytystuskia', hengellisiä termejä jos käytän.

        Minulle usko Jumalaan on todellisuutta...ihmisissä on sisäisesti henki, joka toimii opitun mukaan. Jos usko on Jeesuksen sanoissa, se toimii silloin ihmisessä ja luo uutta. Minulle se on Hän, joka toimii sisimmässä vaikuttaen.

        ...mutta jos ei ole ollut luottamusta hyvään ja turvalliseen, kait sekin aikansa voi ottaa, ymmärtää, kait sitä voi kutsua 'poisoppimiseksikin'...
        Ihminen helposti palaa totuttuun kaavaan....sitä vanhaa ei vaan enää jaksa mukanaan kantaa, se vie voimat ja kahlitsee.

        ...uusi rakentuu hiljalleen, usein kuin salassa ja kätketysti...kuitenkin niin voimallisesti toimien...ja jonain päivänä huomaakin, että uutta on syntynyt.

        Aa:sta en paljoakaan tiedä...
        Mutta sekin on kait hyvä jos joku jaloilleen pääsee...mutta synnyttääkö se syvempää uskoa Jumalaan vai pelkästään uskoa viinasta irti pääsemiseen? Se on sitten toinen juttu se varmaankin.


      • Lightning-Star kirjoitti:

        Niin, työ mikä tulee tehdä asioiden eteen, siihen tarvitaan myös jonkinlaista omaa tahtoa toimia. Mikään ei tule vailla 'synnytystuskia', hengellisiä termejä jos käytän.

        Minulle usko Jumalaan on todellisuutta...ihmisissä on sisäisesti henki, joka toimii opitun mukaan. Jos usko on Jeesuksen sanoissa, se toimii silloin ihmisessä ja luo uutta. Minulle se on Hän, joka toimii sisimmässä vaikuttaen.

        ...mutta jos ei ole ollut luottamusta hyvään ja turvalliseen, kait sekin aikansa voi ottaa, ymmärtää, kait sitä voi kutsua 'poisoppimiseksikin'...
        Ihminen helposti palaa totuttuun kaavaan....sitä vanhaa ei vaan enää jaksa mukanaan kantaa, se vie voimat ja kahlitsee.

        ...uusi rakentuu hiljalleen, usein kuin salassa ja kätketysti...kuitenkin niin voimallisesti toimien...ja jonain päivänä huomaakin, että uutta on syntynyt.

        Aa:sta en paljoakaan tiedä...
        Mutta sekin on kait hyvä jos joku jaloilleen pääsee...mutta synnyttääkö se syvempää uskoa Jumalaan vai pelkästään uskoa viinasta irti pääsemiseen? Se on sitten toinen juttu se varmaankin.

        Olen tehnyt päätöksen. Aloitan 3 kk raittiuden 5.1, kun 4.1 on rahapäivä.

        AA:n ohjelma on samanlainen kuin hellareitten ohjelma:1. Tunnustetaan oma avuttomuus ja synnit. Pyydetään anteeksi.2.Annetaan kaikki jumalan kannettaviksi ja uskotaan että jumala auttaa.3. Hyvitetään pahat teot olemalla juomatta jne. Rakkaus on tärkein ja se hyvittäminen.


      • Lightning-Star

        Mitä tarkoitat hyvittämisellä? Kenelle?
        Jumalalleko?

        En oikeastaan ymmärrä jotain kaavoja...ne ei oikein sano minulle mitään, jos ajatellaan hengellisessä mielessä.


      • Lightning-Star
        auroraboreallis kirjoitti:

        Olen tehnyt päätöksen. Aloitan 3 kk raittiuden 5.1, kun 4.1 on rahapäivä.

        AA:n ohjelma on samanlainen kuin hellareitten ohjelma:1. Tunnustetaan oma avuttomuus ja synnit. Pyydetään anteeksi.2.Annetaan kaikki jumalan kannettaviksi ja uskotaan että jumala auttaa.3. Hyvitetään pahat teot olemalla juomatta jne. Rakkaus on tärkein ja se hyvittäminen.

        Ahaa...taisin ymmärtää pointtisi..

        Minä uskon ansaitsemattomaan rakkauteen...mielenmuutos, jos jotain olisikin tapahtunut.... on kasvun aikaansaamaa ja Hänen vaikuttamaa.


      • Lightning-Star

        Kuitenkin elämässä tarvitaan myös oma tahto, esim. oikein toimimiseen.

        Se on hengellisyydessä summa tehdä valintoja, aluksi enemmän tehden vailla ymmärrystä ja tehden huonojakin valintoja...ihmisellä voi olla tahto mutta ei kykeneväisyyttä tahdon toteuttamiseen...kunnes pikkuhiljaa oppii mitä elämä pitää sisällään...Jumalan Sana Jeesuksessa toimii koko ajan, kun se on ottanut juurtuakseen sisimmässä.
        Jumalan valtakunnan sanomaa verrataan siemeneen joka itää pikkuhiljaa kasvaen puuksi.

        Se on loppuviimein Hän joka on vaikuttanut, vaikka sitä ymmärrystä mikä on olemassa olevana käytänkin jatkuvasti...hengellinen käydään sisimmän kautta.

        Ei se ole ulkonaista vaan enemmänkin elämässä kasvamista, joka johdattaa olemaan onnellinen...se antaa rauhan sisimpään. Uskonnoissa on kahleensa. uskossa Häneen ei loppuviimen ole kahleita, vaan varsin vapaa elämä...mutta se kasvattaa kuitenkin vanhasta uudeksi...


      • Lightning-Star kirjoitti:

        Mitä tarkoitat hyvittämisellä? Kenelle?
        Jumalalleko?

        En oikeastaan ymmärrä jotain kaavoja...ne ei oikein sano minulle mitään, jos ajatellaan hengellisessä mielessä.

        Kaikille joille alkoholisti eli minä on velkaa.
        AA:n mukaan on aineellista ja moraalista velkaa.
        Aineelliset velat hoidetaan ulosottomiehen kanssa ja moraalinen velka niiden kanssa joita olen juomisellani satuttanut.

        Kyseessä on parannuksen tekeminen Jumalan avulla.

        On helpottavaa että jumalaa ei tyrkytetä tietynlaisena, raamatulla päähän lyöden.

        Vaan häntä ajatellaan kukin omalla tavallaan: sellaisena kuin me hänet käsitämme.

        Jokaisella on oma jumalakuva.

        Minulle se on evoluution takana oleva luoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7160
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2184
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1429
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1143
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      331
      1018
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      863
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      855
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe