Iltasaarna 26.12.

Joh.3_162

Kuuntelin iltaseuroja.
Enää en ihmettele miksei näitä puheita saa levittää. Eihän nämä tällaiset kestä päivänvaloa.
Puhaja pääasiassa haukkui muita kristillisyyksiä ja eriseuroja ja julisti vain me oppia. Järkyttävää hengellistä ylpeyttä ja sokeutta. Täytyy sanoa että nyt olen tyrmistynyt.

Kyllä nyt on lauma hyväksi peloteltu. On ilmeisesti otettu kovat keinot käyttöön, kiristys uhkailu, ja lopuksi lahjonta.

76

957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Essulessu

      Ja tässä sitten suurin valkeus... Ei ole enää paljoa jäljellä vanhasta lapinmaasta josta saimme raitista ja tervettä sanaa, kuka muistaakin niitä opettajia ja saarnoja.

      • teuta01

        Minä muistan Puhujia ja sanoja WE: GJ: EL. Huugo Gustafsoon ja sen AI:
        WE. -48 Gj -48 mutta olin silloin vasta 3v. seuraavat kierrokset .-53. olin jo 8 vuotta
        muistan jotkin jo niitä seuraava kierros oli -62,olin jo 16 muistan oikein hyvin . jopa
        sanat /sanoja sitten muistan sopivasti AI: saarnoja joita oli poikana kuunneltava n.30 saarnaa joita hän ehti pitää -50 ,51 ,52 (-53 oli virallinen myös viralliset miehet.). WE,,GJ..sitten taas -54.,-55 ,-56,-57,-58, -59, -60 ,-61 (viralliset WE,GJ. )
        -62. )), -63,-64. ja -65 hajosi satakunta ,ja vähän muutakin pieni osa Tamperetta
        noin ne osat auinakin missä oli koistisia, ,
        .
        Muistan yhden tekijän joka saattoi vaikuttaa, hajaannukseen Gunnar J oli jämäkkä
        ja reilu puhuja ,túnsi Raamatun ja mielellään puhui Raamatusta ja Rehellinen .
        muistan hänen olemuksensa kuin eilisen päivän.
        Mutta meidän kylässä oli mies päältäpäin kuin ilmetty Gunnar J ,puhe aksentti sama
        Mutta kun oli kommunisti ei ollut uskovainen ja kun puhui Rauman murretta siinä erot, hän oli punakka niin oli gj. kin kookas niin gj. olen miettinyt että tämä mies
        saattoi olla monelle kuin se Simon noita, Samariassa Filippon aikaa.
        .
        Isäni veli KT. oli hänen naapuri, joten ei häneen vaikuttanut silleen ,koska
        tekivät hänestä saarnaajan kylään. enemmäkin päin vastoin koska oli naapuri
        tiesi ja tunsi Jäykän. ja varovasti puhui kristillisyyttä saavuttamata koskaan
        häntä ,,mutta Vaimo ja tytär tekivät parannuksen , kyllä se vaikutti ,vaan eri
        ihmisiin kuin ensin oli ajateltu ,
        .
        Tämä tytär oli kolmas perheen lapsi , Poika oli syntynyt jo sitä ennen että ei ollut sodassa ,vaan käpykaartissa .. hänen sisko meni naimisiin uitonkulman Riitamon
        Matinkansa ,,H-suolta ,,hänestä tuli muutettuaan Auvaisiin kommunisti , rakensi
        Kirkonkylän ja honki sahan välimaastoon talonsa , ja alkoi tehdä katto tiiliä , kuten
        isänikin teki n.-52,-53, -54. paikkeilla . Isälle tuli sementti sypää käsiin oli lopetettava, matti teki varmaankin eläkeikään asti. Sitten myitalonsa ,Peltomaalle
        hänen vaimonsa oli serkkuni , tai on vieläkin .
        .
        Matti oli kova näppinen mies , Pisti säämiskä hanskan käteensa taittoi nenäliinan
        hanskan sisään otti lankusta ja naulasta otteen ,otti vahtia ja raks naula oli läpi
        2" lankun siinä pitää olla äkäistä voimaa ja puhtia ..


      • OiMuinaisuus

        Menneitä aikoja ja ihmisiä muistelen minäkin; Muistan nuo Turunkin kokoukset 1902, kun Sammeli Vettasjärvi ja Viktoe Appelkvist tulivat Suomeen. Oli ihania hetkiä, kun sain kuulla heitä livenä. Myöhemmin sitten sain myös kuulla JP:tä, JM, Parakkaa ja Björkmannia ym. sen ajan vanhoja. Valitettavasti en ehtinyt kuulla J.Raattamaata enkä Jonas Purnua. Mutta sama oppi on nykyisilläkin Vanhimmilla Lapinmaalla!


      • Leviläinen
        OiMuinaisuus kirjoitti:

        Menneitä aikoja ja ihmisiä muistelen minäkin; Muistan nuo Turunkin kokoukset 1902, kun Sammeli Vettasjärvi ja Viktoe Appelkvist tulivat Suomeen. Oli ihania hetkiä, kun sain kuulla heitä livenä. Myöhemmin sitten sain myös kuulla JP:tä, JM, Parakkaa ja Björkmannia ym. sen ajan vanhoja. Valitettavasti en ehtinyt kuulla J.Raattamaata enkä Jonas Purnua. Mutta sama oppi on nykyisilläkin Vanhimmilla Lapinmaalla!

        Menneitä aikoja ja ihmisiä muistelen minäkin; Muistan nuo Turunkin kokoukset 1902!
        Sinähän olet jo 113 vuotias! Hyvä ja kirkas muisti on sinulla kun muistat Wettasjärven ja Appeqvisti käynnit suomessa? Sinut pitää heti kirjata Quinnesin ennätyskirjaan maailma vanhimpana henkilönä!


    • kuulijanpaikalla

      Jumalan voima ja valkeus.

      • teuta01

        Siinä saarnassa ei ollut missään kohtaa Jumalan voimaa eikä valkeutta .
        parasta mitä voisi tehdä , panna pakkopaitaan ,ja viedä holhoukseen ..
        Tai ainakin jonkun matkan päähän ihmisten ilmoilta,


      • Joh.3_162

        Älä Teuta sentään liioittele. Kyllä varmasti siinä oli myös Jumalan voima, nimittäin anteeksiannon sanassa.
        Toki sitä oli liki kahdentunnin puheessa kovin kovin vähän sitä evankeliumia, mutta oli kuitenkin, vaikkakin rajatulle joukolle....


      • Tim-Puktu

        Teuta puhuikin tuosta naulan lyönnistä; siinä ei ollut yhtään Jumalan voimaa vaan äijä teki sen omilla voimillaan! Eikös se näin mennyt, Teuta ?


    • Totuudenpuolesta

      Jumalan Sana oli Elävä ja Voimallinen tänäiltana! Jumalalle kiitos!

      • voimallinensaarna

        Sanon myös aamenta.


      • Joh.3_162

        Jos aidosti sanot aamenta tuohon saarnaan kokonaisuudessaan, niin säälin sinua.
        Säälin sinua kovasti.
        Oi jospa vielä koittaisi se aika, että esikoisten seurakunnan orjat pääsisivät vapaaksi!!!!


      • Voiaikojaikäviä

        Ei ollut tänä iltana ainakaan hyvän paimenen ääni. Ei tuollaisella saarnalla koota lampaita yhteen, vaan hajoitusta, hajoitusta.
        Lammas kuulee milloin on hyvän paimenen ääni.


      • haaroelme
        Voiaikojaikäviä kirjoitti:

        Ei ollut tänä iltana ainakaan hyvän paimenen ääni. Ei tuollaisella saarnalla koota lampaita yhteen, vaan hajoitusta, hajoitusta.
        Lammas kuulee milloin on hyvän paimenen ääni.

        ÄLKÄÄ MENKÖ MUKAAN. Lapissa sairasta eksytystä-


      • teuta01
        haaroelme kirjoitti:

        ÄLKÄÄ MENKÖ MUKAAN. Lapissa sairasta eksytystä-

        Niin eikä se riitä ,Seurakunta oppi on väärää , noinhan maailman ihmisetkin tekee
        Otan esimerkin , Norski veti heille kuuliaista linjaa Päivä saarnassa , kun puhui
        Kaste joka on pelkkää vettä ei ole oikea kaste , van pyhän hengen kaste on oikea .
        .
        Raamattu ei opeta näin , Raamattu opettaa ,Että Kaste ei ole pelkkää vettä ,vaan
        Seon SELLAISTA VETTÄ JOHON ON YHDISTETTY JUMALAN SANNA ,SIIS KUN SANA ON YHDISTYNYT VETEEN SYNTYY SAKRAMENTTI ..AIVAN OIKEA .
        .
        TOISEKSI RAAMATTU EI TUNNE MITÄÄN PYHÄN HENGEN KASTETTA , SITÄ
        JOKA SITÄ VAATII ON LUKENUT KATOLISTA RAAMATTUA ,KOSKA SIELLÄ
        ON APT,2 ALUSSA HETI KERROTTU MITÄ SE PYHÄN HENGEN ANTAMINEN OLI
        HÄN ANTOI ,VOITELUN EIKÄ SIINÄ PUHUTA KASTEESTA MITÄÄN .
        .
        PAITSI JOSSAKIN UUSISSA PAINOISSA ,,NIISSÄ NÄKYY OLEVAN MYÖS NAISEN
        KUTVELE PÄÄSSYT PINNALLE , VAIKKA HERRA EI OLE KOSKAAN ANTANUT
        NAISELLE LUPAA NOUSTA SEURAKUNNAN JOHTOON ..EI KOSKAAN .
        NO EHKÄ TÄSSÄ TULI MUUTAMA PAHIN ,PURETTUA ...


      • Joh.3_162
        Voiaikojaikäviä kirjoitti:

        Ei ollut tänä iltana ainakaan hyvän paimenen ääni. Ei tuollaisella saarnalla koota lampaita yhteen, vaan hajoitusta, hajoitusta.
        Lammas kuulee milloin on hyvän paimenen ääni.

        Ei niin. Tämä paimen toimi kuin koira joka haukkuen yrittää ajaa lampaita kristillisyyden karsinaan, kaiken lisäksi juosten ristiin rastiin lauman keskellä, jolloin osa lampaista lähtee pakoon päinvastaiseen suuntaan. Tämä paimen pyrki kokoamaan laumaa itselleen, ei Kristukselle.

        Hyvän paimenen äänen tunnistaa aina siitä, että silloin kootaan Kristukselle, ei itselle eikä mihinkään salaseuraan, silloin korotetaan Kristusta, ei ihmistä, silloin kerrotaan Jumalan suurista töistä, ei ihmisten.

        Tämä sattuu minuun. Kovin mielellään sanoisin, että puhuja puhui Pyhän Hengen voimassa, mutta en voi. Nimittäin Pyhä Henki minussa ei voi yhtyä tuollaiseen saarnaan.


      • Tim-Puktu
        teuta01 kirjoitti:

        Niin eikä se riitä ,Seurakunta oppi on väärää , noinhan maailman ihmisetkin tekee
        Otan esimerkin , Norski veti heille kuuliaista linjaa Päivä saarnassa , kun puhui
        Kaste joka on pelkkää vettä ei ole oikea kaste , van pyhän hengen kaste on oikea .
        .
        Raamattu ei opeta näin , Raamattu opettaa ,Että Kaste ei ole pelkkää vettä ,vaan
        Seon SELLAISTA VETTÄ JOHON ON YHDISTETTY JUMALAN SANNA ,SIIS KUN SANA ON YHDISTYNYT VETEEN SYNTYY SAKRAMENTTI ..AIVAN OIKEA .
        .
        TOISEKSI RAAMATTU EI TUNNE MITÄÄN PYHÄN HENGEN KASTETTA , SITÄ
        JOKA SITÄ VAATII ON LUKENUT KATOLISTA RAAMATTUA ,KOSKA SIELLÄ
        ON APT,2 ALUSSA HETI KERROTTU MITÄ SE PYHÄN HENGEN ANTAMINEN OLI
        HÄN ANTOI ,VOITELUN EIKÄ SIINÄ PUHUTA KASTEESTA MITÄÄN .
        .
        PAITSI JOSSAKIN UUSISSA PAINOISSA ,,NIISSÄ NÄKYY OLEVAN MYÖS NAISEN
        KUTVELE PÄÄSSYT PINNALLE , VAIKKA HERRA EI OLE KOSKAAN ANTANUT
        NAISELLE LUPAA NOUSTA SEURAKUNNAN JOHTOON ..EI KOSKAAN .
        NO EHKÄ TÄSSÄ TULI MUUTAMA PAHIN ,PURETTUA ...

        Teuta! Luetko Mustaa raamattua? Siellä ei puhuta mitään PH:n kasteesta. Mutta se Biplia, jota minä lueskelen, puhuu Johannes Kastajan suulla Kristuksesta, että " Hän kastaa teita Pyhällä Hengellä ja tulella".


      • oliLähelläjo

        Pyhän hengen kaste on elevä uskon tuntomerki. Jokainen kristitty tiedä päivä ja hetki kun tämä tapahtui.
        Laestadius kirjoittaa, että valitettavasti monet ihmiset uskovat, että pääsiäispäivänä esimakua taivaasta on oikea Uuden syntymä, mutta vielä tarvitsevät enemmän Herran ilmestys, joka on helluntaina, että opetuslapset kastetaan Pyhällä Hengellä ja tulta!
        Mutta epäilen, että nämä kokemukset tapahtuvat nykyään.


    • alistaa

      31. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
      32. Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.

    • diefahnehoch

      Voimallista saarnaa, melkein yhtä voimallista kuin Aatulla aikoinaan. OM nimitti kuolleen uskon opettajia eli kirkon pappeja hiiriksi ja rotiksi kun taas AH nimitti juutalaisia rotiksi ja syöpäläisiksi.

      • Joh.3_162

        Tuo ihmisten nimitteleminen minua lähinnä huvitti, pilkkaamista on ollut aina ja tulee olemaan. Hänhän itse korosti sitä, kuinka kuolleen uskon kannattajat haukkuvat oikeita kristittyjä, huomasikohan hän itse käyttävänsä valtaosan puheajastaan muiden kristittyjen haukkumiseen?

        Mutta se mikä minua huolestuttaa on se, että tämä mies ihan oikeasti luulee itsellään olevan vallan määrätä ja hallita Pyhää Henkeä ja Jumalan voimaa. Vpi pimeyttä, voi hulluutta, Herra armahda tätä miestä!!! Suo armosi Herra, avaa tämän miehen silmät, avaa hänen sydämensä ottamaan vastaan sinun rakkautesi, sinun uskosi! Ei meidän rukoustemme tähden, ei hänen ansionsa tähden, mutta Sinun nimesi kunnian tähden Herra.


      • lääkkeesi
        Joh.3_162 kirjoitti:

        Tuo ihmisten nimitteleminen minua lähinnä huvitti, pilkkaamista on ollut aina ja tulee olemaan. Hänhän itse korosti sitä, kuinka kuolleen uskon kannattajat haukkuvat oikeita kristittyjä, huomasikohan hän itse käyttävänsä valtaosan puheajastaan muiden kristittyjen haukkumiseen?

        Mutta se mikä minua huolestuttaa on se, että tämä mies ihan oikeasti luulee itsellään olevan vallan määrätä ja hallita Pyhää Henkeä ja Jumalan voimaa. Vpi pimeyttä, voi hulluutta, Herra armahda tätä miestä!!! Suo armosi Herra, avaa tämän miehen silmät, avaa hänen sydämensä ottamaan vastaan sinun rakkautesi, sinun uskosi! Ei meidän rukoustemme tähden, ei hänen ansionsa tähden, mutta Sinun nimesi kunnian tähden Herra.

        Onkohan sinulla lääkkeet nyt ihan kohdallaan. Ei hän ole millään tavoin kehunut hallitsevansa pyhää henkä. Alottaisito ensin niistä lääkkeistä ja korvalääkäristä


      • Joh.3_162
        lääkkeesi kirjoitti:

        Onkohan sinulla lääkkeet nyt ihan kohdallaan. Ei hän ole millään tavoin kehunut hallitsevansa pyhää henkä. Alottaisito ensin niistä lääkkeistä ja korvalääkäristä

        Lääkkeesille

        Ei mulla ole lääkitystä ollenkaan. Kuulokin on ihan hyvä.

        Kyllä hän puhui määritellen missä Pyhä Henki toimii, missä on lupa uskoa. Hän luuli voivansa määrätä Pyhän Hengen pysymään vain esikoisten seurakunnalla.
        Tuollainen ihminen, joka määrittelee, että meillä on Pyhä Henki eikä muilla, meillä on Jeesus Kristus eikä muilla, meillä on oikea usko eikä muilla jne jne, on hirmuisessa hengellisessä ylpeydessä, hän on hengellisesti jos ei aivan sokea niin ainakin pahasti likinäköinen.

        Hän itse sanoi, että jos sinä uskot suureen Jumalaan sinulla on suuri Jumala, mutta jos uskot pieneen Jumalaan, sinulla on pieni Jumala. Näköjään hän luulee Jumalaa niin pieneksi, että kykenee itse rajaamaan ja määrittelemään missä Jumala voi toimia ja missä ei.
        Minäpä kerron sinulle totuuden. Jumala on suuri. Niin suuri, ettet voi sitä edes käsittää. Siihen ei vaikuta sinun uskosi ja luulosi, Jumala on suuri sinusta huolimatta ja sinusta riippumatta. Hän on niin suuri, että toimii missä tahtoo.

        On hullua yrittää rajata ja määritellä missä Jumala toimii ja missä ei. Ei sellaista valtaa ole ihmisellä. Tuuli puhaltaa missä tahtoo, sinä kuulet sen huminan, muta et tiedä mistä se tulee ja mihin se menee...


    • Essulessu

      Järkyttävää huutamista. Mitä heikompaa on sisältö, sen kovempaa huutamista. Häpäisee koko kristillisyytemme maineen. Onneksi on salasanojen takana kuuntelut.

    • Kulukuri

      Tais tullakkin kohti omiatuntoja kun aiheutti noin kovan porun.

      • kuuntelinomallekohdalle

        joo. kun vaan jaksaisi seurata noita neuvoja ja omata nuo opetukset vaikka epäilykset omasta tilasta vaivaa ja aprikointi kuinka lopulta käy.


      • karajalaane

        Oli niin rauhallinen olo saarnan aikana. Laitettiin kuuntelulaite toiseen huoneeseen,kun osakuulijoista kyseli, riiteleekö ne, kun niin kovast huutaa? Saarna oli puhujansa näköinen. Kova, ahdistunut ja puolusteleva. Hyökkäys on paras puolustus, pitää edelleen paikkansa.

        Karsimakirvestä yritettiin käyttää sakramenttiseparatismin vastustajiin. Piispojen kannanototkin oli tarkasti luettu - siitä kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.

        Onneksi kuuntelu on salasanan takana. Säälitti puhujan ahdistus, rukoilen hänen puolestaan, että pääsisi Jumalan Lapsen Vapauteen hänkin.


      • teuta01

        Kulkuri ,,,älä vahinkossakaan sano tosissasi , jos hän saa jatkaa .
        me tiedämme mihin hän meidät vie,.se on kolvettiin hentti. en
        paremmin sano ,,jos niinkään hyvin.


      • Karavaanikulkee
        teuta01 kirjoitti:

        Kulkuri ,,,älä vahinkossakaan sano tosissasi , jos hän saa jatkaa .
        me tiedämme mihin hän meidät vie,.se on kolvettiin hentti. en
        paremmin sano ,,jos niinkään hyvin.

        Huomaa että Iltasaarna on vaikuttanut kirkkoseparatisteihin ovat hermostuneita kuin herhiläiset kun niiden pesää sohaistaan kepillä. Tällä kertaa totuuden sanalla.
        Eikä ne tiedä mistä keppi tulee eikä mihin menee. Kyllä teillä on Augustin oppi mennyt perille.


    • Odfani

      Erinomainen saarna ja ennen kaikkea ajankohtainen. Lueskelin noita kommentteja niin tuli mieleen eräs Raamatun kohta:
      Matt. 13:12
      "Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on. "

      • teuta01

        Oikein jos tarkoitit että se mitä hänellä vielä on se otetaan pois
        no kuka sitähuolii häneltä joka otetan pois ,minä en ainakaan en
        kuuna kullan valkeana ,, Hämehes on hälläpyörä , Karjalas on IMATRA
        onko miestä joka selviää Imatrasta (no tottahan nyt kun on sillat
        mutta entä silloin kun ei ollut ) oli vielä kolmaskin jääköön nyt ..


    • diefahnehoch

      Ainakin se tuli selväksi, että kristillisyyden hajottamisessa pantiin suurempi vaihde päälle. Jännitys tiivistyy, millä vaihteella GP lähtee kiihdyttämään vauhtia.

    • Laharenmies

      Kyllä ne hajoittajat on aivan muualla kuin Gällivaressa tai Kristillisyytemme saarnaajissa.

    • diefahnehoch

      Vielä ei virallisesti ole erotettu niitä kristillisyytemme saarnaajia, jotka eivät hyväksy sakramenttien omiin käsiin ottamista. Tosin lattialle tippuvista keveistä jyvistä OM jo puhui, mutta kuitenkin.
      Ensimmäisen kerran kristillisyytemme historiassa Hyväpaimen ampuu tykillä.

      • lampaankorvat

        Ei ollut ensimmäinen kerta Odilta. Muutama vuosi sitten hän Oulussa ulosti kuorolaiset sanomalla, ettei voi uskoa ja laulaa kuorossa. Että sellanen "vanhimman" sydän hänellä.


      • oikeakarvanäkyy

        Jaa että hyvä paimen? Sinähän hauska mies olet :-)))))))))


      • teuta01

        Sanaoit ,että puhui ,minun oli välillä mentävä toiseen huoneeseen .
        jopa hävetti niin vietävästi ,että kaikkien ne antaakin puhua . meinasin
        tulla kuuroksi ..
        .
        Tässä taannoin he puhui siitä ,että mustakorpit nokki niitä siemeniä ,
        kun siitä kerrottiin heille että te olette niitä joiden on annettu nokkia
        niitä siemeniä ,niin nyt ne tippuu lattialle ,,minusta hän puhui niistä
        akanista joita tuuli vie ,siemenet jää puimatantereelle . niin se taitaa
        olla että he on akanita joita tuuli vie . Nimittäin Pyhä henki kulkee .
        Herran tuulessa ,eikä sitä kukaan ihminen määrää minnekkään miksei .
        .
        PYHÄ HENKI ON ISÄSTÄ JA POJASTA ,EI TEHtY,EIKÄ LUOTU ,EIKÄ SYNTYNYT.
        VAAN HEISTÄ LÄHTEVÄ.
        .
        olen varma että LV:t ei ole ikinä avannut katkismusta ATHANASSIUKSEN
        Uskontunnustuksen kohtaa. , tuskinpa heillä on katekismustakaan ..
        olen sen havainnut monista asioista .. Ja Raamattukin katolilainen.
        .
        Kyllä Ruotsit oli ensimmäisenä kirkkoansa hajottamassa ja yrittää laitaa meidän syyksi senkin kuin sodan 1808-9 jolloin antoivat meidät Venäläisten käsiin vaikka
        olimme auttaneet Ruotsia 250 vuotta kaikissa sodissa sitä ennen .


      • hölömöl
        oikeakarvanäkyy kirjoitti:

        Jaa että hyvä paimen? Sinähän hauska mies olet :-)))))))))

        ei se mies ole, soon nainen treelta


    • Ihmeellistä

      Pyhä Henki vain leastiolaisilla ja lähetystyöstä ei tehdä.

    • Raamatussa sanotaan: Jumalan valtakunta ei ole sanoissa vaan voimassa! Olen kuullut tuon luonnehdinnan useita kertoja. Melkein aina voima käsitetään olevan voimakasta huutamista! Olen kuullut tarinan jostain julistajasta, jolla oli nuotit edessään. Joku pääsi niitä vilkaisemaan. Jossain kohdassa luki: Korota ääntäsi, perusteet heikot! Todenperäisyyttä en takaa.

      • teuta01

        Kyllä , mutta unohtui Ott. sellainen selitys , mitä /ketkä pääsee siihen JUMALAN VALTAKUNTAAN , Sinne ei pääse Valehtelija , sine ei pääse synti ,ei mikään synti
        ja kuitenkin sinne viedään kaikki MAAILMAN kunnia . Kuninkaat tuovat ne .Eikä
        sinne pääse saa ta na. eikä yksikään hänen trenkeistä . enkeleitä . vaan ne jotka
        on olleet häntä avittamasa, heidät paiskataan saa ta nan kanssa tuliseen järveen
        jossa on oleva ikuinen hammasten kiristys. ,siksi pitäisi huomata jo kauempaa .
        mihin mikäkin vie , jos nyt sanoisin paremmin ,ette uskoisi.


      • Joh.3_162

        Jos puhuja ottaisi tuon luonnehdinnan tosissaan, luulisi hänen etsivän ja kaipaavan Pyhän Hengen voimaa, eikä tyytyvän itsensä koroittamiseen ja huutamiseen.

        Te jotka sanotte saarnan olleen täynnä Pyhän Hengen voimaa, vastatkaapa nyt minulle:
        Montako riivaajaa ajettiin ulos puhujan tai kuulijoiden toimesta Jeesuksen Nimessä?
        Moniko siellä puhui uusilla kielillä?
        Nosteletteko käsin käärmeitä, juotteko myrkkyä ilman vahinkoa?
        Tulivatko siellä sairaat terveiksi kätten päälle panemisen kautta?

        Lukekaa Mark. 16:15-20

        Huomatkaa erityisesti loppu. "Herra vaikutti heidan kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.


      • teuta01
        Joh.3_162 kirjoitti:

        Jos puhuja ottaisi tuon luonnehdinnan tosissaan, luulisi hänen etsivän ja kaipaavan Pyhän Hengen voimaa, eikä tyytyvän itsensä koroittamiseen ja huutamiseen.

        Te jotka sanotte saarnan olleen täynnä Pyhän Hengen voimaa, vastatkaapa nyt minulle:
        Montako riivaajaa ajettiin ulos puhujan tai kuulijoiden toimesta Jeesuksen Nimessä?
        Moniko siellä puhui uusilla kielillä?
        Nosteletteko käsin käärmeitä, juotteko myrkkyä ilman vahinkoa?
        Tulivatko siellä sairaat terveiksi kätten päälle panemisen kautta?

        Lukekaa Mark. 16:15-20

        Huomatkaa erityisesti loppu. "Herra vaikutti heidan kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.

        Sanon, mikä antaa siihen vahvistusta :
        Ef.1:20-23. , jos haluat jotain tietää ,. ..


    • piip3475789

      Käykääs katsomassa, mitä skientologit opettavat, on paljon yhtäläisyyttä Oddin opetuksen ja puhetyylin kanssa.
      Ei tosin mitään yhteyttä kristinopin kanssa. Oddhan sentään luki Raamattua täytteeksi puheeseensa

      • teuta01

        Piip 3456789"
        .
        olen tiennyt jo jonkinaikaa ..Hänellä on usein halvekiva nimitys siitä
        käsityksestä ,että koko todellisuus olisi pelkästään tieteellisesti tunnettavissa
        Tai että Filosofia olisi peplkästään tieteellisen metodin tutkimusta. ......
        .
        Tiesitkö ,että hän on tähtitieteellisen seuran jäsen ,että hän kuuluu Kiirunan
        Astronian tiedekuntaan. Joka tutkii kaikkea maapallon ulkopuolella olevaa .
        So. taivaankappaleiden fysikaalisia ja kemiallisia ominaisuuksia niiden
        näennäisiä ja todellisia liikkeitä. ja näiden lakeja .


      • Tim-Puktu
        teuta01 kirjoitti:

        Piip 3456789"
        .
        olen tiennyt jo jonkinaikaa ..Hänellä on usein halvekiva nimitys siitä
        käsityksestä ,että koko todellisuus olisi pelkästään tieteellisesti tunnettavissa
        Tai että Filosofia olisi peplkästään tieteellisen metodin tutkimusta. ......
        .
        Tiesitkö ,että hän on tähtitieteellisen seuran jäsen ,että hän kuuluu Kiirunan
        Astronian tiedekuntaan. Joka tutkii kaikkea maapallon ulkopuolella olevaa .
        So. taivaankappaleiden fysikaalisia ja kemiallisia ominaisuuksia niiden
        näennäisiä ja todellisia liikkeitä. ja näiden lakeja .

        Aabrahamillekin sanottiin, että katso taivaan tähtiä ja lue ne jos taidat! On sitä uskovaiset kautta aikain tutkineet taivaan tähtiä; erityisesti sitä, joka johdattaa Bethlehemiin; sen äsken syntyneen poikalapsen seimen luo.


      • otava112

        Voi että ku löytyy selitys joka asiaan hienosti.


    • maaltakotosin

      Meillä kun viskuroitiin,jyvät putosivat heti viskaimen eteen ja ruumenet eli akanat lensivät perimmäiseen nurkkaan.Alkiot,josta Odd puhui,ovat jyvän sisällä oleva ydinosa,sitä parasta ainesta.
      Eihän kaikkea voi akateemisella koulutuksella tietää.

      • akanaaaa

        alkio oli väärä käännös. tulkin moka. tarkoitettiin akanoita elikkäs ruumenia, siis tyhjiä kuoria.


      • heihaloovieläkötaloseiso

        vai on siellä maalla jyvät tippuneet heti viskaimen eteen!??

        meillä taas täällä maalla raskaat jyvät lensivät peräseinään kuten pitääkin ja ruumenet jäävät heti matkalle siihen nokan eteen!

        on sitä vaan monelaisia jyviä kasvamassa ja viskaajia näköjään myöskin.


      • Tim-Puktu
        akanaaaa kirjoitti:

        alkio oli väärä käännös. tulkin moka. tarkoitettiin akanoita elikkäs ruumenia, siis tyhjiä kuoria.

        Huomasin saman asian; akanoista oli puhe! Laestadius myös puhuu tyhjistä jyvistä. Mutta mikä on se "täysi jyvä tähkäpäässä" jonka kasvu viimein tuottaa?


    • saaottaamalliailmaiseksi

      MIten kukaan aikuiseksi kasvanut uskovaksi itsensä tunteva voi olla tällaisessa sekasotkuliikkeessä mukana, en käsitä en!

      No nehän ne on juuret suvuissa ja ihmisissä siitähän se on kyse, ei siinä Jumalan tahdolla j Pyhän Hengen äänellä ole mitään merkitystä eikä niitä moni kuule eikä tajua, kunhan mennään samassa reessä joka on kitissyt jo sukupolvia sinne ja tänne.

      Ei ole minuun vaikutusta lutterilla eikä huutavalla lapinäåänellä ei sitten minkäänlaista! Katkismusta en tarvitse elääkseni HEngen elämää en tarvitse kirkkoa enkä ainuttakaan pappia en ehtooll isiaan enkä sakraaleitaan enkä sampoakaan enkä kalevalaa ei joukahaista eikä vänämäistä ei lapinakkaa eikä ukkoa eikä minkään suunnan eli 33 haaran lestalaisia oppeja enkä selityksiä.

      Minulle riittää Raamatun opetus ja oppi sellaisenaan, Pyhän Hengen täyteys ja Jumalan Rauha!

      • teuta01

        Niin mistä toi 33 tuli ,19 -20 riittää , mutta on aikanaan ollut 58/9.
        115 vuoden aikana niistä vain monet on loppuneet , kuten
        .
        Narvalaiset ,
        peuralaiset
        kontiolaiset
        uusheränneet
        kristalli arkki.
        hietaslaiset
        ynnämuut. sellaiset .


      • Tim-Puktu
        teuta01 kirjoitti:

        Niin mistä toi 33 tuli ,19 -20 riittää , mutta on aikanaan ollut 58/9.
        115 vuoden aikana niistä vain monet on loppuneet , kuten
        .
        Narvalaiset ,
        peuralaiset
        kontiolaiset
        uusheränneet
        kristalli arkki.
        hietaslaiset
        ynnämuut. sellaiset .

        Niin tuuli vie Akanat mennessään!


    • ctrlaltdel

      Tämä liikee kaipaa uskonpuhdistusta

      • Tim-Puktu

        Etkö tajua. Uskonpuhdistusta tehdään jatkuvasti. Koettelemuksen tuli puhdistaa uskon kultaa!


      • Otava112

        Puhdistetaan esipihaa pakanoista. Fariseukset jäävät jäljelle. Kova on kivitys.


    • Rikosrangaistus

      Kyllä oli hieno hetki kun sai polvistua herran pöytään... Saapi nähä antaako nämä kirkko piispat ja Turun / Lahen tuomarin plantut jonkun rangaistuksen.

      • D-jevski

        Suu käypi - vielä. Eipä silti, saatat aidosti iloita siitä, että seurakuntaan jää vain oikeaan suuntaan kumartavat jäljelle. Lopuista ei niin väliä sanoo sinun Raamattukäännöksesikin eikö? Se on vain pieni tokka, ei Jeesus kaikkien perässä viitsi juoksennella...


      • Leviläinen

        "Kyllä oli hieno hetki kun sai polvistua herran pöytään... Saapi nähä antaako nämä kirkko piispat ja Turun / Lahen tuomarin plantut jonkun rangaistuksen."

        Polvistuit Herran pöytään? Taisi olla esikoislaestadiolaisten herrojen pöytä? Maistuiko viini viinille vai marjamehulle? Oiloko öylätti öylättiä vai esik.lest. puhemiesten leipomaa kaloleipää? Kuka sinuakin rankaisisi, ihmispoloa joka olet johdatettavissa kuin pässi narussa.


      • Ihmetystä

        Ja tuollainen ilkkumamieli tuli siitä hedelmäksi.


    • LikaisetKädet

      Sain tuon OM:n puheen sisällön. Kun tuo puheen sanoma tulee joulun jälkeen Suomeen rukoushuoneille kuuluviin, niin esikoislestadiolainen herätysliike ei ole enää Luterilaisen kirkon herätysliike. Se poikkeaa niin paljon kirkon tunnustuksesta ja opetuksesta, että se on de facto oma lahkonsa. Siihen kuuluvien tulisi ymmärtää se, että osa liikkeestä on irrottautunut kirkosta. Oikea toiminta olisi se, että he perustavat oman hengellisen yhteisönsä. Näin asia saataisiin hoidettua asianmukaisesti.

      En ota kantaa enkä spekuloin ollenkaan sillä, mihin perustuen, missä hengessä ja millä mandaatilla OM puhui. Se jääköön kunkin kuulijan / lukijan itsensä tulkittavaksi. Sen mukaan kukin valitsee joukkonsa: joko eroaa OM:n ohjauksessa kirkon seurakuntayhteydestä syntyvään lahkoon tai jää luterilaisen kirkon sisälle - siellä joko esikoislestadiolaiseen herätysliikkeeseen tai johonkin muuhun kristittyjen yhteisöön.

      Siunatkoon Taivaan Isä rakkaudellaan kaikkia esikoislestadiolaisuuden piiriin kuuluvia ja siihen kuuluneita. Jumala kutsuu kaikkia liikkeen viime vuosian jättäneitä takaisin nyt muotoutuvaan herätysliikkeeseen, kun lahkolaiset eroavat siitä. Ilma puhdistuu.

    • köyhyyttä

      täysin tekopyhiä !!!
      köyhät tappasivat !!!

      • teuta01

        Jos tarkoitat , Meitä jotka olemme jääneet vartioimaan Kirkkoa ja
        Kirkossa olevaa Sakramenttia , niin kyllä lahkolaiset on teko pyhiä.
        ja tappaisivat köyhät ,jos uskaltaisivat toiseksi , vain ne jotka ovat
        Lähteneet sille linjalle ,ei ehkä kaikki. Olisi hyvä jos voisivat saada.
        sellaisen omantunnon vaivan ,että ei tulisi muuten toimeen .


    • hassanogn

      Lahdessa porvoojoen tien varrella haisee
      Siellä on jätevedenpudistamo
      Mutta enemmän haisee Vanhoillislessujen kokouspaikka
      Haisee paskalle kuselle ja spermalle

    • Bathsuua

      Te kirjoitate paremmin kuin Batsheba Jaksoin lukea alun , monia kirjoituksia.
      Jos teidän kannataa itse puhua jos ette pidä jonkun puheesta??
      Onko täällä vanhoja Pyhiä paljon ?
      Minusta Ismo alangon olisi pitänyt olla,
      ja Toni Wirtasen

      • teuta01

        Missä uskossa he on ,en taida tuntea ,kumpaakan


    • TerveisiäJellivaarasta

      Olisittepa olleet tuona Joulupäivän iltana Jellivaaran rukoushuoneessa. Siellä saarnattiin selkeä ja puhdas kaksiteräinen Jumalan sana ihmisen muotoon katsomatta. Ikinä en ole nähnyt niin pitkää anteeksi anojien jonoa mikä oli tuon saarnan jälkeen ja siinä jonossa oli suurin osa nuoria. Miettikää pilkkasanojenne keskellä sitä!

      • vanhatar

        Vain opissa rakentumattomat nuoret, jotka seuraavat ihmistä, taipuvat lihasta lähtevään hurmokseen. Me vanhat näemme kauhistavaisena tunteisiin vetoamiset . Järkyttävää puhetta, rukoilemme että puhuja pääsisi oikeaan synnintuntoon ja saisi katumisen armon. Puhtaat ei ole puhujalla jauhot pussissa.


      • VanhaEikäNuori
        vanhatar kirjoitti:

        Vain opissa rakentumattomat nuoret, jotka seuraavat ihmistä, taipuvat lihasta lähtevään hurmokseen. Me vanhat näemme kauhistavaisena tunteisiin vetoamiset . Järkyttävää puhetta, rukoilemme että puhuja pääsisi oikeaan synnintuntoon ja saisi katumisen armon. Puhtaat ei ole puhujalla jauhot pussissa.

        Nyttää olevan päin vastoin että nuoret ovat rakennettuja opissa ja uskossa.
        Toisin kuin keski-iässä ja hiukan vanhemmat he ovat roikkuneet mukana tulematta rakennetuiksi, ehkäpä juuri keveitä jyväsiä joita maailman tuulet heittelee sinne tänne ja lopuksi tulevat tallatuiksi kaikenlaisilla vierailla opeilla. Näitä esimerkkejä on täällä näkösällä, josta voi kukin lukea.


      • teuta01

        Niin mutta Jeesus Kristus ,vain antaa synnit anteekeeksi . mitä se jono
        siinä hyödyttää yhtään ketään, Olen kyllä kuulut tämän saarnan se kesti
        kaikkiaan 2.25 tuntia ja liikutukset noin ,5 tuntia mutta en ymmärrä miksi siellä kaikki halusi mennä ,siihen samaan hyssyyn kuin Hutaja .: Ehkä he tunsi että heidät on pelotettu, en paremmin sano. .
        .
        Minusta jokaisen tulisui nipistää itseään ,että onko tälläinen totta vielä nykyään.
        Jos nuoret tekevät parannusta pelkästään noin , onko kukaan sanonut mikä on
        oikea anteeksianominen ja Ripin teko. Sen ovat LV;t jo unhottaneet itsekin, rahastus vain mielessä , Tarkoittaa sitä ,että ei riitä kun on jo kerätty Ruoka
        rahaa , ylläpitoon kahvikutsuihin,vielä asettuu jokainen LV:t omaan loukkoonsa ja ottaa rahaa vastaan .Niin paljon kuin vain on mahdollista, sellainen varmasti on Joulun tarkoitus ..
        .
        Se lapsi joka syntyi 2019 vuotta sitten , ei takuulla ymmärrä kauniisti näitä ahneita.jotka ei tiedä mihin rahansa panisi, kun toiset on saituri mattia ja toiset rikkovat sitäensimmäistä käskyä, Älä pidä muita jumalaia minun rinnallani. Se tarkoitaa sellaistaepä'jumalan palvelua .
        .
        AH: saarnasi ensimmäisellä kertaa keveästi 3 tuntia. Myös KL: piti 3 tunnin seuroja
        Lähimmät kävi jo Navettaaskareilla siinä välissä ,ja vielä ehti takaisin ennen kuin ne
        loppui .Toiseksi silloin oi vasta kahvi ,ja Hatun jako. Siksi kerron kun on niitä jotka ei
        tiedä kaikista ,asiosta kaikkea, pieni huomautus AH:sta olihan hänellä 8 miljoonaa
        Työntekijää joista läheskaikki palveli kuninkatarta ..


      • turhaitkeä

        pyhänhengenpilkastaon jotain kirjotettu


    • taaskerranvain

      Suloista Jumalan sanaa Jellivaarasta, Kiitos.

      • karajalaane

        Liha mielistyy lihaan, suloistahan se on inhimillisessä tunnekuohussa pyöriskellä. Silloin ei tarvitse edes kiinnittää huomiota puheen sisältöön. Seurata vain Ihmistä. Niin minäkin aikaisemmin tein, olin fani. Nyt olen saanut Pyhän Hengen silmävoidetta ja ymmärtänyt, että omassa lihassaan suureksi tulleet saarnamiehet ovat keräämässä joukkoja taakseen ja vähät välittävät siitä, mitä Raamattu neuvoo paimentamisesta ja kaitsemisesta. Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen. Vanhatar on aivan oikeilla jäljillä..


      • teuta01

        Niin minäkin ,toivoin mutta sitä ei toteutettu, johtuuko puhujan läheisestä
        Vaikutuksesta Sielun viholliseen ,vai muusta sellaisesta.
        .
        Kuitenkin hän oli aivan täynnä itseään , ja selvästi muut ei pollut mitään.
        .
        Voidaanko sanoa, että om. on tarpeeksi kahju , voisi muuttaa viroon Kahjuttaa
        sitten siellä , saarna oli pohjanoteeraus, ja koko aika puhui tulkin päälle.
        ,
        Kuulija meni jonoon vain myötä tunnosta , hirveä saarna .
        Minäkin tykkään että vanhatar oli oikeilla jäljillä.


    • mikäihmeteitäoikeinvaiv

      SIeltä puhujaltako ne pitkät jonottajat sitä anteeksiantoa hakevat!!??

      eikö Jeesus jaksa tula penkkiin asti tai lähettää sanasa...mene tyttärei on terve...tyyliin kaukoapuna!

      Pakko on epäillä ihan yksinkertaista järjen juoksua tällä joukolla joiden Jeesus on laskeutunut jellivaaraan ja siellä jakaa oikeuttaan jonkun laipiukon kautta!!

      en jaksa pitää teitä ihan täysvaloilla ajavina.

    • niin24kautta7

      Mikä tarkoitus näillä lapinseuroilla niinkuin on yleensä?

      Jos se kaikki tohotus on silel samalle porukalle yhä uudestaan niin mitä se on oikeastaan, se ei ole lähetystyötä, siellä ei ole tuskin ainuttakaan joka olisi niinsanottu jumalaton eli se on täysin oman joukon keskinäistä ikuista kuuntelemista ja niiden arvostelemista.

      mitä siitä tulee kerran taivaaseen asti, onko mietitty sitä asiaa.

      minä en ainakaan lähtis lappiin asti jotain puhujaa kuuuntelemaan ei hyvänen aika ja jos vielä puhuu mitä sattuu sehän on suuronnettomuudeksi luokiteltava reissu.

      Minun Jumalani tulee kotiini tai oikeastaa ei tule vaan asuu siellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1956
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      240
      1582
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      894
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      825
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      771
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      724
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe