Vapaa tahto kumottu

Epävapaa_tahto

Jumala on samankaltainen käsite kuin vapaa tahto - epämääräinen, ristiriitainen, paikallistamaton ja todentamaton. Ihmisillä on siitä erilaisia käsityksiä. Jumala-käsitteen sisällyttäminen toiminnan selittämiseen pyrkivien mallien osaksi ei siis ole tarpeellista eikä hyödyllistä. Jos vapaata tahtoa yritetään perustella Jumalalla, niin se tarkoittaa epämääräisen käsitteen perusteluyritystä toisella epämääräisellä käsitteellä.
Vapaa tahto on looginen mahdottomuus. Tapahtumat ja valinnat ovat joko satunnaisia tai säännönmukaisia. Kummassakaan tapauksessa vapaa tahto ei ole mahdollinen. Jos tapahtuma on satunnainen, niin ei ole mahdollista tehdä valintaa epäsatunnaisesti. Jos taas tapahtuma on säännönmukainen, niin valinta noudattaa nimenomaan tuota säännönmukaisuutta, josta ei ole mahdollista poiketa. Vapaa tahto on siis absoluuttista huuhaata.

66

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epävapaa_tahto

      Käytännössä ihmisten ns. tekemät valinnat perustuvat usein käytettävissä olevaan tietoon, ennakkoasenteisiin ja tarpeisiin, jolloin tehtävän valinnan määrittää tuo tieto, asenteet ja tarpeet, eikä mikään vapaa tahto. Nuo asiat taas eivät ole ihmisen itsensä päätettävissä, vaan niihin vaikuttavat mm. käytettävissä olevat yhteydet tietolähteisiin, ympäristön aiemmat vaikutukset ja luonnonlait. Tietoisuus erilaisista vaihtoehdoista ei riitä siihen, että valintoja niiden välillä voitaisiin tehdä vapaasti. Tietoisuus liittyy havaitsemiseen, kun taas valinnat perustuvat mm. informaatioon. Jos tietoisuuden sisällöt, eli esimerkiksi vaihtoehtoja koskeva prosessoitava informaatio voi vaikuttaa valintoihin, vapaa tahto ei ole mahdollinen.

    • Epävapaa_tahto

      Ihmisen toiminta ei ole kausaalisesti vapaata, vaikka ihmisestä voi tuntua siltä, että toiminta on vapaata. Kyse on siitä, että ihmiset eivät ole tietoisia kaikista toimintaansa vaikuttavista tekijöistä. Vapaan tahdon korostamisessa on siis usein kyse tietämättömyydestä. Ihmiset usein sekoittavat keskenään toiveet ja todellisuuden.
      Koska ihmiset ymmärrettävästi pitävät vapaudesta ja haluavat korostaa vaikutusvaltaansa, niin he kertovat jälkikäteen itselleen ja muille yleensä mieluummin yksinkertaisia tarinoita siitä, että he tekivät ns. vapaasti valintoja, kuin kuvailevat todellista tilannetta, eli sitä että he toimivat niin kuin toimivat väistämättömästi lukemattomien erilaisten syiden pakottamina. Jos tahto voisi olla oikeasti vapaa, niin esimerkiksi tietoisuuden tai ymmärryksen puute eivät vaikuttaisi tehtäviin valintoihin.

    • Epävapaa_tahto

      Vapaa tahto olisi myös ristiriidassa mm. kristinuskon oletusten kanssa. Vapaa tahto tekisi esimerkiksi Jeesuksen, Jumalan ja Raamatun hyödyttömiksi, koska niillä ei voisi olla vaikutusta tehtäviin valintoihin. Vapaa tahto ei myöskään oikeasti voisi olla vapaa, koska ei olisi mahdollista tehdä ns. vapaan tahdon vastaista valintaa. Toisaalta, koska vapaata tahtoa ei ole olemassa, niin ihmisen toiminnan määrittävät mm. ne asiat, jotka aiemmin kuvailin. Tietysti myös virheelliset oletukset voivat vaikuttaa, eli esimerkiksi oletus siitä, että ihmisellä olisi vapaa tahto. Jos havaittu todellisuus ja Raamatun tulkinnat ovat ristiriidassa keskenään, niin virhe on Raamatun tulkinnoissa.

    • Epävapaa_tahto

      Jeesus käskee: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.", Matt. 22.
      Tuossa on kyse käskystä, ei pyynnöstä tehdä valinta vapaaseen tahtoon perustuen. Toisaalta Raamatussa esitellään erittäin isoja palkkioita ja rangaistuksia. Niiden esittely tuntuu ristiriitaiselta ja turhalta, jos kerran niillä ei voi olla vaikutusta, koska sitähän vapaa tahto tarkoittaisi, jos sellainen voisi olla olemassa. Vapaaseen tahtoon kun ei mikään vaikuttaisi mitään.
      Toisaalta käskyjä kyseenalaistamatta noudattava aidosti uskovainen noudattanee käskyjä uskovaisten logiikan mukaan periaatteessa palkkioista ja rangaistuksista riippumatta, eli sellaiselle uskovaiselle olisi periaatteessa samantekevää, kuka saisi palkkion ja kuka rangaistuksen.

    • Kyllä ihmisellä on vapaa tahto ja valinnan mahdollisuus. On täysin ihmisen vallassa päättää, uskooko hän Jumalaan vai ei. Toki ihmiseen voidaan ulkoapäin vaikuttaa, että ihminen muuttaisi tahtonsa toiseksi, mutta ihmisellä itsellään on lopullinen päätösvalta, minkä valinnan hän tekee.
      Vaaleissa ihminen itse päättää tahtonsa mukaan, ketä hän äänestää. Kaupassa hän päättää oman tahtonsa mukaan, mitä hän ostaa ja mitä ei jne.
      Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, ketään ei voitaisi asettaa vastuuseen mistään rikoksesta, koska hän ei itse voinut päättää siitä, tekeekö hän rikoksen vai ei.

      • Kerro miten saatana pystyy vaikuttamaan ihmisen vapaaseen tahtoon mutta jumala ei pyst? :) Olet itsekin monesti sanonut, että saatana ohjaa ihmisen valintoja koska eivät halua uskoa jumalaan ja jumaa ei sitten pystykään?


      • Epävapaa_tahto

        "Vaaleissa ihminen itse päättää tahtonsa mukaan, ketä hän äänestää."
        Ei päätä. Kyse on vain epätäsmällisestä kielenkäytöstä, jolle ei ole vastinetta todellisuudessa. Myöskään uskonnonvapautta ei oikeasti ole olemassa, koska lukemattomat tahdosta riippumattomat tekijät määrittävät sen, minkä vakaumuksen ihminen kokee omimmakseen, joihin tekijöihin myös valtio vaikuttaa.

        "Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, ketään ei voitaisi asettaa vastuuseen mistään rikoksesta, koska hän ei itse voinut päättää siitä, tekeekö hän rikoksen vai ei."
        Tarkoitat ilmeisesti, että ketään ei pitäisi asettaa vastuuteen mistään rikoksesta, sillä vapaata tahtoahan ei voi olla olemassa kuten aiemmin on osoitettu. Rangaistuksen oletettu hyödyllinen ohjaava vaikutus ei perustu vastuuseen, vaan ennakkotietoon mahdollisesta rangaistuksesta ja sen oletetusta vaikutuksesta kriminalisoituun toimintaan.


      • onristiriitoja
        code_red kirjoitti:

        Kerro miten saatana pystyy vaikuttamaan ihmisen vapaaseen tahtoon mutta jumala ei pyst? :) Olet itsekin monesti sanonut, että saatana ohjaa ihmisen valintoja koska eivät halua uskoa jumalaan ja jumaa ei sitten pystykään?

        Oikein hyvä oivallus :)


      • heh-heh-heh-

        "On täysin ihmisen vallassa päättää, uskooko hän Jumalaan vai ei."
        Päätähän kokeeksi sillä vapaalla tahdollasi uskoa keijukaisiin ja siihen, että keijukaiset ohjaavat maailman tapahtumia. Usko vaikka viikko tähän omalla päätökselläsi.


      • >>Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, ketään ei voitaisi asettaa vastuuseen mistään rikoksesta, koska hän ei itse voinut päättää siitä, tekeekö hän rikoksen vai ei.<<
        Juuri tuohonhan kristinusko kompastuukin, aivan Raamatun alkulehdillä.


    • puljulaine

      "Tapahtumat ja valinnat ovat joko satunnaisia tai säännönmukaisia."

      Miten niin? Entäs todennäköiset ja epätodennäköiset?

      • Epävapaa_tahto

        Yksinkertaisimmin, toistettavassa idealisoidussa oletetun vapaan tahdon vaikutusta lukuunottamatta vakioidussa valintatilanteessa (esim. valitse A tai B) tehtävä valinta on joko aina sama tai se ei ole aina sama.
        Jos valinta on aina sama, niin sitä ei käytännössä voida muuttaa vapaasti. Jos taas se vaihtelee, niin se on satunnainen, koska se on aiemman, myös oletetusti vain vapaan tahdon vaikuttaman valinnan vastainen ilman, että mitkään muut valintoihin mahdollisesti vaikuttavat tekijät olisivat muuttuneet. Vapaalle tahdolle ei siis löydy elintilaa, koska se ilmenisi kumoamalla itsensä.
        Tapahtumille laskettavissa olevat todennäköisyydet eivät ole ristiriidassa tämän kanssa.


      • puljulaine
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Yksinkertaisimmin, toistettavassa idealisoidussa oletetun vapaan tahdon vaikutusta lukuunottamatta vakioidussa valintatilanteessa (esim. valitse A tai B) tehtävä valinta on joko aina sama tai se ei ole aina sama.
        Jos valinta on aina sama, niin sitä ei käytännössä voida muuttaa vapaasti. Jos taas se vaihtelee, niin se on satunnainen, koska se on aiemman, myös oletetusti vain vapaan tahdon vaikuttaman valinnan vastainen ilman, että mitkään muut valintoihin mahdollisesti vaikuttavat tekijät olisivat muuttuneet. Vapaalle tahdolle ei siis löydy elintilaa, koska se ilmenisi kumoamalla itsensä.
        Tapahtumille laskettavissa olevat todennäköisyydet eivät ole ristiriidassa tämän kanssa.

        Testisi on mahdoton.


      • Epävapaa_tahto
        puljulaine kirjoitti:

        Testisi on mahdoton.

        Tässä onkin kyse oletetun vapaan tahdon toimintaa tai pikemminkin toimimattomuutta havainnollistavasta ajatuskokeesta. Käytännön koejärjestely on tässä mahdoton ja tarpeeton. Loogisesti päätellen kokeen lopputulos olisi kuitenkin tuossa kuvattu.


      • puljulaine
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Tässä onkin kyse oletetun vapaan tahdon toimintaa tai pikemminkin toimimattomuutta havainnollistavasta ajatuskokeesta. Käytännön koejärjestely on tässä mahdoton ja tarpeeton. Loogisesti päätellen kokeen lopputulos olisi kuitenkin tuossa kuvattu.

        On hieman epäselvää mistä puhut. Ei ole mitään valintaa ilman tahtoa tehdä valintaa; joten valitsijasi ei voisi tehdä kummankaan laisia valintoja ilman tahtoa. Ei tahtoa, ei valintaa; ei valintaa, ei tahtoa. Mitä jäisi jäljelle, jos tahdosta poistettaisiin kaikki mikä siihen vaikuttaa? Mielestäni ei enää mitään.


      • puljulaine
        puljulaine kirjoitti:

        On hieman epäselvää mistä puhut. Ei ole mitään valintaa ilman tahtoa tehdä valintaa; joten valitsijasi ei voisi tehdä kummankaan laisia valintoja ilman tahtoa. Ei tahtoa, ei valintaa; ei valintaa, ei tahtoa. Mitä jäisi jäljelle, jos tahdosta poistettaisiin kaikki mikä siihen vaikuttaa? Mielestäni ei enää mitään.

        Ja siis, jos tahdosta poistettaisiin kaikki mistä se johtuu. Sehän katoaisi.


      • Epävapaa_tahto
        puljulaine kirjoitti:

        Ja siis, jos tahdosta poistettaisiin kaikki mistä se johtuu. Sehän katoaisi.

        Tahtokin on melko epämääräinen käsite. Yleensä ihmiset kutsuvat omaksi tahdokseen lähinnä psykologian piiriin kuuluvaa tunnetta kyvystä pyrkiä itsepintaisesti saavuttamaan jotain. Ihminen sisäistää varhaislapsuudessa osaksi omakuvaansa niitä kokemuksiaan, jotka ovat riittävän siedettäviä ja yhteensopivia keskenään. Esimerkiksi ajattelu on sisäistettyä puhetta, jonka lapsi oppii matkimalla ja toistelemalla aikuisten pälpätystä.
        Ajatteluprosessit, jotka edeltävät tavoiteltujen asioiden menestyksellistä saavuttamista assosioituvat automaattisesti aivoissa sen tunteen kanssa, mitä myöhemmällä iällä opitaan kutsumaan tahdoksi. Esimerkiksi riittävän pitkittynyt ja äänekäs itkupotkuraivari, jolloin äiti tulee paikalle tuttipullon kanssa. Kyse ei tuossa kuitenkaan tietenkään ole mistään vapaasta tahdosta, koska sen saa aikaan tarve, jota kutsutaan näläksi.
        Tahdoksi voidaan siis kutsua esimerkiksi sitä, mikä koetaan itsepintaisena omakuvaan sisäistettynä jääräpäisyytenä, esimerkiksi kykyä pyrkiä piirtämään äänestyslippuun aina ennenkin äänestämänsä puolueen ehdokkaan numero, vaikka puolue olisikin rikkonut kaikki vaalilupauksensa.


      • hengessä.on.monta.tasoa
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Tahtokin on melko epämääräinen käsite. Yleensä ihmiset kutsuvat omaksi tahdokseen lähinnä psykologian piiriin kuuluvaa tunnetta kyvystä pyrkiä itsepintaisesti saavuttamaan jotain. Ihminen sisäistää varhaislapsuudessa osaksi omakuvaansa niitä kokemuksiaan, jotka ovat riittävän siedettäviä ja yhteensopivia keskenään. Esimerkiksi ajattelu on sisäistettyä puhetta, jonka lapsi oppii matkimalla ja toistelemalla aikuisten pälpätystä.
        Ajatteluprosessit, jotka edeltävät tavoiteltujen asioiden menestyksellistä saavuttamista assosioituvat automaattisesti aivoissa sen tunteen kanssa, mitä myöhemmällä iällä opitaan kutsumaan tahdoksi. Esimerkiksi riittävän pitkittynyt ja äänekäs itkupotkuraivari, jolloin äiti tulee paikalle tuttipullon kanssa. Kyse ei tuossa kuitenkaan tietenkään ole mistään vapaasta tahdosta, koska sen saa aikaan tarve, jota kutsutaan näläksi.
        Tahdoksi voidaan siis kutsua esimerkiksi sitä, mikä koetaan itsepintaisena omakuvaan sisäistettynä jääräpäisyytenä, esimerkiksi kykyä pyrkiä piirtämään äänestyslippuun aina ennenkin äänestämänsä puolueen ehdokkaan numero, vaikka puolue olisikin rikkonut kaikki vaalilupauksensa.

        Tuo mitä kuvaat on pelkkää egon toimintaa. Ego ei ole itsetietoinen, tietoinen itsestään, ja siksi se käyttäytyy kuin mekaaninen määräytynyt ja johtuva laite. Ego luulee olevansa keho, se luulee olevansa historiansa, se osaa vain imitoida ja olla pääsääntöisesti idiootti. Ego ei ole luova osa ihmisessä.

        Egon tahto on määräytynyt juuri kuten kuvaat.

        Sehän ei olekaan vapaa. Ego ei ole vapaa. Vain sielu on vapaa.


      • Epävapaa_tahto
        hengessä.on.monta.tasoa kirjoitti:

        Tuo mitä kuvaat on pelkkää egon toimintaa. Ego ei ole itsetietoinen, tietoinen itsestään, ja siksi se käyttäytyy kuin mekaaninen määräytynyt ja johtuva laite. Ego luulee olevansa keho, se luulee olevansa historiansa, se osaa vain imitoida ja olla pääsääntöisesti idiootti. Ego ei ole luova osa ihmisessä.

        Egon tahto on määräytynyt juuri kuten kuvaat.

        Sehän ei olekaan vapaa. Ego ei ole vapaa. Vain sielu on vapaa.

        Käytännön tasolla useimmat ihmiset tosiaan toimivat lähinnä egonsa puitteissa. Mielestäni mahdollisuuksien rajoissa on se, että ihminen voi kokea olevansa vapaa, vaikka hänellä ei olekaan vapaata tahtoa. Esimerkiksi Martti Luther uskoi, että ihminen on menettänyt vapaan tahtonsa syntiinlankeemuksessa.
        Toisaalta, on ilmeistä, että ihminen ei ole yleensä tietoinen kaikesta siitä, mistä hän periaatteessa voisi olla tietoinen, jos tietoisuuden vaihtoehtoisten sisältöjen tutkimiseen olisi käytettävissä enemmän resursseja. Esimerkiksi ei ole itsestäänselvää, että ihmiset edes tiedostavat vapauden tunteen kunnolla.
        Todennäköisesti tuota tunnetta ei kuitenkaan voitaisi kuvata millään järkiperäisellä tavalla. Tietoisuus vapauden tunteen mahdollisuudesta on mielestäni tavoittelemisen arvoinen. Toisaalta tahdon vapaus siis on mahdottomuus. Ihmisessä epäilemättä on luovia osia, mutta tuskin nekään voisivat luoda mahdottomia asioita.
        Sielu-käsite kärsii osin samoista ongelmista kuin Jumalan ja vapaan tahdon käsitteet. Mielekkäästi voidaan kuitenkin puhua ihmisen yksilöllisen tietoisuuden mahdollisten sisältöjen kokonaisuudesta, joiden joukossa vapauden tunnekin on. Perusteetonta kuitenkin olisi olettaa yksilöllisen tietoisuuden ja henkilöhistorian säilyminen, esimerkiksi vakavien muistisairauksien yli, puhumattakaan tietysti kuolemasta, joka onkin jo ihan oma tarinansa.


      • puljulaine
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Tahtokin on melko epämääräinen käsite. Yleensä ihmiset kutsuvat omaksi tahdokseen lähinnä psykologian piiriin kuuluvaa tunnetta kyvystä pyrkiä itsepintaisesti saavuttamaan jotain. Ihminen sisäistää varhaislapsuudessa osaksi omakuvaansa niitä kokemuksiaan, jotka ovat riittävän siedettäviä ja yhteensopivia keskenään. Esimerkiksi ajattelu on sisäistettyä puhetta, jonka lapsi oppii matkimalla ja toistelemalla aikuisten pälpätystä.
        Ajatteluprosessit, jotka edeltävät tavoiteltujen asioiden menestyksellistä saavuttamista assosioituvat automaattisesti aivoissa sen tunteen kanssa, mitä myöhemmällä iällä opitaan kutsumaan tahdoksi. Esimerkiksi riittävän pitkittynyt ja äänekäs itkupotkuraivari, jolloin äiti tulee paikalle tuttipullon kanssa. Kyse ei tuossa kuitenkaan tietenkään ole mistään vapaasta tahdosta, koska sen saa aikaan tarve, jota kutsutaan näläksi.
        Tahdoksi voidaan siis kutsua esimerkiksi sitä, mikä koetaan itsepintaisena omakuvaan sisäistettynä jääräpäisyytenä, esimerkiksi kykyä pyrkiä piirtämään äänestyslippuun aina ennenkin äänestämänsä puolueen ehdokkaan numero, vaikka puolue olisikin rikkonut kaikki vaalilupauksensa.

        Mitä voit tehdä ilman tahtoa? Et mitään. Et nouse aamulla sängystä, etkä päätä edes päiviäsi ilman tahtoa. Sängystä nousemisen syy voi olla töihin meneminen ja rahan ansaitseminen, mutta tahto on se miksi niin teet.


      • Epävapaa_tahto
        puljulaine kirjoitti:

        Mitä voit tehdä ilman tahtoa? Et mitään. Et nouse aamulla sängystä, etkä päätä edes päiviäsi ilman tahtoa. Sängystä nousemisen syy voi olla töihin meneminen ja rahan ansaitseminen, mutta tahto on se miksi niin teet.

        "Mitä voit tehdä ilman tahtoa?"
        Tärkeimmät asiat eivät itseasiassa ole tahdosta riippuvaisia. Esimerkiksi sydämen sykkiminen, hengittäminen, soluaineenvaihdunta, aivojen hermoverkon toiminnan virkistäminen nukkuessa jne.
        "Et nouse aamulla sängystä, etkä päätä edes päiviäsi ilman tahtoa."
        No jaa. En tahtoisi nousta aamulla sängystä, mutta siitä on muodostunut jonkinlainen tottumus. Kausaalisuus menee niin päin, että ihmisellä ei ole tahtoa nousta sängystä, jos ihminen on esim. väsynyt.
        Tuosta huolimatta, ihmisellä on kuitenkin taipumus nousta sängystä, mm. koska muuten joutuisi tekemään tarpeensa sänkyyn. Ne ihmiset, jotka aiempina aikoina toimivat noin, saivat likaisuutensa vuoksi todennäköisesti vähemmän jälkeläisiä kuin muut, joten taipumus toimimiseen noin ei ole ollut erityisen hyvin säilyvää tyyppiä. Ihmiset myös esimerkiksi kertoivat toisilleen tarinoita siitä, miten laiska, hyödytön ja likainen setä on ja varoittivat lapsia vakavasti tulemasta hänen kaltaisekseen.
        "Sängystä nousemisen syy voi olla töihin meneminen ja rahan ansaitseminen, mutta tahto on se miksi niin teet."
        Kyllä töihin menemisen syyt tosiaan ovat moninaiset; esimerkiksi pelko yhteiskunnallisen aseman menettämisestä, tarve saada ostettua auto, joka ei ole mikään Millennium Falcon, vaan liikkuu työntämättä, työn tekemiseen liittyvä endorfiinitason nousu, jo mainittu tottumus jne. jne.
        Jos työn tekemiseen ei olisi syitä, niin ei työn tekemiseen olisi myöskään assosioitunut tunnetta työn tekemisen tahtomisesta. En siis ole kiistänyt tahdon tunteen olemassaoloa, mutta tuo tunne ei tietenkään ole mikään mystinen kaikesta muusta vapaa primus mobile. Tahto on tavallaan tarra, joka on kiinnitetty sellaiseen omaksi koettuun toimintaan, joka saa aikaan tavoiteltavia asioita.
        On tietysti helpompaa yksinkertaisesti puhua tahdosta ja toivoa, että kaikki ymmärtävät käsitteen samalla tavalla, mutta kannattaa muistaa sanonta: "Everything should be made as simple as possible, but not simpler", joka mahdollisesti on peräisin Albert Einsteinilta. Eli, selittävän mallin yksinkertaisuus on kyllä hyvä asia (Occamin partaveitsi), mutta vain jos mallin selitysvoima, täsmällisyys jne. ovat säilytettävissä. Epätäsmällisiä käsitteitä käytettäessä vaarana on se, että mallien yhteys todellisuuteen on puutteellinen ja monimerkityksinen. Se on yksi syy siihen, että epäeksaktit tieteet edistyvät hitaammin kuin eksaktit tieteet.


      • puljulaine
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        "Mitä voit tehdä ilman tahtoa?"
        Tärkeimmät asiat eivät itseasiassa ole tahdosta riippuvaisia. Esimerkiksi sydämen sykkiminen, hengittäminen, soluaineenvaihdunta, aivojen hermoverkon toiminnan virkistäminen nukkuessa jne.
        "Et nouse aamulla sängystä, etkä päätä edes päiviäsi ilman tahtoa."
        No jaa. En tahtoisi nousta aamulla sängystä, mutta siitä on muodostunut jonkinlainen tottumus. Kausaalisuus menee niin päin, että ihmisellä ei ole tahtoa nousta sängystä, jos ihminen on esim. väsynyt.
        Tuosta huolimatta, ihmisellä on kuitenkin taipumus nousta sängystä, mm. koska muuten joutuisi tekemään tarpeensa sänkyyn. Ne ihmiset, jotka aiempina aikoina toimivat noin, saivat likaisuutensa vuoksi todennäköisesti vähemmän jälkeläisiä kuin muut, joten taipumus toimimiseen noin ei ole ollut erityisen hyvin säilyvää tyyppiä. Ihmiset myös esimerkiksi kertoivat toisilleen tarinoita siitä, miten laiska, hyödytön ja likainen setä on ja varoittivat lapsia vakavasti tulemasta hänen kaltaisekseen.
        "Sängystä nousemisen syy voi olla töihin meneminen ja rahan ansaitseminen, mutta tahto on se miksi niin teet."
        Kyllä töihin menemisen syyt tosiaan ovat moninaiset; esimerkiksi pelko yhteiskunnallisen aseman menettämisestä, tarve saada ostettua auto, joka ei ole mikään Millennium Falcon, vaan liikkuu työntämättä, työn tekemiseen liittyvä endorfiinitason nousu, jo mainittu tottumus jne. jne.
        Jos työn tekemiseen ei olisi syitä, niin ei työn tekemiseen olisi myöskään assosioitunut tunnetta työn tekemisen tahtomisesta. En siis ole kiistänyt tahdon tunteen olemassaoloa, mutta tuo tunne ei tietenkään ole mikään mystinen kaikesta muusta vapaa primus mobile. Tahto on tavallaan tarra, joka on kiinnitetty sellaiseen omaksi koettuun toimintaan, joka saa aikaan tavoiteltavia asioita.
        On tietysti helpompaa yksinkertaisesti puhua tahdosta ja toivoa, että kaikki ymmärtävät käsitteen samalla tavalla, mutta kannattaa muistaa sanonta: "Everything should be made as simple as possible, but not simpler", joka mahdollisesti on peräisin Albert Einsteinilta. Eli, selittävän mallin yksinkertaisuus on kyllä hyvä asia (Occamin partaveitsi), mutta vain jos mallin selitysvoima, täsmällisyys jne. ovat säilytettävissä. Epätäsmällisiä käsitteitä käytettäessä vaarana on se, että mallien yhteys todellisuuteen on puutteellinen ja monimerkityksinen. Se on yksi syy siihen, että epäeksaktit tieteet edistyvät hitaammin kuin eksaktit tieteet.

        "Tärkeimmät asiat eivät itseasiassa ole tahdosta riippuvaisia."

        Et tee niitä tietoisesti.

        "Kausaalisuus menee niin päin, että ihmisellä ei ole tahtoa nousta sängystä, jos ihminen on esim. väsynyt."

        Tahdot levätä.

        "Tuosta huolimatta, ihmisellä on kuitenkin taipumus nousta sängystä, mm. koska muuten joutuisi tekemään tarpeensa sänkyyn."

        Tahtoo pitää sängyn puhtaana.

        "Jos työn tekemiseen ei olisi syitä, niin ei työn tekemiseen olisi myöskään assosioitunut tunnetta työn tekemisen tahtomisesta."

        Et olisi koskaan ensimmäistäkään tuntia tehnyt töitä, ellet saisi siitä jotain tahtomaasi.

        "En siis ole kiistänyt tahdon tunteen olemassaoloa, mutta tuo tunne ei tietenkään ole mikään mystinen kaikesta muusta vapaa primus mobile."

        Ei ole vapaa ei.

        "Eli, selittävän mallin yksinkertaisuus on kyllä hyvä asia (Occamin partaveitsi), mutta vain jos mallin selitysvoima, täsmällisyys jne. ovat säilytettävissä."

        Tahto on juuri tällainen.

        Mutta miksi se ei ole vapaa...


      • Jumalasta.tietoinen
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Käytännön tasolla useimmat ihmiset tosiaan toimivat lähinnä egonsa puitteissa. Mielestäni mahdollisuuksien rajoissa on se, että ihminen voi kokea olevansa vapaa, vaikka hänellä ei olekaan vapaata tahtoa. Esimerkiksi Martti Luther uskoi, että ihminen on menettänyt vapaan tahtonsa syntiinlankeemuksessa.
        Toisaalta, on ilmeistä, että ihminen ei ole yleensä tietoinen kaikesta siitä, mistä hän periaatteessa voisi olla tietoinen, jos tietoisuuden vaihtoehtoisten sisältöjen tutkimiseen olisi käytettävissä enemmän resursseja. Esimerkiksi ei ole itsestäänselvää, että ihmiset edes tiedostavat vapauden tunteen kunnolla.
        Todennäköisesti tuota tunnetta ei kuitenkaan voitaisi kuvata millään järkiperäisellä tavalla. Tietoisuus vapauden tunteen mahdollisuudesta on mielestäni tavoittelemisen arvoinen. Toisaalta tahdon vapaus siis on mahdottomuus. Ihmisessä epäilemättä on luovia osia, mutta tuskin nekään voisivat luoda mahdottomia asioita.
        Sielu-käsite kärsii osin samoista ongelmista kuin Jumalan ja vapaan tahdon käsitteet. Mielekkäästi voidaan kuitenkin puhua ihmisen yksilöllisen tietoisuuden mahdollisten sisältöjen kokonaisuudesta, joiden joukossa vapauden tunnekin on. Perusteetonta kuitenkin olisi olettaa yksilöllisen tietoisuuden ja henkilöhistorian säilyminen, esimerkiksi vakavien muistisairauksien yli, puhumattakaan tietysti kuolemasta, joka onkin jo ihan oma tarinansa.

        Vapaus ei ole tunne, vaan kyky tehdä harkittuja tietoisia päätöksiä.

        Jumalan ollessa totuus ja Saatanan ollessa valhe on merkitystä sillä, miten tietoisesti pystyy valitsemaan niiden kahden välillä.


      • Epävapaa_tahto
        puljulaine kirjoitti:

        "Tärkeimmät asiat eivät itseasiassa ole tahdosta riippuvaisia."

        Et tee niitä tietoisesti.

        "Kausaalisuus menee niin päin, että ihmisellä ei ole tahtoa nousta sängystä, jos ihminen on esim. väsynyt."

        Tahdot levätä.

        "Tuosta huolimatta, ihmisellä on kuitenkin taipumus nousta sängystä, mm. koska muuten joutuisi tekemään tarpeensa sänkyyn."

        Tahtoo pitää sängyn puhtaana.

        "Jos työn tekemiseen ei olisi syitä, niin ei työn tekemiseen olisi myöskään assosioitunut tunnetta työn tekemisen tahtomisesta."

        Et olisi koskaan ensimmäistäkään tuntia tehnyt töitä, ellet saisi siitä jotain tahtomaasi.

        "En siis ole kiistänyt tahdon tunteen olemassaoloa, mutta tuo tunne ei tietenkään ole mikään mystinen kaikesta muusta vapaa primus mobile."

        Ei ole vapaa ei.

        "Eli, selittävän mallin yksinkertaisuus on kyllä hyvä asia (Occamin partaveitsi), mutta vain jos mallin selitysvoima, täsmällisyys jne. ovat säilytettävissä."

        Tahto on juuri tällainen.

        Mutta miksi se ei ole vapaa...

        Tahto on hyvin ongelmallinen käsite. Tahto siis kyllä on olemassa, mutta tuon käsitteen käyttö on ongelmallista. Tuon käsitteen käyttäminen kommunikaatiossa on toisaalta nopeaa ja helppoa, kuten olet onnistuneesti demonstroinut, mutta käsitteen käyttö toisaalta tavallaan vangitsee ihmisen tietoisuuden itseasiassa salakavalan pintapuoleisen ja mielivaltaisesti valikoituneen perspektiivin vangiksi.
        Ensimmäinen ongelma on se, että tahto-käsite liitetään, ainakin tavallisessa kielenkäytössä yksilöön; eli luodaan sellainen malli todellisuudesta, jossa yksilö on korostuneessa roolissa ja myös jotensakin irrallaan ympäristöstään, mikä ei koskaan oikeasti voi vastata todellisuutta. Ihmisen ns. tahtoa voitaisiin ja pitäisikin yhtä hyvin tarkastella niiden muiden ihmisten vaikutusten ja ns. tahtojen ja muiden tekijöiden kautta, jotka sen ovat tuottaneet.
        Toinen ongelma on se, että tahto, ainakin tavallisessa kielenkäytössä, korostaa yksilön tarkoituksellista aktiivisuutta, vaikka todellisuudessa tuon aktiivisuuden ja jossain vaiheessa julkituodun tavoitteen välillä on vain korrelaatio, ei kausaalisuutta. Ihminen on tunnetusti hyvä tarinankertoja. Toimittuaan jonkin aikaa tietyllä tavalla, ilman mitään ns. tahdon väliintuloa, ihminen voi huomata, että hänestä tuntuu, että hän tahtoo toimia kyseisellä tavalla jne. Eli, tahdon tunne assosioituu kyseiseen muista syistä johtuvaan toimintaan.
        Kolmas ongelma on se, että tahto-käsite on abstraktio, jolloin todellisuutta selittävästä mallista ei muodostu riittävän yksityiskohtaista, erityisesti kausaalisten suhteiden selvittämisen kannalta. Tahto ei muutenkaan voi olla kausaaliketjun aloittava tekijä, koska tuollainen tekijä ei voisi olla oma syynsä. Tahto-käsitteen käyttö siis johtaa helposti mielivaltaisesti valitun kohdan ottamiseen tuosta kausaaliketjusta tai -verkosta tarkastelun keskiöön, muiden osien tarkastelun kustannuksella.
        Neljäs, ja ehkä vakavin ongelma on se, että tahto-käsite on tavallaan tahriutunut, koska se on perinteisesti liitetty ja on edelleen yleisesti tavallisessa kielenkäytössä liitetty käsitteeseen vapaa tahto, mikä taas siis on absoluuttista huuhaata, johtaen absurdiin todellisuuskäsitykseen.


      • tiedoksi.että
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Tahto on hyvin ongelmallinen käsite. Tahto siis kyllä on olemassa, mutta tuon käsitteen käyttö on ongelmallista. Tuon käsitteen käyttäminen kommunikaatiossa on toisaalta nopeaa ja helppoa, kuten olet onnistuneesti demonstroinut, mutta käsitteen käyttö toisaalta tavallaan vangitsee ihmisen tietoisuuden itseasiassa salakavalan pintapuoleisen ja mielivaltaisesti valikoituneen perspektiivin vangiksi.
        Ensimmäinen ongelma on se, että tahto-käsite liitetään, ainakin tavallisessa kielenkäytössä yksilöön; eli luodaan sellainen malli todellisuudesta, jossa yksilö on korostuneessa roolissa ja myös jotensakin irrallaan ympäristöstään, mikä ei koskaan oikeasti voi vastata todellisuutta. Ihmisen ns. tahtoa voitaisiin ja pitäisikin yhtä hyvin tarkastella niiden muiden ihmisten vaikutusten ja ns. tahtojen ja muiden tekijöiden kautta, jotka sen ovat tuottaneet.
        Toinen ongelma on se, että tahto, ainakin tavallisessa kielenkäytössä, korostaa yksilön tarkoituksellista aktiivisuutta, vaikka todellisuudessa tuon aktiivisuuden ja jossain vaiheessa julkituodun tavoitteen välillä on vain korrelaatio, ei kausaalisuutta. Ihminen on tunnetusti hyvä tarinankertoja. Toimittuaan jonkin aikaa tietyllä tavalla, ilman mitään ns. tahdon väliintuloa, ihminen voi huomata, että hänestä tuntuu, että hän tahtoo toimia kyseisellä tavalla jne. Eli, tahdon tunne assosioituu kyseiseen muista syistä johtuvaan toimintaan.
        Kolmas ongelma on se, että tahto-käsite on abstraktio, jolloin todellisuutta selittävästä mallista ei muodostu riittävän yksityiskohtaista, erityisesti kausaalisten suhteiden selvittämisen kannalta. Tahto ei muutenkaan voi olla kausaaliketjun aloittava tekijä, koska tuollainen tekijä ei voisi olla oma syynsä. Tahto-käsitteen käyttö siis johtaa helposti mielivaltaisesti valitun kohdan ottamiseen tuosta kausaaliketjusta tai -verkosta tarkastelun keskiöön, muiden osien tarkastelun kustannuksella.
        Neljäs, ja ehkä vakavin ongelma on se, että tahto-käsite on tavallaan tahriutunut, koska se on perinteisesti liitetty ja on edelleen yleisesti tavallisessa kielenkäytössä liitetty käsitteeseen vapaa tahto, mikä taas siis on absoluuttista huuhaata, johtaen absurdiin todellisuuskäsitykseen.

        Ilmeisesti et siis ole oikein selvillä siitä, mitä oikein olet kumoamassa.

        Jos kiistät vapaan tahdon olevan sielun ominaisuus, koska tietämättömyyttäsi kiistät sielun olemassaolon, ajaudut juuri tuonkaltaiseen älylliseen harrastuneisuuteen, joka voi kuulostaa sinun korviisi järkevältä, mutta joka on sokea sille, mistä se ei ole tietoinen.

        Tietoinen on vapaa.


      • Epävapaa_tahto
        tiedoksi.että kirjoitti:

        Ilmeisesti et siis ole oikein selvillä siitä, mitä oikein olet kumoamassa.

        Jos kiistät vapaan tahdon olevan sielun ominaisuus, koska tietämättömyyttäsi kiistät sielun olemassaolon, ajaudut juuri tuonkaltaiseen älylliseen harrastuneisuuteen, joka voi kuulostaa sinun korviisi järkevältä, mutta joka on sokea sille, mistä se ei ole tietoinen.

        Tietoinen on vapaa.

        Ensinnäkin, todistustaakka on niillä, jotka esittävät, että ihmisellä on jonkinlainen kyky, jota he kutsuvat vapaaksi tahdoksi. Toisekseen, he ovat myös vastuussa tuon käsitteen määrittelemisestä yksikäsitteisellä tavalla. Viittaaminen Jumalaan tai sieluun eivät ole mielekkäitä tapoja, koska myöskään nuo käsitteet eivät ole yksikäsitteisesti määriteltyjä. Kannattaa yrittää välttää epämääräisiä käsitteitä mahdollisuuksien mukaan.
        Vapaan tahdon kumoaminen tarkoittaa tässä asiayhteydessä sen osoittamista, että todellisuudesta ei ole löydettävissä vapaaksi tahdoksi tavallisesti kutsuttavaa asiaa, jolla olisi sellaisia vaikutuksia, joita sillä tavallisesti oletetaan olevan, eikä loogisesti itseasiassa edes tilaa kyseiselle asialle.
        Voidaan tietysti uudelleenmääritellä, että ns. vapaa tahto onkin tietty tunnetila X, joka vain on nimetty tietämättömyyden vuoksi harhaanjohtavasti vapaaksi tahdoksi. Vapaus ja tahto viittaavat tässä yhteydessä tunnetiloihin, eivätkä tunteet tee valintoja. Myöskään tietoisuus ei tee valintoja, tietoisuus sen sijaan mahdollistaa mm. valintojen tiedostamisen. Ihminen, joka luulee tekevänsä vapaita valintoja, ei nimenomaan ole tietoinen niistä tekijöistä, jotka tosiasiassa määrittävät sen, mitkä nuo valinnat ovat. X näyttäisi liittyvän nimenomaan matalaan tietoisuuden tasoon sen osalta, mikä X:n tuottaa.


      • starttiq
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Tahto on hyvin ongelmallinen käsite. Tahto siis kyllä on olemassa, mutta tuon käsitteen käyttö on ongelmallista. Tuon käsitteen käyttäminen kommunikaatiossa on toisaalta nopeaa ja helppoa, kuten olet onnistuneesti demonstroinut, mutta käsitteen käyttö toisaalta tavallaan vangitsee ihmisen tietoisuuden itseasiassa salakavalan pintapuoleisen ja mielivaltaisesti valikoituneen perspektiivin vangiksi.
        Ensimmäinen ongelma on se, että tahto-käsite liitetään, ainakin tavallisessa kielenkäytössä yksilöön; eli luodaan sellainen malli todellisuudesta, jossa yksilö on korostuneessa roolissa ja myös jotensakin irrallaan ympäristöstään, mikä ei koskaan oikeasti voi vastata todellisuutta. Ihmisen ns. tahtoa voitaisiin ja pitäisikin yhtä hyvin tarkastella niiden muiden ihmisten vaikutusten ja ns. tahtojen ja muiden tekijöiden kautta, jotka sen ovat tuottaneet.
        Toinen ongelma on se, että tahto, ainakin tavallisessa kielenkäytössä, korostaa yksilön tarkoituksellista aktiivisuutta, vaikka todellisuudessa tuon aktiivisuuden ja jossain vaiheessa julkituodun tavoitteen välillä on vain korrelaatio, ei kausaalisuutta. Ihminen on tunnetusti hyvä tarinankertoja. Toimittuaan jonkin aikaa tietyllä tavalla, ilman mitään ns. tahdon väliintuloa, ihminen voi huomata, että hänestä tuntuu, että hän tahtoo toimia kyseisellä tavalla jne. Eli, tahdon tunne assosioituu kyseiseen muista syistä johtuvaan toimintaan.
        Kolmas ongelma on se, että tahto-käsite on abstraktio, jolloin todellisuutta selittävästä mallista ei muodostu riittävän yksityiskohtaista, erityisesti kausaalisten suhteiden selvittämisen kannalta. Tahto ei muutenkaan voi olla kausaaliketjun aloittava tekijä, koska tuollainen tekijä ei voisi olla oma syynsä. Tahto-käsitteen käyttö siis johtaa helposti mielivaltaisesti valitun kohdan ottamiseen tuosta kausaaliketjusta tai -verkosta tarkastelun keskiöön, muiden osien tarkastelun kustannuksella.
        Neljäs, ja ehkä vakavin ongelma on se, että tahto-käsite on tavallaan tahriutunut, koska se on perinteisesti liitetty ja on edelleen yleisesti tavallisessa kielenkäytössä liitetty käsitteeseen vapaa tahto, mikä taas siis on absoluuttista huuhaata, johtaen absurdiin todellisuuskäsitykseen.

        Ensimmäinen ongelma:

        Annat liikaa painoarvoa ympäristölle yksinkertaisen valinnan kohdalla.

        Toinen ongelma:

        Haluaisin kuulla esimerkin toimesta ilman tahtoa.

        Leikitään että orjilla ei olisi tahto tekemisessään mukana. Heille ei järjestäen kehity tahto tehdä sitä vapaaehtoisesti.

        Kolmas ongelma:

        En väitä sen olevan aloittava tekijä.


      • Epävapaa_tahto
        starttiq kirjoitti:

        Ensimmäinen ongelma:

        Annat liikaa painoarvoa ympäristölle yksinkertaisen valinnan kohdalla.

        Toinen ongelma:

        Haluaisin kuulla esimerkin toimesta ilman tahtoa.

        Leikitään että orjilla ei olisi tahto tekemisessään mukana. Heille ei järjestäen kehity tahto tehdä sitä vapaaehtoisesti.

        Kolmas ongelma:

        En väitä sen olevan aloittava tekijä.

        "Annat liikaa painoarvoa ympäristölle yksinkertaisen valinnan kohdalla."
        Eikö ole ilmeistä, että eliö on jopa ympäristönsä tuottamakin? Ajatellaanpa vaikka ihmisalkiota, eihän se ole tyhjästä ominaisuuksiansa saanut. Sen ominaisuudet ovat tarkasti määrätyt jne. Kyse on tässä tietystä näkökulmasta tahtoon, joka on selitysvoimaisempi kuin tahdon tarkastelu ns. mustana laatikkona, koska tarkastelu on yksityiskohtaisempi ja etenee pidemmälle kausaaliketjujen tutkinnassa.
        Tietysti eliön sisäinen tilakin on ympäristöstä tulevien tieto- ja materiaalivirtojen vaikuttama. Ympäristön paineen voidaan ajatella viime kädessä olevan se, mikä saa eliön tekemään jotakin muutakin kuin vain ns. makaamaan paikallaan. Esimerkiksi minäkin olisin ollut ihan lepotilassa, jos kommenttisi ei olisi omalta osaltaan aiheuttanut painetta painella taas tietokoneen näppäimiä.

        "En väitä sen olevan aloittava tekijä."
        Tuo lause on monimerkityksinen. En jaksa arvailla, mitä sillä tarkoitat, koska arvailuun ei ole riittävästi ympäristön painetta. Olen nyt mieluummin lepotilassa, koska se tuntuu paremmalta. Levon tarve saa minut tahtomaan lepäämistä, tietysti ilmankin että minulla olisi mitään vapaata tahtoa. Rest I need. Yes. Rest.


    • onkovapaata

      Hyvä aloitus.
      Mietin uskovaisten käyttämää lausetta "Vapaa valinta". Onko se vapaata valintaa kun annetaan kaksi vaihtoehtoa, ikuinen harpunsoitto ylistys taivaassa tai ikuinen kärventyminen helvetissä matojen syötävänä?

    • DRHouse
    • Änyel

      Vapaa tahto on hyvän ja pahan välillä. Se että sinä valitset niin kuin valitset on sinun valintasi elämässä. Valittua tiedät kyllä kumman puolelle valitsit..olisi helppoa sanoa että...mutta kun en voi. Miksikö? Siksi etten ole Jumala. Wouw!! Sinkoileeko täällä kiviä? Niitä joita edes Jeesuksen edessäjukaan heittänyt. !? Heittää vain.. kiiiitos!

    • ajatuksenimplikaatiot

      Mistä te jumalattomat, ihmisen biologisena ja tarkoituksettomana koneena näkevät, vedätte ihmisarvon käsitteen, ihmisoikeudet ja oikeuden vapauteen, onneen ja menestykseen, saati että oikeuden tuntea ja ajatella yksilöllisesti, riippumatta siitä millaisiin olosuhteisiin on syntynyt, millaisissa kasvanut ja millaisia kokemuksia saanut?

      • starttiq

        Miksi ajattelisimme noiden olevan huonoja asioita? Jos pidän noita asioita itselleni hyvinä, niin ei minulla ole syytä varta vasten mennä niitä muiltakaan riistämään. Jos joltain nuo riistetään, siitä voi seurata mahdollisuus, että minultakin nuo oikeudet voidaan riistää.


      • ajatuksenimplikaatiot
        starttiq kirjoitti:

        Miksi ajattelisimme noiden olevan huonoja asioita? Jos pidän noita asioita itselleni hyvinä, niin ei minulla ole syytä varta vasten mennä niitä muiltakaan riistämään. Jos joltain nuo riistetään, siitä voi seurata mahdollisuus, että minultakin nuo oikeudet voidaan riistää.

        Tarkoitin sitä, että jos ihminen on pelkkä biologinen kone, olosuhteiden uhri ja tuote, mikä hänestä tekee ihmisarvoisen, varsinkin jos hän on sattunut syntymään huonoihin olosuhteisiin, joissa hän ei ole saanut tarpeeksi ravintoa kehittää aivojaan, tai hänellä on jokin muu puute, joka paremmilta biologisilta koneilta puuttuu. Miksi sietää huonoja koneita, miksei heittää niitä roskiin tai kierrättää tai hyödyttää niitä parempien koneiden varaosina?


      • uskonratkaisu111111111

        pallihiki on Jumalan Armolahja, amen!


      • starttiq
        ajatuksenimplikaatiot kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, että jos ihminen on pelkkä biologinen kone, olosuhteiden uhri ja tuote, mikä hänestä tekee ihmisarvoisen, varsinkin jos hän on sattunut syntymään huonoihin olosuhteisiin, joissa hän ei ole saanut tarpeeksi ravintoa kehittää aivojaan, tai hänellä on jokin muu puute, joka paremmilta biologisilta koneilta puuttuu. Miksi sietää huonoja koneita, miksei heittää niitä roskiin tai kierrättää tai hyödyttää niitä parempien koneiden varaosina?

        Voit kysyä sitä itseltäsi – kai tunnet olevasi ihmisarvoinen? Oletko sitä mieltä, että omasi katoaa sairauden tai taloudellisen ahdingon johdosta? Miksi mielestäsi sinun ihmisarvo säilyy, vaikka tippuisit pahnan pohjimmaiseksi, mutta huono-osaisella sitä ei olisikaan, vaikka ei tilanteeseensa ole syyllinen? Jos joltain olisi se pakko riistää, niin ennemmin siltä, joka on hyvän lähtökohtansa sössinyt.


      • starttiq
        ajatuksenimplikaatiot kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, että jos ihminen on pelkkä biologinen kone, olosuhteiden uhri ja tuote, mikä hänestä tekee ihmisarvoisen, varsinkin jos hän on sattunut syntymään huonoihin olosuhteisiin, joissa hän ei ole saanut tarpeeksi ravintoa kehittää aivojaan, tai hänellä on jokin muu puute, joka paremmilta biologisilta koneilta puuttuu. Miksi sietää huonoja koneita, miksei heittää niitä roskiin tai kierrättää tai hyödyttää niitä parempien koneiden varaosina?

        Miten jumala liittyy tähän? Etkö tunne empatiaa? Miksi empatiakykysi katoaisi, jos uskosi jumalaan loppuisi?


      • starttiq
        ajatuksenimplikaatiot kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, että jos ihminen on pelkkä biologinen kone, olosuhteiden uhri ja tuote, mikä hänestä tekee ihmisarvoisen, varsinkin jos hän on sattunut syntymään huonoihin olosuhteisiin, joissa hän ei ole saanut tarpeeksi ravintoa kehittää aivojaan, tai hänellä on jokin muu puute, joka paremmilta biologisilta koneilta puuttuu. Miksi sietää huonoja koneita, miksei heittää niitä roskiin tai kierrättää tai hyödyttää niitä parempien koneiden varaosina?

        Eihän rakkautesi perheeseesikään ole sidoksissa uskoosi jumalaan, niin ei myöskään ole empatian kohdalla.


      • starttiq

        Väittänet siis ettet ole "biologinen kone" ja "olosuhteiden uhri ja tuote".
        Olen erimieltä:
        - et valinnut geenejäsi
        - et valinnut vanhempiasi
        - et valinnut kasvuympäristöäsi

        Et voi väittää etteikö näillä olisi mitä suurin vaikutus siihen millainen nyt olet. Silti kuvittelet olevasi ikuinen sielu, jolla on näistä syistä johtuvat piirteet ikuisesti kuoleman jälkeen.

        Ja biologinen kone olet mitä suurimmassa määrin, vaikka vapaan tahdon kannattaja olisitkin. Ainoa mitä sinun oikeastaan tarvitsee tietoisesti tehdä, on lapata ruokaa sisään ja nukkua.


      • ajatuksenimplikaatiot
        starttiq kirjoitti:

        Väittänet siis ettet ole "biologinen kone" ja "olosuhteiden uhri ja tuote".
        Olen erimieltä:
        - et valinnut geenejäsi
        - et valinnut vanhempiasi
        - et valinnut kasvuympäristöäsi

        Et voi väittää etteikö näillä olisi mitä suurin vaikutus siihen millainen nyt olet. Silti kuvittelet olevasi ikuinen sielu, jolla on näistä syistä johtuvat piirteet ikuisesti kuoleman jälkeen.

        Ja biologinen kone olet mitä suurimmassa määrin, vaikka vapaan tahdon kannattaja olisitkin. Ainoa mitä sinun oikeastaan tarvitsee tietoisesti tehdä, on lapata ruokaa sisään ja nukkua.

        "Ainoa mitä sinun oikeastaan tarvitsee tietoisesti tehdä, on lapata ruokaa sisään ja nukkua."

        Minä en ole sinunlaisesi ihminen.

        Tiedän etten ole mikään lihakone, vaan paljon enemmän.

        Et ymmärtänyt kysymysteni syvyyttä. Et ymmärtänyt myöskään niiden kauaskantoisia filosofis-poliittisia implikaatioita.


      • ajatuksenimplikaatiot

        Lisään vielä että kaikki mitä kirjoitat minun uskosta Jumalaan, on sinun keksimääsi sontaa. Sinä et tiedä minusta (etkä myöskään Jumalasta) edes alkeita.


      • starttiq
        ajatuksenimplikaatiot kirjoitti:

        "Ainoa mitä sinun oikeastaan tarvitsee tietoisesti tehdä, on lapata ruokaa sisään ja nukkua."

        Minä en ole sinunlaisesi ihminen.

        Tiedän etten ole mikään lihakone, vaan paljon enemmän.

        Et ymmärtänyt kysymysteni syvyyttä. Et ymmärtänyt myöskään niiden kauaskantoisia filosofis-poliittisia implikaatioita.

        >> Et ymmärtänyt myöskään niiden kauaskantoisia filosofis-poliittisia implikaatioita.>>

        Kuvittelet jotain negatiivia seurauksia, mutta olet väärässä. Puhutut asia ovat käytännössä jo selviä. Emme esim. rankaise vankejamme, koska ymmärrämme tämän, että jokaisen elämään kuuluu alusta asti valtavasti asioita mihin henkilö ei ole voinut vaikuttaa, jotka ovat suuressa roolissa miten ihminen tulee käyttäytymään. Muista eristäminen ja kuntoutus on sivistysmaissa käytössä.
        Jos kuvittelet ihmisten alkavan kohdella toisiaan kuin "lihasäkkejä" tämän ymmärtämisen jälkeen, niin olet väärässä, koska näin ei ole ymmärtäjille tapahtunut. Pelkosi tuon suhteen on samaa sarjaa kuin uskovan pelko ateisteja kohtaan, kun heillä ei muka voi olla moraalia ilman jumalaa.


    • idLn

      Vapaa tahto on harhaa. Isot pyörät pyörii. Biologinen kone toimii ja prosesssoi dataa osana kokonaisuutta. Pakko pakko pakko. Huonoja valintoja ei kannata tehdä. Voit ehkä valita pizzeriassa väärää pizzan tai osallistua maratoniin vaikkei kiinnosta, onko se vapaata tahtoa sitten?

      • ajatuksenimplikaatiot

        Niin jos ihmisenä oleminen on ruoan lappamista ja muuta vastaavaa tyhjää ja triviaalia, joka ei vie mihinkään .

        Kaikkia ei tietoisuus ja sen kohottaminen kiinnosta, mutta sääli sellaista ihmiskuntaa.

        Ihmiskunnalla on vapaa tahto kehittyä. Se voi kehittyä taantumalla tai se voi kehittyä parantumalla, mutta paikallaan ei ihmiskunta pysy, kuten ei mikään koko universumissa.


      • tahdon.entahdo

        Kun ihminen tekee mitä haluaa, tottakait se on vapaa tahto.


    • Epävapaa_tahto

      Tuolla ylempänä esitin ajatuskokeen, jolla voidaan osoittaa teoreettisen päättelyn kautta, että vapaata tahtoa ei voi olla olemassa. Toisaalta, olisi tietysti hyvä, jos voitaisiin osoittaa sama asia myös konkreettisen koejärjestelyn kautta, koska tällöin asia olisi myös niiden ymmärrettävissä, jotka eivät tunne riittävästi logiikkaa ja teoreettista päättelyä.

      Ehdotus tällaiseksi koejärjestelyksi; joskin epämiellyttävä sellainen. Jos tahto olisi vapaa, ihminen voisi päättää vapaasti esimerkiksi, että tahtoo olla hengittämättä. Tuollainen päätös on ihmisen elämän kannalta hyvin tärkeä. Ihminen voi kyllä näennäisesti ns. vapaasti tehdä tuollaisen päätöksen, mutta ei käytännössä pysty pysyttäytymään päätöksessään kuin vähän aikaa. Ihmisen tahto ei siis olekaan vapaa - päätös muuttuu väistämättä olosuhteiden funktiona, eli tässä hapenpuutteen asteen määrittämänä. Jokainen terve aikuinen ihminen voi kokeilla halutessaan tätä itse vähän aikaa, kunhan tiedostaa, että ihminen ei voi elää hengittämättä. Jos joku pystyy ilman apuvälineitä pidättämään hengitystään niin kauan, että menettää tajuntansa, niin sitten voidaan pohtia asiaa tarkemmin.

      • etkö.keksi.parempaa

        Epäeettinen koejärjestely sinulla.

        Siksi toisekseen kuolleilta on vaikea saada heidän havaintojaan ja analyysejään.

        Kokeen pitäisi olla eettisesti hyväksyttävissä, turvallinen ja haittaa aiheuttamaton, mielellään kenen tahansa tehtävissä ja selkeä.


      • Epävapaa_tahto
        etkö.keksi.parempaa kirjoitti:

        Epäeettinen koejärjestely sinulla.

        Siksi toisekseen kuolleilta on vaikea saada heidän havaintojaan ja analyysejään.

        Kokeen pitäisi olla eettisesti hyväksyttävissä, turvallinen ja haittaa aiheuttamaton, mielellään kenen tahansa tehtävissä ja selkeä.

        Ensinnäkin, ihmisillä on epäoleellisuuksista huolimatta oikeus tutkia esimerkiksi hengityksensä vaikutuksia käsityksiinsä ns. vapaasta tahdostaan. Toisekseen, ihminen on tässä ns. koejärjestelyssä itse oma tutkimuskohteensa, joten tässä ei ole eettistä ongelmaa. Kolmannekseen, en ole vakuuttunut siitä, että edes löytyisi henkilöitä, jotka onnistuisivat pysymään alkuperäisessä päätöksessään olla hengittämättä; edes tajuttomuuden tasolle.
        Todistustaakka on niillä, jotka esittävät, että ns. vapaa tahto on olemassa, eli olisi loogista, että he demonstroisivat tuota oletettua ominaisuuttaan, kykyään pysyttäytyä alkuperäisessä päätöksessään, ainakin itselleen, tämänkaltaisen, vakavasti otettavan selkeän omakohtaisen, kokemuksellisen koejärjestelyn kautta.
        Vapaa tahtohan on jo loogisesti kumottu, eli tässä on kyse lähinnä menetelmästä omakohtaiseen oivallukseen ja tietoisuuden tason kehittämiseen. Merkitykselliset päätökset liittyvät juuri tässä kuvatun kaltaisiin, elämän kannalta ratkaiseviin, tiukan aikarajan omaaviin valintatilanteisiin, joten vapaan tahdon puute erottuu paljon selvemmin kuin valittaessa käytännössä merkityksettömien vaihtoehtojen väliltä.


      • etkö.keksi.parempaa
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Ensinnäkin, ihmisillä on epäoleellisuuksista huolimatta oikeus tutkia esimerkiksi hengityksensä vaikutuksia käsityksiinsä ns. vapaasta tahdostaan. Toisekseen, ihminen on tässä ns. koejärjestelyssä itse oma tutkimuskohteensa, joten tässä ei ole eettistä ongelmaa. Kolmannekseen, en ole vakuuttunut siitä, että edes löytyisi henkilöitä, jotka onnistuisivat pysymään alkuperäisessä päätöksessään olla hengittämättä; edes tajuttomuuden tasolle.
        Todistustaakka on niillä, jotka esittävät, että ns. vapaa tahto on olemassa, eli olisi loogista, että he demonstroisivat tuota oletettua ominaisuuttaan, kykyään pysyttäytyä alkuperäisessä päätöksessään, ainakin itselleen, tämänkaltaisen, vakavasti otettavan selkeän omakohtaisen, kokemuksellisen koejärjestelyn kautta.
        Vapaa tahtohan on jo loogisesti kumottu, eli tässä on kyse lähinnä menetelmästä omakohtaiseen oivallukseen ja tietoisuuden tason kehittämiseen. Merkitykselliset päätökset liittyvät juuri tässä kuvatun kaltaisiin, elämän kannalta ratkaiseviin, tiukan aikarajan omaaviin valintatilanteisiin, joten vapaan tahdon puute erottuu paljon selvemmin kuin valittaessa käytännössä merkityksettömien vaihtoehtojen väliltä.

        Siinä on vakava eettinen ongelma, että kehotat ihmisiä käytännössä lopettamaan elämänsä, yllytät heitä itsemurhaan.


      • Epävapaa_tahto
        etkö.keksi.parempaa kirjoitti:

        Siinä on vakava eettinen ongelma, että kehotat ihmisiä käytännössä lopettamaan elämänsä, yllytät heitä itsemurhaan.

        Itseasiassa olen nimenomaan varoittanut siitä, että ihminen ei voi elää hengittämättä ja esittänyt, että hengityksen pidättämiseen liittyy omat vaaransa. Käytännössä kuitenkin lukemattomat ihmiset ovat pidättäneet hengitystään jonkin aikaa, eivätkä ole kuolleet. Asiaa on taatusti tutkittu laboratorioissa ja asia on tutkimisen arvoinen. Kyse on tässä itsestäänselvästi siitä, kuinka kauan hengitystä pidättää. Ihmiset eivät pysty pidättämään hengitystään loputtomasti.
        Eivätköhän nuo asiat ole selvät käytännössä kaikille aikuisille paitsi jälkeenjääneille tms., mutta toistetaan varoitus vielä kerran mahdollisimman selvästi: ihminen ei voi elää, jos on hengittämättä liian kauan.
        Keskustelunaiheena ei tässä ole se, pitääkö joku kuolemasta vai ei, tai pitäisikö jonkun pitää kuolemasta vai ei, vaan se, miten ns. vapaan tahdon olettaman paikkansapitämättömyydestä voisi tulla henkilökohtaisesti vakuuttuneeksi, jos loogiset ja teoreettiset perustelut eivät vakuuta.
        Keskustelunaihe on filosofinen, eikä tässä ole otettu kantaa elämän arvoon, joka sekin on aihe, josta keskustelu tietysti on mahdollista uskontoihin ja uskomuksiin liittyvällä palstalla. Trollauksesi ei pysty muuttamaan johtopäätöstä, joka on edelleen se, että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa.


      • sinulla.on.sokea.usko
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Itseasiassa olen nimenomaan varoittanut siitä, että ihminen ei voi elää hengittämättä ja esittänyt, että hengityksen pidättämiseen liittyy omat vaaransa. Käytännössä kuitenkin lukemattomat ihmiset ovat pidättäneet hengitystään jonkin aikaa, eivätkä ole kuolleet. Asiaa on taatusti tutkittu laboratorioissa ja asia on tutkimisen arvoinen. Kyse on tässä itsestäänselvästi siitä, kuinka kauan hengitystä pidättää. Ihmiset eivät pysty pidättämään hengitystään loputtomasti.
        Eivätköhän nuo asiat ole selvät käytännössä kaikille aikuisille paitsi jälkeenjääneille tms., mutta toistetaan varoitus vielä kerran mahdollisimman selvästi: ihminen ei voi elää, jos on hengittämättä liian kauan.
        Keskustelunaiheena ei tässä ole se, pitääkö joku kuolemasta vai ei, tai pitäisikö jonkun pitää kuolemasta vai ei, vaan se, miten ns. vapaan tahdon olettaman paikkansapitämättömyydestä voisi tulla henkilökohtaisesti vakuuttuneeksi, jos loogiset ja teoreettiset perustelut eivät vakuuta.
        Keskustelunaihe on filosofinen, eikä tässä ole otettu kantaa elämän arvoon, joka sekin on aihe, josta keskustelu tietysti on mahdollista uskontoihin ja uskomuksiin liittyvällä palstalla. Trollauksesi ei pysty muuttamaan johtopäätöstä, joka on edelleen se, että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa.

        Asiallisena tutkijana varmaankin teit ensimmäiset kokeet itselläsi? Pidätit hengitystäsi ja kokeilit voitko tahdollasi olla hengittämättä?

        Tiedätkö mitä? Tutkit vapaata tahtoa ihan väärästä paikkaa.

        Tutkit vapaata tahtoa egosta käsin. Egolla ei ole vapaata tahtoa, eikä muutakaan vapautta. Ego on täysin ohjailtavissa ja manipuloitavissa, mutta ei hätää, sillä Jumala suojaa sinunkin hengityspidätysharjoituksiasi ja pitää sinut kaikesta huolimatta hengissä.


      • Epävapaa_tahto
        sinulla.on.sokea.usko kirjoitti:

        Asiallisena tutkijana varmaankin teit ensimmäiset kokeet itselläsi? Pidätit hengitystäsi ja kokeilit voitko tahdollasi olla hengittämättä?

        Tiedätkö mitä? Tutkit vapaata tahtoa ihan väärästä paikkaa.

        Tutkit vapaata tahtoa egosta käsin. Egolla ei ole vapaata tahtoa, eikä muutakaan vapautta. Ego on täysin ohjailtavissa ja manipuloitavissa, mutta ei hätää, sillä Jumala suojaa sinunkin hengityspidätysharjoituksiasi ja pitää sinut kaikesta huolimatta hengissä.

        Varmaankin monet tutkijat ovat kokeilleet asiaa ennen minua. Mikä on ehdottamasi metodi, jolla tahtoa voitaisiin demonstroida? Tutkijana olen kiinnostunut metodeista, joiden soveltamisen tulokset ovat mitattavissa. En epäile sitä, etteikö optimoidun harjoittelun kautta olisi mahdollista saavuttaa aiempaa parempia tuloksia, mutta onko vapaa tahto siis oman määritelmäsi mukaan nimenomaan tietynlaisen harjoittelun tuloksena kehittyvä kyky?


      • dtdtherg
        sinulla.on.sokea.usko kirjoitti:

        Asiallisena tutkijana varmaankin teit ensimmäiset kokeet itselläsi? Pidätit hengitystäsi ja kokeilit voitko tahdollasi olla hengittämättä?

        Tiedätkö mitä? Tutkit vapaata tahtoa ihan väärästä paikkaa.

        Tutkit vapaata tahtoa egosta käsin. Egolla ei ole vapaata tahtoa, eikä muutakaan vapautta. Ego on täysin ohjailtavissa ja manipuloitavissa, mutta ei hätää, sillä Jumala suojaa sinunkin hengityspidätysharjoituksiasi ja pitää sinut kaikesta huolimatta hengissä.

        Itsemurhaa ei voi tehdä hengitystä pidättämällä.


      • etkö.keksi.parempaa

        Ainakaan Lestadiotiodiotiodoilainen ,koska ei oo aivoja


    • Epävapaa_tahto

      Ihminen voi vain tiedostaa, että hänestä tuntuu siltä, että jokin asia on hyvä tai paha. Valinta niiden välillä ei ole mahdollinen, koska ihminen ei halua tietoisesti valita pahalta tuntuvaa vaihtoehtoa. Ihminen ei siis oikeasti ole vapaa valinnoissaan, vaan pelkkä luonnonvoimien pelinappula.
      Esimerkiksi, jos ihmisellä on nälkä, niin ihminen syö, koska se tuntuu hyvältä, vaikka se johtaisikin lihomiseen. Havaittuaan ylensyönnistä aiheutuvat ongelmat, ihmisestä alkaakin tuntua, että ylensyönti on paha asia jne. On helppo havaita, että riippumatta tahtomisistaan ja alun perin vakaistakin aikeistaan laihduttaa, miljoonat ihmiset ovat ylipainoisia. Sama juttu muidenkin valintojen osalta.
      Jos oikeasti halutaan parempia valintoja, niin ihmisille pitää tarjota resurssit, joilla toivottavat valinnat saadaan tuntumaan hyviltä. Vapaasta tahdosta puhuminen on tehotonta ja haitallista, koska vapaata tahtoa ei ole, eikä edes voi olla olemassa.

      • starttiq

        Miksi valitsen identtisistä vaihtoehdoista toisen?


      • mitähähh
        starttiq kirjoitti:

        Miksi valitsen identtisistä vaihtoehdoista toisen?

        Ei identtisiä vaihtoehtoja ole.


      • Epävapaa_tahto
        starttiq kirjoitti:

        Miksi valitsen identtisistä vaihtoehdoista toisen?

        Jos molemmat vaihtoehdot tuntuvat sinusta hyviltä, niin valitset niistä jommankumman, koska se tuntuu paremmalta kuin olla valitsematta kumpaakaan (esimerkiksi valittavana kaksi identtistä, hyvänmakuista karkkia, maun ollessa tässä määräävä valintakriteeri, ceteris paribus). Jos olet oikeakätinen, niin todennäköisemmin valitset oikeanpuoleisen karkin, koska sen valinnasta on hiukan vähemmän todennäköisemmin pahalta tuntuvaa vaivaa. Jos taas molemmat vaihtoehdot tuntuvat sinusta pahoilta, niin et valitse kumpaakaan (esimerkiksi valittavana kaksi pahanmakuista karkkia) (ilman siis jotain valinnan koettua hyvyyttä muuttavaa lisätekijää, eli tässä kompensaatiota sille, että söisit pahanmakuisen karkin).


      • Fat-lady-sings

        "On helppo havaita, että riippumatta tahtomisistaan ja alun perin vakaistakin aikeistaan laihduttaa, miljoonat ihmiset ovat ylipainoisia."
        Kristillisen perinteen ja katolisten mukaan ylensyönti kuitenkin on ns. taivaaseen asti huutava kuolemansynti. Läskit ovat siis noiden oppien mukaan varsin painavia todistuskappaleita ihmisten syntisyydestä. Syntisyyden sovitukseen tarvitaan Kristuksen sovitusverta tai katolisen kirkon oletetusti taivaaseen kerryttämistään hyvevarastoista ammennettuja aneita.
        Tuomas Akvinolaisen mukaan syöminen voi olla paitsi liiallista, myös tapahtua liian varhain, olla liian kallista, liian innokasta, liian vähäistä tai liian villiä, lisäksi napostelu ja ruokailun innokas odottelu ovat syntisiä asioita.
        Nykytiede on tosin onnistunut osoittamaan, että ruokahaluun vaikuttavat syntisten halujen sijasta mm. sellaiset asiat kuin ruoan maku, ravintoaineiden tarve ja ohutsuolen pituus.


      • starttiq
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Jos molemmat vaihtoehdot tuntuvat sinusta hyviltä, niin valitset niistä jommankumman, koska se tuntuu paremmalta kuin olla valitsematta kumpaakaan (esimerkiksi valittavana kaksi identtistä, hyvänmakuista karkkia, maun ollessa tässä määräävä valintakriteeri, ceteris paribus). Jos olet oikeakätinen, niin todennäköisemmin valitset oikeanpuoleisen karkin, koska sen valinnasta on hiukan vähemmän todennäköisemmin pahalta tuntuvaa vaivaa. Jos taas molemmat vaihtoehdot tuntuvat sinusta pahoilta, niin et valitse kumpaakaan (esimerkiksi valittavana kaksi pahanmakuista karkkia) (ilman siis jotain valinnan koettua hyvyyttä muuttavaa lisätekijää, eli tässä kompensaatiota sille, että söisit pahanmakuisen karkin).

        Valitsen kahdesta tai monesta identtisestä karkista jonkun. Miksi?


      • Epävapaa_tahto
        starttiq kirjoitti:

        Valitsen kahdesta tai monesta identtisestä karkista jonkun. Miksi?

        Vaikka karkit voisivatkin olla täysin identtisiä, niin niiden valintatilannetta ei käytännössä pystytä konstruoimaan siten, että kaikki vaihtoehdot olisivat esitettävissä täysin tasapuolisesti.
        Esimerkiksi, jos karkkeja on paljon, vaikkapa miljoona ja ne ovat jonossa, niin lähempänä valitsijaa olevat tulevat siis valituiksi todennäköisemmin. Jos taas karkit sijoitetaan suuren pallon sisäpinnalle siten, että ne ovat kaikki yhtä kaukana ja valitsija pallon keskellä, niin ylä-, ala-, etu- ja takapuolella olevat karkit ovat keskenään epätasa-arvoisessa asemassa jne.
        Toisaalta, esimerkiksi, jos karkit numeroidaan ja valinta tehdään numeron perusteella, niin numeroihin liittyvät valitsijan tietoiset ja tiedostamattomat preferenssit vaikuttavat valintaan. Esimerkiksi, pienemmät ja isommat numerot ovat epätasa-arvoisessa asemassa. Myös esimerkiksi, jos tykkää seiskoista, niin todennäköisemmin tulee valittua karkki, jonka numero on 724787 kuin karkki, jonka numero on 524585.


      • starttiq
        Epävapaa_tahto kirjoitti:

        Vaikka karkit voisivatkin olla täysin identtisiä, niin niiden valintatilannetta ei käytännössä pystytä konstruoimaan siten, että kaikki vaihtoehdot olisivat esitettävissä täysin tasapuolisesti.
        Esimerkiksi, jos karkkeja on paljon, vaikkapa miljoona ja ne ovat jonossa, niin lähempänä valitsijaa olevat tulevat siis valituiksi todennäköisemmin. Jos taas karkit sijoitetaan suuren pallon sisäpinnalle siten, että ne ovat kaikki yhtä kaukana ja valitsija pallon keskellä, niin ylä-, ala-, etu- ja takapuolella olevat karkit ovat keskenään epätasa-arvoisessa asemassa jne.
        Toisaalta, esimerkiksi, jos karkit numeroidaan ja valinta tehdään numeron perusteella, niin numeroihin liittyvät valitsijan tietoiset ja tiedostamattomat preferenssit vaikuttavat valintaan. Esimerkiksi, pienemmät ja isommat numerot ovat epätasa-arvoisessa asemassa. Myös esimerkiksi, jos tykkää seiskoista, niin todennäköisemmin tulee valittua karkki, jonka numero on 724787 kuin karkki, jonka numero on 524585.

        Katsot asiaa väärästä suunnasta. Valinta tulee ihmisestä sisältäpäin, eikä ihminen ota huomioon esim. millilleen mahdollisimman lyhyintä etäisyyttä karkkiin minkä ottaa. En minäkään joulun konvehti rasioita aloittanut alalaidasta tyhjentämään niiden identtisten konvehtien läheisyyden takia. Otin vain jonkin ilman ajatuksia. Jostain sellaisen valinnan on johduttava.

        >>Vaikka karkit voisivatkin olla täysin identtisiä, niin niiden valintatilannetta ei käytännössä pystytä konstruoimaan siten, että kaikki vaihtoehdot olisivat esitettävissä täysin tasapuolisesti.>>

        Kyllä voidaan tähän tarpeeseen.


      • Epävapaa_tahto
        starttiq kirjoitti:

        Katsot asiaa väärästä suunnasta. Valinta tulee ihmisestä sisältäpäin, eikä ihminen ota huomioon esim. millilleen mahdollisimman lyhyintä etäisyyttä karkkiin minkä ottaa. En minäkään joulun konvehti rasioita aloittanut alalaidasta tyhjentämään niiden identtisten konvehtien läheisyyden takia. Otin vain jonkin ilman ajatuksia. Jostain sellaisen valinnan on johduttava.

        >>Vaikka karkit voisivatkin olla täysin identtisiä, niin niiden valintatilannetta ei käytännössä pystytä konstruoimaan siten, että kaikki vaihtoehdot olisivat esitettävissä täysin tasapuolisesti.>>

        Kyllä voidaan tähän tarpeeseen.

        Tarkastelen asiaa siltä osin yleiseltä tasolta kun tarkempia tietoja ei ole käytettävissä. Pitäisi havainnoida karkinpoimintatapaasi tarkemmin, jotta sitä voisi ennustaa tarkemmin. Mahdollisia vaikuttavia tekijöitähän on lukuisia ja niitä ei tässä ole kuvattu, joten kyse on enemmän tai vähemmän todennäköisistä valintatavoista.
        Tiedostamattomasti toimittaessa käsi toistaa niitä liikeratoja, joihin aivot sen aiemminkin ovat ohjanneet, etenkin samankaltaisissa tilanteissa, joissa tuloksena on ollut onnistunut poiminta. Ihmisen ruumis toimii usein varsin älykkäästi kun sitä ei pyri ohjaamaan tietoisesti, eli esim. nappaa karkeista naamaansa sen, joka on napattavissa mahdollisimman vähällä vaivalla tai sen, joka on napattavissa käyttäen sellaista liikerataa, johon liittyy mukavia aiemmin tallentuneita tuntemuksia jne.
        Vaihtoehdot eivät siis noissakaan tilanteissa ole esitettävissä täysin tasapuolisesti, koska osa karkeista sattuu olemaan (mahdollisesti tosin vain tiedostamattomasti) miellyttäviksi koettujen, luontevimpien käden liikeratojen päätepisteiden kohdalla ja osa taas ei. Miellyttävä liikeratakin on tietysti vain yksi kandidaatti pääasialliseksi selittäväksi tekijäksi tehtyyn valintaan.


    • UskomatontaMutTotta

      Kaikkein idioottein seassa sitä pieni ateisti tallustaa :))

    • 12_13

      "Jumala on samankaltainen käsite kuin vapaa tahto - epämääräinen, ristiriitainen, paikallistamaton ja todentamaton."

      Varmasti mikä tahansa voi olla epämääräistä ja ristiriitaista, jos on vailla ymmärrystä. Raamatun Jumala on kuitenkin määräinen ja ristiriidaton:

      Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.
      Joh. 4:24

      Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
      1 Joh. 4:8

      Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
      1 Joh. 4:16

      Onneksi sinullakaan ei ole hätää, koska Jumala on luvannut viisautta jokaiselle joka sitä anoo (Jaak. 1:5). :)

      • Epävapaa_tahto

        Ensinnäkin, ihmisillä on paljon erilaisia käsityksiä siitä, mihin Jumala-käsite viittaa ja mitä ominaisuuksia tuohon käsitteeseen liittyy tai mitä siihen pitäisi liittyä, joten käsite on hyvin epämääräinen.

        Toisaalta, myös Raamatun Jumala-käsite on epämääräinen ja vaikuttaa vankasti ristiriitaiselta. Jumala-käsite on mm. erilainen vanhassa ja uudessa testamentissa. Nuo listaamasi ominaisuudet eivät välttämättä ole ristiriidassa keskenään, mutta nuo ovat vain osa Raamatussa olevista Jumala-käsitteen kuvauksista. Raamatun tekstien ns. oikeasta tulkintatavasta on erilaisia käsityksiä. Monien mielestä pitäisi ottaa tarkasteluun koko Raamattu mielellään alkuperäistekstejä analysoiden huomioiden niiden kirjoittajien aikakauden ominaispiirteet mahdollisimman tarkkaan, kun taas toisessa ääripäässä jotkut keskittyvät tiettyihin tärkeimpinä tai luotettavimpina pitämiinsä kohtiin tulkiten niitä kirjaimellisesti omista lähtökohdistaan.

        Kolmas ongelma liittyy todennettavuuteen. Liittämällä ominaisuuksia käsitteellisesti yhteen voidaan ilmiselvästi luoda vaikka minkälaisia käsitteitä, mutta mikään ei takaa, että nuo käsitteet viittaisivat asioihin, jotka olisivat oikeasti olemassa muussa merkityksessä kuin käsitteen käyttäjien tietoisuuden sisältöinä, etenkään jos noiden asioiden olemassaoloa ei voida todentaa empiirisesti, kuten näiden Jumala-asioiden osalta tilanne käytännössä on.

        Jos nyt analysoidaan Raamatun Jumala-käsitettä vähän tarkemmin noista antamistasi lähtökohdista käsin, niin Jumalaan ensinnäkin viitataan tekemällä samaistus rakkauteen. Rakkaus on tunnetila. Jos Jumala on rakkaus, niin Jumala on tunnetila ja myös henki on tunnetila. Ilmeisesti kyse on samasta tunnetilasta. Siitä, että ihmisillä on tunnetiloja ei ole epäilystä. Raamatussa väitetään myös, että Jumala on totuus. Totuus on tietynlaisten väitelauseiden ominaisuus. Jumalan väitetään myös olevan persoonallinen Jumala. Persoona, rakkaus ja totuus ovat eri kategorioihin kuuluvia yhteismitattomia käsitteitä. Jumala-käsitteen määrittely alkaa siis jo olla ristiriitainen ja on kovin epämääräinen. Raamatun mukaan on vain yksi Jumala, mutta Jumalalla kuitenkin on kolme persoonaa, mikä ei ainakaan tee tilanteesta yhtään selvempää. Raamatun mukaan Jumala on myös kaikkivaltias. Voidaan kuitenkin kaiketi päätellä, että ihminen joka tuntee rakkauden jo tuntee Jumalan, jolloin uskonnon harjoittaminen olisi turhaa.

        Raamatussa väitetään myös, että Jumala on kaikkivaltias ja hyvä. Kuitenkin Raamatussa väitetään myös, että on olemassa paha. On ristiriitaista, että hyvä kaikkivaltias loisi pahan, koska muutakaan kautta se ei ole voinut syntyä, koska Raamatun mukaan ilmeisesti vain Jumala kykenee luomaan. Raamatun mukaan Jumala on myös kaikkitietävä. Kaikkitietävä hyvä Jumala osaisi ja tahtoisi välttää pahasta aiheutuvat ongelmat ennakoimalla ne. Jumala ei kuitenkaan ilmeisesti halua tai pysty estämään esim. luonnonkatastrofeja. Tämän ketjun aiheeseen liittyen Raamatussa väitetään, että ihmisellä on ns. vapaa tahto, vaikka tuollaisesta kyvystä ei ole näyttöä ja se vaikuttaa loogisesti mahdottomalta. Lisäksi se vaikuttaa myös Raamatun näkökulmasta haitalliselta, koska se vaikeuttaisi Jumalan antamien käskyjen noudattamista.

        Kaikkivoipuus ja kaikkitietäväisyys ovat myös ristiriidassa keskenään. Kaikkitietävä Jumala ei voisi tehdä sellaista, mitä ei tietäisi etukäteen jne. Jos ns. vapaan tahdon aiheuttamat erittäin vakavat ongelmat kerran olisivat olleet etukäteen Jumalan tiedossa, niin Jumala ei varmaankaan olisi voinut olla määritelmänsä mukaan niin paha, että olisi sellaisen kyvyn luonut. Jos Raamatun kaikki Jumala-kuvaukset laitetaan yhteen, niin tulos on hyvin epämääräinen ja ristiriitainen, juuri sellainen kuin voitaisiin olettaakin sellaiselta käsitekuvaukselta, joka on lukuisten eri aikojen ihmisten kokoonlaittama perustuen vaikutteisiin aiempien kirjoitusten kirjoittajilta. Raamatun Jumala jää siis edelleen myös käsitteenä hyvin epämääräiseksi.

        Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole tässä ketjussa analysoida Jumala-käsitteen määrittelyyn liittyviä ongelmia, vaan ns. vapaata tahtoa koskevien, laajalle levinneiden virheellisten käsitysten oikaisemiseen mahdollisuuksien mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      132
      3019
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      260
      2647
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1698
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      209
      1675
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      59
      1562
    6. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      83
      1239
    7. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      45
      1218
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      78
      1202
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      305
      1053
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1022
    Aihe