Käytänkö turhaan korvaushoitoa?

Lilianninen

Olen 54 vuotias nainen, kuukautiset tulevat vielä joka kuukausi, joskin heittelevät. Ongelmani on ollut pitkään mieliala. Se laskee ennen menkkoja ja saan itku- ja raivokohtauksia, jotka järkyttävät itseänikin. Masennus iskee niin että minulla on itsemurha-ajatuksiakin välillä. Gynegologini suositeltua hormonikierukkaa, otin sen. Hän kirjoitti myös estrogeenireseptin. Kuumia aaltoja minulla on vähäisessä määrin vain ennen menkkoja. Korvaushoidosta on ollut apua mielialaan ja onhan se niukentanut vuotoakin. Nyt lähinnä mietin riskeeraanko liikaa käyttämällä estrogeenia vaikka kuumat aallot eivät vaivaa?

4

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauan_hikoillut

      Vaihdevuosioireet voivat olla hyvin monenlaisia. Jos sinulla on häiritsevät mielialaoireet, ja jos estrogeeni auttaa, niin hoito on oikea, ja sinä todellakin hyödyt siitä! Itse asiassa estrogeeni ehkäisee sydän- ja aivoinfarkteja, koska estrogeeni laajentaa verisuonia. Muu vaihtoehto tai lisälääke voisi olla mielialalääkitys, ja siihen varmasti suhtaudut paljon kielteisemmin. Kokonaisuudessaan hormonikorvaushoito on mielestäni parempi vaihtoehto, jos vaivasi johtuu hormoninpuutoksesta - niinkuin ilmeisesti johtuu. Itse asiassa naishormonipitoisuudet lähtevät laskuun jo alle 40-vuotiaana, ja ainakin itselläni on ollut säännöllisestä kierrosta huolimatta kuumia aaltoja kuukautiskierron vaihteessa liene 35-vuotiaasta, ja ajoittain limakalvo-ongelmaakin. Vagifemiä suositeltu itselleni jo 40-vuotiaana.

      Muilla kohtuullisilla ja terveillä elämäntavoilla voit ehkäistä ikään ja elämäntapaan liittyviä sairauksia. Eli ei tupakointia, maltillisesti riittävän rasittavaa liikuntaa, kohtuullista ja monipuolista ravintoa ja jotain mielihyvää tuottavaa harrastetta. Lihaskunto laskee huomaamatta tosi paljon keski-ikään mennessä, ellei kuormita lihaksiaan riittävästi. Liikunnastakin voi oppia nauttimaan ja saamaan mielihyvää, ja uskoisin sen vähentävän vaihdevuosioireita - ainakin itselläni näin on.

      Hyvää vuotta 2016 sinulle!

    • Lilianninen

      Kiitos vastauksesta Kauan hikoillut! Elämäntapani ovat terveelliset, en tupakoi ja harrastan liikuntaakin. Tosin voisin sitä enemmänkin harrastaa jos saisin itsestäni irti. Lenkillä käyn vaihtelevasti. Joskus jopa päivittäin, toisinaan 2-4 kertaa viikossa. Liikunnan huomaan nostavan mielialaa. Alkoholia en käytä ollenkaan, syön suhteellisen terveellisesti ja olen normaalipainoinen. Mielialalääkkeitä en halua käyttää, kuten arvelitkin, koska en halua luopua seksuaalisista iloista.
      Hyvää Uutta Vuotta Sinullekin!

    • Aboriginaali

      Selittämättömät ruumiilliset oireet yleisempiä naisilla

      IA, 25.9.2007


      Lääketieteellisesti selittämättömät oireet, joita kutsutaan somatisaatio-oireiksi tai somatisoinniksi, ovat yleinen ilmiö. Naisilla somatisaatiohäiriö oli viisi kertaa ja somatisaatio-oireilu kuusi kertaa yleisempää kuin miehillä, kertoo tuore väitöskirja.

      Somatisoinnista aiheutuu subjektiivista kärsimystä ja henkilöiden toimintakyvyn laskua.

      Juha T. Karvonen arvioi väitöskirjassaan 1600 kolmekymmentä vuotiaan oululaisen henkilön somatisaatiohäiriön ja somatisaatio-oireilun yleisyyttä.

      Somatisaatiota on yritetty aikaisemmin määritellä usein eri tavoin, mutta mikään niistä ei ole osoittautunut muita paremmaksi. Tässä tutkimuksessa määritelmänä käytettiin oireilua ja psykiatrisen diagnoosiluokituksen diagnoosia. Tietoja kerättiin sairauskertomuksista ja eri rekistereistä sekä haastattelemalla osa tutkittavista.

      Somatisaatiohäiriödiagnoosi todettiin 1,1 prosentilla ja somatisaatio-oireita 6,1 prosentilla tutkittavista. Naisilla somatisaatiohäiriö oli viisi kertaa ja somatisaatio-oireilu kuusi kertaa yleisempää kuin miehillä. Havaitut somatisaatiohäiriön ja -oireilun esiintyvyydet ovat sopusoinnussa aiempien kansainvälisten tutkimusten kanssa.

      Krvosen mukaan tutkimus osoitti, että lääkärit eivät tunnistaneet somatisaatiohäiriötä, ainakaan häiriön olemassaoloa ei oltu kirjattu sairauskertomuksiin. Somatisaatio liittyi psyykkiseen stressiin ja muuhun psykiatriseen sairastavuuteen.

      - On tärkeää tunnistaa somatisaatio ja siihen liittyvä oheissairastavuus ja tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että lääkäreille tulisi tarjota koulutusta somatisaatiohäiriön ja -oireilun tunnistamisessa. Havainnot korostavat psykiatrian ja muiden lääketieteen erikoisalojen yhteistyön merkitystä somatisaatiosta kärsivien potilaiden tutkimuksessa ja hoidossa, Karvonen sanoo.

      LL Juha T. Karvosen väitöskirja Somatization in young adults. The Northern Finland 1966 Birth Cohort Study tarkastetaan 28. syyskuuta Oulun yliopistossa.
      -------------------------------------------------------------------

      • Varjelevakainen

        Somatisaatio......? Hyvä isä sentään!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe