Viihdytkö?

Viihtyvä

Minä viihdyn omassa kodissani. Minulla on ollut elämäni aikana monta kotia. Jokaisen kotini seinien sisällä olen viihtynyt ja muistan niiden ilmapiiriä, värejä ja huoneita lämmöllä. Mutten kaipaa takaisin entisiin. Nykyisessä on parhainta juuri nyt.
Minun ei täydy mennä pois kodistani jouluna eikä uutena vuotena eikä juhannuksenakaan, jotta näyttäisin tutuille ja tuntemattomillekin, että olen menevä ja menestynyt, jolla on varaa matkustaa. Minäpä olenkin viihtyvä.
"Maailmassa ei ole mitään mukavampaa kuin viihtyminen eikä mikään ole helpompaa", - Tove Janssonin: Muumilaakson Marraskuu
https://www.youtube.com/watch?v=Gg1yhcQ4yi4

32

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta vie, täällä viihdyn,
      kauan olen maailmalla kiertänyt,
      viimein kierrokseni päättänyt,
      koivun juurelta päärynäpuun alle
      tammikin houkutti luokseen jäämään
      silti rakastuin kuusien huminaan
      omenapuut kun kotiin kutsuivat
      tänne tutuille juurille palasin
      totta vie täällä viihdyn.

      Tove J viihtyi näissä maisemissa
      https://youtu.be/p3nQ_ar_6Zk

    • flegaatti

      Kyllä viihdyn. Jopa parin, kolmen kuukauden jaksojakin.

    • Viihdevitsinikkari

      Viihdyn. Siinä. Missä pääni kallistan. Olkoon se hotelli. Mökki. Teltta. Koti seinien sisällä.

    • Korppis1

      Olen viihtynyt oikein hyvin tässä uudessa kaksiossani. Huoneen sisustuhan koostuu entisistä huonekaluista ja tekstiileistä. Esikoinen sanoikin kun tuli kotiin, että lämmin henkinen kuten entiset kotimmekin.

      • Meinasi.tulla.hiki

        Minunkin koti oli tosi lämminhenkinen. Se syttyi palamaan.


    • Viihdyn kotonani liiankin hyvin, voi auttaa sekin että asun ympäri vuoden kahdessa paikassa.
      Aikaisemmin reissusin paljon, nyt ei oikein innosta kun palatessa on väsyneempi kuin lähtiessä, lennot ovat niin väsyttäviä, ja käyvät jalkoihin, lentosukatkaan eivät oikein auta.
      Olen nähnyt mualimmoo ihan tarpeeksi. Joskus tekee kaamoksen aikaan mieli aurinkoon. En ole silti menevä taikka menestynyt, elän säästäväisesti.

      Kesällä olen synnyinseudulla kuukauden ja ajelen ympäriinsä. Kun menen uuteen paikkaan reissulla, teen sinne heti kotoisat oltavat ihan pienillä konsteilla.

    • kotonaollaan

      Minäkin ole kai sitä sorttia, että missä koira kolme yötä niin on siellä kotonaan. Eipä tästä kauaksi kaipaile. Voin olla hyvin kaukana, mutta matkoille ei mieli silti halaja. Ainoastaan kaipuu lapsuuden maisemiin, vanhempien pesään, saattaa joskus, varsinkin joulun aikaan täyttää mielen, mutta kun tietää, ettei se ole enää mahdollinen, niin koti on tässä ja riittää.

    • ent.siivoojaparka

      Tässä asunnossa näytän viihtyvän. En käynyt tänäänkään parveketta kauempana.
      Monta asuntoa minulla on ollut tähän ikään mennessä, mutta en voi sanoa, että olisin kaikkiin kotiutunut koskaan.
      Tässä olen asunut kai 35 vuotta ja heti alkuunsa tämä tuntui siltä, mitä lapsuuskodin jälkeen pystyin sanomaan omakseni ja lasteni kodiksi.
      Huonossa kunnossa tämä on, mutta remonttia on luvassa. Koska se tapahtuu, niin siihenhän voi mennä aikaa, lienenkö hengissä enää silloin.
      Hyvän mallinen ja valoisa asunto, kun on ikkunoita joka ilmansuuntaan vaikka on kerrostalo. Kaunis ja viihtyisä ympäristö, puita näkyy joka ikkunasta, hiljaiset naapurit (ainakin nykyisin)...

      • Voit kehaista asuvasi keskellä metsää,
        kun puita kerran näkyy joka ikkunasta.


      • ent.siivoojaparka
        rosaliiin kirjoitti:

        Voit kehaista asuvasi keskellä metsää,
        kun puita kerran näkyy joka ikkunasta.

        Puitten, pienten metsiköitten ja nurmikoitten ympäröimänä.
        Näkyy tästä puitten lomasta muitakin taloja, että en nyt ihan keskellä metsää vaikka lähellä on oikea metsäkin ja kävelymatkan päässä meri.


    • hytinäx1

      Juu, kyllä tässä nykyisessä olen viihtynyt oikein hyvin. Juuri ennen joulua tuli postilokeroon ilmoitus just tämän kaupunginosan suunnitelman muutoksesta. Täytys oikeastaan käydä tuolla suunnittelukonttorilla käydä katsomassa mikä aikataulu suunnitelmalla on ja mitä se merkitsee oikeastaan asumiseen. Voipa olla että on aika jälleen etsiä jotain muuta jos tähän tulee vastapäätä kerrostaloja ja paljon liikennettä.

    • Ellei kotonaan viihdy, on paras muuttaa pois.

      • siilimuori3

        Tai tehdö kodista koti jossa viihtyy.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Tai tehdö kodista koti jossa viihtyy.

        Eikö tuon olis jo älynnyt tehdä, kun huomaa ettei viihdy.
        Eikä se taida aina ulkoisista seikoista kiinni olla.


      • siilimuori3
        Ancelina kirjoitti:

        Eikö tuon olis jo älynnyt tehdä, kun huomaa ettei viihdy.
        Eikä se taida aina ulkoisista seikoista kiinni olla.

        Ei välttämäti. On siis kaksi vaihtoehtoa, joko muuttaa pois tai tehdä asialle jotin. Ensin todetaan tilanne ja sitten päätetään toimenpiteet :).


      • siilimuori3
        siilimuori3 kirjoitti:

        Ei välttämäti. On siis kaksi vaihtoehtoa, joko muuttaa pois tai tehdä asialle jotin. Ensin todetaan tilanne ja sitten päätetään toimenpiteet :).

        ja syystä riippumatta voi kodista koittaa tehdä sen mieluisan, sisäisistä tai ulkoisista.


      • Viihdettä.koteihin

        Tsot tsot.
        Suomessa asuu vähintään kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka eivät viihdy kotonaan, asunnossaan joko naapureiden, ympäristön, maisemien, pitkien etäisyyksien, joukkoliikenteen toimimattomuuden tai muuten vain vittumaisuuden vuoksi. Mutta eivät ne penteleet osaa, uskalla, viitsi muuttaa muuallekaan vaan napisevat kymmenen kaksikymmentä kolmekymmentä vuotta.


      • Viihdettä.koteihin kirjoitti:

        Tsot tsot.
        Suomessa asuu vähintään kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka eivät viihdy kotonaan, asunnossaan joko naapureiden, ympäristön, maisemien, pitkien etäisyyksien, joukkoliikenteen toimimattomuuden tai muuten vain vittumaisuuden vuoksi. Mutta eivät ne penteleet osaa, uskalla, viitsi muuttaa muuallekaan vaan napisevat kymmenen kaksikymmentä kolmekymmentä vuotta.

        Tuossa on enemmänkin kyse ympäristötekijöistä kuin kodissa viihtymisestä.
        Oletin pysyttävän seinien sisäpuolella, tosin voi sinnekin mekkalaa kuulua ja se häiritsee oloa.


    • siilimuori3

      Nykyisessä viihdyn, olen muuttanut monesti. On koteja joissa en ole viihtynyt. Nykyinenkään ei varmaan ole sitten eläkeiän kotini mut aika aikansa kutakin.

    • Psykoterapeutitar

      Suorastaan rakastan tätä ensimmäistä omaa kotiani <3

    • nuormieli

      Viihdyn mainiosti! "oma koti kullan kallis" enhän tähän muuta voisi sanoa, on luontoa, merenranta 200m päässä, mahtavat ulkoilumaastot, hyvät kulkuyhteydet H:gin ydinkeskustaan ajassa noin 15 minsaa, hyvät ystävälliset naapurit, olen "onnentyttö" omassa kodissani.

      • kutonen1

        Taidetaan asua aika lähekkäin?


      • nuormieli
        kutonen1 kirjoitti:

        Taidetaan asua aika lähekkäin?

        Oisko noin! jos meet yleisellä kulkuvälineellä keskustaan, menetkö bussilla, metrolla vai ratikalla?.


      • kutonen1
        nuormieli kirjoitti:

        Oisko noin! jos meet yleisellä kulkuvälineellä keskustaan, menetkö bussilla, metrolla vai ratikalla?.

        Ai juu..onhan tuota merta toisessa suunnassakin ;-)
        Mä meen bussilla.


      • nuormieli
        kutonen1 kirjoitti:

        Ai juu..onhan tuota merta toisessa suunnassakin ;-)
        Mä meen bussilla.

        Joo Helsingistähän sanotaan "Itämeren Helmi" täällä on näitä rantoja ja saaria melkein joka suunnassa, mut samassa kaupungissa asustellaan, en ole kovin monen kommentoijan huomannut kertovan asuvansa "hesassa".


    • kesivä

      Ihan hyvin viihdyn vaatimattomassa kodissani. En kaipaa enää mihinkään. Reissut on reissuttu. Enää pikkutsemppi eläkepäiville ja sitten aikaa oleilla enempi kotona.

    • Viihdyn yllättävän hyvin vaikka ei ole mitään historiaa, mitään sukukroniikkaa, mitään erityisiä tunteita jotka sitoisivat tähän maankolkkaan. Palanen hiekkharjun kuvetta, virtaavat vedet ja piha johon mahtuvat tuulet joka ilmansuunnasta, aurinko joka kiipeää talvellakin valaisemaan keittiönikkunaa kuustenja mäntyjen latvojen yli, juna joka kulkee kerran tunnissa ja pysähtyy asemallamme, vesilintujen äänet joelta, joutsenparvet ja merikotkat, naapurin paksu, viirullinen kissa joka jahtaa hiiriä pihallamme....kaupunki vajaan puolen tunnin päässä, keskusta missä kaikki palvelut ja kaupat vartin päässä autolla, lapset ja lapsenlapset tunnin päässä....ja Suomi vain lyhyen laivamatkan päässä.

    • Tämä on sama tarina samanlaiseen aloitukseen jokunen aika sitten.

      Stadissa vuodesta 1972
      Kiva duuni.
      Hyvä palkka.
      Eläke-suunnitelman laadin heti.
      Hyvä eläke pitää olla.
      Stadissa kuolen.
      Stadin vuokra-kämpässä.
      Oma vuokra-parkki-paikka omalle autolle.
      Vuokra-sähkö-tolppa.
      Laatu-Lähi-ruoka ja lähi-palvelut.
      Enää kuolema puuttuu.
      Ei paha...vai?

      H.

    • ei_koti-ihminen

      Asunto on paikka, jossa nukutaan ja vaihdetaan vaatteita. Sekä joskus löhötään ja ladataan akkuja. Mutta sana "koti" ei merkitse minulle mitään.

      • nyt-on-kaksi-kotia

        Minulla on ollut lapsuuskoti, josta muutin Hesaan ja siellä ne oli asuntoja/kämppiä, kunnes avioiduin ja silloinkin oli Munkkiniemen vuokrakämppä vain asunto, kunnes muutimme Espooseen omakotitaloon ja se oli koti, koska se oli oma.

        Sieltä, kun matkustimme lapsuuskotiini, niin se oli "mennään maalle", ei enää kotiin, vaan kotiin sitten palattiin takaisin.

        Surukseni luin lehdestä, että taas joku onneton (ei ehkä tiennyt, että oli onneton) on hukkunut Bodomjärveen, jossa itsekkin olen luistellut ja hiihtänyt ja tietenkin uinut kesäisin, .. silloin joskus! Muutimme sinne lähelle juuri Bodomjärven murhien aikoihin.

        Kyllä hotellissa voi tietenkin nukkua, löhötä ja akkuja ladata ja siksi kai sinne jotkut majoittuvat reissatessaan, mutta vain,... niin, rakkauden ja ties minkä vuoksi, mutta eihän se ole koskaan koti?


    • Kodissa viihtyminen ja vaihtelun halu eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita.
      Luonnekysymys. Työelämässä ollessani 3 - 5:n vuoden jälkeen alkoi jalkapohjiani kutittamaan. Talovelat ja lasten ala-astevaihe pitivät meitä paikallaan ylipitkään mutta sitten helpotti.

      Viihdymme kotona. Sijainti on meistä hyvä, asunto sopiva ja seinänaapurit huomaamattomia.
      Kuitenkin vuosittain viihdymme muualla 14 - 16 viiikkoa. Vaimon viihtymiset siihen lisäksi. Nyt hän lähtee ystävänsä kanssa viihtymään Teneriffalle tammikuun lopulla.
      Meistä on mukava viihtyä useammissa paikoissa.

    • Psaari

      Viihdyn nykyisessä kodissani erittäin hyvin. Edellisessä kodissani oli ongelmana naapureiden jatkuva musiikin soittaminen täysillä ja viikottaiset juhlimiset. Kun kerrostalossa asuu, niin oppii arvostamaan sitä, jos naapurista ei kuulu koko ajan kova meteli. Onneksi nykyiset talot on rakennettu siten, ettei kaikki naapureiden äänet kuulu seinien läpi. Vaikka koti on kuinka viihtyisä, niin meluavat naaprit tekevät kodista kaikkea muuta kuin viihtyisän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      388
      4792
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2641
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      154
      1906
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1628
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1493
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1347
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1335
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      62
      1287
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      48
      1282
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1091
    Aihe