Kirkostaeroaminen ja nuoret

LapsetMukaan

Tämä meni ensin vanhempien palstalle, mutta mitä mieltä ovat nuoret?

Monet vannhemmat eroavat nyt kirkosta: http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/ Ja monet ovat eronneet viime vuosina.

Mielestäni lasten ja vanhempien on hyvää pitää yhtä - eli jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, ei lapsiakaan ole hyvä siellä viruttaa, vaikka taannoin tulikin kastatettua. Näin tulee myös vapausasteita koskien koulua (uskonto/ET -valinnanvapaus).

Ja kun on paljon "sekapareja", joissa toinen kuuluu kirkkloon ja toinen ei, on luontevampi tilanne, että lapsi ei kuulu kirkkoon, koska siten on lasten kasvatukseen liittyviä vapausasteita enemmän. Kirkkoon kuulumattomuushan ei estä viemästä lasta kirkkoon tilaisuuksiin jne.. eikä estä pääsyä koulun uskonnonopetukseen, mutta avaa mahdollisuuden valita UE/ET.

Ps. Miksi HS ja Yle eivät eilen uutisoineet tätä, vaikka monet muut mediat uutisoivat?http://www.eroakirkosta.fi/media/none/tiedote_13_2015.html?year=2015

14

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hajgiohgjiur

      Itse ainakin aion erota kirkosta heti kun täytän 18.

    • Kun tätän 18 eroan heti kun mahdollista, kun siitä pitää vielä maksaakin.

      • gfdsgfd

        Ei siitä mitään täydy maksaa.


      • gfdsgfd kirjoitti:

        Ei siitä mitään täydy maksaa.

        Täytyyhän, verot


    • uskootaiei

      Jos vanhemmat eroaa kirkosta niin miksi lasten pitäisi? Vaikka itse olen eronnut kirkosta niin haluan että mahdolliset tulevat lapseni kastetaan ja kävisi riparin jos siltä tuntuu ja eroaa kirkosta jos haluaa. Helpompi se on että lapsi kastetaan ja hän sitten itse eroaa kirkosta jos siltä tuntuu. Vaikka erosin itse kirkosta niin olen kiitollinen että minut on kastettu ja olen kuulunut kirkkoon vaikka vanhempia ei uskonto asiat kiinnosta (vanhempani kuuluu kirkkoon). Päätökset tekee jokainen itse kun ikää on sen verran että ymmärtää. Itse ajattelen että on outoa jos lapsi ei kuulu kirkkoon. Mutta sitten kun puhutaan jo yli 18 vuotiaasta en näe siinä mitään ihmeellistä. Kukin tavallaan.

      • KylläET

        Kumpi on parempi "nollatilanne" lapselle tai nuorelle ratkaista oma kuulumisensa? Minusta se on se, että ei kuulu kirkkoon. Silloin voi esim. valita, onko koulussa uskonnonopetuksessa vai elämänkatsomustiedossa. Jos on kirkon jäsen, uskonnon opetus on pakollista, ei vaihtoehto.

        Elämänkatsomustietohan on sikäli neutraali aine, että se ei yritä tuputtaa mitään ainoaa oikeaa katsomusta niin kuin uskonnonopetus tekee.


    • AvataanAvataan

      Koululaisen huoltajat voivat avata ET:n omallle lapselleen, kun erottavat vauvakasteen myötä kirkon kirjoihin joutuneen lapsensa kirkosta. Se tapahtuu paperisella lomakkeella, jonka voi tulostaa www.eroakirkosta.fi -palvelusta.

      Molempien huoltajien allekirjoitus, ja 12 vuotta täyttäneen suostumus. Ja tiedoksi, että 15 vuotta täyttänyt on itse eroaja, mutta molempien huoltajien suostumus vaaditaan.

      Ja jos lapsi/nuori ei edes kuulu kirkkoon, mutta eka luokalle mennessä tuli ilmoitettua uskonnonopetukseen, ET:n voi avata ilmoittamalla kouluun, että oppilas siirtyykin uskonnosta ET:oon.

      Kirkkoon kuulumaton nuori voi lukiossa valita, opiskeleeko ET:oa vai uskontoa. Pakollisten kurssien määärähän vähenee kolmesa kahteen elokuusssa 2016. Mutta se taitaa koskea vasta tänä vuonna lukion alottaneita.

      Ilmoituksen koululle voi tehdä vaikka jo heti, jolloin peruskouun puolella vaihto tapahtuu nyt kevätkukukauden ensi päivinä.

    • dfhgtfhygt

      Seurakunnilla on kaikenlaista kerhotoimintaa ja nuorisotilaa. Jos niitä käyttää niin ainakin minusta olisi silloin syytä myös kuulua kirkkoon.

      • SanonVaan

        Kirkkoon kuulumaton nuori voi niissä käydä. Itse asiassa heitä jonkin verran käykin ja sitten myös rippikoululeirin kautta värvätään kirkon jäseniksi.

        Tilastojen mukaan 12-14-vuotitaia liitetään kirkkoon enemmän kuin erotetaan (huoltajien toimesta se tapahtuu, 12-vuotiaan suostumuksella).

        Tietysti siinä on sosiaalista paintta kaverien ja ehkä kerhovetäjien, opettajien ja kenties joidenkin sukuaisten toimesta. Mutta on se silti parempi kuin vauvakaste, jossaa vauvaparka voi vain parkua.

        Tosaalta Nuorisobaarometrin mukaan yli 50 nuorista on "ei-uskonnollisia". Tämä kertoo siitä, että kirkon jäseninä on vauvana liitettyjä pakkojäsenä, jotka eivät usko kirkon oppia.

        Voivat kuitenkin erota vasta 18-vuotiaan, ja maksaa kirkollisveroa koko erovuodelta.

        Olisi parempi erota jo aiemmin. Tai olla liittämättä lapsia kirkooon. Jättää asia kullekin. Niin kai puolueidenkin jässenyyden osalaa tehdään.


      • SanonVaan
        SanonVaan kirjoitti:

        Kirkkoon kuulumaton nuori voi niissä käydä. Itse asiassa heitä jonkin verran käykin ja sitten myös rippikoululeirin kautta värvätään kirkon jäseniksi.

        Tilastojen mukaan 12-14-vuotitaia liitetään kirkkoon enemmän kuin erotetaan (huoltajien toimesta se tapahtuu, 12-vuotiaan suostumuksella).

        Tietysti siinä on sosiaalista paintta kaverien ja ehkä kerhovetäjien, opettajien ja kenties joidenkin sukuaisten toimesta. Mutta on se silti parempi kuin vauvakaste, jossaa vauvaparka voi vain parkua.

        Tosaalta Nuorisobaarometrin mukaan yli 50 nuorista on "ei-uskonnollisia". Tämä kertoo siitä, että kirkon jäseninä on vauvana liitettyjä pakkojäsenä, jotka eivät usko kirkon oppia.

        Voivat kuitenkin erota vasta 18-vuotiaan, ja maksaa kirkollisveroa koko erovuodelta.

        Olisi parempi erota jo aiemmin. Tai olla liittämättä lapsia kirkooon. Jättää asia kullekin. Niin kai puolueidenkin jässenyyden osalaa tehdään.

        Nuorisobarometri2015:n mukaan yli 50 % on "ei-uskonnollisia".
        https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2015/03/Nuorisobarometri_2014_web.pdf


    • SanonVaan

      Jos täytät 15 vuotta tänä vuonna ja aiot mennä lukiooon (tai ammattikouluun), kannattaa hankkia lupa erota kirkosta, niin voi esim. lukiossa valita, minkä katsomusaineen kurssit suorittaa ja välttyy kirkolllisveron maksamiselta siten kun alkaa tienata.

      • HyväIdea

        Lukiossa ET-ryhmään. Ilmoita jo kevääällä, niin ryhmästä tulee isompi, kun tieto kulkee.


    • Sanonpvaa

      Joulukuu on hyvä aika erota kirkosta - ja erottaa samalla lapsetkin.

      Lapset, nuoret, saavat siten oikeudet valita koulun/lukion katsomusaineeeksi elämänkatsomustiedon "pakkouskonnon" sijaan.

      Tai peruskoulussa valinnan tekevät huoltajat, muta lukiolainen saa valita itse - jos ei kuulu kirkkoon.

      Huoltajat voivat erottaa lapsensa kirkosta, vaikka itse olisivat jo eronneet tai eivät aikoisi erota!!!

      Ja 15 vuotta täyttänyt voi itse erota, mutta vain jos huoltajat antavat sjuostumuksensa.

    • LäksimpäMinäkin

      lätkimään koko kirkosta mutta liian myöhään. 28 vuotta maksoin kirkollisveroja kun en viitsinyt sen vertaa että olisin veroilmotuksesta katsonut mitä se kustantaa. 50,88 e per kuukausi ! Ja mitä siitä sain? En niin mitään.
      Nyt onnittelen pappeja uudesta dieetistä, minun rahoillani ette enää liho.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe