Laittakaas lainamäärät tiskiin.
Kenellä eniten, kenellä vähiten ja kenellä ei lainkaan?
Paljonko asuntolainaa?
89
777
Vastaukset
- lainaonlainaa
n. 250 000€ lainaa. Asunto 185m2 (huoneistoala) 3 vuotta vanha omakotitalo uudellamaalla. Asunnon arvo noin 450 000 - 500 000€
- Sori-Vaan
Et saa siitä tota hintaa jos tänä päivänä lähdet myymään.
- Sori-Vaan-Ittelles
Mistä sinä tiedät, millainen ok-talo tämä on ja missä se sijaitsee tarkalleen. Meinaatko, että esim. 3 vuotta vanha kivitalo Espoon Westendissä ei ole mukamas puolen miljoonan arvoinen?
- enpä_usko
Sori-Vaan-Ittelles kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, millainen ok-talo tämä on ja missä se sijaitsee tarkalleen. Meinaatko, että esim. 3 vuotta vanha kivitalo Espoon Westendissä ei ole mukamas puolen miljoonan arvoinen?
Talon arvo määräytyy vasta kauppahinnassa. Kaikki muu on arvioita.
- riippuumissäasuu
Sori-Vaan kirjoitti:
Et saa siitä tota hintaa jos tänä päivänä lähdet myymään.
Asun itse lähellä Westendiä (4km) ja meidänkin alueelta ei saa taloa alta 500,000 euron. Ostin omani 2,5 vuotta sitten 525,000 eurolla tingittyyn hintaan...Toki tänäpäivänä myynti tämän hintaisille takkuaa mutta eipä täällä niitä juuri ole myynnissä.
- VälittäjätUlos
Sori-Vaan-Ittelles kirjoitti:
Ei ole ostajalle.Ja se ostajahan sen hinnan päättää eikä joku kuplaliski.Läskihän saa pyytää mitä haluaa mutta välittäjältä en osta yhtään kämppää koska on turha ammattiryhmä täysin.
- velka_vain_kasvaa
Kotitalouksien velka on jo ehtinyt kohota kaikkien aikojen ennätykseen, noin 150 MRD euroon. Se on niin paljon, että alenevien palkkojen ja porrrvarin irtisanomisten seurauksena käy automaattisesti näin:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/10097139/suomalaiset-eivat-selvia-veloistaan--valitettavasti-
MUTTA HEI, tuossahan eivät ole mukana YHTIÖ-lainat. Huh huh, kylmä hiki alkaa virrata.... - Ihan-hyvä-tilanne
Lainaa otettu tammikuussa 2014 142 500 euroa, tänään jäljellä 81 000 (laitoin juuri eilen 8000 euron ylimääräisen lyhennyksen). Tarkoitus jmaksaa pois kolmen vuoden sisällä.
Pystyisin varmaan maksamaan tiukemmallakin aikataululla mutta olen halunnut että lainan maksu ei vaikuta muuhun elämääni mitenkään eikä mistään tarvitse tinkiä.- EiTaivas
Asuntovelka tuo? Mun auto maksoi enemmän!!!! Kuinka köyhä olet oikeasti?
- Ihan-hyvä-tilanne
Asunto maksoi 485 000 josta minun osuuteni puolet eli 242 500. Ennakkosäästöjä oli 100 000 euroa.
- JTU
EiTaivas kirjoitti:
Asuntovelka tuo? Mun auto maksoi enemmän!!!! Kuinka köyhä olet oikeasti?
Upea keskustelun taso täällä. Kertakaikkiaan ;-)
- Hirmundus
65 000 €.
- ei_todellista
Kiitoksia tähänastisista vastauksista. Itsellä on 80 000 euroa jäljellä. 100 000 maksettuna. Puoliväli ylitettynä. Rivari Espoossa.
- velkamestari
Mulla oli viime vuonna sama tilanne. Liipasin 220k päälle lainaa ja aloitin ok:n rakentamisen Espoossa. Meni rakentamiseen noin 700k, lainaa nyt noin 300k.
Voitinko skaban? - Kaikkiomia
velkamestari kirjoitti:
Mulla oli viime vuonna sama tilanne. Liipasin 220k päälle lainaa ja aloitin ok:n rakentamisen Espoossa. Meni rakentamiseen noin 700k, lainaa nyt noin 300k.
Voitinko skaban?Minkä vitun linnan sä olet rakentanut? Mä siirsin 700 kiloo Aasiaan ja näkisit mitä sillä rahalla täällä saa. 20 vuokra-asuntoa on eikä oma talokaan ole ihan pikku luukku.
- velkamestari
Halvan puumökin rakennutin, tosin kellarilla. Tontti jopa tälle alueelle edullinen, 200k. Rinneja kallio, kunnallistekniikan louhimiset jne. Äkkiä menee matalaan majaan tontteineen700k. Toisaalta puolella miljoonalla saa kälysen kennoasunnon.
Kun anoopit ja duunit ja lastenhoidot on täällä Espoossa, minkäs teet muuta kuin itket ja maksat. - ei_todellista
velkamestari kirjoitti:
Voitinko skaban?Voit olla lähellä ykköspystiä :) Meillä on aika kiikkerä tilanne. Ollaan vaimon kanssa molemmat YT-neuvottelujen piirissä jotka päättyvät tammikuun puolivälissä. Jos molemmilta menee työt alta on hyvät neuvot tarpeen. Meillä on kaksi pientä lasta kaupan päälle.
- Jaahas-Joo
Kaikkiomia kirjoitti:
Minkä vitun linnan sä olet rakentanut? Mä siirsin 700 kiloo Aasiaan ja näkisit mitä sillä rahalla täällä saa. 20 vuokra-asuntoa on eikä oma talokaan ole ihan pikku luukku.
No kehitysmaat on tietysti asia erikseen. Ei kai siellä nyt mikään mitään maksakaan. Mutta kun kaikki eivät halua asua kehitysmaassa.
- OnneaVaan888
velkamestari kirjoitti:
Halvan puumökin rakennutin, tosin kellarilla. Tontti jopa tälle alueelle edullinen, 200k. Rinneja kallio, kunnallistekniikan louhimiset jne. Äkkiä menee matalaan majaan tontteineen700k. Toisaalta puolella miljoonalla saa kälysen kennoasunnon.
Kun anoopit ja duunit ja lastenhoidot on täällä Espoossa, minkäs teet muuta kuin itket ja maksat.Kohta maksat lisää kun mutut on kaikki siellä!Lol!!!
- lnölkjnj
100000e ja oli alumperin 125000e.
- Lainaseontämäki
17.000 jäljellä, asumisoikeus, alkuperäishinta 36.000. Ei kiirettä lopulla kuhan siihen mennessä ku kuolee. YH:Na en saanut lainaa yhden tuloilla. Pankit on kiristäneet lainaehtojaan.
- velkaaonjuuu
179,000 euroa.. Oli velaton rivari mutta ostettiin suurehko (215m2) ok-talo ja velkaa jälleen. No onneksi vaan 30-40% asunnon arvosta....
- Käyphääsenäinkii
Maksoin v. 2012 pois viimeiset. Ikää nyt 56v. ja eläkkeellä ollaan.
- BauHerr
O euroa lainaa. Useita asuntoja ammattitautina. Pankki minuun suuntaan nettovelallinen.
- ei_todellista
Mitenkäs lainasuhde noin päin on päässyt kääntymään?
- BauHerr
ei_todellista kirjoitti:
Mitenkäs lainasuhde noin päin on päässyt kääntymään?
Sillä se kääntyy, että on pankkitilillä rahaa eikä ota lainkaan velkaa.
Jos rakennusalalla ei tee konkurssia (monet kaverit ovat tehneet), niin tietyssä iässä on nettovarallisuutta eikä enää lainkaan lainoja (paitsi tietysti lyhyaikaisa ostovelkoja kirjanpidossa). - Jyppe
Tämä on kyllä toteutuskelpoinen toimintamalli. Onneksi ikää vasta 20 ja koulut edessä.
- BauHerr
Jyppe kirjoitti:
Tämä on kyllä toteutuskelpoinen toimintamalli. Onneksi ikää vasta 20 ja koulut edessä.
Minulla on Sinulle yllätys: koulua on minullakin edessä (ja puoli vuosisataa takana). Aina löytyy uusia tutkintoja ja mielenkiintoisa aloja opiskeltavaksi.
Nyt olen siinä pisteessä, että rakennustyömaalla ei tapahdu eikä voikaan tapahtua mitään sellaista, mitä minä en osaa itse tehdä.
Joo, maailmassa on parempia muurareita, rappareita, kirvesmiehiä, insinöörejä, LVIS-miehiä, hitsaajia, vedeneristäjiä, mattomiehiä, parketin asentajia, jne. MUTTA ero ei ole merkittävä eikä näy lopputuloksessa - ainoastaa työajassa. Eikä kukaan kysy, kuinka kauan siihen meni, vaan kuka sen teki.
Parasta on se, että pystyn arvioimaan muiden töitä. Tosin hyvän rakentajan tunnistaa helposti: sellainen juoksee vessaan. Työhönsä keskittyvä ei nimittäin huomaa kehon alustavia vihjeitä ennen kuin tulee todella pakottava kiire. Huonon taas tunnistaa siitä, että sellainen lähtee ABC-lle joka kahvitauoksi ja nehän venyvät.
- 81syntynyt
40500euroa. Laina otettu 2011 ja ostettu 190m2 ok-talo. Edellisestä asunnosta sai niin hyvin, niin ei tarvinnut uuteen kämppään ottaa ylimääräistä lainaa paljoakaan. 135000euroa oli ok-talon hinta.
- raksaaja
Kustannusarvaus oli n.380t v2003, lainaa sovittiin pankin kanssa otettavaksi 200t, viimeinen lainan nosto oli 2012, muistaakseni, säästöjä oli 10t kun aloitettiin.
Lainaa lyhennetty melkein koko ajan, välillä käytetty lyhennysvapaita, omalla työllä rakennettu paljon, pitkiä kausia on tienesti riittänyt rakennustarvikkeisiin, jne.
Muistelen että himpun alle 120t on velkaa tällä hetkellä, asuntolaina ainoa velka.
Jälkiviisautena sanon että rahaa olisi kannattanut olla sovittuna 350t kun aloitettiin, silloin ei olisi tarvinnut kituuttamalla (itse kitumalla) rakentaa kymmentä vuotta.- raksaaja
Lainaa olisi aloitusvaiheessa saanut miltei mielin määrin, mutta eipä uskaltanut ottaa vaikka "valtion virassa" Nuukialla ei vielä YT:t olleet näköpiirissä.
Sittemmin samaisen pankkivirkailijan ehdotuksin olisi autotkin voinut uusia samaan lainapiikkiin, no mepä ei oltu niin härskejä.
Ja kyseinen pankkivirkailija taitaa olla "linnassa" nykyään. LOL!
- vuokra_asuntoja_suosiva
Ei yhtään. Tilit relusti plussan puolella. Yliopito-opiskelun opintolainat maksettu ajat sitten. Tuolloin ammoisina aikoina 1980-luvun alussa opiskelu oli kokonaan lainapainotteista ja ja esimerkiksi opintoraha kuukaudessa oli vuonna 1981 150mk eli noin 16,7€
Olen aina suosinut hyväkuntoisia ja halpoja vuokra-asuntoja haja-asutusalueella. Tämän hetkinen asuntoni on siisti kerrostalokaksio (60 m^, kylpyhuoneessa tehty perusteellinen remontti toissa vuonna, (putkistot, laatoitukset, pöntöt , lavuaarit , hanat, lattiat jne.)
Vuokra 394 €/kk ja vesi sisältyy vuokraan. Neliömetrille tulee siis 6,5 €/m^. Jos kylmä ja kuuma vesi eriteltäisiin mittarin mukaan, tietäisi se kuukaudessa huomattavia lisäkustannuksia. Palkkani 2803€ netto, ei brutto.
Jos vuokrataloyhtion talous on hyvässä kunnossa, on vuokralla asumisesta omat hyötynsä. Tästäkin vuokrataloyhtiöstä vaihtuvuus on minimaalista: Asuntojen käyttöaste on 100% ja , ei häiriköintiä tai joutuu pois ja muuttoa tapahtuu tästä vuokrataloyhtiöstä korkeintaan 1-2 vuoden välein syystä tai toisesta ja sitten heti tyhjentyneeseen huoneistoon muutetaan.- BauHerr
"Ei yhtään. Tilit relusti plussan puolella. Yliopito-opiskelun opintolainat maksettu ajat sitten. Tuolloin ammoisina aikoina 1980-luvun alussa opiskelu oli kokonaan lainapainotteista ja ja esimerkiksi opintoraha kuukaudessa oli vuonna 1981 150mk eli noin 16,7€"
Huonosti olet asiasi hoitanut.
Opitontolainasta tulee lämpimiä muistoja. Otin opintolainaa ostaakseni Helsingin Puhelinyhdistyksen osuuksia, niistä tuli myöhemmin muistaakseni Elisan osakkeita -moninkertaisella voitolla. Ja oli ASP, jolla pääsi asuntokauppoja tekemään. Ensimmäisellä asunnolla tuli mahtava yli 100 % voitto. Tienasin asunnolla enemmän kuin samaan 2 vuoden aikaan teollisuuden keski/ymemmässä johdossa.
- sdkhgjäsfkhj
132 000e okt vantaa, kaksi työssäkäyvää maksajaa, joten ihan kohtuullinen laina.
- ei_todellista
Kaikki varmasti hallinnassa. Toivotaan töiden puolesta hyvää uutta vuotta.
Meillä on negatiivista jännittämistä tammikuun puoliväliin asti.
- tukka_lähti_järki_jäi
Alle 100 rahaa märkäpää-ikivelkaa, uusi 100 neliön omakotitalo ja lähes samankokoinen 2 auton lämmin talli.
Hakkaa kennoston 6-0 mennen tullen ja vielä palatessakin. - whoknowswinss
Asuntolaina kuitattu pois kauan sitten, 32 -vuotiaana. Omistusasumiseni on seurannut linjaa rivari-okt-kt. Seuraavaksi ostan mahdollisesti pienen viinitilan taalta etelasta ja luovun viimeisestakin suomalaisesta kt -osakkeestani.
- savieinari
Hyvää uutta vuotta palstan aktiivikirjoittelijoille!
Asuntolainat myös kuitattu pois. Omassa on nyt köllötelty jo jonkin aikaa. Mikäs sen mukavampaa!- LevollisetYöunet
Hyvää uutta vuotta ja tervetuloa Klubiin.
Tulet huomaamaan miten nyt alkaa se todellinen vaurastuminen. Itsetuntokin nousee kun on isäntä talossa eikä kenenkään vittuilua tarvitse enää sietää, mukaanlukien pomot. - savieinari
LevollisetYöunet kirjoitti:
Hyvää uutta vuotta ja tervetuloa Klubiin.
Tulet huomaamaan miten nyt alkaa se todellinen vaurastuminen. Itsetuntokin nousee kun on isäntä talossa eikä kenenkään vittuilua tarvitse enää sietää, mukaanlukien pomot.Kiitos kiitos! Nimen omaan, silloin sitä on oikeasti ISÄNTÄ talossa (isoilla kirjaimilla), kun ei kukaan tule määräilemään tekemisiä (ts. koti ok-talossa), eikä tarvitse pankin omistamalla velkaparketilla tallustella. ;=)
- Velkapommi
Velkaa 385k€
YT-neuvottelut vielä päällä. Helsingissä asun ja täällä alkaa duunit loppumaan. Varsinkin IT duunit mitä minä teen.
Kämppä lähtee pian myyntiin ja tavoitteena löytää Saksasta uusi elämä. Velkaa on alle vuoden vaimoni ja minun bruttopalkan. Säästöjä lähes saman verran. Velkaa vaan ei kannata maksaa näillä koroilla pois, kun tuotot ovat korkomenoihin nähden moninkertaiset. Tulot vakaat, eikä huolta YTeistä.
Sijoitusasunnon osto mielessä. Joko Suomesta tai Teneriffalta.- 240.000
Lainaa 240 000 yksin. En allekirjoita tuota, etteikö yksinhuoltajalle myönnettäisi lainaa (tai sinkulle). Eihän pankkiin tarvitse kuin soittaa ja kysyä, että voinko ostaa tämän ja puhelimessa tulee saman tien vastaus, että sopii. Minulla on aina ollut asuntolainaa ja tulee aina olemaan. En ymmärrä ylimääräisiä lainan lyhennyksiä ollenkaan, senkin ylimääräisen rahan voi sijoittaa ja saa paremman tuoton. Lainan korko on niin halpaa.
Minulla on kaksi sijoitusasuntoa. Toinen oikeastaan vahingossa kun ostin uuden asunnon, entinen piti myydä mutta en saanut muutamassa kuukaudessa kolmiota kaupaksi ja laitoin sen vuokralle. Nyt vuokralainen maksaa sitä lainaa (jäljellä 35 000) koron ja vastikkeen ja maksan itse toista sijoitusasuntoa ja tätä uutta kolmiota, joka ostin kokonaan lainarahalla (180 000). Ja oikeastaan menee tosi hyvin - hyvä ettei mennyt kaupaksi, asioilla on tapana järjestyä. - Nollakasvu
Lainaa edelleen 156000 (kämpän arvo 235000 syksyllä 2011) Välillä ahdistaa lainan koko. 5300 nettotuloilla sitä hoidetaan
- VerohelvettiSuomi
Näet siis nälkää minun tuloihini nähden....8655€ kahdessa viikossa......laskeppa kk...Tehän vasta harjottelette velan ottoa!!Mulla oli 4.8miljoonaa€ parhaillaan...nyt 0€.Muutto edessä hollantiin 4kk:n päästä ja kaikki on nyt myyty.
- 14-11
otan osaa velkakohtaloonne :)
viisaat ja varakkaat, kuten minä, asuvat itsellään vuokralla. eivät omista mitään suoraan, vaan firmansa kautta :)- köyhä.vuokriainen
Köyhät vuokriaiset ei omista mitään. Buahhahaaa..
- tuskin_menestynyt_yrittä
Eli sun firmas ei tee tulosta, vaan kituuttelee konkan partaalla. Onks vouti perässä , kun et voi omistaa mitään ?
Ei se oo yrittäjä eikä mikää joka ei nosta kevyesti verotettuja osinkoa 150 000€/v. - 5-5
tuskin_menestynyt_yrittä kirjoitti:
Eli sun firmas ei tee tulosta, vaan kituuttelee konkan partaalla. Onks vouti perässä , kun et voi omistaa mitään ?
Ei se oo yrittäjä eikä mikää joka ei nosta kevyesti verotettuja osinkoa 150 000€/v.viiltävää analyysia tietämättömältä velkaelvikseltä :D
voisin omistaa, jos haluaisin, mutta järkevämpää perustaa firma
muualle ja toimia sen kautta täällä. suomessa ei ole järkevää
omistaa mitään. - tuskin_menestynyt_yrittä
Tää on paras !!
Voisin omistaa, jos haluaisin.... - 2-8
Tää on paras !!
Voisin omistaa, jos haluaisin....totuus on aina paras :)
sekin on totuus että suomessa on verotuksen takia typerää omistaa mitään.
huomaat sen, tai jos olet sossujärjestelmän aivopesemä, et :b - tuskin_menestynyt_yrittä
Minä olen sitten äärettömän typerä kun sattumalta kuulun omistavaan luokkaan. Typeryyttä lisää kai se että olen yrittäjä. Huom. ! Kaiken olen ansainnut itse.
Suomen verotus on äärimmisen hyvin ennustettavissa. Kun pystyy ennustaa verot ja tietää omat menot verojen lisäksi , niin ei tarvitse muuta kuin tehdä sitä rahaa riittävä määrä. Ilmeisesti sinulla mättää näissä kaikissa....
Ennustettavan verotuksen lisäksi Suomessa on hyvää vähäinen kilpailu ja yletön säätely joka poistaa sen vähäisenkin kilpailun. Tiedätkö että Susilaumassa pitää ulkoa Susien lailla, ettei tule syödyksi !! - 5-13
Minä olen sitten äärettömän typerä kun sattumalta kuulun omistavaan luokkaan. Typeryyttä lisää kai se että olen yrittäjä. Huom. ! Kaiken olen ansainnut itse.
Suomen verotus on äärimmisen hyvin ennustettavissa. Kun pystyy ennustaa verot ja tietää omat menot verojen lisäksi , niin ei tarvitse muuta kuin tehdä sitä rahaa riittävä määrä. Ilmeisesti sinulla mättää näissä kaikissa....
Ennustettavan verotuksen lisäksi Suomessa on hyvää vähäinen kilpailu ja yletön säätely joka poistaa sen vähäisenkin kilpailun. Tiedätkö että Susilaumassa pitää ulkoa Susien lailla, ettei tule syödyksi !!olet erittäin typerä koska siirtämällä firmasi pois suomesta tienaisit paljon enemmän :D
sen tarkemmin avaamatta, minulla on firmat kirjoilla kahdessa eri eu-maassa ja verot jäävät kolmannekseen suomen tasosta. eli olet todella typerä ja sopiva yrittämään suomen sossulandiassa :D - tuskin_menestynyt_yrittä
Ymmärrän pointtisi jos olet samalla viivalla kuin Toivanen-Koivisto tai Nalle W ja bisneksesi ei ole Suomessa. Muuten homma on näpertelyä.
Omat havaintoni yrittäjien verosuunnittelusta on hyvin masentavia. Verosuunnittelu vie huomion bisneksessä ja on useimmiten miinusmerkkistä pitkässä juoksussa. Säästöt on pieniä mutta riskit isot.
Ei yrittäminen Suomessa ole mitenkään hankalaa. Katso Taloussanomien verotiedot yrityksistä. Yritykseni on kirkkaasti tuhannen parhaan joukossa kun katsotaan maksettuja veroja. Pari pientä vinkkiä etsintään: jätä pois pörssiyhtiöt ja huomio vain yhtiöt joiden osakepääoma on 2500€ ( tätä tietoa et saa valitettavasti Taloussanomista). - 8-8
Ymmärrän pointtisi jos olet samalla viivalla kuin Toivanen-Koivisto tai Nalle W ja bisneksesi ei ole Suomessa. Muuten homma on näpertelyä.
Omat havaintoni yrittäjien verosuunnittelusta on hyvin masentavia. Verosuunnittelu vie huomion bisneksessä ja on useimmiten miinusmerkkistä pitkässä juoksussa. Säästöt on pieniä mutta riskit isot.
Ei yrittäminen Suomessa ole mitenkään hankalaa. Katso Taloussanomien verotiedot yrityksistä. Yritykseni on kirkkaasti tuhannen parhaan joukossa kun katsotaan maksettuja veroja. Pari pientä vinkkiä etsintään: jätä pois pörssiyhtiöt ja huomio vain yhtiöt joiden osakepääoma on 2500€ ( tätä tietoa et saa valitettavasti Taloussanomista).toit hyvin esille yrittämisen mielettömyyden suomessa tällä lauseella:
"Ei yrittäminen Suomessa ole mitenkään hankalaa. Katso Taloussanomien verotiedot yrityksistä. Yritykseni on kirkkaasti tuhannen parhaan joukossa kun katsotaan maksettuja veroja."
jos tuo on mittarisi yrittämisestä, niin toistan jälleen: olet sossujärjestelmän aivopesemä.
yrittämisen tarkoituksena on tuottaa yrittäjälle rahaa, eikä ylläpitää ylipaisuneita julkisia rakenteita, joita suomeen on rakennettu usean vuosikymmenen aikana.
- suhdanteidenorjina
Pääsin vihdoin oman alani vakitöihin vasta 4 vuotta sitten, 37-vuotiaana. Pankin orjana ollaan oltu nyt 6 vuotta. Lainaa jäljellä 180 000. Vaimo irtisanottiin just 12 vuoden uhrauksen jälkeen. Nyt miettii mitä järkeä asua tällaista lukaalia, kun ei ole edes lapsia. Itselle riittäisi hyvin keskustan pikkukaksio, mutta vaimolle talo joku statusjuttu selvästi.
- marketingengineer
Onks täällä kaikki jo jotain paapparaisia. Meillä ikää 27/29. 240 tonnin lainasta jäljellä 160. Nettotulot meillä 6400, eikä lapsia, niin eipä mene vuosikymmeniä lainoja maksellessa. Tonttimme ihan oma, ei siis mitään typeriä vuokrakuluja. Talo 120 m2. Maalämpö ja ilmalämpöpumput, varaava takka. Käyttärit vain 180 luokkaa kuussa. Ei paha.
- Valehtelet
Sulla mitään omaa tonttia ole....kiinteistöveroa siitä tontistas maksat kuten muutkin joten mikä oma?Omasta ei makseta vuokraa valtiolle/kunnalle.Se ei ole koskaan verojen puolesta sun oma.
- Juristi41
Markkinointi-inssi kommentoi aamuyöstä :)
- Nollat
Mukava lukea näitä ihmisten kirjoituksia.
Itsellä on lainat jo maksettu mutta muistan sen ajan hyvin. Oma laina oli vaan satatonnia mutta oli sitä siinäkin kun maksoin sitä yksin ja kotona oli nälkäisiä suita odottamassa. Tuntui, ettei laina sula millään mutta kun oli 6 kymppiä jäljellä niin aloin tekemää Excel-taulukoita erilaisilla takaisinmaksuskenaarioilla. Varoitan sen tekemisestä nimittäin nälkä kasvaa syödessä ja ainakin meillä lyhennyserät nousivat pikku hiljaa äärirajoille. Kyllä siinä oli pelkoakin taustalla. Pelkäsin, että maailmantalous romahtaa ja kaikilta menee työt ja meiltä asunto.
Olen siis elänyt lainan kanssa jolloin käytiin Sveitsissä hiihtämässä ja Kauko-Idässä aurinkoa ottamassa, sekä uusköyhänä jolloin kaikki ylimääräinen pistettiin lainan maksuun. Näin jälkikäteen ajatellen se köyhäily oli kyllä parempi. Tai ei oikeastaan se vaan, että velattomana niin moni asia muuttuu niin paljon paremmaksi. Yt-neuvottelut eivät stressaa yhtään, rahaa voi hyvällä omatunnolla käyttää harrastuksiin tai tehdä investointeja jotka tuottaa mukavasti lisää kassaan. Voi tehdä kaikkea mitä on halunnut tehdä vaikka perhettäkin on. - öljnölkjn
150000e rivarista lainaa jäljellä 100000e.
Vaan jospa myyn sijoituskaksioni 3-4-5 vuoden päästä voisi olla laina nollattu. - APRIKOIJA
KYL. tällä palstalla on ROHKEITA SUOMALAISIA. En edes oo uskaltanu ajatella asunnon ostamista. Kahdeksan vuoden aikana olen muuttanut kuusi kertaa työn perässä , kuopio helsinki akselilla. Ehkä, sitten joskus jos ,tämä pakkolomien ja lopputilien jakaminen rauhottuu. Luulen ,etten ole ainut saman asian kanssa painiva. Onneksi nuo sijotukset ,ja arvopaperit on helppo kujettaa muuttaessa. Ja jospa ,asuntojen hinnat siihen mennessä putoavat realistiselle tasolle, nyt ne on kyllä ,jossain pilvilinnoissa
- Jets-off
Et todella ole ainoa. Itse valmistuin amk-inssiksi 2008. Tämän jälkeen muuttoja toisen perään töiden ajamana. Olen aina tehnyt työni hyvin ja tunnollisesti, mutta suhdanteet ei kumarra edes tätä. Uusia paikkoja olen toki löytänyt edellisten työnantajien avustuksella, mutta mitään pysyvää ei edelleenkään. Ikää jo 38, joten tuntuu että oman ostaminen ajautuu aina vaan kauemmaksi.
Oli aika, että olin aivan maassa, ja pidin itseäni täysin epäonnistuneena. Tajusin kuitenkin että epääonni oli se oikeampi totuus, koska olen koko ajan kuitenkin yrittänyt elämässä eteenpäin. Aina se ei vaan tunnu riittävän.
Pahinta on että työn perässä juokseminen on vienyt kaveri- ja parisuhteet. Eli olisiko sitä ollut kuitenkin tyytyväisempi elämäänsä pelkkänä raksajeppenä. Saattaisi olla jo oma talokin alla, perhe ja tuttavapiiri. Niin... aina unelmien perässä juokseminen ei kannata, jos samalla menettää kaiken muun elämän. - Velatomana
Odottavan aika on loputon. On liian kallista maksaa vuokraa ja odottaa asuntojen hintojen laskua. Itse ostin 10v sitten asunnon velka on nyt maksettu eipä sitä hintojenlaskua ole tullut.
- 200kiloa
200k lainaa, rivari Helsingissä arvo ehkä 320k.
Yksin maksan kun tuli ero 45vuotiaana.
3.5k netto kuukausituloilla ei paljoa juhlita mutta eletään, kaksi lasta.- 2lasta_ja_avoke
Väitän, että useimmilla tänne kirjoittavilla ei ole 3,5k netto. Bruttona voisi ollakin. Meillä siis 104k lainaa, talo on varovaisen arvioni mukaan 220-250k euroa. OK talo Tampereella. Alueella 50-60 luvun taloja isolla tontilla. Ratikkalinja tulee lähistölle :-)
- Tylsä2.95
Moi,
Lainoja jäljellä sellaiset 190 000€, niillä hankittuna 1000m2 omalla tontilla oleva 200m2 OK-talo ja 130m2 rivitalo-osake sekä 30m2 kt-yksiö, kaikki Helsingissä, kaksi viimeistä vuokralla tuomassa pääomatuloja. Noiden lisäksi alle tunnin ajomatkan päässä oleva 5000m2 omalla maalla oleva 70m2 vapaa-ajan asunto eli kesämökki, tontilla myöskin 20m2 rantasauna.
Edellämainittujen kiinteistöjen&huoneistojen yhteisarvo lienee lähellä miljoonaa euroa.
Kuukausitulot kahdella huoltajalla yhteensä 12-15000€/kk brutto, nettoa sellaiset 7-8000€/kk. Molemmat huoltajat ei suhdanneherkillä aloilla töissä eikä kummankaan organisaatioissa puhettakaan YT-neuvotteluista tms., päinvastoin jatkuva rekry laajenenmisen takia käynnissä.
Lainojen lyhennykset sellaiset 2000€/kk. Lainat maksettu pois noin kuuden-kahdeksan vuoden kuluessa, silloin viimeinenkin "iltatähti" muuttanee pois kotoa ja minä alan valmistautumaan eläkkeelle. Kolme alaikäistä huollettavaa.
Sitten hommataan toinen kesämökki jostain lämpimästä.
t: tylsis, yli 50vee papparainen- huhhuhhuhhuh_
Palstalla näyttää olevan kova tienistitaso ja yllätys, yllätys, kirjoittelijoilla on vain työt turvattu jne...
Totuus ei ehkä ole aivan noin kaunis. - en_ihan_usko
Joku tässä mättää, enkä ihan usko.
Helsingissä 200neliö 1000 tontti maksaa jo yksi 7-800k vähintäin,
130 rivari on 300-400k ja yksiö päälle 1-150k - ellei ne ole ihan romuja!
Siihen päälle vielä se mökki - niin miljoona ei riitä. Helposti 1.5M.
1.5M jos lyhennät 2k/kk menee aika monta kymmentä vuotta.
Joko on ollut alkupääomaa tai muuta rahaa, tai sitten valehtelet
Ja vielä, miten teidän brutto kk-palkka taso heittelee /-20%? - nöyräitseisarvo
huhhuhhuhhuh_ kirjoitti:
Palstalla näyttää olevan kova tienistitaso ja yllätys, yllätys, kirjoittelijoilla on vain työt turvattu jne...
Totuus ei ehkä ole aivan noin kaunis.Joo, enpä usko että se jolla on kova palkka ja suojatyöpaikka kehtaa tulla tänne lesoilemaan. Tai itse en ainakaan tässä tilanteessa kun porukkaa tippuu hyvistä viroista pois työelämästä koko ajan.
Itselläni lainaa jäljellä vielä 200, ja ikää jo 45. Vakituisen uraputken sain vasta 37-vuotiaana (lapsentekoriski enää pienempi?), jolloin uskalsi sen omankin vihdoin hankkia. Tätä ennen opiskeluja sen 10 vuotta ja töitä mitä ja mistä vain sai. Nyt kauhulla katson kuinka pitkälle näilläkään enää mennään. Onhan tosiasia että 5-kymppiset naiset potkitaan näistä hyvistä viroistakin, että saadaan palkkakulut alas. Nykyään kun työnantajalla tuntuu olevan mahdollisuudet tehdä mitä vaan. - Tylsä2.95
huhhuhhuhhuh_ kirjoitti:
Totuus ei ehkä ole aivan noin kaunis.Niin,
Opiskelualan ja myöhemmin työpaikan valinta on sanamukaisesti VALINTAkysymys.
Joku painottaa maksimituloja=suhdanneherkkä ala, isot riskit, isot tuotot, yleensä uran alkutaipaleella ja perheettömänä.
Joku toinen valitsee kunnan/kaupungin/valtion viran, pienet riskit, pienet tulot, työsuhteen näennäinen varmuus/pysyvyys sekä palkkaluokan/pätevyyden/koulutuksen mukainen liksa.
Kolmas taasen kolmannen sektorin työpaikan, kuten itse, asiantuntijuuden ja kokemuksen sekä osaamisen arvostus työpaikallani/asiakkaiden taholta on korkealla ja kun asiakaspalaute on koko ajan kiitettävää sekä organisatoorinen kasvu on vuodessa tasaiset 4-6%, on meillä kokoajan rekryt päällä, tulospakkiot toteutuu samoin kun henkilökohtaiset bonukset.
Ei tämä suojatyöpaikka ole, jos palute on heikkoa tai huonoa eli ei ole substanssia, niin saa mennä......
t: tylsis - EiEstoja
nöyräitseisarvo kirjoitti:
Joo, enpä usko että se jolla on kova palkka ja suojatyöpaikka kehtaa tulla tänne lesoilemaan. Tai itse en ainakaan tässä tilanteessa kun porukkaa tippuu hyvistä viroista pois työelämästä koko ajan.
Itselläni lainaa jäljellä vielä 200, ja ikää jo 45. Vakituisen uraputken sain vasta 37-vuotiaana (lapsentekoriski enää pienempi?), jolloin uskalsi sen omankin vihdoin hankkia. Tätä ennen opiskeluja sen 10 vuotta ja töitä mitä ja mistä vain sai. Nyt kauhulla katson kuinka pitkälle näilläkään enää mennään. Onhan tosiasia että 5-kymppiset naiset potkitaan näistä hyvistä viroistakin, että saadaan palkkakulut alas. Nykyään kun työnantajalla tuntuu olevan mahdollisuudet tehdä mitä vaan."Joo, enpä usko että se jolla on kova palkka ja suojatyöpaikka kehtaa tulla tänne lesoilemaan. Tai itse en ainakaan tässä tilanteessa kun porukkaa tippuu hyvistä viroista pois työelämästä koko ajan. "
No minulla ei ainakaan ole mitään tuollaisia estoja. Meillä molemmat töissä EU-viroissa. Nettopalkat yhteensä 11 860 euroa/kk. Työpaikka on niin varma kuin olla ja voi; koko EU:n pitäisi kaatua ennen kuin meistä kumpikaan työttömiksi jää. No onhan sekin mahdollista mutta sittenkin meitä tarvitaan vielä vuosia homman alasajamiseksi.
EU-virkoihin on ihan vapaa hakuprosessi, niihin voivat päästä kaikki joiden kyvyt riittäävät. Ei tarvitse tuntea ketään eikä mitään suosintajärjestelmää ole. Sen vuoksi en tunne edes mitenkään huonoa omatuntoa tuloistani. - goodluck..dum
Tylsä2.95 kirjoitti:
Niin,
Opiskelualan ja myöhemmin työpaikan valinta on sanamukaisesti VALINTAkysymys.
Joku painottaa maksimituloja=suhdanneherkkä ala, isot riskit, isot tuotot, yleensä uran alkutaipaleella ja perheettömänä.
Joku toinen valitsee kunnan/kaupungin/valtion viran, pienet riskit, pienet tulot, työsuhteen näennäinen varmuus/pysyvyys sekä palkkaluokan/pätevyyden/koulutuksen mukainen liksa.
Kolmas taasen kolmannen sektorin työpaikan, kuten itse, asiantuntijuuden ja kokemuksen sekä osaamisen arvostus työpaikallani/asiakkaiden taholta on korkealla ja kun asiakaspalaute on koko ajan kiitettävää sekä organisatoorinen kasvu on vuodessa tasaiset 4-6%, on meillä kokoajan rekryt päällä, tulospakkiot toteutuu samoin kun henkilökohtaiset bonukset.
Ei tämä suojatyöpaikka ole, jos palute on heikkoa tai huonoa eli ei ole substanssia, niin saa mennä......
t: tylsisTänä päivänä ei VALITA työpaikkoja, niitä haetaan. Ja hakijoita on PALJON. Sinunkin paikkasi sivuuttaa kohta nuori 3-kymmpinen, kaunis ja hyväkuntoinen, ja mikä tärkeintä HALVEMPI asiantuntija :)
- asennevammako
EiEstoja kirjoitti:
"Joo, enpä usko että se jolla on kova palkka ja suojatyöpaikka kehtaa tulla tänne lesoilemaan. Tai itse en ainakaan tässä tilanteessa kun porukkaa tippuu hyvistä viroista pois työelämästä koko ajan. "
No minulla ei ainakaan ole mitään tuollaisia estoja. Meillä molemmat töissä EU-viroissa. Nettopalkat yhteensä 11 860 euroa/kk. Työpaikka on niin varma kuin olla ja voi; koko EU:n pitäisi kaatua ennen kuin meistä kumpikaan työttömiksi jää. No onhan sekin mahdollista mutta sittenkin meitä tarvitaan vielä vuosia homman alasajamiseksi.
EU-virkoihin on ihan vapaa hakuprosessi, niihin voivat päästä kaikki joiden kyvyt riittäävät. Ei tarvitse tuntea ketään eikä mitään suosintajärjestelmää ole. Sen vuoksi en tunne edes mitenkään huonoa omatuntoa tuloistani.Olen itse töissä asiantuntijana valtiolla, ja tiedän ettei näitä paikkoja ole paljon. Ymmärrän kuitenkin että tuolla on tällä hetkellä todella päteviä hakijoita, enkä siksi ylpisty pitämään itseäni parempana näitä muita. Olen vain osunut tähän virkaan hyvään aikaan. Olisin voinut hyvinkin joutua sivuun niin kuin pari korkeasti koulutettua, pätevää virkatoveriani.
Pahinta tämän päivän työelämässä ja elämässä yleensä on juuri ylpeys ja ahneus. Ne joilla on hyvä paikka allaan, hokevat koko ajan itselleen, että muilla on mahdollisuus tähän samaan. Ja että "minulla on oikeus ansaita 4 kertaa enemmän kuin rankkaa perustyötä tekevä, koulunsa käynyt ammattilainen". Kyllä, koulutus pitäisi olla selvässä suhteessa palkkaukseen, mutta niin ei vaan monellakaan ole tänä päivänä. Tästä syystä en itse retostele palkkatietojani muille, tiedän että olen etuoikeutettu.
Jokaisella on tietenkin mahdollisuus aina parempaan, mutta se ei tee vähemmäksi sitä faktaa, että hyviä hakijoita on tällä hetkellä vaan liikaa paikkoihin nähden. Minua, sinua, sekä kumppaniasi parempia asiantuntijoita on tällä hetkellä vailla työtä, mikä ei varmasti johdu siitä etteivät he olisi yrittäneet. Onni näyttelee tänä päivänä suurta osaa paikan saannissa, haki sitä suhteilla tai ei. - Tylsä2.95
goodluck..dum kirjoitti:
Tänä päivänä ei VALITA työpaikkoja, niitä haetaan. Ja hakijoita on PALJON. Sinunkin paikkasi sivuuttaa kohta nuori 3-kymmpinen, kaunis ja hyväkuntoinen, ja mikä tärkeintä HALVEMPI asiantuntija :)
Niin,
Luetun ym_mär_tä_mi_nen on peijjjjjjakkaan vaikea laji peruskoulun käyneille.......näköjään....
Ensinnäkin, palkka-/verotiedot ovat julkisia.......Suomessa......
Ja heti jos työnantajani mielestä "nuori 3-kymmpinen, kaunis ja hyväkuntoinen, ja mikä tärkeintä HALVEMPI asiantuntija"..... on substanssiosaamisessa meikän edellä niin...... tervetuloa......., kirjoittaa läski, keski-ikäinen heterofaija......kyllä täällä riittää duunia meille molemmille....mä voinkin alkaa vähän hiljentää......
Kas, kun sitä ko_ke_mus_ta ei tällä(kään) alalla saa muualta kun töitä tekemällä......, oikeissa töissä, ei koulun-, ei opiston-, ei kansanopiston-, ei AMK:n-, ei yliopiston penkillä istumalla.......ei........ noista paikoista saa EHKÄ "lisenssin" mahdollisuudet/"työkalut" siihen että JOSKUS ymmärtää mitä oikea ammattitaito ja osaaminen on, eli tiedon löytäminen, sen jalostaminen ja ennekaikkea jakaminen maksavalle asiakkaalle.....
Älä ole katkera tälläiselle wanhalle paskalle joka on tehnyt yli 30vee töitä......, maksaen veroja koko ajan, pitäen yhteiskuntaa pystyssä......elättäen muitakin kun itsensä ja perheensä .......
t: edelleenkin, ammattitaito/kokemus/substanssiosaaminen hankitaan työskentelemällä, sitä EI saada oppilaitoksen penkiltä......
p.s "onni" on aina näytellyt suurta osaa kaikkien meidän elämässä......, niin myös 80-luvun lopun laman aikana......koko ajan töissä, kun ei vältellyt "PASKADUUNEJA" eikä muitakaan pullamössöporukan väheksymiä "ei koulutusta vastaavia" töitä......"onnea" voi vähän myös tönästä/edesauttaa.....eli ei se sun ovikelloasi soita ja hae sua huippuduuniin......"jalkaa ovenväliin"....... - kunMULLAon
Kyllä sitä sieltä korkealtakin viimein tipahtaa. Karma käy ylpeyden varjossa.
- Tylsä2.95
Moi,
Vai että korkealta......
Ehei, vaan wanha mies on elämänsä aikana hoitanut asiansa niin että jos/kun pääsee eläkkeelle niin on muutakin laittaa leivän päälle kun ylähuuli.....
Ei tässä olla mitään muuta kun "valkokaulusduunari"..... se ei mielestäni ole korkealla......ei.....
Karmasta en mitään tiedä, kun olen tapakristitty, kuten valtaosa meistä natiiviSuomalaisista.......
Kiva ettäSULLAon......
t: mulla on velkaa
- Tylsä2.95
Moi,
No kaskun olen tällä palstalla jo aiemmin kirjoittanut opintojen jälkeisestä asumisurastani: opiskeluaikana vuokralla, valmistuttuani (vuonna miekkakivikypärä) oma kaksio lainalla Helsingistä, sen remppa, myynti tuplahintaan, myyntivoittojen sijoitukset tonttiin ja opintolainan poismaksu, sen tontin realisointi tuplahintaan, myyntivoittoveron maksu, kolmion osto Helsingin keskustasta, sen remppa, myynti tuplahintaan, melkein kaiken asuntolainan maksu pois, OK-talon osto, osittain lainalla, sen perusparantaminen sekä -korjaaminen lisä- ja täydennysrakentamisineen, sijoitusasuntojen ostot, mökin hommaus.....
Nyt siis enää tuo vajaat parisatkua lainaa jäljellä noista hankinnoista......
Kuten mainitsin, se miltsi kiinteistöjen&huoneistojen arvoista oli sellainen "ikirommarin" varovainen arvio.......
Ei sen vajaa 200 000€ lyhentämiseen 2000€/kk mene kun 100erää, 12erää/per annum, hoplaa kahdeksisen vuotta......
Tulot "heittelee" kun omassa kuukausipalkassa on kiinteän 6000€/kk lisäksi proviso/bonus-osa joka on yleisimmin välillä 2000-5000€/kk.
t: wanha äijänrämä, töissä vanhempi erikoisasiantuntija- Nosstradaamus
Noilla tuloilla lyhentäisin nopeammin. Suomi ei kestä kahdeksaa vuotta ja mitä sitten tapahtuu tuleekin olemaan mielenkiintoista. Siinä vaiheessa on hyvä ainakin olla velat maksettu pois.
- Tylsä2.95
Moi,
Noh, toki jos rupeaisi vetämään suolivyötä kireälle.....
Mutta kun ei huvita, pitää elääkin, juuri tänään, tässä ja nyt......
Huomisesta kun ei ole takuita, Vladimir I suuri (siis pieni mikkihiiri), kun laittaa vaihteen ja muutenki kakkoselle niin tänmaan pullamössöt- ex-teiniläskit ei kestäis viikkookaan niin sitten oltaisiin taas "Suomen pien-ruhtinaskunta" ja se kotiryssä Juuuhann"the docent" el presidentenä, eli marionettinä.....
Tai PohjoisKorian JUu-ang-wang-sing-song-kyy, onnistuu väsäämään fyrkalla ostettujen slobotiedemiesten avulla vetypommin ja lähettää sen "oikeudenmukaisen-Korean-miekkasäilän" jonkun ilotulitusraketin nokassa kohti Manhattania, niin silloinen ämeriikan resipentti, The "leijonanluola" Triumph, laittaa vaihteen samantein kolmoseen, siinä on sitten siinä se.......
armasen-keddon sulle Daamuksen-nostra....
t: tylsin kaikista
p.s kolme kersaa, niin on pikkuisen pakko ajatella vähän muitakin kun itseään sekä vähän pidemmälle kun vaan ensi minuuttiin ja seuraavaan börstaan.....
- Heikkiharmaatossu
Lainaa 465k€. Uudehko ok talo Vantaalla. Rakentamiseen meni jotain 850k€ tontti.
Yrittäjänä tilipäivä (ne osingot) kerran vuodessa eli asunto on maksettu hyvin nopeasti. - wompatti55
100000 tilillä rahaa ..velkaa ei yhtään
- gallialainen
Lainaa 140 000€, joka lyhenee tonnin kuussa.
- Juristi46
62000e lainaa kesämökistä, talo ja rivarikolmio velattomat, eikä muutakaan velkaa. Kyllä velat ajallaan lyhenee, kun niitä makselee, tsemppiä kaikille ! Itse katsastelen toista loma-asuntoa lämpimästä.
- MinäVainvv
En viitsi tässä taloustilanteessa ottaa lainaa vaikka pankin mukaan saisin lainaa. Hinnat laskee ja asunnot vanhenee niin ehkä sit ostan. Ei kukaan nykyään ota isoa lainaa.
- whoknowshit
Mulla on homeinen bella merkkinen vene ja lainaa jäljellä 125000€ ja elän työkyvyttömyyseläkkeellä. Alkoi päässä viiraamaan. Alta viisikymppinen mieshenkilö olen ja Espoosta lähtöisin. You know me because i am howknow. Mutta eipä täällä aurinkorannikolla rahaa tarvitsekaan. Täälläkin toimii muuten sosiaalihuolto.
- Koronsaaja
Lainoja nolla. Talo oma. Vapaa-ajan talo oma. Autoja kaksi, omia. Vene oma. Säästöjä ja sijoituksia jonkin verran. Kaikki on itse, omalla työllä, omilla sijoituksilla ja omilla pääomatuloilla ansaittu ja verot maksettu.
Alkupääoma ei ollut iso pankkilaina vaan muutaman vuoden säästäminen ja sijoittaminen. Toki lainaakin on välillä vähän ollut. Pointti kuitenkin on, että kun itse sijoitat, niin saat rahoille rahoille korkoa - jos otat lainaa, niin joudut itse maksamaan korkoa. Me ollaan aina mieluummin saatu korkoa kuin maksettu sitä. Nolla euroa. Minimikuluilla vuokralla. Vain pieni osamaksuvelka telkasta jäljellä. Ei ole mitään järkeä ostaa omaa kämppää. Ihan uunojen homma. Kapitalistisioille tulee lirit housuun, kun talous sakkaa ja meikämanne senkun bailaa.
Ihan kunnioitettava ajatusmalli. Ainakin siihen saakka kunnes tavoitteet muuttuvat. Elämä kun opettaa ja saa haluamaan enemmän. Silloin voi jopa velka tulla kyseeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802