Joskus kuulee sanottavan, että Suomella on ollut hyvä herraonni. Väitteelle on esitetty myös todisteita, joissa ne ”hyvät herrat” ovat kyllä vaihdelleet. Samanlaisia vaihtelevia mielipiteitä on nähty tällä palstallakin.
Katsellessani ja kuunnellessani televisiosta Tasavallan Presidentti Sauli Niinistön uudenvuodenpuhetta ajattelin, että ainakin presidentinvaaleissa v. 2012 meillä oli hyvä herraonni. Presidentin puhe oli erinomainen sekä sisällöltään että esitykseltään. Puistatus kävi vartalossani kun mieleeni tuli, että huonommalla herraonnella siinä voisi olla päätään ja suutaan vääntelevä takakireästi ääntelevä Väyrynen! Hänen puheensa sisältökin olisi ollut kovin toisenlainen; ei siinä olisi paheksuttu Venäjän toimia vaan sitä, että Nato joukkoineen on tullut Baltiaan ja muuallekin Venäjän rajoille.
No, eihän se Väyrysen pääsy presidentiksi ollut lähelläkään. Ei ole ollut koskaan aikaisemminkaan, vaikka monta kertaa on yrittänyt. Ei liioin pääsy pääministeriksi, ei edes sillä kassakaappisopimuksella. Suomalaisten suuri enemmistö on sentään ajattelevia ihmisiä tosipaikassa, vaikkei siitä aina näyttöä olekaan.
Kun kepu valitsi Sipilän puheenjohtajakseen hieman kateellisena ajattelin, että kepulla oli nyt hyvä herraonni. Toisaalta kyllä nautin siitä, että jälleen tyrkyllä ollut Väyrynen taisi jäädä neljännelle sijalle. Jos olisin niin kova kepuvihaaja kuin jotkut täällä väittävät, olisin tietysti toivonut Väyrysen pääsevän puheenjohtajaksi, sillä hänen johdollaan kepu ei taatusti olisi vaaleja voittanut.
Mutta enpä ole enää kateellinen kepulle Sipilästä. Pettynyt häneen olen. Pettynyt olen itseenikin, kun uskoin Sipilän olevan enemmän muuta kuin kepulainen. Puolueestaan piittaamatta olisin toivonut tuon insinöörin paremmin onnistuvan. Myös surullinen olen siksi, että Suomi taitaa mennä vain entistä huonompaan jamaan hänen johdollaan. Suruani ei juuri lievennä se, että myös hänen johtamansa kepu menee nyt alaspäin, eikä se voita seuraavia vaaleja.
Niinistön hyvän puheen innoittamana tänne nyt tulin, ja kun jo muutama päivä sitten toivottelin hyvät uudet vuodet, nyt toivottelen vain kaikille hyvää vuoden jatkoa. Vaikka olisi jo hiipunut usko paremmista lähiajoista, ajatelkaa kauemmas tulevaisuuteen - kyllä aihetta iloonkin vielä tulee!
Onko Suomella ollut hyvä herraonni?
24
77
Vastaukset
Hyvä puhehan presidentiltä toki kuultiin, mutta puhumalla Suomi ei nykyisestä tilanteestaan selviä.
Samaa mieltä. Puhumalla Suomi ei todellakaan tästä tilanteesta nouse. Sipilä on puhunut jo ihan kylliksi, mutta mitään ei ole tapahtunut. Tarvittaisiin tekoja, oikeita tekoja, jotka saisivat mahdollisimman laajan hyväksynnänkin. Sellaisiin Sipilä ei ole pystynyt.
Vaikka suuresti olen jo menettänyt uskoni mieheen, silti vielä toivon häneltä sellaisia tekoja. Kestäisin mielelläni senkin, että ne teot koituisivat myös kepun kannatuksen hyväksi. Mutta ei taida olla sellaisita teoista paljon toivoa - tai pelkoa;))kapi_ kirjoitti:
Samaa mieltä. Puhumalla Suomi ei todellakaan tästä tilanteesta nouse. Sipilä on puhunut jo ihan kylliksi, mutta mitään ei ole tapahtunut. Tarvittaisiin tekoja, oikeita tekoja, jotka saisivat mahdollisimman laajan hyväksynnänkin. Sellaisiin Sipilä ei ole pystynyt.
Vaikka suuresti olen jo menettänyt uskoni mieheen, silti vielä toivon häneltä sellaisia tekoja. Kestäisin mielelläni senkin, että ne teot koituisivat myös kepun kannatuksen hyväksi. Mutta ei taida olla sellaisita teoista paljon toivoa - tai pelkoa;))Toivot siis niitä pakkolakeja?
- faktaapukkaa
kapi_ kirjoitti:
Vaikka suuresti olen jo menettänyt uskoni mieheen, silti vielä toivon häneltä sellaisia tekoja. Kestäisin mielelläni senkin, että ne teot koituisivat myös kepun kannatuksen hyväksi. Mutta ei taida olla sellaisita teoista paljon toivoa - tai pelkoa;))Onhan Sipilä tehnyt oikeita tekoja, jopa niin oikeita, että jotkut opposition taustajoukot ovat uhanneet yleislakolla jo näin nopeasti!
Siihen ei entiset 2 hallitusta pystyneet. Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Toivot siis niitä pakkolakeja?
Vaikkapa sitten niitä pakkolakeja, jos muu ei auta. Toivoin kyllä Sipilän pääsevän eteenpäin yhteistyössä ammattiyhdistysten kanssa. Uskoin Sipilän entisenä yritysjohtajana siihen pystyvän, sillä eihän yrityksissäkään johtajien ja päälliköiden saneluratkaisuilla eteenpäin päästä, sopimista ja yhteistyötä tarvitaan, tiedän, kun sellaisestakin on ihan omakohtaista kokemusta.
Sellaista sopimus- ja yhteistyökykyä toivon Sipilältä edelleen, sitä välttämättä tarvittaisiin, mutta toivoni siitä alkaa jo hiipua. Pakkolait ovat ehdottomasti huonompi ratkaisu, mutta ratkaisu kuitenkin; tähän asti jatkunut vatulointi ei ratkaise mitään.kapi_ kirjoitti:
Vaikkapa sitten niitä pakkolakeja, jos muu ei auta. Toivoin kyllä Sipilän pääsevän eteenpäin yhteistyössä ammattiyhdistysten kanssa. Uskoin Sipilän entisenä yritysjohtajana siihen pystyvän, sillä eihän yrityksissäkään johtajien ja päälliköiden saneluratkaisuilla eteenpäin päästä, sopimista ja yhteistyötä tarvitaan, tiedän, kun sellaisestakin on ihan omakohtaista kokemusta.
Sellaista sopimus- ja yhteistyökykyä toivon Sipilältä edelleen, sitä välttämättä tarvittaisiin, mutta toivoni siitä alkaa jo hiipua. Pakkolait ovat ehdottomasti huonompi ratkaisu, mutta ratkaisu kuitenkin; tähän asti jatkunut vatulointi ei ratkaise mitään.Ammattiyhdistysten kanssa ei neuvotellut hallitus, vaan työnantajajärjestö, eikä hallitus voi ammattiyhdistyksen kanssa kahdestaan asioita sopiakaan.
Pakkolakeja ei ehkä tarvitakaan. Ainakin hallitus näyttää uskovan, että tarvittavat uudistukset menevät läpi paikallisin sopimuksin. Niin uskon minäkin. Työpaikkojen luottamusmiehillä on konkreettisempi tuntuma ongelmiimme kuin liittopalatsien herroilla. Vielä parempi olisi, jos työntekijöillä olisi Ruotsin tapaan kiintiöpaikka yritysten hallituksissa.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Ammattiyhdistysten kanssa ei neuvotellut hallitus, vaan työnantajajärjestö, eikä hallitus voi ammattiyhdistyksen kanssa kahdestaan asioita sopiakaan.
Pakkolakeja ei ehkä tarvitakaan. Ainakin hallitus näyttää uskovan, että tarvittavat uudistukset menevät läpi paikallisin sopimuksin. Niin uskon minäkin. Työpaikkojen luottamusmiehillä on konkreettisempi tuntuma ongelmiimme kuin liittopalatsien herroilla. Vielä parempi olisi, jos työntekijöillä olisi Ruotsin tapaan kiintiöpaikka yritysten hallituksissa.Kun vielä pistäydyin palstalla ja huomasin tuon, sen vielä kuittaan, sillä se on asiallinen ja hyvä:
Noinhan se muodollisesti meni ja menee kuten sanot, että ammattiyhdistysten kanssa ei neuvotellut hallitus vaan työnantajajärjestö. Tosin sen työnantajajärjestön vahvimmaksi osastoksi on sanottu tätä hallitusta, eikä siinä ehkä ihan väärässä ole oltu.
Hallitus siis mielestäsi uskoo, että tarvittavat uudistukset menevät läpi paikallisin sopimuksin. Hyvähän olisi, jos niinkin tapahtuisi. Minä en siihen kuitenkaan oikein jaksa uskoa. Vaikka paikallisilla luottamusmiehillä olisi työpaikkakohtaisesti keskusjärjestöjä parempi käsitys tarvittavasta, keskusjärjestöjen yli ne eivät kävele. Keskusjärjestöt ovat aiheellisestikin ylpeitä saavutuksistaan ja niiden myötä saavuttamastaan asemastaan, josta varmasti pitävät kiinni. He muistavat jo v. 1940 - välirauhan aikana - tapahtuneen ns. ”tammikuun kihlauksen”, jonka varmasti sinäkin tunnet, ja sitä tuntemattomille siitä tietoa tässä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tammikuun_kihlaus
Uskoakseni nyt tarvittaisiin uusi ”Korpilammen seminaari”, sillä tilanne nyt on vähintään yhtä huono kuin oli v. 1977, jolloin tuo legendaarisen maineen saanut seminaari pidettiin. Senkin sinä varmasti tunnet, mutta tässä on siitä tietoa niille, jotka eivät siitä tiedä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Korpilampi-seminaari
Sipilästä ei taida valitettavasti olla samaan kuin oli tuolloin Kalevi Sorsasta.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että meilläkin pitäisi Ruotsin tapaan olla työntekijöillä kiintiöpaikka yritysten hallituksessa.kapi_ kirjoitti:
Kun vielä pistäydyin palstalla ja huomasin tuon, sen vielä kuittaan, sillä se on asiallinen ja hyvä:
Noinhan se muodollisesti meni ja menee kuten sanot, että ammattiyhdistysten kanssa ei neuvotellut hallitus vaan työnantajajärjestö. Tosin sen työnantajajärjestön vahvimmaksi osastoksi on sanottu tätä hallitusta, eikä siinä ehkä ihan väärässä ole oltu.
Hallitus siis mielestäsi uskoo, että tarvittavat uudistukset menevät läpi paikallisin sopimuksin. Hyvähän olisi, jos niinkin tapahtuisi. Minä en siihen kuitenkaan oikein jaksa uskoa. Vaikka paikallisilla luottamusmiehillä olisi työpaikkakohtaisesti keskusjärjestöjä parempi käsitys tarvittavasta, keskusjärjestöjen yli ne eivät kävele. Keskusjärjestöt ovat aiheellisestikin ylpeitä saavutuksistaan ja niiden myötä saavuttamastaan asemastaan, josta varmasti pitävät kiinni. He muistavat jo v. 1940 - välirauhan aikana - tapahtuneen ns. ”tammikuun kihlauksen”, jonka varmasti sinäkin tunnet, ja sitä tuntemattomille siitä tietoa tässä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tammikuun_kihlaus
Uskoakseni nyt tarvittaisiin uusi ”Korpilammen seminaari”, sillä tilanne nyt on vähintään yhtä huono kuin oli v. 1977, jolloin tuo legendaarisen maineen saanut seminaari pidettiin. Senkin sinä varmasti tunnet, mutta tässä on siitä tietoa niille, jotka eivät siitä tiedä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Korpilampi-seminaari
Sipilästä ei taida valitettavasti olla samaan kuin oli tuolloin Kalevi Sorsasta.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että meilläkin pitäisi Ruotsin tapaan olla työntekijöillä kiintiöpaikka yritysten hallituksessa.Pystyyn_kuolleen viestit - asiallisia, kuten aina - saivat minut kai koukkuunsa. Ennen kuin alan katsoa tv:sta juuri alkavaa Hercule Poirotia on pakko on siis vielä pistäytyä kertomaan eräs henkilökohtainen muisto noista ”tammikuun kihlauksesta” ja Korpilammen hengestä:
Olin aikoinani neljä vuotta henkilöstöhallinnon opettajana Esikuntakoulussa, olen tainnut siitä mainita. Opetusohjelmaan kuului myös ammattiyhdistystoiminnot, niiden historia, merkitys ja silloiset sopimukset - varsinkin luutnanttikursseilla, joiden oppilaista tehtiin joukko-osastojen komentotoimistojen päälliköitä, jotka olivat samalla joukkojensa henkilöstöpäällikköjä. Ammattisotilaatkin olivat jo silloin päässeet työaikalain piiriin ja puolustushallinnossa palvelevaa henkilöstöä tuolloin koski muistaakseni parikymmentä erilaista virka- tai työehtosopimusta, jotka joukkojen henkilöstöpäälliköiden tuli tuntea.
Elettiin vuotta 1977. Keskustelimme ihan tunnillakin tuosta ”tammikuun kihlauksesta” ja sen merkityksestä. Tultiin sellaisiin toteamuksiin, että paljolti se on valitettavasti unohdettu, kun silloin(kin) elimme varsin riitaisia aikoja. Mutta sitten tuli tuo Korpilammen seminaari ja sen tulokset. Kyllä siitä iloittiin ihan tunneillakin. Uskottiin sen lopullisesti johtavan parempaan, laajapohjaiseen sopimuskulttuuriin.
Mutta myöhemmin on usein nähty, että ilomme taisi olla ennenaikaista. Eikä siitä voida syyttää yksin työnantajapuolta, eikä hallituksiakaan, aivan liikaa ovat myös palkansaajapuolen keskusjärjestöt linnoittautuneet asemiinsa.
Mutta jospa sittenkin… Sipilällä saattaisi nyt olla mahdollisuus jäädä historiaan Kalevi Sorsan tavoin. Todella toivon Sipilälle sellaista onnistumista. Vai onko tämäkin toiveeni turha?
Ps.
Poistin profiilini 80-vuotista elämääni valottavan kuvakavalkadin, jottei se ärsyttäisi niitä, joilla ei ole kanttia täällä edes rekisteröityä saati naamaansa näyttää. Jäi sinne kuitenkin vielä teksti, joka varmaan puhuu aiheesta riittävästi.- KunhanVainKysyn
kapi_ kirjoitti:
Pystyyn_kuolleen viestit - asiallisia, kuten aina - saivat minut kai koukkuunsa. Ennen kuin alan katsoa tv:sta juuri alkavaa Hercule Poirotia on pakko on siis vielä pistäytyä kertomaan eräs henkilökohtainen muisto noista ”tammikuun kihlauksesta” ja Korpilammen hengestä:
Olin aikoinani neljä vuotta henkilöstöhallinnon opettajana Esikuntakoulussa, olen tainnut siitä mainita. Opetusohjelmaan kuului myös ammattiyhdistystoiminnot, niiden historia, merkitys ja silloiset sopimukset - varsinkin luutnanttikursseilla, joiden oppilaista tehtiin joukko-osastojen komentotoimistojen päälliköitä, jotka olivat samalla joukkojensa henkilöstöpäällikköjä. Ammattisotilaatkin olivat jo silloin päässeet työaikalain piiriin ja puolustushallinnossa palvelevaa henkilöstöä tuolloin koski muistaakseni parikymmentä erilaista virka- tai työehtosopimusta, jotka joukkojen henkilöstöpäälliköiden tuli tuntea.
Elettiin vuotta 1977. Keskustelimme ihan tunnillakin tuosta ”tammikuun kihlauksesta” ja sen merkityksestä. Tultiin sellaisiin toteamuksiin, että paljolti se on valitettavasti unohdettu, kun silloin(kin) elimme varsin riitaisia aikoja. Mutta sitten tuli tuo Korpilammen seminaari ja sen tulokset. Kyllä siitä iloittiin ihan tunneillakin. Uskottiin sen lopullisesti johtavan parempaan, laajapohjaiseen sopimuskulttuuriin.
Mutta myöhemmin on usein nähty, että ilomme taisi olla ennenaikaista. Eikä siitä voida syyttää yksin työnantajapuolta, eikä hallituksiakaan, aivan liikaa ovat myös palkansaajapuolen keskusjärjestöt linnoittautuneet asemiinsa.
Mutta jospa sittenkin… Sipilällä saattaisi nyt olla mahdollisuus jäädä historiaan Kalevi Sorsan tavoin. Todella toivon Sipilälle sellaista onnistumista. Vai onko tämäkin toiveeni turha?
Ps.
Poistin profiilini 80-vuotista elämääni valottavan kuvakavalkadin, jottei se ärsyttäisi niitä, joilla ei ole kanttia täällä edes rekisteröityä saati naamaansa näyttää. Jäi sinne kuitenkin vielä teksti, joka varmaan puhuu aiheesta riittävästi.Miten siihen opettajan hommaan pääsit? Millä koulutuksella? Riittikö, että olit kekkuloinut niissä kapiaisten ammttiyhdistyksissä? oliko lisämeritti, kun olit ollut demari ehdokkaana kunnallis vaaleissa? Luulisi sen olleen vain rasite, sotilaalle. Varmaan paasasit demu politiikan puolesta oppilaillesikin. Onneksi ne oppilaat ei vieneet sitä joukkoihinsa.
- Jombenrakaspomo
kapi_ kirjoitti:
Pystyyn_kuolleen viestit - asiallisia, kuten aina - saivat minut kai koukkuunsa. Ennen kuin alan katsoa tv:sta juuri alkavaa Hercule Poirotia on pakko on siis vielä pistäytyä kertomaan eräs henkilökohtainen muisto noista ”tammikuun kihlauksesta” ja Korpilammen hengestä:
Ps.
Poistin profiilini 80-vuotista elämääni valottavan kuvakavalkadin, jottei se ärsyttäisi niitä, joilla ei ole kanttia täällä edes rekisteröityä saati naamaansa näyttää. Jäi sinne kuitenkin vielä teksti, joka varmaan puhuu aiheesta riittävästi.Kyllä niistä kuvista pystyi paljon päättelemään kehitystäsi, ihan vanhimmasta kuvasta alkaen.
Näytit siinä itsepäiseltä ja pilalle hemmotellulta kakaralta, jolle jo siinä vaiheessa oli kehittynyt muulimaisen itsepäinen habitus.
Kunnon kuria sinulla ei lapsena ollut. Ko kuri on parhaimmillaan hyvää johdantoa toisen ihmisen kunnioittamiseen. KunhanVainKysyn kirjoitti:
Miten siihen opettajan hommaan pääsit? Millä koulutuksella? Riittikö, että olit kekkuloinut niissä kapiaisten ammttiyhdistyksissä? oliko lisämeritti, kun olit ollut demari ehdokkaana kunnallis vaaleissa? Luulisi sen olleen vain rasite, sotilaalle. Varmaan paasasit demu politiikan puolesta oppilaillesikin. Onneksi ne oppilaat ei vieneet sitä joukkoihinsa.
Katsottuani tuon tv:sta tulleen Poirotin - jonka olen kyllä nähnyt ennenkin, mutta kiva se oli nähdä uudestaankin - katsoin vielä yhden tallenteenikin, mutta kun vielä tulin vielä käymään täällä ja näin tuon mieltäsi polttelevan kysymyksesi, täytyy vielä vastata siihen:
Olin priimus ensimmäisellä toimeenpannulla luutnanttikurssilla. Kurssini aikana olin vielä Topografikunnan palveluksessa, mutta kurssini loppuessa Esikuntakoulun johtaja - joka muuten oli ollut joukkueeni johtaja RUK:n kurssillani runsaat 10 vuotta aiemmin - minua pyysi ensimmäiseksi päätoimiseksi opettajaksi aineeseen, jota aiemmin mestarikursseilla olivat opettaneet sivutoimenaan puolustusministeriön ja pääesikunnan virkamiehet, lainoppineita useimmat. Annoin suostumukseni ja koulu alisti asian korkeammalle taholle. PE:n komentopäällikkö kenraalimajuri Valtanen koulun esityksen hyväksyi.
Aikaisempi kokemukseni yhdistystoiminnoista mm. kerhoni puheenjohtajana ja liittomme hallituksen jäsenenä ym. ja niiden tiimoilta saamani koulutuskin kuten jo monivuotinen työkokemuksenikin alalla varmasti auttoi asiassa sikäli, että luutnanttikurssillani sain aineesta kiitettävän, loppukokeesta puhtaan kympin. Eli minulla nähtiin olevan asiantuntemusta. Ja kun kouluttamistaidostakin olin saanut kiitettävän - kuten kaikista muistakin aineista, paitsi liikuntakoulutuksesta vain hyvän - se lienee ollut lisäperuste hyväkseni. Ehkä asiaan vaikutti hitusen myös se, että esittäjä - koulun johtaja - tunsi minut jo RUK:n kurssiltani.
Kunnallisvaaliehdokkuuteni ei taatusti vaikuttanut asiaan mitenkään, vaikka kertoihan se joltisestakin luottamuksesta minuun, kun sain 244 ääntä. Sitoutumattomana ehdokkaana olin, joskin demarien listoilla, kun minut ehdokkaaksi asettaneet niin halusivat. Silloin - v.1972 - käynnisteillä oli hanke aliupseeriston muuttamisesta toimiupseeristoksi, jolloin ammattikunnan yläpäähän tulisi myös upseeriarvoja, ja demarit puolueista pontevimmin olivat tukena liittomme käynnistämälle hankkeelle. Upseeriliitto sitä vastusti, mutta hyvin sitten toimivat suhteet myös Upseeriliiton ja upseereiden kanssa. Sivutoimisena sitten sain opettaa ainetta Kadettikoulussakin, tosin paljon ”pienempänä pakettina” kuin luutnanttikursseilla.
Puoluepolitiikkaa niillä oppitunneillani ei koskaan puhuttu, eikä vapaa-ajallakaan minun ja oppilaiden kesken, tuskin edes oppilaat keskenään. Yhdenkään oppilaani puoluepoliittisia kantoja en silloin tullut tietämään, vaikka myöhemmin heistä on tullut useita kunnallispolitiikassa paljonkin vaikuttaneita. Useimmat heistä kokoomuksen riveissä, mutta ainakin yksi maaseutuvaruskunnassa palvellut ja maaseudulla asuva myös kepussa, oikein kunnon mies hänkin on. Ja on edelleen mukana myös evp-riennoissamme, eikä hän niissä koskaan tuo esille puoluepoliittisia kantojaan, vaikka niissä myös yleispoliittisista tapahtumista puhutaan enemmän kuin koskaan ammoisina aikoinani sotaväessä.
No, tulipa taas kerrottua itsestäni ja tekemisistäni, enkä kertomani ollut minulle lainkaan vastenmielistä;)) Mutta pyynnöstä tämän tein, kuten aina ennenkin tällä alueella. Lienet nyt sinäkin tyytyväinen.
Nyt tämä saa vihdoin riittää minulta tälle avaukselleni. Huomenna ja lähipäivinä ohjelmassani on varmaan muuta mukavaa. Nyt vain iltapesuille ja vuoteeseen - ihan ilman kirjaa tällä kertaa, kun ilta on kulunut jo näin pitkälle.
Näkemiin, mieluiten tuoreemmilla, kepupoliittisilla aiheilla!- KunhanVainVieläkin
kapi_ kirjoitti:
Katsottuani tuon tv:sta tulleen Poirotin - jonka olen kyllä nähnyt ennenkin, mutta kiva se oli nähdä uudestaankin - katsoin vielä yhden tallenteenikin, mutta kun vielä tulin vielä käymään täällä ja näin tuon mieltäsi polttelevan kysymyksesi, täytyy vielä vastata siihen:
Olin priimus ensimmäisellä toimeenpannulla luutnanttikurssilla. Kurssini aikana olin vielä Topografikunnan palveluksessa, mutta kurssini loppuessa Esikuntakoulun johtaja - joka muuten oli ollut joukkueeni johtaja RUK:n kurssillani runsaat 10 vuotta aiemmin - minua pyysi ensimmäiseksi päätoimiseksi opettajaksi aineeseen, jota aiemmin mestarikursseilla olivat opettaneet sivutoimenaan puolustusministeriön ja pääesikunnan virkamiehet, lainoppineita useimmat. Annoin suostumukseni ja koulu alisti asian korkeammalle taholle. PE:n komentopäällikkö kenraalimajuri Valtanen koulun esityksen hyväksyi.
Aikaisempi kokemukseni yhdistystoiminnoista mm. kerhoni puheenjohtajana ja liittomme hallituksen jäsenenä ym. ja niiden tiimoilta saamani koulutuskin kuten jo monivuotinen työkokemuksenikin alalla varmasti auttoi asiassa sikäli, että luutnanttikurssillani sain aineesta kiitettävän, loppukokeesta puhtaan kympin. Eli minulla nähtiin olevan asiantuntemusta. Ja kun kouluttamistaidostakin olin saanut kiitettävän - kuten kaikista muistakin aineista, paitsi liikuntakoulutuksesta vain hyvän - se lienee ollut lisäperuste hyväkseni. Ehkä asiaan vaikutti hitusen myös se, että esittäjä - koulun johtaja - tunsi minut jo RUK:n kurssiltani.
Kunnallisvaaliehdokkuuteni ei taatusti vaikuttanut asiaan mitenkään, vaikka kertoihan se joltisestakin luottamuksesta minuun, kun sain 244 ääntä. Sitoutumattomana ehdokkaana olin, joskin demarien listoilla, kun minut ehdokkaaksi asettaneet niin halusivat. Silloin - v.1972 - käynnisteillä oli hanke aliupseeriston muuttamisesta toimiupseeristoksi, jolloin ammattikunnan yläpäähän tulisi myös upseeriarvoja, ja demarit puolueista pontevimmin olivat tukena liittomme käynnistämälle hankkeelle. Upseeriliitto sitä vastusti, mutta hyvin sitten toimivat suhteet myös Upseeriliiton ja upseereiden kanssa. Sivutoimisena sitten sain opettaa ainetta Kadettikoulussakin, tosin paljon ”pienempänä pakettina” kuin luutnanttikursseilla.
Puoluepolitiikkaa niillä oppitunneillani ei koskaan puhuttu, eikä vapaa-ajallakaan minun ja oppilaiden kesken, tuskin edes oppilaat keskenään. Yhdenkään oppilaani puoluepoliittisia kantoja en silloin tullut tietämään, vaikka myöhemmin heistä on tullut useita kunnallispolitiikassa paljonkin vaikuttaneita. Useimmat heistä kokoomuksen riveissä, mutta ainakin yksi maaseutuvaruskunnassa palvellut ja maaseudulla asuva myös kepussa, oikein kunnon mies hänkin on. Ja on edelleen mukana myös evp-riennoissamme, eikä hän niissä koskaan tuo esille puoluepoliittisia kantojaan, vaikka niissä myös yleispoliittisista tapahtumista puhutaan enemmän kuin koskaan ammoisina aikoinani sotaväessä.
No, tulipa taas kerrottua itsestäni ja tekemisistäni, enkä kertomani ollut minulle lainkaan vastenmielistä;)) Mutta pyynnöstä tämän tein, kuten aina ennenkin tällä alueella. Lienet nyt sinäkin tyytyväinen.
Nyt tämä saa vihdoin riittää minulta tälle avaukselleni. Huomenna ja lähipäivinä ohjelmassani on varmaan muuta mukavaa. Nyt vain iltapesuille ja vuoteeseen - ihan ilman kirjaa tällä kertaa, kun ilta on kulunut jo näin pitkälle.
Näkemiin, mieluiten tuoreemmilla, kepupoliittisilla aiheilla!Oletko kuullut sanottavan että oma kehu haisee. Phyi phyi. Nenästä kiini pitää ottaa, hyh hyh
- Niinkö.nyt.ajattelet
Että hyvä herraonni oli kun Niinistöstä tuli pressa? Parempaa varmaan toivoit. Lipponenkin oli ehdolla.
En toivonut Lipposesta presidenttiä, enkä hänen uskonut sellaiseksi pääsevän. Niinistöä minä äänestin. Pettynyt olin Lipposen huonoon harkintakykyyn, kun hän ehdokkaaksi suostui.
Olin v. 2009 Akateemisessa kirjakaupassa hänen muistelmiensa ensimmäisen osan julkistamistilaisuudessa. Kun Lipponen kirjoitti omistuskirjoitustaan ostamaani kirjaan kysyin häneltä, että aikooko hän vielä palata politiikkaan. Katsettaan kohottamatta Paavo murahti: ”ne ajat ovat minulta olleet ja menneet”. Olisi ollut kunniakkaampaa häneltä pysyä lupauksessaan.
- Jombenrakaspomo
Ihan lyhyesti:
1. Niinistö on yksinkertaisesti liian tyhmä presidentiksi, kuten Sinäkin olit aikoinaan vaativimpiin sotilastehtäviin. Tuo Sinun ominaisuutesi näyttää vain "kasvaneen korkoa".
Väyrynen on kykenevä prosessoimaan monia toisistaan riippuvia asioita samanaikaisesti ja muodostamaan niistä kokonaiskuvan ja sen perusteella tekemään johtopäätökset.
2. Et näköjään ymmärrä, että nykyhallituksen jälki ei voi näkyä heti, kuten luulet. Siksi kuulut siihen mölyapinoiden laumaan, joka kirkuu opposition lukuun, ilman mitään näyttöjä asiasta.- faktaapukkaa
"Siksi kuulut siihen mölyapinoiden laumaan, joka kirkuu opposition lukuun, ilman mitään näyttöjä asiasta."
JUURI NÄIN !
...mutta hieman tarkemmin ajatellen, onhan kapolla sittenkin näyttöä (tiedät kyllä minkälaista) :)))) - Jombenrakaspomo
faktaapukkaa kirjoitti:
"Siksi kuulut siihen mölyapinoiden laumaan, joka kirkuu opposition lukuun, ilman mitään näyttöjä asiasta."
JUURI NÄIN !
...mutta hieman tarkemmin ajatellen, onhan kapolla sittenkin näyttöä (tiedät kyllä minkälaista) :))))Näyttöjä on! HO HOO, HO HOO!
- Meppinäkin.pelle
Olet luultavasti Suomen yksi ahkerimmista ja sitkeimmistä Väyrysen ahterinnuolijoista. Sinulta jää kuitenkin se seikka huomioimatta, että Väyrynen ei poliitikkojen ja kansankaan mielestä ole sopiva ja kykenevä presidentiksi tai ministeriksi. Mihinkään muuhunkaan julkiseen huippuvirkaan Väyrystä ei voi suositella.
Meppinäkin Väyrynen on täysi pettymys. Hänet äänestettiin Euroopan yhdeksi laiskimmista mepeistä ja samalla Suomen laiskimmaksi, ja sehän kertoo ihmisen työmoraalista hyvin paljon. Jos työ ei kiinnosta, niin ainoa syy, jonka vuoksi Väyrysen voi kuvitella olevan Brysselissä, on iso palkka ja hyvät edut.
Suomen laiskin meppi. Normaalilla käytöksellä varustettu ihminen häpeäisi saamansa titteliä, mutta Väyryseltä, joka on tittelinsä toimettomuudellaan ansainnut, on sitä turha odottaa.
Suomessa ei taida olla toista yhtä röyhkeää, joka olisi vaatimuksia esittäen kiukutellut itselleen ministerin paikan. Ego ei silloin antanut myöten joutua "vain" kansanedustajaksi ja Väyrynen alkoi sanelemaan ehtoja. Silloinen heikko pääministeri suostui.
Sipilä ei samaan ansaan mennyt ja niin Väyrynen jäi nuolemaan näppejään. Mahtoi Väyrystä vituttaa.
"Väyrynen on kykenevä prosessoimaan monia toisistaan riippuvia asioita samanaikaisesti ja muodostamaan niistä kokonaiskuvan ja sen perusteella tekemään johtopäätökset".
Todellakin. Väyrynen antoi siitä näytteen jo varhain, kun päätti jalasmökin avulla järjestää itselleen ylimääräisiä tuloja. Ikäväähän se on, kun poliitikon pitää valheen avulla nyysiä jotain itselleen kuulumatonta, mutta joidenkin kohdalla se vain on luonnollista. Ensin oma etu ja sitten... no, mitä niistä muista. - Jombenrakaspomo
Meppinäkin.pelle kirjoitti:
Olet luultavasti Suomen yksi ahkerimmista ja sitkeimmistä Väyrysen ahterinnuolijoista. Sinulta jää kuitenkin se seikka huomioimatta, että Väyrynen ei poliitikkojen ja kansankaan mielestä ole sopiva ja kykenevä presidentiksi tai ministeriksi. Mihinkään muuhunkaan julkiseen huippuvirkaan Väyrystä ei voi suositella.
Meppinäkin Väyrynen on täysi pettymys. Hänet äänestettiin Euroopan yhdeksi laiskimmista mepeistä ja samalla Suomen laiskimmaksi, ja sehän kertoo ihmisen työmoraalista hyvin paljon. Jos työ ei kiinnosta, niin ainoa syy, jonka vuoksi Väyrysen voi kuvitella olevan Brysselissä, on iso palkka ja hyvät edut.
Suomen laiskin meppi. Normaalilla käytöksellä varustettu ihminen häpeäisi saamansa titteliä, mutta Väyryseltä, joka on tittelinsä toimettomuudellaan ansainnut, on sitä turha odottaa.
Suomessa ei taida olla toista yhtä röyhkeää, joka olisi vaatimuksia esittäen kiukutellut itselleen ministerin paikan. Ego ei silloin antanut myöten joutua "vain" kansanedustajaksi ja Väyrynen alkoi sanelemaan ehtoja. Silloinen heikko pääministeri suostui.
Sipilä ei samaan ansaan mennyt ja niin Väyrynen jäi nuolemaan näppejään. Mahtoi Väyrystä vituttaa.
"Väyrynen on kykenevä prosessoimaan monia toisistaan riippuvia asioita samanaikaisesti ja muodostamaan niistä kokonaiskuvan ja sen perusteella tekemään johtopäätökset".
Todellakin. Väyrynen antoi siitä näytteen jo varhain, kun päätti jalasmökin avulla järjestää itselleen ylimääräisiä tuloja. Ikäväähän se on, kun poliitikon pitää valheen avulla nyysiä jotain itselleen kuulumatonta, mutta joidenkin kohdalla se vain on luonnollista. Ensin oma etu ja sitten... no, mitä niistä muista.En minä kenenkään "ahteria nuole". Minulla on jalat tiukasti maassa, tosiasioihin pohjautuen
Arvioin aikoinaan leipätyökseni lähes 30 vuotta ihmisiä ominaisuuksien ja silloisten tekojen pohjalta. Joukkoon kuului pari ministerinäkin toiminutta ja suuren suomalaisen yhtiön pääjohtajana toiminut henkilö.
Minä näen ja teen fakta- ja intuitiopohjaisia arviointeja. Ne eivät enää näillä kilometreillä mene pääosin yhtään pieleen.
Väyrynen näki ennalta mm. EMU-kytkennän tuhoisuuden Suomelle ja myös kertoi siitä.
Oli anteeksantamatonta typeryyttä (tyhmyyttä) silloisilta päättäjiltä lähteä juupaseipäs-tason väittelyyn tosiasioita ymmärtämättä.
Lipponen taisteli silloin typerysten kärkijoukoissa.
Vaikka Sinä HHMkva-Veljeni yritätkin mustamaalata, niin et tosiasioille mahda mitään.
Minä näen Väyrysen lailla myös kokonaisuuden ja "syviin vesiin". Sinä olet ymmärryksesi vaillinaisuudesta ja Keskusta-kiimastasi johtuen kyvytön analyyttiseen asioiden tarkasteluun. - Vainiinettäsilleen
Jombenrakaspomo kirjoitti:
En minä kenenkään "ahteria nuole". Minulla on jalat tiukasti maassa, tosiasioihin pohjautuen
Arvioin aikoinaan leipätyökseni lähes 30 vuotta ihmisiä ominaisuuksien ja silloisten tekojen pohjalta. Joukkoon kuului pari ministerinäkin toiminutta ja suuren suomalaisen yhtiön pääjohtajana toiminut henkilö.
Minä näen ja teen fakta- ja intuitiopohjaisia arviointeja. Ne eivät enää näillä kilometreillä mene pääosin yhtään pieleen.
Väyrynen näki ennalta mm. EMU-kytkennän tuhoisuuden Suomelle ja myös kertoi siitä.
Oli anteeksantamatonta typeryyttä (tyhmyyttä) silloisilta päättäjiltä lähteä juupaseipäs-tason väittelyyn tosiasioita ymmärtämättä.
Lipponen taisteli silloin typerysten kärkijoukoissa.
Vaikka Sinä HHMkva-Veljeni yritätkin mustamaalata, niin et tosiasioille mahda mitään.
Minä näen Väyrysen lailla myös kokonaisuuden ja "syviin vesiin". Sinä olet ymmärryksesi vaillinaisuudesta ja Keskusta-kiimastasi johtuen kyvytön analyyttiseen asioiden tarkasteluun.”Arvioin aikoinaan leipätyökseni lähes 30 vuotta ihmisiä ominaisuuksien ja silloisten tekojen pohjalta. Joukkoon kuului pari ministerinäkin toiminutta ja suuren suomalaisen yhtiön pääjohtajana toiminut henkilö”.
Vaatimattomampi on nykyinen päätyösi. Kapin arviointi. Intuitiopohjalla olet siinä. Samoin Väyrysen arvioinnissa, joka on siinä vain pienessä sivuosassa. Meitä kapeja on niin paljon;-D
Jospa vihdoin antaisit jotain todistetta siitä aikaisemmasta vaativammasta työstäsi!
Lienen jo sanonut sanottavani tästä asiasta. Enkä usko lähipäivinä tulevan muutakaan sellaista asiaa, joka tänne tuloani vaatisi.
Keskityn nyt lähinnä seuraamaan tv:n runsasta urheiluantia - jääkiekon nuorten MM-kisat, Keski-Euroopan mäkiviikko ym. Vähän harmittaa, kun en tullut hankkineeksi lippuja noihin nuorten lätkäkisoihin, nyt niitä lippuja ei enää saa. Itse asiassa sain jo syksyllä sellaisista tarjouksen noissa urheilun taustajoukoissa edelleen toimivalta evp-kaveriltani, mutta en siitä silloin kiinnostunut.
Mutta on tässä toki yhtä ja toista muutakin puuhaa, ja ehkäpä lähden ekakertaa tänä talvena suksillekin, kun Paloheinässä on jo avattu 1,5 km:n latu, tekolumella tietysti.
Lupasin muutama päivä sitten, että en enää tartu tuollaiseen törkyyn, jota muutama - ehkä aina yksi ja sama - tänne tuo ja on tuonut jo tälle avauksellenikin. Ei ole noudattanut kehotusta, jonka näkyy saaneen jossain mielessä samanmieliseltä elämän keväästä tekemällään tyypillisesti älyttömällä avauksellaan.
Ihan vähän kuitenkin puutun nyt tuohon, kun tällä avauksella kaipaillaan minulta näyttöjä. Olen niitä kyllä antanut mielestäni ihan tarpeeksi, monilla todisteilla tekemisistäni niin sotaväen ajalta kuin myöhemminkin, jopa eläkeläisaikanani. Ja yhden sellaisenkin näytön olen antanut, joka ainakin näkyy olleen eräästä suorastaan kiihottava. Joten minkäänlaisia näyttöjä yhtään mistään en tänne nyt anna, ennen kuin nuo sellaisia kaipaavat antavat edes yhden todisteellisen näytön saavutuksistaan. No, ehkäpä lopputalvesta kuitenkin annan joitakin näyttöjä kiertomatkastani, jonka olen jo varannut ja ennakonkin siitä maksanut;))- saneeraajasipilä
sipilä on vain arvoton saneeraaja, joka on kutsuttu siirtämään köyhien varat suurmaanomistajille ja keinoittelijoille, rakentamaan uudet maakuntahimmelit, kuoleville kepu-alueille ja kyykyttämään ay-liike sekä lakkauttamaan ympäristöstä huolehtiminen. Tämän pesuveden mukana menevät sivistys, koulutus ja tiede, mutta se ei liikuta kepulaisia hakkuuraiskioiden reunamilla.
Homman tehtyään miljonääri sipilä siirtyy muualle, sillä ei hän politiikkaan ole aikonutkaan jäädä.- Jombenrakaspomo
Piilouduit Jombe taas puskiin Sinulle tyypilliseen paskanheittoon. Aika läpinäkyvää.
- Persuliavituttaa
No jos vaikka ajateltais millasii tunareit nää seittemän viimeistä pääministeriä on ollut niin voisi väittää kyllä kirkkain silmin, että ei todellakaan ole ollut onnea herroissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292085Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601356Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171038Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15970- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814