Nyt on akka ratissa!! Eli mulla on traktori johon on tankattu mpö:tä ja nyt haluan vaihtaa sen dieseliin. Onko se ok vain tankata suoraan tankkiin dieseliä jonka pohjalla on mpö:n rippeet? Eli haittaako jos sitä vähän sekoittuu? Auttakaa ny ku en minä näistä mitään ymmärrä :D
Mpö/diesel traktoriin, auttakaa
13
1830
Vastaukset
- traktoristi79
Mutua.. Jos ilmoittais poliisille, että on vahingossa tankannut löpöä ja maksais jonkin maksun. Itsellä pihatraktorissa Aina ollut löpö tankissa. Jos pääteillä kulketan tavaraa, niin otan päivämaksun löpön käytöstä.
- Pohjalaistyttö
Siis mua ei nyt täs asias niin se poliisi kiinnosta, vaan traktorin terveys.. Mä kun en ymmärrä mikä ero teknisesti on dieselillä ja mpö:llä, niin haittaako se jos ne sekoittuvat koneistoon?
- polykarpos
Traktorin terveyden kannalta ei merkitystä, kumpaa käyttää. Dieselöljyn verollisuus on se joka poliisisetiä voi kiinnostaa. Käytin ennen lämmitysöljyä mutta nykyään dieselöljyä, voi ajella muutakin kuin omia ajoja. Polttoainetta ei kuitenkaan kulu montaakaan tankillista vuodessa, joten dieselin ja lämmitysöljyn hintaerolla ei minulle ole suurtakaan merkitystä.
Talvilaatua kuitenkin kannattaa hyvissä ajoin laittaa tankkiin...jotkut lisää myös vähän kaksitahtiöljyä polttoainepumpun voitelun varmistamiseksi.- Vanhat_tavat_kunniaan
Kun vanhoja traditioita muistelee, niin jotkut lisäävät myös petrolia, jotta polttoaine pysyisi kovissakin pakkasissa juoksevana.
Tosin ei kaksitahtiöljyn tai petrolin lisäyksestä talvilaatuiseen polttoaineeseen ole käytännössä mitään hyötyä, mutta pitäähän vanhoja tapoja toki kunnioittaa, kun kerran isoisäkin...
- Viulunsoittaja_Huttunen
Asialla ei todellakaan ole suurtakaan seksuaalista merkitystä. Mpö ja dieselpolttoaine ovat yksi ja sama asia. Mpö:ssä on väriaine lisänä, jolla määräytyy se halvempi hinta dieseliin nähden. Sen sijaan kesälaatu pakkasella jähmettyy suuremman steariinipitoisuuden takia. Joten näillä keleillä kannattaa olla talvilaatua tankissa. Ei muuta kuin maksat netissä päivämaksun. Traktorin moottori ei muuten kärsi kylläkään siitä onko tankissa dieseliä vai mpö:ä.
- Pohjalaistyttö
Hei kiitos paljon kaikille, tää autto paljon!
- tullinratsiassaollut
Sen verran vielä, vaikka traktorisi terveys ei nyt vaarannu tuosta dieselin tankkauksesta mpö:n kanssa, niin se mpö:n väriaine värjää sen dieselin siellä polttoainesäiliössä tosi pitkään. Eli, JOS sinulla on jossain vaiheessa nyt tässä lähiaikoina tarvetta ajella traktorillasi verollisia ajoja, sinuna maksaisin päiväveron niihin ajoihin varmuuden vuoksi.
Itselläni on nimittäin ollut joskus tilane päällä, kun tulli otti näytteen ajoneuvoni polttoainesäiliöstä, johon minua edeltävä omistaja oli tankannut verotonta polttoöljyä tietämättäni. Näin itsekin tuon tuloksen, kun epäilin asiaa ja minut pelasti veronmaksulta vain se, että selvitin omistushistoriaa ja esitin kronologisesti polttoaineostojen tositteet.
- entelo
Samaa tavaraa molemmat ovat, väri vain erona ja tietysti verotus.
- selväksitulivarmaan
Eiköhän homma tullut jo selväksi tuolle daamille, että osaa jatkaa ajeluaan bäxterillään, kunhan ei mene tienpäälle sillä verollisiin ajoihin ilman päiväveron maksua.
- Pohjalaistyttö
Asia on harvinaisen selvä ;)
- Pikkukulutus
Pitäs laittaa pihatraktorin tankkiin talvilaatuista dieselöljyä nyt hyvissä ajoin jotta sitten pakkasella se on jo vallitseva polttoaine.
Onko talvilaatua saatavana jossakin Mikkeli - Jyväskylä välillä?- Viulisti_Huttunen
Vielä on kesää jäljellä....... laulaa mamba. Voi ottaa lujahan löytää näin ennen Johannesta talavilaatua. Ellet mene ja osta joltain urakoitsijalta kanisterillista.
- Tostakotostako
Yksi konsti on laittaa dieselmoottorin jäteöljyä (isommasta pytystä missä metallit yms. laskeutuneet pohjaan ) 1-2 dl traktorin tankkiin , värjää polttoöljyn punaisesta-tummaksi , tätä on rikkaammatkin yrittäjät harrastaneet . Jos kesäkulutus ei kovin suurta niin kannattaa ostaa pelkkää "talvilaatua " farmisäiliöön tai kanistereihin , niin ei tarvi vaihdella suodattimia yms. pelätä hyytymistä .Hinta ero on pienempi paha . Talvilaatua tuovat kyllä säiliöautolla min. 1000 L -Farmisäiliöön tiluksillesi . Se kesälaadun parafiini jää suodattimiin kiinni ja vaihka on tankattu hyvissä ajoin talvilaatua niin isommalla pakkkasella "hyytyy suodattimet" eikä virtaa läpi eli vaihdettava/ilmailtava sitten kuitenkin .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917485- 373977
- 453520
- 2362814
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402662- 452492
- 1322401
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292289Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202248- 451972