jos siellä olisi vaikka kyykäärme tms. Onko sulla kokemuksia jostain luolasta Suomessa?
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomen-luolat-taynna-mystiikkaa-asukkaita-ollut-rosvoista-erakkoihin/5635134
olen ihastellut luolia mutta en uskaltaisi mennä
3
70
Vastaukset 3
Olen käynyt useammassakin luolassa, myös Suomessa sekä opastetuilla retkillä että privaatisti. Kun on voittanut pelkonsa, näkee enemmän ja mieli on vapaa tekemään havaintoja.
Jos pelkää käärmeitä, kannattaa miettiä, mitä laittaa jalkaansa. Luulen, että lepakkoja on luolissa paljon käärmeitä enemmän. Luolat ja kaivokset voivat olla varsin kiehtovia.- staka
Olen Suomessa käynyt vain Outokummun kaivoksessa, kesäloma-aikaan 70-luvun alkupuolella kun väki taisi olla kesälomilla. Tuttu oli siellä töissä ja vei katsomaan. Kylmää ja kosteaa, tasalämpöistä kaiketi ympäri vuoden.
Kyykäärmeet ei varmaankaan kylmissä kallioluolissa asustele, löytävät kyllä lämpimämpiä paikkoja ja osaavat luikertaa pienistäkin koloista melkein mihin lämpimään paikkaan vaan. Tuttujen kesämökin tasalämpöisen saunan lauteilta - kauniilta kerältä - bongattiin taannoin yksi. Oli tullut saunaan pienenpienen ilmastointiputken kautta - vaikka ei mikään pieni kärmes ollut.
Monessa Euroopan tippukiviluolassa olen käynyt, niiden kiintiö on nyt täynnä. Suomen historiallisiin luonnonluoliin voisi olla ihan mielenkiintoista tutustua. Tietysti olen Karhunpesäkivellä Inarissa käynyt, noista luokituksista en ole perillä onko se varsinaisesti luola vai mikä se on . Mutta katsomisen arvoinen ja kokemisen arvoinen paikka se on.
Entistä asuinpaikkaani lähellä on Haavikkolehto, siellä olen käynyt. Siellä on useampiakin luonnon muodostelmia. Varsinaisia kivijättiläisiä. Se on Jyväskylän ja Kuopion puolivälissä vähän ennen Koskeloa. Aavistuksen siitä voi saada jo kun ysitietä ajelee, molemmin puolin tietä valtavaa kivikkoa. Nykyisin kun tien varresta on lähtenyt metsä niin louhikko vielä korostuu.
Haavikkolehtoon pitää kartan kanssa mennä, suojeltua aluetta ja mikään massaturistikohde se ei ole. Mutta voin kyllä suositella.
https://youtu.be/TT162s43mrc
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää
Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty401266Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon
Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä2981093Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas
Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto25919Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?
Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s299910Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen
Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel33781Treffi-ilmoituksia!
Tähän avaukseen voipi treffeille halukkaat laittaa oman - lyhyen - vapaamuotoisen hakunsa,burneri emaileinee). Tavoitte193662Kai mua vähän
Masentaa tämä kaikki. Tämä koko meidän välinen juttu on niin vaikea… Voitaisiinko molemmat lopettaa tilanteen ruokkimine106621- 61585
- 35543
- 40536